Zoek
Sluit dit zoekvak.

Nieuwe Hyundai HL940 special voor Verbrugge

doorVan der Spek

Nieuwe Hyundai HL940 special voor Verbrugge

Van der Spek Vianen heeft een speciaal geprepareerde Hyundai laadschop afgeleverd bij Verbrugge terminals in Terneuzen. Dit maal een Hyundai HL940Special.

Al eerder werden er diverse Hyundai laadschoppen geleverd bij Verbrugge. Door de zeer goede ervaringen die door Verbrugge zijn opgedaan met de machines en de service van Van der Spek Vianen was de keuze voor wederom een Hyundai geleverd door Van der Spek snel gemaakt.

De Hyundai HL940Special is opgebouwd door de werkplaatsen van Van der Spek voor inzet bij het op- en overslaan van “agressieve” producten welke een standaard machine op korte termijn zouden aantasten. Bij deze “agressieve” producten moet er gedacht worden aan o.a. kunstmest,fosfaten en zout. Van der Spek Vianen kan als gewenst een uitgebreid advies geven om machines aan te passen voor elke inzet en gewenste benodigde bescherming.

Om tegen de inwerkingen van deze producten te kunnen is de ruim 13 ton wegende HL940 volledig omgebouwd met vele aanpassingen en beschermingen. De machine is na deze ombouw volledig gespoten in een speciale 2 componenten epoxy lak zodat hij de komende jaren beschermt is tegen inwerkingen van buitenaf.

Naast deze aanpassingen is deze machine extra uitgevoerd met hijspunten zodat hij eenvoudig met een kraan in- en uit een schip gehesen kan worden voor het uitvoeren van tremwerk in grote zeeschepen.

Uiteraard staat veiligheid en het welzijn van de machinist voorop bij Verbrugge en daarom is de machine ook voorzien van een cabine beschermrek aan de voorzijde en een camerasysteem zodat de machinist ook goed zicht heeft achter de machine. Voor een goed klimaat in de cabine is er een overdrukunit gemonteerd die zorgt voor zuivere en schone luchttoevoer.

Uiteraard voldoet de nieuwe 13 ton wegende Hyundai HL940 aan de hoogste emissie-eisen, de zuinige 6 cilinder QSB 6.7 liter Cummins voorzien van een DOC katalysator zorgt dat deze de Tier IV final eisen zonder roetfilter bereikt. Regenereren behoort bij de nieuwe Hyundai dus tot het verleden. De machinist kan op het 7” kleurendisplay met touchscreen eenvoudig kiezen tussen de verschillende werkniveaus waarmee altijd het gewenst vermogen beschikbaar is. De Rexroth pompen zorgen met loadsensing en flowsharing dat de machine de juiste prestaties levert met het laagste brandstofverbruik.

Met de volledig automatische versnellingsbak van ZF wordt het brandstofverbruik nog verder teruggebracht. Evenals de werkniveau ’s van de motor kan de machinist zeer eenvoudig drie werkstanden kiezen voor de transmissie waarmee de machine altijd zijn optimale instelling heeft voor het uit te voeren werk. Om hem helemaal op het werk te kunnen afstellen is er ook nog keuze voor het “clutch-cut-off” moment waarbij wordt ingesteld op welke moment de aandrijving wordt losgekoppeld als het rempedaal wordt gebruikt.