Zoek
Sluit dit zoekvak.

Nieuwe Putzmeister 52 meter betonpomp geleverd aan Betonpompbedrijf Nijwa B.V.

doorVan der Spek

Nieuwe Putzmeister 52 meter betonpomp geleverd aan Betonpompbedrijf Nijwa B.V.

Datum: 5-dec-11

Deze week is door Van der Spek een nieuwe Putzmeister BSF 52-5.16 HLS bij Betonpompbedrijf Nijwa B.V. uit Hengelo in gebruik gesteld. De pomp heeft een capaciteit van 160 m³ per uur en een reikhoogte van de giek van 48,1 m. Ondanks zijn grote afmetingen is de machine bijzonder flexibel in te zetten en blijft de totale lengte in transporttoestand beperkt tot net geen 14,5 meter.

Betonpompbedrijf Nijwa is gespecialiseerd in het verpompen van betonmortel ten behoeve van allerlei toepassingen waaronder de woning- en utiliteitsbouw (inclusief hoogbouwprojecten), industriële sector, de agrarische sector en de grond-, weg- en waterbouw.
Tevens is men gespecialiseerd in het produceren en aanbrengen van vloeispecie-werkvloeren en isolerende schuimbeton vloeren, en het vullen van naden tussen kanaalplaatvloeren.
De pompen van Betonpompbedrijf Nijwa zijn in heel Nederland gestationeerd. De hoofdvestiging is Hengelo en in Utrecht en Rotterdam bevinden zich nevenvestigingen.

Deze grote Putzmeister betonpomp is een welkome uitbreiding op het machinepark dat bestaat uit een vloot van ca. 25 betonpompen met o.a. Putzmeister pompen met mastlengtes van 20 tot 52 meter. De kleinere pomp van 20 meter is een zogenaamde Putzmeister Sanimapomp, uitgerust met een compleet arsenaal aan slangen, leidingen en koppelingen om elke klus aan te kunnen.
De nieuwe 52-meter pomp wordt ingezet naast de bestaande Putzmeister BSF 52-5.20H die bijna 10 jaar oud is en met ruim 7.100 bedrijfsuren nog naar volle tevredenheid in bedrijf is.

De Putzmeister pomp is gemonteerd op een 5-assige DAF FAD CF85.460 10×4, welke geleverd is door Cosmo Trucks B.V. Het chassis is een standaard 8×4 welke door GINAF is voorzien van een zogenaamde SensAxle+ luchtgeveerde naloopas met E-MAS® stuurinrichting. Het E-MAS® systeem is vooral geschikt voor een voertuig met een hoog eigen gewicht of laadvermogen dat toch compact en wendbaar moet zijn. Door toepassing van dit systeem zijn geen stuurstangen nodig en ontstaat dus meer ruimte aan de buitenkant van het chassis.
De SensAxle+ stuurt alleen wanneer de omstandigheden erom vragen. Bij lage snelheden stuurt de as optimaal ten opzichte van de voorassen. Bij oplopende snelheden wordt de stuurhoek afgebouwd en bij hogere snelheden wordt de besturing uitgeschakeld.

Het DAF chassis is door Cosmo in nauw overleg met Putzmeister uitgevoerd volgens de juiste specificaties. Reeds in november 2010 zijn over dit chassis de eerste contacten tussen Cosmo en Putzmeister gelegd en mede dankij de compacte en evenwichtige bouwwijze van de opbouw was het voor de engineeringsafdeling van Cosmo Trucks B.V. in Doetinchem mogelijk een voertuig aan te leveren dat op het gebied van asbelastingen en voertuigstabiliteit het beste eindresultaat zou geven.

Na de eerste klus op de A50 bij de brug bij Ewijk, gaat de pomp natuurlijk volop in bedrijf. We hopen echter wel dat de pomp rond Kerst een beetje rust krijgt, zodat we dit mooie product ook in levende lijve kunnen tonen tijdens onze Open Dagen op 27, 28 en 29 december in Vianen.

foto’s: Jan Jonker (Betoncentrale Twenthe B.V.)

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines