• Machineverkoop, -verhuur en -service

Categorie Archief Bouwmachines

Liebherr presenteert vele primeurs op de Bauma

Nog een maand en dan is het weer zover: München opent haar deuren voor de grootste beurs ter wereld voor bouwmaterieel en aanverwante toeleveranciers. Mede dankzij de betere economische tijden waarin de bouw zich collectief bevindt, overtreft deze editie van Bauma weer alle voorgaande edities.

Zoals u van Van der Spek gewend bent, zullen wij op de stands van de merken uit ons leveringsprogramma aanwezig zijn om u rond te leiden en van informatie te voorzien over de noviteiten die op de diverse stands tentoongesteld staan.

Liebherr betrekt haar vertrouwde stek op het buitenterrein (stand 809-813) en heeft daar weer het bekende paviljoen opgebouwd. Op de stand worden diverse wereldprimeurs getoond. Zo wordt de jongste telg van de vernieuwde EC-B serie voorgesteld: de Liebherr 340 EC-B. Deze kraan is met een 12- en 16-tons capaciteit leverbaar en altijd als Litronic uitvoering. Ook deze EC-B kraan kenmerkt zich o.a. door lage montagegewichten en eenvoudige, snelle montage alsmede een grote hijscapaciteit, laag energieverbruik en bedieningsgemak.
De vernieuwde cabine is ruimer, is voorzien van een verbeterde verwarming, heeft 25% meer glasoppervlakte en zal te zijner tijd voorzien worden van een kleurendisplay met alle relevante informatie voor de machinist.
Verder is er veel aandacht aan de ergonomie besteed. De vernieuwde stoel is in alle standen te verzetten en kan ook zijdelings verschoven worden om een optimale zitpositie te realiseren. Bovendien zijn er compleet nieuwe joysticks gemonteerd.
Naast de Liebherr-stand zal bij één van de Duitse dealers de nieuwe 125 EC-B opgesteld staan met verschillende torenvarianten.

Hét grote innovatieve nieuws op de stand is echter de introductie van de kunststof hijskabel. Ca. 10 jaar geleden is Liebherr een samenwerking aangegaan met Teufelberger Holding AG, een Oostenrijkse leverancier van o.a. hijskabels. Na de ontwikkeling en een intensieve testperiode onder allerlei condities bij Liebherr in Biberach en diverse kranen in het veld wordt nu de soLITE® hijskabel voorgesteld, een unicum in de torenkraanwereld.
Een aantal types torenkranen in de 10- en 12-tons klasse kan met deze nieuwe kunststof kabel worden uitgevoerd. Deze kunststof hijskabel heeft een minimaal 4 maal langere levensduur dan de staalkabelvariant en brengt het eigen gewicht van de kabel en het hijsblok met haak met honderden kilo’s naar beneden.
Verder behoort smeren, en daardoor vervuiling die soms op de kraan of onderliggende bouw ontstaat, tot het verleden.
Wij nodigen u graag uit om op de speciaal ingerichte informatiestand bij Liebherr de kwaliteit, specifieke eigenschappen en de vele voordelen te komen ontdekken.

Op het gebied van onderdraaiende torenkranen is ook veel nieuws te melden. Zo wordt de 125K gepresenteerd, de grootste snelmontagekraan in zijn klasse.
Naast deze geweldenaar is het nieuwe modulaire assensysteem LiTRAX te zien voor transport van onderdraaiende torenkranen over de weg. Het assenstel bestaat uit een vooras, een starre achteras en een stuurbare achteras die allemaal in verschillende configuraties te koppelen zijn tot een 2- of 3-assige aanhanger of als tandemas opleggersysteem.
Verder wordt de L1-32 getoond. Dit is de grotere broer van de L1-24 en vult bij de kleinere onderdraaiers het gat op tussen de L1-24 en de 34K.

Als blikvanger staat de imposante 1000 EC-H50 Litronic opgesteld, eveneens voorzien van de nieuwe cabine zoals ook bij de nieuwe EC-B series.

Wanneer u op de hoogte wilt blijven van de laatste nieuwtjes en een idee wilt krijgen van hoe de stand van Liebherr is opgebouwd in de afgelopen maanden, nodigen wij u graag uit een kijkje te nemen op de speciale website van Liebherr: https://www.liebherr.com/de/int/bauma/bauma-2019/startseite.html

Nieuwe Hyundai HX220L geleverd aan Loonbedrijf Kűtschruiter te Groessen

Datum: 25-jan-18

Van der Spek Vianen B.V. heeft wederom een nieuwe rupsmobiele graafmachine geleverd aan Loonbedrijf Kűtschruiter in Groessen. Naast de verhuur van grondverzetmachines zijn de activiteiten van Kűtschruiter het aannemen en uitvoeren van cultuurtechnische werken en grond, weg, en waterbouwkundige werken en hierbij komen zeer uiteenlopen opdrachten voor, variërend van grootschalige infrastructurele werken, de aanleg c.q. inrichting van natuur- en/of recreatiegebieden, de uitvoering van bodemsaneringen en sloopprojecten tot het aanleggen van groot- en kleinschalige bedrijfsterreinen, paden, terrassen, tuinen en beschoeiingen.

