Categorie archief Torenkraan

doorVan der Spek

Dura Vermeer Reststoffen met nieuwe Hyundai R330-9A dubbel duurzaam

Datum: 24-jan-13

Met de ingebruikname van een nieuwe Hyundai R330-9A mag de mobiele puinbreker van Dura Vermeer Reststoffen zich de duurzaamste mobiele puinbreekcombinatie van Nederland noemen.

Via de werkplaats in Vianen heeft Van der Spek de nieuwe Hyundai R330-9A afgeleverd bij Dura Vermeer Reststoffen. De nieuwe 34-tons rupsgraafmachine zal worden ingezet bij de mobiele breker van Dura Vermeer Reststoffen, waarbij hij zal worden gebruikt voor het beladen van de breker.

De nieuwe Hyundai R330-9A heeft, net als de vorig jaar eveneens door Van der Spek geleverde Powerscreen XH500SR rupsmobiele puinbreker, een Tier IV interim motor die voldoet aan de nieuwste en strengste milieueisen die op dit moment gelden.

Deze combinatie van zowel de rupskraan als puinbreker met Tier IV interim motoren is uniek en hiermee toont Dura Vermeer Reststoffen aan dat men wederom voorop loopt als het gaat om duurzaam mobiel produceren van granulaten.

Om verzekerd te zijn van goede service en ondersteuning door het hele land was de keuze voor de combinatie Van der Spek en Hyundai snel gemaakt. Dura Vermeer en Van der Spek zijn dan ook zeker geen onbekenden van elkaar. Diverse machines vonden de afgelopen jaren al hun weg vanuit Vianen naar de vele locaties van Dura Vermeer, daarbij is te denken aan o.a. Powerscreen mobiele zeef en breker, Dynapac- asfaltafwerkmachines en -walsen en Liebherr torenkranen.

De nieuwe Hyundai R330LC-9 is uitgevoerd met een 6450 mm lange giek en een 3200 mm lange lepelsteel, waardoor de machine een groot bereik heeft om het te breken materiaal te pakken en in de trechter van de breker te brengen. Aan de lepelsteel zit een hydraulische CW45 snelwissel waaraan een rotsdieplepel is gemonteerd.

Voor de aandrijving van de machine is een Cummins QSB9 motor verantwoordelijk. Deze heeft een inhoud van 8,9 liter en is voorzien van de nieuwste technieken, waardoor een zeer laag aangetoond brandstofverbruik wordt gerealiseerd. De motor produceert 282 pk.

Net als alle nieuwe serie-9A machines is ook deze R330-9A voorzien van het Hyundai Hi-mate systeem dat het via GPS-technologie mogelijk maakt op afstand data uit te lezen over brandstofverbruik, locatie, draaiuren, etc. Deze service is gratis en kan door Dura Vermeer zelf worden uitgelezen om hun productieproces zo optimaal mogelijk te kunnen sturen.

Om veilig te kunnen werken is de machine standaard uitgevoerd met werklampen op cabine en giek. Tevens is hij standaard voorzien van een achteruitkijkcamera, waardoor de machinist altijd kan zien wat er achter hem gebeurt en onveilige situaties kunnen worden voorkomen.

Zie YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=rWez_EBbR9E
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Van der Spek levert Liebherr torenkraan bij theatervoorstelling in Kopenhagen

Datum: 30-nov-12

In het Forum Copenhagen speelt vanaf eind december de theatervoorstelling “Hey Jude”, een muzikaal festijn met vele bekende hits van The Beatles. Aan dit enorme spektakel levert Van der Spek een bijdrage door een torenkraan te verhuren die binnen in het theater opgebouwd is. De kraan is een essentieel onderdeel van de voorstelling, waarbij acteurs en zangers in de giek van de kraan en bovenop 20 voets containers die in de hijshaak hangen hoog boven het podium heen en weer gaan. De kraan was begin oktober al vanuit de vestiging van Van der Spek in Ternat (Belgie«) naar Kopenhagen getransporteerd en op een nabijgelegen terrein opgebouwd voor de repetities en is deze week naar het theater gebracht om daar binnen opgebouwd te worden.

Grote uitdagingen bij de opbouw van de kraan waren de geringe beschikbare hoogte voor de torenkraan, de minimale hijshoogte om de 20 voets container te kunnen hijsen en de draagkracht van de vloer waar de kraan op komt te staan. In nauwe samenwerking met de Deense aannemer is door de afdeling projectvoorbereiding van Van der Spek een nauwkeurige berekening gemaakt van de hoogte van de kraan en de bijbehorende hoekpuntsdrukken.
Omdat de praktijk toch wel eens anders blijkt dan de theorie, was een kleine zekerheid ingebouwd door de verstelbare spindels onder het fundatiekruis. Deze konden in totaal nog 50 cm in hoogte versteld worden. Om de hoekpuntsdrukken van de kraan te verdelen over de vloer, is onder de kraan een patroon van stalen balken aangebracht.

Het theatergezelschap van Cederholm & BRDR Hellemann geniet in Denemarken grote bekendheid, mede vanwege hun vorige productie “Come Together”. In de nieuwe show zullen vele bekende Deense acteurs en zangers optreden, waaronder jurylid van de Deense versie van X-Factor en leadzangers van de band The Storm, Pernille Rosendahl.

Van der Spek is al tientallen jaren een van de grootste verhuurders van Liebherr torenkranen ter wereld en is altijd bezig haar horizon te verruimen. Niet alleen door zich in de markt te onderscheiden door grote torenkranen en grote projecten, maar ook door buiten de branche te kijken en torenkranen in te zetten waar men dat niet direct verwacht.

De in Kopenhagen opgestelde Liebherr 50 EC-B5 is een van de kleinste bovendraaiende torenkranen uit de omvangrijke huurvloot van Van der Spek en heeft een maximale capaciteit van vijf ton en kan op de punt van de slechts 20 meter lange giek nog 2.700 kg hijsen. Grote voordelen van dit kraantype zijn de compacte bouwwijze en de lage montagegewichten, waardoor deze kraan prima geschikt is voor deze speciale inzet, maar ook voor binnenstedelijke bouwprojecten.

Vanaf de premiere op 28 december zal de voorstelling lopen tot eind januari 2013. Daarna blijft de kraan verhuurd in Denemarken op een volgend project.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Nachtelijke demontage van Liebherr 245 EC-H12 Litronic door Van der Spek in Delft

Datum: 30-nov-12

In het centrum van Delft, aan de Poppesteeg, wordt door Aannemingsbedrijf Houtman B.V. uit Gouda gebouwd aan 18 studentenwoningen en kantoorruimte. Het straatje doet zijn naam eer aan en maakte, ook door de trambaan met bovenleidingen die ervoor langs lopen, de demontage voor Van der Spek tot een serieuze uitdaging. Vanwege de tramlijn mochten hijswerkzaamheden alleen uitgevoerd worden tussen 1:00 uur en 6:00 uur ‘s nachts.

Om al wel de mobiele kraan op te kunnen bouwen en de delen over de bovenleiding heen weg te halen, is ervoor gekozen de als 400-tonner ingezette 650-tons mobiele kraan van Nederhoff aan de overzijde van de Westvest op te stellen, op het bouwterrein Crommelijn van Dura Vermeer. Ondanks de beperkte ruimte is het de monteurs van Van der Spek gelukt de kraan binnen dit krappe tijdschema compleet te demonteren.

Aannemingsbedrijf Houtman beschikt niet alleen over specifieke ervaring op het gebied van enkelschalige en meerschalige woningbouw, ook in de utiliteitsbouw creëren zij duurzame projecten met een hoogwaardige gebruiksfunctie, waarin het voor gebruikers prettig is om te verblijven.

Foto’s: Jelco Stouthandel

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Nieuwe Liebherr 71 EC-B5 van Van der Spek gemonteerd in hartje Barneveld

Datum: 26-okt-12

In het centrum van Barneveld, aan de Pastoor Gowthorpestraat, wordt door Bouwbedrijf Bloed B.V. uit Ede het appartementengebouw "De Hoven" gerealiseerd. De Hoven is de naam van een straatje naast de rooms-katholieke kerk dat de Pastoor Gowthorpestraat verbindt met het kerkplein aan de Langstraat. Aan deze Hoven wordt een appartementengebouw gerealiseerd met commerciële ruimten (winkels en/of kantoren met baliefunctie) op de begane grond en woningen op de verdiepingen daarboven.

De hoogte van de naastgelegen kerktoren was ook direct een uitdaging voor de bepaling van de haakhoogte van de torenkraan. Vanwege de beperkte ruimte op de bouwplaats is er verder voor gekozen de kraan op instortankers te monteren.

Bouwbedrijf Bloed is een compleet aannemingsbedrijf. De werkzaamheden variëren van onderhoudswerkzaamheden, renovatie, verbouwklussen tot nieuwbouw van woningen en bedrijfspanden. Het werkgebied van het bedrijf is het midden van het land. Van Amsterdam tot Dordrecht en van Apeldoorn tot Nijmegen. Bouwbedrijf Bloed is een veelzijdig en flexibel bedrijf en beschikt over een eigen timmerfabriek en allround, hoogwaardig gekwalificeerde mensen. Tot haar klantenkring behoren particulieren, bedrijven en beleggers.

De Liebherr torenkraan van het type 71 EC-B5 FR.tronic heeft een maximale capaciteit van 5 ton en kan op de punt van de bij deze inzet 35 meter lange giek nog 2.000 kg hijsen. Zeker voor binnenstedelijke bouwprojecten bieden de kleinere torenkranen uit de EC-B serie veel voordelen. Door de geringe montagegewichten kan voor de montage vaak worden volstaan met een kleinere capaciteit mobiele kraan.
De torenkranen kunnen vanuit de cabine maar ook vanaf de grond met een radiografische afstandsbediening worden bediend. Door het gebruik van een torenkraan op het werk worden wegafzettingen en logistieke problemen bij hijswerkzaamheden in een binnenstad vermeden. Bovendien is er altijd een kraan aanwezig op het werk.

Deze Liebherr 71 EC-B5 is onderdeel van een pakket van nieuwe Liebherr torenkranen waarin Van der Spek heeft geïnvesteerd voor verdere uitbreiding en verjonging van de huurvloot voor Nederland, België en Frankrijk. Van der Spek geeft met deze investeringen aan volop vertrouwen in de toekomst te hebben en uitdagingen op dat gebied niet uit de weg te gaan. Ook op het gebied van kleinere, bovendraaiende torenkranen onder 200 tonmeter is Van der Spek een belangrijke aanbieder.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Liebherr torenstukken op reis

Datum: 20-sep-12

Voor de aanleg van een brug over het Amsterdam-Rijnkanaal in de nabijheid van Diemen, de Oostelijke Ontsluiting van IJburg, moet hoofdaannemer CFE straks betonnen liggers met een lengte van 45 meter gaan plaatsen.
Afgelopen weekend werd onder grote publieke belangstelling bij Diemen al een 150 meter lange boogbrug op zijn plaats gelegd voor deze belangrijke nieuwe toegangspoort naar Amsterdam.

De werkzaamheden voor het plaatsen van de liggers zijn minitieus vastgelegd in een werkplan waarbij rekening gehouden dient te worden met bepaalde tijden waarop de mobiele kranen beschikbaar moeten staan en de verkregen vergunningen voor het transport over de weg.
Om onaangename verrassingen te voorkomen besloot CFE, op voordracht van Rijkswaterstaat, tot het uitvoeren van een zogenaamd proeftransport. Er werd gezocht naar een element met een lengte van ca. 45 meter en voldoende sterkte voor de overspanning tussen de 2 dolly’s achter een zwaar transport trekker.

Vanwege de goede contacten werd door CFE de vraag gesteld of Van der Spek een oplossing zou kunnen bedenken. Met het oog op de afmetingen, het gewicht en de sterkte van aan elkaar gekoppelde delen werd gekozen voor een aantal Liebherr torenstukken met een vierkantsmaat van 230 cm.

Zo werden in de vroege ochtend van afgelopen woensdag 4 vrachten torenstukken aangevoerd naar Betonson in Son (de leverancier van de betonnen liggers) en ter plaatse aan elkaar gemonteerd tot een totale lengte van ruim 46 meter.
Na het vastzetten van de torenstukken op de transport modulen van transportbedrijf Westdijk B.V. uit Alphen aan de Rijn kon het transport vertrekken, samen met 2 begeleidingsvoertuigen en een servicewagen van Van der Spek, voor het geval de torenstukken onverhoopt onderweg gedemonteerd zouden moeten worden.

Ondanks het slechte weer kan de proef als geslaagd beschouwd worden hetgeen goede vooruitzichten biedt voor wanneer straks de betonnen liggers aangevoerd moeten worden naar Diemen.
De Liebherr torenstukken zijn inmiddels weer terug op de opslag in Vianen in afwachting van een volgende inzet die waarschijnlijk wél verticaal zal zijn.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Succes voor Nederlandse kraanmachinisten bij Europese finale Liebherr Kranfahrer-Cup

Datum: 17-sep-12

Op zaterdag 15 september is in Sursee (Zwitserland) de Europese finale van Liebherr’s Kranfahrer Cup 2012 gehouden.
Met een totaal van 23 deelnemers uit 5 verschillende landen was de finale goed bezet.
De finale was onderdeel van Open Dagen met een weekend vol evenementen en festiviteiten ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van Campus Sursee, het grootste opleidingsinstituut voor de bouw in Zwitserland. Er zijn op dit terrein 750 hotelkamers beschikbaar en er is ongeveer 400 man onderwijzend personeel in dienst om de cursisten op allerlei vakgebieden te onderrichten en bij te scholen.

Bij de Nederlandse voorronde, gehouden tijdens de Machinistendag in mei bij Van der Spek in Vianen, hadden twee machinisten een finaleplaats weten te bemachtigen, namelijk John Bergink van Dura Vermeer en Carl van Erp van Volker Wessels.
Samen met een kleine schare supporters en enkele medewerkers van Van der Spek waren zij afgereisd naar Sursee waar de finale gehouden werd.
Na de ontvangst op Campus Sursee op vrijdagmiddag was door Liebherr nog een kort middagprogramma ingevoegd en werden alle deelnemers, supporters en begeleiding verrast op een rit met een heuse stoomtrein door de omgeving. Onderweg en tijdens een tussenstop was er tijd om uitgebreid kennis te maken met elkaar en ervaringen uit te wisselen. De dag werd afgesloten met een gezellig diner.

Op zaterdag, de dag van de finale, werd na het ontbijt alvast het parcours van de finale "verkend".
In een speciaal geconstrueerde stoel die in de haak van een Liebherr 65K snelmontagekraan hangt moet de machinist zich met behulp van een radiografische bediening over het opgestelde parcours met hindernissen manouvreren.
Er is voor de onlangs geïntroduceerde Liebherr 65K gekozen om één van de unieke kenmerken van deze kraan te kunnen tonen, de zogenaamde "Micromove". Door middel van een druk op de knop kan de machinist, net als bij de positioneer-modus die we kennen van de bovendraaiende Liebherr torenkranen, haarfijn en milimeternauwkeurig de last omhoog en omlaag laten bewegen. Om dit nog eens extra te tonen was er aan het einde van het finaleparcours een extra hindernis toegevoegd.
Door de stoel aan één zijde op een soort wip te plaatsen moest de machinist door voorzichtig te hijsen en te zakken een bal door een labyrint leiden. Op het moment dat de bal aan het einde van dat labyrint in een bak viel, stopte de tijd.
Deze hindernis was nog niet eerder gebruikt en zodoende had geen enkele machinist een voordeel.

Tijdens de loting op vrijdagavond was bepaald dat Carl als 9de van start zou moeten gaan en John als 18de. De finale werd gehouden over 2 rondes waarbij beide tijden bij elkaar opgeteld werden.
Aandachtig werden de verrichtingen van de eerste deelnemers bekeken, waarbij tussen de 2 Nederlandse deelnemers druk overlegd werd over de te volgen tactiek.
Luid aangemoedigd door de meegereisde supporters mocht Carl voor Nederland de spits afbijten. Onder andere door de zenuwen zette hij in de eerste ronde niet de tijd neer waarop hij had gehoopt en eindigde hij uiteindelijk in de tussenstand op een 19e positie.
Beter verging het John die, ondanks het feit dat ook hij erg zenuwachtig was, een knappe derde tijd wist te realiseren.
De finaleronde werd na het middageten gehouden, waarbij de startvolgorde bepaald werd door de klassering na de eerste ronde; de langzaamste als eerste.

Om aan te tonen wat hij in zijn mars heeft, verbeterde Carl zijn tijd uit de eerste ronde met bijna 1 minuut, een tijd die in de eerste doorgang goed zou zijn geweest voor een vierde plaats, zodat hij in het eindresultaat uiteindelijk een knappe 14de plek wist te bereiken.
Bijna alle machinisten wisten hun tijd uit de eerste ronde wel met enige seconden te verbeteren, waardoor de druk bij de snellere deelnemers steeds meer opgevoerd werd. Om zijn derde plaats te behouden mocht John in zijn tweede ronde maximaal 7 seconden langzamer zijn dan zijn eerste tijd.
Gelukkig verbeterde John zijn tijd met maar liefst 9 seconden, waardoor de derde plaats in ieder geval veilig gesteld was.
Helaas voor hem maakten de 2 overige deelnemers geen grote fouten en wisselden zij alleen nog van plaats, waardoor voor het eerst sinds de start van de Liebher Kranfahrer-Cup na jaren een Duitse machinist de Cup wist te winnen.
De Oostenrijkse winnaar van afgelopen 2 edities kwam deze keer niet verder dan een 7de positie.
De volledige uitslag is te vinden op de website van Liebherr.

De derde plaats van John Bergink leverde hem een activiteitentegoedbon ter waarde van € 350,- en een volledig verzorgd fabrieksbezoek bij Liebherr in Biberach met overnachting op.
Alle deelnemers ontvingen bovendien nog een oorkonde en een schaalmodel van een Liebherr 160 HC-L.

Mede door het goede weer kan Liebherr terugkijken op een bijzonder geslaagd weekend.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Zorgvuldige verplaatsing Liebherr 550 EC-H20 Litronic

Datum: 24-aug-12

Afgelopen week werd door monteurs van Van der Spek een Liebherr 550 EC-H20 Litronic succesvol verplaatst op het terrein van verpleeghuis Preva.

Verpleeghuis Preva aan de Mgr. Nolenslaan in Den Haag krijgt nieuwbouw op de plaats waar de oude Preva heeft gestaan. Saffier De Residentiegroep, waartoe Preva behoort, realiseert samen met Boele & Van Eesteren het verpleeghuis naar een ontwerp van Jorissen Simonetti Architecten.
De nieuwbouw telt acht bouwlagen; parkeerkelder, parterre en daarboven zes verdiepingen. Op de parterre bevinden zich de binnentuin, het restaurant en de behandelruimtes. De verwachting is dat de nieuwbouw eind 2012 gereed is.

Aansluitend wordt gebouwd aan de nieuw te bouwen woonvoorziening voor Korsakov cliënten. Omdat de torenkraan bij de afbouw van het verpleeghuis niet meer noodzakelijk was, is de kraan nu verplaatst naar de andere locatie op de bouwplaats, zodat eind september weer gestart kan worden met de geprefabriceerde bovenbouw. Deze bovenbouw zal ongeveer hetzelfde zijn als Preva, maar dan meer dan half zo groot.
Ook de werkzaamheden aan de nieuwbouw van het Korsakov zullen net als Preva door Boele & Van Eesteren in combinatie met zusterbedrijf Stam + de Koning worden uitgevoerd.

De Liebherr 550 EC-H20 Litronic uit de huurvloot van Van der Spek is opgesteld met een gieklengte van 51,5 meter. Bij deze gieklengte bedraagt de capaciteit 20 ton tot 32,3 meter en de capaciteit op de punt van giek is 12.000 kg.

foto: Jelco Stouthandel
informatie: Boele & Van Eesteren

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines