Search
Close this search box.

Vierde Hyundai laadschop op een rij voor Asfalt Productie Hoogblokland (APH)

doorVan der Spek

Vierde Hyundai laadschop op een rij voor Asfalt Productie Hoogblokland (APH)

Van der Spek Vianen heeft vanaf hun werkplaatsen Vianen wederom een nieuwe Hyundai laadschop geleverd aan Asfalt Productie Hoogblokland (APH). Het is de vierde nieuwe Hyundai laadschop op een rij die bij APH in gebruik wordt genomen. Na een HL780-7, een HL780-7A en een HL780-9 is het nu de beurt voor een nieuwe Hyundai HL980-XT die na vele tevreden draaiuren een eerder geleverd Hyundai gaat vervangen.

Deze nieuwe 31 tons laadschop zal net als de eerder geleverde laadschoppen worden ingezet voor op- en overslagwerk op de asfaltcentrale in Hoogblokland. Om goed en gemakkelijk in de bunkers en vrachtwagens te kunnen laden is de nieuwe Hyundai HL980 voorzien van een XT-laadframe, XT wel zeggen dat de machine origineel af fabriek wordt geleverd met een langer laadframe, waardoor er een aanzienlijk hogere uitstorthoogte mogelijk is. Aan de machine is een nieuwe bak gemonteerd met een inhoud van 6.100 liter.

Door de goede ervaringen met eerder geleverde Hyundai laadschoppen en de fijne samenwerking tussen medewerkers van APH en Van der Spek was deze keuze voor weer een Hyundai geleverd door Van der Spek één die voor de hand ligt.

Voor de aandrijving is een zeer zuinige Scania DC13 084A 6-cilinder motor verantwoordelijk, in de HL980 levert hij een vermogen van 380 pk. Deze motor heeft net als bij alle Hyundai laadschoppen geen kostenverhogend roetfilter, de emissie eisen worden behaald met een DOC katalysator in combinatie met Ad-Blue die onderhoudsvrij is. De motor regenereert dus niet actief waarmee extra brandstof en kosten gemoeid zijn. De standaard automatische lock-up in de versnellingen zorgen voor nog meer brandstofbesparing tijdens het rijden met de machine.

Om ook in stoffige werkomstandigheden zonder problemen te kunnen werken zijn de nieuwe Hyundai laadschoppen standaard voorzien van o.a. gescheiden en grofmazige koelers, stofdicht afgesloten motorruimte, en instelbare automatische omkeerfan.

Optioneel is er door APH gekozen om de assen te voorzien van as-koeling wat bij Hyundai echt een koelsysteem is met een geheel gesloten olieflows, pompen en losse koelers. Voor goed zicht tijdens de lange werkdagen is de machine voorzien van extra LED werkverlichting en verder verzorgt een gemonteerde automatische vetsmering dat de machine continu- en juist gesmeerd wordt. Een overdrukysteem om de cabine zorgt dat de machinist ongeacht de omstandigheden veilig zijn werk kan doen.

De machinist kan op het 7” kleurendisplay met touchscreen eenvoudig kiezen tussen de verschillende werkniveaus van de motor waarmee altijd het gewenste vermogen beschikbaar is voor de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden.

Tevens kan in één oogopslag gezien worden welke instellingen actief zijn voor de transmissie en aandrijvingen zodat hij als gewenst deze snel en efficiënt kan wisselen om zo efficiënt mogelijk te werken. Evenals de werkniveau ’s van de motor kan de machinist zeer eenvoudig drie werkstanden kiezen voor de transmissie waarmee de machine altijd zijn optimale instelling paraat heeft. Om hem helemaal op het werk te kunnen afstellen is er ook nog keuze voor het  “clutch-cut-off” moment waarbij wordt ingesteld op welke moment de aandrijving wordt losgekoppeld als het rempedaal wordt gebruikt.