Zoek
Sluit dit zoekvak.

Nachtwerk op de A58 met de nieuwe Dynapac SD135C

doorVan der Spek

Nachtwerk op de A58 met de nieuwe Dynapac SD135C

Datum: 28-nov-09

De nieuwe Dynapac SD135C van Rasenberg is alweer een paar maanden in bedrijf.
In augustus werd de nieuwe machine afgeleverd om vervolgens direct het nachtwerk in te gaan. Rasenberg heeft een groot bestek aangenomen rondom Breda. Dit werk moet hoofdzakelijk in de nacht uitgevoerd worden.

Het is maandagavond 16 november. Rond een uur of negen rijden de diepladers met machines en de sproeiauto op de A58 richting Gilze. Direct na de parkeerplaats begint de afzetting waar straks een aantal freesvakken van nieuw asfalt voorzien wordt. Nadat de machines in het werkvak gelost zijn is er even tijd om snel een kopje koffie te drinken, want het asfalt zal snel ter plaatse zijn en dan moet er volop geasfalteerd worden.

Er moeten die nacht verschillende freesvakken gemaakt worden en dat ook nog op verschillende locaties. De nieuwe Dynapac SD135C staat klaar om aan de slag te gaan. Tony Moerland, machinist van de SD135C, stelt nog even snel de laatste functies bij om zo direct van start te gaan. Balkman Melvin van de Hove schuift de balk uit en stelt deze in op de juiste hoogte. Nu wordt het sein gegeven dat de vrachtwagen met asfalt naar de machine toe kan komen om de hopper vol te kiepen. Nadat de balk volgedraaid is met asfalt kan er gestart worden. De Dynapac SD is uitgevoerd met een 3 meter balk en is hydraulisch uitschuifbaar naar 6 meter. Tony vertelt dat deze machine aangebouwd kan worden tot wel 9 meter. Dit komt in Nederland niet echt vaak voor, maar toch het zegt genoeg over de kracht van deze machine. De machine is uitgevoerd met een Deutz 6-cillinder dieselmotor. Deze is goed voor bijna 200pk. "Genoeg gepraat even nu, ik moet even opletten, de vrachtauto is leeg en een nieuwe auto staat al klaar om voor de machine te komen".

Tijd om even met Melvin de balkman te praten. Melvin vertelt dat de balk erg stabiel is en mooi vlak draait, ook is het fijn dat het zicht over de balk erg goed is, "zo kan ik goed zien hoeveel asfalt er voor de balk ligt". De balk is nog weer stabieler dan de vorige balk. Dit komt omdat er grote strijkplaten gebruikt worden. De balk trekt daardoor heel erg vlak, iets wat uitermate belangrijk is op klussen zoals deze. De SD135C draait weer verder, de vrachtwagen is gewisseld en kiept de machine weer vol met asfalt. We gaan weer terug naar Tony. Een ander groot voordeel van deze machine is dat de koelvin hydraulisch aangedreven is. Hierdoor is de machine erg stil en als het warmer wordt gaat de vin langzaam meedraaien om de motor af te koelen. "Zoals je merkt kunnen wij nu bovenop de machine normaal met elkaar praten. Dat was vroeger wel anders. We zijn bijna aan het eind van het freesvak, nu moet ik even opletten", zegt Tony, "we zijn bijna aan het eind van het vak dus moet ik zorgen dat er geen hoop asfalt meer voor de balk blijft liggen, anders moeten die jongens zoveel scheppen. Gelukkig krijg je als machinist steeds meer ervaring hierin en heb ik goed zicht voor de balk". Nadat de machine het freesvak uitrijdt, tilt Tony de balk op, even de transport ladders terug draaien en op naar het volgende vak. Melvin schuift de balk in zodat de machine op transport kan. Het volgende vak ligt een paar honderd meter verder op. Alle machines worden in een snel tempo verplaatst om zo weer opnieuw te beginnen.

Rasenberg heeft 3 volwaardige asfaltploegen en 1 reserve machine. Dit zijn allemaal Demag DF115C machines en allemaal uitgevoerd met een elektrische balkverwarming. De SD machine is de opvolger van de DF machine van Demag. SD staat voor Svedala Demag. Deze naam gaat in de toekomst verdwijnen zodat Dynapac alle machines in het leveringsprogramma onder de naam Dynapac levert. Dynapac levert naast asfaltafwerkmachines ook asfaltfrezen en walsen. De Dynapac machines worden geleverd door importeur Van der Spek Vianen.
Naast het wegenbouwprogramma van Dynapac levert Van der Spek ook machines voor grondverzet, recycling, hoogbouw en beton.

Van der Spek, Bouwmachines