Duurzame Powerscreen XH500SR puinbreker geleverd aan Boverhoff Sloopwerken

doorVan der Spek

Duurzame Powerscreen XH500SR puinbreker geleverd aan Boverhoff Sloopwerken

Datum: 28-mei-13

Van der Spek Vianen heeft bij Boverhoff Sloopwerken een nieuwe Powerscreen XH500SR combi-puinbreker geleverd, de duurzaamste mobiele puinbreker die er op het moment te leveren is.

Met de investering in deze nieuwe Powerscreen XH500SR toont Boverhoff wederom aan dat men vooraan blijft lopen met het investeren in het modernste materieel dat voldoet aan de nieuwste milieueisen waarmee men duurzaam en zeer kosteneffectief hun sloop- en recyclingwerken kan uitvoeren.

Boverhoff is een professioneel, toonaangevend en modern bedrijf, dat reeds meer dan 25 jaar actief is in de gespecialiseerde sloopbranche. Het zwaartepunt van de activiteiten ligt in Midden- en Noord-Nederland, daarnaast worden vanuit de centrale vestiging in Heerde werkzaamheden verricht in Zuid-Nederland, Duitsland en België.

De kracht van Boverhoff is om vanuit haar jarenlange ervaring en opgebouwde knowhow mee te denken met de klant én geen enkele uitdaging – groot of klein – uit de weg te gaan. Dit blijkt ook wel weer met het aannemen van dit speciale werk in Groningen, waarbij het vertrouwen van de opdrachtgever is verkregen door het goed opgestelde plan van aanpak waarbij de risico’s tot een minimum zijn gebracht.

De 68 ton zware Powerscreen XH500SR vult bij Boverhoff het brekerpark aan; er draaien al vele jaren twee Powerscreen-Pegson 428’s, welke naar grote tevredenheid van Boverhoff al enorm veel tonnen geproduceerd hebben op zowel de sloopwerken van Boverhoff als recyclinglocaties, waar ze als gewenst ook voor derden breekwerk uitvoeren.

De Powerscreen XH500SR is voorzien van een Scania Tier IV interim DC13 motor die voldoet aan de nieuwste emissie-eisen die gelden voor de komende jaren. Boverhoff is hierdoor met de geleverde Powerscreen XH500SR, samen met enkele collega-bedrijven die ook voor de Powerscreen XH500SR hebben gekozen, vooruitstrevend in de Nederlandse mobiele puinbreekmarkt.

De Powerscreen XH500SR is een combibreker van groot formaat, en dan hebben we het niet alleen over zijn gewicht van 68 ton en lengte van bijna 21 meter in werktoestand.

Als hart van de Powerscreen XH500SR is een 20-tons roterende breker gemonteerd welke in een inloop heeft van wel 1360 mm breed en 800 mm hoog. De rotorsnelheid kan eenvoudig worden geregeld tussen de 33 en 40 meter per seconde. De prallwerken van de roterende breker zijn hydraulisch afgeveerd. Deze hydraulische gepatenteerde beveiliging zorgt ervoor dat zodra er een onbreekbaar deel in de breker komt de prallwerken direct kunnen opklappen, waardoor het onbreekbare deel geen grote schade kan toebrengen aan de breker.

Uiteraard is de XH500SR voorzien van een actieve voorzeef die uit het te breken product de fijne fractie uitzeeft. Deze fijne uitgezeefde fractie kan via de zijafvoerband worden afgevoerd of, zoals bij Boverhoff, via een glijgoot naar de trilgoot onder de breker. De grote voordelen hiervan zijn minder slijtage en een hogere capaciteit; wat al de juiste maat is hoeft niet te worden gebroken.

De Powerscreen XH500SR, waarbij SR staat voor “Screen Recirculation”, is uitgevoerd met een nageschakelde zeefunit die een lengte heeft van wel 5000 mm. Hiermee heeft de XH500SR de grootste zeefunit in zijn klasse, waardoor ook het afzeven op kleinere fracties geen invloed heeft op de capaciteit van de installatie. De zeefbox is zeer ruim bemeten. De uitgezeefde overmaat wordt via de aan de machine gemonteerd retourband teruggevoerd in de opgavebunker, zodat hiervoor geen extra handeling met een laadschop of graafmachine hoeft te worden uitgevoerd. Een ander voordeel is dat de nog te breken overmaat constant wordt ingevoerd en zorgt voor een betere brekervulling en daarmee zorgt voor een mooier eindproduct.

Met een compleet eigen gewicht van 68 ton is de Powerscreen XH500SR ook goed te transporteren op een normale vlakke dieplader. Er hoeft geen speciale smalbed dieplader te worden aangevoerd om hem te verzetten met de daarbij behorende vergunningen en wachttijd.

Om te voldoen aan de Tier IV interim-eisen is de gemonteerde Scania DC13 motor uitgerust met het SCR-systeem. Hierbij worden de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen verkomen door het toevoegen van Adblue bij de uitlaatgassen. Het grote voordeel van het SCR-systeem is dat er geen grotere koeling op de machine gebouwd hoeft te worden en de motor kan lopen op normale diesel en er geen speciale zwavelarme diesel hoeft te worden getankt. Een andere voordeel is dat er geen roetfilter wordt gemonteerd dat moet worden schoongemaakt.
 
Powerscreen en Scania verwachten dat bij de omstelling naar Tier IV final in 2014 er ook nog geen roetfilter hoeft te worden gemonteerd. Door de continue ontwikkeling wordt er verwacht dat de uitstoot Nox en roetdelen in 2014 zover zijn teruggebracht dat de motoren hetzelfde kunnen blijven worden ingebouwd.

Naast deze emissiearme motor zorgt ook de directe aandrijving bij de Powerscreen XH500SR voor weinig verlies van energie. De Scania motor drijft de breker rechtstreeks aan via een elektrohydraulische bediende koppeling. Door deze directe aandrijving gaat er geen vermogen verloren en is een gunstig brandstofverbruik het resultaat. Daarnaast kan de motor direct reageren als er bij het breken van zware delen meer vermogen gewenst is. Er is geen vertraging door eventuele hydro-pompen of generatoren.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines