Categorie archief Astec Peterson

doorVan der Spek

Europese Peterson Pacific primeur voor Nienhuis B.V.

Recentelijk heeft Van der Spek Vianen via haar vestiging in Hardenberg de eerste wielmobiele Peterson Pacific 1700D van Europa geleverd aan de firma Nienhuis B.V. uit Rietmolen.

Nienhuis B.V. is al vele jaren bekend met de capaciteitsmakers van Peterson Pacific en heeft daarom wederom gekozen voor een nieuwe Peterson Pacific krachtpatser. De nieuwe 1700D vervangt een Peterson 2400 die al vele jaren actief was bij Nienhuis B.V.

De opmerking “ er kan er maar één het origineel zijn” is geheel op zijn plaatst als het gaat om in Amerika ontwikkelde en geproduceerde verkleiners. Peterson Pacific bouwt als sinds 1981 verkleiners en heeft altijd in goede samenwerking met de gebruikers doorontwikkeld zodat de huidige machine-serie de beste ontwikkelde is in zijn markt.

Deze nieuwe Peterson Pacific 1700D word voor diverse producten ingezet ; sloop- en groenhout, boomschors. De invoeropening van de machine is 1.370mm breed en 690mm hoog zodat zonder problemen ook grotere delen ingevoerd kunnen worden.

Om snel- en eenvoudig te kunnen transporteren was de wens van Nienhuis B.V. om ook de nieuwe machine net als de vorige getrokken uit te voeren. Hiervoor is de machine uitgerust met een 3-assige onderstel en trekboom aan de voorzijde.

De machine is uitgerust met een zuinige- en duurzame Stage-V CAT C9.3 motor met 455 Pk welke voldoet aan de laatste emissie-eisen. Af fabriek is de motorunit al compleet voorzien van omkasting zodat het geluidsniveau laag is.

In goed overleg tussen de klant en Van der Spek is de machine nog voorzien van een aantal speciale opties als bijvoorbeeld een watersprinklersysteem en een extra metaaldetectiesysteem.

doorVan der Spek

Kentekenplicht voor machines

Sinds 1 januari 2021 gelden er nieuwe regels voor het rijden op de
openbare weg met een MMBS (Motorrijtuig Met Beperkte Snelheid).
Deze nieuwe regels houden in dat een MMBS geregistreerd
moet worden en dus ook een kenteken krijgt.

VRAAG UW KENTEKEN TIJDIG AAN EN BESPAAR KOSTEN

Het aanvragen van een kenteken is dit jaar enkel een online administratieve handeling en kost u slechts € 18,- per kenteken. Dit verloopt via uw DigiD account. Mocht u dit zelf niet willen doen, dan kan Van der Spek dit tegen vergoeding voor u verzorgen. Na 31 december 2021 moet elk niet eerder geregistreerd MMBS-voertuig door de RDW beoordeeld worden op een RDW keuringsstation, met alle dan geldende eisen. De kosten zullen na dit jaar vele malen hoger zijn.

Uw Van der Spek machine heeft een registratieplicht als:

• Het bouwjaar van uw machine vóór 2021 is en nu of in de toekomst (mogelijk) op de openbare weg komt.
• De maximum constructiesnelheid van uw voertuig 6 km/h of hoger is en het voertuig breder is dan 1.30 m.
• Het een getrokken voertuig is met een maximale constructiesnelheid van meer dan 25 km/h.

Voor al deze voertuigen dient u een kentekenbewijs aan te vragen

Uitzonderingen op de MMBS-kentekenplicht:

• 1-assige motorrijtuigen • Asfalteermachines
• Asfaltfreesmachines • Walsen wegenbouw

De verwerkingstijd van uw kentekenbewijs duurt gemiddeld 20 werkdagen. Zodra de RDW uw aanvraag heeft goedgekeurd, stuurt zij u het kentekenbewijs toe. Heeft de RDW meer informatie nodig om de registratie af te ronden, dan ontvangt u hierover bericht. Mogelijk is het machinetype nog niet bekend bij de RDW. De RDW zal u dan om foto’s en aanvullende informatie vragen. Eén werkdag nadat u het kentekenbewijs en eerste deel van de code heeft ontvangen, stuurt de RDW u de bijbehorende tenaamstellingscode toe.

Bij een geregistreerd voertuig horen verplichtingen, bijvoorbeeld de verzekeringsplicht. U dient daarom uw nieuwe kentekennummer aan te melden bij uw verzekeraar. Vraag uw GIAK-kentekenplaat aan bij een erkend bedrijf met de codes die ontvangt van RDW en monteer de kentekenplaat op uw machine.

Heeft u vragen over wat Van der Spek voor u kan betekenen? Vraag het John:

doorVan der Spek

Recycling beurs 2018​ in Gorinchem

Van der Spek neemt ook dit jaar weer deel aan Recycling 2018 in Gorinchem. Deze vakbeurs vindt plaats op 20, 21 en 22 november in de Evenementenhal Gorinchem.U vindt ons op standnummer D113.

Voor meer informatie kijk op de website.

doorVan der Spek

Peterson 2710D shredder geleverd aan Van Bentum/Recycling Kombinatie REKO

Datum: 16-dec-16

Van der Spek Vianen heeft aan Recycling Kombinatie REKO/van Bentum een nieuwe Peterson 2710D rupsmobiele shredder geleverd. Met de ingebruikname van deze Peterson 2710D heeft men de primeur voor Europa aangezien dit de eerste rupsmobiele 2710D is die geleverd wordt.

Recycling Kombinatie REKO heeft de ruim 31 ton wegende Peterson 2710D na een zeer succesvolle demonstratie, waarbij de machine heeft laten zien waar toe hij in staat is, gekocht. De machine zal worden ingezet voor het verkleinen van diverse materiaalstromen, zodat deze verder verwerkt kunnen worden in de installaties op de locatie van REKO/Van Bentum.

De nieuwe Peterson 2710D is ondanks zijn compacte afmetingen tot grote capaciteiten in staat. De invoerbunker met een lengte van 3.890 mm en een breedte van 1.473 mm is voorzien van een zware invoerketting die het te verkleinen materiaal naar de rotor voert. De ketting bestaat uit vier secties in de breedte van de bunker.

Bij de inloop die een maximale opening heeft van 1530 mm x 1.120 mm is een zware invoerrol met een diameter van 710 mm geplaatst die zorgt dat het materiaal met de juiste kracht en snelheid wordt ingevoerd om de rotor optimaal zijn werk te laten doen.

De rotor zelf heeft een diameter van 810 mm en is voorzien van 20 beitels die eenvoudig te wisselen zijn bij onderhoudswerkzaamheden. Om de rotor heen zijn vier zeefrooster geplaatst met een oppervlakte van bijna 2 m² die zorgdragen voor de juiste verkleining voordat het product de verkleiningsunit verlaat op de afvoerband. Peterson kan diverse verschillende soorten beitels leveren die voor iedere toepassing hun voordelen hebben.

Het Peterson “3-fase verkleiningssysteem” zorgt voor een optimale verkleining met de grootst mogelijke capaciteit. Het te verkleinen product wordt met invoerrol zo optimaal mogelijk ingevoerd waar de omhoog draaiende rotor het product de verkleiningsunit in trekt waarin de eerste verkleinstap plaatstvindt. Vervolgens wordt het product tegen het boven in de unit geplaatste wisselbare tegenkam gevoerd waar de volgende verkleining wordt gerealiseerd. De laatste stap is de verkleining op het zeefrooster waar uiteindelijk de definitieve maat wordt gerealiseerd. Er zijn vele verschillende soorten zeefroosters leverbaar zodat voor ieder product de beste keuze gemaakt kan worden.

Uniek is het gepatenteerde veiligheidssysteem van Peterson dat gemonteerd is op hun verkleiners dat ervoor zorgt dat wanneer onbreekbare delen, zoals grote stukken ijzer, in de machine terecht komen een zeefrek openklapt om dit deel uit de rotorunit te laten gaan voordat het grote schade zou kunnen veroorzaken. Na het openen sluit dit rooster weer en kan de productie gewoon doorgaan.

Voor de aandrijving zorgt een Caterpillar C15 met 580 pk die door middel van een PT Tech HPTO koppeling de rotor aandrijft. Via de standaard PLC-besturing, die alle informatie van de motor en koppeling analyseert, wordt de rotor optimaal gevoed door de bunkerband en invoerrol, zodat de machine zo efficiënt mogelijk de verkleining kan realiseren met zo min mogelijk brandstofverbruik en slijtage. De standaard gemonteerde grote koeling is voorzien van een instelbare omkeervan, zodat deze altijd juist kan worden ingesteld om de koelers schoon te houden.

De 1.220 mm brede afvoerband met een afwerphoogte van 4.505 mm zorgt voor de afvoer van het verkleinde product. Een gemonteerde magneet haalt de vrijgekomen ijzerdelen uit de materiaalstroom.

Met zijn breedte van 2.490 mm is de Peterson 2710D eenvoudig te transporteren zonder speciale vergunningen, waardoor hij snel verzet kan worden naar elke gewenste locatie. De 500 mm brede rupsplaten zorgen ervoor dat hij op locatie eenvoudig verzet kan worden, zelfs als de ondergrond niet vlak en verhard is. Het rupswerk is voorzien van twee snelheden, zodat naast het precies manoeuvreren ook gekozen kan worden om de machine met hogere snelheid over het terrein te verplaatsen.  

Recycling Kombinatie REKO/Van Bentum
Op de grootste vergunde geïntegreerde verwerkingslocatie van Nederland voor minerale afvalstoffen, met een oppervlakte van 33 hectare groot terrein zijn de hoofdactiviteiten gevestigd: een breekinstallatie voor de productie van granulaten, een thermische reinigingsinstallatie voor het reinigen van teerhoudend asfalt (TAG) en een WKK-installatie voor het opwekken van elektriciteit uit restwarmte. De breekinstallatie en de thermische reinigingsinstallatie van REKO/Van Bentum behoren tot de grootste in hun soort. 

De capaciteit van de locatie is indrukwekkend. De maximale vergunde voorraad aan materialen is 5,25 miljoen ton. Hiermee kunnen ze aan nagenoeg alle logistieke vraagstukken invulling geven. De breekinstallatie heeft een capaciteit van 1,75 miljoen ton per jaar. De thermische reinigingsinstallatie, welke in 2006 in bedrijf is gegaan, heeft een reinigingscapaciteit van maar liefst 750.000 ton per jaar. Dankzij de aanwezige laad- en loswal, met een lengte van 530 meter, is het zowel voor zee- als binnenvaartschepen mogelijk granulaten en andere materialen te laden en te lossen. De WKK-installatie kan 5 MW per uur aan elektriciteit produceren en voorziet naast de eigen behoefte van REKO/Van Bentum ook diverse bedrijven in de nabije omgeving van groene stroom.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines