In Vianen hebben we de Vereniging Historisch Grondverzet (HIGRO) ontvangen voor hun algemene ledenvergadering.
Na ontvangst in onze showroom, de ledenvergadering en diverse prestaties is er natuurlijk ook gedraaid met Komatsu machines op ons demoterrein. Tevens konden natuurlijk ook nieuwe machines bekeken uit ons brede leveringsprogramma.
De Vereniging Historisch Grondverzet heeft als doel het samenbrengen en verenigen van eigenaren en geïnteresseerden in historische grondverzetmachines en bouw- en transportvoertuigen.
Door het bevorderen tot behoud van bovengenoemde machines als industrieel historisch erfgoed, het verzamelen en uitwisselen van informatie betreffende de historie en restauratie van machines en voertuigen blijven deze in actie op o.a. publiekstoegankelijke evenementen speciaal voor bovengenoemde machines en voertuigen in huidige, geconserveerde of gerestaureerde staat, met mogelijkheid tot demonstratie of ten toon te stellen.
Onze collega’s zijn al druk doende met de opbouw van onze stand 782 op de Infra Relatiedagen in Hardenberg. De diverse Komatsu machines zijn al aangevoerd. Uiteraard wordt de stand de komende dagen nog verder opgebouwd om u te ontvangen.
Op 11,12 en 13 februari a.s. komen opdrachtgevers, opdrachtnemers en de markt voor de 25e keer samen op hét kennis- en netwerkevent van het jaar in Hardenberg.
Registreer u graag middels de volgende link voor uw toegangsbewijs ; https://register.visitcloud.com/survey/1wfq193lr64xs?actioncode=NTWO000253QFS&partner-contact=0j5g56je6ke5u&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR0C2RD9X7LwdyYz19xXEAAG0hr8baJ10OOz6UgxGXNey7ytpGhQGBNADKE_aem_cxt37T7mV5K9e86xzCYuiA
Deze maand is er bij Powerscreen weer een mijlpaal te vieren.
Dit jaar wordt de Powerscreen Chieftain1400 25 jaar gebouwd in de fabriek in Dungannon.
De eerste Powerscreen Chieftain 1400 heeft in 2000 de fabriek verlaten en dit jaar zal bijna de 5000ste Chieftain 1400 in de fabriek worden gebouwd.
Met zijn dubbeldeks zeefbox is de Powerscreen Chieftain een echte compacte capaciteitsmaker.
Ondertussen maakte de Powerscreen Chieftain 1400 onderdeel uit van een grote range Chieftain modellen van 14 ton 40 ton.
Powerscreen Chieftain serie : https://www.powerscreen.com/…/screening/inclined-screens
Onlangs leverde Van der Spek Vianen bij Steenfabriek Huissenwaard de derde nieuwe Komatsu WA100M-8 op een rij af. De goede ervaringen met de vorige machines maakte de keuze voor wederom een nieuwe Komatsu WA100M-8 een logische.
De nieuwe ruim 7 ton wegende Komatsu WA100M-8 is voorzien van een duurzame Komatsu vier cilinder motor met 69,8kW. Dankzij de hydrostatische transmissie worden het vermogen overgebracht op alle wielen.
In de luxe ruime cabine die optioneel is voorzien van airconditioning zijn alle functies en instellingen eenvoudig te bedienen. Dankzij ride-control is het comfort gegarandeerd.
LED-verlichting rondom zorgt dat er altijd veilig gewerkt kan worden in donkere werkomstandigheden.
Bekijk de compact wielladers van Komatsu: Compacte wiellader
Van der Spek Vianen heeft vanaf haar vestiging in Hardenberg een nieuwe 45 tons Lindner Urraco 95 DK4 Powerline geleverd aan MRT. Het is de tweede nieuwe Lindner Urraco die MRT bij Van der Spek Vianen heeft gekocht. Voor deze nieuwe Lindner Urraco 95DK-4 is er door Van der Spek een Lindner Urraco 75DK-4 geleverd.
De vraag naar meer capaciteit heeft MRT doen besluiten om na een goed verlopen demo met een Lindner Urraco 95DK4 te investeren in de grootste Urraco uit de mobiele verkleiningslijn van Lindner.
De assen in de nieuwe Urraco 95DK-4 zijn 2.500mm lang en hebben een diameter van 850 mm. Om de optimale verkleining te kunnen regelen zijn de assen in snelheid regelbaar tussen de 12 en 30 omwentelingen per minuut. Door de zeer zware aandrijflijn wordt er het zeer hoge moment van 480.00 Nm gebracht op de werktuigen welke op de assen gemonteerd zitten en de verkleining uitvoeren.
Aangezien ieder te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig heeft, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan. Voor iedere toepassing kunnen er een productspecifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining, capaciteit en benodigd vermogen centraal staat.
Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.
Voor de inzet in metalen heeft de Urraco 95 DK-4 een verzwaarde staalbouw en is de magneet uitgevoerd in een extra sterke uitvoering. De 1.400mm brede hydraulische verstelbare afvoerband is uitgevoerd met extra staalinlagen om de impacts het verkleinde product beter te kunnen verwerken zonder dat er schades ontstaan.
De Linder Urraco 95 DK Powerline heeft voor de aandrijving een zeer duurzame en zuinige Scania DC16 8-cilinder Stage-V motor aan boord , bij 1.900 t/min brengt hij 770 Pk over aan de hydraulische pompen welke de assen weer aandrijven.
De Scania motoren staan bekend om hun zeer gunstige brandstofverbruik. Door een zeer breed toerental waarbij het volledige koppel beschikbaar is en een uiterst snel reagerend motormanagement dat zorgt dat de motor op toeren blijft. Hiermee wordt veel brandstof bespaart en zeker zo belangrijk, de productie blijft op capaciteit.
Voor de bediening van de machine is een grote touchscreen gemonteerd waarop alle functies eenvoudig zijn te bedienen. De ingevoerde gegevens worden door de PLC omgezet in aansturing van de machine. In de besturing zijn verschillende programma’s in te stellen welke met één druk op de knop gewisseld kunnen worden. In deze programma’s is o.a. aan te geven met welke snelheid van de assen gewerkt gaat worden, hoe vaak de assen voor –en achteruit moeten draaien en bij welke drukken de machine moet reageren. Middels het rupswerk kan de machine eenvoudig worden verzet op locatie.
Tijdens een uitgebreide ingebruikstelling door de technische dienst van Van der Spek Vianen zijn bij MRT de medewerkers die met de nieuwe Lindner gaan werken breed geschoold om veilig met de machine te kunnen werken en het dagelijks onderhoud uit te voeren. Daarnaast is natuurlijk diep ingegaan op alle instelmogelijkheden om zo optimaal met de machine te kunnen draaien.
Van der Spek Vianen heeft een nieuwe duurzame Dynapac asfaltafwerkmachine geleverd aan Kuijntjes Infrawerken in Zuilichem. Ditmaal in een nieuwe Dynapac SD2500CS geleverd. Eerder zijn ook al een Dynapac F1200CS en een Dynapac SD1800C asfaltmachines geleverd door Van der Spek Vianen.
De nieuwe Dynapac SD2500CS is uitgevoerd met een zeer duurzame Cummins QSB 6.7-C200 Stage-V motor met een vermogen van 129kW. De motor is uitgevoerd met Vario Speed die zorgt dat de motor en het hydraulisch vermogen worden afstemt op de uit te voeren werkzaamheden. Door deze Vario is de SC2500CS zeer stil, hetgeen zeer prettig is voor de asfaltploeg en de omgeving waar de machine zijn asfalt verwerkt.
Standaard is de SD2500CS uitgevoerd met Pavemanager 2 waarbij tal van programma’s door de gebruikers gekozen kunnen worden om het voor de gebruikers eenvoudiger te maken met verschillende asfaltmengsels te werken. De optie Dyn@link is standaard geïntegreerd in de machine. Hiermee kan de machine op afstand uitgelezen worden en zijn brandstofverbruik, plaatsbepaling en de machineparameters direct inzichtelijk.
Verder is ook deze SD2500 met de optie Safe Impact geleverd. Deze optie zorgt ervoor dat wanneer een asfaltauto voor de machine komt te staan, de impact minimaal is. Achter de voorste duwrollen zijn namelijk 2 cilinders geplaatst die hydraulisch in- en uitschuiven op het moment dat de asfaltauto in contact komt met de machine. Hierdoor beperkt men de afdrukken in het asfalt door de balk tot het minimum, hetgeen het eindresultaat van het nieuwe wegdek verbetert.
Standaard wordt de SD2500 geleverd met een hydraulisch verschuifbaar platform. Hierdoor kan de stoel van de machinist hydraulisch 50 cm buiten de machine uitgeschoven worden, zowel links als rechts. Hierdoor wordt het zicht op het werk geoptimaliseerd en kan goed controle worden gehouden rondom de machine en kan er altijd veilig gewerkt worden. De machine is standaard uitgevoerd met kleurendisplay’s, zowel boven op het bedienpaneel voor de machinist, als op de hoekbedieningen voor de balkman, zodat alle functies goed en duidelijk zichtbaar zijn en optimaal gebruikt kunnen worden.
De Dynapac SD2500CS is uitgevoerd met een V5100TV afwerkbalk. Deze balk heeft een basisbreedte van 2,55 meter en is hydraulisch uitschuifbaar tot 5,10 meter. De maximale werkbreedte van deze balk bedraagt 8,80 meter.
Komatsu onthult nieuwe cabine voor rupsgraafmachines
Gedreven door uitgebreide feedback van klanten en een grote toewijding aan het welzijn en de productiviteit van de machinist, introduceert Komatsu een serieuze upgrade van de cabine van zijn rupsgraafmachines
Deze upgrade weerspiegelt het duidelijke inzicht van Komatsu dat comfort voor de machinist de sleutel is tot efficiëntie op de werkplek. “We voorzien onze klanten al van zeer productieve- en efficiënte machines”, zegt Vince Porteous, Product Manager bij Komatsu Europe. “Met de nieuwe cabine hebben we een belangrijke stap voorwaarts gezet door het comfort en de ergonomie voor de machinist te vergroten.”
Gemakkelijk in- en uitstappen
De nieuwe cabine van Komatsu geeft prioriteit aan een eersteklas gebruikerservaring vanaf het moment dat een machinist de machine betreedt.
Goed zichtbare Komatsu gele leuningen aan zowel de buitenkant als de binnenkant zorgen voor een veilige toegang, zelfs bij weinig licht, terwijl een strategisch geplaatst Komatsu-logo de merkherkenning versterkt. Een nieuwe, verchroomde buitendeurgreep zorgt voor een stijlvol en gemakkelijk vast te pakken oppervlak.
Komatsu’s jarenlange toewijding aan de veiligheid van de machinist komt duidelijk tot uiting in het nieuwe cabineontwerp. Vince Porteous legt uit: “We hebben nieuwe veiligheidsvoorzieningen aan de nieuwe cabine toegevoegd, zoals de nieuwe gereedschap loze spiegel voor eenvoudige instelling, een nieuwe extra deurgreep voor eenvoudig sluiten, nieuwe goed zichtbare leuningen en nieuwe ‘coming home’-verlichting die gedurende een bepaalde periode aan blijft nadat de contactsleutel is verwijderd.”
Eenmaal binnen wordt de machinist begroet door een verfijnde en ergonomische werkruimte. Het interieur is geïnspireerd op hoogwaardig auto-ontwerp en heeft een premium donker kleurenschema met een zachte vloermat, wat een luxueus tintje geeft en bovendien gemakkelijk schoon te maken is.
De nieuwe cabine geeft prioriteit aan duidelijk zicht tijdens het werk. De verplaatste positie van het voorste rolgordijn vergroot het zicht door de zon te blokkeren zonder het zicht van de machinist te belemmeren. Verbeterde LED-verlichting, zowel boven de stoel als achterin de cabine, zorgt voor goede verlichting, ongeacht het tijdstip van de dag.
Voor het comfort van de machinist en minder vermoeidheid is de nieuwe cabine ook voorzien van een UV-beschermende tint aan de achterruit die de blootstelling aan de zon minimaliseert en helpt een koele werkomgeving te behouden.
Een nieuwe documenthouder aan de rechterkant van de bestuurdersstoel houdt essentiële documenten op de werkplek geordend en gemakkelijk toegankelijk, waardoor de werkruimte overzichtelijk blijft.
Naast deze standaardupgrades biedt Komatsu ook optionele functies om de bestuurdersomgeving verder te verbeteren. Een premium stoeloptie past zijn positie automatisch aan op basis van het gewicht van de machinist, waardoor het hoogste niveau van persoonlijk comfort gedurende de hele werkdag wordt geboden.
Nieuwe brede armleuningen met meerdere posities zorgen voor een optimale werkhouding. De nieuwe bedieningshendels zijn ontworpen om zich comfortabel aan te passen aan elke handgrootte of -vorm, waardoor spanning en vermoeidheid tijdens lange diensten worden verminderd.
Klaar voor maatwerk
De nieuwe generatie Komatsu-bestuurderscabine gaat verder dan comfort en biedt mogelijkheden voor onbeperkte aanpassingsmogelijkheden. Dankzij een robuuste, multifunctionele bar kunnen machinisten naadloos accessoires toevoegen die bij hun individuele behoeften passen, waaronder waterflessen, monitoren en tablets voor digitale verbetering.
Voor eenvoudig opladen van mobiele apparaten en gegevensoverdracht is de cabine bovendien voorzien van dubbele USB-poorten aan de achterzijde, waaronder zowel USB-A- als C-formaat.
Een traditie waarbij prioriteit wordt gegeven aan de veiligheid op de werkplek
Voortbouwend op Komatsu’s gevestigde reputatie op het gebied van uitzonderlijke bescherming van de machinist, behoudt de nieuwe cabine het iconische Safe SpaceCab™ ontwerp. Deze buisvormige structuur is speciaal ontworpen voor hydraulische graafmachines en biedt superieure bescherming zelfs bij een extreem kantelongeval.
De nieuwe bestuurderscabine, ontworpen en vervaardigd bij Komatsu UK, belichaamt Komatsu’s lange traditie van klantgericht ontwerp en toewijding aan kwaliteit.
“De aanpak van de nieuwe cabine was volledig in de geest van samen waarde creëren: we zijn naar veel bouwlocaties geweest, hebben naar de behoeften van klanten geluisterd en die eisen terug naar onze ontwikkelingsteams gebracht. Vervolgens werden concepten geboren, besproken met klanten, verfijnd, opnieuw gecontroleerd, en door voortdurend te luisteren en te innoveren komen we nu op de markt met een nieuwe cabine die boordevol klantwaarde zit”, zegt James Venerus, General Manager Product Marketing bij Komatsu Europe.
De nieuwe cabine is beschikbaar op alle rupsgraafmachinemodellen van 17 ton tot 49 ton