Onlangs heeft Van der Spek voor Bouwbedrijf Wever v/h Lutter & Lotgering b.v. een Liebherr 250 EC-B12 Litronic gemonteerd bovenop het dak van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Lutter & Lotgering heeft opdracht gekregen voor het realiseren van een nieuwe liftengroep aan het hoofdgebouw van de VU in Amsterdam.
Nabij de huidige liftengroep worden drie liften geplaatst over 16 verdiepingen om de bereikbaarheid van de hogere verdiepingen te verbeteren. Een mooi en uitdagend project waar kennis en kunde van de hele bouwgroep ingezet zal worden.
De Wever Bouwgroep is een groep van gespecialiseerde bedrijven die nauw met elkaar samenwerken om de best mogelijke service en kwaliteit aan relaties te verlenen. De verschillende disciplines vullen elkaar aan en de groepsvorm zorgt ervoor dat voor elk project de juiste vakmensen worden ingeschakeld.
De Liebherr 250 EC-B12 Litronic staat opgesteld op een speciaal geconstrueerd stalen frame op een bestaande liftschacht en heeft een haakhoogte van slechts 10 meter en een gieklengte van 50 meter. Op de punt van de giek heeft de kraan nog een capaciteit van 5.200 kg. De kraan blijft ongeveer 6 maanden staan.
Al vele jaren is Van der Spek actief in Scandinavie«. Zo worden jaarlijks vele kranen verhuurd in Zweden en Denemarken, maar ook in Noorwegen en Finland. In de meeste gevallen worden deze kranen ook gemonteerd door eigen monteurs van Van der Spek; altijd tot volle tevredenheid van onze klanten. Daarnaast verkocht Van der Spek de afgelopen jaren veel gebruikte kranen uit haar huurvloot naar Scandinavie«. Onlangs werd een gebruikte Liebherr 280 EC-H16 Litronic geleverd aan Normas A/S in Denemarken. Via deze onderneming worden veel kranen verhuurd aan grote aannemers in Denemarken en voor haar nieuwe opslagterrein in de buurt van Kopenhagen waren zij op zoek naar een gebruikte torenkraan. De kraan is in Vianen compleet nagezien en opnieuw geschilderd. Vervolgens is de kraan bij ons op het terrein geinspecteerd en gekeurd door de Deense keuringsinstantie.
Op verzoek van de klant is tevens het volledige transport van de kraan naar Denemarken door Van der Spek geregeld. Inmiddels is de kraan gemonteerd op de opslaglocatie in Hedehusene en wordt deze gebruikt voor het laden en lossen van torenkranen en -componenten, maar ook voor het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan de opgeslagen kranen.
De Liebherr 280 EC-H16 Litronic heeft een maximale capaciteit van 16 ton tot 22,3 meter en kan op de punt van de 50 meter lange giek nog 6.200 kg hijsen.
Afgelopen weekend is op de productielocatie van Coca-Cola Enterprises Nederland B.V. in Dongen voor ASK Romein een Liebherr 630 EC-H20 Litronic gemonteerd. Toevalligerwijs was de bovenbouw van een van de beschikbare kranen uit de vloot van Van der Spek in rood-wit. Het leek Van der Spek daarom wel gepast juist deze kraan op te bouwen. Kranen in een rood-witte kleur zijn veelal verplicht in Frankrijk, waar Van der Spek via haar dochterbedrijf Hexagone Services ook veel kranen verhuurt, indien ze in de buurt van een vliegveld of aanvliegroute staan. Maar in dit geval is het tevens de vanouds bekende kleur voor het merk Coca-Cola.
Ooit had Coca-Cola Enterprises twee productielocaties in Nederland, te weten Coca-Cola Dongen en Coca-Cola Schiedam. Om de productie te centraliseren is ervoor gekozen de productielocatie in Dongen uit te breiden en deels te vernieuwen. Dit resulteerde als eerste in de oplevering van een nieuwe siroopkamer in het jaar 2000. De afgelopen jaren zijn verder nieuwe kantoren, kleed- en kantineruimten en opslagcapaciteit (zowel binnen als buiten) gerealiseerd. De eigen afvalwaterzuiveringsinstallatie werd vervangen door een systeem met persriolering.
De door monteurs van Van der Spek gemonteerde Liebherr 630 EC-H20 Litronic wordt door aannemer ASK Romein gebruikt voor het vervangen van de bestaande dakpanelen in de productiehal te Dongen, 9.000 m² betondak boven vijf productielijnen. Bij deze opdracht is extra waakzaamheid geboden. De zes hallen zijn zogenaamde “foodsafe-ruimten” waarin de productielijnen op geen enkel moment worden stopgezet. Voordat het bestaande betondak verwijderd wordt, worden de productielijnen afgeschermd door de bouw van een volledige stof- en waterdichte werkvloer, een zgn. “crashdeck”. Vervolgens wordt een nieuwe staalconstructie met dak- en wandbeplating bovenop de bestaande productiehal geplaatst met behulp van de Liebherr torenkraan met een giek van tachtig meter. Bij het slopen van de 9.000 m² betondak, komt 2.700 ton beton vrij. Goed voor ruim 200 volle vrachtwagens. Coca-Cola is het eerste bedrijf ter wereld dat deze innovatieve sloopstrategie toepast. Voorafgaand aan de sloop van het bestaande dak wordt er een nieuw dak bovenop geplaatst en wordt tevens een volledig nieuwe energiezuinige installatie geplaatst. Om aan de wensen van de opdrachtgever tegemoet te komen werkt ASK Romein volcontinu op dit project, doordeweeks en in het weekend.
ASK Romein is in 2002 ontstaan na een fusie van ASK Staal- & Industriebouw en Romein Staalbouw B.V. Vanuit drie vestigingen in Roosendaal, Malle (B) en Vlissingen ontwikkelen en realiseren zij voor diverse marktsegmenten, waaronder industrie, kantoren, distributiecentra, offshore, hoogbouw, leisure en food. Bij ieder project draagt ASK Romein duurzaamheid hoog in het vaandel. De gebouwen van de klant mogen niet meer energie verbruiken dan strikt noodzakelijk. Ieder project kan op vraag van de klant BREEAM gecertificeerd en beoordeeld worden. Dit sluit naadloos aan bij het streven van Coca-Cola Enterprises om in Dongen voortdurend te bouwen aan de fabriek van de toekomst, waarbij hoogwaardige technologie ingezet wordt om een aangenaam en veilig werkklimaat te cree«ren. Bovendien wordt energieverbruik en CO2-uitstoot van de productielijn weer verder beperkt. Op de bouwplaats rijden uitsluitend electrische heftrucks, zodat ook daar geen sprake is van CO2-uitstoot. “Hiermee is dit bouwproject een voorbeeld op het gebied van duurzaam bouwen en heeft het ook een positieve uitstraling voor de regio”, aldus Rein de Jong, Director Supply Chain Operations van Coca-Cola Enterprises.
De Liebherr 630 EC-H20 Litronic heeft een maximale capaciteit van 20 ton tot 28,2 meter en kan op de punt van de 80 meter lange giek nog 5.800 kg hijsen. De rood-witte torenkraan zal tot ongeveer het voorjaar van 2016 blijven staan in Dongen.
Door Van der Spek worden regelmatig gebruikte kranen verkocht die overal ter wereld terecht komen.
Van der Spek Vianen verkocht onlangs deze Liebherr 120HC aan GB Access, waar de kraan ingezet wordt op de opslagplaats voor het laden en lossen van liften en toebehoren en alle voorkomende overige werkzaamheden.
GB Access Ltd. in Peterborough (UK) is opgericht in 1989 en is een toonaangevende verhuurder van onder andere Alimak liften.
Op verzoek van de klant is tevens het volledige transport van de kraan naar Engeland door Van der Spek geregeld.
De kraan is voorafgaand aan de montage door de klant in eigen beheer geschilderd in de eigen grijze bedrijfskleur.
De Liebherr 120HC heeft een maximale capaciteit van 8 ton tot 15,5 meter en kan op de punt van de 50 meter lange giek nog 2.000 kg hijsen.
Onlangs werd in Hoogeveen door medewerkers van Van der Spek Vianen voor aannemersbedrijf Trebbe een Liebherr 420 EC-H16 Litronic gemonteerd. De torenkraan met een haakhoogte van bijna 50 meter wordt ingezet op het project "De Kaap".
Het nieuwbouwproject De Kaap bevindt zich op een krappe bouwlocatie in het centrum van Hoogeveen. Daarom is de locatie niet alleen een uitdaging ten aanzien van binnenstedelijk bouwen, maar ook moet de logistiek continue met de winkeliers en omwonenden afgestemd worden. Kortom: een bijzonder complexe logistiek, waarvoor meerdere logistieke plannen opgesteld zijn.
Zo zijn de aan- en afvoerroutes kortgesloten met de opdrachtgevers gemeente Hoogeveen en WVG Ontwikkeling uit Meppel en ‘just in time’ gepland. Een extra rijbaan wordt hiervoor gecreëerd met een aparte losplaats voor vrachtwagens. De torenkraan is een onmisbare schakel in dit proces en zorgt ervoor dat de lading uit de wagens op de bouwplaats gelost wordt.
De Kaap is het grootste bouwproject van de gemeente. De belangstelling voor de realisatie bij de inwoners van Hoogeveen is dan ook enorm groot. Daarom stelt Trebbe tijdens de bouw een speciale tribune op. Op hoogte kunnen de toeschouwers dan over de hekken kijken om het verloop van de bouw te volgen.
Tevens is er een Facebook-pagina waarin omwonenden en belangstellenden op de hoogte gehouden worden.
De Kaap omvat een éénlaagse ondergrondse parkeergarage met hierop gelegen een verzorgingstehuis en twee complexen met appartementen. Verder krijgt het project een openbare binnentuin.
De Liebherr 420 EC-H16 Litronic heeft een maximale capaciteit van 16 ton en kan op de punt van de 60 meter lange giek nog 6.700 kg hijsen.
Binnen een aantal weken wordt op deze bouwplaats ook nog een Liebherr 202 EC-B10 Litronic gemonteerd, eveneens uit de huurvloot van Van der Spek.
Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit, zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team, om te begrijpen welke delen van de site, je het meest interessant en nuttig vindt.
Strikt noodzakelijke cookies
Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie instellingen kunnen opslaan.
Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan. Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt, het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.
Extra cookies
Deze site gebruikt 'Data-collectief' om informatie, zoals bezoekersaantallen, ip-adres en bezochte pagina's te verzamelen. Het gaat hierbij om de volgende 2 first party cookies van Piwik PRO: _pk_id.<appID>: Deze wordt gebruikt om terugkerende bezoekers te herkennen en vervalt na 13 maanden. _pk_ses.<appID>: Deze wordt gebruikt om de sessie van bezoekers te monitoren, zoals aangeklikte pagina’s, tijdsduur op pagina, IP adres en browser gegevens. Deze vervalt na 30 minuten, of zodra het bezoek is afgerond.
Door deze cookies te accepteren, help je onze dienstverlening te verbeteren.
Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in, om je voorkeuren op te slaan!