Datum: 12-dec-16
Van der Spek Vianen is trots te melden dat de eerste Terex Ecotec TBG625 shredder is geleverd aan Fuhler B.V. uit Emmen.
De nieuwe 25 ton wegende wielmobiele Terex Ecotec TBG625 is na een uitvoerige demonstratie en test, waarbij naast de door Van der Spek toegezegde capaciteit ook het eindproduct moest voldoen aan de strenge eisen van de markt waarin de machine werkzaam zal gaan worden, door Fuhler toegevoegd aan het zeer uitgebreide machinepark.
Fuhler B.V. uit Emmen is een familiebedrijf dat al vele tientallen jaren actief is op vele fronten. 60 jaar geleden begonnen als loon- en verhuurbedrijf en nu o.a. één van de grootste spelers op het gebied van verkleinen en shredderen in Nederland en de landen om ons heen.
Fuhler is één van de bedrijven die de recycling-gedachte ‘zuinig omgaan met grondstoffen en energie’ al jaren in praktijk brengt. De kracht van Fuhler Loon en Verhuur is het probleemoplossend vermogen in het veranderen van afval tot grondstof of product. Het bedrijf onderscheidt zich van anderen door zijn flexibiliteit en de grote diversiteit aan machines, maar vooral ook door het continue moderniseren van het machinepark. De nieuwe Terex Ecotec TBG625 is hier een mooi voorbeeld van.
De nieuwe TBG625 is voorzien van een 1.500 mm brede rotor welke is uitrust met 28 zware vrij hangende klepels van 16 kilo per stuk, de zwaarste in deze klasse van shredders. Op de klepels zijn verschillende soorten slijtdelen te monteren die op het te verkleinen product kunnen worden afgestemd. Voor de verkleining draait de rotor met 1.260 omwentelingen per minuut omhoog ten opzichte van het ingevoerde product dat via de grote invoertrechter met platenband wordt aangevoerd. De krachtige invoerrol zorgt ervoor dat het te verkleinen product met de juiste kracht aan de rotor wordt gevoed, zodat deze zo optimaal mogelijk de verkleining kan realiseren. Deze invoerrol kan tot een maximale opening van 530 mm worden versteld door middel van hydraulische cilinders, zodat ook grote delen zonder problemen kunnen worden ingevoerd.
Om de rotor zijn twee grote zeefroosters geplaatst die ervoor zorgen dat de juiste mate van verkleining wordt gerealiseerd voordat het product op de afvoerband onder de rotor terecht komt. Deze zeefroosters zijn in vele maten beschikbaar, zodat de machine kan worden aangepast aan het uit te voeren werk waar Fuhler hem voor inzet bij hun klanten. Zeefrooster van 30 mm tot 300 mm zijn in de machine standaard te plaatsen. Het bovenste zeefrooster kan eenvoudig worden opgeklapt om onderhouds- en schoonmaakwerkzaamheden uit te voeren.
De eindafvoerband is 1.400 mm breed zodat grote capaciteiten zonder problemen kunnen worden afgevoerd. De TBG625 van Fuhler is uitgevoerd met een afvoerband van 7.000 mm lengte zodat een afwerphoogte van 4.200 mm wordt gerealiseerd. Boven deze transportband is een zware bovenbandmagneet geplaats zodat de ijzerdelen direct uit de materiaalstroom kunnen worden gehaald.
Voor de aandrijving is een duurzame zuinige Tier IV final Scania motor verantwoordelijk. Deze 8-cilinder dieselmotor heeft een vermogen van 650 pk waarmee hij via een PT-tech HPTO canbus gestuurde koppeling en V-snaren aandrijft de rotor aandrijft. De motor voldoet met Ad-Blue aan de Tier IV final emissie-eisen zonder een roetfilter, zodat er geen extra kosten en stilstand ontstaan door regeneratie en/of onderhoud van het uitlaatsysteem. Standaard is de koeling voorzien van een omkeervans zodat deze op gewenste momenten de koelers schoon blaast door tegengesteld te draaien.
Uniek aan de Terex EcoTec TBG625 is dat de gehele bovenbouw met één druk op de knop omhoog kan worden gekanteld zodat er een grote toegang ontstaat om snel, veilig en efficiënt onderhoudswerkzaamheden uit te voeren.
Over de auteur