 
Voor de aandrijving is de nieuwe Hyundai HX220L voorzien van een zeer zuinige Tier IV final Cummins 6-cilinder motor met een vermogen van 185 pk welke uiteraard voldoet aan de nieuwste emissie-eisen.  Net als alle Cummins motoren van de  Hyundai HX-serie is ook de HX220L voorzien van een DOC-Katalysator welke in combinatie met Ad-Blue zorgt voor het continu reinigen van de uitlaatgassen.  Hierdoor is de montage van een actief- of passief roetfilter niet nodig bij een Hyundai HX-machine en behoort het regelmatig regenereren tot het verleden. Het is compleet een onderhoudsvrij systeem.
 
De extra hydraulische functies van de HX220L zijn voorzien van elektrische proportionele bediening, waarbij via de display eenvoudig de diverse drukken en liters van meerdere uitrustingsstukken ingesteld kunnen worden zodat deze altijd juiste zijn aangesloten. 
 
Standaard is ook deze nieuwe HX220L voorzien van een uniek 4-camerasysteem. Hyundai noemt dit systeem AAVM, wat staat voor All Around View Monitor. De vier camera’s zijn voor-, achter- en op de zijkanten van de machine geplaatst. Op de grote display kan gekozen worden voor vier verschillende beelden. Maar het unieke aan dit AAVM systeem is dat de computer met de input van de camera’s een bovenaanzicht geeft. Op de display ziet de machinist zijn eigen machine van bovenaf en hij kan dus goed bekijken of er obstakels in zijn draaibereik bevinden. In combinatie met MOD (Moving Object Detection) herkent het systeem automatisch of er zich personen binnen het draaibereik bevinden en waarschuwt direct de machinist. 
 
 
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

CIFA mixers uit voorraad leverbaar

Datum: 19-jan-18

Uit voorraad leverbaar:

CIFA SL15 mixer op MAN TGS 49.420 10×4
Trommelinhoud 15 m³

Datum 1e toelating: 23-1-2017
Datum 1e tenaamstelling: 3-1-2018

Demovoertuig; nog niet ingezet.

Tevens meerdere CIFA SL10 (10 m³) mixers op MAN TGS 41.420 8×4 op voorraad.

Voor verdere info:
jarno.spruit@vanderspek.nl

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Tweede Hyundai HX140 geleverd aan Van Diemen Sloopwerken

Datum: 18-jan-18

Eind 2016 had Van Diemen de primeur om de eerste Hyundai HX140L van Nederland in gebruik te nemen. Nu is de tweede HX140L bij Van Diemen in gebruik genomen. Deze nieuwe Hyundai vervangt na vele tevreden draaiuren een Hyundai R140-7A, die net als vele andere Hyundai’s bij Van Diemen door Van der Spek Vianen werd geleverd. 

 
De nieuwe Hyundai HX140L zal ingezet worden bij de recyclingtak van Van Diemen waar hij sorteer-, laad- en loswerkzaamheden zal gaan uitvoeren in de binnengekomen afvalstromen. 
 
Uiteraard is ook deze Hyundai HX140L, net als alle HX-machines, standaard zeer compleet uitgerust. Op het 8” display kan de machinist zeer eenvoudig diverse instellingen kiezen. Dit gebeurt via een touch-swipe screen, zoals wij kennen van de smartphone, maar het is ook mogelijk om de display te bedienen via een “Haptic”knop. Via deze draai- en druk zijn vele functies ook snel instelbaar. Voor de veel gebruikte functies zijn er drukknoppen onder de display geplaatst. 
 
Voor de aandrijving is een Tier IV final motor gemonteerd die natuurlijk voldoet aan de laatste en strengste emissie-eisen. De motor heeft een vermogen van 92,6 kW. 
 
Standaard is de nieuwe HX-serie, en dus ook de machine van Van Diemen Sloopwerken, voorzien van een uniek 4-camerasysteem. Hyundai noemt dit systeem AAVM, wat staat voor All Around View Monitor. De vier camera’s zijn voor-, achter- en op de zijkanten van de machine geplaatst. Op de grote display kan gekozen worden voor vier verschillende beelden. Maar het unieke aan dit AAVM systeem is dat de computer met de input van de camera’s een bovenaanzicht berekent. Op de display ziet de machinist zijn eigen machine van bovenaf en hij kan dus goed bekijken of er obstakels in zijn draaibereik bevinden. In combinatie met MOD (Moving Object Detection) herkent het systeem automatisch of er zich personen binnen het draaibereik bevinden en waarschuwt direct de machinist. Dankzij dit systeem kan er nog veiliger worden gewerkt op locatie. 
 
Voor de veiligheid van de machinist is er aan de voorzijde van de cabine een beschermrek gemonteerd.
 
Van Diemen is al sinds 1936 actief in onder andere de afvalbranche en sloopwerken. In de loop der tijden zijn er diverse takken aan het bedrijf toegevoegd. Naast de voorgenoemde werkzaamheden zijn ze o.a. ook actief in de asbestverwijdering, bodemsaneringen en het plaatsten en ophalen van containers. 
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Nieuwe Terex Ecotec TTS620 trommelzeef geleverd aan Spelt bedrijven in Nieuwveen

Datum: 15-jan-18

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Terex Ecotec TTS620 mobiele trommelzeef geleverd aan Spelt bedrijven in Nieuwveen. Na het uitgebreid testen van diverse zeefmachines van verschillende leveranciers was de keuze voor een nieuwe Terex Ecotec trommelzeef, geleverd door Van der Spek één die door Spelt weloverwogen is gemaakt. Spelt zal de trommelzeef o.a. gaan inzetten voor het afzeven van compost en grondstromen. 

 
Spelt
Spelt is een gezond familiebedrijf, sterk in het inzamelen en verwerken van afvalstromen en in het uitvoeren van grondwerkprojecten. Door duurzaamheid voorop te houden is Spelt erin geslaagd vrijwel alle afvalstoffen te recyclen en om te zetten naar grondstoffen en energie. Afvalstoffen zien ze bij Spelt niet meer als afval maar als grondstoffen. Door de juiste extra aandacht voor de afvalstromen beschermen ze primaire materialen en dragen ze bij aan de circulaire economie. Een besparing van grondstoffen is een directe winst voor het milieu. Op een eenvoudige en transparante wijze analyseren ze afvalproblemen en bieden ze een betrouwbare duurzame oplossing. Deze oplossing bieden ze binnen het totaalpakket die ze graag verzorgen.
 
Voor civiele werkzaamheden biedt Spelt dezelfde transparante totaaloplossingen, waarbij ze meedenken in het gehele proces. Door in de voorbereidingsfase rekening te houden met alternatieve werkwijzen en materialen kan Spelt voordelen ook werkelijk realiseren. In de sloop- en grondwerkoplossingen zijn een veilige uitvoering en een kwalitatief hoogwaardig resultaat de belangrijkste uitgangspunten.
 
Van der Spek heeft voor het uitvoeren van deze werkzaamheden en het verwerken van de stromen in de loop der jaren al vele machines geleverd aan Spelt. Naast vele Hyundai ’s werden o.a. ook de sorteer- en puinbreekinstallatie en een Powerscreen mobiele zeefmachine geleverd. 
 
Terex TTS620 rupsmobiele trommelzeef
Terex heeft de nieuwe TTS620 geheel nieuw ontworpen waarbij vanuit de markt alle gewenste voordelen zijn meegenomen in het design. Het hart van de machine is een 5.500 mm lange trommel met een diameter van 2.000 mm. De trommel is van beide zijden zeer goed toegankelijk, doordat de zijkanten geheel kunnen worden weg geklapt. Door deze goede toegang is het wisselen van een trommel dan ook zeer eenvoudig uit te voeren. Op de trommel is een borstel gemonteerd met een diameter van 700 mm die hydraulisch verstelbaar is.

De bunker, die een inhoud heeft van 5.5 m3 en een lengte van 4.000 mm, kan zeer goed beladen worden met zowel een laadschop als een graaf- of overslagmachine. De band van 1.200 mm breed kan zowel handmatig- als automatische worden aangestuurd, waarbij de trommelbelasting zorgt voor de aansturing van de bandsnelheid.

Alle transportbanden zijn modulair ontworpen, zodat als benodigd deze zeer eenvoudig toegankelijk zijn voor onderhoud en reparatie. 
 
De verzamelband onder de trommel is 1.400 mm breed, waardoor de afgezeefde fractie zeer snel, en met grote capaciteiten kan worden afgevoerd. De zijafvoerband heeft een breedte van 1.000 mm en kan tot een afwerphoogte van 3.200 mm afwerpen, zodat een grote voorraad kan worden opgebouwd. De overmaat wordt via een 1.200 mm brede afvoerband afgevoerd, die tot een hoogte van 3.430 mm kan opwerken. 
 
Voor de aandrijving is een Perkins 4.4 constant speedmotor gemonteerd die met zijn toerental van 1.800 r.p.m. niet alleen zorgt voor een laag brandstofverbruik, maar ook uitzonderlijk stil is. Uiteraard is voor het werken in stoffige omstandigheden de machine standaard voorzien van een omkeervan. De motorunit kan voor onderhoudswerkzaamheden naar de zijkant hydraulisch worden uitgeklapt, zodat dit snel en eenvoudig kan worden uitgevoerd.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Nieuwe Powerscreen TP320SR combi voor De Covik in Steenderen

Datum: 14-jan-18

De nieuwe Powerscreen TP320SR van De Covik was al te zien op de Open Dagen bij Van der Spek Vianen en is nu afgeleverd op locatie in Steenderen, waar hij na een uitgebreide instructie in gebruik is genomen. 

 
De Covik is een veelzijdig bedrijf dat een totaalpakket levert op het gebied van grondverzet, sloopwerk, asbestsanering, afvalinzameling, transport en agrarisch loonwerk. 
 
Met een uitgebreid machinepark en team van veertig deskundige en betrokken medewerkers vindt De Covik voor elke uitdaging een oplossing. Hierbij streven ze naar volledige ontzorging van hun opdrachtgevers. Dit houdt in dat ze ook zaken als vergunningaanvragen of het afvoeren van grond op zich nemen. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot de jaren vijftig van de vorige eeuw. In de loop der jaren hebben ze grote expertise en veel praktijkervaring opgebouwd in alle disciplines waarin ze actief zijn. 
 
De Covik heeft ervoor gekozen om in een nieuwe Powerscreen TP320SR combi te investeren, waarbij de nazeefunit gelijk aan de machine is gemonteerd en er dus gelijk een eindproduct geproduceerd kan worden. Voorheen produceerde De Covik met een eveneens door Van der Spek geleverd rupsbreker met separate mobiele zeefmachine.
 
Hierbij komt gelijk één van de unieke eigenschappen van de nieuwe PowerscreenTP320SR naar voren: deze is namelijk uitgevoerd met een dubbeldeks nazeefunit, waarbij gelijk twee eindproducten kunnen worden geproduceerd. Hiermee is De Covik uniek in Nederland en toont men aan voorop te lopen op de vragen uit de markt, waarbij naast het standaard produceren van meng- en asfaltgranulaten ook speciale afgezeefde producten zijn gewenst. 
 
De 48-tons Powerscreen is voorzien van een 8,5 tons roterende breker die een inloopopening heeft van 1.130 mm x 800 mm, zodat invoer van grote delen geen probleem is en vergruizen tot een minimum beperkt kan worden. De rotor is 1.100 mm breed en heeft een diameter van 1.040 mm. Door deze opbouw wordt de geproduceerde kracht optimaal overbracht op het te verkleinen product.
Beide prallwerken zijn hydraulisch afgeveerd en verstelbaar en kunnen bij eventuele onbreekbare delen naar achter toe, zodat schades voorkomen kunnen worden. De verstelling gaat dankzij de hydrauliek zeer eenvoudig en snel. 
 
De trechter heeft een inhoud van bijna 4 m³ en kan beladen worden door een graafmachine of laadschop. De gemonteerde vingerzeef zorgt voor de voorafzeving, zodat product dat al op maat is niet door de breker gaat en er minder slijtage is. 
 
Onder de breker is 2.440 mm lange trilvoerder gemonteerd die het gebroken materiaal afvoert naar de transportband. Groot voordeel bij de Powerscreen is dat deze voeder zeer steil is geplaatst en zo ook moelijker transporteerbare producten kan afvoeren. De trilvoerder zorgt ervoor dat ijzerdelen worden afgeremd en geen schades kunnen veroorzaken. 
 
Het gebroken product wordt via een 1.000 mm brede transportband opgevoerd naar de dubbeldeks zeefmachine. Een gemonteerde magneet zorgt voor de ontijzering. 
 
Om met grote capaciteiten meerdere fracties te kunnen uitzeven is op de Powerscreen TP320SR een viermaal gelagerde zeefbox gemonteerd van 3.350 mm lang bij 1.520 mm meter breed. Deze viermaal gelagerde zeefbox techniek kennen we ook van de Powerscreen Chieftain 1400 en 1800. Het grote voordeel van deze bouwwijze is dat naast de lagers in de zeefbox op de excenteras ook lagers zijn geplaatst op de as aan de buitenzijde van de box die op het basisframe zijn gemonteerd. Door deze bouwwijze kan de zeefbox niet inzakken op zijn veren en altijd maximaal produceren. De hoek van de zeefbox is verstelbaar tussen de 19° en 23°, zodat afhankelijk van het uit te zeven product de optimale hoek kan worden gekozen. Uiteraard kan de zeefbox ook horizontaal worden geplaatst voor het uitvoeren van onderhouds- en schoonmaakwerkzaamheden. 
 
De geproduceerde midden-fractie en overmaat worden middels 500 mm brede dwarsbanden buiten de machine gebracht. De overmaat gaat dan via een 500 mm brede band weer retour naar de opgavetrechter, waarna de overmaat nogmaals wordt gebroken. Middels een 1.400 mm brede verzamelband wordt de fijne fractie afgevoerd onder de zeefbox.
 
Het powerpack is bovenop de machine geplaatst, zodat hij goed toegankelijk is en niet in de buurt staat van het te breken product. Door deze plaatsing is naast goede toegankelijkheid ook de koeling optimaal, doordat de koelers goed worden voorzien van koellucht en geen stof word aangezogen. In het powerpack is een 275 kW sterke Tier IV final Scania motor gemonteerd die tussen de 1.700 en 2.100 toeren per minuut zijn werk uitvoert. Door het verstelbare toerental kan ook de rotorsnelheid geregeld worden. Door de directe aandrijving van de rotor wordt het optimale rendement behaald met een zeer laag brandstofverbruik als resultaat. Uiteraard zijn rondom de motorunit en bovenop de machine ruime bordessen aanwezig zodat altijd veilig onderhoudswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. 
 
Voor de aansturing van de machine is een centrale besturing geplaats die middels een groot touchscreen bediend kan worden. Alle functies zijn hierop te bedienen en worden duidelijk weergegeven, zodat het aanpassen van instelling zeer eenvoudig kan gebeuren. 
 
Pulse
De nieuwe Powerscreen van De Covik is uiteraard ook voorzien van Pulse. Pulse is een systeem waarin alle belangrijke gegevens worden verzameld die de gebruiker op ieder moment van de dag en op iedere locatie kan inzien om de machine nog efficiënter te laten draaien. Op kantoor achter de computer, onderweg op de tablet of telefoon, de data is gelijk beschikbaar, zodat ermee geschakeld kan worden om de machines nog beter te laten presteren. 
 
In Pulse is het mogelijk om meerdere machines te beheren, zodat eenvoudig is te zien waar ze draaien en hoe ze presteren onder de verschillende omstandigheden. Door “Geofencing” is aan te geven in welk gebied de machine kan werken en tijdens welke uren als dat gewenst is. 
 
Powerscreen Pulse verzamelt data van de motorbelasting en brandstofverbruik, zodat te zien is hoe de machines worden belast en of er eventueel geschakeld moet worden naar andere instellingen of werkwijze. Ook zijn de gegevens te zien hoeveel uur de machine heeft gewerkt, gereden en stationair gedraaid om de echte werkuren te kunnen berekenen en de kostprijscalculatie optimaal te hebben. Alle verzamelde informatie wordt duidelijk en overzichtelijk getoond in Pulse, zodat de informatie snel een eenvoudig kan worden gebruikt voor een nog betere inzet van de machines met de laagste kostprijs per ton als gevolg. 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Liebherr torenkraan bij Steltloper in Amsterdam uitgerust met moderne techniek

Datum: 12-jan-18

In het voorjaar van 2017 werd door monteurs van Van der Spek Vianen B.V. een nieuwe Liebherr 550 EC-H20 Litronic gemonteerd voor Bouwbedrijf M.J. de Nijs & Zn. uit Warmenhuizen op het project "Steltloper" in Amsterdam. Met moderne techniek die in de torenkraan gemonteerd wordt heeft de bouwer een primeur voor Nederland.

Met behulp van in de torenkraan gemonteerde 3D camera’s is aannemer M.J. de Nijs in staat het BIM-systeem op een hoger niveau te krijgen. Behalve het vooraf plannen en organiseren van het bouwproces, wordt ook de uitvoering met het BIM-systeem gestroomlijnd. De camera’s in de giek van de bouwkraan leveren beelden die met speciale software worden vertaald naar het model voor zogeheten "4D BIM voortgangscontrole".

Slimme 3D-camera’s, die in de giek van de bouwkraan zijn gemonteerd, nemen voortdurend foto’s van de bouwplaats, zodra de kraan een zwenkbeweging inzet. Twee keer per dag worden al die beelden verzonden naar de server van Pix4D. Het Zwitserse bedrijf heeft speciale software die uit alle geschoten beelden overzichtsplaten samenstelt. Daar kunnen de plattegronden overheen worden geprojecteerd. Ook stelt de software een puntenwolk samen, die aan het BIM model wordt gevoerd. Daarvoor zijn de camera’s uitgerust met nauwkeurige GPS-ontvangers, zodat er 3D beelden kunnen worden gemaakt, die zo nauwkeurig zijn dat er op kan worden gemeten.

De techniek stelt M.J. de Nijs volgens BIM-manager Joeri Koehof in staat om de voortgang van de bouwproductie te monitoren en tevens te koppelen aan de digitale planningen. Dat noemen ze 4D-BIM-voortgangscontrole. De gegevens worden ook gebruikt voor kwaliteitscontrole om te kijken of de werkelijkheid niet clasht met de vooraf ontworpen prestatiemodellen. Ook voor de kwaliteitscontrole en het as-built dossier zullen de beelden gekoppeld aan het BIM model in de toekomst belangrijk zijn. Op dit moment ondersteunen de digitale modellen volgens de BIM manager vooral de lean-dagstart op de bouwplaats. “Dankzij het systeem hebben we voortdurend volledig zicht op de voorraden die liggen opgeslagen. Als in een volgende fase de leveranciers van bijvoorbeeld isolatiematerialen en kalkzandsteenblokken mee gaan kijken, kunnen ze zelf bepalen wanneer er een nieuwe vrachtwagen naar de bouwplaats moet.”

Onder een samengestelde foto van de complete bouwplaats is als onderlegger de plattegrond van de betreffende verdieping gelegd. Vergelijkbare technologie is al wel door aannemers uitgeprobeerd met drones. Het is echter niet altijd mogelijk of toegestaan om boven bouwplaatsen te vliegen. Vandaar dat De Nijs nu kiest voor de oplossing met de camera’s in de torenkranen. Voor Nederland is dit nieuw, maar Koehof weet dat grote aannemers uit Scandinavië en Frankrijk er ook al mee experimenteren. “Wij werken met ze samen om de technologie verder te perfectioneren.”

De pilot vindt momenteel plaats op project de Steltloper te Amsterdam, een gebouw met 126 apartementen over 19 bouwlagen met een parkeerkelder eronder. De ruwbouw is ongeveer halverwege. De torenkraan is zojuist door monteurs van Van der Spek verhoogd naar 80 meter en de torenkraan zal nog tot ca. juni van dit jaar blijven staan.

Voor het Pix4D systeem dat in de torenkraan is toegepast is Van der Spek de verdeler voor de Benelux.

Foto’s en informatie: Cobouw

 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Tweede Hyundai HX220L Hybride voor GMB in korte tijd.

Datum: 9-jan-18

Direct na de opendagen in Vianen is de tweede nieuwe Hyundai HX220L met Hybride systeem geleverd aan GMB. De zeer goede- en positieve ervaringen met de in september 2017 geleverde Hyundai HX220L met Hybride systeem heeft GBM doen besluiten om direct een tweede gelijke machine te kopen bij Van der Spek Vianen. 

GMB loopt graag voorop als het gaat om modern werkmateriaal. De trotse machinist Jaap na de zeer complete nieuwe Hyundai HX220L in gebruik. De HX220L werd door Van der Spek Vianen B.V. afgeleverd in Bruinisse waar GMB  volop bezig met grondwerk en betonfunderingen voor een nieuw te bouwen windmolenpark. 
 
Ook deze 23 tonner is geheel naar wens van GMB opgebouwd. Om de machine optimaal op de verschillende werken in te zetten werd de machine onder andere voorzien van een Engcon draai-kantelstuk, extra ballastgewicht, BM-Air cabine overdruksysteem, Trimble 3D GPS-systeem, Groeneveld automatisch vetsmeersysteem en uiteraard de herkenbare blauwe bedrijfskleur. Het spuitwerk is door Prima Equipment in Hardenberg uitgevoerd.  
 
Schoonste dieselmotor
De nieuwe HX220L is helemaal up-to-date! De Cummins 6-cilinder dieselmotor heeft de schoonste uitstoot in zijn klasse en dat zonder gebruik te maken van een roetfilter! De moderne motortechniek in combinatie met een AdBlue systeem zorgen ervoor dat de uitstoot voldoet aan de strenge Stage 4 / Tier IV final eisen. Naast dat de motor erg schoon is, is deze in combinatie met het geavanceerde hydrauliek systeem ook enorm zuinig in het dieselolie verbruik. 
 
Snel en Zuinig
Net als de eerst geleverde HX220L is ook de nieuwe machine door Van der Spek Vianen B.V. voorzien van ECO’nergy Hydride Systeem. Door dit Hybride systeem bespaart GMB flink. Als besparing spreekt men over twee soorten besparing: de reële brandstof besparing en de economische winst, oftewel de hogere snelheid en het meer kuubs verzetten. Om veel brandstof te besparen kan het motortoerental zakken door in een lagere modus (E) te draaien. Het motortoerental gaat omlaag en de pomp wordt minder belast, waardoor het brandstof verbruik maximaal zal dalen. En vice versa, gaat men op vol vermogen draaien dan zal de machine enorm snel worden en flink meer kuubs verzetten.  
 
Tijdens het zakken wordt de energie van het gewicht van de complete uitrusting benut en vult de  rechter hefcilinder de accumulator waarin de energie wordt opgeslagen. Bij het bedienen van de hef wordt de energie teruggegeven aan de hefcilinders, waardoor de dieselmotor en hydrauliekpompen nauwelijks hoeven te werken. 
 
Het hybridesysteem werkt met diverse druk- en temperatuursensoren. Met deze gegevens regelt de controller twee proportionele ventielen voor het gecontroleerd teruggeven van de energie aan de cilinders. Een directe verbinding tussen boomcilinder bodemzijde en het ECO’nergy ventielblok zorgt ervoor dat de machine goed in de hand ligt en ook opgedrukt kan worden.
 
Veilig
Standaard is de nieuwe HX-serie in Nederland voorzien van een uniek 4 camerasysteem. Hyundai noemt dit systeem AAVM, wat staat voor All Around View Monitor. De 4 camera’s zijn voor, achter en op de zijkanten van de machine geplaatst. Op de grote display kan gekozen worden voor 4 verschillende beelden. Het unieke aan dit AAVM-systeem is dat de computer met de input van de camera’s een bovenaanzicht berekent. Op de display ziet de machinist zijn eigen machine van bovenaf en kan dus goed kijken of er zich obstakels in zijn draaibereik bevinden. 
In combinatie met MOD (Moving Object Detection) herkent het systeem automatisch of er zich personen binnen het draaibereik bevinden en waarschuwt direct de machinist.
 
Hydraulische systeem
De extra hydraulische functies zijn voorzien van elektrische proportionele bediening waarbij via de display eenvoudig de diverse drukken en liters van meerdere uitrustingsstukken ingesteld en opgeslagen kunnen worden. Vanaf de eerste slag luistert de machine precies en snel naar de machinist.
 
Standaard al zeer compleet
Deze moderne machine is standaard zeer compleet uitgerust. Middels de 8” display kan de machinist zeer eenvoudig diverse instellingen kiezen. Dit gebeurt via een touch-swipe screen zoals wij kennen van de smartphone. Daarnaast is het ook mogelijk om de display te bedienen via een Haptic-control knop. Voor de veel gebruikte functies zijn er drukknoppen onder de display geplaatst. 
De machinist ontbreekt het verder aan niets. De luxe en verwarmde stoel is op vele standen in te stellen en de mee verende armleuningen zijn onafhankelijk van de stoel in hoogte te verstellen. Het handsfree telefoonsysteem is geïntegreerd in de MP3 radio, startbeveiliging, key-less starten en de cabine is voorzien van led-werklampen en een opklapbare treeplank. Via een inlog op de HiMate website is de machine 5 jaar lang gratis op afstand te volgen en te monitoren.
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Duurzaam, efficie«nt, kostenbesparend. Van der Spek laat het met nieuwe Telestack demo zien.

Datum: 8-jan-18

Bij Van der Spek Vianen is wederom een nieuwe demo Telestack mobiele transportband aangekomen  om in praktijk het verschil te kunnen tonen en nog meer klanten kennis te laten maken met de vele mogelijkheden die er zijn met de wereldmarkleider op het gebied van mobiele overslagsystemen Telestack. 

Door deze inzet van een (of meerdere) mobiele Telestack transportband(en) kunnen er zeer veel kosten bespaard worden bij het op- en overslaan of het in voorraad zetten van producten. 
 
Vele bedrijven hebben de grote voordelen die de Telestack overslagsystemen kunnen brengen al gezien en geïnvesteerd in een systeem dat is toerust op de klantwensen zodat het systeem optimaal kunnen werken in de gewenste producten die overgeslagen moeten worden. Voor iedere opstelling, product of gewenste capaciteit is er een oplossing te leveren mits het technisch mogelijk is. 
 
Steeds meer recycling- en overslagbedrijven zoeken naar oplossingen om goedkoper en efficiënter te werken en/of produceren. 
Door het gebruiken van een Telestack rupsmobiele transportband hoeft er minder met een laadschop gewerkt te worden en is het zelfs mogelijk om bij de juiste opstelling om de laafschop geheel stil te zetten of natuurlijk voor andere werkzaamheden in te zetten. Dit voordeel komt zeker tot zijn recht als de Telestack wordt ingezet achter bijvoorbeeld een puinbreker, shredder of zeefmachine.
Tevens kan er snel en eenvoudig schepen geladen- gelost worden zonder dat de overslagmachine ieder keer zijn maximale vlucht  moet maken waarbij kostbare tijd en brandstof verloren gaat. 
 
Bij het laad- en loswerk en voorraad maken is onnodig omhoog draaien van het geproduceerde of te lossen product verleden tijd, de Telestack TC421 kan wel tot ruim 1800M³ opslaan zonder verzet te worden. 
 
Wilt u meer weten over de mogelijkheden, vraag het ons graag en wij laten u zien wat u kunt besparen door het inzetten van een Telestack transportband. 
 
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Vink kiest wederom voor nieuwe Fuchs voor locatie in Wageningen

Datum: 4-jan-18

Net voor de feestdagen is vanuit de werkplaatsen in Vianen een nieuwe Fuchs MHL360F op transport gegaan naar Wageningen waar de machine zal worden ingezet bij Transportbedrijf van Leusden voor op- en overslagwerk in de haven. 

 
Al vele jaren draaien er Fuchs overslagmachines bij Van Leusden en Vink , de goede ervaringen met Fuchs en Van der Spek Vianen maakte de keuze voor wederom een Fuchs geleverd door Van der Spek één die het partnerschap tussen allen bevestigd. 
 
Om snel en efficiënt te kunnen werken is er gekozen om de machine te laten uitvoeren met een giek configuratie welke een bereik heeft van 18 meter. Met de grijper erbij komt het bereik zelfs op 19.5 meter. Dankzij dit grote bereik kunnen zelfs brede schepen zonder problemen worden gelost. 
 
Net als de andere Fuchs machines is uiteraard ook deze MHL360F voorzien van een zuinige Deutz motor, in de 360F is een Deutz TCD 7.8 6-cilinder motor gemonteerd welke gekoppeld is aan de Bosch-Rexroth pompen. Net als zijn grotere broer de Fuchs MHL390F heeft de MHL360F twee pompen voor de functies van de laadinrichting en grijper en een gehele separate hydrauliekpomp voor de zwenkfunctie. Het grote voordeel hiervan is dat de machine optimaal kan werken met de laadinrichting en grijper zonder dat dit invloed heeft op de zwenk, grote overslagcapaciteiten met een laag brandstofverbruik zijn het resultaat. 
 
Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is als bij iedere Fuchs een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via een uitklapbare trap toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder op de machine te hoeven klimmen. Veiligheid staat in ieder Fuchs ontwerp voorop. 
 
De hydraulisch verstelbare cabine zorgt voor een zichthoogte van 6.100mm waardoor er altijd goed zicht is op de uit te voeren werkzaamheden. Op wens van de klant is de machine optioneel uitgevoerd met een eveneens naar voren verstelbare cabine. De cabine is nu ook 2.200mm naar voren te verstellen. 
 
Uiteraard is voor de machinist gezorgd dat alles in de cabine zo ergonomisch mogelijk is opgesteld, de stoel is optimaal te verstellen zodat alle bedieningen binnen handbereik liggen. Via de grote touchscreen display zijn alle functies te bedienen, veel gebruikte functies als bijvoorbeeld verlichting en ruitenwisser hebben ook nog drukknoppen binnen het handbereik van de machinist zodat deze als benodigd snel zijn in- en uit te schakelen. De vergrote airco-unit zorgt dat ondanks de grote raamoppervlakten de cabine op temperatuur blijft zoals de machinist hem instelt. Joystick besturing zorgt voor een nog beter zicht en ruimte voor de machinist. 
 
Standaard gemonteerde camera’s op achter- en rechterzijde geven een duidelijk beeld van wat er rond de machine plaatsvinden zodat de veiligheid op het hoogste niveau staat. LED-verlichting geeft de machinist in de vroeg- en late uren een grote lichtopbrengst in het bereik van de kraan. 
Op de lepelsteel is nog een extra camera gemonteerd om tijdens het lossen nog beter zicht te hebben op de grijper en schades te voorkomen.
 
Om tijdens het afstempelen op de kade geen schades toe te brengen aan het straatwerk zijn de stempels optioneel voorzien van kunststof beschermplaten. 
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines