Zoek
Sluit dit zoekvak.

Categorie archief Breker

doorVan der Spek

Nieuwe Powerscreen®Pegson Metrotrak geleverd aan Gebr. Dijkhoff en Zn. B.V.

Datum: 13-apr-10

Afgelopen week heeft Marijs Recyclingtechniek B.V. uit Mariënberg wederom een nieuwe Powerscreen®Pegson Metrotrak afgeleverd in de nieuwe huisstijl van Powerscreen®Pegson. Ditmaal is de nieuwe Metrotrak afgeleverd bij Gebr. Dijkhoff en Zn. B.V. in Heeswijk-Dinther. De voorheen alom bekende blauwe Terex-Pegson puinbrekers worden sinds eind vorig jaar geleverd onder de nieuwe naam Powerscreen®Pegson en zijn voorzien van de bekende groene Powerscreen kleurstelling.

Deze verandering komt voort uit de samenvoeging van Powerscreen en Terex-Pegson. Door het nieuw ontstane merk Powersceen®Pegson is de gelijke kleurstelling voor bij productgroepen zeefmachines en breker doorgevoerd. Naast de groene kleurstelling op de brekers zijn ook de bordessen en toegangstrappen gegalvaniseerd, hetgeen al standaard op de zeefmachines werd geleverd.

Gebr. Dijkhoff en Zn. BV is een aannemersbedrijf in de grond-, weg en waterbouw, dat ook gespecialiseerd is in sloop- en cultuurtechnische werken. Het bedrijf is opgericht in 1914 door de heer A. Dijkhoff en inmiddels uitgegroeid tot een multifunctionele onderneming en gevestigd op twee locaties in Heeswijk-Dinther. Maatschappelijk verantwoord ondernemen sluit naadloos aan op de ambities van Gebr. Dijkhoff. Als onderneming hechten ze belang aan de behoeften en verwachtingen van hun opdrachtgevers, medewerkers en maatschappij, nu en in de toekomst. Omdat veiligheid en milieu bij Gebr. Dijkhoff hoog in het vaandel staan, hanteren ze de in de branche bekende kwaliteits- en veiligheidszorgsystemen. Tot de vaste opdrachtgevers behoren overheidsinstellingen zoals provinciale en gemeentelijke diensten, projectontwikkelaars, woningcorporaties en aannemers en particulieren.

Gebr. Dijkhoff en Zn. B.V. is een de eerste bedrijven in Nederland die mobiel puin ging breken volgens de eisen en regels die gesteld werden door het bouwstoffenbesluit. Het mobiel breken met certificaat wordt al sinds 1999 door Gebr. Dijkhoff uitgevoerd.

Voor Dijkhoff is het de tweede Pegson puinbreker. Na vele jaren te hebben gebroken met een containermobiele kaakbreker ontstond de vraag naar meer breekcapaciteit. Gezien de goede ervaringen met de Pegson containermobiele breker die al vele tonnen gebroken heeft, was deze keuze voor een tweede Pegson snel gemaakt.

De geleverde Pegson Metrotrak is optioneel uitgevoerd met een hydraulisch verstelbare breekopening waardoor het zeer eenvoudig en snel mogelijk is de breekopening te verstellen.

De invoeropening van de M-serie kaakbreker is 900 mm breed en 600 mm diep. Voordat het materiaal de breker inloopt gaat het eerst over de geïntegreerde voor-afzeving die in de opgaventrechter zit. Het voordeel hiervan is dat de capaciteit omhoog gaat en de slijtage naar beneden, doordat de fijne fracties door de bypass rechtstreeks onder de breker uitkomen en niet door de breker gevoerd hoeven te worden.

De aandrijving van de Metrotrak wordt uitgevoerd door een CAT6.6 ACERT Tier III motor met een vermogen van 188 Pk bij 1800 rpm. Aan deze 6-cilinder dieselmotor zitten David Brown hydrauliek pompen gemonteerd die zorgen voor de aandrijving van de verschillende componenten op de machine. De bekkenbreker wordt rechtstreeks (middels V-snaren) via een koppeling door de motor aangedreven.

Uiteraard is ook deze Metrotrak uitgevoerd met een stofbestrijdingsinstallatie die op verschillende punten in de machine een nevel verspreidt, zodat het veroorzaken van stofoverlast rond de machine tot een minimum beperkt wordt.

De Pegson rupsmobiele puinbreker heeft een eigen gewicht van ca. 28 ton en is daardoor zeer eenvoudig te transporteren.

 

Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Powerscreen Pegson XR320, de nieuwe maatstaf in

Datum: 20-dec-09

Marijs Recyclingtechniek B.V. uit Mariënberg (dochteronderneming van de Van der Spek groep) meldt met trots dat de eerste in de nieuwe Powerscreen Pegson kleuren geleverde XR320 roterende breker zijn mannetje staat in de recycling van bouw- en sloopafval. 

Het in de aanhef geschreven “compacte” staat voor de zeer goede transporteerbaarheid van de 31 ton wegende basismachine. Dit is dan ook het enige compacte aan de Powerscreen Pegson XR320. Als hart van de machine is een 8,5 tons roterende breker gemonteerd welke in een inloop heeft van maar liefst 1130 mm breed en 800 mm hoog. De rotorsnelheid kan eenvoudig worden geregeld tussen de 33 en 40 meter per seconde.

De prallwerken van de roterende breker zijn hydraulisch afgeveerd. Deze hydraulische beveiliging zorgt ervoor dat, zodra er een onbreekbaar deel in de breker komt, de prallwerken direct kunnen opklappen, zodat het onbreekbare deel geen grote schade kan toebrengen aan de breker.

Een 1900 mm lange grizzly-zeef zorgt in de opgavenbunker voor een goede voor-afzeving van de fijne fractie. Deze fijne fractie gaat direct door naar de trilvoeder onder de breker en hoeft dus niet door de breker waardoor er minder slijtage ontstaat en hogere capaciteiten mogelijk zijn.

Een Caterpillar C9 ACERT met 325 pk. zorgt voor de aandrijving van de machine. De motor drijft de breker rechtstreeks aan via een electro-hydraulisch bediende koppeling. Door deze directe aandrijving gaat er geen vermogen verloren en is een gunstig brandstofverbruik het resultaat. Daarnaast kan de motor direct reageren als er bij het breken van zware delen meer vermogen gewenst is. Er is geen vertraging door eventuele hydro-pompen of generatoren.

Op zeer korte termijn zal er ook een SR-versie volgen van de Powerscreen Pegson XR320. Deze combi machine heeft een nageschakelde zeefbox met een retourband voor het direct terugvoeren van de overkorrel. Binnenkort zult u hierover meer kunnen lezen op onze website.

Op de foto is een Powerscreen XR320 met een Powerscreen W1400 te zien.

Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Van der Spek levert nieuwe combi-breker aan Van der Bel B.V.

Datum: 31-okt-09

Afgelopen week werd via de vestiging in Vianen door Benelux-importeur Van der Spek een nieuwe Kleemann MR100Z(S) combi-puinbreker afgeleverd bij Van der Bel B.V. uit Aartswoud.

Het is voor Van der Bel B.V. niet de eerste breker. Er wordt al jaren tot volle tevredenheid gebroken met een Terex-Pegson Metrotrak. Deze rupsmobiele kaakbreker van ca. 27 ton blijft ook zeker in de machinevloot van Van der Bel B.V. actief en zal vanaf nu ingezet gaan worden bij kleinere partijen.

De nu nieuw geleverde Kleemann is voor Van der Bel B.V. de eerste combi-breker, dat wil zeggen een puinbreker met een aangebouwde nazeef-unit en retourband voor de overkorrel. Het grote voordeel hiervan is dat er geen losse zeefmachine hoeft te worden geplaatst achter de puinbreker voor het uitzeven van de gewenste fractie. De overkorrel wordt via de retourband die aan de zijkant van de machine is geplaatst gelijk teruggebracht in de breker.

Op de Kleemann  MR100Z staat de welbekende recyclingbreker van Kleemann: de SHB10, waarbij de B staat voor Bauschutz = puinrecycling. Hij heeft een basis eigen gewicht van ca. 49 ton met nazeef-unit.

Aan de MR100Z is een zeefunit gemonteerd van het type VU1F-1230L. Deze zeefunit heeft een lengte van 3340 mm en een breedte van 1300 mm. Door het grote zeefoppervlak van 4,3 m²  kan deze zeefunit zonder problemen de producties aan tot wel 200 ton/uur.
De uitgezeefde overkorrel wordt via een transportband gelijk weer retour de breker ingebracht.

Een Scania 6-cilinder DC12 dieselmotor voorzien van een turbo die een vermogen levert van 268 kW, drijft de breker aan.

Naast het breken ten behoeve van eigen sloopwerken zal Van der Bel B.V. de breker ook zeer zeker gaan inzetten om partijen voor derden te gaan breken. Daarvoor is de machine ook voorzien van een weeginstallatie welke is ingebouwd door Duim Electro uit Veenendaal.

 

Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Eerste nieuwe Powerscreen®Pegson Metrotrak geleverd

Datum: 3-okt-09

Een primeur voor het Europese vasteland. Via Van der Spek’s dochteronderneming Marijs Recyclingtechniek B.V. uit Mariënberg is de eerste Powerscreen®Pegson Metrotrak geleverd in nieuwe huisstijl.
De voorheen alom bekende blauwe Terex-Pegson puinbrekers zullen met ingang van heden worden geleverd onder de nieuwe naam Powerscreen®Pegson en voorzien zijn van de bekende groene Powerscreen kleurstelling. 

Deze verandering komt voort uit de samenvoeging van Powerscreen en Terex-Pegson. Door het nieuw ontstane merk Powersceen®Pegson is de gelijke kleurstelling voor de productgroepen zeefmachines en brekers doorgevoerd. Naast de groene kleurstelling op de brekers zijn ook de bordessen en toegangstrappen gegalvaniseerd, hetgeen al standaard op de zeefmachines werd geleverd.

Voor Huygen is dit de tweede Pegson puinbreker. Na de afgelopen jaren te hebben gebroken met een containermobiele kaakbreker ontstond de vraag naar meer breekcapaciteit. Na diverse gesprekken met vertegenwoordiger Fred van den Bor kwam de Pegson Metrotrak als beste breker naar voren, gezien de flexibele inzet en grotere breekcapaciteiten. 

De geleverde Pegson Metrotrak is optioneel uitgevoerd met een hydraulisch verstelbare breekopening waardoor het zeer eenvoudig en snel mogelijk is de breekopening te verstellen.
De invoeropening van de M-serie kaakbreker is 900 mm breed en 600 mm diep. Voordat het materiaal de breker inloopt gaat het eerst over de geïntegreerde voor-afzeving die in de opgavetrechter zit. Het voordeel hiervan is dat de capaciteit omhoog gaat en de slijtage naar beneden, doordat de fijne fracties door de bypass rechtstreeks onder de breker uitkomen en niet door de breker gevoerd hoeven te worden.

De aandrijving van de Metrotrak wordt uitgevoerd door een CAT6.6 ACERT Tier III motor met een vermogen van 188Pk bij 1800 rpm. Aan deze 6 cilinder dieselmotor zitten David Brown hydrauliek pompen gemonteerd die zorgen voor de aandrijving van de verschillende componenten op de machine. De bekkenbreker wordt rechtstreeks (V-snaren) via een koppeling door de motor aangedreven. 

Uiteraard is ook deze Metrotrak uitgevoerd met een stofbestrijdingsinstallatie die op verschillende punten in de machine een nevel verspreidt, zodat de stofoverlast rond de machine tot een minimum beperkt wordt. 

De Pegson rupsmobiele puinbreker heeft een eigen gewicht van ca. 30 ton en is daardoor zeer eenvoudig te transporteren.

Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Nieuwe Kleemann MR100Z(S) puinbreker geleverd aan Kraats en Bouw

Datum: 11-feb-09

In december 2009 is er door Van der Spek Vianen B.V. een nieuwe Kleemann Mobirex MR100Z(S) puinbreker afgeleverd, dit maal bij Van de Kraats en Bouw in Ede.

Het is voor Van de Kraats en Bouw zeker niet de eerste puinbreker. Er wordt al sinds vele jaren stationair gebroken op de vaste breeklocatie in Ede en sinds enkele jaren was Kraats en Bouw actief met een rupsmobiele puinbreker met een losse zeefmachine. Deze breker is ingeruild door Van der Spek.

De nu nieuw geleverde Kleemann is voor Kraats en Bouw de eerste combi-breker, dat wil zeggen een puinbreker met een aangebouwde nazeef-unit en retourband voor de overkorrel. Het grote voordeel hiervan is dat er geen losse zeefmachine geplaatst hoeft te worden achter de puinbreker voor het uitzeven van de gewenste fractie. De overkorrel wordt via de retourband die aan de zijkant van de machine is geplaatst gelijk teruggebracht in de breker.

Op de Kleemann MR100Z staat de welbekende recyclingbreker van Kleemann: de SHB10, waarbij de B staat voor Bausutz = recycling. Hij heeft een basis eigen gewicht van ca. 48 ton met nazeef-unit.

Aan de MR100Z is een zeefunit gemonteerd van het type VU1F-1230L. Deze zeefunit heeft een lengte van 334 0mm en een breedte van 1300 mm. Door het grote zeefoppervlak van 4,3 M² kan deze zeefunit zonder problemen producties aan tot 200 ton/uur. De uitgezeefde overkorrel wordt via een transportband gelijk weer retour naar de breker gebracht.

Een Scania 6-cilinder DC12 met turbo die een vermogen levert van 268 kW drijft de breker aan. Zoals gewoonlijk bij Kleemann worden alle banden en zevenmachines door middel van elektromotoren aangedreven.

Een ander belangrijk voordeel van deze MR100Z(S) is dat hij is geleverd met een actieve voorzeef, deze zeeft uit het te breken materiaal de fijne fractie, zodat deze niet meer door de breker hoeft en dus geen slijtage en kosten veroorzaakt.

Van der Spek, Bouwmachines