Zoek
Sluit dit zoekvak.

Powerscreen XH500SR rupsmobiele puinbreker volop aan het werk in de recycling

doorVan der Spek

Powerscreen XH500SR rupsmobiele puinbreker volop aan het werk in de recycling

Datum: 15-jan-11

Van der Spek’s dochteronderneming Marijs Recyclingtechniek meldt met trots dat de nieuwe Powerscreen XH500SR rupsmobiele puinbreker zijn mannetje staat bij het breken van puin.
Breekcapaciteiten tot 250 ton/uur worden met de nieuw geleverde machine zonder problemen gehaald.

Onlangs werd er een nieuwe Powerscreen XH500SR afgeleverd die wordt ingezet voor het breken van puin en asfalt.

De nieuwe Powerscreen XH500SR is de verdere doorontwikkeling van de wereldwijd succesvolle Powerscreen Pegson 1412.

Ingaand op de klantwensen uit de markt is de Powerscreen XH500SR voorzien van een actieve voorzeef die uit het te breken product de fijne fractie uitzeeft. Deze fijne uitgezeefde fractie kan via de zijafvoerband worden afgevoerd of via een glijgoot naar de trilgoot onder de breker. De grote voordelen hiervan zijn minder slijtage en een hogere capaciteit; dat wat al de juiste maat heeft hoeft niet te worden gebroken.

De Powerscreen XH500SR, waarbij SR staat voor “Screen Recirculation”, is uitgevoerd met een na-geschakelde zeefunit welke een lengte heeft van wel 5000 mm. Hiermee heeft de XH500SR de grootste zeefunit in zijn klasse, waardoor ook het afzeven op kleinere fracties geen invloed heeft op de capaciteit van de installatie. De zeefbox is ruim overbemeten. De uitgezeefde overmaat wordt via de aan de machine gemonteerd retourband terug gevoerd in de opgavebunker, zodat hiervoor geen extra handeling met een laadschop of graafmachine hoeft te worden uitgevoerd. Een ander voordeel is dat de nog te breken overmaat constant wordt ingevoerd en zorgt voor een betere brekervulling en daardoor zorgt voor een mooier eindproduct.

Als hart van de Powerscreen XH500SR is een 20 tons roterende breker gemonteerd welke een inloop heeft van wel 1360 mm breed en 800 mm hoog. De rotorsnelheid kan eenvoudig worden geregeld tussen de 33 en 40 meter per seconde.

De prallwerken van de roterende breker zijn hydraulisch afgeveerd. Deze gepatenteerde hydraulische beveiliging zorgt ervoor dat zodra er een onbreekbaar deel in de breker komt de prallwerken direct kunnen opklappen, zodat het onbreekbare deel geen grote schade kan toebrengen aan de breker.

Met een compleet eigen gewicht van 68 ton is de Powerscreen XH500SR ook nog goed te transporteren op een normale vlakke dieplader. Er hoeft geen speciale smalbed dieplader te worden aangevoerd om de machine te verzetten met de daarbij behorende vergunningen en wachttijden.

Bovendien behoort de Powerscreen XH500SR tot de eerste machines die voldoen aan de Tier IV interim emissie-eisen. Deze zeer vroege omstelling is uniek. Met de Powerscreen rupsmobiele puinbrekers XH320 en XR500 is Powerscreen de eerste leverancier van puinbrekers die gelijk vanaf begin 2011 met emissie-arme motoren gaat draaien.

Powerscreen gaat bij de overgang naar Tier IV interim over naar een andere motorenleverancier. Scania is de nieuwe partner voor de nieuwste emissiearme motoren. Waar voorheen Caterpillar werd ingebouwd zal gedurende het jaar 2011 worden omgesteld op Scania.

Afhankelijk van het type breker wordt er gekozen worden voor de DC9, een 5 cilinder turbodiesel met een inhoud van 9.0 liter welke is gemonteerd in de Powerscreen XH320, of de DC13 een 6 cilinder turbodiesel met een inhoud van 13.0 liter die in de XH500 is geplaatst. Zoals al jaren bekend in recycling zijn de Scania motoren zeer betrouwbaar en gunstig in het brandstofverbruik.

Om te voldoen aan de Tier IV interim eisen zijn de Scania motoren uitgerust met het SCR-systeem. Hierbij wordt de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen voorkomen door het toevoegen van Adblue bij de uitlaatgassen. Het grote voordeel van het SCR-systeem is dat er geen grotere koeling op de machine gebouwd hoeft te worden en de motor kan lopen op normale diesel en er ook geen speciale zwavelarme diesel hoeft te worden getankt. Een ander voordeel is dat er geen roetfilter wordt gemonteerd dat moet worden schoongemaakt.

Powerscreen en Scania verwachten dat bij de omstelling naar Tier IV in 2014 er ook nog geen roetfilter hoeft te worden gemonteerd. Door de continue ontwikkeling van de motoren wordt er verwacht dat de uitstoot van NOx en roetdelen zover is teruggebracht in 2014 dat de motoren hetzelfde kunnen blijven worden ingebouwd.

Naast deze emmisiearme motoren zorgt ook de directe aandrijving bij de Powerscreen XH500SR voor weinig verlies van energie. De Scania motor drijft de breker rechtstreeks aan via een electro-hydraulisch bediende koppeling. Door deze directe aandrijving gaat er geen vermogen verloren en is een gunstig brandstofverbruik het resultaat. Daarnaast kan de motor direct reageren als er bij het breken van zware delen meer vermogen gewenst is. Er is geen vertraging door eventuele hydro-pompen of generatoren.
 

Van der Spek, Bouwmachines