Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Lindner Urraco 75DK-4 verkleiner in bedrijf gesteld bij de Venlose Metaal Recycling / VMR.
Deze nieuwe Lindner Urraco 75DK vervangt na vele tevreden draaiuren een eveneens door Van der Spek Vianen geleverde Lindner Urraco 75. Er is nu gekozen voor een DK uitvoering op rupsen zodat de machine gemakkelijker op locatie is te verplaatsen.
De Lindner is een Urraco 74DK-4 waarbij DK-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving met Bosch-Rexroth pompen die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.
De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.
HW6/7 assen en tegenkammen zijn gemonteerd in de nieuwe Lindner Urraco 75DK die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen. Met de getande “breek-balk” die onder de assen is geplaatst zorgt voor optimale verkleining met constante afmeting.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC9 313 motor geplaatst met 350 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen waarmee VMR gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn.
Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt. Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt.
De ruim over bemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen. Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken. De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet in via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.
Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Lindner Urraco 75D-4 verkleiner in bedrijf gesteld bij de Van Hout Group in Helmond. Na een zeer tevreden demonstratie waarbij de Lindner Urraco zijn krachten heeft laten zien is er door Van Hout besloten om te investeren in de nieuwe Lindner.
De nieuwe machine is een Urraco 74D-4 waarbij D-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving met Bosch-Rexroth pompen die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.
Voor iedere toepassing kunnen er een product specifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining en capaciteit centraal staat. Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.

In de nieuw geleverde Urraco zijn W6/7 assen en tegenkammen gemonteerd die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen.
Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC09 motor geplaatst met 375 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen waarmee de Van Hout Group gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn. Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt.
Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt. De ruim overbemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen.
Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken.
De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet in via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.
Van Hout Group ;
Van een klein familiebedrijf is de Van Hout Group uitgegroeid tot een wereldwijd opererend concern waar duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen de basis principes zijn.
In de diverse aangesloten bedrijven is het specialisme aanwezig voor o.a. de volgende werkzaamheden ; Trading van ferro- en non- ferro metalen, recycling van alle soorten grond- en kunststofkabels, recycling van elektroschroot en elektronica, ontmanteling van transformatoren en generatoren eventueel op locatie, flotatie van “heavy metals” en gemengde metalen
Van der Spek Vianen heeft vanaf haar vestiging in Hardenberg een nieuwe 45 tons Lindner Urraco 95 DK4 Powerline geleverd aan Inter Metals in Ochtrup (D).
Het is de tweede Lindner Urraco 95DK-4 die Inter Metals bij Van der Spek Vianen heeft gekocht. De afgelopen jaren heeft een eerder geleverde Lindner Urraco 95 zich bewezen als het gaat om hoge capaciteiten met de laagste kostprijs per ton waarbij de goede samenwerking tussen Van der Spek Vianen en Inter Metals zeker een zeer belangrijke basis is.
Inter Metals GmbH is al jarenlang een ijzersterk begrip binnen de internationale metaal- en recycling industrie. Met handelspartners in o.a. Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Oost-Europa, India, Pakistan en China. Met 20 werknemers verhandelt Inter Metals jaarlijks 70.000 ton aan non-ferro materiaal, waarvan 25% in Zuid en Oost Azië.

De Blue Bull zoals de Linder Urraco 95 ook wel wordt genoemd is een 2-assige verkleiner. De assen in de Urraco 95DK-4 zijn 2.500mm lang en hebben een diameter van 850 mm. Om de optimale verkleining te kunnen regelen zijn de assen in snelheid regelbaar tussen de 12 en 30 omwentelingen per minuut. Door de zeer zware aandrijflijn wordt er het zeer hoge moment van 480.00 Nm gebracht op de werktuigen welke op de assen gemonteerd zitten en de verkleining uitvoeren.
Aangezien ieder te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig heeft, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan. Voor iedere toepassing kunnen er een productspecifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining, capaciteit en benodigd vermogen centraal staat.
Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.
Voor de inzet in metalen heeft de Urraco 95 DK-4 een verzwaarde staalbouw en is de magneet uitgevoerd in een extra sterke uitvoering.
De 1.400mm brede hydraulische verstelbare afvoerband is uitgevoerd met extra staalinlagen om de impacts het verkleinde product beter te kunnen verwerken zonder dat er schades ontstaan.
De Linder Urraco 95 DK Powerline heeft voor de aandrijving een zeer duurzame en zuinige Scania DC16 8-cilinder Stage-V motor aan boord , bij 1.900 t/min brengt hij 770 Pk over aan de hydraulische pompen welke de assen weer aandrijven.

De Scania motoren staan bekend om hun zeer gunstige brandstofverbruik. Door een zeer breed toerental waarbij het volledige koppel beschikbaar is en een uiterst snel reagerend motormanagement dat zorgt dat de motor op toeren blijft. Hiermee wordt veel brandstof bespaart en zeker zo belangrijk, de productie blijft op capaciteit.
Voor de bediening van de machine is een grote touchscreen gemonteerd waarop alle functies eenvoudig zijn te bedienen. De ingevoerde gegevens worden door de PLC omgezet in aansturing van de machine. In de besturing zijn verschillende programma’s in te stellen welke met één druk op de knop gewisseld kunnen worden. In deze programma’s is o.a. aan te geven met welke snelheid van de assen gewerkt gaat worden, hoe vaak de assen voor –en achteruit moeten draaien en bij welke drukken de machine moet reageren.
Middels het rupswerk kan de machine eenvoudig worden verzet op locatie.
Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Lindner Urraco 75DK-4 verkleiner in bedrijf gesteld bij Kuijpers Metaal- en Autorecycling in Deurne.
Na een succesvolle demonstratie bij Kuijpers in Deurne, was de keuze om te investeren in de nieuwe Lindner Urraco 75 een weloverwogen beslissing. Tijdens de demonstratie met de Lindner Urraco van Van der Spek Vianen is in de verschillende materiaalstromen is gekeken of de geproduceerde fracties optimaal konden worden ingezet voor verdere verwerking of direct inzetbaar waren als grondstoffen.
Kuijpers Metaal- en Autorecycling heeft de keuze gemaakt voor een 22 ton wegende rupsmobiele machine die eenvoudig te verplaatsen is op locatie middels de rupsen.

De nieuwe machine is een Urraco 74DK-4 waarbij DK-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving met Bosch-Rexroth pompen die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.
De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.
Als gewenst kunnen de assen in de machine worden gewisseld om andere producten te kunnen verwerken waarbij andere fracties gewenst zijn. Aangezien ieder soort te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig kan hebben, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan. Voor iedere toepassing kunnen er een product specifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining en capaciteit centraal staat. Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.
In de nieuw geleverde Urraco 75DK-4 bij Kuijpers zijn W6/7 assen en tegenkammen gemonteerd die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen. Met de getande “breek-balk” die onder de assen is geplaatst zorgt voor optimale verkleining met constante afmeting.
Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC9 313 motor geplaatst met 350 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen waarmee Kuijpers Metaal- en Autorecycling gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn.
Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt. Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt.
De ruim over bemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen. Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken. De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.
Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet in via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.
Als benodigd kan Kuijpers de Lindner Urraco 75DK-4 met hun eigen transportcombinatie transporteren om verkleiningswerkzaamheden op andere locaties uit te voeren
Kuijpers Metaal- & Autorecycling is een familiebedrijf dat al jaren gevestigd is aan de Liesselseweg in Deurne. In 2014 zijn ze gestart met een nieuwe vestiging in Beringe (Limburg). Op deze locatie richten ze zich op autodemontage en autorecycling. Complete auto’s worden gestript en onderdelen worden los aangeboden.
Recentelijk heeft Van der Spek Vianen via haar vestiging in Hardenberg de eerste wielmobiele Peterson Pacific 1700D van Europa geleverd aan de firma Nienhuis B.V. uit Rietmolen.
Nienhuis B.V. is al vele jaren bekend met de capaciteitsmakers van Peterson Pacific en heeft daarom wederom gekozen voor een nieuwe Peterson Pacific krachtpatser. De nieuwe 1700D vervangt een Peterson 2400 die al vele jaren actief was bij Nienhuis B.V.
De opmerking “ er kan er maar één het origineel zijn” is geheel op zijn plaatst als het gaat om in Amerika ontwikkelde en geproduceerde verkleiners. Peterson Pacific bouwt als sinds 1981 verkleiners en heeft altijd in goede samenwerking met de gebruikers doorontwikkeld zodat de huidige machine-serie de beste ontwikkelde is in zijn markt.
Deze nieuwe Peterson Pacific 1700D word voor diverse producten ingezet ; sloop- en groenhout, boomschors. De invoeropening van de machine is 1.370mm breed en 690mm hoog zodat zonder problemen ook grotere delen ingevoerd kunnen worden.

Om snel- en eenvoudig te kunnen transporteren was de wens van Nienhuis B.V. om ook de nieuwe machine net als de vorige getrokken uit te voeren. Hiervoor is de machine uitgerust met een 3-assige onderstel en trekboom aan de voorzijde.
De machine is uitgerust met een zuinige- en duurzame Stage-V CAT C9.3 motor met 455 Pk welke voldoet aan de laatste emissie-eisen. Af fabriek is de motorunit al compleet voorzien van omkasting zodat het geluidsniveau laag is.

In goed overleg tussen de klant en Van der Spek is de machine nog voorzien van een aantal speciale opties als bijvoorbeeld een watersprinklersysteem en een extra metaaldetectiesysteem.
Als er bijvoorbeeld gerecycled aluminium wordt gebruikt voor het maken van nieuwe producten, dan willen de aluminiumfabrikanten dat de secundaire grondstof een altijd van gelijkblijvende hoge zuiverheid is. Dat is een van de uitdagingen die de sorteertechniek voor voor u oplost. Bij de nieuwe machinegeneratie ‘EVO 5.0’ geeft STEINERT bovendien 4 jaar garantie op de röntgenbron en de röntgensensoren. Daarnaast kunnen de klanten profiteren van verdere soft- en hardware-updates.
Droge sortering op dichtheid door middel van röntgentransmissie is een beproefde techniek die wordt toegepast bij honderden metaalrecyclingbedrijven overal ter wereld. Bij het opverwerken van aluminium wordt het sorteersysteem gebruikt om vrije zware metalen, aluminium composieten, vrij magnesium en gekneed en gegoten aluminium te scheiden. De doorontwikkelingen van STEINERT leveren bij de sortering nu nog meer concrete voordelen op.
De EVO-5.0-generatie met nieuwe functies
Dankzij de Multilayer Data Evaluation (MDE) is het sorteersysteem in staat om door middel van objectherkenning met een hoge resolutie en parallelle classificatie bij de detectie gebruik te maken van nog meer onderscheidingscriteria. Bijzonder complexe sorteertaken zoals magnesiumdetectie zijn geen probleem meer. Automatische X-ray-monitoring en de kalibratie (AXM) van de röntgensensoren zorgen voor een constant goede detectie- en sorteerkwaliteit. Ook de hardware is verbeterd. De hogeresolutie-ventielafstand (HR valve pitch) van 6,25 mm maakt het mogelijk om fijn materiaal tot maar liefst 5 mm nog efficiënter te sorteren. De X-ray-scan-zone wordt bij de nieuwe generatie automatisch gereinigd. Daardoor hoeft er veel minder met de hand gereinigd te worden en blijft de detectiekwaliteit continu hoog. De 4 jaar garantie op de röntgenbron en de sensoren zorgt voor bedrijfszekerheid en houd de exploitatiekosten laag.

Gratis e-book met informatie over de sorteermogelijkheden
Voor een eerste overzicht van de mogelijkheden bij het sorteren van aluminiumschroot en andere materialen is er nu een zogenaamde ‘solution guide’ beschikbaar in de vorm van een E-book (download: https://steinertglobal.com/metal-recycling/aluminium-recycling/ ) Hoewel aluminiumschroot zowel afkomstig kan zijn van profielen en platen, bodemas en shredders als zink-float installaties (DMS), zijn de processtappen bij het sorteren grofweg vergelijkbaar: non-ferrometalen terugwinnen en de gewonnen metalen veredelen, dus zuivere metaalsoorten tot stand brengen. Of het nu gaat om exploitanten van aluminiumshredders, secundaire smelters of verwerkers van de restproducten van verbrandinigsslakken, allemaal vinden ze in het e-book alle informatie die ze nodig hebben over zowel het hart van de installatie ; de STEINERT XSS T EVO 5.0 als de daaraan voorafgaande magneettechnologie en de daaropvolgende fluorescentietechnologie. Met deze laatste technologie kunnen zuivere fracties worden verkregen van zware metalen zoals koper, messing en zink.

Omdat aluminium steeds vaker de plaats inneemt van klassieke materialen zoals staal en het 100% recyclebaar is, heeft dit metaal een veelbelovende toekomst. Bovendien levert het gebruik van secundair aluminium, dat ook wel ‘green aluminium’ wordt genoemd, bij de productie een energiebesparing tot 90% op in vergelijking met primair aluminium. STEINERTS sleuteltechnologie voor energiebesparing is dus een investering in een betere toekomst.
Na zijn introductie op de IFAT in 2018 waar de Lindner Miura als wielmobiele uitvoering is gepresenteerd aan de recyclingwereld is de machine tegenwoordig ook zeer succesvol in de rupsmobiele uitvoering.
Bij vele klanten roept gelijk de vraag op waar de naam Miura voor staat, is het een afkorting ? Nee, net als vele Lindner machines is ook deze Lindner verkleiner voorzien van een typenaam die in het verleden door Lamborghini is gebruikt. Lamborghini gebruikte de naam tussen 1966 en 1973 voor de eerste succesvolle sportwagen welke was voorzien van een midden-motor die de achterwielen aandreef en daarmee zeer vooruitstrevend was.

De 27 ton wegende rupsmobiele Miura 1500 DK is uniek doordat de verkleiningsassen middels een snelwisselsysteem, zeer eenvoudig- en snel te wisselen zijn. Door het snelwisselsysteem zijn de twee verkleiningsassen binnen een halfuur te wisselen als ze van het zelfde type zijn.
Net als bij de Lindner Urraco-serie zijn er afhankelijk van de inzet en het te verkleinen product verschillende types assen leverbaar in de Miura waarbij het aantal schijven en werktuigen op de assen kan variëren.
De opbouw en werking van de Lindner Miura 1500 en Urraco 75 zijn voor de verkleining gelijk, middels de twee 1.500mm lange verkleiningsassen die zowel voor- als achteruit kunnen draaien wordt het product verkleind. Het aantal schijven op de assen komt overeen met een aantal tegenkammen op de zijkammen die in het breekkamer zijn gemonteerd. Als het aantal schijven op de assen gelijk blijft is wisselen binnen een half uur mogelijk.

Mochten zowel de assen als de zijkammen gewisseld moeten worden dan is rekening te houden met ca. 1.5 uur wisseltijd van het stoppen met draaien tot weer in actie komen. De assen zijn snelheid regelbaar tussen de 10 en 30 omwentelingen per minuut.
Tijdens de ontwikkeling van de Miura is naast capaciteit en kracht ook zeer uitgebreid gekeken om de toegankelijkheid voor onderhoud en reparatie zo groot mogelijk te maken zodat deze eenvoudig en veilig zijn uit te voeren. Middels de grote openslaande deuren is bijna overal direct bij te komen.

Het unieke FX-snelwisselsysteem dat door Lindner is ontwikkeld geeft de mogelijkheid om de twee verkleiningsassen middels speciaal hijs juk in één keer uit de machine te pakken. Dit kan doordat aan de achterzijde van de breekkamer hydraulische cilinders zorgdragen dat er een deel van de achterwand word ontgrendeld en de assen compleet met lagering vrijkomen voor demontage. Het plaatsen gaat uiteraard net zo gemakkelijk. De zijkanten van de breekkamer worden eveneens middels hydraulsiche cilinder open geklapt zodat de werkzaamheden veilig en overzichtelijk kunnen plaatsvinden. Tevens kunnen dan als benodigd vanaf grondniveau de zijkammen worden gewisseld of onderhouden.
Door het snelwisselsysteem is de Miura zeer gemakkelijk in onderhoud en kan als gewenst snel worden aangepast voor alle uit te voeren werkzaamheden wat zeker voor recyclingbedrijven en verhuurders interessant is.
Voor de aandrijving is in de Lindner Miura 1500DK een duurzame Scania DC09 motor geplaatst met 350 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen. Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt.
De ruim overbemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen.
Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken.
De besturing van de gehele machine gebeurd via een kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn vele standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.
Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Lindner Urraco 75D-4 verkleiner in bedrijf gesteld bij Multi Continental Group met vestigingen in Culemborg en Overpelt(B). Na vele tevreden draaiuren met een in 2013 geleverde Lindner Urraco 75 was de keuze voor wederom een Lindner geleverd door Van der Spek één die voor de hand lag.
Multi Continental Group zet de Lindner Urraco 75 in voor het verkleinen van metaalstromen zodat deze na verwerking optimaal kunnen worden ingezet voor verdere verwerking of direct inzetbaar zijn als grondstoffen.
De nieuwe machine is een Urraco 74D-4 waarbij D-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving met Bosch-Rexroth pompen die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.
De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.
Als gewenst kunnen de assen in de machine worden gewisseld om andere producten te kunnen verwerken waarbij andere fracties gewenst zijn. Aangezien ieder soort te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig kan hebben, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan.
Voor iedere toepassing kunnen er een product specifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining en capaciteit centraal staat. Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.

In de nieuw geleverde Urraco zijn W6/7 assen en tegenkammen gemonteerd die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen.
Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC09 086A motor geplaatst met 375 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Tier IV final emissie eisen waarmee Multi Continental Group gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn. Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt.
Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt. De ruim overbemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen.
Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken.
De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.
Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet in via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.
Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Lindner Urraco 75D-4 verkleiner in bedrijf gesteld bij TS-Metals in Coevorden. Na vele tevreden draaiuren met een in 2014 geleverde Lindner Urraco 75 was de keuze voor wederom een Lindner geleverd door Van der Spek één die voor de hand lag.
TS-Metals zet de Lindner Urraco 75 in voor het verkleinen van metaalstromen zodat deze na verwerking optimaal kunnen worden ingezet voor verdere verwerking of direct inzetbaar zijn als grondstoffen.
De nieuwe machine is een Urraco 74D-4 waarbij D-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving met Bosch-Rexroth pompen die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.
Als gewenst kunnen de assen in de machine worden gewisseld om andere producten te kunnen verwerken waarbij andere fracties gewenst zijn. Aangezien ieder soort te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig kan hebben, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan.
Voor iedere toepassing kunnen er een product specifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining en capaciteit centraal staat. Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.
In de nieuw geleverde Urraco zijn W6/7 assen en tegenkammen gemonteerd die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC09 086A motor geplaatst met 375 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Tier IV final emissie eisen waarmee TS-metals gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn. Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt.
Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt. De ruim overbemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen.
Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken.
De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.
Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet in via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.
Tijdens een uitgebreide ingebruikstelling door de technische dienst van Van der Spek Vianen zijn bij TS-Metals de medewerkers die met de nieuwe Lindner gaan werken breed geschoold om veilig met de machine te kunnen werken en het dagelijks onderhoud uit te voeren. Daarnaast is natuurlijk diep ingegaan op alle instelmogelijkheden om zo optimaal met de machine te kunnen draaien.
Van der Spek Vianen heeft vanaf haar vestiging in Hardenberg een nieuwe 45 tons Lindner Urraco 95 DK Powerline en Lindner/Backers ZS95F2DK geleverd aan recyclingspecialist Tuytel uit Oud Alblas.
Na een uitgebreide inventarisatie van de wensen van Tuytel en mogelijkheden in de markt is er door de Tuytel gekozen om te investeren in een Lindner Urraco 95 DK in combinatie met een Backers/Lindner sterrenzeef geleverd door Van der Spek Vianen. De machines zijn voorzien van duurzame motoren die voldoen aan de laatste emissie-eisen waarmee de Tuytel laat zien te investeren in de nieuwste en schoonst mogelijke technieken.
De Blue Bull zoals de Linder Urraco 95 ook wel wordt genoemd is een 2-assige verkleiner. De assen in de Urraco 95 zijn 2.500mm lang en hebben een diameter van 850 mm. Om de optimale verkleining te kunnen regelen zijn de assen in snelheid regelbaar tussen de 12 en 30 omwentelingen per minuut. Door de zeer zware aandrijflijn wordt er het zeer hoge moment van 480.00 Nm gebracht op de werktuigen welke op de assen gemonteerd zitten en de verkleining uitvoeren.

Aangezien ieder te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig heeft, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan. Voor iedere toepassing kunnen er een product specifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining, capaciteit en benodigd vermogen centraal staat. Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden. De nieuwe Urraco 95 is uitgevoerd met een as-configuratie voor het produceren van een houtfractie tot en met 150mm.
De Linder Urraco 95 DK Powerline heeft voor de aandrijving een zeer duurzame en zuinige Scania DC16 8-cilinder tier IV final motor aan boord , bij 1.900 t/min brengt hij 770 Pk over aan de hydraulische pompen welke de assen weer aandrijven. De Scania motoren staan bekend om hun zeer gunstige brandstofverbruik. Door een zeer breed toerental waarbij het volledige koppel beschikbaar is en een uiterst snel reagerend motormanagement dat zorgt dat de motor op toeren blijft. Hiermee wordt veel brandstof bespaart en zeker zo belangrijk, de productie blijft op capaciteit.

Voor de bediening van de machine is een grote touchscreen gemonteerd waarop alle functies eenvoudig zijn te bedienen. De ingevoerde gegevens worden door de PLC omgezet in aansturing van de machine. In de besturing zijn verschillende programma’s in te stellen welke met één druk op de knop gewisseld kunnen worden. In deze programma’s is o.a. aan te geven met welke snelheid van de assen gewerkt gaat worden, hoe vaak de assen voor –en achteruit moeten draaien en bij welke drukken de machine moet reageren.
Middels het rupswerk kan de machine eenvoudig worden verzet op locatie.
De geproduceerde houtstroom wordt direct gelost in de bunker van de Lindner/Backers Zetastar ZS95F2DK sterrenzeef. Het sterrenzeefdek met een lengte van 6.700mm en een breedte van 1.700mm zorgt dat de overmaat zeer efficiënt wordt afgezeefd met grote capaciteiten.

De overmaat wordt direct middels een afvoer terug gevoerd in de Lindner Urraco 95 waar deze nog een keer wordt verkleint. Doordat dit in de productie mee loopt wordt hier bijna geen energie voor gebruikt.
Voor het transport van locatie naar locatie heeft de Tuytel eigen zwaartransport-combinaties zodat dit altijd snel en volgens afspraak kan worden uitgevoerd.
U bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van Vimeo. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.
Meer informatieU bekijkt momenteel inhoud van een plaatshouder van YouTube. Klik op de knop hieronder om de volledige inhoud te bekijken. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.
Meer informatieOm het formulier te verzenden, moet u inhoud laden van reCAPTCHA. Houd er rekening mee dat u op deze manier gegevens deelt met providers van derden.
Meer informatie