Categorie archief Wals

doorVan der Spek

Jansma Drachten bestaat 90 Jaar en pakt uit met Dynapac machines

Datum: 12-sep-10

Op 10 september 2010 bestond Jansma uit Drachten 90 jaar. Ooit begon Jansma een zandhandel en is in 90 jaar tijd uitgegroeid tot een allround bedrijf op het gebied van civiel technisch werk. Al 90 jaar is Jansma dienstverlenend bezig op het gebied van grond-, weg-, waterbouw en milieutechniek. Dit werd gevierd op 10 september op het terrein van Jansma.

Bij de ontvangst stonden op het buitenterrein diverse Dynapac machines van Jansma die al verscheidene jaren op hun werken te vinden zijn. Zo stond er een Dynapac F121C asfaltafwerkmachine met een asfaltkipper voor aan de weg. Bij de entree van de feesttent stond de onlangs aangeschafte Dynapac CA302D grondverdichtingswals opgesteld en daar tegenover de Dynapac CG233HF asfalt tandemwals.

Het middagprogramma werd ingevuld met interessante sprekers, zoals de burgemeester van de gemeente Smallingerland en een gedeputeerde van de provincie Friesland. Van Bouwend Nederland was de regiomanager aanwezig. Dit gesprek werd geleid door de heer Klaas Jansma.

De medewerkers van Van der Spek Vianen wensen Jansma nog vele succesvolle goede jaren toe!

Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

AA Machines breidt uit met Dynapac CA402D

Datum: 9-aug-10

AA Machines heeft van Van der Spek Vianen BV een nieuwe Dynapac CA402D grondverdichter toegevoegd aan de verhuurvloot. De machine is meteen aan het werk gegaan op het grondverbeteringproject van Sita/Suez in Gilze.

De Dynapac wals is uitgevoerd met een luxe cabine met swivel module. Dit draaiplateau waarop de bestuurdersstoel en bedieningsconsole zijn geplaatst zorgt ervoor dat de machinist recht in zijn stoel kan blijven zitten in situaties waarin veelvuldig achteruit wordt gereden. Op deze manier worden rug- en nekklachten voorkomen.
 
De Dynapac CA402D heeft een eigen gewicht van circa 14 ton en een drumbreedte van 2130 mm. De trilrolwals wordt aangedreven door een Cummins watergekoelde diesel QSB4.5 met 125 pk (93 kW) vermogen bij 2200 toeren. De machine is verder uitgevoerd met een analoge verdichtingsmeter.

AA Machines verhuurt onbemand materieel voor werkzaamheden in de grondverzet, weg- en waterbouw, sloop- en recycling, industrie en overslag. Door de samenwerking met J&T Equipment is er een hoge beschikbaarheidsgraad van machines voor de verhuur.

Bron: Cobouw.nl – Pieter de Mos

Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Nieuwe Dynapac SD135C en Dynapac CC122 voor de Echter Asfalt Centrale

Datum: 23-jul-10

Van der Spek Vianen leverde op onlangs een nieuwe Dynapac SD135C asfaltafwerkmachine en een Dynapac CC122 tandemwals aan de Echter Asfalt Centrale.

De SD 135C machine is uitgevoerd met een VB5100 afwerkbalk. Deze balk heeft een basisbreedte van 2,55 meter en is hydraulisch uitschuifbaar naar 5,1 meter. Het geheel vernieuwde bedienconcept bevalt de machinist zeer goed. Zo kan hij zijn stoel in diverse standen zetten, zodat het zicht op het werk uitstekend is. Ook het nieuwe dashboard is erg overzichtelijke en eenvoudig te bedienen.

De machine is uitgevoerd met een cabinedak, iets wat in Nederland steeds vaker voorkomt. Het cabinedak van Dynapac is robuust en kan eenvoudig in transportstelling worden gebracht. Tevens is de machine zeer geluidsarm geworden door het toepassen van een hydraulisch aangedreven koelventilator. Door de toepassing van deze koelventilator wordt ook het brandstofverbruik gereduceerd.

Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Nieuwe Dynapac SD 135C op de Infra Tech in Gent

Datum: 17-feb-10

Van 9 tot 11 februari jl. presenteerde Geba Verhuur de nieuwe, bij Van der Spek aangeschafte, Dynapac SD135C tijdens de Infra Tech Dagen in Gent. Geba gaat actief de markt op in België met de verhuur van asfaltmaterieel en personeel. Om dit kenbaar te maken in België pakte Geba groots uit in Gent.

Tijdens de beurs werden nieuwe contacten opgedaan voor zowel de verhuur als verkoop van asfaltmaterieel. Ook op het buitenterrein werden verschillende machines getoond.
Direct bij de ingang stond een Dynapac CA302D trilrolwals en een Dynapac CC122 tandemtrilrolwals.

De nieuwe Dynapac SD135C asfaltafwerkmachine werd voor de beurs speciaal uitgebouwd naar 7,50 meter werkbreedte. De basisbalk van de machine is een VB6000. Deze balk heeft een basisbreedte van 3 meter en is hydraulisch uitschuifbaar naar 6 meter. De maximale werkbreedte van de SD135C bedraagt daarmee 9,70 meter.

Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

24% minder brandstofverbruik bij de nieuwe generatie Dynapac walsen

Datum: 3-dec-09

De nieuwe Dynapac walsen type CC224HF en CC234HF gebruiken standaard minder brandstof. Dit maakt voor eindgebruikers de keuze eenvoudiger om Dynapac te kiezen. In de tijd dat de uitstoot van CO2 en brandstofverbruik een steeds belangrijker onderwerp is geworden, is het voor Dynapac belangrijk daar op in te spelen.

Hoe kan het dat Dynapac zoveel brandstof kan besparen?
Hieronder een aantal kenmerken:
– dubbele pomp voor het vibratiesysteem
– het terugbrengen van hydraulische verbindingen
– proportioneel gestuurde koelfan; de snelheid van koelfan past zich aan de bedrijfstemperatuur van
  de motor en het hydraulische systeem aan
– het automatisch terugbrengen van het motortoerental als de machine stilstaat

 Dynapac walsen zijn ook nog eens de meest productieve walsen op de markt. In de meeste gevallen kunnen deze machines de gewenste verdichting bereiken in minder overgangen dan de concurrerende machines. Dit betekent dat Dynapac in de totale kosten per cm3 verdicht asfalt de meest gunstige machine is.

 

Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Nachtwerk op de A58 met de nieuwe Dynapac SD135C

Datum: 28-nov-09

De nieuwe Dynapac SD135C van Rasenberg is alweer een paar maanden in bedrijf.
In augustus werd de nieuwe machine afgeleverd om vervolgens direct het nachtwerk in te gaan. Rasenberg heeft een groot bestek aangenomen rondom Breda. Dit werk moet hoofdzakelijk in de nacht uitgevoerd worden.

Het is maandagavond 16 november. Rond een uur of negen rijden de diepladers met machines en de sproeiauto op de A58 richting Gilze. Direct na de parkeerplaats begint de afzetting waar straks een aantal freesvakken van nieuw asfalt voorzien wordt. Nadat de machines in het werkvak gelost zijn is er even tijd om snel een kopje koffie te drinken, want het asfalt zal snel ter plaatse zijn en dan moet er volop geasfalteerd worden.

Er moeten die nacht verschillende freesvakken gemaakt worden en dat ook nog op verschillende locaties. De nieuwe Dynapac SD135C staat klaar om aan de slag te gaan. Tony Moerland, machinist van de SD135C, stelt nog even snel de laatste functies bij om zo direct van start te gaan. Balkman Melvin van de Hove schuift de balk uit en stelt deze in op de juiste hoogte. Nu wordt het sein gegeven dat de vrachtwagen met asfalt naar de machine toe kan komen om de hopper vol te kiepen. Nadat de balk volgedraaid is met asfalt kan er gestart worden. De Dynapac SD is uitgevoerd met een 3 meter balk en is hydraulisch uitschuifbaar naar 6 meter. Tony vertelt dat deze machine aangebouwd kan worden tot wel 9 meter. Dit komt in Nederland niet echt vaak voor, maar toch het zegt genoeg over de kracht van deze machine. De machine is uitgevoerd met een Deutz 6-cillinder dieselmotor. Deze is goed voor bijna 200pk. "Genoeg gepraat even nu, ik moet even opletten, de vrachtauto is leeg en een nieuwe auto staat al klaar om voor de machine te komen".

Tijd om even met Melvin de balkman te praten. Melvin vertelt dat de balk erg stabiel is en mooi vlak draait, ook is het fijn dat het zicht over de balk erg goed is, "zo kan ik goed zien hoeveel asfalt er voor de balk ligt". De balk is nog weer stabieler dan de vorige balk. Dit komt omdat er grote strijkplaten gebruikt worden. De balk trekt daardoor heel erg vlak, iets wat uitermate belangrijk is op klussen zoals deze. De SD135C draait weer verder, de vrachtwagen is gewisseld en kiept de machine weer vol met asfalt. We gaan weer terug naar Tony. Een ander groot voordeel van deze machine is dat de koelvin hydraulisch aangedreven is. Hierdoor is de machine erg stil en als het warmer wordt gaat de vin langzaam meedraaien om de motor af te koelen. "Zoals je merkt kunnen wij nu bovenop de machine normaal met elkaar praten. Dat was vroeger wel anders. We zijn bijna aan het eind van het freesvak, nu moet ik even opletten", zegt Tony, "we zijn bijna aan het eind van het vak dus moet ik zorgen dat er geen hoop asfalt meer voor de balk blijft liggen, anders moeten die jongens zoveel scheppen. Gelukkig krijg je als machinist steeds meer ervaring hierin en heb ik goed zicht voor de balk". Nadat de machine het freesvak uitrijdt, tilt Tony de balk op, even de transport ladders terug draaien en op naar het volgende vak. Melvin schuift de balk in zodat de machine op transport kan. Het volgende vak ligt een paar honderd meter verder op. Alle machines worden in een snel tempo verplaatst om zo weer opnieuw te beginnen.

Rasenberg heeft 3 volwaardige asfaltploegen en 1 reserve machine. Dit zijn allemaal Demag DF115C machines en allemaal uitgevoerd met een elektrische balkverwarming. De SD machine is de opvolger van de DF machine van Demag. SD staat voor Svedala Demag. Deze naam gaat in de toekomst verdwijnen zodat Dynapac alle machines in het leveringsprogramma onder de naam Dynapac levert. Dynapac levert naast asfaltafwerkmachines ook asfaltfrezen en walsen. De Dynapac machines worden geleverd door importeur Van der Spek Vianen.
Naast het wegenbouwprogramma van Dynapac levert Van der Spek ook machines voor grondverzet, recycling, hoogbouw en beton.

Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Dynapac Compaction Analyzer

Datum: 13-mei-09

In de wegenbouw wordt het steeds belangrijker verdichtinggegevens vast te leggen voor de toekomst. Dynapac levert hiervoor het DCA systeem op grondverdichtingswalsen en het DCA-A systeem op asfalt walsen.

Van der Spek leverde onlangs twee DCA systemen op CA walsen. Mourik Groot-Ammers B.V. en Streefkerk uit Ouderkerk a/d Amstel zagen grote voordelen in een DCA systeem, lieten de nieuwe walsen hiermee uitrusten.

De wals wordt uitgerust met een DCA computer die op Windows software draait. Hierdoor is het eigenlijk voor iedereen die met een normale computer om kan gaan eenvoudig te bedienen. Bij het DCA systeem wordt continu het te verdichten werkvak op het computer scherm aangegeven, door middel van het verspringen van de kleuren weet de machinist dat de maximale verdichting is bereikt. Eigenlijk wordt altijd op het scherm afgebeeld wat er onder de walsrol gebeurt. De walsovergangen en de verdichting worden direct opgeslagen in de computer en op een USB stick. Deze USB stick bevat dan de gegevens die voor de toekomst belangrijk kunnen zijn. De gegevens vanuit de DCA computer kunnen op elke willekeurige computer op kantoor worden bekeken en opgeslagen en zelfs worden uitgeprint. De systemen kunnen met of zonder GPS ontvanger werken.Van der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

De Jong uit Beesd investeert in complete asfaltset

Datum: 29-apr-09

Gerrit Zuurmond, directeur van De Jong en Zuurmond Groen, gaf onlangs opdracht voor levering van een complete asfaltset bij Van Der Spek Vianen.

Een van de machines die bij De Jong afgeleverd werd is de moderne Dynapac PL500 asfaltfrees. De PL500 is een geheel vernieuwde frees in 500 mm klasse. Bij het ontwikkelen van deze frees is nauwlettend gekeken naar de ergonomie van de machinist, het vermogen op de freesrol en de snelheid van de machine. De PL500 is uitgevoerd met een Cummins watergekoelde dieselmotor met 110 pk. De PL 500 is uitgevoerd met een lange transportband. Hiermee kan een vrachtwagen geladen worden met freesasfalt.

Tevens werden er een Dynapac F6W asfaltafwerkmachine en twee Dynapac walsen in de bedrijfkleuren van De Jong gespoten. Ook deze machines werden compleet met vele opties uitgeleverd, waarmee de gehele set startklaar staat voor vele tonnen asfalt.

Van der Spek, Bouwmachines