• Machineverkoop, -verhuur en -service

Categorie archief Bouwmachines

Tweede Hyundai HX220L Hybride voor GMB in korte tijd.

Datum: 9-jan-18

Direct na de opendagen in Vianen is de tweede nieuwe Hyundai HX220L met Hybride systeem geleverd aan GMB. De zeer goede- en positieve ervaringen met de in september 2017 geleverde Hyundai HX220L met Hybride systeem heeft GBM doen besluiten om direct een tweede gelijke machine te kopen bij Van der Spek Vianen. 

GMB loopt graag voorop als het gaat om modern werkmateriaal. De trotse machinist Jaap na de zeer complete nieuwe Hyundai HX220L in gebruik. De HX220L werd door Van der Spek Vianen B.V. afgeleverd in Bruinisse waar GMB  volop bezig met grondwerk en betonfunderingen voor een nieuw te bouwen windmolenpark. 
 
Ook deze 23 tonner is geheel naar wens van GMB opgebouwd. Om de machine optimaal op de verschillende werken in te zetten werd de machine onder andere voorzien van een Engcon draai-kantelstuk, extra ballastgewicht, BM-Air cabine overdruksysteem, Trimble 3D GPS-systeem, Groeneveld automatisch vetsmeersysteem en uiteraard de herkenbare blauwe bedrijfskleur. Het spuitwerk is door Prima Equipment in Hardenberg uitgevoerd.  
 
Schoonste dieselmotor
De nieuwe HX220L is helemaal up-to-date! De Cummins 6-cilinder dieselmotor heeft de schoonste uitstoot in zijn klasse en dat zonder gebruik te maken van een roetfilter! De moderne motortechniek in combinatie met een AdBlue systeem zorgen ervoor dat de uitstoot voldoet aan de strenge Stage 4 / Tier IV final eisen. Naast dat de motor erg schoon is, is deze in combinatie met het geavanceerde hydrauliek systeem ook enorm zuinig in het dieselolie verbruik. 
 
Snel en Zuinig
Net als de eerst geleverde HX220L is ook de nieuwe machine door Van der Spek Vianen B.V. voorzien van ECO’nergy Hydride Systeem. Door dit Hybride systeem bespaart GMB flink. Als besparing spreekt men over twee soorten besparing: de reële brandstof besparing en de economische winst, oftewel de hogere snelheid en het meer kuubs verzetten. Om veel brandstof te besparen kan het motortoerental zakken door in een lagere modus (E) te draaien. Het motortoerental gaat omlaag en de pomp wordt minder belast, waardoor het brandstof verbruik maximaal zal dalen. En vice versa, gaat men op vol vermogen draaien dan zal de machine enorm snel worden en flink meer kuubs verzetten.  
 
Tijdens het zakken wordt de energie van het gewicht van de complete uitrusting benut en vult de  rechter hefcilinder de accumulator waarin de energie wordt opgeslagen. Bij het bedienen van de hef wordt de energie teruggegeven aan de hefcilinders, waardoor de dieselmotor en hydrauliekpompen nauwelijks hoeven te werken. 
 
Het hybridesysteem werkt met diverse druk- en temperatuursensoren. Met deze gegevens regelt de controller twee proportionele ventielen voor het gecontroleerd teruggeven van de energie aan de cilinders. Een directe verbinding tussen boomcilinder bodemzijde en het ECO’nergy ventielblok zorgt ervoor dat de machine goed in de hand ligt en ook opgedrukt kan worden.
 
Veilig
Standaard is de nieuwe HX-serie in Nederland voorzien van een uniek 4 camerasysteem. Hyundai noemt dit systeem AAVM, wat staat voor All Around View Monitor. De 4 camera’s zijn voor, achter en op de zijkanten van de machine geplaatst. Op de grote display kan gekozen worden voor 4 verschillende beelden. Het unieke aan dit AAVM-systeem is dat de computer met de input van de camera’s een bovenaanzicht berekent. Op de display ziet de machinist zijn eigen machine van bovenaf en kan dus goed kijken of er zich obstakels in zijn draaibereik bevinden. 
In combinatie met MOD (Moving Object Detection) herkent het systeem automatisch of er zich personen binnen het draaibereik bevinden en waarschuwt direct de machinist.
 
Hydraulische systeem
De extra hydraulische functies zijn voorzien van elektrische proportionele bediening waarbij via de display eenvoudig de diverse drukken en liters van meerdere uitrustingsstukken ingesteld en opgeslagen kunnen worden. Vanaf de eerste slag luistert de machine precies en snel naar de machinist.
 
Standaard al zeer compleet
Deze moderne machine is standaard zeer compleet uitgerust. Middels de 8” display kan de machinist zeer eenvoudig diverse instellingen kiezen. Dit gebeurt via een touch-swipe screen zoals wij kennen van de smartphone. Daarnaast is het ook mogelijk om de display te bedienen via een Haptic-control knop. Voor de veel gebruikte functies zijn er drukknoppen onder de display geplaatst. 
De machinist ontbreekt het verder aan niets. De luxe en verwarmde stoel is op vele standen in te stellen en de mee verende armleuningen zijn onafhankelijk van de stoel in hoogte te verstellen. Het handsfree telefoonsysteem is geïntegreerd in de MP3 radio, startbeveiliging, key-less starten en de cabine is voorzien van led-werklampen en een opklapbare treeplank. Via een inlog op de HiMate website is de machine 5 jaar lang gratis op afstand te volgen en te monitoren.
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Duurzaam, efficie«nt, kostenbesparend. Van der Spek laat het met nieuwe Telestack demo zien.

Datum: 8-jan-18

Bij Van der Spek Vianen is wederom een nieuwe demo Telestack mobiele transportband aangekomen  om in praktijk het verschil te kunnen tonen en nog meer klanten kennis te laten maken met de vele mogelijkheden die er zijn met de wereldmarkleider op het gebied van mobiele overslagsystemen Telestack. 

Door deze inzet van een (of meerdere) mobiele Telestack transportband(en) kunnen er zeer veel kosten bespaard worden bij het op- en overslaan of het in voorraad zetten van producten. 
 
Vele bedrijven hebben de grote voordelen die de Telestack overslagsystemen kunnen brengen al gezien en geïnvesteerd in een systeem dat is toerust op de klantwensen zodat het systeem optimaal kunnen werken in de gewenste producten die overgeslagen moeten worden. Voor iedere opstelling, product of gewenste capaciteit is er een oplossing te leveren mits het technisch mogelijk is. 
 
Steeds meer recycling- en overslagbedrijven zoeken naar oplossingen om goedkoper en efficiënter te werken en/of produceren. 
Door het gebruiken van een Telestack rupsmobiele transportband hoeft er minder met een laadschop gewerkt te worden en is het zelfs mogelijk om bij de juiste opstelling om de laafschop geheel stil te zetten of natuurlijk voor andere werkzaamheden in te zetten. Dit voordeel komt zeker tot zijn recht als de Telestack wordt ingezet achter bijvoorbeeld een puinbreker, shredder of zeefmachine.
Tevens kan er snel en eenvoudig schepen geladen- gelost worden zonder dat de overslagmachine ieder keer zijn maximale vlucht  moet maken waarbij kostbare tijd en brandstof verloren gaat. 
 
Bij het laad- en loswerk en voorraad maken is onnodig omhoog draaien van het geproduceerde of te lossen product verleden tijd, de Telestack TC421 kan wel tot ruim 1800M³ opslaan zonder verzet te worden. 
 
Wilt u meer weten over de mogelijkheden, vraag het ons graag en wij laten u zien wat u kunt besparen door het inzetten van een Telestack transportband. 
 
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Vink kiest wederom voor nieuwe Fuchs voor locatie in Wageningen

Datum: 4-jan-18

Net voor de feestdagen is vanuit de werkplaatsen in Vianen een nieuwe Fuchs MHL360F op transport gegaan naar Wageningen waar de machine zal worden ingezet bij Transportbedrijf van Leusden voor op- en overslagwerk in de haven. 

 
Al vele jaren draaien er Fuchs overslagmachines bij Van Leusden en Vink , de goede ervaringen met Fuchs en Van der Spek Vianen maakte de keuze voor wederom een Fuchs geleverd door Van der Spek één die het partnerschap tussen allen bevestigd. 
 
Om snel en efficiënt te kunnen werken is er gekozen om de machine te laten uitvoeren met een giek configuratie welke een bereik heeft van 18 meter. Met de grijper erbij komt het bereik zelfs op 19.5 meter. Dankzij dit grote bereik kunnen zelfs brede schepen zonder problemen worden gelost. 
 
Net als de andere Fuchs machines is uiteraard ook deze MHL360F voorzien van een zuinige Deutz motor, in de 360F is een Deutz TCD 7.8 6-cilinder motor gemonteerd welke gekoppeld is aan de Bosch-Rexroth pompen. Net als zijn grotere broer de Fuchs MHL390F heeft de MHL360F twee pompen voor de functies van de laadinrichting en grijper en een gehele separate hydrauliekpomp voor de zwenkfunctie. Het grote voordeel hiervan is dat de machine optimaal kan werken met de laadinrichting en grijper zonder dat dit invloed heeft op de zwenk, grote overslagcapaciteiten met een laag brandstofverbruik zijn het resultaat. 
 
Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is als bij iedere Fuchs een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via een uitklapbare trap toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder op de machine te hoeven klimmen. Veiligheid staat in ieder Fuchs ontwerp voorop. 
 
De hydraulisch verstelbare cabine zorgt voor een zichthoogte van 6.100mm waardoor er altijd goed zicht is op de uit te voeren werkzaamheden. Op wens van de klant is de machine optioneel uitgevoerd met een eveneens naar voren verstelbare cabine. De cabine is nu ook 2.200mm naar voren te verstellen. 
 
