Emmer Schroot- en Metaalhandel heeft weer een nieuwe Fuchs in gebruik genomen. Van der Spek Vianen leverde via haar werkplaatsen in Hardenberg ditmaal weer een nieuwe Fuchs MHL350F af voor de vestiging in Meppen. Eind vorig jaar is ook al een nieuwe Fuchs MHL350F in gebruik genomen op de vestiging in Emmen.
Emmer Schroot- en Metaalhandel
Het in 1983 door Berend Blaak opgerichte bedrijf is gevestigd aan de Noordoostkant van Emmen op het industrieterrein Bargermeer aan de Albatrosstraat. Het familiebedrijf is gestaag gegroeid met inmiddels 8 werknemers op de hoofdvestiging in Emmen. In 1999 is aan de Fokkerstraat op het industrieterrein de Wieken, de Hoogeveense Metaal- Recycling BV gestart. Deze nevenvestiging verricht op kleinere schaal dezelfde werkzaamheden als in Emmen.
In 2002 heeft Bernard Blaak het bedrijf van zijn vader Berend (Bé) Blaak overgenomen. Als directeur zwaait junior nu de scepter over de 3 locaties van het gezonde metaalbedrijf. In 2005 is er gestart met een derde vestiging in het Duitse Meppen. Hier is het destijds verouderde terrein omgebouwd tot een prachtig bedrijf die zich voornamelijk richt op de Duitse markt. Inmiddels is ook deze vestiging uitgegroeid naar een volwassen schroot en metaalrecycling bedrijf.
Samen zorgen de Emmer Schroot- en Metaalhandel BV, Hoogeveense Metaal Recycling en Scrott und Metall Recycling Blaak voor een productie van ruim 100 duizend ton ferro- en non-ferro staal per jaar.
Fuchs MHL350F
Om het bereik van 16 meter te halen is Fuchs MHL350E is uitrust met een 8.5 meter giek en een 7,2 meter lepelsteel. Het bereik is gemeten van het hart van de draaikrans tot aan de pen van de lepelsteel, het bereik aan de buitenzijde van de grijper is zelfs ruim 17,5 meter.
Net als alle Fuchs machines is uiteraard ook deze MHL350F voorzien van een draaikrans die is voorzien van een dubbele lagering waardoor naast stabiliteit een zeer lange levensduur is gegarandeerd. Deze zelfde zeer degelijke opbouw is in de gehele machine te vinden.
In de MHL350F is de zeer duurzame en zuinige Deutz TCD 6.1. L6 is 6-cilinder turbodieselmotor met gemonteerd welke 160kW vermogen levert. Het geleverde vermogen wordt overgegeven aan de zeer efficiënte Linde hydraulische pompen welke beide 330 liter/min geven. Hierdoor is de machine zeer snel en krachtig bij een zeer laag brandstofverbruik. Middels Ad-Blue en een katalysator wordt uiteraard voldaan aan de laatste emissie-eisen, actief regenereren met het daarbij behorende extra brandstofverbruik en kosten behoren tot het verleden.
De standard compleet gescheiden- en separaat opgestelde koelers dragen er zorg voor dat de machine optimale koeling krijgt. Door deze opstelling zijn de koelers als gewenst in stoffige omstandigheden zeer goed te reinigen. Door de optimale koeling wordt er tijdens het draaien met de machine zeer weinig gebruik gemaakt van de koelvans waardoor naast een zeer laag geluidniveau ook het brandstofverbruik uiterst laag is.
Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is als bij iedere Fuchs een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via een uitklapbare trap toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder op de machine te hoeven klimmen. Veiligheid staat in ieder Fuchs ontwerp voorop.
De Fuchs is uiteraard ook geleverd met de nieuwe Fox-cabine. Het slanke, nieuwe cabineontwerp bevat meer glas om de zichtbaarheid naar buiten te vergroten, het vernieuwde interieur zorgt voor meer ruimte en comfort voor de machinist. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt. Middels joystick besturing kan de machine eenvoudig worden bestuurd en is optimaal zicht op het werk gegarandeerd.
Standaard is de Fuchs MHL350F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan doordat de machinist altijd kan zien wat achter- en naast hem gebeurd.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Over de auteur