Categorie archief emissiearm

door-Van der Spek-

Nieuwe Hyundai HX260AL Electric voor Van der Ven uit Brakel.

Van der Spek Vianen heeft via haar werkplaatsen in Vianen en Hardenberg een nieuwe volledig elektrisch aangedreven Hyundai HX260AL Electric geleverd aan Van der Ven uit Brakel. Uiteraard is de machine gespoten in de bekende huiskleuren van Van der Ven. Dit spuitwerk is uitgevoerd in de spuiterij van Van der Spek in Hardenberg. De speciale belettering maakt het duurzame- en emissieloze plaatje geheel compleet.

Van der Ven is middelgroot aannemingsbedrijf met verrassend veel disciplines onder hun dak. Het stelt ze in staat om adequaat en goed gecoördineerd in te spelen op de klantwensen. Zo is Van der Ven uw kwaliteitspartner als het gaat om leidingwerken, grond-, water- en wegenbouw, natuur- en cultuurtechniek en beton- en waterwerken. Maar ook groenvoorzieningen, bouw, herstel en onderhoud aan historische objecten, asbestsaneringen, bodem- en waterbodemsaneringen en sloopwerkzaamheden.

Met de investering in de nieuwe Hyundai HX260AL Electric laat Van der Ven zien te investeren in de nieuwste- een duurzaamste technieken.

In totaal is de HX260AL Electric voorzien van 455kWh vermogen waarmee de machine een complete werkdag kan draaien. De accu’s kunnen zowel in de machine als in een meegeleverd laatstation worden opgeladen.

De machine is net als de andere Hyundai ’s die door Van der Spek geleverd zijn aan Van der Ven zeer compleet uitgevoerd. De HX260AL Electric is  o.a. ook nog uitgevoerd met een overdruksysteem, centrale smering, bordessen aan beide zijden, een extra hijspunt aan de binnenzijde van de lepelsteel om zwaardere delen te kunnen verzetten als bijvoorbeeld rioolputten en een dom onder der giek.

door-Van der Spek-

Powerscreen’s de-carbonisatie strategie op dealermeeting in Italië

Afgelopen week hielt Powerscreen zijn wereldwijde dealermeeting. Ditmaal in Italië en uiteraard was er ook een team van Van der Spek Vianen aanwezig om alle noviteiten te zien en de toekomst te bespreken. De dealermeeting is deze maal in Italië gehouden omdat collega Powerscreen dealer Impianti zijn 40-jarig jubileum vierde en de voor de dealermeeting aangevoerde en opgestelde machines gelijktijdig gebruikte voor hun jubileum en opendagen.

Powerscreen presenteerde hun de-carbonisatie strategie welke berust op vier pier pilaren ; het mobiele concept, transportbanden, brandstofbesparing en elektrificeren.

Het mobiele concept : Powerscreen is wereldmarktleider als het gaat om mobiele breek- en zeefmachines die op bijna iedere locatie kunnen worden ingezet. Door de Powerscreen brekers en zeefmachines op de locatie in te zetten waar de te verwerken producten vrijkomen worden vele onnodige transporten voorkomen. Tevens kunnen geproduceerde producten gelijk ingezet worden op de locatie waar ze verwerkt worden als dit gewenst is.

Transportbanden : Met de inzet van transportbanden worden dubbele handelingen van geproduceerde producten voorkomen. Het onnodig oppakken van producten om ze vervolgens in voorraad te zetten is niet meer nodig. Velen tonnen kunnen zonder problemen worden opgezet zonder tussenkomst van laadschoppen of andere machines. Tevens wordt voorkomen dat geproduceerde producten worden stuk gereden.

Brandstofbesparing : Door het inzetten van duurzame en zuinige stage-V motoren met optimale aandrijvingsconcepten wordt zo min mogelijk brandstof verbruikt. Uiteraard kunnen de meeste motoren op HVO brandstoffen werken waarmee de uitstoot nog verder wordt beperkt. Door het gebruiken van sensoren worden machine automatisch af- of uitgeschakeld zodat de machines geen onnodige draaiuren maken zonder producties te maken.

Elektrificeren : Bij Powerscreen zijn alle vele modellen en machines uit te voeren met elektrische aandrijving. Dankzij het dual-power concept op de zeefmachines kan zowel elektrisch worden gewerkt en als er geen stroom beschikbaar is met de duurzame stage-V motoren worden gedraaid.

Daarnaast zijn vele nieuwe modellen in ontwikkeling waar met generatoraandrijving de machine wordt aangedreven. Hierbij is dan ook de keuze beschikbaar om op stroom of het stroomnet te draaien.  

Op het demoterrein waren vele nieuwe machines opgesteld en werd er gedraaid met diverse brekers en zeven.

In actie kwamen o.a. de nieuwe Powerscreen TP480SR roterende breker, de nieuwe Powerscreen Premiertrak 330 kaakbreker, de Powerscreen Titan 2300 zeefmachine i.c.m. de Powerscreen LF50 hopper-feeder en de Powerscreen Maxtrak 1000 i.c.m. Powerscreen Warrior 600.

Naast de machines die in actie waren o.a. de geheel nieuw ontwikkelde Powerscreen Premiertrak 420E kaakbreker met generator aandrijving, de Powerscreen Titan 1300 zeefmachine en Titan 1800 zeefmachine opgesteld.  Daarnaast natuurlijk diverse bekende en vertrouwde types als de Powerscreen Chieftain 1700X en Powerscreen Warrior 1200 die nu ook af fabriek met dual-power geleverd kan worden.

door-Van der Spek-

Nieuwe elektrische Dynapac CC1000E voor De Rooij Wegenbouw

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe elektrisch aangedreven Dynapac CC1000E tandemwals geleverd aan De Rooij Wegenbouw in de Meern, onderdeel van Reinten Infra.

De Dynapac CC1000 E met een bedrijfsgewicht van 1,8 ton wordt aangedreven door 14,8 kWh accu die in de machine is gebouwd. Bij Dynapac wordt de CC1000 E gewoon in de fabriek op de lijn gebouwd en is hiermee uniek in zijn soort. Het is een echte duurzame Dynapac.

De machine is voorzien van 1.000mm brede rollen welke een diameter hebben van 584mm.

Dynapac heeft de machine gelijk af fabriek in de bekende bedrijfskleur gespoten.

door-Van der Spek-

Duurzame elektrische Fuchs MHL820F geleverd aan ROBA Metals

Van der Spek Vianen heeft bij ROBA Metals in Ijsselstijn een nieuwe elektrisch aangedreven Fuchs MHL820F geleverd voor het op- en overslaan van te recyclen metalen. De nieuwe Fuchs MHL820F is uitgevoerd met een 10.4 meter giekconfiguratie waaraan een poliep is gemonteerd.

ROBA Metals

Vanuit een passie voor metaal is in 1937 het familiebedrijf Roba Metals opricht. In meer dan 85 jaar zijn ze uitgegroeid tot een internationaal en onafhankelijk metaalbedrijf dat ze vandaag de dag zijn. Het van origine Nederlandse bedrijf kent inmiddels vestigingen in zes landen, wereldwijd.

Fuchs MHL820

Bij de bouw van een elektrisch aangedreven Fuchs overslagmachine staat de standaard seriemachine als basis. Ruim 90 % van de gebruikte (onder)delen zijn van de standaard seriemachines wat als groot voordeel heeft dat in zijn latere leven de onderdelenvoorziening tegen normale prijsstelling gegarandeerd is. Er worden geen speciale delen gebruikt waar niet benodigd.

De 75 kW elektromotor zorgt voor de aandrijving van de hydrauliekpompen welke via een koppeling  wordt aangedreven. De Hydrauliekpompen zijn van de seriemachines en regelen dat de machine optimaal presteert bij het laagste stroomverbruik.

De onderhoudsvrije draaidoorvoer zorgt voor de stoomdoorvoer van de onder naar de bovenwagen. 360° eindloos draaibaar en is voorzien van sleepcontacten

De volledig geïntegreerde besturing is ingebouwd in de machine zodat het zicht rond de machine optimaal is. De Siemens PLC zorgt voor de juiste aansturing van alle componenten op de machine.

In de besturing is standaard een stofstarter geïnstalleerd om een soepele aanloop te garanderen zonder hoge stroompieken.

Zoals bij iedere Fuchs is ook de nieuwe Fuchs MHL820F voorzien van het zeer veilige- en ruime werkplatform op de bovenwagen dat eenvoudig via een trap toegankelijk is. Op dit werkplatform kunnen alle onderhoudswerkzaamheden zeer veilig en eenvoudig worden uitgevoerd.

Natuurlijk zijn bij de MHL820F de koelers separaat zoals bij iedere Fuchs geplaatst zodat optimale koeling gegarandeerd is en zelfs in de meest stoffige omstandigheden de machine kan worden ingezet. De MHL820 heeft ondanks dat hij elektrisch aangedreven natuurlijk ook koelers voor het hydraulisch systeem en airco-unit.

Op wens van ROBA Metals is de nieuwe Fuchs MHL820F uitgevoerd met vier stempelpoten, als gewenst kan ook gekozen worden voor twee stempelpoten en een blad.

Uiteraard heeft ook deze nieuwe MHL820F de nieuwe FOX-cabine. Het slanke, nieuwe cabineontwerp bevat meer glas om de zichtbaarheid naar buiten te vergroten, het  vernieuwde interieur zorgt voor meer ruimte en comfort voor de machinist. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt.

Standaard is de Fuchs MHL820F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan doordat de machinist altijd kan zien wat achter- en naast hem gebeurd. Middels de hydraulische verstelling heeft de machinist optimaal zicht op de uit te voeren werkzaamheden. Bij de MHL820F is de zichthoogte maximaal 5.400mm.

LED-verlichting op de cabine, giek en lepelsteel zorgen dat er altijd optimaal zicht is rondom de machine en er ook in de vroeg- en late uren veilig gewerkt kan worden.

De standaard gemonteerde centrale smering zorgt er voor dat de machine continu gesmeerd wordt voor een lange levensduur van o.a. pennen en bussen.

Via Telematics kan de machine op afstand uitlezen worden waarbij alle data die verzameld is duidelijk en overzichtelijk wordt weergegeven. Tevens kan gezien worden wanneer de machine onderhoud nodig heeft zodat dit optimaal gepland kan worden om de stilstand te minimaliseren

door-Van der Spek-

Mobiele elektrische Fuchs MHL860F voor Overdie Metals

Vanaf de vestiging in Hardenberg heeft Van der Spek een nieuwe elektrische Fuchs overslagmachine geleverd aan Overdie Metals.

De nieuwe elektrische Fuchs MHL860F gaat na vele tevreden draaiuren een eveneens elektrisch aangedreven Fuchs AHL860. Tientallen jaren goede ervaringen met Fuchs overslagmachine en de goede service en support van Van der Spek heeft Overdie doen beslissen om wederom te investeren in een Fuchs overslagmachine. Ditmaal is het een mobiele uitvoering geworden zodat als benodigd is de machine in de toekomst nog op een andere plaatst in het bedrijf kan worden ingezet.

De nieuwe 50 ton wegende Fuchs MHL860F zal bij Overdie ingezet gaan worden voor het op- en overslaan van te recyclen producten, het laden en lossen van containers en vrachtwagens en het beladen van de schaar op hun locatie in Zaandam.

Overdie :

Overdie bestaat al ruim 100 jaar en heeft diverse vestigingen in o.a. Alkmaar, Zaandam, Stompetoren en Duitsland waar de te recyclen stromen worden verwerkt.  

Fuchs MHL860F :

Bij de bouw van een elektrisch aangedreven Fuchs overslagmachine staat de standaard seriemachine als basis. Ruim 90 % van de gebruikte (onder)delen zijn van de standaard seriemachines wat als groot voordeel heeft dat in zijn latere leven de onderdelenvoorziening tegen normale prijsstelling gegarandeerd is. Er worden geen speciale delen gebruikt waar niet benodigd.

De 160 kW elektromotor zorgt voor de aandrijving van de hydrauliekpompen welke via een koppeling  wordt aangedreven. De Hydrauliekpompen zijn van de seriemachines en regelen dat de machine optimaal presteert bij het laagste stroomverbruik.

De onderhoudsvrije draaidoorvoer zorgt voor de stoomdoorvoer van de onder naar de bovenwagen. 360° eindloos draaibaar en is voorzien van sleepcontacten

De volledig geïntegreerde besturing is ingebouwd in de machine zodat het zicht rond de machine optimaal is. De Siemens PLC zorgt voor de juiste aansturing van alle componenten op de machine.

In de besturing is standaard een stofstarter geïnstalleerd om een soepele aanloop te garanderen zonder hoge stroompieken.

Zoals bij iedere Fuchs is ook de nieuwe Fuchs MHL860F voorzien van het zeer veilige- en ruime werkplatform op de bovenwagen dat eenvoudig via een trap toegankelijk is. Op dit werkplatform kunnen alle onderhoudswerkzaamheden zeer veilig en eenvoudig worden uitgevoerd.

Natuurlijk zijn bij de MHL860F de koelers separaat zoals bij iedere Fuchs geplaatst zodat optimale koeling gegarandeerd is en zelfs in de meest stoffige omstandigheden de machine kan worden ingezet. De MHL860F heeft ondanks dat hij elektrisch aangedreven natuurlijk ook koelers voor het hydraulisch systeem en airco-unit.

Aan de machine is een giek- en lepelsteelconfiguratie met een bereik van 18.000mm geplaatst. Het bereik inclusief de poliep bedraagt zelfs ruim 19,5 meter.

Uiteraard heeft ook deze nieuwe MHL860F de nieuwe FOX-cabine. Het slanke, nieuwe cabineontwerp bevat meer glas om de zichtbaarheid naar buiten te vergroten, het  vernieuwde interieur zorgt voor meer ruimte en comfort voor de machinist. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt.

Standaard is de Fuchs MHL860F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan doordat de machinist altijd kan zien wat achter- en naast hem gebeurd. Middels de hydraulische verstelling heeft de machinist optimaal zicht op de uit te voeren werkzaamheden. Bij de MHL860F is de zichthoogte maximaal 5.300mm.

LED-verlichting op de cabine, giek en lepelsteel zorgen dat er altijd optimaal zicht is rondom de machine en er ook in de vroeg- en late uren veilig gewerkt kan worden. De standaard gemonteerde centrale smering zorgt er voor dat de machine continu gesmeerd wordt voor een lange levensduur van o.a. pennen en bussen.

Via Telematics kan de machine op afstand uitlezen worden waarbij alle data die verzameld is duidelijk en overzichtelijk wordt weergegeven. Tevens kan gezien worden wanneer de machine onderhoud nodig heeft zodat dit optimaal gepland kan worden om de stilstand te minimaliseren

Aflevering van een Elektrische Fuchs MHL860 Overslagmachine
De Fuchs MHL860F wordt op zijn plaats gehesen:
Installatie:
door-Van der Spek-

Nieuw duo Powerscreen zeefmachines voor De Beijer Groep, kwartet nu compleet.

Onlangs heeft Van der Spek Vianen een nieuw duo Powerscreen machines afgeleverd en in gebruik gesteld bij de De Beijer groep. Het kwartet van nieuwe Powerscreen machines geleverd door Van der Spek is nu compleet.

De nieuwe Powerscreen Warrior 1800 en Powerscreen Chietain 1700X Rinser die nu zijn geleverd volgen na twee Powerscreen Warrior 1800’s die geleverd zijn voor de vestigingen in Dodewaard en Duisburg.

Het nieuwe duo dat samenwerkt is geleverd voor de groeve van de De Beijer groep in Trechtingshausen ; Hartsteinwerke Sooneck. In deze groeve worden per jaar vele honderdduizenden tonnen quarzitsche grauwacke in verschillende afmetingen, gewichtsklassen en voor verschillende marktsegmenten geproduceerd. Afvoer gebeurd vanuit de groeve per schip middels de eigen scheepsverlading direct aan de rijn of per as.  Het nieuwe duo verwerkt en wast producten die in de groeve zijn gewonnen en deels verwerkt.

De nieuwe Powerscreen Warrior 1800 en Powerscreen Chieftain 1700X rinser zijn beide met dual-power aandrijving uitgevoerd, waardoor hij zowel elektrisch als door een Stage-V motor kan worden aangedreven mocht er geen stroomtoevoer beschikbaar zijn. Bij het gebruik van de Stage-V motor kan de machine met HVO-100 brandstof draaien, waardoor de uitstoot tot een minimum wordt beperkt. We mogen dus echt spreken van “dubbel duurzaam”

Powerscreen Warrior 1800

De Warrior 1800 weegt 32 ton en is voorzien van een dubbeldeks zeefbox met een lengte van 4900 mm en een breedte van 1.500 mm. Een groot voordeel van deze zeefbox is dat zowel het boven- als onderdek van gelijke afmeting is, waardoor bij de 1.800 een zeefoppervlakte van 14,640 M² ontstaat. De zeefbox van de Warrior heeft standaard een amplitude van 12mm, waardoor de zeef erg “ agressief “ is voor het te zeven materiaal. Hierdoor is het mogelijk om in elkaar hakende producten en kleine fracties met grote capaciteiten te zeven. De machine wordt bij de Beijer ingezet als voorzeef om de eerste scheiding te maken.

Deze zwaar- en degelijk gebouwde zeefbox is samengesteld uit zogeheten Huck-bolts, die gezien kunnen worden als de klinknagels van de huidige tijd. De Huck-bolts worden middels hydraulisch gereedschap aangetrokken, waarbij een borgmoer wordt vastgedrukt tot een vooraf ingestelde kracht. Als deze kracht is bereikt, breekt het overige deel af en zit hij vast. Door deze bouwwijze is de zeefbox enorm sterk en kan hij hoge krachten verwerken doordat de Huck-bolts zorgen dat de box ondanks zijn stabiliteit toch flexibel kan zijn. Een groot voordeel is dat er geen laswerk wordt toegepast om de zeefbox samen te stellen en er geen risico is dat hij gaat scheuren. Tevens lopen Huck-Bolts nooit los, wat bij andere zeefboxen tot scheurvorming kan leiden wanneer dit gebeurt bij normale bout-/moerverbindingen.

De Warrior 1800 is voorzien van een hydraulisch te liften zeefbox , zodat het wisselen van zeefdekken sneller kan worden uitgevoerd. Ook wordt het zuiver maken van de zeef bij het wisselen van te zeven materiaal eenvoudiger. 

De seriematig gemonteerde bordessen aan beide zijden van de zeefbox zorgen voor een veilige rondgang bij controle van de machine. Op alle componenten, die gesmeerd moeten worden, zijn gecentraliseerde smeerposities bevestigd zodat dit veilig en vanaf grondniveau kan gebeuren.

De machine is voorzien van 900mm brede afvoerbanden op de fijne- en middenfractie, om grote capaciteiten goed af te kunnen voeren. De banden zijn standaard in snelheid te regelen, zodat er geen banden onnodig hard te hoeven lopen De overmaat wordt afgevoerd door een 1.400 mm brede band zodat grote delen zonder problemen weer van de machine afkomen.

Op de machine is een brede bunker gemonteerd, voorzien van een 1.300mm brede opvoerband. Belading met een graafmachine of laadschop is dus geen enkel probleem als de machine los opgesteld staat.

Powerscreen Chieftain 1700X

De ruim 28 ton wegende Powerscreen Chieftain 1700X is bij de Beijer uitgevoerd als rinser waarbij zowel op het boven- als onderdek met sproeipijpen en nozzels het uit te zeven product tevens wordt gewassen. Als gewenst kunnen deze nozzels en opvangbak worden verwijderd en de afvoerband voor de fijne fractie weer gemonteerd zodat het weer een normale “droge” zeef is.

Uniek is dat de dubbeldeks zeefbox zowel 2- als 4 maal gelagerd kan worden aangedreven waardoor optimale afstelling kan worden gerealiseerd voor het te zeven en wassen product. Huck-bolts zijn hier ook de basis voor de stevige bouwwijze van de zeefbox.

Het bovendek is 4.800mm lang en 1.500mm breed en het onderdek 4.120mm breed en 1.520mm lang. De zeefbox kan hydraulisch worden versteld tussen de 20 en 34 graden om de verblijftijd op het zeefdek te kunnen regelen. Dankzij de lange afvoerbanden met afwerphoogtes van bijna 5 meter kunnen grote voorraden worden opgezet tot 150M³ per product.

Vanuit de Powerscreen Warrior 1800 wordt opgegeven in de 5M³ grote bunker van de Powerscreen Chieftain 1700X waaruit het product geregeld naar de zeefbox wordt opgegeven.

Natuurlijk heeft ook de Chieftain 1700X ruime bordessen zodat veilig gewerkt kan worden rondom de zeefbox.

De opbouw en ingebruikstelling is door de technische dienst van Van der Spek Vianen uitgevoerd in goede samenwerking met de technische dienst van de De Beijer groep.

door-Van der Spek-

Duurzame Cifa primeur voor Terraq met elektrisch aangedreven Cifa MK28E pompmxier

Terraq heeft de eerste elektrische Cifa MK28E Energya in gebruik genomen van de Benelux.

Deze hybride plug-in elektrisch aangedreven pompmixer is geheel door Cifa in eigen huis ontwikkeld kan als hij op de bouwplaats is aangekomen middels de in de machine gebouwde Lithium-ion accu werken en als benodigd daarna op de zuinige dieselmotor van de vrachtwagen. Als er op de bouw een stroomvoorziening aanwezig is kan tijdens het verwerken van de beton ook worden bijgeladen.

De 36 kWh accu kan zowel op een normale 220V aansluiting worden opgeladen en als aanwezig ook middels een 400V – 35kW waarbij binnen een uur de accu weer volledig is opgeladen. Tijdens het rijden van de ene naar de andere bouwplaats wordt de accu ook opgeladen zodat vele klussen achter elkaar emissie loos kunnen worden uitgevoerd op de bouwplaats. Op een volle acculading kan de MH28H zonder problemen rond de 20M3 beton verpompen en middels de verdeelmast plaatsen.

Op de Cifa MK28E is een Cifa PB607CCEPC pompunit geplaatst welke een capaciteit heeft tot 61M³/uur waar de betondruk maximaal 71 bar is. De cilinders van de unit hebben een slag van 1.000mm en een diameter van 200mm. Middels de S-bocht worden de beton naar de verdeelmast gepompt.

De MK28H is voorzien van een 4-delig mast welke is voorzien van betonleiding met een diameter van 100mm. Maximaal horizontaal bereik is 23.274mm en verticaal 27.150mm. Het derde- en vierde deel zijn uitgevoerd in carbon voor optimale gewichtsbesparing zodat maximale lading kan worden meegenomen in de mixer. Middels de 4 stempels staat de machine altijd stabiel opgesteld.

Onder de Cifa MK28H is een Mercedes Benz Arocs 3246 geplaats welke uiteraard is uitgevoerd met een duurzame Euro-6 motor.

Terraq is een echt familiebedrijf dat vanaf de oprichting kwaliteit levert. In 1946 begint het verhaal. Het accent lag de eerste jaren nog meer op draglineverhuur en transport. Naast de verhuur van machines werd langzaam begonnen met het leveren van zand en grind aan lokale bouwbedrijven. Het zelfstandig winnen van het benodigde zand- en grind kwamen langzaam maar zeker steeds meer in eigen hand van het familiebedrijf.

Gestaag groeide het bedrijf verder. Begin jaren ’80 begint het Mega-mix verhaal. In de jaren ’80 is de betoncentrale in Cuijk aan het bedrijf toegevoegd. In de jaren ’90 nam de groei toe en werden er meer investeringen gedaan, onder andere in nieuwe locaties voor zand en grindwinningen. De zand- en grind activiteiten zijn daarbij altijd doorgegroeid. De vraag uit de markt veranderde in de loop van de jaren. Deze werd breder, specifieker, kritischer en meer divers. De afzetzijde veranderde, maar minstens zo hard veranderde de wereld waarin we leven en verlangde de maatschappij dat de grondstoffenwinning en betonproductie- en transport zich aanpaste aan de hedendaagse wensen en uitdagingen.

De nieuwe hybride electrisch aangedreven Cifa MK28E Energya past dan ook geheel in de wens om te investeren in duurzaam materieel.

door-Van der Spek-

D. van der Steen B.V. investeert duurzaam in een elektrische graafmachine

Vanuit Vianen is een nieuwe elektrisch aangedreven Hyundai Ecodiger R40E geleverd aan D. van der Steen B.V. uit Utrecht.

De basis voor deze moderne machine is een Hyundai minigraafmachine, waarbij de machine wordt voorzien van een krachtige elektromotor gevoed door een 53,8 kWh Lithium accu pakket. Uitgangspunt bij de keuze van de accucapaciteit is de voorwaarde dat de machine bij normale inzet minimaal 8 uur op 1 lading kan draaien. Alle elektrische componenten zijn keurig binnen de bestaande beplating gemonteerd en de 380Volt acculader aansluiting heeft een mooie plek in het contragewicht gekregen. Bij de machine bestelde D. van der Steen elektrische verloopstekkers, waardoor de machine eenvoudig op iedere locatie is op te laden.

Naast dat de machine geen stikstof uitstoot heeft, is het ook veiliger om met de Eco-Digger te werken ten opzichte van een traditionele machine. Doorgaans maakt een dieselmotor een dominant geluid waardoor de machinist omgevingsgeluiden minder goed kan horen. Door de elektrische aandrijving is het fluisterstil rondom de machine, waardoor de machinist goed met de omgeving kan communiceren en in de gaten kan houden. Daarbij worden medewerkers die om de machine werken niet blootgesteld aan eventuele schadelijke uitlaatgassen.

Om overal goed gesteld voor de dag te komen, is de machine voorzien van een complete set bakken en uitrustingsstukken.

De nieuwe machine is gespoten in de bekende bedrijfskleuren van D. van der Steen B.V.

door-Van der Spek-

Grootste Telestack hopper-feeder geleverd bij Steengoed

Van der Spek Vianen heeft onlangs de grootste Telestack hopper-feeder geleverd bij Steengoed Projecten. De nieuw geleverde machine is een Telestack HF1028 die is voorzien van een 28 meter transportband en een grote opgavebunker die beladen kan worden door een laadschop, graaf- of overslagmachine of een breek- of zeefmachine.

Steengoed is in 2005 ontstaan door de samenvoeging van 8 toenmalige valleigrindbedrijven.. Het hoofdkantoor is gevestigd in Dislen-Stokkem, centraal gelegen in de Maasvallei. Van daaruit gebeurd de aansturing voor de ontwikkeling van nieuwe ontginningsprojecten en worden lopende projecten opgevolgd.

De nieuwe Telestack HF1028 is de grootste in zijn klasse die door Telestack wordt geleverd en nog steeds in één transport kan worden vervoerd. Op locatie wordt de machine hydraulisch uitgeklapt en na korte installatie kan de machine direct in actie. Het bedrijfsgewicht van de HF1028 bedraagt 35 ton.

Met capaciteiten tot 1.000 ton/uur is het een echte capaciteitsmaker die bij Steengoed ingezet zal gaan worden als extra capaciteiten gewenst zijn op de ontginningsinstallaties. De HF1028 kan dan direct op landbanden die op de locaties aanwezig zijn lossen zodat overbodig transport wordt voorkomen en de benodigde tonnen duurzaam worden opgegeven. De Telestack HF1028 is voorzien van ceramisch beklede aandrijftrommels zodat de aandrijfkrachten optimaal worden overgebracht en slip van de banden wordt voorkomen.

De transportband is uitgevoerd in vakwerkconstructie die zorgdraagt voor een stabiele bouwwijze. Zowel de transportband als bunker zijn 1.200mm breed waardoor de hoge capaciteiten zonder problemen kunnen worden doorgevoerd. Als de transportband onder een hoek van 19° wordt opgesteld kan er een voorraad van 1.750M³ onder de band worden opgebouwd zonder de machine te verzetten.

Dankzij de bestelde dual-power uitvoering wordt de machine elektrisch aangedreven, mocht er onverhoopt geen stroombron beschikbaar zijn dan kan hij ook met de in de machine gebouwde Stage-V motor worden aangedreven. Op de locatie waar de machine is geleverd word de stroom grotendeels middels zonnepanelen opgewekt dus de machine werkt dan helemaal duurzaam.

Op de machine is een hydraulisch klapgrid aangebracht dat voorkomt dat te grote stenen op de band en na-geschakelde installaties komen. Het grid is in goed overleg tussen Steengoed, Van der Spek en Telestack ontwikkeld speciaal ontwikkeld zodat het 90° kan klappen en eventuele klem zittende stenen vrijkomen en gelost kunnen worden.

Het gemonteerde zware rupswerk zorgt dat de machine snel en eenvoudig verplaatst kan worden op locatie. Door de jarenlange ervaring die Telestack heeft met het bouwen van mobiele transportbanden is de onderwagen optimaal geplaatst en uitgevoerd t.o.v. van de transportband zodat zelfs bij de hoogste stand de productkegel onder de band de onderwagen niet raakt en de stabiliteit gewaarborgd als hij gebruikt wordt om voorraden op te zetten.

door-Van der Spek-

GMB Civiel B.V. neemt 2e Hyundai HX260AL Electric in gebruik.

GMB Civiel B.V. neemt 2e Hyundai HX260AL Electric in gebruik.

Na het succes van de 1e volledig elektrische graafmachine was het voor GMB duidelijk dat er nog extra geïnvesteerd zou gaan worden in emissieloze Hyundai graafmachines.

Met een accupakket van 390kWh kan de machine in principe al acht uur draaien, maar niet als die bijvoorbeeld de hele dag zware klei moet graven. Een groter accupakket is uiteraard mogelijk, maar er is voor deze machine ook gekeken naar extra energie-besparende-mogelijkheden en zo kwamen wij uit op het hybride systeem van energieterugwinning op de hydrauliek.

Het ECO’nergie systeem is niet nieuw en al vaker toegepast maar dan op conventionele diesels. Het principe hiervan is dat de giek bij het zakken druk opbouwt in een met stikstof gevulde cilinder. Dit kost geen energie doordat de zwaartekracht zijn werk doet. De hoge druk in de stikstofcilinder wordt vervolgens hergebruikt bij het heffen van de giek. Het ECO’nergie systeem geeft niet alleen energiebesparing maar resulteert ook in een hogere snelheid bij het heffen van de giek wat zorgt voor meer productie.

Machinist Anton nam de nieuwe Hyundai HX260AL Electric in gebruik bij de Dijkversterking Wolferen-Sprok. Een mooi werk waar de electrische machine uitstekend tot zijn recht komt en de laadvoorziening van de wissel-batterijboxen op het werk voorzien is.

Verder is de machine voorzien van vele opties; naast de herkenbare GMB huisstijl is de machine oa voorzien van een Engcon draaikantelstuk inclusief gripper; Trimble Earthworks 3D GPS; bewakingscamera systeem; extra camera binnenkant arm enz.