Categorie archief grondverzet

doorVan der Spek

Spaansen kiest weer voor Hyundai laadschop

Datum: 31-mei-15

De nieuw geleverde Hyundai HL770-9A laadschop voor de locatie in Harlingen is het bewijs dat de in 2011 geleverde Hyundai HL757-9XTD op de zandoverslag in Den Helder zijn belofte heeft waargemaakt.

De vele probleemloze overgeslagen tonnen op deze locatie met de Hyundai HL757-9XTD laadschop, die de eerste Hyundai was in het zeer uitgebreide machinepark van Spaansen, maakte de keuze voor wederom een Hyundai geleverd door Van der Spek de juiste.

Op de locatie in Harlingen zal de nieuwe Hyundai HL770-9A ingezet worden voor het op- en overslaan van op zee gewonnen grondstoffen en het beladen van de grote prefabfabriek van Spaansen aldaar.

De 25-tons Hyundai is voorzien van een snelwissel, waardoor er gemakkelijk gewisseld kan worden tussen de bak en palletvorken voor het op- en overslaan van verschillende producten en verpakkingsvormen.

Tijdens de ingebruikname heeft de wiellader gelijk laten zien dat de door Spaansen gewenste 36 ton in vier keer laden zonder problemen snel en efficient kan worden uitgevoerd met de geleverde bak aan de machine.

De HL770-9A wordt aangedreven door een 8.9 liter Cummins QSL-9 6-cilinder turbodiesel motor die 300 Pk levert. Deze motor brengt dit vermogen via een volautomatische ZF-versnellingsbak naar wielen.

Voor het duurzaam draaien is de nieuwe HL770-9A uitrust met het nieuwste hydraulieksysteem. Het nieuwe lastafhankelijke hydraulische systeem met een plunjerpomp met variabele opbrengst en een gesloten hoofdventielblok zorgt voor een zeer efficiënt hydraulisch vermogen en daardoor een lager energieverbruik. Dit gekoppeld aan de ZF-volautomatische transmissie zorgt voor maximale duurzaamheid. Als gevolg hiervan ontstaat er zo min mogelijk verlies van vermogen, een hogere rijsnelheid en lage geluidsniveaus. De verbeterde koppeling en het soepel schakelen zorgen voor vlot rijden.

Op wens van Spaansen is de machine voorzien van een centrale smering. De achteruitrijdcamera is standaard af fabriek en zorgt voor een goed en veilig zicht naar achteren.

Zoals de dash-9 serie graafmachines zijn ook de laadschoppen voorzien van het Hi-mate Remote Management System. Hi-Mate is het door Hyundai ontwikkelde systeem voor beheer van de machine op afstand. Het geeft de eigenaar via de GPS-satelliettechnologie een dienstverlening en productsupport van topkwaliteit. Hi-Mate stelt de eigenaar van machines in staat om de prestaties van hun machines te volgen, de locatie ervan te controleren en van op afstand toegang te krijgen tot de diagnosegegevens die door de machine zijn verzameld.

Om zeker te zijn van de operationele kosten voor de komende jaren heeft Spaansen een onderhouds- en reparatiecontract afgesloten bij Van der Spek.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

R220-9A rupsgraafmachine bij Daanen Altforst

Datum: 20-mei-15

Nu, drie maanden na levering van de nieuwe Hyundai R220-9A rupsgraafmachine bij Daanen Altforst, is de keuze voor een Hyundai geleverd door Van der Spek Vianen B.V. zeker de juiste geweest, aldus Eef Daanen die gezamenlijk met Ronald Daanen de directie voeren bij Daanen Altforst.

De nieuwe Hyundai R220-9A werd op 26 februari in gebruik genomen door Daanen in Appeltern, waar zijn eerste werk was het beladen van een zeefmachine op een betonfabriek voor het uitzeven van de verschillende fracties voor de betonproductie. Nog geen 3 maanden later, op 20 mei, heeft de Hyundai alweer 600 draaiuren en vele transportkilometers op zijn klok staan. Dit geeft gelijk aan dat de machines bij Daanen niet aanwezig zijn om stil te staan; ze worden waar mogelijk ingezet en maken vele draaiuren waarbij vele tonnen worden verwerkt.

Daanen Altforst heeft o.a. twee rupsmobiele puinbrekers, waarmee ze in heel Nederland op locatie puin en asfalt breken. De Hyundai heeft bij de puinbrekers vele tonnen geladen en als benodigd voorbewerkt met de vergruizer. Tevens wordt hij ingezet om asfalt van de te breken hopen los te maken als dat nodig is, zodat een andere rupskraan snel en efficiënt de puinbreker kan blijven laden.

Naast de werkzaamheden bij de puinbrekers wordt hij natuurlijk ook ingezet voor het uitvoeren van grond- en sloopwerken en voor het sorteren van afstromen. Hiervoor heeft de kraan alle hydraulische functies die door de machinist zeer eenvoudig proportioneel bediend kunnen worden.
Vanaf de aflevering van de machine eind februari tot vandaag heeft Van der Spek zich nog niet hoeven te bewijzen met hun zeer bekende service en support aangezien de machine tijdens de periode geen enkele inzet nodig heeft gehad van de technische dienst behalve voor het uitvoeren van de servicebeurt bij 500 draaiuren. De Hyundai heeft geheel storingsvrij zijn werk uitgevoerd, zoals men het van een Hyundai kan verwachten.Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Hyundai in sloopuitvoering geleverd aan Hoffland.nl

Datum: 12-mei-15

Van der Spek Vianen heeft aan Hoffland Sloopwerken en Metaalrecycling een nieuwe Hyundai R330-9A rupsgraafmachine afgeleverd die na vele tevreden draaiuren een Hyundai R320-7 vervangt, die in 2005 eveneens door Van der Spek werd geleverd.

Hoffland is een vooruitstrevend en gerenommeerd bedrijf dat zich middels een aantal werkmaatschappijen bezig houdt met zowel het uitvoeren van industriële sloopwerken als de handel in en het verwerken van schroot (metaalrecycling). Deze activiteiten worden met name uitgevoerd in de Benelux, Duitsland en met enige regelmaat ook in de overige Europese landen. In 1963 richtte Leendert Hoffland (grootvader van één van de huidige directeuren) samen met zijn zoon Jan Hoffland op. Een familiebedrijf pur sang.

Hoffland huurde een oude kolenoverslaglocatie van de Nederlandse Spoorwegen midden in het centrum van Zeist. In die tijd werd er met name handel gedreven in oude metalen en werden er in de regio diverse containers weggezet met eigen containerauto’s. In 1972 werd Hoffland overgenomen door Leendert Marinus (Leo) Hoffland. Onder leiding van Leo Hoffland werd het bedrijf verder uitgebouwd wat de metaalrecycling betreft. Hoffland groeide vervolgens zeer snel, met als gevolg een verhuizing naar de huidige locatie in Den Dolder. Vanaf die tijd is Hoffland zich ook gaan richten op het uitvoeren van industriële sloopwerkzaamheden.

De nieuwe Hyundai R330-9A is door de werkplaats van Van der Spek in Mariënberg geheel uitgevoerd in de “Hoffland” uitvoering. Deze uitvoering houdt in dat de machine o.a. is uitgevoerd met een cabinebescherming voor zowel aan de voor- als bovenzijde. Om op grotere hoogtes te kunnen werken met de sloopwerktuigen is de giek voorzien van een dom. Voor het kunnen werken met de vele verschillende werktuigen is de R330-9A voorzien van vele verschillende hydraulische functies. Tevens is er een magneetinstallatie op de machine geïnstalleerd voor het werken met een magneet.
Voor het werken in alle omstandigheden is hij uiteraard voorzien van een overdrukinstallatie op de cabine, zodat de machinist altijd veilig zijn werkzaamheden kan uitvoeren.
Nadat de werkzaamheden waren uitgevoerd is de machine gespoten in de welbekende geel met blauwe bedrijfskleuren van Hoffland.

Voor de aandrijving van de Hyundai is een Cummins QSB9 motor verantwoordelijk. Deze heeft een inhoud van 8.9 liter en is voorzien van de nieuwste Tier IV interim technieken waardoor een zeer laag aangetoond brandstofverbruik wordt gerealiseerd. De motor produceert 282 pk.

Net als alle nieuwe serie-9A machines is ook deze R330-9A voorzien van het Hyundai Hi-mate systeem wat het via GPS-technologie mogelijk maakt op afstand data uit te lezen over brandstofverbruik, locatie, draaiuren etc. Deze service is gratis en kan door Hoffland zelf worden uitgelezen om hun processen zo optimaal mogelijk te kunnen sturen.

Om veilig te kunnen werken is de machine standaard uitgevoerd met werklampen op cabine en giek. Tevens is hij standaard voorzien van een achteruitkijkcamera waardoor de machinist altijd kan zien wat er achter hem gebeurt en onveilige situaties kunnen worden voorkomen.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Nieuwe Hyundai R220-9A rupskraan geleverd bij BB grondverzet uit Dodewaard

Datum: 14-apr-15

Onlangs heeft Van der Spek Vianen een nieuwe Hyundai R220-9A rupsgraafmachine in gebruik gesteld bij BB Grondverzet uit Dodewaard. Met de levering van de 23-tons rupskraan is de eerste Hyundai graafmachine in het machinepark bij BB Grondverzet een feit.

Bert van den Brink Grondverzet is actief op het gebied van verhuur van grondverzetmachines, boom-, bos- en landschapsverzorging, grond-, sloop- en straatwerk, stelconplaten leggen en keerwanden stellen. Sinds twee jaar is er ook een mobiele puinbreker in het uitgebreide machinepark opgenomen. Deze puinbreker zal veel geladen gaan worden door de nieuwe Hyundai rupsgraafmachine. Tevens kan hij worden voorzien van een vergruizer, waarmee te grote delen gelijk op locatie kunnen worden verkleind.

Tevens werkt Bert van den Brink Grondverzet met shovels die voorzien zijn van lasergestuurde hoogte-instelling. Met vakmanschap en hightech materiaal legt Bert van den Brink Grondverzet met de grootste precisie een goede basis voor kwaliteit en kostenbesparing in het natraject. De techniek is toepasbaar bij het egaliseren en profileren van fabrieksterreinen, wegen, bedrijfsvloeren en grind/ballastbedden voor spoortrajecten. Dankzij de inzet van de eigen dieplader is snelle inzetbaarheid van het materieel gegarandeerd.

De nieuwe Hyundai R220-9A wordt aangedreven door een Cummins QSB6.7 6-cilinder dieselmotor die voldoet aan de Tier IV interim emissie-eisen. Deze motor is voorzien van een CCC “Cummins Compact Catalist” die zorgt voor het continu reinigen van de uitlaatgassen. Er is geen actief of passief roetfilter gemonteerd dat moet regenereren door het opwarmen van de uitlaatgassen. Het is een onderhoudsvrij systeem.

Om de machine zo breed mogelijk te kunnen inzetten voor allerlei voorkomende werkzaamheden is de nieuwe R220-9A op wens van Van de Brink uitgevoerd met vele hydraulische functies die proportioneel te bedienen zijn. Door de hydraulische snelwissel kan er snel en eenvoudig gewisseld worden tussen de verschillende werktuigen.

 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Eerste nieuwe Hyundai HL770-9A geleverd aan de BAM

Datum: 6-apr-15

Met de aflevering van de nieuwe Hyundai HL770-9A aan de BAM is de levering van de eerste Hyundai laadschop bij de BAM een feit. De tweede laadschop, een Hyundai HL760-9A die gelijktijdig werd besteld, zal op zeer korte termijn geleverd gaan worden.

De keuze van de BAM voor Hyundai laadschoppen is zeker niet over één nacht ijs gegaan. Naast het uitgebreid testen van de verschillende zwaartes en merken laadschoppen op de diverse locaties van de BAM door een groot aantal machinisten, waarbij zeer veel praktijkinformatie werd verzameld, speelde ook het “total cost of owerschip” een zeer belangrijke factor. Doordat het complete plaatje hiervan klopte en Van der Spek Vianen als leverancier ook de juiste partner bleek is de keuze op de Hyundai laadschoppen geleverd door Van der Spek gevallen.

De eerste nieuwe Hyundai HL770-9A laadschop is afgeleverd op de asfaltmolen van de BAM in Stein, de ACL.

Voor het duurzaam draaien is de nieuwe HL770-9A uitrust met het nieuwste hydraulieksysteem. Het nieuwe lastafhankelijke hydraulische systeem met een plunjerpomp met variabele opbrengst en een gesloten hoofdventielblok zorgt voor een zeer efficiënt hydraulisch vermogen en daardoor een lager energieverbruik. Dit gekoppeld aan de ZF-volautomatische transmissie met lock-up op 4 van de 5 versnellingen zorgt voor maximale duurzaamheid. Deze automatische transmissie zorgt voor zo min mogelijk verlies van vermogen, een hogere rijsnelheid en lage geluidsniveaus. De nieuwste koppelingstechnieken en het soepel schakelen zorgen daarnaast voor vlot rijden. De assen zijn voorzien van as-koeling, wat voor het opbreekwerk in het freesmateriaal – dat tegenwoordig wel 50{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} van de input van de asfaltcentrale is – geen overbodige luxe is. De vooras is voorzien van een volautomatisch werkend sperdifferentieel.

De HL770-9A wordt aangedreven door een 8.9 liter Cummins QSL-9 6-cilinder turbodiesel motor die 300 pk levert. Deze motor brengt dit vermogen via een volautomatische ZF-versnellingsbak over naar de wielen. De machines is standaard voorzien van 26,5-25 20PR L3 banden.

Op wens van de BAM is de machine voorzien van een centrale smering. Om eenvoudig te kunnen wisselen van bak en andere uitrustingsstukken zoals een palletvork is de machine voorzien van een hydraulische snelwissel. De achteruitrijdcamera is standaard af fabriek en zorgt voor een goed en veilig zicht naar achteren.

Net als de dash-9 serie graafmachines zijn ook de laadschoppen voorzien van het Hi-mate Remote Management System. Hi-Mate is het door Hyundai ontwikkelde systeem voor beheer van de machine op afstand. Het geeft de eigenaar via de gps-satelliettechnologie een dienstverlening en productsupport van topkwaliteit. Hi-Mate stelt de eigenaar van machines in staat om de prestaties van hun machines te volgen, de locatie ervan te controleren en van op afstand toegang te krijgen tot de diagnosegegevens die door de machine zijn verzameld.

 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Nieuwe Hyundai R220-9A rupskraan voor Daanen Altforst B.V.

Datum: 26-feb-15

Onlangs heeft Van der Spek Vianen een nieuwe Hyundai R220-9A rupsgraafmachine in gebruik gesteld bij Daanen Altforst B.V. Na een goed vergelijk tussen de verschillende merken en leveranciers was de keuze door de broers Eef en Ronald Daanen voor een Hyundai rupsgraafmachine geleverd door Van der Spek een snel gemaakte.

Met de levering van de 23 tons rupskraan is de eerste Hyundai graafmachine in het uitgebreide machinepark bij Daanen een feit. Naast diverse andere graafmachines en laadschoppen heeft Daanen ook twee rupsmobiele puinbrekers waarmee men in het gehele land op locatie mobiel puin breekt.

Daanen Altforst B.V. is in 1983 opgericht door Nol Daanen. Toen deze een opvolger zocht om de leiding van zijn bedrijf over te nemen, pakten vader en zoon (Eef) Daanen deze kans met beide handen aan. Daanen Altforst B.V. was geboren.

Het bedrijf was destijds gevestigd in Altforst en aanvankelijk bestond het werk uitsluitend uit het aanvoeren van klei naar steenfabrieken. Langzaamaan kwam er meer, en meer divers, werk. Er werd geinvesteerd in moderner materieel en in 1985 werd de eerste graafmachine gekocht. Met deze uitbreiding van het materieel ging ook het aannemen van het eerste personeelslid gepaard. In 1990 kwam ook de jongste telg van het gezin Daanen, Ronald, in het familiebedrijf werken.

Vanaf 2005 houdt het bedrijf zich ook bezig met het breken van steenpuin. Het bedrijf groeide gestaag en in 2005 is men daarom verhuisd naar de Melkweg in Dreumel. Hier heft men tevens de mogelijkheid zand en grind aan particulieren te verkopen en hier wordt tevens tweemaal per week een milieustraat verzorgd.

De nieuwe Hyundai R220-9A wordt aangedreven door een Cummins QSB6.7 6-cilinder dieselmotor welke voldoet aan de Tier IV interim emissie eisen. Deze motor is voorzien van een CCC Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

190 ton Hyundai rupsgraafmachines voor KWS

Datum: 23-feb-15

Van der Spek Vianen meldt met trots dat er vijf nieuwe Hyundai rupsgraafmachines met een totaalgewicht van 190 ton verkocht en geleverd zijn aan de KWS.

Vier van de machines waren tijdens de traditionele Open Dagen bij Van der Spek Vianen al te zien. Twee machines waren al gespoten in de herkenbare bedrijfskleuren van de KWS, één machine stond in de bedrijfskleuren van dochterbedrijf Romers Grondverzet en de laatste was een Hyundai R430-9A die nog in de originele Hyundai kleuren te bewonderen was. Deze is na opbouw ook in de kleuren van de KWS gespoten.

Deze laatste machine is nog toegevoegd aan de order voor de machines na de zeer goede ervaringen en zeer positieve resultaten voor het brandstofverbruik van de eerst geleverde Hyundai R430-9A in september vorig jaar.

De totale order bestaat uit vijf rupsgraafmachines; twee stuks Hyundai R430-9A, twee stuks R300-9A en een Hyundai R260-9A. Alle machine zijn gespoten in bedrijfkleuren en geheel naar wens van de klant en gebruikers uitgerust door de technische dienst in de werkplaats van Van der Spek in Vianen.

Na zeer uitgebreide testen met de verschillende machinetypen van de verschillende leveranciers in vele soorten inzetten is door KWS en de gebruikers van de machines gekozen voor de combinatie Hyundai en Van der Spek als leverancier voor de nieuwe rupsgraafmachines. Bij deze testen is naast de kracht, omgezette tonnen en kuubs, gebruiksgemak, veiligheid en comfort ook zeer nauwkeurig bijgehouden hoe de brandstofverbruiken zich hebben verhouden. Ook hierbij kwam Hyundai weer zeer goed na voren. Kort maar krachtig; “het gehele plaatje klopt gewoon”.

KWS Infra is marktleider in de wegenbouw en de productie van asfalt in Nederland. Ze hebben een landelijke dekking en zijn decentraal georganiseerd met regionale vestigingen dochters & deelnemingen. KWS is zowel actief met de aanleg van grote, gecompliceerde en multidisciplinaire (infrastructurele) projecten als met kleinschalige projecten voor lokale overheden en particulieren.

Voor KWS was het niet de eerste keer dat zij kennis maakte met de Hyundai graafmachines. In 2006 werden door Van der Spek ook al twee Hyundai R450-7 geleverd die tot op de dag van vandaag nog iedere dag hun producties maken. Daarnaast draaien er bij diverse dochterbedrijven van KWS ook vele Hyundai laadschoppen, deze zijn werkzaam op de asfaltmolens en zand- en puindepots in het gehele land.

Hyundai R430-9A’s
De twee zwaarste machines, de ruim 45 ton wegende Hyundai R430-9A’s, zijn uitgevoerd met een giek/lepelsteelconfiguratie van 6.500 mm giek en 3.200 mm lepelsteel, waarmee de machine een bereik heeft van ruim 11.000 mm op het maaiveld.

De machines worden aangedreven door een zeer duurzame en zuinige Cummins QSL9 6-cilinder dieselmotor die een vermogen levert van 231 kW. De motoren voldoen aan de laatste emissie-eisen.

De R430-9A heeft een geavanceerd en gepatenteerd Kawasaki hydrauliek systeem met negatieve controle voor perfecte bediening. Het brandstofbesparende regeneratie systeem op de hef- en knikcilinders is standaard op de machine en zorgt naast optimale kracht voor iedere functie voor een zeer laag brandstofverbruik. De maximale oliestroom is  2 x 315 ltr./min. bij een druk van 330 bar. Door de Powerboost kan deze tijdelijk worden opgevoerd tot 360 bar.

Beide R430-9A’s zijn gespoten in de KWS huiskleuren.

Hyundai R300-9A’s
De twee Hyundai R300-9A’s zijn gelijk uitgevoerd, echter zijn op het eerste gezicht geheel verschillend. De ene machine is gespoten in de KWS bedrijfskleuren terwijl de ander is gespoten in de Romers Grondverzet kleuren.

Romers Grondverzet maakt deel uit van Koninklijke Volker Wessels Stevin, Romers Grondverzet is onderdeel van KWS Infra bv. Ze werken veelvuldig samen met zusterbedrijven uit het concern bij de verwerving en uitvoering van multidisciplinaire projecten. Binnen de sector infrastructuur is tussen de VolkerWessels-bedrijven, die hier actief in zijn, een samenwerkingsverband opgericht onder de naam VolkerInfra.

Voor de aandrijving van de 32-tons zware Hyundai R300-9A is net als bij de Hyundai R430-9A een Cummins motor verantwoordelijk. Ditmaal een Cummins QSB 6.7 6-cilinder dieselmotor met 168 kW. Deze motor kan door zijn zeer groot vermogensbereik in de ECO-mode tussen de 1.300 en 1.450 toeren al zijn kracht geven, waardoor een laag brandstofverbruik gegarandeerd is.

Het geavanceerde CAPO-systeem “Computer Assisted oPtimization System” zorgt voor een optimale afstemming tussen het motor- en hydrauliek vermogen. Hierdoor wordt naast een zeer fijn in de hand liggende machine gezorgd voor een optimaal verbruik van de brandstof.

Hyundai R260-9A
We willen hem zeker niet beschrijven als de kleinste van de geleverde machines, maar wel als de meest compacte van de vijf. De in KWS bedrijfskleur gespoten Hyundai R260-9A zal naast het werken op grotere werken ook op de kleinere en compacte werken te vinden zijn. Door zijn compactere afmetingen kan hij vaak wel op de kleinere locaties worden ingezet waar zijn grotere broers eenvoudig te groot of te zwaar worden.

Net als de R300-9A wordt de R260-9A aangedreven door een Cummins QSB 6.7 6-cilinder dieselmotor, ditmaal met 140 kW. Ook deze drijft net als bij de andere vier machines Kawasaki hydrauliekpompen aan die door hun geavanceerde en gepatenteerde systemen zorgen voor de optimale verdeling tussen kracht en snelheid.

Om zo breed mogelijk te kunnen worden ingezet zijn alle machines voorzien van vele hydraulische functies, waarmee allerlei uitrustingstukken zonder problemen kunnen worden aangesloten. Of het nu om een kantelbak, sorteergrijper of trilblok gaat, alle machines kunnen door hun hydraulische snelwissel eenvoudig wisselen van uitrustingsstukken. Hiervoor zijn de Hyundai’s zo voorbereid dat deze uitrustingsstukken eenvoudig aangesloten kunnen worden.

Topcon heeft iedere machine voorbereid voor het werken met GPS en enkele machines zijn gelijk voorzien van een compleet systeem, zodat ze voor ieder werk ingezet kunnen worden. Om dit werken op iedere locatie mogelijk te maken zijn ze ook allemaal door Van der Spek overdruk voorbereid en voorzien van een overdruksysteem, zodat de machinist altijd in een zuivere werkomgeving zijn werk kan uitvoeren.

De ruime cabines met rondom uitstekend zicht zijn gemonteerd op siliconen silenceblokken. Deze nemen trillingen beter op en reduceren het geluid in de cabine optimaal voor een stille werkplek. De luxe stoel en consoles zijn op vele verschillende manieren in te stellen voor een optimale zitpositie. Zelfs de joysticks zijn onafhankelijk van de stoel in hoogte verstelbaar. Voor de machinist is er veel opbergruimte inclusief een hot- & cool box. Elektronisch geregelde klimaatcontrole met airconditioning zorgt altijd voor de juiste temperatuur in de cabine.

De machines zijn voorzien van Hi-mate. Met dit moderne Remote Management systeem is eenvoudig middels een internet applicatie toegang te krijgen tot belangrijke machinegegevens zoals brandstofverbruik, locatie, gedraaide uren, onderhoudsplanning en diagnosegegevens.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

De rivier als weg gebruikt

Datum: 19-feb-15

Hier is weer een mooi voorbeeld van hoe wij hier in Nederland omgaan met water: als het door water niet mogelijk is om op locatie te komen met zware machines dan worden ze getransporteerd via het water. Ditmaal is de rivier de IJssel de ‘weg’ die gebruikt wordt.

De Powerscreen Warrior 1400 van G.M. Damsteegt heeft als eerste door ons geleverde machine het 3 kilometer lange traject gevaren om uiteindelijk op zijn werklocatie aan te komen.

Kort daarna is de Powerscreen Warrior 1800 zeefmachine en Hyundai R380-9 van V.d. Heijden/puinbreken.nl ook via dezelfde weg over de IJssel naar het werk getransporteerd.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Buijs Leerdam en Van der Spek Vianen zijn opnieuw geslaagd

Datum: 11-jan-15

Nieuwe Hyundai HL740XTD-9 voor glasoverslag.

De heer Buijs van Buijs Leerdam Zand- en Grindhandel en Marcel de Leur, vertegenwoordiger van Van der Spek Vianen, zijn samen weer geslaagd voor de verkoop en levering van een nieuwe Hyundai HL740XTD-9.

Na in zeer korte tijd een nieuwe Terex-Fuchs MHL350E te hebben geleverd voor het op- en overslaan vanuit de schepen en eveneens een nieuwe Hyundai HL740XTD-9 voor op- en overslag in Leerdam wordt nu door Van der Spek een nieuwe Hyundai HL740XTD-9 geleverd voor het op- en overslaan voor en op de glasfabriek in Leerdam.

Buijs heeft wederom gekozen voor een machine in XTD-uitvoering die voorzien is van een verlengd laderframe. Dit verlengde laadframe zorgt voor een 420 mm hogere uitkiep, waardoor er ook gemakkelijk geladen kan worden in de steeds hoger wordende vrachtwagens en trailers.

Voor de inzet in glas is de machine voorzien van Techking L5 banden, zodat het risico op lekrijden tot een minimum is beperkt.

De nieuwe dash-9 wielladers zijn uitrust met een nieuw hydraulieksysteem. Het nieuwe lastafhankelijke hydraulische systeem met een plunjerpomp met variabele opbrengst en een gesloten hoofdventielblok zorgt voor een zeer efficie«nt hydraulisch vermogen en daardoor een lager energie- en brandstofverbruik. Dit gekoppeld aan de ZF-volautomatische transmissie zorgt voor maximale duurzaamheid. Deze automatische transmissie zorgt voor zo min mogelijk verlies van vermogen, een hogere rijsnelheid en lage geluidsniveaus.

Voor de aandrijving van de HL740XTD-9 is een Cummins QSB 6.7 6-cilinder turbodiesel verantwoordelijk die voldoet aan de Tier III emissie-eisen.
Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

doorVan der Spek

Vorm Bouw investeert in grote Liebherr torenkraan

Datum: 16-dec-14

Onlangs is door Van der Spek voor Vorm Bouw een Liebherr torenkraan gemonteerd op de Handelskade in Nijmegen. De Handelskade in Nijmegen is de plek waar voorheen het pand van dagblad De Gelderlander was gevestigd. Deze locatie is aantrekkelijk vanwege de centrale ligging, vlakbij het centrum van Nijmegen, direct gelegen aan de haven.

Handelskade is het deelplan in de gebiedsontwikkeling Waalfront, een samenwerking tussen de gemeente Nijmegen en Bouwfondsontwikkeling. Handelskade bestaat in totaal uit 534 appartementen, circa 2800 m2 commerciële ruimte en een dubbellaagse parkeergarage.

De ontwerpen van de circa negen gebouwen aan de Handelskade Nijmegen worden gemaakt door de architectenbureaus Vera Yanovshtchinsky, HVDN Architecten en Mulleners + Mulleners. Eén van de gebouwen wordt een woontoren met daaronder een parkeergarage. Rondom de gebouwen wordt een collectieve binnentuin aangelegd. Het gehele project wordt aangesloten op de stadsverwarming van het Warmtenet Nijmegen. Vorm Bouw participeert in het bouwteam van de Handelskade en heeft daarmee invloed gehad op de technische uitwerking van het plan.

De aan Vorm Bouw verkochte, gebruikte Liebherr 420 EC-H16 Litronic heeft een gieklengte van 50 meter en hijst 16 ton op 29,9 meter en nog 8.900 kg op de punt. De torenkraan is opgebouwd met behulp van de Liebherr 630 EC-H20 Litronic uit de huurvloot van Van der Spek die al gemonteerd was op het project. Van de montage is ook een time lapse video gemaakt.

De kraan is gemonteerd op een rail rijdende onderwagen met slechts 6 meter spoorbreedte die Vorm Bouw bij de kraan gekocht heeft. Van de voor dit kraantype zeer smalle en weinig voorkomende onderwagen heeft Van der Spek er meerdere in haar huurvloot om klanten nog beter van dienst te kunnen zijn in het vinden van oplossingen voor de logistieke problemen op de soms zeer krappe bouwplaatsen.

De Liebherr 420 EC-H16 Litronic van Vorm Bouw blijft ca. 3 jaar staan in Nijmegen. De huurkraan van Van der Spek zal waarschijnlijk eind 2015 weer gedemonteerd worden.

Foto’s: Ger Neijenhuyzen
Meer foto’s zijn te vinden op zijn website

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines