Zoek
Sluit dit zoekvak.

Categorie archief Van der Spek

doorVan der Spek

Indrukwekkende Hyundai HX380AL Hybride semi-long reach voor GMB

Onlangs leverde Van der Spek Vianen BV een zeer complete Hyundai HX380AL aan GMB-Civiel in het Rotterdamse havengebied.

Na ruim 12.500 probleemloze uren werd het tijd om de R380LC-9 te vervangen, niet alleen vanwege leeftijd van de machine maar voornamelijk vanwege het doel van GMB om de emissie uitstoot zo veel mogelijk te reduceren. De nieuwe Cummins Stage5 dieselmotor is de schoonste in zijn klasse; doordat GMB eveneens investeerde in een Eco’nergy Hybride systeem verbruikt de machine aanzienlijk minder brandstof wat resulteert in een nog schonere machine!

Doordat de giekconfiguratie van de vorige machine erg goed beviel, heeft Van den Heuvel uit Werkendam ook voor deze nieuwe HX380AL de giekmodificaties uitgevoerd.  Met de giekverlening heeft de machine flink meer werkbereik en door het behoud van de standaard bak kinematiek kan de machine uitstekend productie draaien.

Om zo veilig mogelijk met de machines te werken, zijn de Hyundai graafmachines standaard uitgerust met een AAVM 360° camera systeem, waarbij de machinist optimaal zicht heeft op de omgeving rond de machine. Het unieke IMOD systeem ondersteund daarbij de machinist door personen in de omgeving van de machine te herkennen en de machinist daarop attent te maken. Als extra is de machine uitgerust met een camera aan de binnenkant van de graafarm, hierdoor heeft de machinist optimaal zicht op het werk zelfs als er een eventueel obstakel tussen staat. Eveneens is de machine voorzien van een extra slangbreukbeveiliging op de bakcilinder, speciale opstappen op de onderwagen en extra handrailingen op de bovenwagen.

Bij GMB zorgen ze dat de machinisten niets te kort komen zodat het werk nauwkeurig en efficiënt gemaakt kan worden. Om goed voor de dag te komen is deze Hyundai HX380AL onder andere uitgerust met extra LED verlichting, loopbordessen rondom, Freshfilter overdruk met de nieuwste FF6000 controller, Groeneveld automatisch smeersysteem, Trimble 3D GPS, hydraulisch kantelstuk en tot slot de trots van de machinist; een blinkende RVS uitlaatpijp.

doorVan der Spek

Nieuwe Eco-Digger R20E in gebruik genomen door GKB Groep

GKB heeft na een uitgebreide inventarisatie van de elektrisch aangedreven minigraver markt gekozen voor een 2 tons zware Eco-Digger R20E.

De basis voor deze moderne machine is een Hyundai minigraafmachine, waarbij de machine wordt voorzien van een krachtige elektromotor gevoed door een Lithium accu pakket.

Uitgangspunt bij de keuze van de accucapaciteit is de voorwaarde dat de machine minimaal 8 uur op 1 lading kan draaien. Alle elektrische componenten zijn keurig binnen de bestaande beplating gemonteerd en de 380Volt acculader heeft een mooie plek in de cabine gekregen.

Naast dat de machine geen stikstof uitstoot heeft, is het ook veiliger om met de Eco-Digger te werken ten opzichte van een traditionele machine. Doorgaans maakt een dieselmotor een dominant geluid waardoor de machinist omgevingsgeluiden minder goed kan horen. Door de elektrische aandrijving is het fluisterstil rondom de machine, waardoor de machinist goed met de omgeving kan communiceren en in de gaten kan houden. Een ander groot voordeel en zeer zo belangrijk is dat  medewerkers die om de machine werken niet blootgesteld worden aan eventuele schadelijke uitlaatgassen.

doorVan der Spek

3.0 zeven bij Sagro met hybride Powerscreen Warrior 2100

Met de ingebruikname van een Powerscreen Warrior 2100 heeft Sagro een capaciteitsmaker toegevoegd aan hun machinepark. De nieuwe Powerscreen Warrior 2100 heeft een zeefbox die uniek is qua opbouw doordat hij wordt aangedreven door 3 excenter-assen.

Powerscreen Warrior 2100

Bij de Powerscreen Warrior 2100 wordt de dubbeldeks zeefbox van 4.880mm en 1.550mm breedte aangedreven door drie verstelbare excenter-assen. Door deze speciale aandrijving kan bij de Warrior 2100 de slag en hoek versteld worden om voor het te zeven materiaal de optimale instelling te realiseren. Door deze fine-tuning kan de zeef worden ingesteld om met zeer grote capaciteiten nog zeer efficiënt te zeven, opgavecapaciteiten tot 700 ton/uur zijn mogelijk.

Het grote voordeel is dat ondanks deze speciale zeefbox opbouw de Powerscreen Warrior 2100 ook nog eenvoudige getransporteerd kan worden door zijn gewicht van 36 ton. Hierdoor is het nu ook mogelijk om met de 3-assige aangedreven Powerscreen Warrior 2100 zeef  op locatie te komen zonder speciale transportvergunningen te moeten hebben. Uiteraard voert Sagro deze transporten uit met hun eigen zwaartransportcombinatie.

De amplitude van de zeefbox is verstelbaar tussen de 13mm en 16mm waarmee hij zeer agressief is op het te zeven materiaal. Hierdoor worden de verschillende fracties goed van elkaar gescheiden en wordt aanhechtend materiaal aan de fracties zeer goed losgeslagen, met zuivere fracties tot gevolg.

Door de verstelmogelijkheid van de zeefbeweging tussen de 30° en 60° kan worden bepaald hoelang het te zeven materiaal op de zeefbox aanwezig zal zijn. Bij een zeefbeweging van 30° verblijft het product langer op de zeefdekken met een betere reiniging ervan als gevolg, bij verstelling richting de 60° zal het product sneller transporteren met grotere capaciteiten als resultaat. Verstelmogelijkheden genoeg dus om deze capaciteitsmaker optimaal in te stellen voor ieder product.

Om naast de optimale instelling van de zeefbox ook de optimale zeefmedia te kunnen monteren is de box zo uitgevoerd dat naast de standaard geweven dekken er ook gatenplaten, 3D-zeefdekken, Flexmatten en vele andere media gemonteerd kunnen worden. Voor ieder product dus de optimale mogelijkheden.

Net als bij zijn andere Warrior’s ( de Warrior 600,1200,1400,1800 en 2400 ) zijn ook de afvoerbanden van de fijne- en midden fracties breed uitgevoerd om de gezeefde fracties af te voeren. De banden met een breedte van 900mm zijn in snelheid regelbaar en hebben een afwerphoogte van bijna vier meter.

Om de hoge capaciteiten van 700 ton/uur te kunnen verwerken is de W2100 uitgevoerd met een 7M³ bunker welke zowel door een kraan als laadschop gevuld kan worden. Natuurlijk is belading door transportband van bijvoorbeeld een breker mogelijk, om dit te vergemakkelijken kan de achterwand van de bunker worden neergeklapt.

Dual Power Hybride aandrijving  

De nieuwe machine van Sagro is optioneel uitgevoerd met hybride Dual-Power aandrijving waardoor de machine zowel standalone op de zuinige dieselmotor kan draaien als op het stroomnet. Als de machine op het stroomnet is aangesloten zorgen twee elektromotoren voor de aandrijving van de zeefbox en transportbanden.

Sagro 

Sagro is van een lokaal aannemingsbedrijf in de jaren ’60 door productontwikkelingen, specialisaties en overnames uitgegroeid tot een Multi disciplinaire onderneming die op dit moment met meer dan 250 medewerkers actief is op vele werkterreinen, waarbij logistiek een centrale rol speelt. 

De kracht van Sagro is meedenken met hun  opdrachtgevers en het bieden van totaaloplossingen. Ze zijn o.a. actief op de volgende werkgebieden ; infrastructuur, milieuadvisering, sloopwerken, asbestverwijdering, bodem(water)saneringen, recycling, transportwerkzaamheden, en op-en overslag activiteiten. Zowel bulk- als stukgoederen kunnen worden op- en overgeslagen. De nieuwe Powerscreen  zal dan ook op vele locaties en in verschillende producten ingezet gaan worden.

Sagro opereert slagvaardig en veilig, met veel aandacht voor kwaliteit en milieu. De platte organisatie van  Sagro en het feit dat ze beschikken over een eigen, goed onderhouden machinepark, maakt dat ze  snel en flexibel kunnen reageren op verzoeken van hun opdrachtgevers en ieder vraagstuk kunnen invullen.

doorVan der Spek

Nieuwe Telestack TC421 voor ESD

Na de ingebruikname van een nieuwe Powerscreen Warrior 1800 heeft ESD-SIC B.V. in Farmsum nu ook een nieuwe Telestack Ltd TC421 in gebruik genomen die vanaf onze vestiging in Hardenberg is geleverd. De machine wordt ingezet om uitgezeefde stromen in voorraad te zetten zonder gebruik te maken van een laadschop.

De 12 ton wegende TC421, die wordt geproduceerd door Telestack, de wereldmarkleider op het gebied van mobiele transport- en overslagsystemen, heeft een lengte van 21.000 mm en kan tot 400 ton/uur producten opvoeren naar een hoogte van 10.000 mm waarbij een voorraad kan worden opgezet van 1.555 m3 wat 2.500 ton inhoudt bij een soortelijk gewicht van 1.6 ton/m³.

Het complete frame van de 1.000 mm brede transportband is opgebouwd uit een zware constructie, waarbij de zijkanten uitgevoerd zijn in gezet plaatwerk dat door het lassen van plaatwerk aan de binnenzijde van de band een uiterst stabiele kokerconstructie vormt om vele miljoenen tonnen probleemloos te kunnen transporteren.

De transportband is middels twee zware hydraulisch verstelbare ondersteuningen op de rupsonderwagen geplaatst. Door de hydraulische verstelling kan de band zowel aan de voor- als achterzijde eenvoudig op hoogte worden geplaatst. Aan de achterzijde zorgt dit voor een goede aansluiting/overgang van de breker en aan de voorzijde voor een optimale afworp van het product.

Het gemonteerde rupswerk van 3.000 mm lengte zorgt ervoor dat de machine snel en eenvoudig verplaatst kan worden op locatie. Door de jarenlange ervaring die Telestack heeft met het bouwen van mobiele transportbanden is de onderwagen optimaal geplaatst en uitgevoerd ten opzichte van de transportband, zodat zelfs bij de hoogste stand de productkegel onder de band de onderwagen niet raakt en de stabiliteit gewaarborgd is.

doorVan der Spek

(Geen) Open Dagen 2020 bij Van der Spek Vianen

Normaal gesproken starten wij rond september met het voorbereiden van onze Open Dagen. Dan gaan wij volop aan de slag om ervoor te zorgen dat onze showroom en ons buitenterrein in december goed gevuld staan met de mooiste machines.

Onze Open Dagen worden altijd in grote getale bezocht en staan in het teken van gezellige drukte; gezamenlijk onder het genot van een hapje en een drankje het jaar afsluiten. Deze gezellige drukte zorgt er helaas ook voor dat wij tijdens ons evenement niet kunnen voldoen aan de huidige Corona-maatregelen. Daarom is besloten dat wij dit jaar geen Open Dagen zullen houden. Wij betreuren dit uiteraard zeer en hopen u volgend jaar wel weer te kunnen ontvangen.

Mocht u informatie wensen die u anders tijdens de Open Dagen zou vergaren, dan zijn wij uiteraard beschikbaar voor een individueel gesprek.

U kunt ons bereiken via 0347-362666 of info@vanderspek.nl.

Stay safe!

doorVan der Spek

#slimopenoverslaan

#slimopenoverslaan zegt direct waar het op staat. Door de inzet van een Telestack mobiele transportband wordt er slim op- en overgeslagen.

We hebben diverse machines en types beschikbaar voor demo en huur. Taco van Diggelen (Noord/Oost) en Peter Voolstra (Zuid/West) staan u graag te woord over de mogelijkheden van #slimopenoverslaan.

doorVan der Spek

Van Der Spek levert nieuwe Dynapac F1200CS-E aan H4A

Onlangs leverde Van Der Spek Vianen aan H4A uit Sas van Gent een nieuwe  Dynapac F1200CS af.

De nieuwe F1200CS-E is uitgevoerd met een duurzame en zuinige Deutz motor. Deze motor voldoet aan de laatste emissie-eisen waarmee H4A wederom aantoont voorop te lopen met het investeren in de nieuwste- en schoonste technieken die beschikbaar zijn. Doordat de koelfan hydraulisch is aangedreven is de machine zeer stil wat voor de medewerkers die rond de machine als zeer fijn wordt ervaren.

De Dynapac F1200CS-E is een compacte asfaltafwerkmachine met een basisbreedte van 1.200 mm. De V 240 TV-E balk is hydraulisch uitschuifbaar naar 2.400 mm. Om ook met grotere werkbreedtes te kunnen werken kan de F1200CS-E kan aangebouwd worden naar een maximale werkbreedte van 3.100 mm.

De balk wordt opgewarmd door middel van een generator, de verwarmingselementen zijn direct op de slijtplaten en stampmessen gemonteerd met als resultaat een zeer gelijkmatige en snelle opwar­ming voor een optimaal resultaat van het gemaakte werk. De vibratie- en stampmessen zijn hydrostatisch aangedreven en traploos regelbaar.

De F1200CS-E is uitgevoerd met een modern ergonomisch bedienconcept, zo zijn de functie die het meest bediend moeten worden geplaatst binnen het handbereik van de machinist.

De machine is uiterst stabiel door het zware loopwerk. Doordat de koelfan hydraulisch is aangedreven is de machine zeer stil.

H4A

Holding de Vier Ambachten B.V. (H4A) is een veelzijdige onderneming, ontstaan uit een krachtenbundeling van acht regionale wegenbouwbedrijven.

H4A is door diverse fusies en overnames uitgegroeid tot een sterke middelgrote onderneming met zelfstandig opererende B.V.‘s . Binnen H4A zijn de volgende disciplines: asfalt & wegen, bouw, groen, industrie service, leidingen, windenergie, markeringen en transport. Bij H4A werken circa 280 mensen samen aan de voorbereiding, het ontwerp en de uitvoering van uitdagende projecten op het gebied van bouw- infra- en omgevingswerken.

De combinatie van verschillende disciplines op één adres geeft opdrachtgevers het voordeel dat er efficiënt, met korte lijnen, vanuit verschillende invalshoeken gewerkt wordt aan een passende oplossing voor hun project.

doorVan der Spek

Refurbishment recycling installatie door onze collega’s van Prima Equipment

De juiste vertaling van refurbishment is renovatie. Volgens het woordenboek is de betekening van

renovatie of renoveren (uit het Latijn: renovare = vernieuwen) herstellen en wanneer nodig gedeeltelijk vernieuwen.

Deze beschrijving klopt geheel voor de recyclinginstallatie die door Prima Equipment in Hardenberg is aangepakt zodat hij de komende jaren weer probleemloos kan draaien. Naast het herstellen en gedeeltelijk vernieuwen is de opstelling ook aangepast en geoptimaliseerd.  

Nadat de twee zware skid-units in Hardenberg zijn aangekomen na gedemonteerd te zijn op de vorige locatie waar ze zijn ingezet voor het verwerken van recyclingstromen zijn ze volledig geïnventariseerd zodat bekend was welke werkzaamheden benodigd waren.

Deze werkzaamheden zijn met de opdrachtgever besproken en aangevuld met gewenste aanpassingen en optimalisaties zodat er een compleet plan van aanpak kon worden opgesteld met de daarbij behorende prijstelling. Na het verstrekken van de opdracht is direct begonnen met het uitvoeren van de werkzaamheden. Bij Prima Equipement is een project-team samengesteld zodat alle specialisaties als de- en montage, constructiewerk en stralen en spuiten optimaal en zo efficiënt mogelijk konden samenwerken en volgens de opgestelde planning de werkzaamheden werden uitgevoerd.

Eerst zijn de units compleet gestript waarna de gewenste constructieve aanpassingen konden worden uitgevoerd. Voordat er begonnen is met het stralen en spuiten van de delen is de installatie eerst opgesteld zodat deze aanpassingen gecontroleerd konden worden en de nieuwe aangepaste opstelling compleet was en alle bordessen en trapopgangen juist waren. De componenten als aandrijvingen, lageringen en elektromotoren zijn schoongemaakt en hebben benodigd onderhoud gekregen.

De gehele staalbouw, bordessen, transportbanden en Steinert NE-scheiders zijn gestraald in de eigen straalcabine bij Prima Equipment waarna de delen zijn gespoten in compleet C5 Marine verfsysteem bestaande uit epoxygrondverf en aflak in de gewenste klantkleur.

Na het spuiten zijn de delen één voor één weer opgebouwd en waar nodig voorzien van nieuwe onderdelen of componenten. 

Voordat de installatie op transport zou gaan is deze compleet op locatie bij Prima Equipment in Hardenberg samengebouwd. Het grote voordeel hiervan is dat de installatie na demontage en transport in een zeer korte tijd op locatie kon worden opgebouwd zonder tijdsverlies door het uitzoeken van delen en montagemiddelen. Tevens heeft de klant de installatie compleet kunnen afnemen en controleren of de gewenst aanpassingen juist waren uitgevoerd.

doorVan der Spek

Non-ferro metalen sorteren met Steinert Chutec, topkwaliteiten vanaf 5 mm deelgrootte

De nieuwe glijgootsorteerder STEINERT CHUTEC completeert het al zeer uitgebreide assortiment van Steinert sorteermachines op sensorbasis voor het sorteren van non-ferro metalen en maakt het mogelijk om zware metalen vanaf een deelgrootte van 5 mm te sorteren. STEINERT is hierdoor de enige leverancier die zowel non-ferro scheiders als röntgensorteerders met hoge resolutie aanbiedt voor het hoogst mogelijke scheidingsresultaat en reiniging uit één hand.

Scheiding fijne non-ferro metalen

Het terugwinnen van non-ferro metalen met STEINERT EddyC non-ferro scheider en het sorteren van lichte- en zware metalen door STEINERT XSS-T in kleine korrelgroottes is niets nieuws. Het is echter nu mogelijk om röntgenfluorescentie te gebruiken om uiterst zuivere producten rendabel te scheiden. Het is nu mogelijk om vanaf een korrelgrootte van 5 mm om zink, messing en koper te scheiden en terug te winnen.

Ontwikkeld voor ASR (Auto Shredder Residu) en slakkenverwerking

Verwerkers van o.a. ASR en slakken krijgen nu de mogelijkheid om zware non-ferrometalen

verder te sorteren. Naast de grovere fracties kunnen nu ook de fijnere fracties vanaf 5mm zonder problemen worden gesorteerd door de STEINERT CHUTEC waarbij aluminium, koper, zink, messing of RVS wordt gescheiden uit de productstromen.

Zuiverheid middels röntgenfluorescentie

Bij metaalanalyses is röntgenfluorescentie analyse (XRF) een standaardmethode voor het bepalen van de elementaire samenstelling.

Bij de STEINERT CHUTEC is de röntgenfluorescentie (XRF) verder ontwikkelt en wordt ingezet voor het sorteren van metalen.

Het glijgoot-systeem combineert de röntgensignalen van de XRF met 3D-informatie om zo nauwkeurig te classificeren en te scheiden. Voor groter- en heterogeen materiaal is er de mogelijkheid om te sorteren met de STEINERT KSS XF, bandmachine die zich in de praktijk op vele locatie heeft bewezen.

Zuivere fracties uit de Steinert Chutec

Met het sorteren kunnen concentraten van verschillende metaalsoorten geproduceerd worden, die van zeer hoogwaardige kwaliteit zijn zodat ze direct gebruikt kunnen worden in smelterijen. Deze veredeling levert dus een belangrijke bijdrage aan de terugkeer van metalen naar de grondstofkringloop.

Over STEINERT

STEINERT kan terugkijken op 130 jaar geschiedenis: het familiebedrijf, opgericht in 1889 in Keulen, is een van ’s werelds meest toonaangevende bedrijven op het gebied van sensorsortering en magnetische scheiding.

Zie graag ter beeldvorming ook : https://www.youtube.com/watch?v=wObJIAbCKWM&feature=youtu.be

doorVan der Spek

16 ton zware Steinert elektromagneet in gebruik genomen bij de OBA in Amsterdam.

Van der Spek Vianen heeft onlangs bij OBA in Amsterdam weer een nieuwe Steinert elektromagneet geleverd. Ditmaal een 16 ton zware Steinert UME 180 195R elektromagneet die is opgebouwd op één van de op- en overslagsystemen die bij OBA in actie is. Door het zeer sterke magnetische veld van de Steinert kan OBA hun klanten garanderen een ijzervrij product te leveren dat per schip, trein of vrachtwagen de overslagterminal in Amsterdam verlaat.

In 2014 leverde Van der Spek na een uitgebreid onderzoek door OBA wat de mogelijkheden waren in de markt de eerste Steinert, eveneens 16 tons Steinert UME 180 195R welke tot de sterkste magneet in de markt mag worden gezien. In 2017 is er een 11 tons Steinert UME 160 175R geïnstalleerd op de treinverlading in Amsterdam.

De goede ervaringen met de geleverde Steinert magneet en Service en Support van Van der Spek maakte de keuze voor wederom een nieuwe Steinert één die aangeeft dat OBA tevreden is over de combinatie Van der Spek Vianen/Steinert.

De Steinert bovenbandmagneten worden bij Steinert geheel in eigenhuis ontwikkeld en geproduceerd. dat wil zeggen inclusief het “hart” van de magneet ;  de electrospoelen.

De gebruikte spoelen in de elektromagneten zijn gemaakt van Anofol wat bestaat uit zuiver aluminium Al 99,5 en E-Al 99,7. De voordelen van deze Anofol-spoelen t.o.v. traditionele spoelen is dat ze;  beter te verwerken zijn, een lager gewicht hebben, minder energie verbruiken, betere warmte overdracht, na het anodiseren een zeer harde kras vaste isolatie hebben als bij chroom.

De spoelen worden in eigen huis door hun anodiseerinstallatie geoxideerd waardoor er een isolatielaag ontstaat welke één is met het aluminium. Hiermee is de juiste isolatie van de spoelen 100% gegarandeerd. Hierna worden de spoelen gevormd in de gewenste maatvoering waarna er een epoxy wikkeling omheen gaat voordat hij in de basis wordt gemonteerd. Belangrijk hierbij te vermelden is dat door deze isolatie de spoelen met “scherpe” hoeken gebogen kunnen worden zodat ze tot in de hoeken van de magneten kunnen worden geplaatst.

Na het plaatsen wordt de behuizing gesloten en wordt hij verder opgebouwd met de rollen en band. Deze band kan op klantwens op vele manieren worden uitgevoerd zodat hij het beste voldoet (=levensduur) voor de toepassing.

Bij OBA is de band af fabriek voorzien van beschermende prallplaten die de impact op de band tegengaan van ijzerdelen die door de sterke magneet worden aangetrokken.

OBA Bulk Terminal Amsterdam, is één van de toonaangevende droge bulkterminals in de ARA-regio. OBA biedt diensten voor de verwerking, opslag (buiten en binnen) en verwerking van droge bulkgoederen.

De terminal in de haven van Amsterdam startte in 1954 en vanaf die datum hebben ze een grote verscheidenheid aan klanten en industrieën in binnen- en buitenland. Ze zijn actief in de volgende sectoren van de op- en overslag ;  Kolenproducenten en grondstoffenhandelaren, elektriciteit genererende bedrijven,  Staal- en chemische industrie, Voedingsindustrie en andere droge bulkverbruiksindustrieën.