Zoek
Sluit dit zoekvak.

Speciale Fuchs AHL370F opgebouwd op kraanschip Challange van de Waardt Maritiem

door-Van der Spek-

Speciale Fuchs AHL370F opgebouwd op kraanschip Challange van de Waardt Maritiem

Onlangs heeft Van der Spek Vianen een nieuwe Fuchs AHL370F afgeleverd bij De Waardt Maritiem die de overslagmachine heeft geplaats op kraanschip Challange.

De nieuwe Fuchs AHL370F die geleverd is in bedrijfskleur is bij Groenveldt in Groot-Ammers op de rijdende onderwagen gebouwd van het kraanschip dat speciaal voor de ombouw naar de werkplaats in Groot-Ammers was gebracht.

Tijdens de opbouw op de onderwagen zijn gelijktijdig de opbouw van diverse opties en GPS uitgevoerd zodat de stilstand van het schip zo kort mogelijk is gehouden.

Na de opbouw is de Fuchs ALH370F en onderwagen compleet in één keer om het kraanschip geplaatst.

Fuchs MHL370F

De nieuwe Fuchs AHL370F is de opvolgende machine in machinelijn van Fuchs boven de welkbekende Fuchs MHL360 die al vele jaren zijn strepen heeft verdient in de op- en overslagwereld.

Er is gekozen om de nieuwe MHL370F te laten uitrusten met een giekconfiguratie van 19.000mm. Deze maat is bij een Fuchs altijd van hart draaikrans tot hart pen lepelsteel, het daadwerkelijke bereik inclusief grijper komt dus op ruim 20.500mm.

De aandrijving van de MHL370F gebeurd door een zeer zuinige Deutz TCD 7.8 L6 4V dieselmotor met 230kW. De motor voldoet door de stage-V normering aan de laatste emissie-eisen waarmee De Waardt Maritiem laat zien te investeren in de laatste stand der techniek.

Aan deze motor zijn diverse Rexroth hydrauliekpompen geschakeld. Twee pompen met 280 liter/min voor de functies van de laadinrichting en grijper en een gehele separate hydrauliekpomp van 140 liter/min voor de zwenkfunctie. Het grote voordeel hiervan is dat de machine optimaal kan werken met de laadinrichting en grijper zonder dat dit invloed heeft op de zwenk, grote overslagcapaciteiten met een laag brandstofverbruik zijn het resultaat.

Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is als bij iedere Fuchs een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via een deur toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder op de machine te hoeven klimmen. Veiligheid staat in ieder Fuchs ontwerp voorop.

De hydraulisch verstelbare cabine zorgt voor een zichthoogte van 6.400mm waardoor er altijd goed zicht is op de uit te voeren werkzaamheden. Op wens van de klant is de machine optioneel uitgevoerd met een eveneens naar voren verstelbare cabine. De cabine is nu ook 2.200mm naar voren te verstellen.

Uiteraard is voor de machinist gezorgd dat alles in de cabine zo ergonomisch mogelijk is opgesteld, de stoel is optimaal te verstellen zodat alle bedieningen binnen handbereik liggen. Via de grote touchscreen display zijn alle functies te bedienen, veel gebruikte functies als bijvoorbeeld verlichting en ruitenwisser hebben ook nog drukknoppen binnen het handbereik van de machinist zodat deze als benodigd snel zijn in- en uit te schakelen. De vergrote airco-unit zorgt dat ondanks de grote raamoppervlakten de cabine op temperatuur blijft zoals de machinist hem instelt.

Standaard gemonteerde camera’s op achter- en rechterzijde geven een duidelijk beeld van wat er rond de machine plaatsvinden zodat de veiligheid op het hoogste niveau staat. LED-verlichting geeft de machinist in de vroeg- en late uren een grote lichtopbrengst in het bereik van de kraan.

Op de machine standaard gemonteerde centrale smering zorgt er voor dat de machine continu gesmeerd wordt voor een lange levensduur van o.a. pennen en bussen.

Via Telematics kan de machine op afstand door de klant worden uitgelezen waarbij alle data die verzameld is duidelijk en overzichtelijk wordt weergegeven. Tevens kan gezien worden wanneer de machine onderhoud nodig heeft zodat dit optimaal gepland kan worden om de stilstand te minimaliseren.