Uiteraard is voor de machinist gezorgd dat alles in de cabine zo ergonomisch mogelijk is opgesteld, de stoel is optimaal te verstellen zodat alle bedieningen binnen handbereik liggen. Via de grote touchscreen display zijn alle functies te bedienen, veel gebruikte functies als bijvoorbeeld verlichting en ruitenwisser hebben ook nog drukknoppen binnen het handbereik van de machinist zodat deze als benodigd snel zijn in- en uit te schakelen. De vergrote airco-unit zorgt dat ondanks de grote raamoppervlakten de cabine op temperatuur blijft zoals de machinist hem instelt. Joystick besturing zorgt voor een nog beter zicht en ruimte voor de machinist. 
 
Standaard gemonteerde camera’s op achter- en rechterzijde geven een duidelijk beeld van wat er rond de machine plaatsvinden zodat de veiligheid op het hoogste niveau staat. LED-verlichting geeft de machinist in de vroeg- en late uren een grote lichtopbrengst in het bereik van de kraan. 
Op de lepelsteel is nog een extra camera gemonteerd om tijdens het lossen nog beter zicht te hebben op de grijper en schades te voorkomen.
 
Om tijdens het afstempelen op de kade geen schades toe te brengen aan het straatwerk zijn de stempels optioneel voorzien van kunststof beschermplaten. 
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

De beste wensen gewenst namens het gehele Van der Spek Vianen-team

Datum: 30-dec-17

De beste wensen gewenst namens het gehele Van der Spek Vianen-teamVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Duo Bell B60E’™s geleverd aan Te Kloeze Bruyl door Van der Spek Vianen B.V.

Datum: 18-dec-17

Onlangs heeft Van der Spek twee nieuwe 43 tons Bell B60E’s geleverd aan Te Kloeze Bruyl die ze gaat inzetten voor op- en overslagwerk in een groeve waar ze alle logistiek uitvoeren voor één van hun klanten.

 
Voor Te Kloeze Bruyl zijn het zeker niet de eerste Bell dumpers die ze door Van der Spek Vianen geleverd hebben gekregen. De afgelopen jaren zijn er al diverse Bell B45’s en Bell B50’s geleverd die ingezet worden voor zwaar op- en overslagwerk. De zeer goede ervaringen en lage bedrijfskosten met deze machines en de service en support van Van der Spek maakt de beslissing voor wederom Bell dumpers een weloverwogen keuze.
 
De nieuwe Bell B60E’s die uniek zijn worden ingezet in plaats van starre-  en diverse kleinere 3-assige knikdumpers. Wat de nieuwe Bell B60E’s zo uniek maakt is het compleet nieuwe bouwconcept waarbij naast twee assen met 4×4 aandrijving ook een knippunt gebruikt om de machine zeer wendbaar en stabiel te maken. Een draaicirkel van maar 9.524mm met een machine die beladen bijna 100 ton kan wegen geeft gelijk aan wat bedoeld wordt met wendbaar. 
 
Op de Bell B60E is een bak gemonteerd met een inhoud van 42.5M3 die door zijn vorm optimaal te beladen is d.m.v. graafmachines of laadschoppen. De maximale uitkiephoek is 55° en kan traploos worden ingesteld om deze tot een bepaalde uitslag te beperken zodat bij snel lossende producten niet verder gekiept wordt dan benodigd. 
 
Om de machines die met een volle bak van 55 ton lading effent te laten rijden zijn de B60’s voorzien van een 6 cilinder Mercedes-Benz motoren met 577pk. Het maximale koppel van 2750 Nm wordt al bereikt bij 1.300 r.p.m. waardoor een zeer laag brandstofverbruik gegarandeerd is.  Uiteraard voldoet de machine aan de nieuwste Tier IV emissie-eisen. De motor met een inhoud van 15.6 liter heeft is voorzien van het “Blue@dvantage™” systeem waarmee de motor zijn optimale werk kan doen en de waarbij geproduceerde uitlaatgassen worden gereinigd door het toevoegen van Ad-Blue in de het uitlaatsysteem.
 
De standaard gemonteerde retarder op de Bell B60E zorgt dat de dumper als gewenst automatisch afremt zodra de machinist snelheid verminderd of als de machine heuvel- of bergafwaarts gaat. Door het gebruik van de retarder zijn de onderhouds- en reparatiekosten aan het remsysteem van de Bell dumpers uitzonderlijk laag. De machinist kan afhankelijk van de werkzaamheden zelf de instellingen van de retarder regelen zodat deze optimaal zijn werk kan doen. In totaal kan de motorrem samen met de retarder maximaal 1.318 pk remvermogen leveren! 
 
Aan de motor is een Allison 4800 ORS automatische versnellingsbak geplaatst welke 7 versnellingen voorruit heeft en 1 versnelling achteruit. In alle versnellingen is een lock-up beschikbaar voor optimaal brandstofverbruik.  Deze Allison transmissie is “zelflerend” zodat deze optimaal kan schakelen na gelang de inzet waarin de Bell wordt ingezet. 
 
Om al deze moderne technieken optimaal aan te sturen is de Bell B60E standaard voorzien van een weegsysteem dat zorgt voor de juiste informatie over de belading van de machine zodat de motor en versnellingsbak de optimale instellingen kunnen gebruiken. Tevens kan eenvoudig worden gemonitord hoe productief de machine wordt ingezet met meldingen van de cyclussen en vervoerde tonnen en verbruikte brandstof. Deze informatie kan ook op afstand worden uitgelezen via het Bell Fleetm@tic systeem.
 
Voor het overbrengen van de krachten van de motor en versnellingsbak naar de assen is een Kessler verdeler gemonteerd die standaard 2/3 van de kracht overbrengt naar de achteras en 1/3 naar de vooras zodat de krachten geheel verdeeld worden over het te transporteren gewicht. 
Als er slip wordt geconstateerd zorgt een automatische schakeling in de verdeler voor een vaste verhouding van 1-1 tussen de voor- en achteras. Deze schakeling kan ook eenvoudig door de machinist worden bediend.  De Limited slip differentiëlen zorgen voor een optimale overbrenging van de aandrijfkrachten naar de wielen die de meeste grip hebben als benodigd. 
 
In de Bell 30T vooras en Kessler achteras met planetaire aandrijving die onder de Bell B60E’s zijn gemonteerd worden standaard natte schijfremmen gemonteerd. Deze remmen zijn zeer onderhoudsvriendelijk en hebben een zeer lange levensduur. Het “natte” systeem heeft ca. 20{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} meer remvermogen dan “droge” remmen. Doordat de remmen volledig in de assen zijn geplaatst is geen risico van vervuiling bij het werken in zeer zware en natte omgevingen.  
 
Vanuit de ruime stille luxe comfortabele cabine kan de machinist alle functies eenvoudig bedienen. 
De in vele standen verstelbare stoel is uiteraard lucht geveerd en kan doordat de stuurkolom ook is te verstellen optimaal worden geplaatst voor een juiste werkpositie. Het instrumentarium zorgt voor alle informatie die benodigd is om de machine juist te kunnen bedienen. Via het ergonomische  geplaatste bedieningspaneel kan de machinist alle functies van de machine bedienen; de keuze van versnellingen, het gebruik van de sperren, op welke wijze de bak wel- of niet moet kiep e.d.
 
De nieuwe Bell B60E’s van Kloeze Bruyl zijn standaard uitgevoerd met hydraulische vering op de vooras en nitrogeen/olie veerbollen op de achter wat zorgdraagt voor een optimaal comfort van de machinist. Tevens wordt door deze vering overbodige bewegingen van de rest van de machine tegengegaan wat veiliger is en minder slijtage van delen als gevolg. 
 
Doordat de machine zeer goed toegankelijk is voor dagelijks onderhoud kan dit eenvoudig en veilig worden uitgevoerd. Via de ruime loopruimten aan beide zijkanten van de grote opklapbare motorkap zijn alle filters en niveaus goed te controleren en als benodigd bij te vullen, schoon te maken of te wisselen. Standaard zijn op de Bell’s vergrendelingen gemonteerd om de bak, cabine en knikpunt te vergrendelen bij onderhoudswerkzaamheden zodat deze geheel veilig kunnen worden uitgevoerd. 
 
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Sagro neemt compacte Powerscreen capaciteitsmaker in bedrijf

Datum: 14-dec-17

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Powerscreen combi- puinbreker aan Sagro geleverd. De nieuwe machine met een gewicht van 34 ton is een echte compacte capaciteitsmaker, ondanks zijn compact afmetingen is het een echte volwaardige puinbreekcombinatie die tot grote prestaties in staat is. 

 
Bij het ontwikkelen van de Powerscreen TP260SR heeft Powerscreen alle belangrijk facetten meegenomen die benodigd zijn om tot grote prestaties te kunnen komen. Gelijk is te zien dat er bij de TP260SR geen compromissen zijn gesloten om bij een compacte bouwwijze toegankelijk- en functionaliteit verloren te laten gaan. De componenten van Powerscreen TP260SR zijn opgebouwd op een robuust chassis. 
 
De opgavebunker met een inhoud van ca. 2.5M³ kan zowel met een kraan als laadschop beladen worden. In de bunker is in het verlengde van de voeder een voorzeefdek gemonteerd waar de fijne fractie kan worden uitgezeefd. Middels een klep kan gekozen worden om deze fijne fractie onder de breker door te laten gaan en met het gebroken product af te voeren of via de gemonteerde zijafvoerband af te voeren. 
 
Vanaf de bunker wordt het te breken product in de breker gevoerd, op de TP260SR is een 860mm brede breker geplaatst welke een invoeropening heeft van 860mm x 610mm. Wat de breker een echte capaciteitsmaker maakt is dat de rotorbreedte en diameter gelijk zijn, de rotor heeft een diameter van Ø860mm en is ook 860mm breed wat zorgt voor een optimale gewichts- en krachtverdeling om het product te breken.  De prallwerken van de TP260SR zijn geheel hydraulisch te verstellen zodat bij- of afstellen zeer snel kan plaatsvinden zonder dat er gereedschap benodigd is. Mocht er onverhoopt toch een onbreekbaar deel in de breker komen dan kunnen de prallwerken wijken en zullen na het passeren van de storing weer op de vooraf ingestelde maat gaan staan. 
In de rotor zijn 4 slaglijsten geplaatst welke afhankelijk van het te breken product in 2 hoog/2 laag- of 4 hoog configuratie gemonteerd zullen worden. 
 
Onder de breker is een 2.000mm lange trilvoeder gemonteerd welke het gebroken product en eventueel voorzeefmateriaal afvoert richting de 900mm brede afvoerband. Belangrijk is om hierbij te vermelden dat de trilvoeder onder een zeer steile hoek geplaatst is om ook in zeer kleverig materiaal goed te blijven transporteren.  De Trilvoerder zorgt ook dat ijzerdelen worden afgeremd en geen schades kunnen veroorzaken aan een transportband die vaak onder de breker zijn geplaatst bij compacte brekers.  Een dwars opgestelde bovenbandmageet op de afvoerband zorgt voor de afvoer van ijzerdelen uit het gebroken product. 
 
Deze afvoerband lost vervolgens op de na-geschakelde zeefunit die aan de machine is gemonteerd. Dit is een echte zeefmachine met een lengte van 2.440mm en een breedte van 1.200m zodat met grote capaciteiten de overmaat kan worden afgezeefd welke vervolgens via de retourband weer in de bunker worden gevoerd om nogmaals gebroken te worden.  Deze zeefunit kan hydraulische in hoogte worden versteld en voor onderhoudswerkzaamheden compleet horizontaal worden gesteld. Tevens in deze positie eenvoudig de zeefdekken worden gewisseld.  De uitgezeefde fractie wordt vervolgens via een 1.200m brede afvoerband afgevoerd. 
 
Het powerpack is bovenop de machine geplaats zodat hij goed toegankelijk is en niet in de buurt staat van het te breken product, dit is vaak wel het geval bij compacte brekers. Door deze plaatsing is naast goede toegankelijkheid ook de koeling optimaal doordat de koelers goed worden voorzien van koellucht en geen stof word aangezogen. In het powerpack is een 280pk sterke Tier IV final Caterpillar motor gemonteerd welke tussen de 1.700 en 2.100 toeren per minuut zijn werk uitvoert. Door het verstelbare toerental kan ook de rotorsnelheid geregeld worden. Door de directe aandrijving van de rotor wordt het optimale rendement behaald met een zeer laag brandstofverbruik als resultaat. Uiteraard zijn rondom de motorunit en bovenop de machine ruime bordessen aanwezig zodat altijd veilig onderhoudswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. 
 
Voor de aansturing van de machine is een centrale besturing geplaats welke middels een groot touchscreen is te bedienen. Alle functies zijn hierop te bedienen en worden duidelijk weergegeven zodat het aanpassen van instelling zeer eenvoudig kan gebeuren. De electrokast waarop deze touchscreen is geplaatst is voorzien van een overdrukunit zodat stof en vocht in de kast wordt voorkomen en een lange levensduur is gegarandeerd. 
 
Door zijn compacte afmetingen kan de Powerscreen TP260SR ook op kleinere- en moeilijker bereikbare locatie worden aangevoerd door de transportcombinaties van Sagro. Uiteraard is het uitvoeren en van het breken van kleinere tonnages en speciale producten door deze gemakkelijkere wijze van aan- en afvoeren door Sagro zeer efficiënt uit te voeren.
 
Sagro : 
Sagro is van een lokaal aannemingsbedrijf in de jaren ’60 door productontwikkelingen, specialisaties en overnames uitgegroeid tot een Multi disciplinaire onderneming die op dit moment met meer dan 250 medewerkers actief is op vele werkterreinen, waarbij logistiek een centrale rol speelt.  
 
De kracht van Sagro is meedenken met haar opdrachtgevers en het bieden van totaaloplossingen. Ze zijn o.a. actief op de volgende werkgebieden ; infrastructuur, milieuadvisering, sloopwerken, asbestverwijdering, bodem(water)saneringen, recycling, transportwerkzaamheden, en op-en overslag activiteiten . 
 
Sagro opereert slagvaardig en veilig, met veel aandacht voor kwaliteit en milieu. De platte organisatie van  Sagro en het feit dat ze beschikken over een eigen, goed onderhouden machinepark, maakt dat ze  snel en flexibel kunnen reageren op verzoeken van hun opdrachtgevers.
 
De Powerscreen TP260SR is zeker niet de eerste Powerscreen bij Sagro in de materieelvloot, naast deze machine zijn er ook al enkele Powerscreen zeefmachines en een mobiele Powerscreen kegelbreker werkzaam welke door Van der Spek Vianen zijn geleverd. 
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Het duo Fuchs-en is compleet bij Van Dalen Metals Recycling & Trading in Moerdijk

Datum: 8-dec-17

Met de levering van de nieuwe Fuchs MHL360F bij van Dalen Metals Recycling & Trading door Van der Spek Vianen is het duo nieuwe Fuchs machines compleet. Van Dalen bestelde in één order twee nieuwe machines, een 35 tons Fuchs MHL350F en een 50 tons Fuchs MHL360F.

 
De nieuwe Fuchs MHL360F vervangt na vele tevreden draaiuren een Fuchs MHL365D welke in 2010 direct vanaf de Bauma in München bij Van Dalen werd geleverd. 
 
Om optimaal zicht te krijgen bij de werkzaamheden rondom de schaar in Moerdijk is de nieuwe Fuchs MHL360F voorzien van een pylon en een extra verhoogde cabineophanging op de bovenwagen. Door deze uitvoering ontstaat een zichthoogte van 8.000mm, naast de hydraulische verstelling in de hoogte kan de cabine ook nog 2.200mm naar voren geplaatst worden als dit benodigd is. Ook deze Fuchs is uiteraard ook geleverd met de nieuwe Fox-cabine. Het slanke, nieuwe cabineontwerp bevat meer glas om de zichtbaarheid naar buiten te vergroten, het  vernieuwde interieur zorgt voor meer ruimte en comfort voor de machinist. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt. Middels joystick besturing kan de machine eenvoudig worden bestuurd en is optimaal zicht op het werk gegarandeerd.
 
Van Dalen heeft de machine te laten uitvoeren met een giek/lepelsteelconfiguratie welke een bereik heeft van 18 meter. Met de grijper erbij komt het bereik zelfs op 19.5 meter. 
 
Net als de andere Fuchs machines is uiteraard ook deze MHL360F voorzien van een zuinige Deutz motor, in de 360F is een Deutz TCD 7.8 6-cilinder motor gemonteerd welke gekoppeld is aan de Bosch-Rexroth pompen. Net als zijn grotere broer de Fuchs MHL390F heeft de MHL360F twee pompen voor de functies van de laadinrichting en grijper en een gehele separate hydrauliekpomp voor de zwenkfunctie. Het grote voordeel hiervan is dat de machine optimaal kan werken met de laadinrichting en grijper zonder dat dit invloed heeft op de zwenk, grote overslagcapaciteiten met een laag brandstofverbruik zijn het resultaat. 
 
De standard compleet gescheiden- en separaat opgestelde koelers dragen er zorg voor dat de machine optimale koeling krijgt. Door deze opstelling zijn de koelers als gewenst in stoffige omstandigheden zeer goed te reinigen. Door de optimale koeling wordt er tijdens het draaien met de machine zeer weinig gebruik gemaakt van de koelvans waardoor naast een zeer laag geluidniveau ook het brandstofverbruik uiterst laag is. Bij Van Dalen zijn de MHL350F en MHL360F voorzien van optionele omkeervans welke naar wens ingesteld kunnen worden om hun werk uit te voeren. 
 
Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is als bij iedere Fuchs een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via een uitklapbare trap toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder verder op de machine te hoeven klimmen. 
 
Net als alle Fuchs machines is uiteraard ook deze MHL360F voorzien van een  draaikrans die is voorzien van een dubbele lagering waardoor naast stabiliteit een zeer lange levensduur is gegarandeerd. Deze zelfde zeer degelijke opbouw is in de gehele machine te vinden. 
 
Natuurlijk is de Fuchs standaard ook voorzien van een camera’s op het contragewicht en rechter zijkant zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan doordat de machinist altijd kan zien wat achter en naast hem gebeurd. 
 
Van Dalen Metals Recycling & Trading 
Van Dalen Metals Recycling & Trading is een gespecialiseerde en gerenommeerde organisatie op het gebied van inzameling, bewerking, recycling en verhandeling van ferro en non-ferro metalen. Van Dalen is als familiebedrijf in 1947 opgericht en gestart in Hendrik Ido Ambacht.
 
In het jaar 1982 is Van Dalen overgenomen door de huidige eigenaar en enig aandeelhouder Rudolph van Dalen jr.  Van Dalen heeft daaropvolgend diverse strategische aankopen gedaan in Nederland, België en Engeland met in totaal 6 operationele locaties welke in de nabijheid van waterwegen, autowegen en zeehaven zijn gelegen. Van Dalen beschikt in totaal over 4 shredder installaties, 4 schaarinstallaties, 2 pers installaties en een non-ferro flotatie-installatie.
 
De eindproducten worden zowel nationaal als internationaal verhandeld en getransporteerd door middel van vervoer over de weg of diepzee exporten richting Turkije, Zuidoost – Azië en het verre Oosten.
Met het oog op de toekomst en de ontwikkelingen daarin, zoals verre gaande recycling van grondstoffen en de aanscherping van de wet en regelgeving, investeert de organisatie in de nieuwste technieken om dynamisch te kunnen inspelen op de wensen van onze klanten en afnemers.
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Aan kennis geen gebrek

Datum: 5-dec-17

Aan kennis over betonpompen en mixerpompen is bij Van der Spek zeker geen gebrek. Maar een nieuw merk houdt voor onze Technische Dienst in dat zij zich weer moeten verdiepen in andere technieken voor een vertrouwde productgroep.

Na diverse cursussen en rondleidingen op de fabrieken van CIFA in Italië was het nu tijd om de kennis verder te vergroten in Vianen. Aan de hand van onze nieuwe K40H betonpomp en de 15 m³ truckmixer van CIFA konden de monteurs en (onderdelen-)verkopers de machines eens uitvoerig van binnen en buiten bekijken en testen.

Tijdens de Open Dagen op 27, 28 en 29 december a.s. vertellen zij u graag alles wat u wilt weten over de betonpompen, mixerpompen en truckmixers van CIFA.

Tevens was het een mooie gelegenheid om (bijna) het voltallige team dat bij Van der Spek verantwoordelijk is voor de CIFA producten in Nederland op de foto te zetten tussen deze mooie demo-machines.

Op de foto van links naar rechts:
Hugo Rodenburg (inkoop/verkoop onderdelen), Jarno Spruit (verkoop buitendienst), Wim de Leeuw (planning buitenmonteurs), Erik Lubbers (directie), Léon van Vliet (monteur werkplaats), Bennart Zijdeveld (buitenmonteur), Guus Mentzel (buitenmonteur), Kevin Middelkoop (buitenmonteur), Teunis den Hertog (monteur werkplaats), Mario de Weijer (werkplaats), Harry den Besten (werkvoorbereiding; ondersteuning planning) en Jacco Veldhuizen (verkoop binnendienst).
Niet op de foto: Paul van Beusekom (hoofd Technische Dienst), Mark Heus (hoofd inkoop/verkoop onderdelen).
Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

De Groot & Schagen Aannemingsbedrijf kiest wederom voor Hyundai

Datum: 4-dec-17

Via haar werkplaatsen in Vianen heeft Van der Spek Vianen weer een nieuwe Hyundai afgeleverd aan De Groot & Schagen Aannemingsbedrijf B.V. Ditmaal is het een nieuwe Hyundai HW160 die een Hyundai 140W-7A vervangt met ruim 16.000 uur draaiuren op de klok. De goede ervaringen met de Hyundai machines geleverd door Van der Spek maakte de keuze voor weer een mobiele Hyundai een logische. 

 
De nieuwe Hyundai HW160 met een eigen gewicht van ruim 18 ton is wel een stuk zwaarder dan de Hyundai 140W-7A die vervangen wordt. Gezien de vraag naar zwaardere machines heeft De Groot & Schagen besloten voor een type zwaarder te kiezen. 
 
De Groot & Schagen Aannemingsbedrijf is een dynamisch bedrijf met een brede ervaring op het gebied van bestratingen, grondwerk, rioleringen, groenvoorzieningen en sloopwerkzaamheden. In opdracht van (bouw)bedrijven, projectontwikkelaars, woningcorporaties en gemeentelijke overheden voeren ze een breed scala aan werkzaamheden uit. Daarbij staat kwaliteit en veiligheid hoog in het vaandel. Dat betekent extra controle en zekerheid op alle inspanningen die ze in opdracht van hun opdrachtgevers uitvoeren.
 
Dankzij de tweedelige giek op de HW160 heeft de machine een zeer groot bereik, door deze giek kan de machinist zeer dichtbij – en ver van de kraan werken. Het gemonteerde draai- en kantelstuk zorgt dat bijna iedere positie bereikt kan worden. 
 
Voor de aandrijving is de Hyundai voorzien van een zeer zuinige Tier IV final Cummins QSB6.7 6-cilinder motor met een vermogen van 171pk welke uiteraard voldoen aan de nieuwste emissie-eisen.  Net als alle Cummins motoren van de Hyundai HX/HW-serie is ook deze motor voorzien van een DOC-Katalysator welke in combinatie met Ad-Blue zorgt voor het continu reinigen van de uitlaatgassen.  Hierdoor is de montage van een actief- of passief roetfilter niet nodig bij een Hyundai HW-machine en behoort het regelmatig regenereren tot het verleden. Het is compleet een onderhoudsvrij systeem.
 
De cabines van de nieuwe HW-machines zijn standaard zeer compleet uitgerust. Op het 8” display kan de machinist zeer eenvoudig diverse instellingen kiezen. Dit gebeurt via een touch-swipe screen, zoals wij kennen van de smartphone, maar het is ook mogelijk om de display te bedienen via een “Haptic”knop. Via deze draai- en druk zijn vele functies ook snel instelbaar. Voor de veel gebruikte functies zijn er drukknoppen onder de display geplaatst
 
Standaard is de Hyundai HW160 geleverd met een uniek 4-camerasysteem. Hyundai noemt dit systeem AAVM, wat staat voor All Around View Monitor. De vier camera’s zijn voor-, achter- en op de zijkanten van de machine geplaatst. Op de grote display kan gekozen worden voor vier verschillende beelden. Maar het unieke aan dit AAVM systeem is dat de computer met de input van de camera’s een bovenaanzicht geeft. Op de display ziet de machinist zijn eigen machine van bovenaf en hij kan dus goed bekijken of er obstakels in zijn draaibereik bevinden. In combinatie met MOD (Moving Object Detection) herkent het systeem automatisch of er zich personen binnen het draaibereik bevinden en waarschuwt direct de machinist. 
 
Om de vele verschillende uitrustingsstukken te kunnen monteren en aansluiten is de machine opgebouwd met vele extra hydraulische functies die allemaal vanuit de cabine eenvoudig bediend kunnen worden. 
 
Brede 650.45 R22.5 banden zorgen dat insporing op slechtere ondergronden wordt voorkomen. De spatborden van de Hyundai zijn door de werkplaats van Van der Spek aangepast zodat deze zonder problemen kunnen worden gemonteerd en hun werking nog optimaal is. 
 
Middels het standaard Hi-Mate systeem kan door De Groot & Schagen alle belangrijke gegevens van de machines worden gemonitord waarbij o.a. brandstofverbruik, onderhoudsgegevens, locatie e.d. kunnen worden ingezien. 
 
Uiteraard is de machine gespoten in de herkenbare bedrijfskleuren van De Groot & Schagen. PRIMA Equipment in Hardenberg voerde dit voor Van der Spek uit. 
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Duo Steinert Unisort’™s voor nieuwe sorteerinstallatie bij Van Pelt

Datum: 2-dec-17

Onlangs zijn twee nieuwe Steinert Unisort NIR-scheiders in gebruik genomen bij Van Pelt in Schoten. 

SWT Waste Technology uit Mierlo heeft voor Van Pelt een complete nieuwe sorteerinstallatie ontworpen en gebouwd op de locatie in Schoten (B) waar op het recyclingpark van Van Pelt een nieuwe hal is gebouwd om de installatie in te plaatsen. 
 
De nieuwe installatie is door SWT Waste Technology voorzien van twee Steinert Unisort NIR-scheiders die Van der Spek Vianen heeft geleverd. De keuze voor Steinert machines is gemaakt na uitvoerige testen in het technicum bij Steinert in Keulen waar alle machines uit het programma van Steinert te testen zijn. Tijdens deze testen is aangetoond dat de Steinert Unisort de gewenste scheidingen kon uitvoeren zonder dat er naderhand nog na-gesorteerd dient te worden door mensen. 
 
Bij Van Pelt zijn twee Steinert Unisort P2000PR NIR-scheiders geplaats met een werkbreedte van 2.000mm. De machines zijn actief in het scheiden van hout, papier, karton en foliën uit de materiaalstroom. Afhankelijk van de input kan zeer eenvoudig omschakelt worden tussen de  verschillende te sorteren producten.
 
De Steinert Unisort PR’s zijn voorzien van een HSI (Hyper Spectral Imaging ) camera voor de  herkenning waardoor er altijd een compleet beeld is van de te sorteren producten. Er wordt geen herkenningspunt gemist door een bewegende/zoekende camera als bij vele andere NIR-scheiders. 
Naast dit zeer belangrijke voordeel waarmee de beste herkenning en dus ook hoogste scheidingsresultaten worden behaald zijn er ook geen bewegende en slijtage onderhevige delen in de unit aanwezig. De HSI camera heeft 256 detectiepunten over de bandbreedte en kan delen van 10mm – 300mm scheiden uit de materiaalstroom.
 
De hoge geplaatste brug boven de transportband zorgt dat eventuele hoge delen zonder problemen door de machine kunnen worden gevoerd. Aan de voor- en achterzijde van de brug zijn lichtbalken geplaats voor een optimaal zicht op de te sorteren producten. 
 
Op het grote touchscreen kunnen alle functies van de Unisort eenvoudig worden bedient. Naast het kiezen van de te sorteren producten kunnen alle vele statische gegevens worden uitgelezen en verzamelt zodat bijvoorbeeld de samenstelling van de opgave bekent is en hier op gestuurd kan worden.
 
De Steinert Unisort’s die geplaatst zijn bij Van Pelt zijn compleet geleverd door Van der Spek Vianen inclusief transportband en trilvoeders. 
 
 
 
 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines