Zoek
Sluit dit zoekvak.

Categorie archief Shredder-versnipperaar

door-Van der Spek-

Van der Spek Vianen levert nieuwe duurzaam aangedreven Lindner Atlas 5500AS aan PreZero

Onlangs heeft recyclingspecialist PreZero in Nederland een nieuwe door Van der Spek Vianen geleverde Lindner Atlas 5500AS verkleiner in gebruik genomen op één van haar vestigingen.

De investering in de nieuwe Lindner Atlas is gedaan na een uitgebreid onderzoek naar de mogelijkheden in de markt waarbij testmateriaal op verschillende manieren is verkleind om te zien wat het beste zou aansluiten voor de verdere inzet van de te recyclen productenstromen.  

Naast de beste aansluiting bij de wensen qua verkleining was ook de duurzame aandrijving van de Lindner Atlas 5500AS een zeer belangrijk punt bij de uiteindelijk investeringsbeslissing.

Lindner heeft de nieuwe Lindner Atlas 5500AS uitgevoerd met een directe elektrische aandrijving op de beide verkleiningsassen. Door dit aandrijfconcept wordt er geen energieverlies geleden zodat iedere verbruikte kilowatt ook daadwerkelijk bijdraagt aan het verkleiningsproces.

Met twee elektromotoren van 110kW worden de assen aangedreven. De Linder 5500 is een AS-uitvoering dat staat voor A-synchroon zodat beide assen onafhankelijk van elkaar kunnen draaien en worden aangestuurd voor een optimale verkleining met het laagste energieverbruik. Deze aansturing gebeurt middels de Lindner besturing die de twee frequentieregelaars aanstuurt. Doordat de besturing zeer snel reageert kan de aandrijfrichting van de assen snel plaatsvinden zodat er geen energie verloren gaat.

De snelheid van de rotoren is instelbaar tussen de 0 en 39 toeren per minuut zodat voor ieder te verkleinen product de beste instelling kan worden gebruikt. Tussen de elektromotoren en de assen zitten koppelingen zodat deze kan slippen bij een onverkleinbaar deel om schades te voorkomen.

De overbrenging van de elektromotoren naar deze koppeling gebeurt middels power-belts die automatisch op spanning worden gehouden met een hydraulische spaninrichting.

Voor het uitvoeren onderhoudswerkzaamheden aan de verkleiningsunit kan deze compleet hydraulisch uit de machine worden geschoven en als benodigd worden opgepakt met een kraan of zware heftruck. Groot voordeel hiervan is dat deze werkzaamheden veilig en onder normale werkomstandigheden kunnen worden uitgevoerd zonder in de machine te hoeven klimmen.

In goed overleg tussen PreZero, Van der Spek en Lindner is er een optimale opstelling gevonden waarbij de verkleinde fractie ook nog langs een bovenbandmagneet wordt ontdaan van ijzerdelen.

De opbouw van de Lindner is door Van der Spek op locatie uitgevoerd waarbij de bedrijfsvoering op locatie zo min mogelijk is gestoord. Na de opbouw en uitgebreide instructie is de installatie door PreZero in gebruik genomen.

door-Van der Spek-

Nieuwe Peterson 5710 in gebruik genomen

Afgelopen week is deze nieuwe Peterson, an Astec brand 5710D afgeleverd door onze collega’s van Van Der Spek NV in België. Onze Peterson specialist Arjan Leegstra heeft de ingebruikstelling op locatie gedaan.

De invoerbunker met een lengte van 4.330 mm en een breedte van 1.520 mm is voorzien van een zware invoerketting die het te verkleinen materiaal naar de rotor voert. De ketting bestaat uit vier secties in de breedte van de bunker.

Bij de inloop die een maximale opening heeft van 1520 mm x 1.400 mm is een zware invoerrol met een diameter van 914 mm geplaatst die zorgt dat het materiaal met de juiste kracht en snelheid wordt ingevoerd om de rotor optimaal zijn werk te laten doen.

De rotor zelf heeft een diameter van 1020 mm en is voorzien van 18 beitels die eenvoudig te wisselen zijn bij onderhoudswerkzaamheden. Om de rotor heen zijn vier zeefrooster geplaatst met en oppervlakte vanruim 2,6M² die zorgdragen voor de juiste verkleining voordat het product de verkleiningsunit verlaat op de afvoerband. Peterson kan diverse verschillende soorten beitels leveren die voor iedere toepassing hun voordelen hebben.

Het Peterson “3-fase verkleiningssysteem” zorgt voor een optimale verkleining met de grootst mogelijke capaciteit. Het te verkleinen product wordt met invoerrol zo optimaal mogelijk ingevoerd waar de omhoog draaiende rotor het product de verkleiningsunit in trekt waarbij de eerste verkleinstap plaatst vind. Vervolgens wordt het product tegen het boven in de unit geplaatste wisselbare tegenkam gevoerd waar de volgende verkleining wordt gerealiseerd. De laatste stap is de verkleining op het zeefrooster waar uiteindelijk de definitieve maat wordt gerealiseerd. Er zijn vele verschillende soorten zeefroosters leverbaar zodat voor ieder product de beste keuze gemaakt kan worden.

Uniek is het gepatenteerde veiligheidssysteem van Peterson dat gemonteerd is op hun verkleiners dat zorg draagt als er onbreekbare delen als bijvoorbeeld grote stukken ijzer in de machine komen een zeefrek openklapt om dit deel uit de rotorunit te laten gaan voordat het grote schade zou kunnen veroorzaken. Na het openen sluit dit rooster weer en kan de productie gewoon doorgaan.

Voor de aandrijving zorgt een Caterpillar C27 met .1050 pk welke d.m.v. een PT Tech HPTO koppeling de rotor aandrijf. Via de standaard PLC besturing die alle informatie analyseert van de motor en koppeling wordt zorgdragen dat de rotor optimaal wordt gevoed door de bunkerband en invoerrol zodat de machine zo efficiënt mogelijk de verkleining kan realiseren met zo min mogelijk brandstofverbruik en slijtage. De standaard gemonteerde grote koeling is voorzien van een instelbare omkeervan zodat deze altijd juist kan worden ingesteld om de koelers schoon te houden.

De 1.520 mm brede afvoerband met een afwerphoogte van 5.130mm zorgt voor de afvoer van het verkleinde product, een gemonteerde koprolmagneet haalt de vrijgekomen ijzerdelen uit de materiaalstroom.

Met zijn breedte van 3.000mm is de Peterson 5710D eenvoudig te transporteren zonder speciale vergunningen zodat hij snel verzet kan worden als dit gewenst is. De 600 mm brede rupsplaten zorgen dat hij op locatie eenvoudig verzet kan worden zelfs als de ondergrond niet vlak en verhard is. Het rupswerk is voorzien van twee snelheden zodat naast het precies manoeuvreren ook gekozen kan worden om de machine met hogere snelheid over het terrein te verplaatsen.

#uwproductieonzezorg#serviceensupport

doorVan der Spek

Lindner Urraco 4000, uitbreiding van de succesvolle Urraco-lijn van Lindner

Op de IFAT heeft Lindner de geheel nieuw ontwikkelde Lindner Urraco 4000 geïntroduceerd aan het grote publiek. De nieuwe Lindner Urraco 4000 vind zijn plaats tussen de bekende mobiele verkleiners de Lindner Urraco 75 en 95.

Met een as-lengte van 2.000mm past hij precies tussen de Urraco 75 met 1.500mm lange assen en de Urraco 95 met 2.500mm langer assen. Deze 2.000mm lange assen zorgen gelijk voor de tenaamstelling van de nieuwe Lindner Urraco 4000, namelijk twee maal 2.000mm maakt in totaal 4.000mm as-lengte in Lindner Urraco 4000.

De nieuwe Lindner Urraco komt gelijk in diverse varianten op de markt ; een rupsmobiele, een wielmobiele en een stationaire uitvoering. Met deze drie genoemde uitvoeringen houd het niet op, de rupsmobiele variant komt er met een dieselaandrijving en elektrische aandrijving waarbij een kleine motor zorgt om de machine ter verplaatsen en in- en uit te klappen.

Afhankelijk van de uitvoering heeft de Urraco 4000 een gewicht tussen de 25 en 31 ton waarbij de 31 ton is voor de rupsuitvoering en de 25 ton voor de stationaire opstelling.

Net als bij de andere Urraco’s zijn ook voor de Urraco 4000 vele variaties leverbaar qua assen, tegenkammen en breekbalken. Voor ieder product en gewenste eindfractie zijn diverse combinaties mogelijk en te leveren.

Bij de ontwikkeling van de Urraco 4000 is rekening gehouden met de wensen uit de markt. Zo is het bijvoorbeeld zeer eenvoudig geworden om de breekbalk uit de machine te bouwen. Deze kan nu middels grote deuren zijwaarts uit de machine worden gehaald. Het wisselen van de assen en zijkammen kan dankzij hydraulisch wegklapbare achterzijde nu binnen 3 uur worden uitgevoerd.

De aandrijving van de Lindner Urraco 4000D (stationair), DS (oplegger) en DK (rups) wordt uitgevoerd door een 340 kW dieselmotor die natuurlijk is uitgevoerd volgens de laatste Stage-V emissienormen. De motor drijft vervolgens een zeer efficiënt hydraulisch systeem aan dat is ontwikkeld door Lindner en Linde. Met een kracht tot 480.000Nm op de assen mag de Urraco 4000 zich één van de sterkste in zijn klasse noemen.  

Bij de elektrische uitvoeringen, de 4000E (stationair) en 4000EK (rups) wordt de verkleiningsunit aangedreven door een 250kW elektromotor aangedreven. Natuurlijk ook met hetzelfde hydraulische systeem als de dieselvarianten.

Om de Lindner Urraco 4000EK elektrisch aangedreven rupsmachine te verplaatsen en op transport te zetten is hij uitgevoerd met een kleine 18,5kW dieselmotor. Zodra hij op locatie staat en is aangesloten op de stroombron wordt deze uitgeschakeld.

Net als bij de andere Urraco’s kan de trechter zowel aan de voor- als achterzijde met de afstandsbediening worden bediend voor een optimale vulling op de assen.

Om de machine zijn verkleinwerk optimaal te laten uitvoeren heeft de Urraco 4000 de bekende Bodas-besturing waarin verschillende programma’s zijn voor te programmeren waarin o.a. de tijden zijn aan te geven om voor- en achteruit te draaien als de drukken waarop de moet gebeuren.

Naast deze programma’s herkent de besturing ook als er onbreekbare delen in de machine bevinden en schakelt dan direct de aandrijving uit om beschadigingen te voorkomen.

doorVan der Spek

VMR Venlose Metaal Recycling kiest weer voor Lindner Urraco

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Lindner Urraco 75DK-4 verkleiner in bedrijf gesteld bij de Venlose Metaal Recycling / VMR.

Deze nieuwe Lindner Urraco 75DK vervangt na vele tevreden draaiuren een eveneens door Van der Spek Vianen geleverde Lindner Urraco 75. Er is nu gekozen voor een DK uitvoering op rupsen zodat de machine gemakkelijker op locatie is te verplaatsen.

De Lindner is een Urraco 74DK-4 waarbij DK-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving met Bosch-Rexroth pompen die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.

HW6/7 assen en tegenkammen zijn gemonteerd in de nieuwe Lindner Urraco 75DK die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen. Met de getande “breek-balk” die onder de assen is geplaatst zorgt voor optimale verkleining met constante afmeting.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC9 313 motor geplaatst met 350 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen waarmee VMR gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn.

Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt. Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt.

De ruim over bemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen. Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken. De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet in via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.

doorVan der Spek

Van Hout Group in Helmond neemt nieuwe Lindner Urraco 75 in bedrijf.

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Lindner Urraco 75D-4 verkleiner in bedrijf gesteld bij de Van Hout Group in Helmond. Na een zeer tevreden demonstratie waarbij de Lindner Urraco zijn krachten heeft laten zien is er door Van Hout besloten om te investeren in de nieuwe Lindner.

De nieuwe machine is een Urraco 74D-4 waarbij D-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving met Bosch-Rexroth pompen die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.

Voor iedere toepassing kunnen er een product specifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining en capaciteit centraal staat. Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.

In de nieuw geleverde Urraco zijn W6/7 assen en tegenkammen gemonteerd die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC09  motor geplaatst met 375 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen waarmee de Van Hout Group gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn. Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt.

Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt. De ruim overbemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen.

Achter de Scania staan direct de  Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken.

De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet in via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.

Van Hout Group ;

Van een klein familiebedrijf is de Van Hout Group uitgegroeid tot een wereldwijd opererend concern waar duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen de basis principes zijn.

In de diverse aangesloten bedrijven is het specialisme aanwezig voor o.a. de volgende werkzaamheden ;  Trading van ferro- en non- ferro metalen, recycling van alle soorten grond- en kunststofkabels, recycling van elektroschroot en elektronica, ontmanteling van transformatoren en generatoren eventueel op locatie, flotatie van “heavy metals” en gemengde metalen

doorVan der Spek

Inter Metals kiest wederom voor nieuwe Lindner Urraco 95DK-4

Van der Spek Vianen heeft vanaf haar vestiging in Hardenberg een nieuwe 45 tons Lindner Urraco 95 DK4 Powerline geleverd aan Inter Metals in Ochtrup (D).

Het is de tweede Lindner Urraco 95DK-4 die Inter Metals bij Van der Spek Vianen heeft gekocht. De afgelopen jaren heeft een eerder geleverde Lindner Urraco 95 zich bewezen als het gaat om hoge capaciteiten met de laagste kostprijs per ton waarbij de goede samenwerking tussen Van der Spek Vianen en Inter Metals zeker een zeer belangrijke basis is.

Inter Metals GmbH is al jarenlang een ijzersterk begrip binnen de internationale metaal- en recycling industrie.  Met handelspartners in o.a. Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Oost-Europa, India, Pakistan en China.  Met 20 werknemers verhandelt Inter Metals jaarlijks 70.000 ton aan non-ferro materiaal, waarvan 25% in Zuid en Oost Azië.

De Blue Bull zoals de Linder Urraco 95 ook wel wordt genoemd is een 2-assige verkleiner. De assen in de Urraco 95DK-4 zijn 2.500mm lang en hebben een diameter van 850 mm. Om de optimale verkleining te kunnen regelen zijn de assen in snelheid regelbaar tussen de 12 en 30 omwentelingen per minuut. Door de zeer zware aandrijflijn wordt er het zeer hoge moment van 480.00 Nm gebracht op de werktuigen welke op de assen gemonteerd zitten en de verkleining uitvoeren.

Aangezien ieder te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig heeft, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan. Voor iedere toepassing kunnen er een productspecifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining, capaciteit en benodigd vermogen centraal staat.

Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.

Voor de inzet in metalen heeft de Urraco 95 DK-4 een verzwaarde staalbouw en is de magneet uitgevoerd in een extra sterke uitvoering.

De 1.400mm brede hydraulische verstelbare afvoerband is uitgevoerd met extra staalinlagen om de impacts het verkleinde product beter te kunnen verwerken zonder dat er schades ontstaan.

De Linder Urraco 95 DK Powerline heeft voor de aandrijving een zeer duurzame en zuinige Scania DC16 8-cilinder Stage-V motor aan boord , bij 1.900 t/min brengt hij 770 Pk over aan de hydraulische pompen welke de assen weer aandrijven.

De Scania motoren staan bekend om hun zeer gunstige brandstofverbruik. Door een zeer breed toerental waarbij het volledige koppel beschikbaar is en een uiterst snel reagerend motormanagement dat zorgt dat de motor op toeren blijft. Hiermee wordt veel brandstof bespaart en zeker zo belangrijk, de productie blijft op capaciteit.

Voor de bediening van de machine is een grote touchscreen gemonteerd waarop alle functies eenvoudig zijn te bedienen. De ingevoerde gegevens worden door de PLC omgezet in aansturing van de machine. In de besturing zijn verschillende programma’s in te stellen welke met één druk op de knop gewisseld kunnen worden. In deze programma’s is o.a. aan te geven met welke snelheid van de assen gewerkt gaat worden, hoe vaak de assen voor –en achteruit moeten draaien en bij welke drukken de machine moet reageren.

Middels het rupswerk kan de machine eenvoudig worden verzet op locatie.

doorVan der Spek

Nieuwe Lindner Urraco 75DK-4 voor Kuijpers Metaal- en Autorecycling.

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Lindner Urraco 75DK-4 verkleiner in bedrijf gesteld bij Kuijpers Metaal- en Autorecycling in Deurne.

Na een succesvolle demonstratie bij Kuijpers in Deurne, was de keuze om te investeren in de nieuwe Lindner Urraco 75 een weloverwogen beslissing. Tijdens de demonstratie met de Lindner Urraco van Van der Spek Vianen is in de verschillende materiaalstromen is gekeken of de geproduceerde fracties optimaal konden worden ingezet voor verdere verwerking of direct inzetbaar waren als grondstoffen.

Kuijpers Metaal- en Autorecycling heeft de keuze gemaakt voor een 22 ton wegende rupsmobiele machine die eenvoudig te verplaatsen is op locatie middels de rupsen.

De nieuwe machine is een Urraco 74DK-4 waarbij DK-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving met Bosch-Rexroth pompen die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.

Als gewenst kunnen de assen in de machine worden gewisseld om andere producten te kunnen verwerken waarbij andere fracties gewenst zijn. Aangezien ieder soort te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig kan hebben, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan. Voor iedere toepassing kunnen er een product specifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining en capaciteit centraal staat. Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.

In de nieuw geleverde Urraco 75DK-4 bij Kuijpers zijn W6/7 assen en tegenkammen gemonteerd die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen. Met de getande “breek-balk” die onder de assen is geplaatst zorgt voor optimale verkleining met constante afmeting.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC9 313 motor geplaatst met 350 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen waarmee Kuijpers Metaal- en Autorecycling gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn.

Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt. Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt.

De ruim over bemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen. Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken. De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet in via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.

Als benodigd kan Kuijpers de Lindner Urraco 75DK-4 met hun eigen transportcombinatie transporteren om verkleiningswerkzaamheden op andere locaties uit te voeren

Kuijpers Metaal- & Autorecycling is een familiebedrijf dat al jaren gevestigd is aan de Liesselseweg in Deurne. In 2014 zijn ze gestart met een nieuwe vestiging in Beringe (Limburg). Op deze locatie richten ze zich op autodemontage en autorecycling. Complete auto’s worden gestript en onderdelen worden los aangeboden.

doorVan der Spek

Europese Peterson Pacific primeur voor Nienhuis B.V.

Recentelijk heeft Van der Spek Vianen via haar vestiging in Hardenberg de eerste wielmobiele Peterson Pacific 1700D van Europa geleverd aan de firma Nienhuis B.V. uit Rietmolen.

Nienhuis B.V. is al vele jaren bekend met de capaciteitsmakers van Peterson Pacific en heeft daarom wederom gekozen voor een nieuwe Peterson Pacific krachtpatser. De nieuwe 1700D vervangt een Peterson 2400 die al vele jaren actief was bij Nienhuis B.V.

De opmerking “ er kan er maar één het origineel zijn” is geheel op zijn plaatst als het gaat om in Amerika ontwikkelde en geproduceerde verkleiners. Peterson Pacific bouwt als sinds 1981 verkleiners en heeft altijd in goede samenwerking met de gebruikers doorontwikkeld zodat de huidige machine-serie de beste ontwikkelde is in zijn markt.

Deze nieuwe Peterson Pacific 1700D word voor diverse producten ingezet ; sloop- en groenhout, boomschors. De invoeropening van de machine is 1.370mm breed en 690mm hoog zodat zonder problemen ook grotere delen ingevoerd kunnen worden.

Om snel- en eenvoudig te kunnen transporteren was de wens van Nienhuis B.V. om ook de nieuwe machine net als de vorige getrokken uit te voeren. Hiervoor is de machine uitgerust met een 3-assige onderstel en trekboom aan de voorzijde.

De machine is uitgerust met een zuinige- en duurzame Stage-V CAT C9.3 motor met 455 Pk welke voldoet aan de laatste emissie-eisen. Af fabriek is de motorunit al compleet voorzien van omkasting zodat het geluidsniveau laag is.

In goed overleg tussen de klant en Van der Spek is de machine nog voorzien van een aantal speciale opties als bijvoorbeeld een watersprinklersysteem en een extra metaaldetectiesysteem.

doorVan der Spek

Meer bedrijfszekerheid en meer sorteermogelijkheden bij het recyclen van schroot en aluminium met de STEINERT XSS® T EVO 5.0

Als er bijvoorbeeld gerecycled aluminium wordt gebruikt voor het maken van nieuwe producten, dan willen de aluminiumfabrikanten dat de secundaire grondstof een altijd van gelijkblijvende hoge zuiverheid is. Dat is een van de uitdagingen die de sorteertechniek voor voor u oplost. Bij de nieuwe machinegeneratie ‘EVO 5.0’ geeft STEINERT bovendien 4 jaar garantie op de röntgenbron en de röntgensensoren. Daarnaast kunnen de klanten profiteren van verdere soft- en hardware-updates.

Droge sortering op dichtheid door middel van röntgentransmissie is een beproefde techniek die wordt toegepast bij honderden metaalrecyclingbedrijven overal ter wereld. Bij het opverwerken van aluminium wordt het sorteersysteem gebruikt om vrije zware metalen, aluminium composieten, vrij magnesium en gekneed en gegoten aluminium te scheiden. De doorontwikkelingen van STEINERT leveren bij de sortering nu nog meer concrete voordelen op.

De EVO-5.0-generatie met nieuwe functies

Dankzij de Multilayer Data Evaluation (MDE) is het sorteersysteem in staat om door middel van objectherkenning met een hoge resolutie en parallelle classificatie bij de detectie gebruik te maken van nog meer onderscheidingscriteria. Bijzonder complexe sorteertaken zoals magnesiumdetectie zijn geen probleem meer. Automatische X-ray-monitoring en de kalibratie (AXM) van de röntgensensoren zorgen voor een constant goede detectie- en sorteerkwaliteit. Ook de hardware is verbeterd. De hogeresolutie-ventielafstand (HR valve pitch) van 6,25 mm maakt het mogelijk om fijn materiaal tot maar liefst 5 mm nog efficiënter te sorteren. De X-ray-scan-zone wordt bij de nieuwe generatie automatisch gereinigd. Daardoor hoeft er veel minder met de hand gereinigd te worden en blijft de detectiekwaliteit continu hoog. De 4 jaar garantie op de röntgenbron en de sensoren zorgt voor bedrijfszekerheid en houd de exploitatiekosten laag.

Gratis e-book met informatie over de sorteermogelijkheden

Voor een eerste overzicht van de mogelijkheden bij het sorteren van aluminiumschroot en andere materialen is er nu een zogenaamde ‘solution guide’ beschikbaar in de vorm van een E-book (download: https://steinertglobal.com/metal-recycling/aluminium-recycling/ ) Hoewel aluminiumschroot zowel afkomstig kan zijn van profielen en platen, bodemas en shredders als zink-float installaties (DMS), zijn de processtappen bij het sorteren grofweg vergelijkbaar: non-ferrometalen terugwinnen en de gewonnen metalen veredelen, dus zuivere metaalsoorten tot stand brengen. Of het nu gaat om exploitanten van aluminiumshredders, secundaire smelters of verwerkers van de restproducten van verbrandinigsslakken, allemaal vinden ze in het e-book alle informatie die ze nodig hebben over zowel het hart van de installatie ;  de STEINERT XSS T EVO 5.0 als de daaraan voorafgaande magneettechnologie en de daaropvolgende fluorescentietechnologie. Met deze laatste technologie kunnen zuivere fracties worden verkregen van zware metalen zoals koper, messing en zink.

Omdat aluminium steeds vaker de plaats inneemt van klassieke materialen zoals staal en het 100% recyclebaar is, heeft dit metaal een veelbelovende toekomst. Bovendien levert het gebruik van secundair aluminium, dat ook wel ‘green aluminium’ wordt genoemd, bij de productie een energiebesparing tot 90% op in vergelijking met primair aluminium. STEINERTS sleuteltechnologie voor energiebesparing is dus een investering in een betere toekomst.

doorVan der Spek

Lindner Miura nu ook succesvol in rupsmobiele uitvoering.

Na zijn introductie op de IFAT in 2018 waar de Lindner Miura als wielmobiele uitvoering is gepresenteerd aan de recyclingwereld is de machine tegenwoordig ook zeer succesvol in de rupsmobiele uitvoering.

Bij vele klanten roept gelijk de vraag op waar de naam Miura voor staat, is het een afkorting ? Nee, net als vele Lindner machines is ook deze Lindner verkleiner voorzien van een typenaam die in het verleden door Lamborghini is gebruikt. Lamborghini gebruikte de naam tussen 1966 en 1973 voor de eerste succesvolle sportwagen welke was voorzien van een midden-motor die de achterwielen aandreef en daarmee zeer vooruitstrevend was.

De 27 ton wegende rupsmobiele Miura 1500 DK is uniek  doordat de verkleiningsassen middels een snelwisselsysteem, zeer eenvoudig- en snel te wisselen zijn. Door het snelwisselsysteem zijn de twee verkleiningsassen binnen een halfuur te wisselen als ze van het zelfde type zijn.

Net als bij de Lindner Urraco-serie zijn er afhankelijk van de inzet en het te verkleinen product verschillende types assen leverbaar  in de Miura waarbij het aantal schijven en werktuigen op de assen kan variëren.

De opbouw en werking van de Lindner Miura 1500 en Urraco 75 zijn voor de verkleining gelijk, middels de twee 1.500mm lange verkleiningsassen die zowel voor- als achteruit kunnen draaien wordt het product verkleind. Het aantal schijven op de assen komt overeen met een aantal tegenkammen op de zijkammen die in het breekkamer zijn gemonteerd. Als het aantal schijven op de assen gelijk blijft is wisselen binnen een half uur mogelijk.

Mochten zowel de assen als de zijkammen gewisseld moeten worden dan is rekening te houden met ca. 1.5 uur wisseltijd van het stoppen met draaien tot weer in actie komen. De assen zijn snelheid regelbaar tussen de 10 en 30 omwentelingen per minuut.

Tijdens de ontwikkeling van de Miura is naast capaciteit en kracht ook zeer uitgebreid gekeken om de toegankelijkheid voor onderhoud en reparatie zo groot mogelijk te maken zodat deze eenvoudig en veilig zijn uit te voeren. Middels de grote openslaande deuren is bijna overal direct bij te komen.

Het unieke FX-snelwisselsysteem dat door Lindner is ontwikkeld geeft de mogelijkheid om de twee verkleiningsassen middels speciaal hijs juk in één keer uit de machine te pakken. Dit kan doordat aan de achterzijde van de breekkamer hydraulische cilinders zorgdragen dat er een deel van de achterwand word ontgrendeld en de assen compleet met lagering vrijkomen voor demontage. Het plaatsen gaat uiteraard net zo gemakkelijk. De zijkanten van de breekkamer worden eveneens middels hydraulsiche cilinder open geklapt zodat de werkzaamheden veilig en overzichtelijk kunnen plaatsvinden. Tevens kunnen dan als benodigd vanaf grondniveau de zijkammen worden gewisseld of onderhouden.

Door het snelwisselsysteem is de Miura zeer gemakkelijk in onderhoud en kan als gewenst snel worden aangepast voor alle uit te voeren werkzaamheden wat zeker voor recyclingbedrijven en verhuurders interessant is.

Voor de aandrijving is in de Lindner Miura 1500DK een duurzame Scania DC09 motor geplaatst met 350 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen. Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt.

De ruim overbemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen.

Achter de Scania staan direct de  Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken.

De besturing van de gehele machine gebeurd via een kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn vele standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.