Categorie archief Wiellader

doorVan der Spek

Eerste van duo nieuwe Hyundai HL980’™s geleverd aan Sagro

Datum: 30-mrt-17

Van der Spek Vianen heeft de eerste van twee nieuwe Hyundai HL980’s afgeleverd bij Sagro in ’s-Heerenhoek. Deze nieuwe 31-tons laadschop zal worden ingezet op één van de recyclinglocaties van Sagro, waar hij zal zorgdragen voor al het op- en overslagwerk van de materiaalstromen. Tevens zal hij worden ingezet voor het be- en ontladen van zeefmachines, verkleiners etc. 

Sagro is van een lokaal aannemingsbedrijf in de jaren ’60 door productontwikkelingen, specialisaties en overnames uitgegroeid tot een multi-disciplinaire onderneming die op dit moment met meer dan 250 medewerkers actief is op vele werkterreinen. Hierbij speelt logistiek een centrale rol.
 
De kracht van Sagro is meedenken met hun opdrachtgevers en het bieden van totaaloplossingen. Ze zijn o.a. actief op de volgende werkgebieden; infrastructuur, milieuadvisering, sloopwerken, asbestverwijdering, bodem(water)saneringen, recycling, transportwerkzaamheden, en op- en overslagactiviteiten. 
 
Sagro opereert slagvaardig en veilig, met veel aandacht voor kwaliteit en milieu. De platte organisatie van Sagro en het feit dat ze beschikken over een eigen, goed onderhouden machinepark, maakt dat ze snel en flexibel kunnen reageren op verzoeken van hun opdrachtgevers en ieder vraagstuk kunnen invullen. 
 
Door de goede ervaringen van Sagro met Hyundai laadschoppen van verschillende tonnages op diverse locaties en ook deze keer weer een overtuigende demonstratie, waarbij de Hyundai HL980 wederom heeft laten zien naast kracht, souplesse en bedieningscomfort uiterst zuinig te zijn, was de keuze door Sagro om voor nieuwe Hyundai laadschoppen geleverd door Van der Spek Vianen één die duidelijk was. 
 
De nieuwe Hyundai HL980 is gespoten door Prima Equipment uit Hardenberg in de bekende bedrijfskleuren van Sagro nadat hij compleet was opgebouwd door de werkplaatsen van Van der Spek Vianen. 
 
Voor de aandrijving is een zeer zuinige Scania DC13 084A 6-cilinder motor verantwoordelijk. In de HL980 levert hij een vermogen van 380 pk. Deze motor heeft net als bij alle Hyundai laadschoppen geen kostenverhogend roetfilter. De Tier IV final emissie eisen worden behaald met een DOC-katalysator in combinatie met Ad-Blue die onderhoudsvrij is. De motor regenereert dus niet actief, waarmee extra brandstof- en kostenbesparingen gerealiseerd worden. De standaard automatische lock-up in de versnellingen zorgen voor nog meer brandstofbesparing tijdens het rijden met de machine. 
 
Om ook in stoffige werkomstandigheden zonder problemen te kunnen werken, zijn de nieuwe Hyundai laadschoppen standaard voorzien van o.a. gescheiden en grofmazige koelers, stofdicht afgesloten motorruimte, en instelbare automatische omkeerfan.
 
Optioneel is er door Sagrovoor gekozen om de assen te voorzien van as-koeling, wat bij Hyundai echt een koelsysteem is met een geheel gesloten olieflows, pompen en losse koelers. Voor goed zicht tijdens de lange werkdagen is de machine voorzien van extra LED-werkverlichting en verder verzorgt een gemonteerde automatische vetsmering ervoor dat de machine continu en juist gesmeerd wordt 
 
De machinist kan op het 7” kleurendisplay met touchscreen eenvoudig kiezen tussen de verschillende werkniveaus van de motor, waarmee altijd het gewenste vermogen beschikbaar is voor de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. Tevens kan in één oogopslag gezien worden welke instellingen actief zijn voor de transmissie en aandrijvingen, zodat de machinist als gewenst deze snel en efficiënt kan wisselen om zo efficiënt mogelijk te werken. Evenals de werkniveau’s van de motor kan de machinist zeer eenvoudig drie werkstanden kiezen voor de transmissie, waarmee de machine altijd zijn optimale instelling paraat heeft. Om hem helemaal op het werk te kunnen afstellen is er ook nog keuze voor het “clutch-cut-off” moment, waarbij wordt ingesteld op welk moment de aandrijving wordt losgekoppeld als het rempedaal wordt gebruikt.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Hyundai HL975 geintroduceerd op de Samoter in Verona

Datum: 26-feb-17

Afgelopen week is op de Italiaanse bouwbeurs Samoter de geheel nieuwe Hyundai HL975 laadschop voor het eerst getoond aan het Europese publiek.

De ruim 26.5 ton wegende Hyundai HL975 vult de al zeer grote laadschoppenrange nog verder aan. Hij komt tussen Hyundai HL960, met een bedrijfsgewicht van ca. 19 ton, en de grootse Hyundai laadschop, de HL980 die ruim 31 ton op de schaal brengt. Net als bij de andere modellen is ook van de HL975 een XT-versie met verlengd laadframe leverbaar waarmee de uitkiephoogte met 365 mm wordt vergroot.

Uiteraard is ook de Hyundai HL975 voorzien van alle kenmerken die ook de andere laadschoppen van de HL-serie zo succesvol maken.

De Hyundai HL975 wordt net als HL940, HL955, HL960 aangedreven door een Cummins motor die voldoet aan de Tier IV-final eisen. In de HL975 is een Cummins QSG12 6-cilinder met 335 pk verantwoordelijk voor de aandrijving. Voor onderhoudswerkzaamheden kan de motorkap elektrisch omhoog worden geklapt, zodat alle componenten eenvoudig bereikbaar zijn.

Rexroth pompen met loadsensing en flowsharing zorgen ervoor dat de HL975 de juiste prestaties levert met het laagste brandstofverbruik. Voor het sturen, remmen en het aansturen van de koelfans, die standaard is voorzien van een omkeerfunctie, zijn separate pompen gemonteerd. Met de volledig automatische versnellingsbak van ZF, die standaard is, zijn voorzien van Lock-up in de versnellingen wordt het brandstofverbruik nog verder teruggebracht.

De Cabine
De machinist kan op het 7” kleurendisplay met touchscreen eenvoudig kiezen tussen de verschillende werkniveaus van de motor waarmee altijd het gewenste vermogen beschikbaar is voor de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden.

Tevens kan de machinist in één oogopslag zien welke instellingen actief zijn voor de transmissie en aandrijvingen, zodat hij als gewenst deze snel en efficiënt kan wisselen om zo efficiënt mogelijk te werken. Evenals de werkniveau’s van de motor kan de machinist zeer eenvoudig drie werkstanden kiezen voor de transmissie, waarmee de machine altijd zijn optimale instelling paraat heeft. Om hem helemaal op het werk te kunnen afstellen is er ook nog keuze voor het “clutch-cut-off” moment, waarbij wordt ingesteld op welke moment de aandrijving wordt losgekoppeld als het rempedaal wordt gebruikt.

De vergrote cabine op de HL-serie is één van de stilste op de markt en is uiteraard voorzien van alle gemakken zoals een in vele posities te verstellen stoel met armsteunen, zodat de ideale zitpositie voor de machinist kan worden gerealiseerd. Natuurlijk behoort joystickbesturing tot de mogelijkheden. 

Wilt u meer weten over de nieuwe Hyundai HL975 laat het ons dan graag weten zodat wij contact met u kunnen opnemen voor een persoonlijk gesprek. 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Wederom nieuwe Hyundai laadschop voor Konings Sloopwerken & Recycling B.V.

Datum: 6-dec-16

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Hyundai HL970 laadschop geleverd aan Konings Sloopwerken & Recycling B.V. in Roosendaal. De nieuwe Hyundai HL970 vervangt een Hyundai HL770-9A die na volle tevredenheid vele tonnen on- en gebroken materialen had verzet.

De nieuwe 24-tons Hyundai HL970 is voorzien van een zeer zuinige Scania DC09 085A 5-cilinder motor met een vermogen van 232 kW. Deze motor heeft geen kostenverhogend roetfilter, de Tier IV final emissie-eisen worden behaald met een DOC-katalysator in combinatie met Ad-Blue die onderhoudsvrij is. De motor regenereert dus niet actief waarmee extra brandstof en kosten gemoeid zijn.

Via het zeer uitgebreide 7” kleurendisplay met touchscreen kan eenvoudig gekozen worden tussen de verschillende werkniveaus (P-ower, S-tandaard en E-co) van de motor waarmee altijd het gewenste vermogen beschikbaar is voor de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden.

Tevens is op het display in één oogopslag te zien welke instellingen actief zijn voor de ZF-automatische transmissie en aandrijvingen, zodat hij als gewenst deze snel en efficiënt kan wisselen om zo efficiënt mogelijk te werken. Evenals de werkniveau’s van de motor kan de machinist zeer eenvoudig drie werkstanden kiezen voor de transmissie waarmee de machine altijd zijn optimale instelling paraat heeft. Om hem helemaal op het werk te kunnen afstellen is er ook nog keuze voor het “clutch-cut-off” moment waarbij wordt ingesteld op wanneer de aandrijving wordt losgekoppeld en wanneer het rempedaal wordt gebruikt. De standaard automatische lock-up in de versnelling zorgt voor nog meer brandstofbesparing tijdens het rijden met de machine.

De standaard op de machine gemonteerde automatische omkeervan is via dezelfde display eenvoudig in te stellen. Doordat de koelers geheel afgescheiden zijn van de motorruimte wordt een optimale koeling gerealiseerd. Bij deze koelers zit ook de geheel gescheiden koeler van de af fabriek gemonteerde askoeling van de vooras, die een eigen oliecircuit heeft dat wordt rondgepompt via een separate pomp.

Het Rexroth hydraulisch systeem is uitrust met load-sensing en flow-sharing, zodat alle functies de juiste hoeveelheid olie krijgen om krachtig en soepel te werken.  

In de luxe, grote cabine – die aanzienlijk groter is ten op zichte van de 9A-serie – is de machinist van alle gemakken voorzien. Naast een luxe, in vele standen verstelbare stoel en airconditioning heeft Koings de HL970 laten uitvoeren met joystick besturing.

De machine is voorzien van L5 banden waarmee de Hyundai zonder problemen in de zware omstandigheden zijn werk kan uitvoeren zonder schade aan de banden op te lopen.

Konings is een aannemingsbedrijf met als kernactiviteiten sloopwerken, recycling en asbestverwijdering. Het bedrijf is in 1954 opgericht als sloopbedrijf en alweer meer dan een halve eeuw actief in de sloopbranche. Sinds begin jaren ’80 is daar de bedrijfstak recycling aan toegevoegd.

Op de locatie in Roosendaal is een stationaire puinbreekinstallatie aanwezig waarmee vele soorten gecertificeerde granulaten kunnen worden geproduceerd die weer worden ingezet in o.a. de wegenbouw en betonproductie. De jongste bedrijfstak binnen het bedrijf is asbestverwijdering.

Alle werkzaamheden worden uitgevoerd door enthousiaste, ervaren en deskundige medewerkers en met een modern machine- en wagenpark.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

De Hyundai HL980XT: een echte kuubs verzetter voor GMB

Datum: 6-jul-16

Onlangs leverde Van der Spek vanuit de werkplaats in Vianen een 33 ton zware Hyundai HL980XT wiellader aan GMB. Deze echte kuubs verzetter is voor het uit te voeren werk voorzien van een longboom (XT-uitvoering) en een speciaal op maat gemaakte 9,4m3 Verachtert hoogkiepbak. Om een goede stabiliteit tijdens het hoog uitkiepen te waarborgen is de machine uitgerust met extra brede 800 mm Michelin banden.

De machine zal door GMB BioEnergie B.V. in Zutphen ingezet worden bij het verwerken van zuiveringsslib tot nuttige grondstoffen zoals bio-granulaat en ammoniumsulfaat. De verschillende slibfracties worden door de nieuwe Hyundai wiellader in- en uit de speciale tunnels gereden. Bij het beladen van tunnels wordt het materiaal 5.000 mm hoog opgezet, en daarbij komen de longboom die een 320 mm hogere afwerphoogte heeft, en de speciale hoogkiepbak uitstekend tot hun recht.

GMB loopt voorop als het om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gaat. De emissiearme en zuinige Hyundai HL980XT past daarom perfect binnen het bedrijf. De machine gaat op werkdagen in volcontinue bedrijf draaien. Door de warmte in de tunnels zijn het zware werkomstandigheden voor de machine. De nieuwe Hyundai wiellader is hierop standaard ingesteld door onder andere gescheiden en grofmazige koelers, stofdicht afgesloten motorruimte, automatische omkeerfan en gescheiden voor- en achteras koeling. Voor goed zicht tijdens de lange werkdagen is de machine voorzien van extra LED werkverlichting en verder verzorgt een Groeneveld systeem de automatische vetsmering.

Voor de aandrijving zorgt een 6-cilinder Scania DC13 dieselmotor met 280 kW vermogen in combinatie met de zware ZF-transmissie 5WG 310 voorzien van 5 versnellingen en automatische lock-up. De emissie-uitstoot van de motor voldoet aan de op dit moment hoogst haalbare norm. Het unieke aan de moderne motortechniek van deze Hyundai is dat deze voldoet aan de Stage IV eisen, zonder gebruik te maken van een onderhoudsgevoelig roetfilter.

Bij het ontwerpen van de nieuwe HL9-serie is door Hyundai veel aandacht gegeven aan brandstofbesparing. Standaard is de machine onder andere voorzien van:
– ZF transmissie met 5 versnellingen en automatische lock-up
– Zuinige Scania 6 cilinder dieselmotor met variabele turbo en ECO-mode
– ECO-display meter
– Instelbare automatische motorstop
– ECO-gaspedaal
– Modern hydraulisch Rexroth systeem met load-sensing and flow-sharing

Voor de machinist is het plezierig vertoeven in de stille en ruime cabine. De comfortabele en luxe stoel is veelzijdig instelbaar en voorzien van verwarming  De bediening van het laadframe gebeurt middels finger-tip bediening en de machine is uitgerust met joy-stick besturing. Middels het 7” grote touchscreen display kan de machinist eenvoudig de machine instellen. Indien gewenst kunnen aansluitend de persoonlijke instellingen per machinist opgeslagen worden. Het standaard weegsysteem laat zich ook eenvoudig via de display bedienen, in één oogopslag is de inhoud van de bak en de dag capaciteit te zien. Door Van der Spek Vianen is de cabine voorzien van een BM-Air MAO22 overdruksysteem. De overdrukkist is in RVS uitgevoerd en zorgt middels een speciaal filterpakket voor een veilig en aangenaam werkklimaat voor de machinist.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Duo Hyundai’s geleverd aan Loon- en kraanbedrijf Zijlstra

Datum: 29-apr-16

 

Onlangs heeft Van der Spek Vianen wederom nieuwe Hyundai’s geleverd aan Loon- en kraanbedrijf Zijlstra uit Metslawier in Friesland. Ditmaal is er een nieuwe Hyundai R140W-9A en een Hyundai R55-9A toegevoegd aan het al zeer uitgebreide machinepark van Zijlstra. 
 
De relatie tussen Loon- en kraanbedrijf Zijlstra en Van der Spek Vianen gaat al vele jaren terug en er zijn in al die jaren vele nieuwe kranen en laadschoppen geleverd door Van der Spek aan het bekende loonbedrijf in het hoge noorden. Door het toevoegen van de twee nieuwe Hyundai’s aan het machinepark komt de teller op 10 nieuwe Hyundai’s te staan die Van der Spek de afgelopen jaren leverde aan Zijlstra. 
 
Zijlstra heeft naast vele machines in het grondverzet ook een compleet machinepark voor het uitvoeren van loonwerk dat o.a. bestaat uit; bietenrooiers, combines, traktoren, ladewagens, vierkante en ronde pakkenpersen, ploegen en zaaimachines. 
 
Hyundai R55-9A
Ruim 5,5 ton weegt de nieuwe machine en hij heeft een zwenkgiek die 80° naar links en 50° naar rechts kan zwenken. Hierdoor kan de machinist op zeer enge locaties alsnog zijn giek goed gebruiken. Naast deze zwenkgiek is de nieuwe machine van Zijlstra ook nog voorzien van een kantelstuk. Door deze combinatie kan de machinist in bijna iedere positie zijn werk uitvoeren. 
 
Op de R55-9A is een zeer ruime cabine gemonteerd die is voorzien van alle gemakken voor de machinist. 
 
Voor de aandrijving van de machine is een Yanmar 4TNV98-motor verantwoordelijk. Deze levert een nominaal vermogen van 66.9 pk bij 2400 t/min. Met andere woorden: de R55-9A beschikt over het hoogste motorvermogen in zijn klasse, wat extra kracht geeft om de klus te klaren. 
 
Hyundai R140W-9A
De nieuwe Hyundai R140W-9A van Zijlstra is zeer compleet uitgevoerd, zodat hij alle voorkomende werkzaamheden kan uitvoeren. Hij is uitgevoerd met o.a. een tweedelige giek, draai- en kantelstuk, sloop-/sorteergrijperfuncties met proportionele bediening, werkverlichting, demontabele trekhaak in schuifblad en extra brede enkelluchtbanden om insporing te minimaliseren.
 
Naast deze opties is machine standaard ook al zeer compleet uitgerust met o.a. cruise control, luxe stoel, elektrische koelbox, achteruitkijk camera, luxe vloermat, opklapbare treeplank, 4 werklampen op de cabine onder een regenkap, grote gereedschapskist op de onderwagen, beschermplaat over dozerblad cilinders, spatborden en automatische asblokkering.
 
De krachtbron van de 14 ton’s mobiele machine is een zuinige 6-cilinder Cummins diesel. Tijdens het werken met de machine in de Power-mode draait de motor maximaal 1500 omw/min. Dit zorgt in combinatie met een koelfan met visco-koppeling voor een zeer geluidsarme en brandstofbesparende machine. Als de Travel-mode geactiveerd wordt, zal de motor 200 omw/min meer gaan draaien, waardoor de machine met een nog steeds laag toerental gemakkelijk een snelheid van 40 km/uur haalt. Zonder roetfilter voldoet de machine aan de nieuwste emissie eisen.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Trio Hyundai’™s compleet bij Lansers

Datum: 25-mrt-16

Van der Spek Vianen heeft met de levering van de tweede Hyundai HL955 laadshop het trio compleet gemaakt dat door Lansers Trio eind vorig jaar in een order werd besteld. Als eerste is eind vorig jaar een mobiele Hyundai R160W-9A graafmachine geleverd, daarna volgde de eerste Hyundai HL955 laadschop begin dit jaar. Nu is deze week de tweede Hyundai HL955 geleverd welke net als de eerste speciaal is opgebouwd voor tremwerk in de grote schepen.

Lansers Trio
Lansers Trio is al tientallen jaren actief op vele fronten, naast het uitvoeren van grondverzetwerkzaamheden voor de milieu- en civieltechnische markt, voert men alle voorkomende werkzaamheden uit voor (afval)verbrandingscentrales, dragen ze zorg voor delen- of complete af- en behandeling van materiaalstromen bij de op- en overslag. Deze werkzaamheden worden zowel nationaal als internationaal voor de klanten uitgevoerd. De machines die hiervoor worden ingezet worden zowel met als zonder machinisten verhuurd door Lansers Trio.  

De nieuwe Hyundai HL955 laadschoppen zijn na een uitgebreid vergelijk en testen op locatie in de diverse materiaalstromen gekozen om enkele machines die aan vervanging toe waren te gaan vervangen. Gezien de vele verschillende materialen waarin de machines gaan worden ingezet was het zeer belangrijk dat de Hyundai ’s ook met de zwaarste producten als ijzerertsen gewoon hun werk doen. Tijdens de demo is gebleken dat de HL955 die door diverse machinisten is getest de beste papieren in handen had om deze zware werkzaamheden te gaan uitvoeren.

Uiteraard voldoen ook de nieuw geleverde Hyundai HL955’s net als de gehele Hyundai HL-serie aan de hoogste emissie-eisen, de 6 cilinder QSB 6.7 liter Cummins voorzien van een DOC katalysator zorgt dat deze de Tier IV final eisen zonder roetfilter bereikt. Actief regeren is bij een Hyundai machine dus niet steeds niet benodigd en brengt dus ook geen onnodige kosten- en stilstand met zich mee.

De machinist kan op het 7” kleurendisplay met touchscreen eenvoudig kiezen tussen de verschillende werkniveaus van de motor waarmee altijd het gewenste vermogen beschikbaar is voor de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden.

Tevens kan de machinist in één oogopslag zien welke instellingen actief zijn voor de transmissie en aandrijvingen zodat hij als gewenst deze snel en efficiënt kan wisselen om zo efficiënt mogelijk te werken. Evenals de werkniveau ’s van de motor kan de machinist zeer eenvoudig drie werkstanden kiezen voor de transmissie waarmee de machine altijd zijn optimale instelling paraat heeft. Om hem helemaal op het werk te kunnen afstellen is er ook nog keuze voor het  “clutch-cut-off” moment waarbij wordt ingesteld op welke moment de aandrijving wordt losgekoppeld als het rempedaal wordt gebruikt.

De vergrote cabine op de HL-serie is één van de stilste die op de markt aanwezig is en is uiteraard voorzien van alle gemakken zoals een in vele posities te verstellen stoel met armsteunen zodat de ideale zitpositie voor de machinist kan worden gerealiseerd.

De Rexroth pompen zorgen met loadsensing en flowsharing dat de machine de juiste prestaties levert met het laagste brandstofverbruik. Voor het sturen, remmen en het aansturen van de koelven welke standaard is voorzien van een omkeerfunctie zijn separate pompen gemonteerd.

Met de volledig automatische versnellingsbak van ZF welke standaard is voorzien van Lock-up in de versnellingen wordt het brandstofverbruik nog verder teruggebracht.

Om de nieuwe Hyundai’s  te kunnen inzetten voor het tremwerk in grote schepen zijn ze in de werkplaats van Van der Spek Vianen voorzien van vier zware hijspunten op de machine zodat ze in één keer kunnen worden opgepakt om in de ruimen van de grote schepen geplaatst te worden om hun werk uit te voeren.

Bij het tremwerk waar Lansers Trio een echte specialist is werkt de Hyundai HL955 samen met een rupskraan om de zijkanten van de ruimen van schepen die wel ladingen tot 150.000 ton kunnen hebben schoon te maken zodat de grote grijper die de schepen lossen ook de laatste tonnen van de lading uit de ruimen kunnen halen. Als het ruim schoon is dan wordt de Hyundai en de rupskraan weer met kettingen aan de grijper gemonteerd om weer uit het schip gehesen te worden zodat ze het volgende ruim weer in kunnen of weer aan wal worden gezet om andere werkzaamheden uit te voeren. 

Naast de speciale ophangpunten zijn de machines voorzien van nog diverse speciale “trem” opties die op wens van Lansers Trio zijn gemonteerd zodat de Hyundai hun werk snel- en efficiënt kunnen uitvoeren.

Om naast de werkzaamheden in de ruimen ook aan de wal breed inzetbaar te zijn hebben de HL955’s snelwissels zodat er als gewenst gewisseld kan worden tussen de verschillende bakken en andere uitrustingstukken als bijvoorbeeld een palletvork of veegbezem.

Extra verlichting en gemonteerde flitslampen aan de voor- en achterzijde zorgen ervoor dat de Hyundai altijd goed zichtbaar is en voor een veilige werkomgeving zorgt.

Gemonteerde centrale smering draagt zorg voor een optimale smering van alle delen ongeacht de producten waarin ze werken en uren die de machines maken. Voor onderhoudswerkzaamheden is het motorcompartiment zeer toegankelijk van alle zijdes doordat de motorkap zeer eenvoudig elektrische te openen is. De standaard wegklapbare koelers zorgen dat eventuele schoonmaakwerkzaamheden eenvoudig zijn uit te voeren.

Naast alle technische voordelen van de Hyundai’s is ook de goede- en open relatie die de afgelopen jaren is ontstaan tussen Lansers Trio en Van der Spek Vianen een zeer belangrijk argument geweest om deze machines te kopen. De uitspraak van directeur Karl Heinz Eireiner  "Maar onze grootste kracht is de no-nonsense mentaliteit. De klant verwacht én krijgt bij ons altijd een oplossing” past ook precies bij Van der Spek en daarmee passen beide bedrijven goed bij elkaar en vullen ze elkaar aan leverancier en klant, echt partnerschip. 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Eerste ‘vliegende’ Hyundai laadschop geleverd aan Lansers Trio

Datum: 20-feb-16

Van der Spek Vianen heeft de eerste van twee nieuwe Hyundai HL955 laadschoppen afgeleverd bij Lansers Trio. Deze Hyundai HL955 is de tweede Hyundai machine die Van der Spek leverde bij Lansers Trio in twee maanden tijd. Samen met de twee Hyundai HL955’s is namelijk ook een wielmobiele Hyundai R160W-9A graafmachine geïnvesteerd door Lansers Trio. 

 
Lansers Trio is al tientallen jaren actief op vele fronten, naast het uitvoeren van grondverzetwerkzaamheden voor de milieu- en civieltechnische markt, voert men alle voorkomende werkzaamheden uit voor (afval)verbrandingscentrales, dragen ze zorg voor gedeeltelijke of complete af- en behandeling van materiaalstromen bij de op- en overslag. Deze werkzaamheden worden zowel nationaal als internationaal voor de klanten uitgevoerd. De machines die hiervoor worden ingezet worden zowel met als zonder machinisten verhuurd door Lansers Trio.  
 
De beste in zijn klasse
De nieuwe Hyundai HL955 laadschoppen zijn na een uitgebreid vergelijk en testen op locatie in de diverse materiaalstromen gekozen om enkele machines die aan vervanging toe waren te vervangen. Gezien de vele verschillende materialen waarin de machines gaan worden ingezet was het zeer belangrijk dat de Hyundai ’s ook met de zwaarste producten als ijzerertsen gewoon hun werk doen. Tijdens de demo is gebleken dat de HL955 – die door diverse machinisten is getest – de beste papieren in handen had om deze zware werkzaamheden te gaan uitvoeren. 
 
Uiteraard voldoet ook de nieuw geleverde Hyundai HL955, net als de gehele Hyundai HL-serie, aan de hoogste emissie-eisen. De 6 cilinder QSB 6.7 liter Cummins, voorzien van een DOC katalysator, zorgt ervoor dat deze de Tier IV final eisen zonder roetfilter bereikt. Actief regeren is bij een Hyundai machine dus niet steeds niet nodig en brengt dus ook geen onnodige kosten en stilstand met zich mee. 
 
Laagste brandstofverbruik
De Rexroth pompen zorgen met loadsensing en flowsharing dat de machine de juiste prestaties levert met het laagste brandstofverbruik. Voor het sturen, remmen en het aansturen van de koelven, die standaard is voorzien van een omkeerfunctie, zijn separate pompen gemonteerd. Met de volledig automatische versnellingsbak van ZF, standaard voorzien van Lock-up in de versnellingen, wordt het brandstofverbruik nog verder teruggebracht. 
 
Overzichtelijk en stil
De machinist kan op het 7” kleurendisplay met touchscreen eenvoudig kiezen tussen de verschillende werkniveaus van de motor waarmee altijd het gewenste vermogen beschikbaar is voor de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden.
 
Tevens kan de machinist in één oogopslag zien welke instellingen actief zijn voor de transmissie en aandrijvingen, zodat hij deze snel en efficiënt kan wisselen om zo efficiënt mogelijk te werken. Evenals de werkniveau ’s van de motor kan de machinist zeer eenvoudig drie werkstanden kiezen voor de transmissie, waarmee de machine altijd zijn optimale instelling paraat heeft. Om hem helemaal op het werk te kunnen afstellen is er ook nog keuze voor het “clutch-cut-off” moment, waarbij wordt ingesteld op welke moment de aandrijving wordt losgekoppeld als het rempedaal wordt gebruikt.
 
De vergrote cabine op de HL-serie is één van de stilste die op de markt aanwezig is en is uiteraard voorzien van alle gemakken zoals een in vele posities te verstellen stoel met armsteunen, zodat de ideale zitpositie voor de machinist kan worden gerealiseerd. 
Grootscheeps leegruimen
Om de nieuwe Hyundai HL955’s te kunnen inzetten voor het tremwerk in grote schepen zijn ze in de werkplaats van Van der Spek Vianen voorzien van vier zware hijspunten op de machine, zodat ze in één keer kunnen worden opgepakt om in de ruimen van de grote schepen geplaatst te worden om hun werk uit te voeren. 
 
Bij het tremwerk – waar Lansers Trio een echte specialist is – werkt de Hyundai HL955 samen met een rupskraan om de zijkanten van de ruimen van schepen met ladingen tot wel 150.000 ton schoon te maken, zodat de grote grijper die de schepen lost ook de laatste tonnen van de lading uit de ruimen kan halen. Als het ruim schoon is worden de laadschop en de rupskraan weer met kettingen aan de grijper gemonteerd om weer uit het schip gehesen te worden op naar het legen van het volgende ruim of weer aan wal worden gezet om andere werkzaamheden uit te voeren.  

Speciale wensen
Naast de speciale ophangpunten zijn de machines voorzien van nog diverse speciale “trem” opties die op wens van Lansers Trio zijn gemonteerd, zodat de Hyundai’s hun werk snel en efficiënt kunnen uitvoeren. 

 
Om naast de werkzaamheden in de ruimen ook aan de wal breed inzetbaar te zijn hebben de HL955’s snelwissels, zodat er als gewenst gewisseld kan worden tussen de verschillende bakken en andere uitrustingstukken als bijvoorbeeld een palletvork of veegbezem. 
 
Extra verlichting en gemonteerde flitslampen aan de voor- en achterzijde zorgen ervoor dat de Hyundai altijd goed zichtbaar is en voor een veilige werkomgeving zorgt. 
 
Centrale smering
Gemonteerde centrale smering draagt zorg voor een optimale smering van alle delen ongeacht de producten waarin de machines werken en de uren die de machines maken. Voor onderhoudswerkzaamheden is het motorcompartiment zeer makkelijk van alle zijdes toegankelijk doordat de motorkap eenvoudig elektrische te openen is. De standaard wegklapbare koelers zorgen ervoor dat eventuele schoonmaakwerkzaamheden eenvoudig zijn uit te voeren. 
 
Naast alle technische voordelen van de Hyundai’s is ook de goede en open relatie die de afgelopen jaren is opgebouwd tussen Lansers Trio en Van der Spek Vianen een zeer belangrijk argument geweest om deze machines te kopen. De uitspraak van directeur Karl Heinz Eireiner "Maar onze grootste kracht is de no-nonsense mentaliteit. De klant verwacht én krijgt bij ons altijd een oplossing” past ook precies bij Van der Spek en daarmee passen beide bedrijven goed bij elkaar en vullen ze elkaar aan leverancier en klant, echt partnerschip.
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

De nieuwe Hyundai HL960 wiellader overtreft alle verwachtingen

Datum: 13-jan-16

PERSBERICHT
Hyundai introduceert de nieuwe Hyundai HL960, die het allerbeste biedt op het gebied van wielladertechnologie. De nieuwe machine is gebouwd volgens Hyundai’s hoge normen en ontworpen op basis van uitgebreid onderzoek onder machinisten over de hele wereld. Zij hebben aangegeven wat zij van de perfecte wiellader verwachten. Het resultaat is een krachtige nieuwe machine met een uitstekend vermogen en zeer goede prestaties.

De nieuwe Hyundai HL960 heeft een bedrijfsgewicht van 18.800 kg. Het hart van de nieuwe machine wordt gevormd door een hoogwaardige STAGE IV Cummins QSB.7-motor van 225 pk (168 kW). Hierdoor verbruikt de HL960 tot 10{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} minder brandstof bij het beladen van vrachtwagens. Bovendien is de machine tot wel 5{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} productiever dan zijn voorganger uit de 9A-serie.

Beter voor het milieu
Naast een lager brandstofverbruik heeft de nieuwe Hyundai HL-serie vele andere milieuvriendelijke eigenschappen.  

Doordat de motor automatisch wordt uitgeschakeld, worden onnodig brandstofverbruik en overbodige uitstoot voorkomen. De machines uit de Hyundai HL-serie schakelen de motor uit wanneer deze te lang stationair draait. Al naargelang de omstandigheden kan de machinist de bedrijfsmodus en de toegestane tijdsduur van stationair draaien instellen, en zo de efficiëntie en besparing nog verder vergroten. Ook de ZF-transmissie met 5 versnellingen en lock-up in iedere versnelling helpt, afhankelijk van de werkomstandigheden, het brandstofverbruik fors te reduceren.

De ECO-meter zorgt aan de hand van frequente controles van de werkstand van de machine voor een consistent zuinig verbruik.  Veranderingen in het motorkoppel en de brandstofefficiëntie worden op de ECO-meter duidelijk aangegeven met behulp van wisselende kleuren. Daarnaast meet het systeem ook gegevens als het gemiddelde en het totale brandstofverbruik, en toont het deze op de monitor.

Het gaspedaal functioneert nu als ECO-pedaal: wanneer het pedaal wordt bediend, kan het systeem herkennen of de machinist zuinig wil werken of vermogen nodig heeft en daar gepast op reageren – een intelligente bijdrage aan een lager brandstofverbruik.

De machines uit de Hyundai HL-serie beschikken bovendien over een rijsnelheidsbegrenzing. Hiermee kan de machinist de maximale rijsnelheid instellen op een waarde tussen 20 en 40 km/u, afhankelijk van de werkomstandigheden. Dit zorgt voor een hogere operationele effectiviteit en indien gewenst voor een flinke brandstofbesparing.

Nieuwe cabine met meer comfort voor de machinist
Stil, veilig en comfortabel: de nieuwe, 10{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} grotere ROPS/FOG/FOPS-cabine met volledig verstelbare stoel biedt een ergonomische werkomgeving en optimaal comfort voor de machinist.

Er zijn geavanceerde geluiddempingstechnologieën toegepast om de nieuwe cabine volledig geluidsarm te maken. Zo kan de machinist in lawaaiige omgevingen (zoals steengroeven of afvalverwerkingsinstallaties) werken bij een geluidsvolume van slechts 68 dB. Hiermee is de cabine van het nieuwe Hyundai HL960-model maar liefst 2 dB stiller dan die van de oude 9A-serie.

Doordat de luchtstroom door de cabine is geoptimaliseerd, biedt het nieuwe airconditioningsysteem de best mogelijke prestaties voor verwarmen en koelen.

Dankzij de geïntegreerde elektrohydraulische joystick of fingertip control kan de machinist de machine moeiteloos bedienen en zo productiever werken met minder kans op vermoeidheid.

Hyundai’s infotainmentsysteem voor het gemak van de machinist
De Hyundai HL960 is optimaal geconfigureerd om de machinist snel toegang te geven tot belangrijke machinegegevens. Deze functie is met name belangrijk voor maximale productiviteit bij werk in zware omstandigheden.  

De intelligente 7"-touchscreenmonitor, die sterk lijkt op het scherm van een smartphone, is groter dan in de oude modellen en gemakkelijk afleesbaar. Het audiosysteem, dat over een radio beschikt, heeft een geïntegreerde handsfree-functie met Bluetooth. Met behulp van de ingebouwde microfoon kan de machinist veilig telefoongesprekken voeren in de cabine.

Via het infotainmentsysteem kan de machinist ook gebruikmaken van het Miracast-systeem, dat functioneert via de wifi-functie van zijn smartphone. Dit maakt het mogelijk om diverse smartphonefuncties (zoals navigeren, websurfen, video’s bekijken en muziek afspelen) te gebruiken op het grote scherm.

Zachte einddemping
De touchscreenmonitor en de elektrohydraulische bedieningselementen maken het mogelijk om verschillende nieuwe functies via het scherm te bedienen, zoals de soft einddemping, bakprioriteit en blokkeerfuncties voor de giek en de bak. De soft einddemping dempt de schok van een uitrustingsstuk door de bewegingssnelheid te verlagen wanneer het uitrustingsstuk het einde van de slag bereikt. Als de machinist deze functie niet wil gebruiken, kan hij deze via de monitor uitschakelen.

Nieuw weegsysteem standaard op de Hyundai HL-serie
De Hyundai HL-serie maakt nauwkeuriger werken mogelijk dankzij aanvullende weegkalibratie. De automatische/handmatige functie voor cumulatief wegen stelt de machinist in staat om veel efficiënter te werken. De monitor geeft weegfouten weer met pictogrammen en laat de gewogen waarde in twee kleuren zien. Het wegen verloopt zo nauwkeuriger, wat zorgt voor een efficiënter werkproces.

Onderhoudsgemak: elektrisch opklapbare motorkap
Voor vrije toegang tot het motorcompartiment van de nieuwe Hyundai-wiellader hoeft slechts één schakelaar te worden bediend – ook een nieuwe functie die de vorige serie Hyundai-wielladers niet kende. De elektrisch te openen motorkap maakt reiniging en onderhoud heel eenvoudig.

De Hyundai HL-wielladers zijn voorzien van een luchtreiniger met een grote capaciteit, een automatische functie voor stofverwijdering en een optioneel voorfilter met drie trappen, waarmee het vervangingsinterval wordt verlengd en de duurzaamheid wordt verhoogd. Daarnaast is de motorruimte van de machine volledig afgedicht, wat het risico op brand door het binnendringen van verontreiniging drastisch verkleint.  

Grotere kiephoogte
De nieuwe wiellader is ook verkrijgbaar in een XT-uitvoering (grotere kiephoogte).

Bedrijfsspecificaties Hyundai HL960

EENHEDEN WAARDEN
Bedrijfsgewicht 18.800 – 19.600 kg
Motor Cummins QSB6.7 – Stage IV
Motorvermogen 168 kW / 225 pk (2200 tpm)
Bakinhoud 3,1 – 3,4 m³
Graafkracht 163,5 kN
Kiephoogte 3365 mm

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Fa. Schadde van Dooren kiest voor nieuwe veelzijdige Hyundai HL955 laadschop

Datum: 13-dec-15

Als u in Katwijk en omgeving op het strand bent is de kans groot dat u een machine van Schaddé van Dooren tegenkomt. Sinds vorige week is de kans heel groot dat u dan ook de nieuwe Hyundai HL955 druk aan het werk ziet, deze is namelijk vorige week afgeleverd en direct aan het werk gegaan op het strand.  De nieuw geleverde Hyundai HL955 is compleet opgebouwd na de wensen van de klant en voorzien van vele speciale opties die benodigd zijn voor het veelzijdige werk dat hij zal moeten gaan uitvoeren bij Schaddé van Dooren.

Fa. Schaddé van Dooren is al meer dan een eeuw werkzaam in Katwijk en omgeving. Ooit begonnen met het ophalen van schelpen op strand en opruimen van bouwplaatsen. Ze zijn nu een erkend inzamelaar (VCA gecertificeerd) voor het transport en verwerken van afval.

Tevens houden ze zich bezig met strandreiniging, stuifzand opruimen, het plaatsen van kastanje schermen (stuifschermen), leggen van stelconplaten, grondverzet, leeghalen tuinen, kleine sloopwerken, het  opbouwen / transport van strandtenten, gladheidsbestrijding, grond- en zandhandel, onderhoud van zand ondergronden bij speeltuinen, zandbakken verversen en nog veel meer.

De keuze voor de ruim 15 ton wegende HL955 welke is voorzien van een Tier IV final motor is door Schaddé van Dooren gemaakt na een uitgebreid vergelijk tussen de verschillende merken en de huidige leverancier van laadschoppen bij ze. Van der Spek heeft tijdens de opbouw in de werkplaats in Vianen veelvuldig gehoord dat het de juiste is geweest. Naast alle technische voordelen van de Hyundai HL-serie is ook de wijze waarop ze in Vianen omgaan met de klanten vaak geroemd door de mensen van Schaddé van Dooren. Waar mogelijk zorgen ze dat de wensen worden uitgevoerd op de wijze als afgesproken. Net als bij Schadde Van Dooren zorgen korte en directe lijnen voor de optimale uitvoering en opbouw van de machine.

Uiteraard voldoet de nieuwe Hyundai HL955 aan de hoogste emissie-eisen, de 6 cilinder QSB 6.7 liter Cummins voorzien van een DOC katalysator zorgt dat deze de Tier IV final eisen zonder roetfilter bereikt. Regenereren behoort bij de nieuwe Hyundai dus tot het verleden. De machinist kan op het 7” kleurendisplay met touchscreen eenvoudig kiezen tussen de verschillende werkniveaus waarmee altijd het gewenst vermogen beschikbaar is.

De Rexroth pompen zorgen met loadsensing en flowsharing dat de machine de juiste prestaties levert met het laagste brandstofverbruik. Voor het sturen, remmen en het aansturen van de koelven welke standaard is voorzien van een omkeerfunctie zijn separate pompen gemonteerd.

Met de volledig automatische versnellingsbak van ZF welke standaard is voorzien van Lock-up in de versnellingen wordt het brandstofverbruik nog verder teruggebracht. Evenals de werkniveau ’s van de motor kan de machinist zeer eenvoudig drie werkstanden kiezen voor de transmissie waarmee de machine altijd zijn optimale instelling heeft voor het uit te voeren werk. Om hem helemaal op het werk te kunnen afstellen is er ook nog keuze voor het  “clutch-cut-off” moment waarbij wordt ingesteld op welke moment de aandrijving wordt losgekoppeld als het rempedaal wordt gebruikt.

In de luxe grote cabine welke ten op zichtte van de 9A-serie aanzienlijk is gegroeid is de machinist voorzien van alle gemakken. Naast natuurlijk een luxe in vele standen verstelbare stoel, airconditioning heeft Schaddé van Dooren de 955 laten uitvoeren met joystick besturing. Op de standaard gemonteerde 7” touchscreen display zijn naast alle functie van de machine ook de achteruitrijdcamera te zien. Tevens is standaard gemonteerde weegsysteem duidelijk af te lezen.

De machine is afgeleverd op Michelin XHA TL 20.5 x 25 banden waarmee de machine ook op het losse strandzand zich al bewezen heeft optimale grip te hebben.

Om de vele voorkomende werkzaamheden te kunnen uitvoeren is de machine voorzien van een hydraulische snelwissel zodat er snel en efficiënt gewisseld kan worden tussen de verschillende bakken en uitrustingsstukken zoals een palletvork of veegbezem. Zowel aan de voor als achterzijde zijn aansluitingen aangebracht voor het aankoppelen aanhangers e.d.

Op wens van de klant heeft Van der Spek een compleet wegklapbare vangmuil gemaakt aan de achterzijde van de machine die als hij niet gebruikt wordt eenvoudig kan worden weg geklapt.

Extra LED-verlichting en gemonteerde flitslampen aan de voor- en achterzijde zorgen ervoor dat de Hyundai altijd goed zichtbaar is en voor een veilige werkomgeving zorgt. Centrale smering draagt zorg voor een optimale smering van alle delen welke door het fijne en vaak opwaaiende zand worden blootgesteld.

 

 

 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Eerste nieuwe Hyundai afgeleverd aan Lansers Trio B.V.

Datum: 4-dec-15

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Hyundai R160W-9A afgeleverd bij Lansers Trio B.V.

Deze nieuwe Hyundai R160W-9A is onderdeel van een grote order waarbij Lansers Trio naast deze Hyundai R160W-9A ook gelijktijdig twee nieuwe Hyundai laadschoppen investeerde bij Van de Spek Vianen.

Na een zeer geslaagde demonstratie met de Hyundai machines was deze keuze voor deze nieuwe drie Hyundai ’s geleverd door Van der Spek Vianen een weloverwogen keuze.

Lansers Trio ; 
Lansers Trio is gespecialiseerd in grondverzet en grondtransport. Naast grondverzet verzorgt het bedrijf tevens werkzaamheden voor vuilverbrandingscentrales, havenwerk, stuwadoorwerk en overslag, zowel nationaal als internationaal.

Verhuur van bemande en onbemande grondverzetmachines en het verzorgen van grondverzetprojecten in (onder)aanneming voor de milieu- en civieltechnische markt zijn de kerntaken van Lansers Trio. Dit wordt uitgevoerd met jong en modern materieel, voorzien van de laatste technieken en met enthousiaste, goed opgeleide en gecertificeerde medewerkers. De grootste kracht is de no-nonsense mentaliteit, de klant verwacht én krijgt altijd een passende oplossing. Van der Spek Vianen en Lansers Trio zitten hiermee zeker op dezelfde lijn en passen dus goed bij elkaar.

De onderwagen van de ruim 17 ton wegende Hyundai R160W-9A is uitgevoerd met een schuifblad. Dankzij de tweedelige giek heeft de machine een zeer groot bereik, door de giek kan de machinist zeer dichtbij – en ver van de kraan werken.

Voor de aandrijving van de machine is een 6-cilinder Cummins QSB 6.7 verantwoordelijk, deze heeft een vermogen van 123 kW bij 2.200 toeren. De motor is voorzien van een DOC katalysator, deze zorgt voor de reiniging van de uitlaatgassen zonder de nadelige effecten welke een roetfilter geven. De motor heeft dus geen roetfilter. De machine voldoet aan de Stage3B / TIER IV interim emissie-eisen.

Door de vele instelmogelijkheden welke eenvoudig zijn in te stellen op de display in de cabine kan de machine optimaal werken en is daardoor dus zeer zuinig. De machinist kan afhankelijk van de uit te voeren werkzaamheden kiezen uit verschillende werkstanden; Power-, Standaard- en Ecomodus, deze instellingen zorgen er automatisch voor dat de machine zo efficiënt mogelijk draait in de gekozen modus met een laag brandstofverbruik als resultaat.

Om veilig op iedere locatie te kunnen werken is de machine optioneel voorzien van een overdruksysteem zodat de machinist altijd van zuivere lucht is verzekerd. Tevens heeft de machine ook slangbreukventielen gekregen op de bakcilinderfunctie, veilig werken staat voorop bij Lansers Trio. Voor de aansturing van de werktuigen die aan de snelwissel kunnen worden gemonteerd zoals bijvoorbeeld een sorteergrijper zijn de functies voorzien van proportionele bediening.

De nieuwe Hyundai is standaard zeer compleet uitgerust met o.a. cruise control, luxe stoel, elektrische koelbox, achteruitkijk camera, opklapbare treeplank, 4 werklampen op de cabine onder een regenkap, grote gereedschapskist op de onderwagen, beschermplaat over dozerblad cilinders, spatborden en automatische asblokkering.

Van der Spek en Lansers Trio zijn geen onbekenden van elkaar, als eerder werden er een Bell B25E dumper en Powerscreen Warrior 1800 zeefmachine geleverd. 

 

 

 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines