Search
Close this search box.

Veel zwaar geschut geleverd aan Kloeze Bruyl door Van der Spek Vianen

doorVan der Spek

Veel zwaar geschut geleverd aan Kloeze Bruyl door Van der Spek Vianen

Datum: 12-mrt-17

Afgelopen maanden zijn er, en de komende maanden worden er door Van der Spek Vianen vele zware machine geleverd aan Kloeze Bruyl. In korte tijd zijn er twee Bell B50E dumpers, twee Hyundai HL980’s laadschoppen en twee Hyundai HX520 rupsgraafmachines afgeleverd aan de specialist in groot grondverzet Kloeze Bruyl (KB).

Kloeze Bruyl, gestart in te Terborg in 1993, is 1999 begonnen met het aannemen van opdrachten in Duitsland. Als gevolg daarvan hebben ze in 2010 een nieuwe vestiging in gebruik genomen in Rees, net over de grens bij Arnhem. Naast een ruim opgezet kantoor van waaruit ondersteuning van de uitvoering plaatsvindt, is er een zeer moderne werkplaats gerealiseerd. Ze zijn actief in de volgende grondverzet sectoren: infra, mijnbouw, natuurbouw, waterbouw en het zeven en breken van vele materiaalstromen.

In 2013 zijn de eerste machines door Van der Spek Vianen aan Kloeze Bruyl geleverd. Hierbij ging het om een levering van vier Bell dumpers. De opgedane ervaring met niet alleen de Bell dumpers maar ook het partnership dat Van der Spek met haar klanten heeft, heeft er toe bijgedragen dat nu ook vele andere machines hun weg hebben gevonden naar Kloeze Bruyl. Waar eerst andere wereldmerken bij Kloeze Bruyl het werk uitvoerden, zijn nu nog meer Bell dumpers, Hyundai laadschoppen en Hyundai graafmachines die de dienst uitmaken en zorgdragen dat de gewenste producties behaald worden.

Voor de service en support van de machines is een optimale samenwerking tussen zowel de technische dienst van Van der Spek Vianen als Kloeze Bruyl ontstaan, zodat deze zo optimaal en efficiënt mogelijk kan worden uitgevoerd.

Bell B50E
Op de Open Dagen in Vianen was al één van deze giganten te zien die klaar stond voor levering aan KB. Nu, drie maanden later, zijn twee Bell B50E’s actief in één van de groeves waar KB alle logistieke werkzaamheden uitvoert.

De gehele bouwwijze van de nieuwe Bell B50E is gemaakt om zo veel mogelijk te kunnen transporteren met het laagste brandstofverbruik- en kostprijs per ton. Door gebruik te maken van zeer hoogwaardige en lichte metalen in het chassis is de Bell B50E met zijn gewicht van 35.3000 kg ten opzichte van de concurrentie ruim 3 ton 4 ton lichter. Door deze grote gewichtsbesparing die de machine gedurende zijn lange leven niet iedere rit hoeft mee te nemen wordt er een grote hoeveelheid brandstof bespaard.

Naast het lage eigen gewicht is de Bell B50E voorzien van de nieuwste Mercedes motor. In de B50E is dit een OM 473 LA 6-cilinder dieselmotor die voldoet aan de nieuwste emissie-eisen om ook hier het maximale rendement en daarbij behorende zeer lager brandstofverbruik te behalen. De motor, met een inhoud van 15.6 liter, heeft een vermogen van 577 pk en is voorzien van het “Blue@dvantage™” systeem, waarmee de motor zijn optimale werk kan doen en de waarbij geproduceerde uitlaatgassen worden gereinigd door het toevoegen van Ad-Blue in de het uitlaatsysteem. Hierdoor is de nieuwe Bell B50E nog weer 15{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} zuiniger dan zijn al zeer zuinige voorganger de Bell B50D.

De standaard gemonteerde retarder op de Bell B50E zorgt ervoor dat de dumper wanneer gewenst automatisch afremt zodra de machinist snelheid vermindert of als de machine heuvel- of bergafwaarts gaat. Door het gebruik van de retarder zijn de onderhouds- en reparatiekosten aan het remsysteem van de Bell dumpers uitzonderlijk laag. De machinist kan afhankelijk van de werkzaamheden zelf de instellingen van de retarder regelen, zodat deze optimaal zijn werk kan doen. In totaal kan de motorrem samen met de retarder maximaal 1.291 pk remvermogen leveren!

Aan de motor is een Allison 4800 ORS automatische versnellingsbak geplaatst die 7 versnellingen vooruit heeft en 1 versnelling achteruit. Deze Allison transmissie is “zelflerend”, zodat deze optimaal kan schakelen al naar gelang de inzet waarin de Bell wordt ingezet.

Om al deze moderne technieken optimaal aan te sturen is de Bell B50E standaard voorzien van een weegsysteem dat zorgt voor de juiste informatie over de belading van de machine, zodat de motor en versnellingsbak de optimale instellingen kunnen gebruiken. Tevens kan eenvoudig worden gemonitord hoe productief de machine wordt ingezet met meldingen van de cyclussen en vervoerde tonnen en verbruikte brandstof. Deze informatie kan ook op afstand worden uitgelezen via het Bell Fleetm@tic systeem.

Voor het overbrengen van de krachten van de motor en versnellingsbak naar de assen is een Bell VGR verdeler gemonteerd die standaard 2/3 van de kracht overbrengt naar de achterassen en 1/3 naar de vooras, zodat de krachten geheel verdeeld worden over het te transporteren gewicht.

Als er slip wordt geconstateerd zorgt een automatische schakeling in de verdeler voor een vaste verhouding van 1-1 tussen de voor- en achterassen. Deze schakeling kan ook eenvoudig door de machinist worden bediend. De Limited slip differentiëlen zorgen voor een optimale overbrenging van de aandrijfkrachten naar de wielen die de meeste grip hebben als benodigd.

In de Bell 30T assen met planetaire aandrijving die onder de Bell B50E’s zijn gemonteerd worden standaard natte schijfremmen gemonteerd. Deze remmen zijn zeer onderhoudsvriendelijk en hebben een zeer lange levensduur. Het “natte” systeem heeft ca. 20{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} meer remvermogen dan “droge” remmen. Doordat de remmen volledig in de assen zijn geplaatst is geen risico van vervuiling bij het werken in zeer zware en natte omgevingen. De handrem is lucht bekrachtigd en wordt automatisch en veilig ingeschakeld zodra de machine in neutraal wordt gezet.

Vanuit de ruime, stille, luxe, comfortabele cabine kan de machinist alle functies eenvoudig bedienen. De in vele standen verstelbare stoel is uiteraard luchtgeveerd en kan doordat de stuurkolom ook is te verstellen optimaal worden geplaatst voor een juiste werkpositie. Het instrumentarium zorgt voor alle informatie die nodig is om de machine juist te kunnen bedienen. Via het ergonomische geplaatste bedieningspaneel kan de machinist alle functies van de machine bedienen; de keuze van versnellingen, het gebruik van de sperren, op welke wijze de bak wel- of niet moet kiep e.d.

De nieuwe Bell B50E’s van Kloeze Bruyl zijn uitgevoerd met hydraulische vering op de voorassen, wat zorgdraagt voor een optimaal comfort van de machinist. Tevens wordt door deze vering overbodige bewegingen van de rest van de machine tegengegaan wat veiliger is en minder slijtage van delen als gevolg.

Doordat de machine zeer goed toegankelijk is voor dagelijks onderhoud kan dit eenvoudig en veilig worden uitgevoerd. Via de ruime loopruimten aan beide zijkanten van de grote opklapbare motorkap zijn alle filters en niveaus goed te controleren en als benodigd bij te vullen, schoon te maken of te wisselen. Standaard zijn op de Bell’s vergrendelingen gemonteerd om de bak, cabine en knikpunt te vergrendelen bij onderhoudswerkzaamheden zodat deze geheel veilig kunnen worden uitgevoerd.

Hyundai HX520L
Naast de twee Bell B50E’s zijn ook in korte tijd twee nieuwe Hyundai HX520L’s in bedrijf gesteld bij Kloeze Bruyl voor het op- en overslaan van grote hoeveelheden grond en het beladen van breek- en zeefinstallaties. Met hun gewicht van de 54 ton zijn de nieuwe HX520L de zwaarste machines van de HX-graafmachinelijn op dit moment.

De nieuwe Hyundai HX520L is voorzien van een zeer zuinige Scania DC13 084A 6-cilinder motor met een vermogen van 450 pk. Deze motor heeft geen kostenverhogend roetfilter, de Tier IV final emissie eisen worden behaald met een DOC-katalysator in combinatie met Ad-Blue die onderhoudsvrij is. De motor regenereert dus niet actief, waarmee extra brandstof en kosten bespaard worden.

Met een giekconfiguratie van de 7.060 mm lange giek en 3.380 mm lepelsteel hebben de machines een groot bereik en kunnen ze toch zeer eenvoudig op transport. De originele Hyundai HD-rotsbak met een inhoud van 3.200 liter is vast opgehangen aan de machine. De onderwagen is mechanisch verstelbaar om als gewenst de transportbreedte aan te passen.

Standaard is de nieuwe HX-serie, en dus ook de machines van Kloeze Bruyl, voorzien van een uniek 4-camerasysteem. Hyundai noemt dit systeem AAVM, wat staat voor All Around View Monitor. De vier camera’s zijn voor-, achter- en op de zijkanten van de machine geplaatst. Op de grote display kan gekozen worden voor vier verschillende beelden. Maar het unieke aan dit AAVM-systeem is dat de computer met de input van de camera’s een bovenaanzicht berekent. Op de display ziet de machinist zijn eigen machine van bovenaf en hij kan dus goed bekijken of er zich obstakels in zijn draaibereik bevinden. In combinatie met MOD (Moving Object Detection) herkent het systeem automatisch of er zich personen binnen het draaibereik bevinden en waarschuwt direct de machinist.

Optioneel brede treeplanken aan beide zijden over de gehele lengte van de graafmachine zorgen ervoor dat de machinist altijd veilig rond de machine kan ongeacht de ondergrond waar hij staat. Tevens is de machine van KB uitgevoerd met een centrale smeering, zodat de machine altijd optimaal wordt gesmeerd. Extra werkverlichting draagt zorg voor een veilige werkomgeving bij het werken in de vroeg- en late uren.

Hyundai HL980
Naast de zwaarste rupskranen zijn ook twee nieuwe Hyundai 31-tons HL980 laadschoppen geleverd die de zwaarste zijn uit de nieuwe HL-serie.

Net als de Hyundai HX520L’s zijn ook de nieuwe Hyundai HL980’s voorzien van een zeer zuinige Scania DC13 084A 6-cilinder motoren. In de HL980 levert hij een vermogen van 380 pk. Ook deze motor heeft geen kostenverhogend roetfilter. De Tier IV final emissie eisen-worden behaald met een DOC-katalysator in combinatie met Ad-Blue die onderhoudsvrij is.

De nieuwe HL980’s van Kloeze Bruyl zijn voorzien van extra zware HD-assen, waarbij ze zijn uitgevoerd met aangepaste en verzwaarde planetaire aandrijvingen en rempakketten.

Tevens is ervoor gekozen om de assen te voorzien van as-koeling, wat bij Hyundai echt een koelsysteem is met een geheel gesloten olieflows, pompen en losse koelers.

Om zonder problemen in de zware omstandigheden zijn werk te kunnen uitvoeren en schades aan de banden tot een minimum te beperken zijn de machines voorzien van L5 banden en worden afhankelijk van de inzet voorzien van kettingen om het loopvlak.

De machinisten kunnnen op het 7” kleurendisplay met touchscreen eenvoudig kiezen tussen de verschillende werkniveaus van de motor, waarmee altijd het gewenste vermogen beschikbaar is voor de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden.

Tevens kan in één oogopslag gezien worden welke instellingen actief zijn voor de transmissie en aandrijvingen, zodat hij als gewenst deze snel en efficiënt kan wisselen om zo efficiënt mogelijk te werken. Evenals de werkniveau’s van de motor kan de machinist zeer eenvoudig drie werkstanden kiezen voor de transmissie, waarmee de machine altijd zijn optimale instelling paraat heeft. Om hem helemaal op het werk te kunnen afstellen is er ook nog keuze voor het “clutch-cut-off” moment waarbij wordt ingesteld op welke moment de aandrijving wordt losgekoppeld als het rempedaal wordt gebruikt.

De vergrote cabine op de HL-serie is één van de stilste op de markt en is uiteraard voorzien van alle gemakken zoals een in vele posities te verstellen stoel met armsteunen, zodat de ideale zitpositie voor de machinist kan worden gerealiseerd.

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines