Search
Close this search box.

Nieuwe Powerscreen®Pegson Metrotrak geleverd aan Gebr. Dijkhoff en Zn. B.V.

doorVan der Spek

Nieuwe Powerscreen®Pegson Metrotrak geleverd aan Gebr. Dijkhoff en Zn. B.V.

Datum: 13-apr-10

Afgelopen week heeft Marijs Recyclingtechniek B.V. uit Mariënberg wederom een nieuwe Powerscreen®Pegson Metrotrak afgeleverd in de nieuwe huisstijl van Powerscreen®Pegson. Ditmaal is de nieuwe Metrotrak afgeleverd bij Gebr. Dijkhoff en Zn. B.V. in Heeswijk-Dinther. De voorheen alom bekende blauwe Terex-Pegson puinbrekers worden sinds eind vorig jaar geleverd onder de nieuwe naam Powerscreen®Pegson en zijn voorzien van de bekende groene Powerscreen kleurstelling.

Deze verandering komt voort uit de samenvoeging van Powerscreen en Terex-Pegson. Door het nieuw ontstane merk Powersceen®Pegson is de gelijke kleurstelling voor bij productgroepen zeefmachines en breker doorgevoerd. Naast de groene kleurstelling op de brekers zijn ook de bordessen en toegangstrappen gegalvaniseerd, hetgeen al standaard op de zeefmachines werd geleverd.

Gebr. Dijkhoff en Zn. BV is een aannemersbedrijf in de grond-, weg en waterbouw, dat ook gespecialiseerd is in sloop- en cultuurtechnische werken. Het bedrijf is opgericht in 1914 door de heer A. Dijkhoff en inmiddels uitgegroeid tot een multifunctionele onderneming en gevestigd op twee locaties in Heeswijk-Dinther. Maatschappelijk verantwoord ondernemen sluit naadloos aan op de ambities van Gebr. Dijkhoff. Als onderneming hechten ze belang aan de behoeften en verwachtingen van hun opdrachtgevers, medewerkers en maatschappij, nu en in de toekomst. Omdat veiligheid en milieu bij Gebr. Dijkhoff hoog in het vaandel staan, hanteren ze de in de branche bekende kwaliteits- en veiligheidszorgsystemen. Tot de vaste opdrachtgevers behoren overheidsinstellingen zoals provinciale en gemeentelijke diensten, projectontwikkelaars, woningcorporaties en aannemers en particulieren.

Gebr. Dijkhoff en Zn. B.V. is een de eerste bedrijven in Nederland die mobiel puin ging breken volgens de eisen en regels die gesteld werden door het bouwstoffenbesluit. Het mobiel breken met certificaat wordt al sinds 1999 door Gebr. Dijkhoff uitgevoerd.

Voor Dijkhoff is het de tweede Pegson puinbreker. Na vele jaren te hebben gebroken met een containermobiele kaakbreker ontstond de vraag naar meer breekcapaciteit. Gezien de goede ervaringen met de Pegson containermobiele breker die al vele tonnen gebroken heeft, was deze keuze voor een tweede Pegson snel gemaakt.

De geleverde Pegson Metrotrak is optioneel uitgevoerd met een hydraulisch verstelbare breekopening waardoor het zeer eenvoudig en snel mogelijk is de breekopening te verstellen.

De invoeropening van de M-serie kaakbreker is 900 mm breed en 600 mm diep. Voordat het materiaal de breker inloopt gaat het eerst over de geïntegreerde voor-afzeving die in de opgaventrechter zit. Het voordeel hiervan is dat de capaciteit omhoog gaat en de slijtage naar beneden, doordat de fijne fracties door de bypass rechtstreeks onder de breker uitkomen en niet door de breker gevoerd hoeven te worden.

De aandrijving van de Metrotrak wordt uitgevoerd door een CAT6.6 ACERT Tier III motor met een vermogen van 188 Pk bij 1800 rpm. Aan deze 6-cilinder dieselmotor zitten David Brown hydrauliek pompen gemonteerd die zorgen voor de aandrijving van de verschillende componenten op de machine. De bekkenbreker wordt rechtstreeks (middels V-snaren) via een koppeling door de motor aangedreven.

Uiteraard is ook deze Metrotrak uitgevoerd met een stofbestrijdingsinstallatie die op verschillende punten in de machine een nevel verspreidt, zodat het veroorzaken van stofoverlast rond de machine tot een minimum beperkt wordt.

De Pegson rupsmobiele puinbreker heeft een eigen gewicht van ca. 28 ton en is daardoor zeer eenvoudig te transporteren.

 

Van der Spek, Bouwmachines