Zoek
Sluit dit zoekvak.

Categorie archief Breker

door-Van der Spek-

Powerscreen’s de-carbonisatie strategie op dealermeeting in Italië

Afgelopen week hielt Powerscreen zijn wereldwijde dealermeeting. Ditmaal in Italië en uiteraard was er ook een team van Van der Spek Vianen aanwezig om alle noviteiten te zien en de toekomst te bespreken. De dealermeeting is deze maal in Italië gehouden omdat collega Powerscreen dealer Impianti zijn 40-jarig jubileum vierde en de voor de dealermeeting aangevoerde en opgestelde machines gelijktijdig gebruikte voor hun jubileum en opendagen.

Powerscreen presenteerde hun de-carbonisatie strategie welke berust op vier pier pilaren ; het mobiele concept, transportbanden, brandstofbesparing en elektrificeren.

Het mobiele concept : Powerscreen is wereldmarktleider als het gaat om mobiele breek- en zeefmachines die op bijna iedere locatie kunnen worden ingezet. Door de Powerscreen brekers en zeefmachines op de locatie in te zetten waar de te verwerken producten vrijkomen worden vele onnodige transporten voorkomen. Tevens kunnen geproduceerde producten gelijk ingezet worden op de locatie waar ze verwerkt worden als dit gewenst is.

Transportbanden : Met de inzet van transportbanden worden dubbele handelingen van geproduceerde producten voorkomen. Het onnodig oppakken van producten om ze vervolgens in voorraad te zetten is niet meer nodig. Velen tonnen kunnen zonder problemen worden opgezet zonder tussenkomst van laadschoppen of andere machines. Tevens wordt voorkomen dat geproduceerde producten worden stuk gereden.

Brandstofbesparing : Door het inzetten van duurzame en zuinige stage-V motoren met optimale aandrijvingsconcepten wordt zo min mogelijk brandstof verbruikt. Uiteraard kunnen de meeste motoren op HVO brandstoffen werken waarmee de uitstoot nog verder wordt beperkt. Door het gebruiken van sensoren worden machine automatisch af- of uitgeschakeld zodat de machines geen onnodige draaiuren maken zonder producties te maken.

Elektrificeren : Bij Powerscreen zijn alle vele modellen en machines uit te voeren met elektrische aandrijving. Dankzij het dual-power concept op de zeefmachines kan zowel elektrisch worden gewerkt en als er geen stroom beschikbaar is met de duurzame stage-V motoren worden gedraaid.

Daarnaast zijn vele nieuwe modellen in ontwikkeling waar met generatoraandrijving de machine wordt aangedreven. Hierbij is dan ook de keuze beschikbaar om op stroom of het stroomnet te draaien.  

Op het demoterrein waren vele nieuwe machines opgesteld en werd er gedraaid met diverse brekers en zeven.

In actie kwamen o.a. de nieuwe Powerscreen TP480SR roterende breker, de nieuwe Powerscreen Premiertrak 330 kaakbreker, de Powerscreen Titan 2300 zeefmachine i.c.m. de Powerscreen LF50 hopper-feeder en de Powerscreen Maxtrak 1000 i.c.m. Powerscreen Warrior 600.

Naast de machines die in actie waren o.a. de geheel nieuw ontwikkelde Powerscreen Premiertrak 420E kaakbreker met generator aandrijving, de Powerscreen Titan 1300 zeefmachine en Titan 1800 zeefmachine opgesteld.  Daarnaast natuurlijk diverse bekende en vertrouwde types als de Powerscreen Chieftain 1700X en Powerscreen Warrior 1200 die nu ook af fabriek met dual-power geleverd kan worden.

doorVan der Spek

Nieuwe compacte breker van Powerscreen, de Trakpactor 230

Powerscreen, ’s-Werelds grootste producent van mobiele breek- en zeefmachines introduceert de nieuwe Powerscreen Trakpactor 230(SR). Deze nieuwe compacte breker van Powerscreen met een maximaal eigen gewicht van 29 ton vult de lijn brekers aan de onderzijde aan.

Door te luisteren naar hun klanten en vragen uit de markt heeft Powerscreen deze nieuwe Powerscreen TP230(SR) ontwikkeld waarbij de SR-uitvoering is voorzien van een nageschakelde zeefunit met retourband voor de overkorrel terugvoer. Deze zeefunit is 2.440mm lang zodat geproduceerde stromen zonder problemen kunnen worden afgezeefd.

Op de machine is roterende breker geplaatst met in invoeropening van 860mm breed en 720mm hoog. Beide prallwerken zijn hydraulische afgeveerd zodat bij een onbreekbaar deel deze kunnen wijken en terugkopen in het afgestelde positie.

Voor de aandrijving is een Volvo Penta D8 verantwoordelijk die de rotor direct aandrijft waardoor geen vermogensverlies plaats vind. De overige componenten worden middels op de motor geplaatste PTO aandrijvingen voorzien van de benodigde aandrijving.

doorVan der Spek

Puinbreken 3.0 met geheel nieuwe Powerscreen Premiertrak 330

Het al tientallen jaren door Van der Spek Vianen gevoerde Powerscreen, wereldmarktleider op het gebied van mobiele breek- en zeefmachines introduceert puinbreken 3.0 met de Premiertrak 330.

Door steeds meer vragen uit de markt om met hogere capaciteiten te kunnen breken met zo min mogelijk fijne fractie heeft Powerscreen aangezet tot het verder uitbreiden van de kaakbreker-lijn. Naast stofproblematiek geven de fijne fracties steeds meer problemen in de productieprocessen waarin de geproduceerde producten worden ingezet. Hierbij bijvoorbeeld te denken aan het toepassen van gebroken betongranulaat bij de productie van beton.

De geheel nieuwe Powerscreen Premiertrak 330 met een basisgewicht van 35 ton kan eenvoudig worden getransporteerd zodat hij zonder problemen van de ene breeklocatie naar de andere kan worden verzet. Het hart van de machine is een 1000mm x 600mm kaakbreker welke in het breken van puin tot een 40mm opening kan worden ingesteld zodat er een gecertificeerd product kan worden geproduceerd met weinig af te zeven overmaat. Zeer belangrijk is de wijze waarop hij in de machine is ingebouwd waarbij een ruimte van 540mm is ontstaan tussen de onderkant van de breker en de transportband zodat betonijzer e.d. geen problemen en opstoppingen kunnen veroorzaken.

De breker wordt hydraulisch aangedreven zodat bij een eventuele verstopping door niet te breken materialen de breker ook achter kan draaien om te ontstoppen. Vulling van de breker gebeurd automatisch, een hoogte sensor zorgt ervoor dat als de breker te vol komt te zitten de voeder automatisch uitschakelt en bij genoeg ruimte in de breker weer wordt ingeschakeld. Afhankelijk van de inzet kunnen er verschillende soorten breekplaten worden geleverd die zorgen voor een optimale capaciteit met de laagste slijtkosten.

De voeder van de machine is voorzien van een lange trilvoeder waarvan 1.900mm lengte is uitgevoerd als voorzeef waarmee fijne fracties die niet gebroken hoeven te worden onder de breker door kunnen worden gevoerd of als gewenst via een zij-afvoerband af te voeren. Groot voordeel is minder slijtage en meer capaciteit en afvoer van fijne fracties die niet in het eindproduct gewenst zijn. De bunker is lang genoeg om als gewenst ook met een laadschop beladen te kunnen worden.

Onder de breker is een 900mm brede afvoerband geplaatst die zorgdraagt voor de afvoer van de gebroken producten. De band kan hydraulisch in hoogte worden versteld dat als benodigd hij eenvoudig naar beneden kan voor het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden. Natuurlijk kan boven de band eenvoudig een magneet geplaats worden voor het ontijzeren van de productstroom.

Voor de aandrijving van de machine is een zuinige duurzame 275pk CAT C7.1 Tier IV final motor verantwoordelijk. Deze motor drijft de hydraulische pompen aan die de componenten voorzien van de benodigde oliestromen. De besturing welke is uitgevoerd met een CANBUS-systeem zorgt voor de aansturing en optimale afstemming tussen de verschillende componenten van de machine. Via de duidelijk display zijn de instellingen eenvoudig aan te passen zodat de machine voor iedere klus de juiste set-up heeft.

De besturing van de Premiertrak 300 is standaard uitgerust met Powerscreen Pulse. Powerscreen Pulse is een systeem waarin alle belangrijke gegevens worden verzameld die de gebruiker op ieder moment van de dag en op iedere locatie kan inzien om de machine nog efficiënter te laten draaien.

Op kantoor achter de computer, onderweg op de tablet of telefoon, de data is gelijk beschikbaar zodat er mee geschakeld kan worden om de machines nog beter te laten presteren. In Pulse is het mogelijk om meerdere machines te beheren zodat eenvoudig is te zien waar ze draaien en hoe ze presteren onder de verschillende omstandigheden. Door “Geofencing” is aan te geven in welk gebied de machine kan werken en tijdens welke uren als dat gewenst is.

Powerscreen Pulse verzamelt data van de motorbelasting en brandstofverbruik zodat te zien is hoe de machines worden belast en of er eventueel geschakeld moet worden naar andere instellingen of werkwijze. Ook zijn de gegevens te zien hoeveel uur de machine heeft gewerkt, gereden en stationair gedraaid om de echter werkuren te kunnen berekenen en de kostprijscalculatie optimaal te hebben. Alle verzamelde informatie wordt duidelijk- en overzichtelijk getoond in Pulse zodat de informatie snel een eenvoudig kan worden gebruikt voor een nog beter inzet van de machines met de laagste kostprijs per ton als gevolg.

Natuurlijk is net als bij iedere Powerscreen de machine voorzien van veilige omhuizingen om de bewegende delen en zijn door grote deuren alle componenten goed bereikbaar om eenvoudig onderhoudswerkzaamheden te kunnen uitvoeren.

doorVan der Spek

Powerscreen TP550SR Big, Bigger, Biggest

Na de introductie van de TP550 als opvolger van de grootste roterende breker van Powerscreen de TP500 volgt nu de grootste- en zwaarste roterende breker van Powerscreen, de Powerscreen TP550SR.

 Met zijn ruim 71 ton mag de Powerscreen TP500SR zich de grootste roterende breker noemen uit het brede leveringsprogramma van Powerscreen.
Uiteraard vormt de Powerscreen TP550 de basis van de Powerscreen TP550SR echter is de SR-uitvoering voorzien van een na-geschakelde zeefunit voor het afzeven van de overkorrel uit het geproduceerde product.
De Powerscreen TP550 is eind vorig jaar geïntroduceerd en is geheel nieuw opgebouwd. Op het zware chassis zijn de vele verschillende componenten opgebouwd welke samen zorgen voor een optimaal samenspel om tegen de laagste kostprijs te kunnen produceren.
Het te breken product wordt opgegeven in de zware opgavetrechter met in een inhoud van 7M³. Om de hydraulisch klapbare bunkerwanden te vergrendelen zijn hydraulische wiggen gemonteerd. Het product komt vervolgens op de 2.960mm lange en 1.190mm brede trilvoeder welke is voorzien van wisselbare slijtdelen op de bodem en zijkanten. Vanaf deze trilvoeder loopt het product op de dubbeldeks voorzeef welke een lengte heeft van 2.100mm. Het bovendek van de voorzeef bestaat uit twee cassettes welke trapsgewijs achter elkaar zitten om het product nog beter te kunnen afzeven. Als gewenst kan de fijne fractie welke door het onderdek wordt uitgezeefd via een zijafvoerband worden afgevoerd.
Na het afzeven van de fijne fractie loopt het te breken product in de zware 15 tons roterende breker die op de TP550 is gemonteerd. De invoer van de breker is 1.370 mm breed en 911 mm hoog zodat grote delen zonder problemen de breker kunnen inlopen. De rotor heeft een diameter van 1.210mm en is voorzien van vier 410 kg zware slaglijsten welke afhankelijk van de inzet kunnen worden aangepast qua legering en wijze van plaatsing. (4 x hoog, 2 x hoog/2x laag). Middels het toerental van de motor kan de rotorsnelheid worden geregeld tussen de 34 en 44 meter/seconde. De zijwanden van de breker zijn voorzien van 20mm dikke slijtplaten welke eenvoudig te wisselen zijn.
Beide prallwerken zijn hydraulisch afgeveerd en zullen bij een onbreekbaar deel wijken zodat er geen schade ontstaat. Tevens kan met deze hydrauliek eenvoudig de juiste breekopening worden ingesteld.
Onder de breker is een zware trilvoeder geplaatst die het gebroken product opvangt en verder transporteert naar de afvoerband. Bij de Powerscreen TP550 is de trilvoeder 1.330mm breed en 2.500mm lang. Zeer groot voordeel is dat de trilvoeder onder een steile hoek van 10° staat opgesteld zodat ook moeilijk transporteerbare delen als klei en zware grond kunnen worden getransporteerd. Uiteraard is ook deze trilvoeder voorzien van wisselbare slijtdelen.
De door de trilvoeder gevoede transportband is 1.200mm breed en voert het product naar de zeefunit toe. Tijdens deze weg wordt het product middels een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet ontdaan van ijzerdelen.
Uniek in zijn klasse is de bijna 5.000mm lange na-zeefunit welke de productstroom zeeft in gereed product en overmaat. Het uitgezeefde product wordt afgevoerd middels een 1.200mm brede afvoerband welke op een hoogte van 3.800mm hoogte afwerpt. De overmaat wordt middels een zijafvoer- en retourband terug gevoerd naar de opgavebunker om nogmaals gebroken te worden.
Voor de aandrijving van de machine is een zuinige duurzame Scania Tier IV final motor verantwoordelijk. Het powerpack is bovenop de machine geplaats zodat hij goed toegankelijk is en niet in de buurt staat van het te breken product. Door deze plaatsing is naast goede toegankelijkheid ook de koeling optimaal doordat de koelers goed worden voorzien van koellucht en geen stof word aangezogen. Door het verstelbare toerental tussen de 1.500- en 1.900 r.p.m. kan de rotorsnelheid geregeld worden. De Desch koppeling zorgt voor een optimale overbrenging en is voorzien van een eigen hydraulische aandrijving die er voor zorg draagt dat de toeren van de motor en rotor overeenkomen voordat de koppeling ingeschakeld. Deze werkwijze zorgt voor een langere levensduur van de koppeling. Uiteraard zijn rondom de motorunit en bovenop de machine ruime bordessen aanwezig zodat altijd veilig onderhoudswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd.
Voor de aansturing van de machine is een centrale besturing geplaats welke middels een groot touchscreen is te bedienen. Alle functies zijn hierop te bedienen en worden duidelijk weergegeven zodat het aanpassen van instelling zeer eenvoudig kan gebeuren. De electrokast waarop deze touchscreen is geplaatst is voorzien van een overdrukunit zodat stof en vocht in de kast wordt voorkomen en een lange levensduur is gegarandeerd.
Pulse
De nieuwe Powerscreen TP550 is uiteraard ook voorzien van Pulse.
Pulse is een systeem waarin alle belangrijke gegevens worden verzameld die de gebruiker op ieder moment van de dag en op iedere locatie kan inzien om de machine nog efficiënter te laten draaien. Op kantoor achter de computer, onderweg op de tablet of telefoon, de data is gelijk beschikbaar zodat er mee geschakeld kan worden om de machines nog beter te laten presteren.
In Pulse is het mogelijk om meerdere machines te beheren zodat eenvoudig is te zien waar ze draaien en hoe ze presteren onder de verschillende omstandigheden. Door “Geofencing” is aan te geven in welk gebied de machine kan werken en tijdens welke uren als dat gewenst is.
Powerscreen Pulse verzamelt data van de motorbelasting en brandstofverbruik zodat te zien is hoe de machines worden belast en of er eventueel geschakeld moet worden naar andere instellingen of werkwijze. Ook zijn de gegevens te zien hoeveel uur de machine heeft gewerkt, gereden en stationair gedraaid om de echter werkuren te kunnen berekenen en de kostprijscalculatie optimaal te hebben.
Alle verzamelde informatie wordt duidelijk- en overzichtelijk getoond in Pulse zodat de informatie snel een eenvoudig kan worden gebruikt voor een nog beter inzet van de machines met de laagste kostprijs per ton als gevolg.
doorVan der Spek

Nieuwe Powerscreen TP320SR combi voor De Covik in Steenderen

Datum: 14-jan-18

De nieuwe Powerscreen TP320SR van De Covik was al te zien op de Open Dagen bij Van der Spek Vianen en is nu afgeleverd op locatie in Steenderen, waar hij na een uitgebreide instructie in gebruik is genomen. 

 
De Covik is een veelzijdig bedrijf dat een totaalpakket levert op het gebied van grondverzet, sloopwerk, asbestsanering, afvalinzameling, transport en agrarisch loonwerk. 
 
Met een uitgebreid machinepark en team van veertig deskundige en betrokken medewerkers vindt De Covik voor elke uitdaging een oplossing. Hierbij streven ze naar volledige ontzorging van hun opdrachtgevers. Dit houdt in dat ze ook zaken als vergunningaanvragen of het afvoeren van grond op zich nemen. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot de jaren vijftig van de vorige eeuw. In de loop der jaren hebben ze grote expertise en veel praktijkervaring opgebouwd in alle disciplines waarin ze actief zijn. 
 
De Covik heeft ervoor gekozen om in een nieuwe Powerscreen TP320SR combi te investeren, waarbij de nazeefunit gelijk aan de machine is gemonteerd en er dus gelijk een eindproduct geproduceerd kan worden. Voorheen produceerde De Covik met een eveneens door Van der Spek geleverd rupsbreker met separate mobiele zeefmachine.
 
Hierbij komt gelijk één van de unieke eigenschappen van de nieuwe PowerscreenTP320SR naar voren: deze is namelijk uitgevoerd met een dubbeldeks nazeefunit, waarbij gelijk twee eindproducten kunnen worden geproduceerd. Hiermee is De Covik uniek in Nederland en toont men aan voorop te lopen op de vragen uit de markt, waarbij naast het standaard produceren van meng- en asfaltgranulaten ook speciale afgezeefde producten zijn gewenst. 
 
De 48-tons Powerscreen is voorzien van een 8,5 tons roterende breker die een inloopopening heeft van 1.130 mm x 800 mm, zodat invoer van grote delen geen probleem is en vergruizen tot een minimum beperkt kan worden. De rotor is 1.100 mm breed en heeft een diameter van 1.040 mm. Door deze opbouw wordt de geproduceerde kracht optimaal overbracht op het te verkleinen product.
Beide prallwerken zijn hydraulisch afgeveerd en verstelbaar en kunnen bij eventuele onbreekbare delen naar achter toe, zodat schades voorkomen kunnen worden. De verstelling gaat dankzij de hydrauliek zeer eenvoudig en snel. 
 
De trechter heeft een inhoud van bijna 4 m³ en kan beladen worden door een graafmachine of laadschop. De gemonteerde vingerzeef zorgt voor de voorafzeving, zodat product dat al op maat is niet door de breker gaat en er minder slijtage is. 
 
Onder de breker is 2.440 mm lange trilvoerder gemonteerd die het gebroken materiaal afvoert naar de transportband. Groot voordeel bij de Powerscreen is dat deze voeder zeer steil is geplaatst en zo ook moelijker transporteerbare producten kan afvoeren. De trilvoerder zorgt ervoor dat ijzerdelen worden afgeremd en geen schades kunnen veroorzaken. 
 
Het gebroken product wordt via een 1.000 mm brede transportband opgevoerd naar de dubbeldeks zeefmachine. Een gemonteerde magneet zorgt voor de ontijzering. 
 
Om met grote capaciteiten meerdere fracties te kunnen uitzeven is op de Powerscreen TP320SR een viermaal gelagerde zeefbox gemonteerd van 3.350 mm lang bij 1.520 mm meter breed. Deze viermaal gelagerde zeefbox techniek kennen we ook van de Powerscreen Chieftain 1400 en 1800. Het grote voordeel van deze bouwwijze is dat naast de lagers in de zeefbox op de excenteras ook lagers zijn geplaatst op de as aan de buitenzijde van de box die op het basisframe zijn gemonteerd. Door deze bouwwijze kan de zeefbox niet inzakken op zijn veren en altijd maximaal produceren. De hoek van de zeefbox is verstelbaar tussen de 19° en 23°, zodat afhankelijk van het uit te zeven product de optimale hoek kan worden gekozen. Uiteraard kan de zeefbox ook horizontaal worden geplaatst voor het uitvoeren van onderhouds- en schoonmaakwerkzaamheden. 
 
De geproduceerde midden-fractie en overmaat worden middels 500 mm brede dwarsbanden buiten de machine gebracht. De overmaat gaat dan via een 500 mm brede band weer retour naar de opgavetrechter, waarna de overmaat nogmaals wordt gebroken. Middels een 1.400 mm brede verzamelband wordt de fijne fractie afgevoerd onder de zeefbox.
 
Het powerpack is bovenop de machine geplaatst, zodat hij goed toegankelijk is en niet in de buurt staat van het te breken product. Door deze plaatsing is naast goede toegankelijkheid ook de koeling optimaal, doordat de koelers goed worden voorzien van koellucht en geen stof word aangezogen. In het powerpack is een 275 kW sterke Tier IV final Scania motor gemonteerd die tussen de 1.700 en 2.100 toeren per minuut zijn werk uitvoert. Door het verstelbare toerental kan ook de rotorsnelheid geregeld worden. Door de directe aandrijving van de rotor wordt het optimale rendement behaald met een zeer laag brandstofverbruik als resultaat. Uiteraard zijn rondom de motorunit en bovenop de machine ruime bordessen aanwezig zodat altijd veilig onderhoudswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. 
 
Voor de aansturing van de machine is een centrale besturing geplaats die middels een groot touchscreen bediend kan worden. Alle functies zijn hierop te bedienen en worden duidelijk weergegeven, zodat het aanpassen van instelling zeer eenvoudig kan gebeuren. 
 
Pulse
De nieuwe Powerscreen van De Covik is uiteraard ook voorzien van Pulse. Pulse is een systeem waarin alle belangrijke gegevens worden verzameld die de gebruiker op ieder moment van de dag en op iedere locatie kan inzien om de machine nog efficiënter te laten draaien. Op kantoor achter de computer, onderweg op de tablet of telefoon, de data is gelijk beschikbaar, zodat ermee geschakeld kan worden om de machines nog beter te laten presteren. 
 
In Pulse is het mogelijk om meerdere machines te beheren, zodat eenvoudig is te zien waar ze draaien en hoe ze presteren onder de verschillende omstandigheden. Door “Geofencing” is aan te geven in welk gebied de machine kan werken en tijdens welke uren als dat gewenst is. 
 
Powerscreen Pulse verzamelt data van de motorbelasting en brandstofverbruik, zodat te zien is hoe de machines worden belast en of er eventueel geschakeld moet worden naar andere instellingen of werkwijze. Ook zijn de gegevens te zien hoeveel uur de machine heeft gewerkt, gereden en stationair gedraaid om de echte werkuren te kunnen berekenen en de kostprijscalculatie optimaal te hebben. Alle verzamelde informatie wordt duidelijk en overzichtelijk getoond in Pulse, zodat de informatie snel een eenvoudig kan worden gebruikt voor een nog betere inzet van de machines met de laagste kostprijs per ton als gevolg. 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Unieke Powerscreen 400X: de eerste kaakbreker met voor- en nazeefunit

Datum: 23-mrt-17

Powerscreen heeft met de introductie van de nieuwe 400X een unieke kaakbreker op de markt gebracht, waar zowel een actieve voorzeef als nazeef met retourband meegeleverd kan worden.

De nieuwe Powerscreen 400X is voorzien van een 1.100 mm x 700 mm kaakbreker die producties tot 400 ton/uur kan produceren, afhankelijk van opgave en gewenst eindproduct. De kaakbreker kan eenvoudig versteld worden, waarbij de minimale opening tussen de 50 mm en 150 mm versteld kan worden. Optioneel kan de breker worden uitgevoerd als HR-uitvoering. De “Hydraulic Release” functie is ter bescherming van de kaakbreker en zorgt dat bij een te hoge druk in de breekkamer de hydraulisch cilinders in de breker open gaan en het onbreekbare deel door laat gaan zonder schade te veroorzaken. Uniek is ook het te monteren antiblokkeersysteem op de breker dat mogelijk maakt om de breker achteruit te laten draaien en eventuele blokkades zo snel zijn verholpen.

Uiteraard wordt ook de Powerscreen 400X aangedreven door een Scania motor. In de 400X is het een Scania DC9 met 275 pk bij 1.600 toeren. Aan de motor is een PT-tech koppeling geplaatst die zonder vermogensverlies direct de breker aandrijft.

De voorzeef met een lengte van 2.320 mm op de 400X zorgt ervoor dat het opgavemateriaal dat al de juiste maatvoering heeft niet door de breker gaat en overbodige slijtkosten brengt.

Het gebroken materiaal wordt via een 1.000 mm brede afvoerband onder de breker afgevoerd. Optioneel is de 400X uit te voeren met een nazeef-unit die het geproduceerde materiaal gelijk nazeeft op de gewenste maat en de overmaat automatische terugvoert in de breker via een 650 mm brede retourband. Hierdoor is de geproduceerde korrel exact op maat en voldoet hij aan de gewenste zeefmaat die gemonteerd is.

 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Grootste rupsmobiele zeefmachine van Nederland geleverd bij REKO/Van Bentum

Datum: 8-jun-16

Van der Spek Vianen heeft wederom een Powerscreen H6203 zeefmachine afgeleverd bij Recycling Kombinatie REKO/Van Bentum Recyclingcentrale op de Vondelingenplaat.
De Powerscreen H6203 is met zijn basisgewicht van 48 ton de grootste in serieproductie gebouwde zeefmachine ter wereld. Door zijn 3-deks horizontale zeefbox van 6.100 mm x 1.930 mm heeft de machine een totale zeefoppervlakte van ruim 35 m2, waarmee de machine in staat is met zeer grote capaciteiten fijne fracties af te zeven.
Deze indrukwekkende gegevens hebben in 2007 Van Bentum overtuigd om de Powerscreen gigant toe te voegen aan het materiaalpark waar grote capaciteiten met zeer zuivere afzeving benodigd waren. Nu, negen jaar en vele tevreden tienduizenden productieuren en miljoenen gezeefde tonnen verder, was de keuze voor wederom een Powerscreen H6203 geleverd door Van der Spek, één die voor de heer Van Bentum direct duidelijk was. De bedrijfszekerheid, en daarbij de garantie dat de te produceren producten worden geleverd, staan voorop en daarom is de keuze gemaakt om de huidige machine te vervangen door een nieuwe. De machine die in 2007 is geleverd gaat na een bezoek aan de werkplaats waar hij uitgebreide service krijgt op één van de productielocaties van Van Bentum weer in volle productie.
Op het 36 hectare grote terrein op de Vondelingenplaats heeft REKO/Van Bentum een breekinstallatie voor de productie van granulaten, een asfaltcentrale voor de productie van warm asfalt ten behoeve van de wegenbouw en een thermische reinigingsinstallatie voor het reinigen van teerhoudend asfalt. De puinbreekinstallatie en de thermische reinigingsinstallatie behoren tot de grootste in hun soort. Dankzij een laad- en loswal met een lengte van 550 meter, is het zowel voor zee- als binnenvaartschepen mogelijk granulaten en andere materialen te laden en te lossen.
Powerscreen H6203, een zeer speciale zeefmachine
Bij de Powerscreen H6203 wordt de driedeks zeefbox aangedreven door drie verstelbare excenter-assen. Door deze speciale aandrijving kan zowel de slag als hoek versteld worden om voor het te zeven materiaal de optimale instelling te realiseren. Door deze finetuning kan de zeef worden ingesteld om met grote capaciteiten nog zeer efficiënt te zeven, opgavecapaciteiten tot 800 ton/uur zijn mogelijk.
De amplitude van de zeefbox is verstelbaar tussen de 13 mm en 19 mm, waarmee hij zeer agressief is op het te zeven materiaal. Hierdoor worden de verschillende fracties goed van elkaar gescheiden en wordt aanhechtend materiaal aan de fracties zeer goed losgeslagen, met zuivere fracties tot gevolg.
Door de verstelmogelijkheid van de zeefbeweging tussen de 30° en 60° kan worden bepaald hoe lang het te zeven materiaal op de zeefbox aanwezig zal zijn. Bij een zeefbeweging van 30° verblijft het product langer op de zeefdekken met een betere reiniging ervan als gevolg. Bij verstelling richting de 60° zal het product sneller transporteren met grotere capaciteiten als resultaat.
Verstelmogelijkheden genoeg dus om deze capaciteitsmaker optimaal in te stellen voor ieder product, waarbij naast capaciteit ook de gewenste zeer accurate afzeving wordt gerealiseerd. Het te zeven materiaal wordt door de zeefbox naar voren gewerkt zonder dat de zwaartekracht zorgt dat het kan schuiven en een minder zuivere afzeving wordt gerealiseerd.
Net als bij alle Powerscreen Warrior en H-serie machines zijn ook de afvoerbanden van de fijne- en middenfracties breed uitgevoerd om de gezeefde fracties af te voeren. De banden met een breedte van 900 mm zijn in snelheid regelbaar en hebben een afwerphoogte van meer dan vier meter.
Om de hoge capaciteiten van 800 ton/uur te kunnen verwerken is de H6203 uitgevoerd met een 8 m³ bunker die zowel door een kraan als door een laadschop gevuld kan worden. Natuurlijk is belading door een Telestack transportband van bijvoorbeeld een breker of bunker mogelijk. Om dit te vergemakkelijken kan de achterwand van de bunker worden neergeklapt.
Voor de aandrijving is een duurzame Tier IV final CAT C7.1 6-cilinder motor verantwoordelijk met 202 pk. Deze motor voldoet aan de laatste en zwaarste emissie-eisen waarmee Van Bentum/REKO wederom aantoont voorop te lopen als het gaat om duurzaam investeren.
Major Wire Flexmath zeefdekken
Om naast de optimale instelling van de zeefbox ook de optimale zeefmedia te kunnen monteren, is de box zo uitgevoerd dat naast de standaard geweven dekken ook Major Wire Flexmatten zijn te monteren. In de nieuwe geleverde Powerscreen zijn deze speciale zeefdekken, waar Van der Spek Vianen importeur van is, ook gemonteerd. Door de speciale opbouw en samenstelling van de zeefdekken is het dichtlopen van zeefdekken bijna niet meer mogelijk. Naast dit grote voordeel is een grote capaciteitsverbetering te behalen met het zelfde zeefoppervlakte, doordat de Major Wire zeefdekken ervoor zorgen dat naast de zeefbox ook de dekken zelf bewegen.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Primeur voor B.O. Pools met eerste Powerscreen Powertrak 750 in de Benelux

Datum: 23-mrt-15


Met de ingebruikname van de eerste door Benelux-importeur Van der Spek geleverde Powerscreen Powertrak 750 heeft B.O. Pools uit Aartselaar de primeur voor de Benelux.

De 19 ton zware rupsmobiele zeefmachine is voorzien van een dubbeldeks zeefmachine die een werkbreedte heeft van 4.500 mm en een lengte van 2.600 mm. Door de zeer zware bouwwijze van de zeef / het grid kan de machine tot zeer grote opgavematen aan, waardoor hij bijna overal inzetbaar is. Hij kan zowel door een laadschop als een graafmachine goed beladen worden. 

Het bovendek, dat uitgevoerd is als een grid, is standaard voorzien met openingen van 150 mm tussen de spijlen, maar kan ook worden uitgevoerd met openingen van 100 mm. Het onderdek kan in vele verschillende maten en uitvoeringen worden uitgerust. Het is een lengtespanner en kan dus snel en eenvoudig gewisseld worden. De zeefunit is hydraulisch te verstellen tussen de 2° en 25°.

Het uitgezeefde product wordt afgevoerd via een voor transport hydraulisch in te klappen transportband. De band is 1.200 mm breed en uitgevoerd met een EP 500/3 band. Onder de band kan een voorraad worden opgebouwd van 85 m³.

Onder de machine is een rupswerk gemonteerd met een lengte van 2.920 mm die is voorzien van 400 mm brede rupsplaten.

Een Deutz D914 L04 motor met een vermogen van 74 pk zorgt voor de aandrijving van de Powertrak 750.

 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Sagro breidt brekermaterieel uit met Powerscreen Kegelbreker

Datum: 1-jul-14

Met de ingebruikname van een rupsmobiele Powerscreen Maxtrak 1000 kegelbreker heeft Sargro de primeur om als eerste bedrijf in Nederland een rupsmobiele kegelbreker in het machinepark te hebben. Door de compacte afmetingen kan de machine zeer eenvoudig op locatie worden ingezet waar hij door Sagro’s eigen zwaartransportcombinatie heen kan worden getransporteerd. 

De 32 ton wegende Powerscreen Maxtrak 1000 is voorzien van een door Powerscreen in eigenhuis ontwikkelde 1000 Automax crusher welke de afgelopen jaren zijn betrouwbaarheid heeft bewezen over de gehele wereld.

Met de aanschaf van de Powerscreen Maxtrak 1000 kan Sagro nog meer specialistische  producten verkleinen, waarbij de kegelbreker zorgdraagt voor een zeer kubistisch geproduceerde korrel die vaak gewenst is bij o.a. de productie van beton- en asfaltproducten.

Voor de aandrijving van de machine is gekozen voor de duurzame Scania DC9 motor die voldoet aan de laatste Tier IV-interim emissie-eisen. De motor levert 350 pk en drijft de breker via een hydraulische koppeling rechtstreeks aan, zodat er geen verlies van energie is om de breker aan te drijven.

Als groot voordeel kan de 1000 Automax kegelbreker hydraulisch worden gelift om eventuele blokkades te verwijderen, waarna hij automatisch weer op zijn ingestelde breekopening wordt teruggesteld. Hierdoor kan er snel en effectief worden gewerkt, waarbij de kans op schade door eventuele niet brekerbare delen zeer gering is.

Sagro is van een lokaal aannemingsbedrijf in de jaren ’60 door productontwikkelingen, specialisaties en overnames uitgegroeid tot een multidisciplinaire onderneming die op dit moment met meer dan 250 medewerkers actief is op vele werkterreinen, waarbij logistiek een centrale rol speelt. 

De kracht van Sagro is meedenken met haar opdrachtgevers en het bieden van totaaloplossingen. Ze zijn o.a. actief op de volgende werkgebieden: infrastructuur, milieuadvisering, sloopwerken, asbestverwijdering, bodem(water)saneringen, recycling, transportwerkzaamheden, en op-en overslag activiteiten .

Sagro opereert slagvaardig en veilig met veel aandacht voor kwaliteit en milieu. De platte organisatie van  Sagro en het feit dat ze beschikken over een eigen, goed onderhouden machinepark, maakt dat ze  snel en flexibel kunnen reageren op verzoeken van hun opdrachtgevers.

De Powerscreen kegelbreker is zeker niet de eerste Powerscreen bij Sagro in de materieelvloot; naast deze machine zijn er ook al enkele Powerscreen zeefmachines werkzaam welke door Van der Spek Vianen zijn geleverd.

 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Duurzame Powerscreen XH500SR puinbreker geleverd aan Boverhoff Sloopwerken

Datum: 28-mei-13

Van der Spek Vianen heeft bij Boverhoff Sloopwerken een nieuwe Powerscreen XH500SR combi-puinbreker geleverd, de duurzaamste mobiele puinbreker die er op het moment te leveren is.

Met de investering in deze nieuwe Powerscreen XH500SR toont Boverhoff wederom aan dat men vooraan blijft lopen met het investeren in het modernste materieel dat voldoet aan de nieuwste milieueisen waarmee men duurzaam en zeer kosteneffectief hun sloop- en recyclingwerken kan uitvoeren.

Boverhoff is een professioneel, toonaangevend en modern bedrijf, dat reeds meer dan 25 jaar actief is in de gespecialiseerde sloopbranche. Het zwaartepunt van de activiteiten ligt in Midden- en Noord-Nederland, daarnaast worden vanuit de centrale vestiging in Heerde werkzaamheden verricht in Zuid-Nederland, Duitsland en België.

De kracht van Boverhoff is om vanuit haar jarenlange ervaring en opgebouwde knowhow mee te denken met de klant én geen enkele uitdaging – groot of klein – uit de weg te gaan. Dit blijkt ook wel weer met het aannemen van dit speciale werk in Groningen, waarbij het vertrouwen van de opdrachtgever is verkregen door het goed opgestelde plan van aanpak waarbij de risico’s tot een minimum zijn gebracht.

De 68 ton zware Powerscreen XH500SR vult bij Boverhoff het brekerpark aan; er draaien al vele jaren twee Powerscreen-Pegson 428’s, welke naar grote tevredenheid van Boverhoff al enorm veel tonnen geproduceerd hebben op zowel de sloopwerken van Boverhoff als recyclinglocaties, waar ze als gewenst ook voor derden breekwerk uitvoeren.

De Powerscreen XH500SR is voorzien van een Scania Tier IV interim DC13 motor die voldoet aan de nieuwste emissie-eisen die gelden voor de komende jaren. Boverhoff is hierdoor met de geleverde Powerscreen XH500SR, samen met enkele collega-bedrijven die ook voor de Powerscreen XH500SR hebben gekozen, vooruitstrevend in de Nederlandse mobiele puinbreekmarkt.

De Powerscreen XH500SR is een combibreker van groot formaat, en dan hebben we het niet alleen over zijn gewicht van 68 ton en lengte van bijna 21 meter in werktoestand.

Als hart van de Powerscreen XH500SR is een 20-tons roterende breker gemonteerd welke in een inloop heeft van wel 1360 mm breed en 800 mm hoog. De rotorsnelheid kan eenvoudig worden geregeld tussen de 33 en 40 meter per seconde. De prallwerken van de roterende breker zijn hydraulisch afgeveerd. Deze hydraulische gepatenteerde beveiliging zorgt ervoor dat zodra er een onbreekbaar deel in de breker komt de prallwerken direct kunnen opklappen, waardoor het onbreekbare deel geen grote schade kan toebrengen aan de breker.

Uiteraard is de XH500SR voorzien van een actieve voorzeef die uit het te breken product de fijne fractie uitzeeft. Deze fijne uitgezeefde fractie kan via de zijafvoerband worden afgevoerd of, zoals bij Boverhoff, via een glijgoot naar de trilgoot onder de breker. De grote voordelen hiervan zijn minder slijtage en een hogere capaciteit; wat al de juiste maat is hoeft niet te worden gebroken.

De Powerscreen XH500SR, waarbij SR staat voor “Screen Recirculation”, is uitgevoerd met een nageschakelde zeefunit die een lengte heeft van wel 5000 mm. Hiermee heeft de XH500SR de grootste zeefunit in zijn klasse, waardoor ook het afzeven op kleinere fracties geen invloed heeft op de capaciteit van de installatie. De zeefbox is zeer ruim bemeten. De uitgezeefde overmaat wordt via de aan de machine gemonteerd retourband teruggevoerd in de opgavebunker, zodat hiervoor geen extra handeling met een laadschop of graafmachine hoeft te worden uitgevoerd. Een ander voordeel is dat de nog te breken overmaat constant wordt ingevoerd en zorgt voor een betere brekervulling en daarmee zorgt voor een mooier eindproduct.

Met een compleet eigen gewicht van 68 ton is de Powerscreen XH500SR ook goed te transporteren op een normale vlakke dieplader. Er hoeft geen speciale smalbed dieplader te worden aangevoerd om hem te verzetten met de daarbij behorende vergunningen en wachttijd.

Om te voldoen aan de Tier IV interim-eisen is de gemonteerde Scania DC13 motor uitgerust met het SCR-systeem. Hierbij worden de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen verkomen door het toevoegen van Adblue bij de uitlaatgassen. Het grote voordeel van het SCR-systeem is dat er geen grotere koeling op de machine gebouwd hoeft te worden en de motor kan lopen op normale diesel en er geen speciale zwavelarme diesel hoeft te worden getankt. Een andere voordeel is dat er geen roetfilter wordt gemonteerd dat moet worden schoongemaakt.
 
Powerscreen en Scania verwachten dat bij de omstelling naar Tier IV final in 2014 er ook nog geen roetfilter hoeft te worden gemonteerd. Door de continue ontwikkeling wordt er verwacht dat de uitstoot Nox en roetdelen in 2014 zover zijn teruggebracht dat de motoren hetzelfde kunnen blijven worden ingebouwd.

Naast deze emissiearme motor zorgt ook de directe aandrijving bij de Powerscreen XH500SR voor weinig verlies van energie. De Scania motor drijft de breker rechtstreeks aan via een elektrohydraulische bediende koppeling. Door deze directe aandrijving gaat er geen vermogen verloren en is een gunstig brandstofverbruik het resultaat. Daarnaast kan de motor direct reageren als er bij het breken van zware delen meer vermogen gewenst is. Er is geen vertraging door eventuele hydro-pompen of generatoren.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines