Zoek
Sluit dit zoekvak.

Categorie archief Elektrisch

door-Van der Spek-

Electrische ATC Hotbox geleverd aan Meijerink Wegenbouw.

Onlangs leverde Van der Spek Vianen een zeer duurzame elektrisch aangedreven ATC 100S asfalt thermo container aan Meijerink Wegenbouw. ATC is de afkorting voor Asfalt Thermo Container.

De geleverde ATC100S heeft een inhoud van 15 ton asfalt welke op temperatuur wordt gehouden zodat men lang de kwaliteit van het te verwerken asfalt kan garanderen. De Hotbox is gebouwd op een container-frame, zodat deze makkelijk op en af te zetten is van de vrachtwagens waardoor deze ook voor ander werk ingezet kunnen worden.

De nieuwe ATC100S is uitgerust met een speciaal ontwikkeld oplaadbaar accupakket van 23KwH waarmee de machine elektrisch wordt aangedreven zodat hij emissie-vrij zijn werk kan uitvoeren.

Het asfalt wordt door middel van een elektrisch aangedreven worm in de container naar buiten getransporteerd waarna met behulp van een glijgoot het asfalt verdeeld kan worden op de te repareren schade aan de weg. Naast de worm worden ook de hydraulisch klapbare kleppen ook elektrisch aangedreven.

De ATC “Hot Box” is leverbaar met een inhoud van 2,5 tot 20 ton. Als optie kan de ATC uitgebreid worden met: een externe worm, met deze worm kan met naast de vrachtauto het asfalt in bijvoorbeeld een sleuf lossen.

Meijerink wegenbouw: De wegbereiders

Volgens het woordenboek zijn wegbereiders mogelijkmakers. De mensen die het pad effenen voor anderen. Dat is overdrachtelijk bedoeld, maar wat Meijerink betreft mag u het gerust letterlijk nemen. In letterlijke zin bouwen ze aan wegen en pleinen, aan straten, stegen en paden.

In overdrachtelijk opzicht zorgen ze ervoor dat de opdrachtgevers met een minimum aan rompslomp en ergernis hun projecten op hoog kwalitatief niveau gerealiseerd krijgen. Door efficiënt te werken met het modernste materieel als o.a. met door Van der Spek Vianen geleverde Dynapac machines en door een lage overhead kunnen de kosten beheersbaar blijven. Meijerink : professioneel en praktisch: wegenbouwers/wegbereiders in alle opzichten.

doorVan der Spek

Near grid Solutions

Op weg naar groene energie op werven

Lawaaierige en stinkende dieselgeneratoren voor de aandrijving van kranen en andere bouwmachines. Het is helaas nog altijd een dagelijkse realiteit die vooral in stedelijke omgevingen voor overlast zorgt bij bewoners die vlakbij een bouwwerf wonen. Near grid Solutions uit Lokeren wil daar met een krachtige batterij-oplossing flexibel op inspelen.

Dat op bouwwerven heel wat energie nodig is, spreekt voor zich. Tal van machines zijn de hele dag operationeel. “Grote kranen vormen daarbij veruit de grootste uitdaging”, legt Frank Vermeulen, zaakvoerder van Near grid Solutions uit. “Die vragen immers heel wat vermogen. Dat vermogen is, naargelang de locatie, niet altijd leverbaar. Aannemers zoeken dan hun toevlucht tot dieselgroepen. Met de nodige overlast voor omwonenden en milieuschade tot gevolg.”

Vaarwel dieselgroep!

Vanuit deze problematiek ontwikkelde Near grid Solutions een krachtige batterij-oplossing. “Dankzij onze plug & play batterijsystemen van Near grid Solutions kunnen bouwbedrijven hun transitie naar hernieuwbare energie versnellen”, zegt Frank Vermeulen. “Onze batterijen bieden het vermogen dat nodig is, zonder het elektriciteitsnet te belasten. Daarnaast reduceert de aannemer zijn CO2-uitstoot aanzienlijk als hij zijn dieselgroep vaarwel zegt.”

Drie kranen, één aansluiting

Aannemers hoeven zich geen zorgen te maken over voldoende vermogen “Near grid Force is de enige batterij die probleemloos tot drie kranen kan aansturen met één 32 ampere aansluiting”, zegt Frank Vermeulen uit. Ook aan gebruiksgemak is gedacht. “Je sluit onze batterij in een handomdraai aan op het reguliere stroomnetwerk. Je kan bovendien perfect je verbruik op de werf monitoren en mogelijke problemen worden onmiddellijk gesignaleerd.”

Duurzame shift

Het jonge bedrijf mag onder andere grote spelers als Vanhout, Strabag, BAM Interbuild tot zijn klanten rekenen. Ondertussen worden de werfbatterijen van Near grid Solutions al op een dertigtal werven in België ingezet. Het begin van een shift naar duurzame energie op bouwwerven.

bron: https://buildings-forum.com/nl/suppliers/detail/354

doorVan der Spek

Nederlandse primeur on tour

Van der Spek heeft onlangs een nieuwe Turbosol aanhangerbetonpomp van het type TB30 in gebruik genomen. Met deze demomachine wil Van der Spek de Nederlandse markt kennis laten maken met de aanhangerbetonpompen van Turbosol.

Turbosol is een Italiaanse producent van o.a. aanhangerbetonpompen. Deze producten sluiten mooi aan bij het leveringsprogramma van CIFA, waarvoor Van der Spek in Nederland al enige jaren succesvol importeur is.

De maximale capaciteit van de Turbosol TB30 is 30 m³ per uur bij een druk van 80 bar. Door het relatief lage totaalgewicht van 2.500 kg is de TB30 eenvoudig te vervoeren achter een grote bestelbus en daardoor is hij zeer interessant voor de gebruikers in Nederland en België.


De TB30 is standaard uitgevoerd met een elektrische triller op de grill, hydraulisch bedienbare losklep onder in de trechter, claxon en Bosch Rexroth pomp. Naar wens zijn nog diverse opties te monteren, zoals radiografische bediening met toerenregeling, hogedrukreiniger, haspel ten behoeve van de slang voor de hogedrukreiniger, en aluminium deksel op de trechter met werklampen.

Naast deze TB30 zijn ook zwaardere uitvoeringen als stationaire betonpompen leverbaar, de TB50 en de TB70. Een kleinere variant, de Beton Master, werd door Van der Spek Vianen B.V. al eerder uitgeleverd aan FHP Renovaties.


Turbosol betonpompen zijn te leveren met een 4 cilinder Stage V dieselmotor, maar zijn ook in een elektrische variant verkrijgbaar.

Wilt u meer weten over de betonpompen van Turbosol of heeft u interesse in een demo? Neem dan contact op met onze vertegenwoordigers.

doorVan der Spek

PRIMEUR ; BAM Infra neemt eerste elektrisch aangedreven ATC 100S hotbox in bedrijf

De nieuwe ATC 100S heeft een inhoud van 15 ton asfalt. Deze hot box is volledig elektrisch aangedreven, door middel van een batterij-pack en elektromotor word de worm aangedreven.

In plaats van de dieselmotor is gekozen voor een 23 kW batterij-pack die de elektromotor van elektriciteit voorziet. Deze ATC 100S is tevens uitgevoerd met een emulsie sproei installatie die de kleeflaag aanbrengt alvorens de vakken met asfalt te repareren. De emulsie word ook met een elektrische verwarmingsinstallatie verwarmd.

De pomp om de emulsie te kunnen verwerken is tevens elektrisch verwarmd.

In de werkplaats van Van Der Spek Vianen zijn de speciale wensen van deze bijzondere ATC uitgevoerd. Zo is de ATC op een twist lock frame gebouwd wat in eigen beheer is ontwikkeld. Op wens van de gebruikers is er extra werkverlichting en rijverlichting opgebouwd. De ATC 100S Hot box zal ingezet worden voor onderhouds en reparatie werkzaamheden aan het Nederlandse wegennet.

#duurzaam#uwproductieonzezorg

doorVan der Spek

De nieuwe Hyundai HX260E Electric compleet in beeld bij GMB.

Bij GMB is deze geheel elektrisch aangedreven Hyundai direct in bedrijf genomen op de dijkversterking Gorinchem-Waardenburg waar hij laat zien wat de duurzame toekomst gaat worden, een emissievrije bouwplaats.

#uwproductieonzezorg #duurzaam #samenwerking

doorVan der Spek

Hyundai HX260AL Electric in actie

Vandaag heeft de complete nieuwe elektrische Hyundai Construction Equipment Europe HX260AL Electric zijn eerste kuubs verzet. Tijdens deze eerste uren waarbij direct zware grond werd afgegraven heeft de machine zijn verwachtingen geheel waargemaakt.

Uiteraard willen we op het moment nog zoveel aan jullie melden echter dat doen we als hij wordt afgeleverd aan GMB. Hij zal hiervoor natuurlijk eerst in de bekende bedrijfskleuren worden gespoten door onze collega’s van PRIMA Equipment.

#electrischaangedreven#duurzaamondernemen#vooroplopen#uwproductieonzezorg

doorVan der Spek

Neargrid ontwikkelt werfbatterij

Near grid Solutions ontwikkelt groene en slimme werfbatterij met Siemens-technologie – Green box biedt duurzaam alternatief voor dieselgenerator

Near grid Solutions, de Lokerse hernieuwbare energiespecialist, heeft Green box ontwikkeld. De werfbatterij stelt aannemers en bouwbedrijven in staat om het tekort aan energie geleverd door het stroomnet op een groene manier op te vangen, zelfs voor piekvermogens zoals torenkranen. Green box is zo een duurzaam alternatief voor dieselgeneratoren en biedt in tegenstelling tot deze vervuilers betere beveiligingsmogelijkheden en efficiëntie, inzicht in energieverbruik, modulariteit van vermogen en geen geluidsoverlast. De oplossing kwam tot stand met technologie van Siemens waardoor de Green box uniek is in zijn veiligheidsgarantie en sturing en monitoring vanop afstand.

Een bouwwerf heeft heel wat vermogen nodig: een stabiele toestroom en betrouwbare energiebron zijn daar van onschatbaar belang. “De grootste uitdaging zijn torenkranen”, vertelt Frank Vermeulen, zaakvoerder van Near grid Solutions. “Die vragen heel wat vermogen, en afhankelijk van de locatie van de werf kan de netbeheerder die niet altijd ter beschikking stellen. Tot op vandaag kijkt men meestal naar dieselgeneratoren om dit op te vangen. De rest van de werf wordt dan gewoon op het net aangesloten. Wat daarbij echter vaak over het hoofd wordt gezien, is de beveiliging. In een energienet dat steunt op invertoren kan je niet meer dezelfde principes hanteren als in het klassieke distributienet.”

Selectieve beveiliging

De aandacht voor de beveiligingsvereisten in de ontwikkeling van Green box maakt deze werfbatterij uniek in zijn soort. En dat is deels te danken aan Siemens-technologie. “De SIMATIC plc-sturing in combinatie met vermogensautomaten van Siemens laten toe om voor de Green box de parameters aan te passen afhankelijk van de geconnecteerde lasten op de werf”, vertelt Geert De Coninck, Business Unit Manager van Factory Automation bij Siemens Digital Industries. “Dankzij deze parameterisatie kan je er in alle gevallen voor zorgen dat de situatie veilig is en dat je de selectiviteit bewaart. Je wil bijvoorbeeld niet dat een kortsluitende waterkoker ervoor zorgt dat je hele werf stilvalt. Door het effectieve kortsluitingssysteem is er minder brandgevaar.”

Remote sturing en monitoring

Bovendien kan Near grid Solutions de plc vanop afstand aansturen, monitoren en updaten. In tegenstelling tot bij dieselgeneratoren hoeven werfleiders dus ook niet meer handmatig om te schakelen. Dankzij de geïntegreerde energiemeters van Siemens krijgt Near grid Solutions een gedetailleerd en realtime beeld van de energiedata van de bouwwerf. “Dit helpt niet alleen bij het beter optimaliseren van het energieverbruik maar ook bij de (vroegtijdige) detectie en preventie van defecten, wat een pluspunt is voor verzekeringskwesties en mogelijkheden biedt voor predictive maintenance”, vertelt Jan Van der Perre, Sales Specialist Energy Management bij Siemens. “De Green box is bovendien modulair en schaalt mee met de vermogen- en energiebehoeften van de werf. In tegenstelling tot vervuilende en luide dieselgeneratoren, zorgt het energiesysteem geruisloos voor een stabiele en efficiënte energietoevoer.”

Betrouwbare partner

Near grid Solutions vond in Siemens de juiste partner voor de ontwikkeling van hun innovatieve, groene stroomoplossing. “Toen ik nog verbonden was aan de Universiteit Gent werkte ik al met Siemens samen, dus ik wist dat het een betrouwbare partner was”, vertelt Bart Meersman. “Dat gaf ons vertrouwen dat de technologie meer dan degelijk zou zijn. Maar ook op vlak van integratie, met Siemens’ partner IEA-Francoys Vanoverschelde, verliep de samenwerking uitstekend”, gaat Frank verder. “Dat is echt een meerwaarde voor ons. De vraagstukken waar we mee kampen, zijn niet altijd evident. Dan de telefoon kunnen pakken en meteen een antwoord op je vragen krijgen of even kunnen sparren, is een grote hulp.”

Perspectieven voor elektrische voertuigen

Near grid Solutions kijkt ook al vooruit naar nieuwe markten en toepassingen. “Elektrische voertuigen snel kunnen opladen is een volgende uitdaging voor het elektriciteitsnet waar we ons nu op concentreren. We ontwikkelen oplossingen voor toepassingen waar het net niet kan leveren. We zien dat heel wat grootsteden wereldwijd botsen op de limieten van betrouwbare netvoeding. Ook dat is een enorme uitdaging, die we op termijn graag aangaan”, concludeert Bart Meersman.

bron: https://press.siemens.com/be/nl/persbericht/near-grid-solutions-ontwikkelt-groene-en-slimme-werfbatterij-met-siemens-technologie

doorVan der Spek

Nieuwe Eco-Digger R20E in gebruik genomen door GKB Groep

GKB heeft na een uitgebreide inventarisatie van de elektrisch aangedreven minigraver markt gekozen voor een 2 tons zware Eco-Digger R20E.

De basis voor deze moderne machine is een Hyundai minigraafmachine, waarbij de machine wordt voorzien van een krachtige elektromotor gevoed door een Lithium accu pakket.

Uitgangspunt bij de keuze van de accucapaciteit is de voorwaarde dat de machine minimaal 8 uur op 1 lading kan draaien. Alle elektrische componenten zijn keurig binnen de bestaande beplating gemonteerd en de 380Volt acculader heeft een mooie plek in de cabine gekregen.

Naast dat de machine geen stikstof uitstoot heeft, is het ook veiliger om met de Eco-Digger te werken ten opzichte van een traditionele machine. Doorgaans maakt een dieselmotor een dominant geluid waardoor de machinist omgevingsgeluiden minder goed kan horen. Door de elektrische aandrijving is het fluisterstil rondom de machine, waardoor de machinist goed met de omgeving kan communiceren en in de gaten kan houden. Een ander groot voordeel en zeer zo belangrijk is dat  medewerkers die om de machine werken niet blootgesteld worden aan eventuele schadelijke uitlaatgassen.

doorVan der Spek

Primeur Hybride Fuchs MHL350F voor Braam Recycling in Beverwijk

Onlangs heeft Van der Spek Vianen een nieuwe Hybride Fuchs MHL350F bij Braam Recycling in Beverwijk in gebruik gesteld. Met de ingebruikname van deze Hybride Fuchs MHL350F heeft Braam de Europese primeur.

De nieuwe Fuchs zal bij Braam Recycling breed worden ingezet. Naast het laden- en lossen van schepen met te recyclen materialen en geproduceerde bouwstoffen zal de machine ook worden ingezet voor het op- en overslaan van stromen op de ruime locatie aan de binnenhaven in Beverwijk. Uiteraard zullen op- en overslagwerkzaamheden voor derden ook worden uitgevoerd op de kade bij Braam Recycling. Naast de eigenkade licht Braam Recycling ook zeer dicht bij de snelweg wat efficiënt op- en overslaan mogelijk maakt.

Hybride Fuchs MHL350F

Met zijn 35 ton eigen gewicht en overslagbereik van 16 meter is de nieuwe MHL350F in staat om in Beverwijk eenvoudig op- en overslagwerkzaamheden uit te voeren.

Om het bereik van 16 meter te halen is Fuchs MHL350E is uitrust met een 8.5 meter giek en een 7,2 meter lepelsteel. Het bereik is gemeten van het hart van de draaikrans tot aan de pen van de lepelsteel, het bereik aan de buitenzijde van de grijper is zelfs ruim 17,5 meter. 

Net als alle Fuchs machines is uiteraard ook deze MHL350F voorzien van een  draaikrans die is voorzien van een dubbele lagering waardoor naast stabiliteit een zeer lange levensduur is gegarandeerd. Deze zelfde zeer degelijke opbouw is in de gehele machine te vinden.

In de MHL350F is de zeer duurzame en zuinige Deutz TCD 6.1. L6 is 6-cilinder turbodieselmotor met gemonteerd welke 160kW vermogen levert. Het geleverde vermogen wordt overgegeven aan de zeer efficiënte Linde hydraulische pompen welke beide 330 liter/min geven. Door het optionele hybride systeem dat op de Fuchs MHL350F is gemonteerd wordt het brandstofverbruik nog verder gereduceerd en geeft het de machine meer hydraulisch vermogen om snellere cyclussen te maken waarmee nog meer wordt bespaard.

Tijdens het zakken wordt de energie van het gewicht van de complete uitrusting benut en vult de  hefcilinder de accumulator waarin de energie wordt opgeslagen. Bij het bedienen van de hef wordt de energie teruggegeven aan de hefcilinders, waardoor de dieselmotor en hydrauliekpompen nauwelijks hoeven te werken.

Hierdoor is de machine zeer snel en krachtig bij een zeer laag brandstofverbruik. Middels Ad-Blue en een katalysator wordt uiteraard voldaan aan de laatste emissie-eisen, actief regenereren met het daarbij behorende extra brandstofverbruik en kosten behoren tot het verleden.

De standard compleet gescheiden- en separaat opgestelde koelers dragen er zorg voor dat de machine optimale koeling krijgt. Door de optimale koeling wordt er tijdens het draaien met de machine zeer weinig gebruik gemaakt van de koelvans waardoor naast een zeer laag geluidniveau ook het brandstofverbruik uiterst laag is.

Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is als bij iedere Fuchs een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via een uitklapbare trap toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder op de machine te hoeven klimmen. Veiligheid staat in ieder Fuchs ontwerp voorop.

De Fuchs is uiteraard ook geleverd met de Fox-cabine. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt. Middels joystick besturing kan de machine eenvoudig worden bestuurd en is optimaal zicht op het werk gegarandeerd.

Standaard is de Fuchs MHL350F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan doordat de machinist altijd kan zien wat achter- en naast hem gebeurd.

LED-verlichting zorgt er voor dat ook in de vroeg- en late uren veilig gewerkt kan worden met goed zicht op het uit te voeren werk.

Prima Equipment heeft de nieuwe Fuchs in de herkenbare bedrijfskleuren van Braam Recycling gespoten waarmee hij in de haven direct opvalt.

doorVan der Spek

GMB Civiel B.V. investeert duurzaam in een elektrische graafmachine

Als wereld- en maatschappijbewuste onderneming investeert GMB in duurzaamheid en in de energietransactie. Bij de aanschaf van materiaal kijkt men kritisch wat er mogelijk is om zo schoon, veilig en duurzaam mogelijk te werken.

Met deze vooruitstrevende gedachte besloot GMB een volledig elektrisch aangedreven graafmachine aan te schaffen en de keuze viel daarbij op de 2tons zware Eco-Digger R20E. De basis voor deze moderne machine is een Hyundai minigraafmachine, waarbij de machine wordt voorzien van een krachtige elektromotor gevoed door een Lithium accu pakket. Uitgangspunt bij de keuze van de accucapaciteit is de voorwaarde dat de machine minimaal 8uur op 1 lading kan draaien. Alle elektrische componenten zijn keurig binnen de bestaande beplating gemonteerd en de 380Volt acculader heeft een mooie plek in de cabine gekregen. Bij de machine bestelde GMB een complete set elektrische verloopstekkers, waardoor de machine eenvoudig op iedere locatie is op te laden.

Naast dat de machine geen stikstof uitstoot heeft, is het ook veiliger om met de Eco-Digger te werken ten opzichte van een traditionele machine. Doorgaans maakt een dieselmotor een dominant geluid waardoor de machinist omgevingsgeluiden minder goed kan horen. Door de elektrische aandrijving is het fluisterstil rondom de machine, waardoor de machinist goed met de omgeving kan communiceren en in de gaten kan houden. Daarbij worden medewerkers die om de machine werken niet blootgesteld aan eventuele schadelijke uitlaatgassen. Deze manier van veilig werken past goed in het veiligheidsprogramma “Bewust Zonder Ongevallen” waarbij GMB onlangs veiligheidsladder trede 3 behaalde.

Om overal goed gesteld voor de dag te komen, is de machine voorzien van een complete set bakken en wordt de machine veilig vervoerd op een nieuwe aangeschafte trailer.

Onze overheid stimuleert bedrijven die ook willen bijdragen aan een positief effect op de CO2 uitstoot met de riante Mia-Vamil regeling waar deze Eco-Digger voor in aanmerking komt.