Zoek
Sluit dit zoekvak.

Categorie archief Dynapac

doorVan der Spek

Van Doorn Geldermalsen neemt duo in gebruik

Datum: 17-dec-13

Onlangs leverde Van der Spek Vianen een nieuwe ATC 100 asfalt thermo container af bij Van Doorn Geldermalsen. Tegelijkertijd nam Van Doorn een Atlas Copco Dynapac CC1100 in gebruik.
De nieuwe combinatie zal breed ingezet worden voor het uitvoeren van onderhoud en reparaties aan het wegennet. Tevens kunnen er kleine asfaltwerken mee worden uitgevoerd.

ATC is de afkorting voor Asfalt Thermo Container. De nieuw geleverde ATC100 heeft een inhoud van 10 ton asfalt en wordt door middel van twee gasbranders op temperatuur gehouden. Hierdoor kan men lang de kwaliteit van het te verwerken asfalt garanderen. Hij is gebouwd op een container-frame, zodat deze makkelijk op en af te zetten is van de vrachtwagens, waardoor deze ook voor ander werk ingezet kunnen worden.

Het asfalt wordt door middel van een worm in de container naar buiten getransporteerd, waarna met behulp van een glijgoot het asfalt verdeeld kan worden op de te repareren schade aan de weg. Om de worm te laten draaien en de kleppen hydraulisch te openen is de ATC100 uitgevoerd met een Hatz dieselmotor.

De zogenaamde ATC “Hot Box” is leverbaar met een inhoud van 2,5 tot 20 ton. Als optie kan de ATC uitgebreid worden met een externe worm. Met deze worm kan naast de vrachtauto het asfalt in bijvoorbeeld een sleuf worden gelost.

Om het verwerkte asfalt goed te kunnen verdichten heeft Van Doorn ervoor gekozen om gelijktijdig te investeren in een Atlas Copco Dynapac CC1100 wals. Deze heeft een eigen gewicht van 2500 kg en een rolbreedte van 1 meter. Hierdoor is de wals uitermate geschikt om bij de ATC te werken vanwege zijn geringe afmetingen en grote prestaties.

Van der Spek Vianen heeft zich de laatste jaren steeds verder gespecialiseerd in deze speciale ‘weg- en reparatiemachines’ en kan zich marktleider noemen in dit segment noemen.
Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Succesvolle start demo tour Atlas Copco CG2300

Datum: 15-nov-13

Op een vroege morgen in november zijn we al voor zonsopgang op pad met de nieuwe CG2300. Een compleet nieuw model tandemtrilrolwals uit de stal van Atlas Copco Dynapac. We begroeten de wals machinist Martin. Martin heeft de eerste meters al verdicht met de nieuwe CG2300 en vertelt gelijk aan ons dat hij positief verrast is vanmorgen. Hij had de machine nog niet gezien en dan is het altijd maar afwachten, zegt hij. We geven hem een korte uitleg over de machine, wat eigenlijk niet echt nodig is, want de machine is eenvoudig te bedienen en voelt goed aan.

Na een uitvoerig marktonderzoek en diverse interviews bij wegenbouwklanten is de CG2300 ten opzichte van de vorige Dynapac CG233HF op vele punten verbeterd. Zo is er vanuit de cabine een uitstekend overzicht op de walsrollen, is de machine stil en heeft een zeer zuinig brandstofverbruik.

Een enorm plus punt is de moderne, emissie-arme nieuwe Tier 4 Final motor. Daarmee is deze wals uniek in zijn klasse. De Atlas Copco CG2300 is standaard voorzien van een ECO-mode; deze ECO-mode zorgt ervoor dat de machine 20{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} minder brandstof verbruikt.

Wanneer de uitvoerder Dick eraan komt lopen roept hij: "Mooie wals. Én lekker stil!" Wat volgens Dick ook een groot voordeel is, is dat de ophanging van de rol 80 cm boven het wegdek gepositioneerd is. Dit is handig wanneer er obstakels in het werk zitten, want hierdoor kan de wals in de meeste gevallen strak langs de obstakels walsen zonder dat de ophanging in de weg zit.

Bent u ook benieuwd naar de nieuwe Atlas Copco Dynapac CG2300 neemt u dan gerust contact op met onze vertegenwoordiger Maarten de Bree via 06-53148104.
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Verhuur machines bij van der Spek Vianen BV

Datum: 16-okt-13

Sinds tientallen jaren speelt Van der Spek een grote rol in de verhuur van Liebherr torenkranen in de Benelux. Naast dit complete programma van jonge torenkranen, bent u voor de huur van Dynapac – Atlas Copco walsen, Powerscreen zeef- en breekmachines en Telestack transportbanden bij Van der Spek ook aan het juiste adres.

Dynapac-Atlas Copco walsen
De nieuwe serie Dynapac – Atlas Copco CA3500D zelfrijdende verdichtingswalsen met zuinige en schone Stage 3B / Tier IV dieselmotor kenmerken zich door de uitstekende verdichtingeigenschappen. De walsen laten zich eenvoudig bedienen, waardoor uw eigen medewerkers zich al snel vertrouwd zullen voelen met de machine. Dit in combinatie met een verdichtingsmeter zorgt gegarandeerd voor een perfect eindresultaat.

Powerscreen
Voor de zeefhuur wordt grotendeels gebruik gemaakt van de Powerscreen Warrior typen 800 / 1400 / 1800 rupsmobiele 3-fractie zeven. Deze machines worden geroemd om de veelzijdige inzetbaarheid bij diverse zeefklussen. Ze zijn gemakkelijk en met relatief lage kosten om te bouwen naar allerlei verschillende fracties. De zeven worden zonder personeel verhuurd, en na een vakkundige instructie kan de huurder zelf de zeefklus klaren met de inzet van zijn eigen machine.

Telestack
Steeds meer aannemers zien de grote voordelen van een rupsmobiele transportband in. Van der Spek verhuurt diverse Telestack modellen voor verschillende toepassingen. Bijvoorbeeld granulaat-, zand- of grondverplaatsing over grotere afstanden, stockeren van materiaal achter de zeefmachine of het beladen van schepen.

Voor meer info:
www.vanderspek.nl
www.walshuren.nlVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

2e Atlas Copco Dynapac SD2500CS geleverd aan Heijmans

Datum: 26-aug-13

Na de bouwvak leverde Benelux importeur Van der Spek via haar werkplaats in Vianen een nieuwe Atlas Copco Dynapac SD2500CS aan Heijmans. Het is de tweede asfaltafwerkmachine in korte tijd van hetzelfde type. De goede ervaringen met de eerder geleverde machine hebben Heijmans doen besluiten om wederom in een door Van der Spek geleverde Atlas Copco Dynapac afwerkmachine te investeren.

De machine is uitgevoerd met een zeer duurzame Cummins Stage-3B motor die voldoet aan de laatste emissie-eisen volgens de Stage-3B norm (Tier 4 interim). Heijmans nam eind 2011 al de eerste SD 2500CS met 3B motor in gebruik.

De Dynapac is rijk uitgevoerd met verschillende opties zoals een centraal smeersysteem, luxe verwarmde stoelen, geïntegreerde automaten en het "Safe Impact System". Deze optie zorgt ervoor dat wanneer een asfaltauto voor de machine komt, de impact minimaal is. Achter de voorste duwrollen zijn namelijk twee cilinders geplaatst die hydraulisch in- en uitschuiven op het moment dat de asfaltauto in contact komt met de machine. Hierdoor beperkt men de afdrukken in het asfalt door de balk tot het minimum, hetgeen het eindresultaat van het nieuwe wegdek verbetert.

Standaard wordt de SD2500 geleverd met een hydraulisch verschuifbaar platform. Hierdoor kan de stoel van de machinist, zowel links als rechts, hydraulisch 50 cm buiten de machine uitgeschoven worden, waardoor het zicht op het werk wordt geoptimaliseerd, goed controle gehouden kan worden rondom de machine en er altijd veilig gewerkt kan worden.

Ook is de machine standaard uitgevoerd met kleurendisplay’s, zowel bovenop het bedienpaneel voor de machinist, als op de hoekbedieningen voor de balkman, zodat alle functies goed en duidelijk zichtbaar zijn en optimaal gebruikt kunnen worden.

In de werkplaats bij Van der Spek en in de werkplaats van Heijmans is de SD2500CS nog verder aangepast aan de wensen van de gebruikers.

De machine is geleverd met een V 6000 TV elektrisch verwarmde balk. Deze afwerkbalk heeft een basisbreedte van 3 meter en is hydraulisch uitschuifbaar tot 6 meter. Deze afwerkbalk kan aangebouwd worden tot 9,6 meter. Als optie kan de SD 2500CS geleverd worden met een starre afwerkbalk met een basisbreedte van 3 meter. Deze balk kan uitgebouwd worden tot 12 meter.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Dynapac introduceert nieuwe lijn CA trilrolwalsen: tot 20% brandstofbesparing

Datum: 25-nov-12

De eerste nieuwe trilrolwalsen uit de CA-serie zijn aangekomen bij Van der Spek in Vianen. Deze grondverdichters zijn uitgevoerd met de modernste technieken op het gebied van motoren en verdichting.

Zo kan men nu kiezen uit twee type motoren: de standaard Cummins Stage 3A motor of de geheel nieuw ontwikkelde Deutz Stage 3B (Tier IV interim motor), welke voldoet aan de strengst geldende emissie-eisen en die de grootst mogelijke brandstofbesparingen mogelijk maakt.

Beide machines, ongeacht welke motortype gekozen wordt, zijn uitgevoerd met de nieuwe ECO-mode. De ECO-mode zorgt er voor dat de motor precies de gevraagde hoeveelheid power levert die de wals nodig heeft voor zijn werk, en er geen brandstof wordt verspeeld en overmatig CO2 wordt geproduceerd. Door de machine te laten werken in de ECO-mode kan er tot 20% brandstof worden bespaard.

Alle types uit de nieuwe CA-serie zijn standaard aangedreven op de voorrol. Deze aandrijving is naar wens uit te breiden met traction-control en een bergversnelling voor optimale tractie in moeilijke omstandigheden.

Aan de wensen van de machinist is erg veel aandacht besteed. Kiest men voor een luxe cabine of comfort cabine dan is de CA uitgevoerd met een luxe stoel die draaibaar is, zodat de machinist altijd goed zicht heeft rondom de machine. Ook zijn de deurstijlen tot een minimum beperkt zodat deze geen hinder geven bij het zicht op de rol. Bij de comfort cabine is de CA ook direct voorzien van airco.

Het dashboard voor in de machine is vervangen door een compact dashboard met digitaal display dat gemonteerd is aan de bestuurders stoel. Hierdoor heeft de machinist uitstekend zicht op de walsrol en kan hij in elke gewenste zitpositie de functies van de machine eenvoudig bedienen.

Als optie kan de CA-wals nog verder uitgebreid worden met een DCA (Dynapac Compaction Analyzer) computer. Deze computer registreert de werkzaamheden van de machine en meet de verdichting. De machinist ziet direct op het beeldscherm wat de verdichting is en hoeveel walsovergangen de machine afgelegd heeft. Deze gegevens worden automatisch op een USB-stick opgeslagen zodat, indien gewenst, hiervan rapportages kunnen worden uitgedraaid.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Nieuwe Dynapac SD2500CS voor Meijerink Wegenbouw

Datum: 2-sep-12

Vlak voor de bouwvak leverde Dynapac Benelux-importeur Van der Spek via hun werkplaats in Vianen een nieuwe Dynapac SD2500CS bij Meijerink Wegenbouw.

De SD2500CS is uitgevoerd met een zeer duurzame Cummins Stage-3B motor die voldoet aan de laatste emissie-eisen volgens de Stage-3B norm (Tier 4 interim). Hiermee loopt Meijerink voorop als het gaat om investeringen in nieuwe wegenbouwmachines met lage emissie-uitstoten in Nederland. De SD2500CS heeft een vermogen van 149 kW.

De nieuwe Dynapac is rijk uitgevoerd met verschillende opties, zoals een camerasysteem voor beter zicht in de materiaaltunnel. Op wens van Meijerink is op deze machine het "Safe Impact System" geleverd. Deze optie zorgt ervoor dat wanneer een asfaltauto voor de machine komt, de impact minimaal is. Achter de voorste duwrollen zijn namelijk twee cilinders geplaatst die hydraulisch in- en uitschuiven op het moment dat de asfaltauto in contact komt met de machine. Hierdoor beperkt men de afdrukken in het asfalt door de balk tot een minimum, hetgeen het eindresultaat van het nieuwe wegdek verbetert.

Standaard wordt de SD2500CS geleverd met een hydraulisch verschuifbaar platform. Hierdoor kan de stoel van de machinist hydraulisch 50 cm buiten de machine uitgeschoven worden, zowel links als rechts, waardoor het zicht op het werk wordt geoptimaliseerd en goed controle gehouden kan worden rondom de machine, en er altijd veilig gewerkt kan worden.

Ook is de machine standaard uitgevoerd met kleurendisplays, zowel boven op het bedieningspaneel voor de machinist, als op de hoekbedieningen voor de balkman, zodat alle functies goed en duidelijk zichtbaar zijn en optimaal gebruikt kunnen worden.

In de werkplaats bij Van der Spek is de SD2500CS nog verder aangepast aan de wensen van de gebruikers. Zo werd er o.a. extra LED verlichting opgebouwd, om bij het nachtwerk ruim voldoende licht rondom de machine te hebben.

De machine is geleverd met een V 5100 TV electrisch verwarmde balk. Deze afwerkbalk heeft een basisbreedte van 2,55 meter en is hydraulisch uitschuifbaar tot 5,10 meter. Als optie kan de SD2500CS geleverd worden met een starre afwerkbalk met een basisbreedte van 3 meter. Deze balk kan uitgebouwd worden tot 12 meter.

Van der Spek en Meijerink zijn zeker geen onbekenden van elkaar. Onlangs leverde Van der Spek Vianen ook een Dynapac F 5 CS aan Meijerink Wegenbouw. Ook werden er al twee Dynapac SD115C’s geleverd in 2010 en 2011. Door de zeer positieve en goed ervaringen met deze SD-serie werd besloten om wederom in een geheel nieuwe SD2500CS te investeren.
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Tweede Dynapac SD2500CS geleverd aan De Jong in Beesd

Datum: 12-jun-12

Op een mooie voorjaarsavond in juni rijden de diepladers van De Jong met zwaar materieel naar de N50 bij Kampen, waar de brug over de IJssel wordt voorzien van nieuw asfalt.

Sinds kort draait De Jong met een tweede, door Van der Spek Vianen geleverde, nieuwe Dynapac SD2500CS, die deze avond voor het eerst naast de eerder geleverde Dynapac SD2500CS draait.

Om 22.00 uur mag het materieel de weg op. De afzetting staat er al op en er is een omleidingsroute ingesteld. Jaap, machinist op de Dynapac SD2500 en tevens dieplader chauffeur, rijdt zijn combinatie achter de afzetting. Hij heeft de Dynapac SD2500 met V6000 afwerkbalk (3 tot 6 meter) en de Dynapac CG233 tandemwals met splitstrooier bij zich.

De Dynapac PL500TD frees is al op het werk en is de aanzetten aan het frezen. Nadat er gefreesd is, wordt de kleeflaag aangebracht door de eveneens door Van der Spek Vianen geleverde Breining FAO 800. Deze zelfrijdende kleefwagen heeft een inhoud van 800 liter en wordt achter een normale personenauto of bestelbus meegnomen naar het werk.

Inmiddels is het 23.00 uur. De brug ligt klaar om het asfalt aan te brengen. De twee Dynapac SD2500CS machines worden in positie gebracht en de trailers met asfalt worden naar de machines gedirigeerd.

De oudste SD2500 met 3 meter balk gaat voorop. Nou ja oudste, deze machine is 1 jaar oud maar heeft al de nodige asfalttonnen verwerkt. Beide Dynapac SD2500CS machines zijn rijk uitgevoerd met nagenoeg dezelfde opties. Zo hebben beide machines een cabinedak dat gebouwd is op een hydraulisch uitschuifbaar platform. Dit is het platform waar de machinist zit en deze kan het platform hydraulisch uitschuiven 50 cm buiten de machine. Zodoende heeft de machinist uitstekend zicht op het werk en om de machine.

De beide machines zijn uitgevoerd met voldoende nachtverlichting, hetgeen ook echt noodzakelijk is op deze donkere plek. De tweede SD2500CS is zelfs uitgevoerd met extra LED verlichting op de schaalverdeling van de balk. "Dit geeft pas goed licht", zegt Arie de balkman. "Het is nog weleens lastig te zien in het donker hoeveel de schaalverdeling nou aangeeft, maar dat is nu verleden tijd."

Wij zijn inmiddels een paar asfalttrailers verder en het werk loopt erg voorspoedig. De Dynapac CG233 tandemwals is druk bezig de asfaltlaag af te walsen en laat een mooie, vlakke nieuwe weg achter. De asfalttrailer is leeg en wordt gewisseld met een volle trailer. Nu kunnen we eens goed kijken hoe het Safe Impact Systeem werkt. De vrachtwagen komt in contact met de duwrollen aan de voorkant van de machine en je ziet de duwrollen naar achter komen. De machine geeft geen krimp en de afwerkbalk al helemaal niet. Als de SD2500 wegtrekt is er geen spoor te zien van een stopplek.

Het Safe Impact Systeem werkt als volgt: achter de duwrollen zijn 2 zware hydraulische cillinders gemonteerd. Deze cilinders worden in positie gebracht door bediening op het bedienpaneel. Indien een vrachtauto met zijn wielen tegen de duwrollen rijdt schuiven deze cilinders in en wordt zo de impact op de machine gedempt. Inmiddels zijn we een aardig eind op weg en de laatste vrachten asfalt gaan door de beide Dynapac SD 2500CS machines. De belijning wordt op de weg aangebracht en voordat het licht wordt kan de brug weer open voor het verkeer.

De Jong uit Beesd heeft een volledig door Van der Spek Vianen geleverd machinepark ingezet voor dit werk; twee Dynapac SD2500CS asfaltafwerkmachines, een Dynapac PL500TD freesmachine (waarvan De Jong er twee in de vloot heeft), een Breining FAO 800 kleefmachine en een Dynapac CG233 tandemwals. 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Van der Spek levert een Dynapac CA 302D aan Hoondert

Datum: 21-mei-12

Onlangs leverde Van der Spek een nieuwe Dynapac CA 302D trilrolwals aan Hoondert. De 12,7 ton Dynapac zal op de werken van Hoondert het grondverdichtingswerk op zich nemen.

De Dynapac is uitgevoerd met een CMV verdichtingsmeter. Op deze meter kan de machinist te allen tijde zien of hij aan de verdichting van het materiaal voldoet. De CA 302 heeft een eigen gewicht van 12.700 kg, maar kan verzwaard worden naar 14.900 kg. De machine is uitgevoerd met luxe cabine. Deze cabine is standaard uitgevoerd met luxe stoel die de machinst kan draaien en verschuiven in de cabine. Zo heeft hij goed zicht op het werk. De CA 302 wordt aangedreven door een Cummins watergekoelde dieselmotor met een vermogen van 93 kW/125pk.

Als optie kan de machine nog verder uitgebreid worden met een DCA (Dynapac Compaction Analyzer) computer. Deze computer registreert de werkzaamheden van de machine en meet de verdichting, deze gegevens worden vervolgens automatisch op een USB-stick opgeslagen. Hoondert liet de Dynapac CA 302 in de bekende eigen bedrijfskleuren spuiten.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

De Temmink Groep kiest weer voor nieuwe Dynapac SD2500C

Datum: 5-mei-12

Eind april is een nieuwe Dynapac SD2500C asfaltafwerkmachine via de werkplaats van Van der Spek Noord-Oost geleverd aan de Temmink Groep uit Oldenzaal.

Na vele jaren met een, eveneens door Van der Spek geleverde, Demag te hebben gewerkt, herkende Temmink direct de pluspunten die overgenomen zijn van de Demag waarmee vele jaren naar volle tevredenheid is gedraaid en die in de nieuwe Dynapac SD-serie verwerkt en doorontwikkeld zijn.

Zo heeft de machine een lage balk voor optimaal zicht op het materiaal. De machine is hydraulisch zeer snel, wat ten goede komt op kleinere werken, waarbij de machine en de bedieners veel handelingen tegelijkertijd moeten verrichten. Verder heeft de machine bedieningspanelen uitgevoerd met kleurendisplays. In deze displays kunnen de machinist en de balkman de machine optimaal instellen en naar elke werkomstandigheid aanpassen.

Standaard is de nieuwe SD2500C voorzien van een hydraulisch verschuifbaar platform. Hierdoor kan de stoel van de machinist hydraulisch 50 cm buiten de machine uitgeschoven worden, zowel links als rechts, waardoor het zicht op het werk wordt geoptimaliseerd en goed controle gehouden kan worden rondom de machine, zodat de kans op onveilige situaties minimaal is.

Voor de aandrijving van de Dynapac SD2500C is een krachtige Cummins QSB 5.7 dieselmotor met 149 kW (210 pk) verantwoordelijk die zeer geluidsarm is.

De machine is geleverd met een V 5100 TV elektrisch verwarmde balk. Deze afwerkbalk heeft een basisbreedte van 2,55 meter en is hydraulisch uitschuifbaar tot 5,10 meter. Als optie kan de SD 2500C geleverd worden met een starre afwerkbalk met een basisbreedte van 3 meter. Deze balk kan uitgebouwd worden tot wel 12 meter.

Optioneel is op deze machine het “Safe Impact system” geleverd. Deze optie zorgt ervoor dat wanneer een asfaltauto voor de machine komt de impact minimaal is. Achter de voorste duwrollen zijn namelijk twee cilinders geplaatst die hydraulisch in- en uitschuiven op het moment dat de asfaltauto in contact komt met de machine. Hierdoor beperkt men de afdrukken in het asfalt door de balk tot het minimum, hetgeen het eindresultaat van het nieuwe wegdek verbeterd.

De basis voor de huidige Temmink Groep werd al in 1938 gelegd met de oprichting van een bescheiden wegenbouwbedrijf. In de loop der jaren breidde de onderneming zich sterk uit, zowel in omvang als in de breedte van de activiteiten. Ondanks deze groei wordt de Temmink Groep nog altijd gekenmerkt door de sfeer en het enthousiasme van een familiebedrijf.

De laatste jaren zette de sterke ontwikkeling van de Temmink Groep zich voort. Nieuwe bedrijven werden opgericht en nieuwe vestigingen werden geopend. Verder werd uit strategische overwegingen een aantal gespecialiseerde bedrijven overgenomen en geïntegreerd binnen de Temmink Groep, zoals Te Siepe Rail & Infra in Winterswijk. Mede door dergelijke overnames ontstond een landelijke spreiding, die de Temmink Groep in staat stelt te opereren vanuit verschillende regio’s: regio Oost (Oldenzaal en Winterswijk), regio Noord (Hoogeveen) en regio West (Vlaardingen).

De Temmink Groep staat met niveau 5 bovenaan de CO2-prestatieladder. Hiermee toont men als Temmink Groep aan zeer bewust bezig te zijn met het verminderen van de uitstoot van CO2.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Tweede nieuwe Dynapac SD2500CS asfaltafwerkmachine voor BAM Wegen

Datum: 15-apr-12

Vorige week is via de werkplaats in Vianen van Dynapac Benelux importeur Van der Spek de tweede nieuwe Dynapac SD2500CS asfaltafwerkmachine afgeleverd bij BAM Wegen. Eind vorig jaar werd al de eerste van deze nieuwe SD2500 serie afgeleverd aan de BAM. Tevens werden in 2011 ook nog een Dynapac SD135 en een Dynapac F5C afgeleverd. Door de goede ervaringen met de machines en service en support van Van der Spek was de keuze voor wederom een Dynapac van Van der Spek snel gemaakt.

De nieuwe Dynapac SD2500CS zal in het werk worden gezet bij de asfaltploeg van de BAM in Bergen op Zoom.

De machine is uitgevoerd met een zeer duurzame Cummins Stage-3B motor die voldoet aan de laatste emissie eisen volgens de Stage-3B norm (Tier 4 interim). Hiermee loopt BAM voorop als het gaat om investeringen in nieuwe wegenbouwmachines in Nederland. De SD2500CS heeft een vermogen van 149 kW.

De Dynapac is rijk uitgevoerd met verschillende opties zoals een camerasysteem voor beter zicht in de materiaaltunnel. Op wens van de BAM is op deze machine het "Safe Impact System" geleverd. Deze optie zorgt ervoor dat wanneer een asfaltauto voor de machine komt, de impact minimaal is. Achter de voorste duwrollen zijn namelijk 2 cilinders geplaatst die hydraulisch in- en uitschuiven op het moment dat de asfaltauto in contact komt met de machine. Hierdoor beperkt men de afdrukken in het asfalt door de balk tot het minimum, hetgeen het eindresultaat van het nieuwe wegdek verbetert.

Standaard wordt de SD2500 geleverd met een hydraulisch verschuifbaar platform. Hierdoor kan de stoel van de machinist hydraulisch 50 cm buiten de machine uitgeschoven worden, zowel links als rechts, waardoor het zicht op het werk wordt geoptimaliseerd, en goed controle gehouden kan worden rondom de machine, en er altijd veilig gewerkt kan worden.

Ook is de machine standaard uitgevoerd met kleurendisplay ’s, zowel boven op het bedienpaneel voor de machinist, als op de hoekbedieningen voor de balkman, zodat alle functies goed en duidelijk zichtbaar zijn en optimaal gebruikt kunnen worden.

In samenwerking met de materieeldienst van BAM Wegen is de SD2500 in de werkplaats bij Van der Spek nog verder aangepast aan de wensen van de gebruikers in Bergen op Zoom. Zo werd er o.a. extra LED verlichting opgebouwd, om bij het nachtwerk ruim voldoende licht rondom de machine te hebben.

De machine is geleverd met een V 5100 TV electrisch verwarmde balk. Deze afwerkbalk heeft een basisbreedte van 2,55 meter en is hydraulisch uitschuifbaar tot 5,10 meter. Als optie kan de SD 2500CS geleverd worden met een starre afwerkbalk met een basisbreedte van 3 meter. Deze balk kan uitgebouwd worden tot 12 meter.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines