Zoek
Sluit dit zoekvak.

Categorie archief Dynapac

doorVan der Spek

Nieuwe Dynapac CS1400 voor De Jong Zuurmond

De Jong Zuurmond heeft een nieuwe Dynapac CS1400 toegevoerd aan hun zeer uitgebreid materieelpark voor het uitvoering van asfaltwerkzaamheden waarin al vele Dynapac’s aanwezig zijn.

De nieuwe Dynapac statische CS 1400 heeft uitstekende verdichtingscapaciteiten. Door de gelijke bandagediameter aan de voor- als achterzijde en doordat de alle walsrollen zijn aangedreven

wordt voorkomen dat het te walsen oppervlakte wordt opgeduwd en een optimale verdichting wordt gerealiseerd. Afhankelijk van de geplaatste ballast heeft de machine een gewicht tussen de 11 en 13 ton.

In een werkgang wordt gelijk een breedte van 2.100mm verdicht doordat alle drie de walsen zorgen voor de verdichting, de optimale verdeling van het gewicht tussen voor en achterzijde zorgt dat dit optimaal gebeurd. Doordat er in de gelijke werkgang zowel aan de voor- als achterzijde wordt verdicht en er geen twee werkgang benodigd is om de 2.100mm te verdichten wordt er veel tijd en brandstof bespaard, de CS1400 laat hiermee zijn duurzaamheid zien. De knikbesturing waarmee de Dynapac CS1400 is uitgevoerd heeft het grote voordeel dat ook in de bochten over de gehele breedte wordt verdicht.

De duurzame Deutz motor is centraal geplaatst onder een ruime motorkap waar vanaf grondniveau alle dagelijkse controle- en onderhoudswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Door de lage plaatsing van de motorunit heeft de machinist optimaal zicht op de uit te voeren werkzaamheden.

De nieuwe machine is uitgevoerd met een ruime cabine die uitgevoerd is met airco en dubbelle bediening. Naar wens van de machinist is de machine uitgevoerd met diverse extra opties. Zo zijn er extra spiegels gemonteerd en is de machine uitgevoerd met draaibare stoelen en een asfalt temperatuur meter.

Het sproeisysteem is uitgevoerd met twee pompen zodat naast een grote wateropbrengst ook de  bedrijfszekerheid is gegarandeerd. De watertanks zijn vanaf grondniveau eenvoudig middels grote openingen te vullen.

Uiteraard is de nieuwe Dynapac gespoten in de welkbekende bedrijfskleuren van De Jong Zuurmond.

Prima Equipement in Hardenberg, onderdeel van Van der Spek Vianen heeft de machine voorzien van de drie kleuren.

doorVan der Spek

Nieuwe Dynapac SD2500CS in gebruik genomen door AVJR

Van der Spek Vianen heeft wederom een nieuwe duurzame Dynapac asfaltafwerkmachine geleverd aan AVJR ( Asfalt Verwerking Jansma Roeloefs) . Uiteraard is hij geleverd in de bekende bedrijfskleur van AVJR. Zijn eerste werk heeft de machine uitgevoerd in Leeuwarden waar hij met twee kleuren asfalt een weg heeft voorzien van een nieuwe laag asfalt.

De nieuwe  Dynapac SD2500CD is uitgevoerd met een zeer duurzame Cummins QSB 6.7-C200 Stage V motor met een vermogen van 149kW die voldoet aan de nieuwste emissie eisen die gelden. De motor is uitgevoerd met Vario Speed die zorgt dat de motor en het hydraulisch vermogen worden afstemt op de uit te voeren werkzaamheden. Met deze nieuwe motor is de SC2500CS nog weer stiller geworden , hetgeen zeer prettig is voor de asfaltploeg en de omgeving waar de machine zijn asfalt verwerkt. Met de investering in deze duurzame Dynapac toont AVJR wederom aan te investeren in de nieuwste technieken met de laagste emissie-uitstoten en brandstofverbruik.

Standaard is de SD2500CS uitgevoerd met Pavemanager 2 waarbij tal van programma’s door de gebruikers gekozen kunnen worden om het voor de gebruikers eenvoudiger te maken met verschillende asfaltmengsels te werken. De optie Dyn@link is standaard geïntegreerd in de machine. Hiermee kan de machine op afstand uitgelezen worden en zijn brandstofverbruik, plaatsbepaling en de machineparameters direct inzichtelijk.

Verder is ook deze SD2500 met de optie Safe Impact geleverd. Deze optie zorgt ervoor dat wanneer een asfaltauto voor de machine komt te staan, de impact minimaal is. Achter de voorste duwrollen zijn namelijk 2 cilinders geplaatst die hydraulisch in- en uitschuiven op het moment dat de asfaltauto in contact komt met de machine. Hierdoor beperkt men de afdrukken in het asfalt door de balk tot het minimum, hetgeen het eindresultaat van het nieuwe wegdek verbetert.

Standaard wordt de SD2500 geleverd met een hydraulisch verschuifbaar platform. Hierdoor kan de stoel van de machinist hydraulisch 50 cm buiten de machine uitgeschoven worden, zowel links als rechts. Hierdoor wordt het zicht op het werk geoptimaliseerd en kan goed controle worden gehouden rondom de machine en kan er altijd veilig gewerkt worden. De machine is standaard uitgevoerd met kleurendisplay’s, zowel boven op het bedienpaneel voor de machinist, als op de hoekbedieningen voor de balkman, zodat alle functies goed en duidelijk zichtbaar zijn en optimaal gebruikt kunnen worden.

Op de machine van AVJR zijn nieuw type hoekbedieningen geplaatst die voorzien zijn van meerdere extra functies. Het cabine dak is elektrisch in hoogte verstelbaar tussen werk- en transportpositie

De Dynapac SD2500CS is uitgevoerd met een V6000TVE afwerkbalk. Deze balk heeft een basisbreedte van 3.0 meter en is hydraulisch uitschuifbaar tot 6.0 meter. De maximale Werkbreedte van deze balk bedraagt 9,60 meter. AVJR heeft er voor gekozen om de balk optioneel te laten uitvoeren met “balk breedte assistentie” waarbij de machinist exact kan aflezen hoe breed de balk is uitgeschoven.

Deze informatie wordt ook via Dyn@link verzameld en kan worden meegenomen in de rapportages.

De afwerkbalk is tevens ook voorzien van het “Pave Stop Systeem”. Dit systeem zorgt ervoor dat bij het stoppen van de machine de balk op hoogte wordt gehouden waardoor de zogeheten stopplekken tot het verleden behoren en de kwaliteit van het ingebouwde wegdek nog meer omhoog gaat en dit resulteert in een langer levensduur. 

Het stabiele rupswerk is uitgevoerd met schrapers voor de rupsen die als benodigd elektrisch kunnen worden opgeklapt zodat deze niet in de weg zitten bij uit te voeren werkzaamheden als dit gewenst is.

doorVan der Spek

Tweede nieuwe Dynapac SD2500CS geleverd aan Asfaltverwerking Klompé binnen het jaar.

Van der Spek Vianen heeft wederom een nieuwe duurzame Dynapac asfaltafwerkmachine geleverd bij Asfaltverwerking Klompé, het is de tweede Dynapac SD2500CS binnen een jaar die geleverd word an Asfaltverwerking Klompé.

Asfaltverwerking Klompé BV uit Wilsum is al ruim 12,5 jaar actief is in asfaltwerken en houd zich bezig met verhuur van asfaltsets en het uitvoeren van allerhande asfaltwerken voor zowel aannemers als particulieren.

De nieuwe  Dynapac SD2500CD is uitgevoerd met een zeer duurzame Cummins QSB 6.7-C200 motor met een vermogen van 149kW. De motor is uitgevoerd met Vario Speed die zorgt dat de motor en het hydraulisch vermogen worden afstemt op de uit te voeren werkzaamheden. Met deze nieuwe motor is de SC2500CS zeer stil, hetgeen zeer prettig is voor de asfaltploeg en de omgeving waar de machine zijn asfalt verwerkt.

De nieuwe machine is standaard uitgevoerd met Pavemanager 2 waarbij tal van programma’s door de gebruikers gekozen kunnen worden om het voor de gebruikers eenvoudiger te maken met verschillende asfaltmengsels te werken. De optie Dyn@link is standaard geïntegreerd in de machine. Hiermee kan de machine op afstand uitgelezen worden en zijn brandstofverbruik, plaatsbepaling en de machineparameters direct inzichtelijk.

Verder is ook deze SD2500 met de optie Safe Impact geleverd. Deze optie zorgt ervoor dat wanneer een asfaltauto voor de machine komt te staan, de impact minimaal is. Achter de voorste duwrollen zijn namelijk 2 cilinders geplaatst die hydraulisch in- en uitschuiven op het moment dat de asfaltauto in contact komt met de machine. Hierdoor beperkt men de afdrukken in het asfalt door de balk tot het minimum, hetgeen het eindresultaat van het nieuwe wegdek verbetert.

Standaard wordt de SD2500 geleverd met een hydraulisch verschuifbaar platform. Hierdoor kan de stoel van de machinist hydraulisch 50 cm buiten de machine uitgeschoven worden, zowel links als rechts. Hierdoor wordt het zicht op het werk geoptimaliseerd en kan goed controle worden gehouden rondom de machine en kan er altijd veilig gewerkt worden. De machine is standaard uitgevoerd met kleurendisplay’s, zowel boven op het bedienpaneel voor de machinist, als op de hoekbedieningen voor de balkman, zodat alle functies goed en duidelijk zichtbaar zijn en optimaal gebruikt kunnen worden.

Optioneel is de machine uitgevoerd met breedtesensoren op de afwerkbalk zodat het bedienend personeel exact de werkbreedte kan zien.

De Dynapac SD2500CS is uitgevoerd met een V5100TVE afwerkbalk. Deze balk heeft een basisbreedte van 2,55 meter en is hydraulisch uitschuifbaar tot 5,10 meter. De maximale Werkbreedte van deze balk bedraagt aangebouwd 8,80 meter. Klompé heeft er voor gekozen om de balk optioneel te laten uitvoeren met “balk breedte assistentie” waarbij de machinist exact kan aflezen hoe breed de balk is uitgeschoven. Deze informatie wordt ook via Dyn@link verzameld en kan worden meegenomen in de rapportages.

“Set assist” dat optioneel op de machine is gemonteerd zorgt er voor dat de instelling van de machine worden vastgelegd en na op transport te zijn gegaan direct weer worden ingesteld. Dit zorgt bijvoorbeeld bij het uitvoeren van reparatiewerkzaamheden in freesvakken dat de machine iedere keer met gelijke instellingen het werk uitvoert. Uiteraard bij te stellen door de machinist als gewenst echter de eerste basisinstelling zijn direct beschikbaar.

In de werkplaats bij Van der Spek Vianen is de SD2500CS nog aangepast aan de wensen van de gebruikers. Zo is er extra LED verlichting opgebouwd en heeft de machine elektrisch in hoogte verstelbare zijschotten.

doorVan der Spek

Gebr. Van der Lee neemt nieuwe Dynapac SD2500CS in gebruik

Van der Spek Vianen heeft wederom een nieuwe duurzame Dynapac asfaltafwerkmachine geleverd aan Gebr. Van der Lee .

Gebr. van der Lee is een middelgroot familiebedrijf, actief binnen de civiele techniek. Het bedrijf is in 1975 opgericht en heeft vestigingen in Hagestein (hoofdkantoor), Lelystad en Dordrecht. Ze zijn dynamisch en voeren alle disciplines welke horen tot de grond-, weg-, en waterbouw (GWW) in eigen beheer uit.

De nieuwe  Dynapac SD2500CD is uitgevoerd met een zeer duurzame Cummins QSB 6.7-C200 Tier motor met een vermogen van 149kW. De motor is uitgevoerd met Vario Speed die zorgt dat de motor en het hydraulisch vermogen worden afstemt op de uit te voeren werkzaamheden. Door deze Vario is de SC2500CS zeer stil, hetgeen zeer prettig is voor de asfaltploeg en de omgeving waar de machine zijn asfalt verwerkt.

Standaard is de SD2500CS uitgevoerd met Pavemanager 2 waarbij tal van programma’s door de gebruikers gekozen kunnen worden om het voor de gebruikers eenvoudiger te maken met verschillende asfaltmengsels te werken. De optie Dyn@link is standaard geïntegreerd in de machine. Hiermee kan de machine op afstand uitgelezen worden en zijn brandstofverbruik, plaatsbepaling en de machineparameters direct inzichtelijk. Met gemonteerde optie Dyn@link Pro kan ook de temperatuur die gemeten wordt van het te verwerken asfalt worden vastgelegd.

Verder is ook deze SD2500 met de optie Safe Impact geleverd. Deze optie zorgt ervoor dat wanneer een asfaltauto voor de machine komt te staan, de impact minimaal is. Achter de voorste duwrollen zijn namelijk 2 cilinders geplaatst die hydraulisch in- en uitschuiven op het moment dat de asfaltauto in contact komt met de machine. Hierdoor beperkt men de afdrukken in het asfalt door de balk tot het minimum, hetgeen het eindresultaat van het nieuwe wegdek verbetert.

Standaard wordt de SD2500 geleverd met een hydraulisch verschuifbaar platform. Hierdoor kan de stoel van de machinist hydraulisch 50 cm buiten de machine uitgeschoven worden, zowel links als rechts. Hierdoor wordt het zicht op het werk geoptimaliseerd en kan goed controle worden gehouden rondom de machine en kan er altijd veilig gewerkt worden. De machine is standaard uitgevoerd met kleurendisplay’s, zowel boven op het bedienpaneel voor de machinist, als op de hoekbedieningen voor de balkman, zodat alle functies goed en duidelijk zichtbaar zijn en optimaal gebruikt kunnen worden.

De Dynapac SD2500CS is uitgevoerd met een V5100TVE afwerkbalk. Deze balk heeft een basisbreedte van 2,55 meter en is hydraulisch uitschuifbaar tot 5,10 meter. De maximale werkbreedte van deze balk bedraagt 10 meter. Gebr. Van der Lee heeft er voor gekozen om de balk optioneel te laten uitvoeren met “balk breedte assistentie” waarbij de machinist exact kan aflezen hoe breed de balk is uitgeschoven.

Deze informatie wordt ook via Dyn@link verzameld en kan worden meegenomen in de rapportages.

“Set assist” dat optioneel op de machine is gemonteerd zorgt er voor dat de instelling van de machine worden vastgelegd en na op transport te zijn gegaan direct weer worden ingesteld. Dit zorgt bijvoorbeeld bij het uitvoeren van reparatiewerkzaamheden in freesvakken dat de machine iedere keer met gelijke instellingen het werk uitvoert. Uiteraard bij te stellen door de machinist als gewenst echter de eerste basisinstelling zijn direct beschikbaar.

doorVan der Spek

Dynapac op pole position op nieuw F1 circuit in Hanoi

Er wordt aangekondigd dat het nieuwe stratencircuit in Vietnam in de hoofdstad Hanoi zal toetreden tot de Formule 1 Grand Prix-kalender in 2020.

Het is de vierde race in Azië dat aan de kalender wordt toegevoegd na Singapore, China en Japan. De Dynapac-machines die de aanleg van het racecircuit domineren zijn de grote asfaltafwerkmachines op rupsen de Dynapac SD2500CS’s, de compacte afwerkmachine Dynapac F1200CS, de mobiele voorlader met swingapp de Dynapac MF2500CS, de pneumatische bandenwals Dynapac CP275, de grote asfaltfrees Dynapac PL2000, de kleine asfaltfrees Dynapac PL500, de Dynapac tandentrilwals CC1300 en de oscillerende wals Dynapac CO4200VI.

Aanleggen van het racecircuit van een professionele racebaan vereist een hoge mate van vlakheid en verdichting van het asfalt. Speciaal asfalt wordt gebruikt om een ​​hogere adhesiefactor te garanderen, vandaar het gebruik van grofkorrelig asfalt om de tractie te vergroten, waardoor in bochten de grip blijft. De Dynapac asfaltafwerkmachine SD2500CS heeft een standaard werkgewicht van 18.500 kg en kan verbreed worden tot 9,60 meter. Dynapac machines worden geleverd met geavanceerde functies om de bedieners te helpen het gewenste resultaat te bereiken in gecompliceerde toepassingssituaties.

De mobiele voorlader de Dynapac MF2500CS is een voorlader met hoge prestaties en een heeft een maximale theoretische invoercapaciteit van 2.000 ton/uur. In termen van productiviteit kan de MF2500CS in 35 seconden een 35 ton vrachtwagen legen, waardoor de cyclustijden van het transport aanzienlijk worden verkort en de algehele productiviteit wordt verhoogd. In combinatie met de Dynapac SD2500CS asfaltafwerkmachine, zorgt de samenwerking tussen beide machines ervoor dat er geen materiaal wordt gemorst, wat zowel tijd als geld bespaart.

De Dynapac machines zijn uitgevoerd met Pave Manager hiermee kunnen de machines diverse programma’s voor kiezen waarmee het asfalt proces word geoptimaliseerd. De Pave Manager-tool kan uitgebreid worden met software die wordt gebruikt om de taak te plannen op het hoogste niveau van optimalisatie voor de volledige asfalt verwerkingsproces. De tool houdt rekening met de verschillende schakels van de asfaltverwerking keten (asfaltcentrales, vrachtwagens, asfaltmengsel, afwerkmachines, voorladers en walsen). Tijdens het verwerken van het asfalt wordt de tool in realtime gebruikt om het volledige proces te beheren en tijdig een overzicht van het proces te geven. De Pave Manager-tool kan ook de benodigde dagelijkse rapporten produceren.

De hoge functionaliteit en betrouwbaarheid van Dynapac machines in combinatie met de Pave manager tool beslaat een breed spectrum van het bouwproces van race circuits. We kijken uit naar dit project dat met hoge specificiteit en nauwkeurigheid uitgevoerd door Dynapac wegenbouwmachines

doorVan der Spek

Wereldprimeur voor Meijerink Wegenbouw met nieuwe Dynapac SD2500CS met Stage-V motor

Van der Spek Vianen heeft wederom een nieuwe duurzame Dynapac asfaltafwerkmachine geleverd aan Meijrink Wegenbouw. Ditmaal een echte wereldprimeur, het is de eerste Dynapac SD2500CS met een Stage-V motor van de modelreeks 2020 die geleverd is.

De nieuwe Dynapac SD2500CD is uitgevoerd met een zeer duurzame Cummins QSB 6.7-C200 Stage V motor met een vermogen van 149kW die voldoet aan de nieuwste emissie eisen die in 2020 gaan gelden. De motor is uitgevoerd met Vario Speed die zorgt dat de motor en het hydraulisch vermogen worden afstemt op de uit te voeren werkzaamheden. Met deze nieuwe motor is de SC2500CS nog weer stiller geworden , hetgeen zeer prettig is voor de asfaltploeg en de omgeving waar de machine zijn asfalt verwerkt. Met de investering in deze duurzame Dynapac toont Meijerink Wegenbouw wederom aan te investeren in de nieuwste technieken met de laagste emissie-uitstoten en brandstofverbruik.

Standaard is de SD2500CS uitgevoerd met Pavemanager 2 waarbij tal van programma’s door de gebruikers gekozen kunnen worden om het voor de gebruikers eenvoudiger te maken met verschillende asfaltmengsels te werken. De optie Dyn@link is standaard geïntegreerd in de machine. Hiermee kan de machine op afstand uitgelezen worden en zijn brandstofverbruik, plaatsbepaling en de machineparameters direct inzichtelijk.

Verder is ook deze SD2500 met de optie Safe Impact geleverd. Deze optie zorgt ervoor dat wanneer een asfaltauto voor de machine komt te staan, de impact minimaal is. Achter de voorste duwrollen zijn namelijk 2 cilinders geplaatst die hydraulisch in- en uitschuiven op het moment dat de asfaltauto in contact komt met de machine. Hierdoor beperkt men de afdrukken in het asfalt door de balk tot het minimum, hetgeen het eindresultaat van het nieuwe wegdek verbetert.

Standaard wordt de SD2500 geleverd met een hydraulisch verschuifbaar platform. Hierdoor kan de stoel van de machinist hydraulisch 50 cm buiten de machine uitgeschoven worden, zowel links als rechts. Hierdoor wordt het zicht op het werk geoptimaliseerd en kan goed controle worden gehouden rondom de machine en kan er altijd veilig gewerkt worden. De machine is standaard uitgevoerd met kleurendisplay’s, zowel boven op het bedienpaneel voor de machinist, als op de hoekbedieningen voor de balkman, zodat alle functies goed en duidelijk zichtbaar zijn en optimaal gebruikt kunnen worden. Op de machine van Meijerink zijn nieuw type hoekbedieningen geplaatst die voorzien zijn van meerdere extra functies.

Het cabine dak is elektrisch in hoogte verstelbaar tussen werk- en transportpositie.

De Dynapac SD2500CS is uitgevoerd met een V6000TVE afwerkbalk. Deze balk heeft een basisbreedte van 3.0 meter en is hydraulisch uitschuifbaar tot 6.0 meter. De maximale Werkbreedte van deze balk bedraagt 9,60 meter. Meijerink heeft er voor gekozen om de balk optioneel te laten uitvoeren met “balk breedte assistentie” waarbij de machinist exact kan aflezen hoe breed de balk is uitgeschoven. Deze informatie wordt ook via Dyn@link verzameld en kan worden meegenomen in de rapportages. De afwerkbalk is tevens ook voorzien van het “Pave Stop Systeem”. Dit systeem zorgt ervoor dat bij het stoppen van de machine de balk op hoogte wordt gehouden waardoor de zogeheten stopplekken tot het verleden behoren en de kwaliteit van het ingebouwde wegdek nog meer omhoog gaat en dit resulteert in een langer levensduur.

Het stabiele rupswerk is uitgevoerd met schrapers voor de rupsen die als benodigd elektrisch kunnen worden opgeklapt zodat deze niet in de weg zitten bij uit te voeren werkzaamheden als dit gewenst is.

Meijerink wegenbouw: De wegbereiders Volgens het woordenboek zijn wegbereiders mogelijkmakers. De mensen die het pad effenen voor anderen. Dat is overdrachtelijk bedoeld, maar wat Meijerink betreft mag u het gerust letterlijk nemen. In letterlijke zin bouwen ze aan wegen en pleinen, aan straten, stegen en paden. In overdrachtelijk opzicht zorgen ze ervoor dat de opdrachtgevers met een minimum aan rompslomp en ergernis hun projecten op hoog kwalitatief niveau gerealiseerd krijgen. Door efficiënt te werken met het modernste materieel als o.a. de Dynapac machines en door een lage overhead kunnen de kosten beheersbaar blijven. Meijerink : professioneel en praktisch: wegenbouwers/wegbereiders in alle opzichten.

doorVan der Spek

Van der Spek tweemaal genomineerd voor Matexpo Award 2019

Van der Spek is tweemaal genomineerd voor de Matexpo Innovation Award. De winnaar wordt bekend gemaakt op dinsdagavond 10 september tijdens de officiële openingsceremonie van MATEXPO. De nominaties zijn voor:

  • Van Der Spek – Dynapac CA1500 – CA6500 Seismic trilwals
    De Dynapac Seismic grondwals detecteert automatisch de frequentie van de bodemeigenschappen, werkt ermee samen en gebruikt de juiste hoeveelheid energie precies op het juiste moment. Aangezien de trommel en de bodem als één dynamisch systeem fungeren, maximaliseert dit de contactkracht tussen de trommel en de grond, wat een maximale verdichting en energie-efficiëntie oplevert.
  • Van Der Spek – Liebherr kunststof hijskabel voor torenkranen 370 EC-B12 Fibre, 278 EC-B12 Fibre, 240 EC-B10 Fibre
    De kunststof hijskabel vervangt de traditionele stalen hijskabel op een torenkraan. De Fibre-kabel is vijfmaal lichter dan een stalen hijskabel, waardoor er aanzienlijke voordelen ontstaan voor montage en gebruik. Zo kan de nuttige capaciteit op het giekuiteinde van de kraan tot 20% worden verhoogd. Bovendien wordt de levensduur van de hijskabel verviervoudigd en behoeft deze kabel geen onderhoud.
  • DOKA – DokaXact digitaal positioneringssysteem voor bekistingen, voor het nauwkeurig bouwen van verticale structuren
    DokaXact is een op sensoren gebaseerd wireless systeem dat werfleiders en bouwplaatspersoneel ondersteunt bij het snel en precies positioneren en uitlijnen van wandbekisting voor automatische klimsystemen. Het proces maakt gebruik van een meetsysteem (DokaXact Inclinometer) dat is vastgemaakt aan bepaalde punten op de bekisting en draadloos communiceert met een centrale verwerkingseenheid.

We zijn trots op deze nominaties.

Naast de Innovation Award worden ook nog de Green Award en de Safety Award uitgereikt.

Deze prijzen hebben als doel de grootste technische innovatie, de meest milieuvriendelijke machine of innovatie of de meest vernieuwende veiligheidsstoepassing die op de beurs worden tentoongesteld te onderscheiden.

Er werden 30 dossiers ingediend voor de Innovation Award, 20 voor de Green Award en 15 voor de nieuwe Safety Award. De jury koos drie genomineerden per categorie. De genomineerden staan in willekeurige volgorde. Kijk voor een compleet overzicht op de website van Matexpo.

doorVan der Spek

Nieuw Dynapac CG2300 geleverd aan De Jong Zuurmond

Van der Spek Vianen heeft vanuit haar werkplaatsen in Vianen een nieuwe Dynapac CG2300 geleverd aan De Jong Zuurmond. De nieuwe Dynapac komt bij De Jong Zuurmond met diverse andere Dynapac machines te draaien, De Jong Zuurmond heeft o.a. ook Dynapac asfaltafwerkmachines.

De nieuwe Dynapac CG2300 met een eigen gewicht van 8.300 kg heeft 1.500 brede bandages waarmee de machine uitstekende verdichtingscapacteiten realiseert. Het gewicht is over beide bandages gelijk verdeelt voor een optimale verdeling op de ondergrond. De CG2300 heeft een lijndruk van 27,7 k/cm.

Middels de hondegang kunnen de bandages 1.200mm in verzet worden gezet zodat een groot bereik gerealiseerd wordt. Als optie is een hydraulische kantensnij installatie geleverd. Om de bandages te voorzien van water heeft de Dynapac CG2300 op beide walsrollen dubbele sproeipijpen. Deze sproeipijpen kunnen door de machinist afzonderlijk ingesteld worden vanuit de cabine. De watertanks hebben een gezamenlijke inhoud van 770 liter en door de verschillende instellingen die in het bedienpaneel gekozen kunnen worden gaat de machine spaarzaam om met de watervoorraad. Standaard is de machine uitgevoerd met nachtverlichting in de rol.

De machinist heeft dan tijdens nachtwerk uitstekend zicht op de walsrollen. Uiteraard is deze en de overige verlichting in LED uitgevoerd.

Van de ruime comfort-cabine met airconditioning heeft de machinist optimaal zicht op beide bandages, watervoorziening en uit te voeren werk. Alle belangrijke bedieningselementen en besturing zitten in de consoles links en rechts van de comfortabele stoel zodat er vrij zicht is.

Voor de aandrijving is een duurzame Deutz TD3.6L4 Tier-4 Final motor gemonteerd welke standaard is uitgevoerd met Eco-Mode waarmee tot 20% brandstof kan worden bespaard. Deze Tier 4-Final motor voldoet aan de nieuwste en zwaarste emissie-eisen waarmee De Jong Zuurmond wederom aantoont voorop te lopen met het investeren in de nieuwste- en schoonste technieken die beschikbaar zijn.

Uiteraard is de machine gespoten in de welbekende bedrijfskleuren van De Jong Zuurmond. Optioneel is de machine uitgevoerd met een splitstrooier.

Door de compacte afmetingen is de Dynapac CG2300 eenvoudig te transporteren samen met een afwerkmachine op dezelfde dieplader.

De Jong Zuurmond ; De Jong Zuurmond Infrabeheer, Onderhoud & Services wil graag dat iedereen veilig en met plezier onderweg kan zijn, op de weg en over water. Ze werken daarom met passie en energie aan de veiligheid van de (water)weg en het onderhoud en beheer van de openbare ruimte. Dat doen ze met betrokken vakmensen en het beste en meest uitgebreide materieel. Ze werken proactief én integraal en hebben een continue focus op kwaliteit, duurzaamheid en innovatie. Zo zijn onze (water)wegen altijd in optimale conditie.

doorVan der Spek

Vierde nieuwe Dynapac geleverd bij Strukton.

Onlangs leverde Van der Spek Vianen wederom een nieuwe Dynapac SD2500CS asfaltafwerkmachine bij Strukton. Het is de vierde Dynapac SD2500CS die in korte tijd in gebruik is genomen. De nieuwe machine is geleverd aan Strukton Civiel West.

Deze nieuwe machine is net als de eerder geleverde machines uitgevoerd met een zeer duurzame Cummins Tier 4-final motor met een vermogen van 149kW die voldoet aan de laatste emissie eisen. Hiermee blijft Strukton voorop lopen als het gaat om investeringen in nieuwe wegenbouwmachines in Nederland. Door deze nieuwe motor is de SC2500CS aanzienlijk stiller geworden, hetgeen zeer prettig is voor de asfaltploeg en de omgeving waar de machine zijn asfalt verwerkt.

Verder is ook deze SD2500 met de optie Safe Impact geleverd. Deze optie zorgt ervoor dat wanneer een asfaltauto voor de machine komt te staan, de impact minimaal is. Achter de voorste duwrollen zijn namelijk 2 cilinders geplaatst die hydraulisch in- en uitschuiven op het moment dat de asfaltauto in contact komt met de machine. Hierdoor beperkt men de afdrukken in het asfalt door de balk tot het minimum, hetgeen het eindresultaat van het nieuwe wegdek verbetert. Standaard wordt de SD2500 geleverd met een hydraulisch verschuifbaar platform. Hierdoor kan de stoel van de machinist hydraulisch 50 cm buiten de machine uitgeschoven worden, zowel links als rechts. Hierdoor wordt het zicht op het werk geoptimaliseerd en kan goed controle worden gehouden rondom de machine en kan er altijd veilig gewerkt worden.

De machine is standaard uitgevoerd met kleurendisplay’s, zowel boven op het bedienpaneel voor de machinist, als op de hoekbedieningen voor de balkman, zodat alle functies goed en duidelijk zichtbaar zijn en optimaal gebruikt kunnen worden.

In de werkplaats bij Van der Spek is de SD2500CS nog verder aangepast aan de wensen van de gebruikers. Zo werd er o.a. extra LED-verlichting opgebouwd, om bij het nachtwerk ruim voldoende licht rondom de machine te hebben.

De Dynapac SD2500CS is uitgevoerd met een V5100TV afwerkbalk. Deze balk heeft een basisbreedte van 2.55 meter en is hydraulisch uitschuifbaar tot 5.10 meter. De maximale Werkbreedte van deze balk bedraagt 8.80 meter.

doorVan der Spek

Duo Dynapac CS1400’s voor BOVE

Van der Spek Vianen B.V. leverde onlangs een speciaal nieuw duo af bij verhuurspecialist BOVE uit Etten-Leur. Drierolwalsen zijn, met name in Nederland en België bijzonder populair en om de vraag te blijven voldoen met de laatste stand der techniek heeft BOVE besloten deze twee Dynapac CS1400’s aan hun uitgebreide materieelvloot toe te voegen.

De nieuwe Dynapac statische CS 1400’s hebben uitstekende verdichtingscapaciteiten. Door de gelijke bandagediameter aan de voor- als achterzijde en doordat de alle walsrollen zijn aangedreven wordt voorkomen dat het te walsen oppervlakte wordt opgeduwd en een optimale verdichting wordt gerealiseerd. Afhankelijk van de geplaatste ballast heeft de machine een gewicht tussen de 11 en 13 ton.

In een werkgang wordt gelijk een breedte van 2.100mm verdicht doordat alle drie de walsen zorgen voor de verdichting, de optimale verdeling van het gewicht tussen voor en achterzijde zorgt dat dit optimaal gebeurd. Doordat er in de gelijke werkgang zowel aan de voor- als achterzijde wordt verdicht en er geen twee werkgang benodigd is om de 2.100mm te verdichten wordt er veel tijd en brandstof bespaard, de CS1400 laat hiermee zijn duurzaamheid zien. De knikbesturing waarmee de Dynapac CS1400 is uitgevoerd heeft het grote voordeel dat ook in de bochten over de gehele breedte wordt verdicht. Uiteraard is de Dynapac CS 1400 is uitgevoerd met een Stage 4 final motor waardoor de machine voldoet aan de laatste emissie eisen.

De motor is centraal geplaatst onder een ruime motorkap waar vanaf grondniveau alle dagelijkse controle- en onderhoudswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Door de lage plaatsing van de motorunit heeft de machinist optimaal zicht op de uit te voeren werkzaamheden.

De nieuwe machines zijn uitgevoerd met een ruime zeer comfortabele cabine die uitgevoerd is met airco en dubbele bediening. Door het zeer grote glasoppervlak heeft de machinist perfect zicht rondom de machine en de te walsen oppervlakten.

Het sproeisysteem is uitgevoerd met twee pompen zodat naast een grote wateropbrengst ook de bedrijfszekerheid is gegarandeerd. De watertanks zijn vanaf grondniveau eenvoudig middels grote openingen te vullen.

Bove ; Verhuurmaatschappij Bove is het resultaat van een samenwerking tussen Van der Veldt (een gerenommeerde leverancier van machineonderdelen) en Bocol (een toenmalig producent van splitstrooiers). Met het oog op de klant signaleerden zij bij hun belangrijkste afnemers een behoefte aan kortstondig en grootschalig gebruik van verdichtingsmachines. Als dienstverlening werd de verhuurmaatschappij Bove geboren.

Inmiddels is Bove met een vloot van zo’n 300 machines uitgegroeid tot één van Nederlands grootste verhuurders op het gebied van wegenbouw. Alle machines worden door een eigen team van gepassioneerde monteurs onderhouden en in een gebruiksklare status gehouden. Door vanuit passie te werken aan kwaliteit, constant te blijven vernieuwen, zich op te stellen als partner en geen uitdaging uit de weg te gaan, levert Bove inmiddels aan de meest spraakmakende wegenbouwers van Nederland en Europa. Deze kernwaarden heeft de organisatie tot op de dag van vandaag nog steeds hoog in het vaandel staan.