Categorie archief Bell

Nieuwe Bell B30D 4×4

Datum: 22-feb-13

Tijdens de aankomende Bauma beurs in München zal Bell een nieuw concept knikdumper presenteren, de Bell B30D 4×4.

Deze speciale knikdumper komt uit het VersaTruck programma van Bell. In dit programma kan gekozen worden uit meerdere machineconfiguraties. De uitgebreide lijst van Tailor made oplossingen omvat onder andere: brandweerwagens, watertanks, haakarm-systemen, verlengde chassis, betonmixers en bosbouwmachines.
Deze producten worden beheerd door de Application Equipment Division Bell (BAE). Dit ervaren team is verantwoordelijk voor het ontwerp, de fabricage en de assemblage van gespecialiseerde producten Bell en wordt geleid door Clinton Wissekerke.

Maar waarom knikdumper 4×4? Wissekerke legt uit: "Ten opzichte van de traditionele B30D 6×6 heeft de machine dezelfde laadcapaciteit en vermogen. Vooral bij off-road en groeve toepassingen geeft de kortere draaicirkel en compactere afmetingen voordelen. Tevens is deze configuratie kostentechnisch interessant door onder andere minder bandenslijtage.”

Uiteraard hebben de VersaTruck machines dezelfde prestaties, veiligheid, gebruiksvriendelijkheid en laag brandstofverbruik als het standaard assortiment knikdumpers van Bell. Ook zijn de machines voorzien van de bekende innovaties; een standaard weegsysteem, keyless startsysteem, hill start, automatische parkeerrem, turbo spin en Fleetm@tic online fleet management.

Technische gegevens B30 4×4:
Motorvermogen : 240 kW
Koppel : 1250 Nm
Bakinhoud : 17,0 m³
Leeggewicht : 17.250 kg
Laadvermogen : 27.000 kg
Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Bell voorziet gehele lijn knikdumpers van moderne & brandstofbesparende Stage 3B dieselmotoren

Datum: 18-apr-11

Bell Equipment heeft in samenwerking met Mercedes-Benz de gehele range knikdumpers voorzien van de nieuwste dieselmotoren met een vermogen van 210 t/m 375 kW. De Mercedes-Benz motoren zijn voorzien van een SCR-systeem, en voldoen daarmee aan de nieuwste Tier 4I / Stage 3B emissievoorschriften.
 
Met deze SCR-techniek zorgt een katalysator in combinatie met het toevoegen van AdBlue® voor het reduceren van de Nitrogen Oxide (=NOx) uitstoot. Daarnaast is de gehele dieselmotor is vernieuwd. Mercedes-Benz heeft de inspuit- en compressiedrukken verhoogd en de componenten van hoogwaardige en drukbestendige materialen toegepast.
Door deze vernieuwingen is een brandstofbesparing van 5{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} gerealiseerd, en daarmee is – en blijft – Bell verreweg de zuinigste knikdumper in de markt!
Naast het gunstige brandstofverbruik biedt de Bell knikdumper tevens gunstige onderhoudskosten, geen speciale olie, geen filters die gereinigd dienen te worden, geen speciale brandstof; kortom volop kostenbesparing!

De geheel vernieuwde MK6.3 serie bestaat uit de volgende modellen:
 
B25D            
B30D
B35D
B40D
B45D
B50D
 
De Bell knikdumpers zijn voorzien van een comfortabele en geluidsarme cabine. Vanuit de cabine heeft u goed zicht over de omgeving en zijn de verschillende functies eenvoudig te bedienen.
 
De eerste vernieuwde machines zijn binnen Europa al volop in bedrijf. Zo werden bijvoorbeeld onlangs aan de Engelse firma Blackwell 14 stuks nieuwe Bell B30D 30-tonners verkocht. Gezien de goede ervaringen met 4x B40D knikdumpers in het verleden en de "lage kosten per ton" door het gunstige brandstofverbruik was de keuze voor Bell snel gemaakt!

Van der Spek, Bouwmachines

Originele 30-tons haakarm opbouw voor Bell dumpers

Datum: 20-jan-10

Het in Nederland door de Van der Spek groep vertegenwoordigde Bell heeft in eigen huis de Bell 25D en Bell 30D ontwikkeld met een Palfinger 30-tons haakarm-systeem.

Na vragen uit de markt naar dumpers met haakarm-systemen heeft Bell besloten aan deze vraag te voldoen en een complete machine te ontwikkelen en bouwen inclusief een 30-tons haakarm-systeem af fabriek. Voor het haakarm-systeem is Bell een samenwerking met het wereldwijd bekende Palfinger aangegaan.

Het grote voordeel van deze Bell 25D en Bell 30D af fabriek met een Palfinger 30 tons haakarm-systeem is dat zowel de Bell’s als het haakarm-systeem op elkaar zijn aangepast. Hierdoor is er een perfecte combinatie is ontstaan. Het haakarm-systeem is voorzien van een extra knikbare haakarm waardoor de containers eenvoudig op het systeem getrokken kunnen worden.

Het achterchassis is compleet nieuw ontwikkeld om het haakarm-systeem te kunnen dragen zonder dat het verlengd of aangepast dient te worden.

Voor de aandrijving zorgt, zoals gewoonlijk bij een Bell dumper, een Mercedes-Benz turbo diesel motor. Deze zorgt via een ZF 6-versnellings automatische versnellingsbak dat het vermogen verdeeld wordt tussen de 3 assen van de dumper.

Voor het afremmen van de Bell’s zorgen naast de remmen ook hydraulische retarders die op de Bell’s gemonteerd zijn. Deze zorgen voor afremming op de motor zodat de remmen veel minder belast worden en verminderen de daarbij behorende slijtage.

De Bell’s zijn voorzien van een on-board weegsyteem. Dit door Bell zelf ontwikkelde systeem zorgt ervoor dat, afhankelijk van de lading, het brandstofsysteem bijgeregeld wordt waardoor er aanzienlijke brandstofbesparingen worden gehaald.

Door het haakarm-systeem zijn de Bell’s zeer breed inzetbaar, bijvoorbeeld bij het werken op stortplaatsen waar normale vrachtwagens niet meer ingezet kunnen worden.

Van der Spek, Bouwmachines

Wederom Bell B30D geleverd aan Sagro Groep door Van der Spek Vianen B.V.

Datum: 10-nov-09

Nadat er begin 2008 al een trio Bell B30 dumpers werd geleverd aan de Sagro Groep in ’s-Heerenhoek, kan Van der Spek nu alweer melden dat, gezien de zeer positieve ervaringen die Sagro heeft opgedaan met de Bell’s, er een vervolgopdracht voor wederom een nieuwe Bell B30D is gekomen.

Voor de aandrijving zorgt, zoals gewoonlijk bij een Bell dumper, een Mercedes-Benz turbo diesel motor. In de Bell B30D is een 6 cilinder Euro 3 turbo diesel gemonteerd met 275 PK. Deze zorgt via een ZF 6-versnellings automatische versnellingsbak dat deze PK’s verdeeld worden tussen de 3 assen van de dumper.

Voor het afremmen zorgt naast de remmen ook een hydraulische retarder die op de Bell gemonteerd is. Deze zorgt voor afremming op de motor zodat de remmen veel minder belast worden en verminderen de daarbij behorende slijtage.

De Bell is voorzien van een on-board weegsyteem. Dit door Bell zelf ontwikkelde systeem zorgt dat afhankelijk van de lading het brandstofsysteem bijgeregeld wordt, waardoor er aanzienlijke brandstofbesparingen worden behaald.
 

Van der Spek, Bouwmachines