Datum: 10-nov-09
Nadat er begin 2008 al een trio Bell B30 dumpers werd geleverd aan de Sagro Groep in ’s-Heerenhoek, kan Van der Spek nu alweer melden dat, gezien de zeer positieve ervaringen die Sagro heeft opgedaan met de Bell’s, er een vervolgopdracht voor wederom een nieuwe Bell B30D is gekomen.
Voor de aandrijving zorgt, zoals gewoonlijk bij een Bell dumper, een Mercedes-Benz turbo diesel motor. In de Bell B30D is een 6 cilinder Euro 3 turbo diesel gemonteerd met 275 PK. Deze zorgt via een ZF 6-versnellings automatische versnellingsbak dat deze PK’s verdeeld worden tussen de 3 assen van de dumper.
Voor het afremmen zorgt naast de remmen ook een hydraulische retarder die op de Bell gemonteerd is. Deze zorgt voor afremming op de motor zodat de remmen veel minder belast worden en verminderen de daarbij behorende slijtage.
De Bell is voorzien van een on-board weegsyteem. Dit door Bell zelf ontwikkelde systeem zorgt dat afhankelijk van de lading het brandstofsysteem bijgeregeld wordt, waardoor er aanzienlijke brandstofbesparingen worden behaald.
Over de auteur