Categorie archief Wiellader

doorVan der Spek

Fa. Schaddé van Dooren kiest weer voor nieuwe veelzijdige Hyundai laadschop

Als u in Katwijk en omgeving op het strand bent is de kans groot dat u één van de machines van Schaddé van Dooren tegenkomt. Sinds vorige week is de kans heel groot dat u dan ook deze nieuwe Hyundai HL955A ziet die samen met een eveneens door Van der Spek geleverd HL940 druk aan het werk ziet op o.a. het strand. 

De opgedane goede ervaringen met de Hyundai laadschoppen en de zeer prettige samenwerking tussen Schaddé van Dooren en Van der Spek Vianen maakte de keuze voor weer een nieuwe Hyundai geleverd door Van der Spek een logische.

De nieuw geleverde Hyundai HL955A is compleet opgebouwd na de wensen van de klant en voorzien van vele speciale opties die benodigd zijn voor het veelzijdige werk dat hij zal moeten gaan uitvoeren bij Schaddé van Dooren.

Hyundai laadschop HL955A

Fa. Schaddé van Dooren is al meer dan een eeuw werkzaam in Katwijk en omgeving. Ooit begonnen met het ophalen van schelpen op strand en opruimen van bouwplaatsen. Ze zijn nu een erkend inzamelaar (VCA gecertificeerd) voor het transport en verwerken van afval.

Tevens houden ze zich bezig met strandreiniging, stuifzand opruimen, het plaatsen van kastanje schermen (stuifschermen), leggen van stelconplaten, grondverzet, leeghalen tuinen, kleine sloopwerken, het  opbouwen / transport van strandtenten, gladheidsbestrijding, grond- en zandhandel, onderhoud van zand ondergronden bij speeltuinen, zandbakken verversen en nog veel meer.

Uiteraard voldoet de nieuwe Hyundai HL955A aan de hoogste Stage-V emissie-eisen. De machinist kan op het 7” kleurendisplay met touchscreen eenvoudig kiezen tussen de verschillende werkniveaus waarmee altijd het gewenst vermogen beschikbaar is.  De Rexroth pompen zorgen met loadsensing en flowsharing dat de machine de juiste prestaties levert met het laagste brandstofverbruik.

Met de volledig automatische versnellingsbak van ZF wordt het brandstofverbruik nog verder teruggebracht. Evenals de werkniveau ’s van de motor kan de machinist zeer eenvoudig drie werkstanden kiezen voor de transmissie waarmee de machine altijd zijn optimale instelling heeft voor het uit te voeren werk. Om hem helemaal op het werk te kunnen afstellen is er ook nog keuze voor het  “clutch-cut-off” moment waarbij wordt ingesteld op welke moment de aandrijving wordt losgekoppeld als het rempedaal wordt gebruikt.

Dankzij het af fabriek gemonteerde AAVM camerasysteem ( All Around View Monitoring ) welke is uitgevoerd met optionele radar aan de achterzijde is de veiligheid rondom de machine gegarandeerd.  Zodra er binnen het werkbereik van de machine objecten of personen bevinden krijgt de machinist hier met een akoestisch signaal melding van.  Wat de veiligheid nog verder uitbreid is de automatische opening van de cabinedeur die de machinist met een afstandsbediening kan openen. Er hoeft niet eerst op de machine geklommen te worden om de deur te openen.

Om de vele voorkomende werkzaamheden te kunnen uitvoeren is de machine voorzien van een hydraulische snelwissel zodat er snel en efficiënt gewisseld kan worden tussen de verschillende bakken en uitrustingsstukken zoals een palletvork of veegbezem. Zowel aan de voor als achterzijde zijn aansluitingen aangebracht voor het aankoppelen aanhangers e.d. Op wens van de klant heeft Van der Spek een vangmuil gemaakt aan de achterzijde van de machine.

Extra LED-verlichting en gemonteerde flitslampen aan de voor- en achterzijde zorgen ervoor dat de Hyundai altijd goed zichtbaar is en voor een veilige werkomgeving zorgt. Centrale smering draagt zorg voor een optimale smering van alle delen welke door het fijne en vaak opwaaiende zand worden blootgesteld.

doorVan der Spek

Asfalt Productie Hoogblokland APH vervangt na 3.750.000 ton op-en overslag Hyundai laadschop voor nieuwe Hyundai HL980XT

Van der Spek heeft alweer de 5de Hyundai laadschop afgeleverd bij APH. Ditmaal ter vervanging van een Hyundai HL780XT. Deze was na ruim 15.000 uur en ongeveer 3.750.000 ton verzet te hebben aan vervanging toe.

De Hyundai HL980A XT laadschop van APH is voorzien van een Cummins dieselmotor welke voldoet aan de laatste milieu- en emissie-eisen. De motor voldoet aan de strenge Stage-V uitlaatgas eisen door het all-in-one uitlaatgasnabehandelingssysteem in combinatie met AdBlue.

De nieuwe laadschop heeft 10% meer vermogen dan de oude en 25% meer koppel bij een laag toerental wat resulteert in 5% minder brandstofverbruik.

De cabine is ergonomisch, ruimtelijk en zeer stil en daarmee voor de machinisten een fijne werkplek.Om de veiligheid op het terrein te vergroten is de shovel voorzien van een 360° camerasysteem en biedt de machinist een rondomzicht op het beeldscherm. Met slechts een druk op de knop kan men alle verschillende werkhoeken van de shovel bekijken. Dit systeem met vier camera’s kan een 360° beeld rondom de machine, een beeld van bovenaf, zijaanzichten en verschillende weergaven op het kleuren-aanraakscherm tonen.

De shovel is tevens voorzien van detectiesysteem voor bewegende objecten. Wanneer zich een persoon binnen het bereik van de machine bevindt, knippert een blauwe of rode waarschuwingspijl op het scherm, samen met een hoorbaar alarm.Voor maximale veiligheid heeft de APH de machine ook laten uitrusten met een radarsysteem aan de achterzijde en een volledig LED-werklampenpakket voor een optimaal zicht.

doorVan der Spek

Nieuwe Hyundai duurzame HL960A special voor Verbrugge

Van der Spek Vianen heeft een speciaal geprepareerde Hyundai laadschop afgeleverd bij Verbrugge terminals in Terneuzen. Dit maal een Hyundai HL960A Special die de vloot met op- en overslag Hyundai’s gaat aanvullen. Door de zeer goede ervaringen die door Verbrugge zijn opgedaan met de machines en de service van Van der Spek Vianen was de keuze voor wederom een Hyundai geleverd door Van der Spek snel gemaakt.

De nieuwe Hyundai HL960A vervangt een Hyundai HL760 met ruim 15.000 draaiuren.

De nieuwe 19 ton wegende HL960A wordt aangedreven door zuinige en duurzame Cummins QSB 6.7 6-cilinder dieselmotor welke uiteraard voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen. Middels de grote touchscreen in de ruime cabine kan eenvoudig worden gekozen tussen de verschillende werkstanden zodat er altijd zo efficiënt mogelijk en met het laagste brandstofverbruik gewerkt kan worden.

In de luxe cabine heeft de machinist een goed overzicht rondom de machine en is via het instrumentarium en grote touchscreen alle benodigde informatie direct in zicht. Tevens kunnen alle gewenste instellingen eenvoudig worden bediend. Het standaard gemonteerde weegsysteem geeft direct de gewenst informatie over de geladen of overgeslagen tonnages.

De Hyundai HL960A is uitgerust met ZF assen en volledig ZF automatische versnellingsbak welke standaard is uitgevoerd met lock-up in de versnellingen zodat er nog meer brandstof wordt bespaard.

Een standaard gemonteerde automatische omkeerbare koelventilator zorgt dat zeker bij inzet in stoffige werkomgevingen de koelers optimaal schoon blijven. In de Hyundai zijn deze koelers standaard uitgevoerd met extra grote mazen en kunnen de voorste worden weggeklapt om eenvoudig te kunnen schoonmaken als dit benodigd is. 

De Hyundai HL960A Special is opgebouwd door de werkplaatsen van Van der Spek in Vianen voor inzet bij het op- en overslaan van “agressieve” producten welke een standaard machine op korte termijn zouden aantasten. Bij deze “agressieve” producten moet er gedacht worden aan o.a. kunstmest,fosfaten en zout. Van der Spek Vianen kan als gewenst een uitgebreid advies geven om machines aan te passen voor elke inzet en gewenste benodigde bescherming. Om tegen de inwerkingen van deze producten te kunnen is HL960A volledig omgebouwd met vele aanpassingen en beschermingen.

Uiteraard staat veiligheid en het welzijn van de machinist voorop bij Verbrugge en daarom is de machine ook voorzien van een cabine beschermrek aan de voorzijde en een AAVM camerasysteem zodat de machinist volledige zicht heeft rondom de machine. Voor een goed klimaat in de cabine is er een overdrukunit gemonteerd die zorgt voor zuivere en schone luchttoevoer.

doorVan der Spek

Duurzame Hyundai HL955A in gebruik genomen bij Innovarec

Vanaf de vestiging in Vianen heeft Van der Spek Vianen een nieuwe Hyundai HL955A laadschop geleverd aan Innovarec onderdeel van de Sagro groep. De nieuwe Hyundai is voorzien van een Stage-V motor en voldoet hiermee aan de nieuwste- en strengste milieueisen.

Innovarec staat voor Innovatieve Recycling. Innovarec heeft locaties verspreid over heel Zeeland. Elke locatie heeft zijn eigen specialiteit. Zo verwerken ze onder meer bouw- en sloopafval, hout, metaal, grond, zand en slib. Afvalstromen worden eerst gescheiden en daarna verwerkt tot materialen die geschikt zijn voor hergebruik. Innovarec verwerkt zowel afval van bedrijven als van particulieren.  

De nieuwe Hyundai HL955A is de opvolger van de bekende en succesvolle HL955. Naast de gelijk opvallende wijzigingen aan de buitenzijde zoals het donkere laadframe en andere motorkap heeft de machine veel nieuwigheden.

De achterzijde van de machine is aangepast zodat het zicht na achteren voor de machinist verbeterd is en het contragewicht goed te zien is. Dit is mogelijk doordat de uitlaat en luchtinlaat nu in een lijn zijn geplaats.

Dankzij het af fabriek gemonteerde AAVM camerasysteem ( All Around View Monitoring ) welke is uitgevoerd met optionele radar aan de achterzijde is de veiligheid rondom de machine gegarandeerd.  Zodra er binnen het werkbereik van de machine objecten of personen bevinden krijgt de machinist hier met een akoestisch signaal melding van.  Wat de veiligheid nog verder uitbreid is de automatische opening van de cabinedeur die de machinist met een afstandsbediening kan openen. Er hoeft niet eerst op de machine geklommen te worden om de deur te openen.

In de cabine valt direct het gemoderniseerde interieur op en de nieuwe armsteunen die naast breder ook in vele richtingen te verstellen zijn.

Dankzij het standaard gemonteerde weegsysteem kan snel- en efficiënt geladen en overgeslagen worden waarbij wordt voorkomen dat er te veel of te weinig worden verplaats met de machine.

Voor de aandrijving is een Stage-V  6 cilinder QSB 6.7 liter Cummins verantwoordelijk welke voorzien is van een DOC katalysator. De machinist kan op het grote kleurendisplay met touchscreen eenvoudig kiezen tussen de verschillende werkniveaus waarmee altijd het gewenst vermogen beschikbaar is.

De Rexroth pompen zorgen met loadsensing en flowsharing dat de machine de juiste prestaties levert met het laagste brandstofverbruik. Voor het sturen, remmen en het aansturen van de koelven welke standaard is voorzien van een omkeerfunctie zijn separate pompen gemonteerd.

Met de volledig automatische versnellingsbak van ZF welke standaard is voorzien van Lock-up in de versnellingen wordt het brandstofverbruik nog verder teruggebracht. Evenals de werkniveau ’s van de motor kan de machinist zeer eenvoudig werkstanden kiezen voor de transmissie waarmee de machine altijd zijn optimale instelling heeft voor het uit te voeren werk. Om hem helemaal op het werk te kunnen afstellen is er ook nog keuze voor het  “clutch-cut-off” moment waarbij wordt ingesteld op welke moment de aandrijving wordt losgekoppeld als het rempedaal wordt gebruikt.

Om de vele voorkomende werkzaamheden te kunnen uitvoeren is de machine voorzien van een hydraulische snelwissel zodat er snel en efficiënt gewisseld kan worden tussen de verschillende bakken en uitrustingsstukken zoals een palletvork of veegbezem.

doorVan der Spek

Vierde Hyundai laadschop op een rij voor Asfalt Productie Hoogblokland (APH)

Van der Spek Vianen heeft vanaf hun werkplaatsen Vianen wederom een nieuwe Hyundai laadschop geleverd aan Asfalt Productie Hoogblokland (APH). Het is de vierde nieuwe Hyundai laadschop op een rij die bij APH in gebruik wordt genomen. Na een HL780-7, een HL780-7A en een HL780-9 is het nu de beurt voor een nieuwe Hyundai HL980-XT die na vele tevreden draaiuren een eerder geleverd Hyundai gaat vervangen.

Deze nieuwe 31 tons laadschop zal net als de eerder geleverde laadschoppen worden ingezet voor op- en overslagwerk op de asfaltcentrale in Hoogblokland. Om goed en gemakkelijk in de bunkers en vrachtwagens te kunnen laden is de nieuwe Hyundai HL980 voorzien van een XT-laadframe, XT wel zeggen dat de machine origineel af fabriek wordt geleverd met een langer laadframe, waardoor er een aanzienlijk hogere uitstorthoogte mogelijk is. Aan de machine is een nieuwe bak gemonteerd met een inhoud van 6.100 liter.

Door de goede ervaringen met eerder geleverde Hyundai laadschoppen en de fijne samenwerking tussen medewerkers van APH en Van der Spek was deze keuze voor weer een Hyundai geleverd door Van der Spek één die voor de hand ligt.

Voor de aandrijving is een zeer zuinige Scania DC13 084A 6-cilinder motor verantwoordelijk, in de HL980 levert hij een vermogen van 380 pk. Deze motor heeft net als bij alle Hyundai laadschoppen geen kostenverhogend roetfilter, de emissie eisen worden behaald met een DOC katalysator in combinatie met Ad-Blue die onderhoudsvrij is. De motor regenereert dus niet actief waarmee extra brandstof en kosten gemoeid zijn. De standaard automatische lock-up in de versnellingen zorgen voor nog meer brandstofbesparing tijdens het rijden met de machine.

Om ook in stoffige werkomstandigheden zonder problemen te kunnen werken zijn de nieuwe Hyundai laadschoppen standaard voorzien van o.a. gescheiden en grofmazige koelers, stofdicht afgesloten motorruimte, en instelbare automatische omkeerfan.

Optioneel is er door APH gekozen om de assen te voorzien van as-koeling wat bij Hyundai echt een koelsysteem is met een geheel gesloten olieflows, pompen en losse koelers. Voor goed zicht tijdens de lange werkdagen is de machine voorzien van extra LED werkverlichting en verder verzorgt een gemonteerde automatische vetsmering dat de machine continu- en juist gesmeerd wordt. Een overdrukysteem om de cabine zorgt dat de machinist ongeacht de omstandigheden veilig zijn werk kan doen.

De machinist kan op het 7” kleurendisplay met touchscreen eenvoudig kiezen tussen de verschillende werkniveaus van de motor waarmee altijd het gewenste vermogen beschikbaar is voor de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden.

Tevens kan in één oogopslag gezien worden welke instellingen actief zijn voor de transmissie en aandrijvingen zodat hij als gewenst deze snel en efficiënt kan wisselen om zo efficiënt mogelijk te werken. Evenals de werkniveau ’s van de motor kan de machinist zeer eenvoudig drie werkstanden kiezen voor de transmissie waarmee de machine altijd zijn optimale instelling paraat heeft. Om hem helemaal op het werk te kunnen afstellen is er ook nog keuze voor het  “clutch-cut-off” moment waarbij wordt ingesteld op welke moment de aandrijving wordt losgekoppeld als het rempedaal wordt gebruikt.

doorVan der Spek

Zo sterk als beton 2.0, wederom nieuwe Hyundai laadschop voor de Lek Beton in Groot-Ammers.

Na 7 jaar trouwe dienst en vele probleemloze draaiuren heeft de Lek Beton in Groot-Ammers hun Hyundai HL740-9 vervangen door een eveneens door Van der Spek Vianen geleverde nieuwe Hyundai laadschop. Ditmaal is er een nieuwe Hyundai HL940 geleverd.

De nieuwe ruim 13 ton wegende Hyundai HL940 zal bij de betoncentrale ingezet gaan worden voor het op- en overslaan van de grondstoffen die benodigd zijn voor de productie van beton.

Uiteraard voldoet de nieuwe Hyundai HL940 aan de hoogste emissie-eisen, de zuinige 6 cilinder QSB 6.7 liter Cummins voorzien van een DOC katalysator zorgt dat deze de Tier IV final eisen zonder roetfilter bereikt. Regenereren behoort bij de nieuwe Hyundai dus tot het verleden. De machinist kan op het 7” kleurendisplay met touchscreen eenvoudig kiezen tussen de verschillende werkniveaus waarmee altijd het gewenst vermogen beschikbaar is.  De Rexroth pompen zorgen met loadsensing en flowsharing dat de machine de juiste prestaties levert met het laagste brandstofverbruik.

Met de volledig automatische versnellingsbak van ZF wordt het brandstofverbruik nog verder teruggebracht. Evenals de werkniveau ’s van de motor kan de machinist zeer eenvoudig drie werkstanden kiezen voor de transmissie waarmee de machine altijd zijn optimale instelling heeft voor het uit te voeren werk. Om hem helemaal op het werk te kunnen afstellen is er ook nog keuze voor het  “clutch-cut-off” moment waarbij wordt ingesteld op welke moment de aandrijving wordt losgekoppeld als het rempedaal wordt gebruikt.

Extra LED-verlichting zorgt ervoor dat de Hyundai altijd goed zichtbaar is en voor een veilige werkomgeving zorgt. Centrale smering draagt zorg voor een optimale smering van alle bewegende delen.

Betonmortelcentrale De Lek, in de volksmond De Lek Beton, is al ruim 50 jaar een vertrouwde partner in de bouw. Het familiebedrijf is in de loop der jaren uitgegroeid tot een specialist in de levering van betonmortel en andere cementgebonden species. Vanuit de vestigingsplaats Groot-Ammers transporteren de grijs-oranje wagens de betonmortel, metselspecie en andere producten.

doorVan der Spek

Weer nieuwe Hyundai HL980 toegevoegd aan materieelvloot van Sagro

Van der Spek Vianen heeft weer een nieuwe Hyundai laadschop geleverd aan Sagro. Ditmaal is een nieuwe Hyundai HL980 toegevoegd aan de uitgebreide materieelvloot van Sagro uit ’s-Heerenhoek.

Deze nieuwe 31 tons laadschop zal net als de eerder geleverde Hyundai’s worden ingezet op één van de recyclinglocaties en op-en overslaglocaties van Sagro waar hij zal zorgdragen voor al het op- en overslagwerk van de materiaalstromen.

Sagro is van een lokaal aannemingsbedrijf in de jaren ’60 door productontwikkelingen, specialisaties en overnames uitgegroeid tot een Multi disciplinaire onderneming die op dit moment met meer dan 250 medewerkers actief is op vele werkterreinen, waarbij logistiek een centrale rol speelt.

De kracht van Sagro is meedenken met hun opdrachtgevers en het bieden van totaaloplossingen. Ze zijn o.a. actief op de volgende werkgebieden ; infrastructuur, milieuadvisering, sloopwerken, asbestverwijdering, bodem(water)saneringen, recycling, transportwerkzaamheden, en op-en overslag activiteiten . Sagro opereert slagvaardig en veilig, met veel aandacht voor kwaliteit en milieu. De platte organisatie van Sagro en het feit dat ze beschikken over een eigen, goed onderhouden machinepark, maakt dat ze snel en flexibel kunnen reageren op verzoeken van hun opdrachtgevers en ieder vraagstuk kunnen invullen.

Voor de aandrijving is een zeer zuinige Scania DC13 084A 6-cilinder motor verantwoordelijk, in de HL980 levert hij een vermogen van 380 pk. Deze motor heeft net als bij alle Hyundai laadschoppen geen kostenverhogend roetfilter, de Tier IV final emissie eisen worden behaald met een DOC katalysator in combinatie met Ad-Blue die onderhoudsvrij is. De motor regenereert dus niet actief waarmee extra brandstof en kosten gemoeid zijn.

De standaard automatische lock-up in de versnellingen zorgen voor nog meer brandstofbesparing tijdens het rijden met de machine. Om ook in stoffige werkomstandigheden zonder problemen te kunnen werken zijn de nieuwe Hyundai laadschoppen standaard voorzien van o.a. gescheiden en grofmazige koelers, stofdicht afgesloten motorruimte, en instelbare automatische omkeerfan.

Optioneel is er door Sagro gekozen om de assen te voorzien van as-koeling wat bij Hyundai echt een koelsysteem is met een geheel gesloten olieflows, pompen en losse koelers. Voor goed zicht tijdens de lange werkdagen is de machine voorzien van extra LED werkverlichting en verder verzorgt een gemonteerde automatische vetsmering dat de machine continu- en juist gesmeerd wordt.

Een overdrukysteem om de cabine zorgt dat de machinist ongeacht de omstandigheden veilig zijn werk kan doen.

De machinist kan op het 7” kleurendisplay met touchscreen eenvoudig kiezen tussen de verschillende werkniveaus van de motor waarmee altijd het gewenste vermogen beschikbaar is voor de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. Tevens kan in één oogopslag gezien worden welke instellingen actief zijn voor de transmissie en aandrijvingen zodat hij als gewenst deze snel en efficiënt kan wisselen om zo efficiënt mogelijk te werken.

Evenals de werkniveau ’s van de motor kan de machinist zeer eenvoudig drie werkstanden kiezen voor de transmissie waarmee de machine altijd zijn optimale instelling paraat heeft. Om hem helemaal op het werk te kunnen afstellen is er ook nog keuze voor het “clutch-cut-off” moment waarbij wordt ingesteld op welke moment de aandrijving wordt losgekoppeld als het rempedaal wordt gebruikt.

doorVan der Spek

Nieuwe Hyundai HL960special voor Verbrugge

Van der Spek Vianen heeft een speciaal geprepareerde Hyundai laadschop afgeleverd bij Verbrugge terminals in Terneuzen. Dit maal een Hyundai HL960Special die de vloot met op- en overslag Hyundai’s gaat aanvullen. Door de zeer goede ervaringen die door Verbrugge zijn opgedaan met de machines en de service van Van der Spek Vianen was de keuze voor wederom een Hyundai geleverd door Van der Spek snel gemaakt.

De nieuwe 19 ton wegende HL960 wordt aangedreven door zuinige Cummins QSB 6.7 6-cilinder dieselmotor welke uiteraard voldoet aan de nieuwste emissie eisen. De uitlaatgassen worden door middel van AD blue in combinatie met een DOC katalysator gereinigd. Middels de grote touchscreen in de ruime cabine kan eenvoudig worden gekozen tussen de verschillende werkstanden zodat er altijd zo efficiënt mogelijk en met het laagste brandstofverbruik gewerkt kan worden. Rexroth hydrauliek met loadsensing en flow-sharing zorgt dat er altijd voldoende kracht en vermogen present is om optimaal te kunnen werken met de machine.

In de luxe cabine heeft de machinist een goed overzicht rondom de machine en is via het instrumentarium en grote touchscreen alle benodigde informatie direct in zicht. Tevens kunnen alle gewenste instellingen eenvoudig worden bediend. Het standaard gemonteerde weegsysteem geeft direct de gewenst informatie over de geladen of overgeslagen tonnages.

De Hyundai HL960 is uitgerust met ZF assen en volledig ZF automatische versnellingsbak welke standaard is uitgevoerd met lock-up in de versnellingen zodat er nog meer brandstof wordt bespaard.

Een standaard gemonteerde automatische omkeerbare koelventilator zorgt dat zeker bij inzet in stoffige werkomgevingen de koelers optimaal schoon blijven. In de Hyundai zijn deze koelers standaard uitgevoerd met extra grote mazen en kunnen de voorste worden weggeklapt om eenvoudig te kunnen schoonmaken als dit benodigd is.

 

De Hyundai HL960Special is opgebouwd door de werkplaatsen van Van der Spek voor inzet bij het op- en overslaan van “agressieve” producten welke een standaard machine op korte termijn zouden aantasten. Bij deze “agressieve” producten moet er gedacht worden aan o.a. kunstmest,fosfaten en zout. Van der Spek Vianen kan als gewenst een uitgebreid advies geven om machines aan te passen voor elke inzet en gewenste benodigde bescherming.

Om tegen de inwerkingen van deze producten te kunnen is HL960 volledig omgebouwd met vele aanpassingen en beschermingen. De machine is na deze ombouw volledig gespoten in een speciale 2 componenten epoxy lak zodat hij de komende jaren beschermt is tegen inwerkingen van buitenaf.

Uiteraard staat veiligheid en het welzijn van de machinist voorop bij Verbrugge en daarom is de machine ook voorzien van een cabine beschermrek aan de voorzijde en een camerasysteem zodat de machinist ook goed zicht heeft achter de machine. Voor een goed klimaat in de cabine is er een overdrukunit gemonteerd die zorgt voor zuivere en schone luchttoevoer.

doorVan der Spek

Hyundai laadschop primeur voor Bottelier

De eerste nieuwe Hyundai HL965 was al te zien op de TKD in Almere en nu is deze primeur voor Nederland afgeleverd bij Bottelier in Haarlem.

Na de levering van vier nieuwe Hyundai HX-graafmachines door Van der Spek Vianen vorig jaar was het niet vanzelfsprekend dat er ook standaard weer een Hyundai gekocht zou gaan worden te vervanging van een laadschop bij Botterlier. Net als altijd is er zeer goed onderzocht welke machines zouden passen in het eisen- en wensenpakket bij Bottelier. Na een uitgebreid vergelijk en demo’s op locatie is de keuze gevallen op de nieuwe Hyundai HL965.

Met zijn basisgewicht van ruim 20 ton is de nieuwe Hyundai HL965 tussen de 18,5 tons HL960 en 23.5 tons HL970 gekomen in het uitgebreide leveringsprogramma van Hyundai

Een Cummins QSL9 6-cilinder Tier IV-final motor met een vermogen van 201kW zorgt voor de aandrijving, uiteraard voldoet deze zuinige motor aan de nieuwe emissie-eisen. De uitlaatgassen worden door middel van AD blue in combinatie met een DOC katalysator gereinigd. Er is dus geen kostenverhogend roetfilter gemonteerd op de Hyundai HL965. Bij 1.400 toeren per minuut het heeft deze motor al het maximale koppel van 1.480 Nm wat zorgt voor een zeer laag brandstofverbruik.
Een standaard gemonteerde automatische omkeerbare koelventilator zorgt dat zeker bij inzet in stoffige werkomgevingen de koelers optimaal schoon blijven. In de Hyundai zijn deze koelers standaard uitgevoerd met extra grote mazen en kunnen de voorste worden weggeklapt om eenvoudig te kunnen schoonmaken als dit benodigd is.

Op het grote touchscreen in de ruime moderne cabine kan de machinist zeer eenvoudig kiezen tussen de verschillende motorinstellingen waarbij gekozen kan worden tussen Economy, Standard en Power. In combinatie met deze motorinstellingen kan er op dezelfde touchscreen gekozen worden tussen vier verschillende programma’s voor de transmissie waarbij het schakelmoment wordt aangepast.

Om de afstelling optimaal en zo efficiënt mogelijk te maken kan de machinist kiezen wanneer het “ Clutch Cut Off” moment plaats vind. Dit “Clutch Cut Off” moment is wanneer de transmissie ontkoppeld bij een bepaalde stand van het rempedaal. Deze instelling is wenselijk om verschil te maken bij bijvoorbeeld snel laden van vrachtwagens waarbij het laadframe omhoog moet en er geen aandrijving meer gewenst is. Het CCO is intelligent is stelt zich bij afhankelijk van snelheid en benodigde rijkracht.

Rexroth hydrauliek met loadsensing en flowsharing zorgt voor optimale toevoer van hydraulische kracht zodat de HL965 zijn werk optimaal kan uitvoeren. Voor de remmen en de koelfan is een separate pomp gemonteerd zodat de functies elkaar niet beïnvloeden en alle geleverde olie zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt met een laag brandstofverbruik als gevolg.

De volledig aandrijflijn is van ZF is voorzien van een automatische versnellingsbak met vijf versnellingen voorruit en drie versnellingen achteruit. Vanaf de tweede versnelling is deze voorzien van een lock-up waardoor doorslippen wordt voorkomen en onnodige energie en brandstof verloren gaat. De machine van Bottelier is voorzien van askoeling op zowel de voor- als achteras, belangrijk hierbij is te vermelden dat het om een echter koeling gaat met separate pompen voor de olieflow en losse koeler zodat de koeling optimaal werkt en er geen warmte overdracht is met andere koeling.

De HL965 is standaard voorzien van ride-control zodat de machinist ook met lading comfortabel rijdt.
Alle Hyundai-modellen uit de HL900-serie en dus ook de nieuwe HL965 van Bottelier zijn standaard uitgerust met Hyundai ’s eigen ingebouwde weegsysteem om deze lading te wegen. Dit systeem is tot +/- 1 procent nauwkeurig en beschikt over automatische- en handmatige instellingen voor het bijhouden van het gewicht van verschillende bakken en totaalgewichten. De systeemmetingen worden weergegeven op het multifunctionele scherm in de cabine en bieden informatie die betrouwbaar genoeg is om productiebeheer te ondersteunen.

Voor onderhoudswerkzaamheden kan de motorkap elektrisch worden geopend zodat bij alle onderdelen eenvoudig en veilig kan worden gekomen.

Bottelier, opgericht in de jaren 70, is een modern sloopbedrijf in Haarlem dat gespecialiseerd is op het gebied van slopen en demonteren van bouw en utiliteitsbouw, zorgcomplexen, grote wooncomplexen, flats, industriële bouw en installaties, kunstwerken en infra-werken.

De zienswijze van het modern sloopbedrijf is gebaseerd op; “zeggen wat je doet en doen wat je zegt”, no nonsens, ontzorgen van de opdrachtgevers en het aanbieden van een totaal pakket. Het dienstenpakket van Bottelier bestaat uit amoveren, demonteren, slopen, asbest saneren, bodem saneren, bouwrijp maken, grondwerk t.b.v. nieuwbouw, mobiel breken of ontvangen van puinstromen op hun vergunde bewerkingsinrichting in Haarlem en de leverantie van granulaten.

Bij al deze werkzaamheden hanteren ze de termen: knippen, hakken, sorteren, afhijsen, optimaal hergebruik, certificeren, deelstromen, scheiden aan de bron, selectief slopen, automatiseren, optimaliseren, MVO, CO2 reductie, cradle to cradle, EMVI, BREEAM, CE markering.
Bottelier is al ruim 45 jaar een begrip en toonaangevend binnen het vakgebied.

doorVan der Spek

Spelt gaat wederom voor Hyundai laadschop geleverd door Van der Spek Vianen

Na vele tevreden draaiuren is bij Spelt een Hyundai HL760 van 2008 ingeruild bij Van der Spek Vianen voor een nieuwe Hyundai HL960 welke ook weer ingezet zal gaan worden voor het op-en overslaan van te recyclen producten bij de sorteerinstallatie welke eveneens door Van der Spek Vianen is geleverd.

De nieuwe 19 ton wegende HL960 wordt aangedreven door zuinige Cummins QSB 6.7 6-cilinder dieselmotor welke uiteraard voldoet aan de nieuwste emissie eisen. De uitlaatgassen worden door middel van AD blue in combinatie met een DOC katalysator gereinigd. Middels de grote touchscreen in de ruime cabine kan eenvoudig worden gekozen tussen de verschillende werkstanden zodat er altijd zo efficiënt mogelijk en met het laagste brandstofverbruik gewerkt kan worden. Rexroth hydrauliek met loadsensing en flow-sharing zorgt dat er altijd voldoende kracht en vermogen present is om optimaal te kunnen werken met de machine.

In de luxe cabine heeft de machinist een goed overzicht rondom de machine en is via het instrumentarium en grote touchscreen alle benodigde informatie direct in zicht. Tevens kunnen alle gewenste instellingen eenvoudig worden bediend. Het standaard gemonteerde weegsysteem geeft direct de gewenst informatie over de geladen of overgeslagen tonnages.

De Hyundai HL960 is uitgerust met ZF assen en volledig ZF automatische versnellingsbak welke standaard is uitgevoerd met lock-up in de versnellingen zodat er nog meer brandstof wordt bespaard.

Een standaard gemonteerde automatische omkeerbare koelventilator zorgt dat zeker bij inzet in stoffige werkomgevingen de koelers optimaal schoon blijven. In de Hyundai zijn deze koelers standaard uitgevoerd met extra grote mazen en kunnen de voorste worden weggeklapt om eenvoudig te kunnen schoonmaken als dit benodigd is.

Bij Spelt is optioneel gekozen om de luchtinlaat te voorzien van een speciaal filtersysteem zodat de luchtfilters minder snel gereinigd dienen te worden wat de inzetbaarheid van de machine nog verder verhoogt.

Uiteraard is de machine uitgevoerd met een overdruksysteem op de cabine zodat de machinist altijd in een goede werkomgeving zijn werk kan uitvoeren.

Spelt is een gezond familiebedrijf, sterk in het inzamelen en verwerken van afvalstromen en in het uitvoeren van grondwerkprojecten. Door duurzaamheid voorop te houden is Spelt erin geslaagd vrijwel alle afvalstoffen te recyclen en om te zetten naar grondstoffen en energie. Afvalstoffen zien ze bij Spelt niet meer als afval maar als grondstoffen. Door de juiste extra aandacht voor de afvalstromen beschermen ze primaire materialen en dragen ze bij aan de circulaire economie. Een besparing van grondstoffen is een directe winst voor het milieu. Op een eenvoudig en transparant wijze analyseren ze afvalprobleem en bieden ze een betrouwbare duurzame oplossing. Deze oplossing bieden ze binnen het totaalpakket die ze graag verzorgen.

Voor civiele werkzaamheden bied Spelt dezelfde transparante totaaloplossingen, waarbij ze meedenken in het gehele proces. Door in de voorbereidingsfase rekening te houden met alternatieve werkwijzen en materialen kan Spelt voordelen ook werkelijk realiseren. In de sloop- en grondwerkoplossingen zijn een veilige uitvoering en een kwalitatief hoogwaardig resultaat de belangrijkste uitgangspunten.

Van der Spek heeft voor het uitvoeren van deze werkzaamheden en het verwerken van de stromen al vele machines geleverd aan Spelt in de afgelopen jaren. Naast vele Hyundai ’s werden o.a. ook de sorteer- en puinbreekinstallatie, een Powerscreen mobiele zeefmachin, een Terex TTS620 trommelzeef en een Lindner Urraco verkleiner geleverd