Zoek
Sluit dit zoekvak.

Categorie archief Breker

doorVan der Spek

Uitgebreide LuT rotorrevisie voor Dura Vermeer Reststoffen

Datum: 26-aug-12

Na ruim 5.000.000 ton gebroken fracties te hebben geproduceerd was de rotor van de LuT stationaire breker van Dura Vermeer Reststoffen te Vijfhuizen toe aan een grondige revisie.

Uiteraard was de rotor de afgelopen jaren goed bijgehouden door de eigen technische dienst van Dura Vermeer in Vijfhuizen, waarbij de slijtagegevoelige plekken op de rotor diverse malen zijn aangepakt, echter was de rotor nu toe aan een complete revisie.

Om deze revisie uit te voeren zonder extra stilstand van de installatie is al tijdig contact gelegd tussen Dura Vermeer en de technische dienst van Van der Spek Vianen om de op handen zijnde revisie goed te plannen. Hierbij zijn de verwachte werkzaamheden op locatie opgenomen, zodat er een goede tijdsplanning gemaakt kon worden voor de werkzaamheden en eventueel benodigde onderdelen vooraf gemaakt of besteld konden worden.

Voor de revisie van de rotor werd een tijdsplan opgesteld van ruim 3 weken, waarbij de eerste dag viel op de laatste dag voor de bouwvakperiode en de laatste op de eerste werkdag na de bouwvakperiode. Hierdoor is het productieverlies tot een minimum teruggebracht.

De rotor is op locatie in een zeer korte tijd uitgebouwd door een goed samenspel van de technische dienst van Dura Vermeer en Van der Spek Vianen op locatie in Vijfhuizen.

Na de uitbouw is de complete rotor met as vervoerd naar LuT om al daar geheel te worden gedemonteerd en alle componenten te kunnen controleren voordat de werkzaamheden konden worden gestart. De basis moet geheel in orde zijn om de revisie goed uit te kunnen voeren en in te kunnen staan voor de uitgevoerde werkzaamheden.

De rotor is geheel opgelast, zodat hij weer aan zijn originele afmetingen voldoet. Hierna is hij voorzien van een hard-oplas op de slijtagevlakken, waardoor hij weer vele tonnen kan gaan produceren zonder overmatige slijtage op deze delen. Het oplassen van de voorverwarmde rotor gaat bij LuT 24 uur per dag door, zodat er geen onnodige spanningen kunnen ontstaan door het afkoelen en weer opwarmen van de rotor. Deze specialiteit beheerst LuT al vele jaren en wordt ook toegepast bij het produceren van een nieuwe rotor. Het zogeheten “geheim van smid”.

Na het uitvoeren van de laswerkzaamheden is de rotor mechanisch nabewerkt, zodat alle delen weer voldoen aan de gestelde maatvoeringen. Hierna is hij weer samengebouwd en uitgebalanceerd waardoor hij weer compleet in de breker gemonteerd kon worden door wederom een goed samenspel van de technische dienst van Dura Vermeer en Van der Spek Vianen.

Uiteraard kan Van der Spek Vianen voor ieder merk soortgelijke revisies of eventuele reparaties uitvoeren.Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

G.M. Damsteegt breidt recyclingactiviteiten verder uit met Powerscreen puinbreker

Datum: 24-jun-12

Onlangs is bij G.M. Damsteegt een Powerscreen XH320SR rupsmobiele puinbreker geleverd door Marijs Recyclingtechniek B.V., die het al zeer uitgebreide recyclingprogramma nog verder uitbreidt.

Het is voor G.M. Damsteegt de vijfde Powerscreen machine die in zeer korte tijd in gebruik is genomen. Al eerder zijn vier Powerscreen Warrior zeefmachines bij Damsteegt geleverd.

G.M. Damsteegt B.V. is een verhuurder van bemand en onbemand grondverzet- en recyclingmaterieel in alle klassen. Het bedrijf is begin jaren ’90 opgericht en is begonnen met de verhuur van graafmachines.

In de loop der jaren is G.M. Damsteegt B.V. uitgegroeid tot een bedrijf met ruim 100 werknemers en meer dan 180 machines waaronder: rupskranen, mobiele kranen, rupsdumpers, wieldumpers, shovels, verreikers, tractoren met aanbouwwerktuigen en baggermaterieel. Om te blijven inspelen op de vragen uit de markt heeft G.M. Damsteegt een recyclingtak toegevoegd aan het bedrijf. In deze recyclingtak heeft men in korte tijd diverse zeefmachines, shredders en mobiele transportbanden opgenomen voor de verhuur.

Aangezien het snel en flexibel reageren op de wensen van de opdrachtgevers bij G.M. Damsteegt zeer hoog in het vaandel staat, heeft Damsteegt besloten om te beantwoorden op de vragen uit de markt en een Powerscreen XH320SR rupsmobiele puinbreker in haar materieelvloot op te nemen, zodat nog beter aan de wensen van klanten kan worden voldaan.

Als hart van de geleverde Powerscreen Pegson XH320SR is een 8,5 tons roterende breker gemonteerd, welke in een inloop heeft van wel 1130 mm breed en 800 mm hoog. De rotorsnelheid kan eenvoudig worden geregeld tussen 33 en 40 meter per seconde.

De prallwerken van de roterende breker zijn hydraulisch afgeveerd. Deze hydraulische, gepatenteerde beveiliging zorgt ervoor dat zodra er een onbreekbaar deel in de breker komt de prallwerken direct kunnen opklappen, zodat het onbreekbare deel geen grote schade kan toebrengen aan de breker.

Een 1900 mm lange grizzly-zeef zorgt in de opgavenbunker voor een goede voorafzeving van de fijne fractie. Deze fijne fractie gaat direct door naar de trilvoeder onder de breker en hoeft dus niet door de breker, waardoor er minder slijtage ontstaat en hogere capaciteiten mogelijk zijn.

De aan Damsteegt geleverde puinbreker is een SR-versie van de Powerscreen XH320. Deze heeft een nageschakelde dubbeldeks zeefbox van bijna 3,5 meter lengte met een retourband voor het direct terugvoeren van de overkorrel  in de opgavenbunker. Eventueel afgezeefde tussenmaat wordt door middel van een zijafvoerband apart uit de machine gevoerd. Hierdoor kunnen twee eindproducten worden geproduceerd.

Een 6-cilinder dieselmotor met 325 pk zorgt voor de aandrijving van de machine. De motor drijft de breker rechtstreeks aan via een electro-hydraulisch bediende koppeling. Door deze directe aandrijving gaat geen vermogen verloren en heeft de machine een gunstig brandstofverbruik. Daarnaast kan de motor direct reageren als er bij het breken van zware delen meer vermogen gewenst is. Er is geen vertraging door eventuele hydro-pompen of generatoren.

Het transport van de 42 ton zware rupsmobiele puinbreker voert Damsteegt in eigen beheer uit, zodat er snel en adequaat kan worden gereageerd op breekprojecten van klanten.

Marijs Reyclingtechniek/Van der Spek Vianen en Damsteegt zijn geen onbekenden van elkaar. Eerder werden al Bell dumpers, Hyundai graafmachines, Telestack transportbanden en diverse Powerscreen zeefmachines geleverd.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Nieuwe Powerscreen XH500SR voor Screen-Renting in Gavere (Belgie«)

Datum: 31-mrt-12

Via de vestiging van Van der Spek in Ternat (België) is een nieuwe Powerscreen XH500SR geleverd aan Screen-Renting in Gavere. Het is de eerste Powerscreen XH500SR die in België is geleverd met de geheel nieuwe Scania Tier IV Interim DC 13 motor. Deze motor voldoet aan de nieuwste emissie-eisen die zullen gelden in de komende jaren.

Screen-Renting is met de nieuw geleverde Powerscreen XH500SR de eerste op de Belgische markt die met een Tier IV Interim motor gaat draaien in een rupsmobiele puinbreker, en geeft hiermee wederom aan altijd vooruitstrevend bezig te zijn in de recyclingmarkt.

Uiteraard is de XH500SR voorzien van actieve voorzeef die uit het te breken product de fijne fractie uitzeeft. Deze fijne uitgezeefde fractie kan via de zijafvoerband worden afgevoerd via een glijgoot naar de trilgoot onder de breker. De grote voordelen hiervan zijn minder slijtage en een hogere capaciteit; wat al de juiste maat is hoeft niet te worden gebroken.

Als hart van de Powerscreen XH500SR is een 20-tons roterende breker gemonteerd die een inloop heeft van wel 1360 mm breed en 800 mm hoog. De rotorsnelheid kan eenvoudig worden geregeld tussen de 33 en 40 meter per seconde. De prallwerken van de roterende breker zijn hydraulisch afgeveerd. Deze hydraulische gepatenteerde beveiliging zorgt ervoor dat, zodra een onbreekbaar deel in de breker komt, de prallwerken direct kunnen opklappen, zodat het onbreekbare deel geen grote schade kan toebrengen aan de breker.

De Powerscreen XH500SR, waarbij SR staat voor “Screen Recirculation”, is uitgevoerd met een nageschakelde zeefunit die een lengte heeft van maar liefst 5000 mm. Hiermee heeft de XH500SR de grootste zeefunit in zijn klasse, waardoor ook het afzeven op kleinere fracties geen invloed heeft op de capaciteit van de installatie. De zeefbox is zeer ruim bemeten. De uitgezeefde overmaat wordt via de aan de machine gemonteerd retourband teruggevoerd in de opgavebunker, zodat hiervoor geen extra handeling met een laadschop of graafmachine hoeft te worden uitgevoerd. Een ander voordeel is dat de nog te breken overmaat constant wordt ingevoerd en zorgt voor een betere brekervulling en daarmee zorgt voor een mooier eindproduct.

Met een compleet eigen gewicht van 68 ton is de Powerscreen XH500SR ook nog goed te transporteren op een normale, vlakke dieplader. Er hoeft geen speciale smalbed dieplader te worden aangevoerd om de machine te verzetten met de daarbij behorende vergunningen en aanvraagtijd.

Om te voldoen aan de Tier IV Interim eisen is de gemonteerde Scania DC13 motor uitgerust met het SCR-systeem. Hierbij wordt de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen voorkomen door het toevoegen van Adblue bij de uitlaatgassen. Het grote voordeel van het SCR-systeem is dat er geen grotere koeling op de machine gebouwd hoeft te worden en de motor kan lopen op normale diesel en er geen speciale zwavelarme diesel hoeft te worden getankt. Een ander voordeel is dat er geen roetfilter wordt gemonteerd dat moeten worden schoongemaakt.

Powerscreen en Scania verwachten dat bij de omstelling naar Tier IV in 2014 er ook nog geen roetfilter hoeft te worden gemonteerd. Door de continue ontwikkeling wordt verwacht dat de uitstoot van NOx en roetdelen zover is teruggebracht in 2014 dat de motoren hetzelfde kunnen blijven worden ingebouwd.

Naast deze emissiearme motor zorgt ook de directe aandrijving bij de Powerscreen XH500SR voor weinig verlies van energie. De Scania motor drijft de breker rechtstreeks aan via een electro-hydraulisch bediende koppeling. Door deze directe aandrijving gaat er geen vermogen verloren en is een gunstig brandstofverbruik het resultaat. Daarnaast kan de motor direct reageren als er bij het breken van zware delen meer vermogen gewenst is. Er is geen vertraging door eventuele hydro-pompen of generatoren.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Powerscreen XH500SR rupsmobiele puinbreker volop aan het werk in de recycling

Datum: 15-jan-11

Van der Spek’s dochteronderneming Marijs Recyclingtechniek meldt met trots dat de nieuwe Powerscreen XH500SR rupsmobiele puinbreker zijn mannetje staat bij het breken van puin.
Breekcapaciteiten tot 250 ton/uur worden met de nieuw geleverde machine zonder problemen gehaald.

Onlangs werd er een nieuwe Powerscreen XH500SR afgeleverd die wordt ingezet voor het breken van puin en asfalt.

De nieuwe Powerscreen XH500SR is de verdere doorontwikkeling van de wereldwijd succesvolle Powerscreen Pegson 1412.

Ingaand op de klantwensen uit de markt is de Powerscreen XH500SR voorzien van een actieve voorzeef die uit het te breken product de fijne fractie uitzeeft. Deze fijne uitgezeefde fractie kan via de zijafvoerband worden afgevoerd of via een glijgoot naar de trilgoot onder de breker. De grote voordelen hiervan zijn minder slijtage en een hogere capaciteit; dat wat al de juiste maat heeft hoeft niet te worden gebroken.

De Powerscreen XH500SR, waarbij SR staat voor “Screen Recirculation”, is uitgevoerd met een na-geschakelde zeefunit welke een lengte heeft van wel 5000 mm. Hiermee heeft de XH500SR de grootste zeefunit in zijn klasse, waardoor ook het afzeven op kleinere fracties geen invloed heeft op de capaciteit van de installatie. De zeefbox is ruim overbemeten. De uitgezeefde overmaat wordt via de aan de machine gemonteerd retourband terug gevoerd in de opgavebunker, zodat hiervoor geen extra handeling met een laadschop of graafmachine hoeft te worden uitgevoerd. Een ander voordeel is dat de nog te breken overmaat constant wordt ingevoerd en zorgt voor een betere brekervulling en daardoor zorgt voor een mooier eindproduct.

Als hart van de Powerscreen XH500SR is een 20 tons roterende breker gemonteerd welke een inloop heeft van wel 1360 mm breed en 800 mm hoog. De rotorsnelheid kan eenvoudig worden geregeld tussen de 33 en 40 meter per seconde.

De prallwerken van de roterende breker zijn hydraulisch afgeveerd. Deze gepatenteerde hydraulische beveiliging zorgt ervoor dat zodra er een onbreekbaar deel in de breker komt de prallwerken direct kunnen opklappen, zodat het onbreekbare deel geen grote schade kan toebrengen aan de breker.

Met een compleet eigen gewicht van 68 ton is de Powerscreen XH500SR ook nog goed te transporteren op een normale vlakke dieplader. Er hoeft geen speciale smalbed dieplader te worden aangevoerd om de machine te verzetten met de daarbij behorende vergunningen en wachttijden.

Bovendien behoort de Powerscreen XH500SR tot de eerste machines die voldoen aan de Tier IV interim emissie-eisen. Deze zeer vroege omstelling is uniek. Met de Powerscreen rupsmobiele puinbrekers XH320 en XR500 is Powerscreen de eerste leverancier van puinbrekers die gelijk vanaf begin 2011 met emissie-arme motoren gaat draaien.

Powerscreen gaat bij de overgang naar Tier IV interim over naar een andere motorenleverancier. Scania is de nieuwe partner voor de nieuwste emissiearme motoren. Waar voorheen Caterpillar werd ingebouwd zal gedurende het jaar 2011 worden omgesteld op Scania.

Afhankelijk van het type breker wordt er gekozen worden voor de DC9, een 5 cilinder turbodiesel met een inhoud van 9.0 liter welke is gemonteerd in de Powerscreen XH320, of de DC13 een 6 cilinder turbodiesel met een inhoud van 13.0 liter die in de XH500 is geplaatst. Zoals al jaren bekend in recycling zijn de Scania motoren zeer betrouwbaar en gunstig in het brandstofverbruik.

Om te voldoen aan de Tier IV interim eisen zijn de Scania motoren uitgerust met het SCR-systeem. Hierbij wordt de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen voorkomen door het toevoegen van Adblue bij de uitlaatgassen. Het grote voordeel van het SCR-systeem is dat er geen grotere koeling op de machine gebouwd hoeft te worden en de motor kan lopen op normale diesel en er ook geen speciale zwavelarme diesel hoeft te worden getankt. Een ander voordeel is dat er geen roetfilter wordt gemonteerd dat moet worden schoongemaakt.

Powerscreen en Scania verwachten dat bij de omstelling naar Tier IV in 2014 er ook nog geen roetfilter hoeft te worden gemonteerd. Door de continue ontwikkeling van de motoren wordt er verwacht dat de uitstoot van NOx en roetdelen zover is teruggebracht in 2014 dat de motoren hetzelfde kunnen blijven worden ingebouwd.

Naast deze emmisiearme motoren zorgt ook de directe aandrijving bij de Powerscreen XH500SR voor weinig verlies van energie. De Scania motor drijft de breker rechtstreeks aan via een electro-hydraulisch bediende koppeling. Door deze directe aandrijving gaat er geen vermogen verloren en is een gunstig brandstofverbruik het resultaat. Daarnaast kan de motor direct reageren als er bij het breken van zware delen meer vermogen gewenst is. Er is geen vertraging door eventuele hydro-pompen of generatoren.
 

Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Powerscreen Pegson gaat met Scania motoren als eerste puinbreker emissiearm

Datum: 14-nov-10

Als wereldmarktleider van mobiele zeef- en breekinstallaties heeft Powerscreen Pegson ervoor gekozen  voorop te lopen bij het omstellen van de machines naar de emissie-arme Tier IV interim motoren voor de machines met een motorvermogen boven de 130 kW.

Van der Spek meldt dan ook met trots dat de eerste machines die voldoen aan de Tier IV interim gelijk vanaf begin 2011 leverbaar zijn. Deze zeer vroege omstelling is uniek. Met de Powerscreen Pegson rupsmobiele XH320 en XR500 is Powerscreen wereldwijd de eerste leverancier van puinbrekers die met emissie-arme motoren gaat draaien begin 2011. Vanaf week 3 zullen de eerste machines met Scania Tier IV interim motoren van de band lopen in Omagh (Noord-Ierland).

Powerscreen Pegson gaat bij de overgang naar Tier IV interim over naar een andere motorenleverancier. Scania is de nieuwe partner voor de nieuwste emissiearme motoren. Waar voorheen Caterpillar werd ingebouwd zal gedurende het jaar 2011 worden omgeschakeld op Scania.

Afhankelijk van het type breker zal er gekozen worden voor de DC9, een 5-cilinder turbodiesel met een inhoud van 9,0 liter, of de DC13, een 6-cilinder turbodiesel met een inhoud van 13,0 liter. Zoals al jaren bekend in recycling zijn de Scania motoren zeer betrouwbaar en gunstig in het brandstofverbruik.

Om te voldoen aan de Tier IV interim eisen zijn de Scania motoren uitgerust met het SCR-systeem. Hierbij wordt de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen voorkomen door het toevoegen van AdBlue bij de uitlaatgassen. Het grote voordeel van het SCR-systeem is dat er geen grotere koeling op de machine gebouwd hoeft te worden en de motor kan lopen op normale diesel en er dus geen speciale, zwavelarme diesel hoeft te worden getankt. Een ander voordeel is dat er geen roetfilter wordt gemonteerd dat moet worden schoongemaakt.

Powerscreen Pegson en Scania verwachten dat bij de omstelling naar Tier IV in 2014 ook nog geen roetfilter hoeft te worden gemonteerd. Door de continue ontwikkeling van de motoren verwacht men dat de uitstoot van NOx en roetdelen zover zijn teruggebracht in 2014 dat de motoren hetzelfde kunnen blijven worden ingebouwd.

Naast deze emmisie-arme motoren zorgt ook de directe aandrijving bij Powerscreen Pegson voor weinig verlies van energie. De Scania motor drijft de breker rechtstreeks aan via een electro-hydraulisch bediende koppeling. Door deze directe aandrijving gaat er geen vermogen verloren en is een gunstig brandstofverbruik het resultaat. Daarnaast kan de motor direct reageren als er bij het breken van zware delen meer vermogen gewenst is. Er is geen vertraging door eventuele hydro-pompen of generatoren.

Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Nieuwe Metrotrak voor BRL BV

Afgelopen week is wederom een nieuwe Powerscreen®Pegson Metrotrak afgeleverd in de nieuwe huisstijl van Powerscreen®Pegson. Deze huisstijl houdt in dat de machine is gespoten in de groene Powerscreen kleuren en is voorzien van gegalvaniseerde bordessen en trappen.
Ditmaal is de nieuwe Metrotrak afgeleverd bij de BRL in Lopik.
foto van Metrotrak voor BRL

Gezien de positieve ervaringen met de eerder geleverde machines en goede ondersteuning door de leverancier heeft BRL B.V. besloten om wederom te investeren in de derde nieuwe Powerscreen®Pegson Metrotrak waardoor het machinepark zeer jong blijft en daardoor zeer productief inzetbaar is voor hun opdrachtgevers. Een eerder geleverde Metrotrack door Marijs Recyclingtechniek is ingeruild.

De Bruyn Recycling Lopik B.V. (BRL B.V.) is al vele jaren actief in het mobiel breken op locatie voor haar klanten. Uiteraard wordt er volgens de nieuwst richtlijnen geproduceerd, De Bruyn Recycling Lopik is daarvoor BRL2506 gecertificeerd.

De nieuwe geleverde Pegson Metrotrak is optioneel uitgevoerd met een hydraulisch verstelbare breekopening, waardoor het zeer gemakkelijk en snel mogelijk is de breekopening te verstellen.

De invoeropening van de M-serie kaakbreker is 900 mm breed en 600 mm diep, voordat het materiaal de breker inloopt gaat het eerst over de geïntegreerde voorafzeving die in de opgaventrechter zit. Het voordeel hiervan is dat de capaciteit omhoog gaat en de slijtage naar beneden doordat de fijne fracties door de bypass rechtstreeks onder de breker uitkomen en niet door de breker gevoerd hoeven te worden.

De aandrijving van de Metrotrak wordt uitgevoerd door een CAT6.6 ACERT Tier III motor met een vermogen van 188 pk bij 1800 rpm. Aan deze 6 cilinder dieselmotor zitten David Brown hydrauliek pompen gemonteerd die zorgen voor de aandrijving van de verschillende componenten op de machine. De bekkenbreker wordt rechtstreeks (V-snaren) via een koppeling door de motor aangedreven.

doorVan der Spek

3de Nieuwe Terex-Pegson Metrotrak naar BRL

Datum: 24-aug-10

Afgelopen week heeft Van der Spek’s dochter Marijs Recyclingtechniek B.V. uit Mariënberg wederom een nieuwe Powerscreen®Pegson Metrotrak afgeleverd in de nieuwe huisstijl van Powerscreen®Pegson. Deze huisstijl houdt in dat de machine is gespoten in de groene Powerscreen kleuren en is voorzien van gegalvaniseerde bordessen en trappen.

Ditmaal is de nieuwe Metrotrak afgeleverd bij BRL (De Bruyn Recycling Lopik B.V.) in Lopik.

De positieve ervaringen met de eerder geleverde machines en de goede ondersteuning door de leverancier heeft BRL B.V. doen besluiten om wederom te investeren in de derde nieuwe Powerscreen®Pegson Metrotrak, waardoor het machinepark zeer jong blijft en daardoor zeer productief inzetbaar is voor haar opdrachtgevers. Een eerder door Marijs Recyclingtechniek geleverde Metrotrack is ingeruild.

De Bruyn Recycling Lopik B.V. (BRL B.V.) is al vele jaren actief in het mobiel breken op locatie voor haar klanten. Uiteraard wordt er volgens de nieuwste richtlijnen geproduceerd. De Bruyn Recycling Lopik is daarvoor BRL2506 gecertificeerd.

De nieuwe geleverde Pegson Metrotrak is optioneel uitgevoerd met een hydraulisch verstelbare breekopening, waardoor het zeer eenvoudig en snel mogelijk is de breekopening te verstellen.

De invoeropening van de M-serie kaakbreker is 900 mm breed en 600 mm diep. Voordat het materiaal de breker inloopt gaat het eerst over de geïntegreerde voor-afzeving die in de opgaventrechter zit. Het voordeel hiervan is dat de capaciteit omhoog gaat en de slijtage naar beneden doordat de fijne fracties door de bypass rechtstreeks onder de breker uitkomen en niet door de breker gevoerd hoeven te worden.

De aandrijving van de Metrotrak wordt uitgevoerd door een CAT6.6 ACERT Tier III motor met een vermogen van 188 pk bij 1800 rpm. Aan deze 6-cilinder dieselmotor zijn David Brown hydrauliek pompen gemonteerd die zorgen voor de aandrijving van de verschillende componenten op de machine. De bekkenbreker wordt rechtstreeks middels V-snaren via een koppeling door de motor aangedreven.

Uiteraard is ook deze Metrotrak uitgevoerd met een stofbestrijdingsinstallatie die op verschillende punten in de machine een nevel verspreidt, zodat stofoverlast rond de machine tot een minimum beperkt wordt.

De Pegson rupsmobiele puinbreker heeft een eigen gewicht van ca. 30 ton en is daardoor zeer gemakkelijk te transporteren door de eigen dieplader van De Bruyn Recycling Lopik B.V. tussen de verschillende werken.
 

Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Powerscreen Pegson XH320SR bewijst zich bij Nederlandse klanten

Datum: 12-jul-10

Hij was al te zien op de TKD in Barneveld, de geheel nieuwe Powerscreen Pegson XH320SR combibreker. De getoonde machine was een voorproductiemodel of anders gezegd een prototype.

Gezien de zeer grote ervaring die Van der Spek Vianen en dochterbedrijf Marijs Recyclingtechniek hebben op het gebied van breken van bouw- en slooppuin heeft Powerscreen besloten om na diverse tests met de machine in het breken van groevemateriaal de machine naar Nederland te brengen om hem uitvoerig te testen in het breken van bouw- en slooppuin.

Tijdens de testen wordt de machine begeleid door de technische dienst van Van der Spek Vianen die waar mogelijk op locatie nog kleine wijzigingen kan doorvoeren. Voor grotere modificaties zal de machine tijdens het testwerk naar de werkplaatsen in Vianen of Mariënberg worden gebracht, zodat deze aanpassingen direct en goed kunnen worden uitgevoerd.

Door de vele tientallen puinbrekers die door de Van der Spek groep zijn geleverd, zijn de hoge eisen en wensen van de breekklanten bekend. Deze eisen en wensen zijn dan ook al in de ontwerpfase ver doorgevoerd in de Powerscreen Pegson XH320SR.

De machine heeft tijdens de eerste testweken op vele locaties iedereen versteld doen staan van de capaciteiten en eenvoud waar de machine mee werkt; het is een echte recyclingbreker.

Als hart van de Powerscreen Pegson XH320SR is een 8,5 tons roterende breker gemonteerd welke een inloop heeft van wel 1130 mm breed en 800 mm hoog. De rotorsnelheid kan eenvoudig worden geregeld tussen de 33 en 40 meter per seconde.

De prallwerken van de roterende breker zijn hydraulisch afgeveerd. Deze hydraulische gepatenteerde beveiliging zorgt ervoor dat zodra er een onbreekbaar deel in de breker komt de prallwerken direct kunnen opklappen, zodat het onbreekbare deel geen grote schade kan toebrengen aan de breker.

Een 1900 mm lange grizzly-zeef zorgt in de opgavenbunker voor een goede voor-afzeving van de fijne fractie. Deze fijne fractie gaat direct door naar de trilvoeder onder de breker en hoeft dus niet door de breker waardoor er minder slijtage ontstaat en hogere capaciteiten mogelijk zijn.

De geteste SR-versie van de Powerscreen Pegson XH320, heeft een na-geschakelde dubbeldeks zeefbox van bijna 3,5 meter lengte met een retourband voor het direct terugvoeren van de overkorrel in de opgavenbunker. Een eventueel afgezeefde tussenmaat wordt door middel van een zijafvoerband apart uit de machine gevoerd. Hierdoor kunnen er 2 eindproducten worden geproduceerd.

Een 6-cilinder dieselmotor met 325 pk zorgt voor de aandrijving van de machine. De motor drijft de breker rechtstreeks aan via een electro-hydraulisch bediende koppeling. Door deze directe aandrijving gaat er geen vermogen verloren en is een gunstig brandstofverbruik het resultaat. Daarnaast kan de motor direct reageren als er bij het breken van zware delen meer vermogen gewenst is. Er is geen vertraging door eventuele hydro-pompen of generatoren.

Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Powerscreen introduceert de Powerscreen Pegson XR320SR op de Bauma, de nieuwe maatstaf in “compacte” mobiele recycling

Datum: 25-apr-10

Marijs Recyclingtechniek B.V. uit Mariënberg (dochteronderneming van de
Van der Spek Groep) meldt met trots dat de Powerscreen Pegson XR320SR is geïntroduceerd op de Bauma 2010 in München afgelopen week. 

Het in de aanhef geschreven “compacte” staat voor de zeer goede transporteerbaarheid van de 41 ton wegende combimachine. Dit is dan ook het enige compacte aan de Powerscreen Pegson XR320. Als hart van de machine is een 8,5 tons roterende breker gemonteerd welke in een inloop heeft van wel 1130 mm breed en 800 mm hoog. De rotorsnelheid kan eenvoudig worden geregeld tussen de 33 en 40 meter per seconde.

De prallwerken van de roterende breker zijn hydraulisch afgeveerd. Deze hydraulische gepatenteerde beveiliging zorgt ervoor dat zodra er een onbreekbaar deel in de breker komt de prallwerken direct kunnen opklappen, zodat het onbreekbare deel geen grote schade kan toebrengen aan de breker.

Een 1900 mm lange grizzly-zeef zorgt in de opgavenbunker voor een goede voor-afzeving van de fijne fractie. Deze fijne fractie gaat direct door naar de trilvoeder onder de breker en hoeft dus niet door de breker waardoor er minder slijtage ontstaat en hogere capaciteiten mogelijk zijn.

Een Caterpillar C9 ACERT met 325 pk zorgt voor de aandrijving van de machine.
De motor drijft de breker rechtstreeks aan via een electro-hydraulische bediende koppeling. Door deze directe aandrijving gaat er geen vermogen verloren en is een gunstig brandstofverbruik het resultaat. Daarnaast kan de motor direct reageren als er bij het breken van zware delen meer vermogen gewenst is. Er is geen vertraging door eventuele hydro-pompen of generatoren.

De nieuwe SR-versie van de Powerscreen Pegson XR320, heeft een na-geschakelde dubbeldeks zeefbox van bijna 3,5 meter lengte met een retourband voor het direct terugvoeren van de overkorrel in de opgavenbunker. Eventueel afgezeefde tussenmaat wordt door middel van een zijafvoerband apart uit de machine gevoerd. Hierdoor kunnen er 2 eindproducten worden geproduceerd.

 

Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Van der Spek Vianen levert grootste rupsmobiele recyclingbreker

Datum: 14-apr-10

Van der Spek Vianen is trots te melden dat ze de grootste rupsmobiele recyclingbreker van Europa hebben afgeleverd bij de Beelen Groep.

Na de afgelopen jaren al diverse puinbrekers te hebben geleverd aan Beelen Reststoffen is er eind vorig jaar na uitgebreid overleg tussen Van der Spek Vianen en de Beelen groep over de wensen en eisen voor een nieuwe puinbreker gekozen voor de aanschaf van de Westeria WS1600, de grootste rupsmobiele rupspuinbreker van Europa.

De nieuwe breker is afgeleverd op de locatie in Amsterdam waar hij gelijk is ingezet voor het breker van gecertificeerd granulaat. Uiteraard zal de 97 ton wegende roterende rupsmachine ook worden ingezet op grotere sloopwerken van de Beelen groep.

De activiteiten op het gebied van puinrecycling zijn gebundeld in een aparte werkmaatschappij van de Beelen groep. Beelen Reststoffen houdt zich volledig bezig met het verwerken van puin en de handel en levering van granulaten. De activiteiten kunnen ook voor derden worden uitgevoerd. Aangezien Beelen landelijk steeds verschillende projecten in uitvoering heeft, geldt Beelen niet alleen als voorloper op het gebied van mobiel breken, maar ook als een van de grootste aanbieders van gecertificeerd granulaat in Nederland.

De nieuwe breker is voorzien van een 1700 mm brede roterende breker welke een eigen gewicht heeft van 28 ton. Voor een goede afzeving van de fijne fractie uit het te breken puin is de machine voorzien van een 3500 mm lange voorzeef. De afgezeefde fijne fractie gaat via een bypass gelijk door onder de breker om weer bij de gebroken fractie te worden gevoerd.
Zoals normaal bij door Van der Spek geleverde brekers is ook deze machine voorzien van een zeer zware magneet welke op wens van Beelen is uitgevoerd met kunststofbescherming op de band.

Beelen Reststoffen heeft nu drie door Van der Spek Vianen geleverde mobiele puinbrekers in gebruik voor het breken op de eigen locaties in o.a. Amsterdam, Houten en Rotterdam en natuurlijk op de sloopwerken die Beelen onder handen heeft.

Bij de nieuwe 97 ton zware mastodont is ook een zware drie fractie rupsmobiele zeefmachine geleverd welke de gewenst fractie kan uitzeven. Deze 35 ton wegende rups zeefmachine kan op 3 fractie afzeven, zodat er ook fracties voor de beton- en asfalt industrie geproduceerd kunnen worden.

Beelen weet als geen ander als vooruitstrevend recyclingbedrijf dat de levering van schone gebroken fracties op vele plaatsen toepasbaar zijn als primaire – en secundaire grondstoffen. Deze fracties zijn zeer breed toepasbaar als deze naast de juiste korrelverdeling en samenstelling ook de juist zuiverheid hebben en verwijderd zijn van vervuilende en storende delen als hout, plastic e.d. Om dit zeker te kunnen garanderen aan hun opdrachtgevers heeft Beelen vorig jaar ook bij Van der Spek geïnvesteerd in een nieuwe 1600 mm Westeria windshifter. Deze Westeria WS1600 zal ook bij de nieuwe breker ingezet gaan worden.

Van der Spek, Bouwmachines