Afgelopen week is vanuit de werkplaatsen in Vianen de tweede Dynapac SD2500CS met duurzame Stage-V motor geleverd aan Meijerink Wegenbouw.
De nieuwe Dynapac SD2500CD is uitgevoerd met een zeer duurzame Cummins QSB 6.7-C200 Stage-V motor met een vermogen van 149kW die voldoet aan de nieuwste emissie eisen. De motor is uitgevoerd met Vario Speed die zorgt dat de motor en het hydraulisch vermogen worden afstemt op de uit te voeren werkzaamheden. Met deze nieuwe motor is de SC2500CS zeer stil dat zeer prettig is voor de asfaltploeg en de omgeving waar de machine zijn asfalt verwerkt. Met de investering in deze duurzame Dynapac toont Meijerink Wegenbouw wederom aan te investeren in de nieuwste technieken met de laagste emissie-uitstoten en brandstofverbruik.
Standaard is de SD2500CS uitgevoerd met Pavemanager 2 waarbij tal van programma’s door de gebruikers gekozen kunnen worden om het voor de gebruikers eenvoudiger te maken met verschillende asfaltmengsels te werken. De optie Dyn@link is standaard geïntegreerd in de machine. Hiermee kan de machine op afstand uitgelezen worden en zijn brandstofverbruik, plaatsbepaling en de machineparameters direct inzichtelijk.
Verder is ook deze SD2500 met de optie Safe Impact geleverd. Deze optie zorgt ervoor dat wanneer een asfaltauto voor de machine komt te staan, de impact minimaal is. Achter de voorste duwrollen zijn namelijk 2 cilinders geplaatst die hydraulisch in- en uitschuiven op het moment dat de asfaltauto in contact komt met de machine. Hierdoor beperkt men de afdrukken in het asfalt door de balk tot het minimum, hetgeen het eindresultaat van het nieuwe wegdek verbetert.
Standaard wordt de SD2500 geleverd met een hydraulisch verschuifbaar platform. Hierdoor kan de stoel van de machinist hydraulisch 50 cm buiten de machine uitgeschoven worden, zowel links als rechts. Hierdoor wordt het zicht op het werk geoptimaliseerd en kan goed controle worden gehouden rondom de machine en kan er altijd veilig gewerkt worden. De machine is standaard uitgevoerd met kleurendisplay’s, zowel boven op het bedienpaneel voor de machinist, als op de hoekbedieningen voor de balkman, zodat alle functies goed en duidelijk zichtbaar zijn en optimaal gebruikt kunnen worden.
Op de machine van Meijerink zijn nieuw type hoekbedieningen geplaatst die voorzien zijn van meerdere extra functies. Het cabine dak is elektrisch in hoogte verstelbaar tussen werk- en transportpositie
De Dynapac SD2500CS is uitgevoerd met een V5100TVE afwerkbalk. Deze balk heeft een basisbreedte van 2,55 meter en is hydraulisch uitschuifbaar tot 5,1 meter. De maximale Werkbreedte van deze balk bedraagt 8,0 meter. Meijerink heeft er voor gekozen om de balk optioneel te laten uitvoeren met “balk breedte assistentie” waarbij de machinist exact kan aflezen hoe breed de balk is uitgeschoven.
Deze informatie wordt ook via Dyn@link verzameld en kan worden meegenomen in de rapportages.
De afwerkbalk is tevens ook voorzien van het “Pave Stop Systeem”. Dit systeem zorgt ervoor dat bij het stoppen van de machine de balk op hoogte wordt gehouden waardoor de zogeheten stopplekken tot het verleden behoren en de kwaliteit van het ingebouwde wegdek nog meer omhoog gaat en dit resulteert in een langer levensduur.
Het stabiele rupswerk is uitgevoerd met schrapers voor de rupsen die als benodigd elektrisch kunnen worden opgeklapt zodat deze niet in de weg zitten bij uit te voeren werkzaamheden als dit gewenst is.
Meijerink wegenbouw: De wegbereiders
Volgens het woordenboek zijn wegbereiders mogelijkmakers. De mensen die het pad effenen voor anderen. Dat is overdrachtelijk bedoeld, maar wat Meijerink betreft mag u het gerust letterlijk nemen. In letterlijke zin bouwen ze aan wegen en pleinen, aan straten, stegen en paden.
In overdrachtelijk opzicht zorgen ze ervoor dat de opdrachtgevers met een minimum aan rompslomp en ergernis hun projecten op hoog kwalitatief niveau gerealiseerd krijgen. Door efficiënt te werken met het modernste materieel als o.a. de Dynapac machines en door een lage overhead kunnen de kosten beheersbaar blijven. Meijerink : professioneel en praktisch: wegenbouwers/wegbereiders in alle opzichten.
Over de auteur