Zoek
Sluit dit zoekvak.

Powerscreen TP550SR Big, Bigger, Biggest

doorVan der Spek

Powerscreen TP550SR Big, Bigger, Biggest

Na de introductie van de TP550 als opvolger van de grootste roterende breker van Powerscreen de TP500 volgt nu de grootste- en zwaarste roterende breker van Powerscreen, de Powerscreen TP550SR.

 Met zijn ruim 71 ton mag de Powerscreen TP500SR zich de grootste roterende breker noemen uit het brede leveringsprogramma van Powerscreen.
Uiteraard vormt de Powerscreen TP550 de basis van de Powerscreen TP550SR echter is de SR-uitvoering voorzien van een na-geschakelde zeefunit voor het afzeven van de overkorrel uit het geproduceerde product.
De Powerscreen TP550 is eind vorig jaar geïntroduceerd en is geheel nieuw opgebouwd. Op het zware chassis zijn de vele verschillende componenten opgebouwd welke samen zorgen voor een optimaal samenspel om tegen de laagste kostprijs te kunnen produceren.
Het te breken product wordt opgegeven in de zware opgavetrechter met in een inhoud van 7M³. Om de hydraulisch klapbare bunkerwanden te vergrendelen zijn hydraulische wiggen gemonteerd. Het product komt vervolgens op de 2.960mm lange en 1.190mm brede trilvoeder welke is voorzien van wisselbare slijtdelen op de bodem en zijkanten. Vanaf deze trilvoeder loopt het product op de dubbeldeks voorzeef welke een lengte heeft van 2.100mm. Het bovendek van de voorzeef bestaat uit twee cassettes welke trapsgewijs achter elkaar zitten om het product nog beter te kunnen afzeven. Als gewenst kan de fijne fractie welke door het onderdek wordt uitgezeefd via een zijafvoerband worden afgevoerd.
Na het afzeven van de fijne fractie loopt het te breken product in de zware 15 tons roterende breker die op de TP550 is gemonteerd. De invoer van de breker is 1.370 mm breed en 911 mm hoog zodat grote delen zonder problemen de breker kunnen inlopen. De rotor heeft een diameter van 1.210mm en is voorzien van vier 410 kg zware slaglijsten welke afhankelijk van de inzet kunnen worden aangepast qua legering en wijze van plaatsing. (4 x hoog, 2 x hoog/2x laag). Middels het toerental van de motor kan de rotorsnelheid worden geregeld tussen de 34 en 44 meter/seconde. De zijwanden van de breker zijn voorzien van 20mm dikke slijtplaten welke eenvoudig te wisselen zijn.
Beide prallwerken zijn hydraulisch afgeveerd en zullen bij een onbreekbaar deel wijken zodat er geen schade ontstaat. Tevens kan met deze hydrauliek eenvoudig de juiste breekopening worden ingesteld.
Onder de breker is een zware trilvoeder geplaatst die het gebroken product opvangt en verder transporteert naar de afvoerband. Bij de Powerscreen TP550 is de trilvoeder 1.330mm breed en 2.500mm lang. Zeer groot voordeel is dat de trilvoeder onder een steile hoek van 10° staat opgesteld zodat ook moeilijk transporteerbare delen als klei en zware grond kunnen worden getransporteerd. Uiteraard is ook deze trilvoeder voorzien van wisselbare slijtdelen.
De door de trilvoeder gevoede transportband is 1.200mm breed en voert het product naar de zeefunit toe. Tijdens deze weg wordt het product middels een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet ontdaan van ijzerdelen.
Uniek in zijn klasse is de bijna 5.000mm lange na-zeefunit welke de productstroom zeeft in gereed product en overmaat. Het uitgezeefde product wordt afgevoerd middels een 1.200mm brede afvoerband welke op een hoogte van 3.800mm hoogte afwerpt. De overmaat wordt middels een zijafvoer- en retourband terug gevoerd naar de opgavebunker om nogmaals gebroken te worden.
Voor de aandrijving van de machine is een zuinige duurzame Scania Tier IV final motor verantwoordelijk. Het powerpack is bovenop de machine geplaats zodat hij goed toegankelijk is en niet in de buurt staat van het te breken product. Door deze plaatsing is naast goede toegankelijkheid ook de koeling optimaal doordat de koelers goed worden voorzien van koellucht en geen stof word aangezogen. Door het verstelbare toerental tussen de 1.500- en 1.900 r.p.m. kan de rotorsnelheid geregeld worden. De Desch koppeling zorgt voor een optimale overbrenging en is voorzien van een eigen hydraulische aandrijving die er voor zorg draagt dat de toeren van de motor en rotor overeenkomen voordat de koppeling ingeschakeld. Deze werkwijze zorgt voor een langere levensduur van de koppeling. Uiteraard zijn rondom de motorunit en bovenop de machine ruime bordessen aanwezig zodat altijd veilig onderhoudswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd.
Voor de aansturing van de machine is een centrale besturing geplaats welke middels een groot touchscreen is te bedienen. Alle functies zijn hierop te bedienen en worden duidelijk weergegeven zodat het aanpassen van instelling zeer eenvoudig kan gebeuren. De electrokast waarop deze touchscreen is geplaatst is voorzien van een overdrukunit zodat stof en vocht in de kast wordt voorkomen en een lange levensduur is gegarandeerd.
Pulse
De nieuwe Powerscreen TP550 is uiteraard ook voorzien van Pulse.
Pulse is een systeem waarin alle belangrijke gegevens worden verzameld die de gebruiker op ieder moment van de dag en op iedere locatie kan inzien om de machine nog efficiënter te laten draaien. Op kantoor achter de computer, onderweg op de tablet of telefoon, de data is gelijk beschikbaar zodat er mee geschakeld kan worden om de machines nog beter te laten presteren.
In Pulse is het mogelijk om meerdere machines te beheren zodat eenvoudig is te zien waar ze draaien en hoe ze presteren onder de verschillende omstandigheden. Door “Geofencing” is aan te geven in welk gebied de machine kan werken en tijdens welke uren als dat gewenst is.
Powerscreen Pulse verzamelt data van de motorbelasting en brandstofverbruik zodat te zien is hoe de machines worden belast en of er eventueel geschakeld moet worden naar andere instellingen of werkwijze. Ook zijn de gegevens te zien hoeveel uur de machine heeft gewerkt, gereden en stationair gedraaid om de echter werkuren te kunnen berekenen en de kostprijscalculatie optimaal te hebben.
Alle verzamelde informatie wordt duidelijk- en overzichtelijk getoond in Pulse zodat de informatie snel een eenvoudig kan worden gebruikt voor een nog beter inzet van de machines met de laagste kostprijs per ton als gevolg.