Search
Close this search box.

Tweede Dynapac SD2500CS geleverd aan De Jong in Beesd

doorVan der Spek

Tweede Dynapac SD2500CS geleverd aan De Jong in Beesd

Datum: 12-jun-12

Op een mooie voorjaarsavond in juni rijden de diepladers van De Jong met zwaar materieel naar de N50 bij Kampen, waar de brug over de IJssel wordt voorzien van nieuw asfalt.

Sinds kort draait De Jong met een tweede, door Van der Spek Vianen geleverde, nieuwe Dynapac SD2500CS, die deze avond voor het eerst naast de eerder geleverde Dynapac SD2500CS draait.

Om 22.00 uur mag het materieel de weg op. De afzetting staat er al op en er is een omleidingsroute ingesteld. Jaap, machinist op de Dynapac SD2500 en tevens dieplader chauffeur, rijdt zijn combinatie achter de afzetting. Hij heeft de Dynapac SD2500 met V6000 afwerkbalk (3 tot 6 meter) en de Dynapac CG233 tandemwals met splitstrooier bij zich.

De Dynapac PL500TD frees is al op het werk en is de aanzetten aan het frezen. Nadat er gefreesd is, wordt de kleeflaag aangebracht door de eveneens door Van der Spek Vianen geleverde Breining FAO 800. Deze zelfrijdende kleefwagen heeft een inhoud van 800 liter en wordt achter een normale personenauto of bestelbus meegnomen naar het werk.

Inmiddels is het 23.00 uur. De brug ligt klaar om het asfalt aan te brengen. De twee Dynapac SD2500CS machines worden in positie gebracht en de trailers met asfalt worden naar de machines gedirigeerd.

De oudste SD2500 met 3 meter balk gaat voorop. Nou ja oudste, deze machine is 1 jaar oud maar heeft al de nodige asfalttonnen verwerkt. Beide Dynapac SD2500CS machines zijn rijk uitgevoerd met nagenoeg dezelfde opties. Zo hebben beide machines een cabinedak dat gebouwd is op een hydraulisch uitschuifbaar platform. Dit is het platform waar de machinist zit en deze kan het platform hydraulisch uitschuiven 50 cm buiten de machine. Zodoende heeft de machinist uitstekend zicht op het werk en om de machine.

De beide machines zijn uitgevoerd met voldoende nachtverlichting, hetgeen ook echt noodzakelijk is op deze donkere plek. De tweede SD2500CS is zelfs uitgevoerd met extra LED verlichting op de schaalverdeling van de balk. "Dit geeft pas goed licht", zegt Arie de balkman. "Het is nog weleens lastig te zien in het donker hoeveel de schaalverdeling nou aangeeft, maar dat is nu verleden tijd."

Wij zijn inmiddels een paar asfalttrailers verder en het werk loopt erg voorspoedig. De Dynapac CG233 tandemwals is druk bezig de asfaltlaag af te walsen en laat een mooie, vlakke nieuwe weg achter. De asfalttrailer is leeg en wordt gewisseld met een volle trailer. Nu kunnen we eens goed kijken hoe het Safe Impact Systeem werkt. De vrachtwagen komt in contact met de duwrollen aan de voorkant van de machine en je ziet de duwrollen naar achter komen. De machine geeft geen krimp en de afwerkbalk al helemaal niet. Als de SD2500 wegtrekt is er geen spoor te zien van een stopplek.

Het Safe Impact Systeem werkt als volgt: achter de duwrollen zijn 2 zware hydraulische cillinders gemonteerd. Deze cilinders worden in positie gebracht door bediening op het bedienpaneel. Indien een vrachtauto met zijn wielen tegen de duwrollen rijdt schuiven deze cilinders in en wordt zo de impact op de machine gedempt. Inmiddels zijn we een aardig eind op weg en de laatste vrachten asfalt gaan door de beide Dynapac SD 2500CS machines. De belijning wordt op de weg aangebracht en voordat het licht wordt kan de brug weer open voor het verkeer.

De Jong uit Beesd heeft een volledig door Van der Spek Vianen geleverd machinepark ingezet voor dit werk; twee Dynapac SD2500CS asfaltafwerkmachines, een Dynapac PL500TD freesmachine (waarvan De Jong er twee in de vloot heeft), een Breining FAO 800 kleefmachine en een Dynapac CG233 tandemwals. 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines