Zoek
Sluit dit zoekvak.

Eerste nieuwe Powerscreen®Pegson Metrotrak geleverd

doorVan der Spek

Eerste nieuwe Powerscreen®Pegson Metrotrak geleverd

Datum: 3-okt-09

Een primeur voor het Europese vasteland. Via Van der Spek’s dochteronderneming Marijs Recyclingtechniek B.V. uit Mariënberg is de eerste Powerscreen®Pegson Metrotrak geleverd in nieuwe huisstijl.
De voorheen alom bekende blauwe Terex-Pegson puinbrekers zullen met ingang van heden worden geleverd onder de nieuwe naam Powerscreen®Pegson en voorzien zijn van de bekende groene Powerscreen kleurstelling. 

Deze verandering komt voort uit de samenvoeging van Powerscreen en Terex-Pegson. Door het nieuw ontstane merk Powersceen®Pegson is de gelijke kleurstelling voor de productgroepen zeefmachines en brekers doorgevoerd. Naast de groene kleurstelling op de brekers zijn ook de bordessen en toegangstrappen gegalvaniseerd, hetgeen al standaard op de zeefmachines werd geleverd.

Voor Huygen is dit de tweede Pegson puinbreker. Na de afgelopen jaren te hebben gebroken met een containermobiele kaakbreker ontstond de vraag naar meer breekcapaciteit. Na diverse gesprekken met vertegenwoordiger Fred van den Bor kwam de Pegson Metrotrak als beste breker naar voren, gezien de flexibele inzet en grotere breekcapaciteiten. 

De geleverde Pegson Metrotrak is optioneel uitgevoerd met een hydraulisch verstelbare breekopening waardoor het zeer eenvoudig en snel mogelijk is de breekopening te verstellen.
De invoeropening van de M-serie kaakbreker is 900 mm breed en 600 mm diep. Voordat het materiaal de breker inloopt gaat het eerst over de geïntegreerde voor-afzeving die in de opgavetrechter zit. Het voordeel hiervan is dat de capaciteit omhoog gaat en de slijtage naar beneden, doordat de fijne fracties door de bypass rechtstreeks onder de breker uitkomen en niet door de breker gevoerd hoeven te worden.

De aandrijving van de Metrotrak wordt uitgevoerd door een CAT6.6 ACERT Tier III motor met een vermogen van 188Pk bij 1800 rpm. Aan deze 6 cilinder dieselmotor zitten David Brown hydrauliek pompen gemonteerd die zorgen voor de aandrijving van de verschillende componenten op de machine. De bekkenbreker wordt rechtstreeks (V-snaren) via een koppeling door de motor aangedreven. 

Uiteraard is ook deze Metrotrak uitgevoerd met een stofbestrijdingsinstallatie die op verschillende punten in de machine een nevel verspreidt, zodat de stofoverlast rond de machine tot een minimum beperkt wordt. 

De Pegson rupsmobiele puinbreker heeft een eigen gewicht van ca. 30 ton en is daardoor zeer eenvoudig te transporteren.

Van der Spek, Bouwmachines