Zoek
Sluit dit zoekvak.

Europese Powerscreen primeur voor Dura Vermeer Reststoffen. En we noemen hem: “Mobi”

doorVan der Spek

Europese Powerscreen primeur voor Dura Vermeer Reststoffen. En we noemen hem: “Mobi”

Datum: 6-dec-11

Marijs Recyclingtechniek, dochteronderneming van Van der Spek Vianen B.V., meldt met trots dat de eerste nieuwe rupsmobiele Powerscreen XH500SR puinbreker is afgeleverd bij Dura Vermeer Reststoffen.

De 68 ton zware Powerscreen XH500SR is door Dura Vermeer Reststoffen in de markt bekend gemaakt als “Mobi” de rupsmobiele breker van Dura Vermeer.

Het is de eerste Powerscreen XH500SR die in Europa op het vasteland is geleverd met de geheel nieuwe Scania Tier IV interim DC13 motor welke voldoet aan de nieuwste emissie-eisen die gelden in de komende jaren.

Dura Vermeer Reststoffen is met de geleverde XH500SR ook de eerste en op dit moment de enige in de Nederlandse markt die met een Tier IV interim motor draait in een rupsmobiele puinbreker en geeft hiermee wederom aan altijd vooruitstrevend bezig te zijn in de recyclingmarkt.

Aangezien het bronvermogen van een rupsmobiele breker zeer belangrijk is en men geen overlast wil veroorzaken op de locaties waar de machine gaat draaien, is de nieuwe XH500SR van Dura Vermeer voorzien van een speciaal geluidreducerend pakket dat in samenspraak met akoestische specialisten is samengesteld en door Van der Spek is gemonteerd in de werkplaats in Vianen.

De Powerscreen XH500SR is een combibreker van groot formaat en dan hebben we het niet alleen over zijn gewicht van 68 ton en lengte van bijna 21 meter in werktoestand.
Als hart van de Powerscreen XH500SR is een 20-tons roterende breker gemonteerd die een inloop heeft van wel 1360 mm breed en 800 mm hoog. De rotorsnelheid kan eenvoudig worden geregeld tussen de 33 en 40 meter per seconde. De prallwerken van de roterende breker zijn hydraulisch afgeveerd. Deze hydraulische gepatenteerde beveiliging zorgt ervoor dat, zodra er een onbreekbaar deel in de breker komt, de prallwerken direct kunnen opklappen, zodat het onbreekbare deel geen grote schade kan toebrengen aan de breker.

Uiteraard is de XH500SR voorzien van een actieve voorzeef die uit het te breken product de fijne fractie uitzeeft. Deze fijne uitgezeefde fractie kan via de zijafvoerband worden afgevoerd of zoals bij “Mobi” via een glijgoot naar de trilgoot onder de breker. De grote voordelen hiervan zijn minder slijtage en een hogere capaciteit, wat al de juiste maat heeft hoeft namelijk niet te worden gebroken.

De Powerscreen XH500SR, waarbij SR staat voor “Screen Recirculation”, is uitgevoerd met een na-geschakelde zeefunit welke een lengte heeft van wel 5000 mm. Hiermee heeft de XH500SR de grootste zeefunit in zijn klasse, waardoor ook het afzeven op kleinere fracties geen invloed heeft op de capaciteit van de installatie. De zeefbox is zeer ruim bemeten. De uitgezeefde overmaat wordt via de aan de machine gemonteerde retourband teruggevoerd in de opgavebunker, zodat hiervoor geen extra handeling met een laadschop of graafmachine hoeft te worden uitgevoerd. Een ander voordeel is dat de nog te breken overmaat constant wordt ingevoerd, hetgeen zorgt voor een betere brekervulling en daarmee voor een mooier eindproduct.

Met een compleet eigen gewicht van 68 ton is de Powerscreen XH500SR ook nog goed te transporteren op een normale vlakke dieplader. Er hoeft geen speciale smalbed dieplader te worden aangevoerd om hem te verzetten met de daarbij behorende vergunningen en wachttijd.

Om te voldoen aan de Tier IV interim eisen is de gemonteerde Scania DC13 motor uitgerust met het SCR-systeem. Hierbij wordt de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen voorkomen door het toevoegen van Adblue bij de uitlaatgassen. Het grote voordeel van het SCR-systeem is dat er geen grotere koeling op de machine gebouwd hoeft te worden, en de motor kan lopen op normale diesel en er ook geen speciale zwavelarme diesel hoeft te worden getankt. Een andere voordeel is dat er geen roetfilter wordt gemonteerd dat moet worden schoongemaakt.

Powerscreen en Scania verwachten dat bij de omstelling naar Tier IV in 2014 er ook nog geen roetfilter hoeft te worden gemonteerd. Door de continue ontwikkeling wordt er verwacht dat de uitstoot NOx en roetdelen in 2014 zover zijn teruggebracht dat de motoren hetzelfde kunnen blijven worden ingebouwd.

Naast deze emissiearme motor zorgt ook de directe aandrijving bij de Powerscreen XH500SR voor weinig verlies van energie. De Scania motor drijft de breker rechtstreeks aan via een electro-hydraulisch bediende koppeling. Door deze directe aandrijving gaat er geen vermogen verloren en is een gunstig brandstofverbruik het resultaat. Daarnaast kan de motor direct reageren als er bij het breken van zware delen meer vermogen gewenst is. Er is geen vertraging door eventuele hydro-pompen of generatoren.

Van der Spek, Bouwmachines