Uitbreiding machinepark Lansers Trio met Bell B25E dumper met haakarmsysteem

Uitbreiding machinepark Lansers Trio met Bell B25E dumper met haakarmsysteem

Datum: 30-aug-15

Met de investering in een nieuwe Bell B25E dumper met haakarmsysteem is de eerste nieuwe Bell dumper voor Lansers Trio een feit. Van der Spek Vianen leverde de complete machine half augustus af aan directeur Karl Heinz Eireiner en Dave Vinke, bedrijfsleider van Lansers Trio. De Bell B25E met haakarm is een wereldprimeur; Lansers Trio heeft de eerste van de nieuwe E-serie in gebruik genomen.

 
De geheel nieuw ontwikkelde Bell B25E haakarm wordt compleet door Bell gebouwd en geleverd inclusief het Palfinger haakarmsysteem. Daarbij is de gehele achterwagen ontworpen, zodat een haakarmsysteem optimaal gemonteerd kan worden om zijn werk te doen.
 
De achterwagen is compleet nieuw ontwikkeld, waardoor ook de voordelen die de E-serie ten opzichte van de D-serie heeft ook in deze achterwagen zijn meegenomen. Om het zware 30-tons Palfinger G30 haakarmsysteem te kunnen monteren is de achterwagen langer dan de standaard machine. Bell heeft er voor gekozen om een complete nieuwe achterwagen te ontwikkelen en niet een standaard achterwagen te verlengen, iets dat door vele andere merken wel wordt gedaan met als resultaat dat het een samenbouwsel wordt in plaats van een compleet goed werkende machine als de Bell.
 
Het Palfinger G30 haakarmsysteem is een 30-ton systeem waarmee de Bell zonder problemen zware ladingen kan optillen, verplaatsen en weer neerzetten. Het systeem is voorzien van een extra knikpunt, zodat de container eenvoudig kan worden aangepikt en laag op het systeem getrokken kan worden zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan. Als de machinist bezig is om de container op te pakken of te plaatsen, wordt automatisch een blokkering aangestuurd die de cabine blokkeert tegen draaien mocht de cabine toch onverwachts van de grond komen.
 
Aan de achterzijde van de machine is op wens van Lansers Trio een Groenveld Greensight systeem gemonteerd. Door middel van ultrasoon geluid tasten twee sensorunits de ruimte tot negen meter achter het voertuig af. In de cabine is een signaleringsunit gemonteerd, die zowel geluids- als lichtsignalen (LED) produceert om de chauffeur te waarschuwen tegen eventuele gevaren die zich achter hem bevinden. Op de cabine van de Bell B25 is een overdruksysteem geplaatst, zodat de machinist onder alle omstandigheden een veilige en zuivere werkomgeving heeft. 
 
Door gebruik te maken van zeer hoogwaardige en lichte metalen is de Bell B25E haakarm (inclusief het Palfinger G30-systeem) met zijn gewicht van 21.000 kg ten opzicht van de concurrentie ruim 3 tot 4 ton lichter. Door deze grote gewichtsbesparing die de machine gedurende zijn lange leven niet iedere rit hoeft mee te nemen wordt er een grote hoeveelheid brandstof bespaard. Daarnaast is er het grote voordeel dat door zijn lage eigen gewicht de Bell kan worden ingezet op zeer slechte ondergronden zonder er “door heen te zakken” zoals men het noemt als de machine wegzakt in de ondergrond.
 
Uiteraard is naast het lage eigen gewicht de Bell B25E voorzien van de nieuwste Mercedes OM 926 LA 6-cilinder dieselmotor die voldoet aan de nieuwste emissie-eisen, om ook hier het maximale rendement en daarbij behorende zeer lager brandstofverbruik te behalen. De motor – met een inhoud van 6.37 liter – heeft een vermogen van 282 pk en is voorzien van het “Blue@dvantage™” systeem, waarmee de motor zijn optimale werk kan doen en de daarbij geproduceerde uitlaatgassen worden gereinigd door het toevoegen van Ad-Blue in de het uitlaatsysteem. Hierdoor is de nieuwe Bell B25E nog weer 15{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} zuiniger dan zijn al zeer zuinige voorganger de Bell B25D.
 
Aangezien de operationele kosten, die bestaan uit de brandstof, de banden en de machinist, tussen de 55 en 60{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} van exploitatiekosten van de dumper zijn, heeft het brandstofverbruik zeer grote invloed hierop. Het brandstofverbruik dat tussen de 60 en 70{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} van de operationele kosten ligt zorgt ervoor dat de Bell dumpers met hun zeer lage brandstofverbruik tussen de 8 en 12{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} minder kosten per vervoerde ton hebben dan vergelijkbare dumpers van de concurrentie.
 
Lansers Trio
Lansers Trio is een middelgroot bedrijf gespecialiseerd in grondverzet en grondtransport. Naast grondverzet verzorgt het bedrijf tevens werkzaamheden voor vuilverbrandingscentrales, havenwerk, stuwadoorwerk en overslag, zowel nationaal als internationaal.
De kerntaken zijn: verhuur van bemande en onbemande grondverzetmachines en het verzorgen van grondverzetprojecten in (onder)aanneming voor de milieu- en civieltechnische markt. Dit wordt uitgevoerd met jong en modern materieel, voorzien van de laatste technieken en met enthousiaste, goed opgeleide en gecertificeerde medewerkers. De grootste kracht is de no-nonsense mentaliteit, de klant verwacht én krijgt altijd een passende oplossing. 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Over de auteur

Van der Spek administrator

Van der Spek Vianen B.V. is partner in verkoop, verhuur en service van betonpompen, grondverzet-, wegenbouw-, hoogbouw-, recycling- en overslagmachines.