Zoek
Sluit dit zoekvak.

Categorie archief Van der Spek

doorVan der Spek

De verborgen waarden in de recycling van staalschroot

Sorteersystemen van STEINERT helpen bij de productie van zuiver schoon staal. Het is belangrijk om de bronnen van ijzerschrootstromen aan te boren, terwijl mogelijke boetes bij staalfabrieken worden vermeden en de weg naar een circulaire economie wordt geoptimaliseerd.

De staalrecyclingindustrie is een van de oudste en belangrijkste spelers in recycling. Boogovens zijn een belangrijk onderdeel in hun productie en de vereiste zuiverheid van het ijzerschroot blijft een uitdaging vormen voor de efficiëntie van de gebruikte bronnen.

Het is het gebruik van staalschroot bij de productie van nieuw staal – niet ijzererts of cokeskolen – dat natuurlijke hulpbronnen spaart. Het gebruik van gerecycled staal bespaart schaarse grondstoffen en energie. Daarnaast wordt het milieu beschermd dankzij een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot en andere afvalproducten. Voor elke ton staalschroot die in plaats van primaire grondstoffen in de staalproductie wordt gebruikt, moet 1,67 ton minder erts en 0,5 ton minder energiebronnen (kolen, cokes, zware stookolie) worden gedolven, over lange afstanden worden vervoerd en verbruikt.

Vandaag spreken we om deze redenen ook van “groen staal”. Om echter gerecyclede grondstoffen voor de verwerkende industrie te kunnen produceren, moeten de materialen eerst gesorteerd worden. In onze gids leert u hoe u uw staalschroot het beste kunt scheiden.

Typische toepassingen:

+ Terugwinning en scheiding van ijzerschroot van shredderschroot

+ Reiniging van schaarschroot (E1/3)

+ Terugwinning en opwaardering van ijzerproducten uit e-scrap en lichter gemengd schroot

doorVan der Spek

Nieuwe op- en overslag Hyundai HW140A voor Meeuwenoord Groep

Onlangs heeft Meeuwenoord Groep uit Noordwijkerhout deze nieuwe mobiele Hyundai HW140A in gebruik genomen op hun recyclinglocatie voor het het sorteren van te recyclen stromen.

Tevens wordt de machine ingezet voor het beladen van containers en vrachtwagens.

Uiteraard is de machine voorzien van een duurzame- en zuinige Stage-V motor. Om goed en veilig te kunnen werken is de machine optioneel uitgevoerd met stempels.

doorVan der Spek

Nieuwe Fuchs primeur voor Inter Metals, een Fuchs MHL355F

Van der Spek Vianen heeft vanaf haar vestiging in Hardenberg een nieuwe Fuchs overslagmachine afgeleverd bij Inter Metals. Het is zeker niet de eerste Fuchs die door Van der Spek Vianen is geleverd aan Inter Metals, het partnerschap tussen leverancier en klant wordt door Inter Metals zeer gewaardeerd met als resultaat wederom de levering van een nieuwe Fuchs, en ditmaal een primeur de eerste Fuchs MHL355F die Van der Spek Vianen aflevert.

De Fuchs MHL355F is voorzien van een Heavy-Duty onderwagen die afkomstig is van de 48 tons zware Fuchs MHL360F. Door deze extra brede-, lange- en zwaardere onderwagen staat de MHL355F zeer stabiel en is het mogelijk om de machine te laten uitvoeren met een giek configuratie welke een bereik heeft van 17 meter. Met de grijper erbij komt het bereik zelfs op 18.5 meter. Hiermee is het beladen van een zeecontainer geen enkel probleem meer.

Inter Metals GmbH is al jarenlang een ijzersterk begrip binnen de internationale metaal- en recycling industrie.  Met handelspartners in o.a. Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Oost-Europa, India, Pakistan en China.  Met 20 werknemers verhandelt Inter Metals jaarlijks 70.000 ton aan non-ferro materiaal, waarvan 25% in Zuid en Oost Azië.

In de MHL355F is de zeer duurzame en zuinige Stage-V Deutz TCD 6.1. L6 6-cilinder turbodieselmotor gemonteerd welke 160kW vermogen levert. Het geleverde vermogen wordt overgegeven aan de zeer efficiënte Linde hydraulische pompen welke beide 330 liter/min geven. Hierdoor is de machine zeer snel en krachtig bij een zeer laag brandstofverbruik.

De standard compleet gescheiden- en separaat opgestelde koelers dragen er zorg voor dat de machine optimale koeling krijgt. Door de optimale koeling wordt er tijdens het draaien met de machine zeer weinig gebruik gemaakt van de koelvans waardoor naast een zeer laag geluidniveau ook het brandstofverbruik uiterst laag is.

Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is als bij iedere Fuchs een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via een uitklapbare trap toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder op de machine te hoeven klimmen.

LED-verlichting zorgt er voor dat ook in de vroeg- en late uren veilig gewerkt kan worden met goed zicht op het uit te voeren werk.

doorVan der Spek

Nieuwe Hyundai HW140A voor Lokhorst CV Grond- en Straatwerk

Van der Spek Vianen heeft onlangs van de vestiging in Vianen een nieuwe Hyundai HW140A afgeleverd bij Lokhorst CV Grond- en straatwerk in Nunspeet.

De nieuwe Hyundai is compleet uitgevoerd en o.a. voorzien van een Encon EC219 draai-kantelstuk en Alliance 315/80 R22.5 extra brede banden om insporing op zachte ondergrond te voorkomen.

Voor de aandrijving is een 4.5 Cummins motor verantwoordelijk. De motor levert 173 pk en draait bij een snelheid van 40 km/u slechts 1.680 toeren waarmee hij extra zuinig is bij het rijden tussen de uit te voeren werken.

De Hyundai HW140A is voorzien van zeer hoogwaardige LS load sensing hydrauliek van Bosch Rexroth. Dit maakt de machine multifunctioneel inzetbaar. Load sensing maakt het mogelijk om verschillende functies met verschillende werkdrukken tegelijkertijd uit te voeren. Zonder LS kiest de hydrauliek zelf de weg van de minste weerstand en stopt de machine bijvoorbeeld met rijden als de machinist wil zwenken. Dat gebeurt dus niet bij deze nieuwe Hyundai HW140A.

Lokhorst CV Grond- en Straatwerk verricht grond- riolering en straatwerkzaamheden voor zowel bedrijven als particulieren in de regio. Ze leveren traditioneel vakwerk, maar kunnen ook grote oppervlakten machinaal bestraten voor bedrijven of gemeenten.

doorVan der Spek

125ste Jubileum Powerscreen Warrior voor Gebr. Van den Brand en Van Oort

Onlangs heeft Gebr. Van den Brand en Van Oort uit Uden de 125ste Powerscreen Warrior in Nederland geleverd gekregen door importeur Van der Spek Vianen.

Met de levering van deze 125ste Powerscreen Warrior sinds 2004 behoren deze mobiele zeefmachines tot de meest verkochte zeefmachine van Nederland.

De nieuwe Powerscreen Warrior 1800 van Gebr. Van den Brand en Van Oort is naast dat het de 125ste Warrior is ook een zeer duurzame machine die is uitgevoerd met dual-power elektrische aandrijving waarmee de machine volledig elektrisch kan draaien en als benodigd ook op zijn eigen Stage-V motor kan werken. De machine is dus dubbel-duurzaam ; elektrisch aangedreven en een Stage-V motor.

De Powerscreen Warrior-serie is in 2004 op de markt gekomen en direct een wereldwijd succesnummer geworden waarbij de flexibiliteit, hoge amplitude voor schone fracties en hoge capaciteiten en brede inzetbaarheid door vele klanten werden gezien als groot voordeel.

Na de Warrior 1400 en 1800 bij de introductie volgende de afgelopen jaren nog vele modellen waardoor nu machines van 11 tot 48 ton geleverd kunnen worden in de Warrior-serie, voor iedere toepassing en gewenst capaciteiten de beste oplossing.

Voor Van der Spek Vianen is de Warrior-serie de meest verkochte machine uit het brede leveringsprogramma van Powerscreen waar o.a. ook de Powerscreen Chieftain en Horizon modellen tot behoren en natuurlijk de brekers niet te vergeten. Deze zijn zowel te leveren als kaak-, roterende- en kegelbreker.

Met de levering van de 125ste Powerscreen Warrior aan Gebr. Van den Brand en Van Oort wordt een echte mijlpaal bereikt waarmee gelijk wordt aangetoond dat in een klein land als Nederland toch groot kan zijn als het gaat om zeven.  

Powerscreen en Gebr. Van den Brand en Van Oort gaan al een lange tijd terug, begin jaren negentig hebben ze hun eerste nieuwe Powerscreen gekocht een Turbo Chieftain die zelfs nu nog actief is binnen het bedrijf en wordt ingezet als benodigd. Naast deze Turbo Chieftain is er ook een Chieftain 2100 Rinser werkzaam die zandfracties produceert op één van hun zandwinlocaties.  

Powerscreen Warrior 1800

De Warrior 1800 weegt 32 ton en is voorzien van een dubbeldeks zeefbox met een lengte van 4900 mm en een breedte van 1.500 mm. Een groot voordeel van deze zeefbox is dat zowel het boven- als onderdek van gelijke afmeting is, waardoor bij de 1.800 een zeefoppervlakte van 14,640 M² ontstaat. De zeefbox van de Warrior heeft standaard een amplitude van 12mm, waardoor de zeef erg “ agressief “ is voor het te zeven materiaal. Hierdoor is het mogelijk om in elkaar hakende producten en kleine fracties met grote capaciteiten te zeven. De Powerscreen Warrior wordt bijvoorbeeld ingezet voor het produceren van betongranulaten waarbij zelfs tot 2mm wordt gezeefd.

Deze zwaar- en degelijk gebouwde zeefbox is samengesteld uit zogeheten Huck-bolts, die gezien kunnen worden als de klinknagels van de huidige tijd. De Huck-bolts worden middels hydraulisch gereedschap aangetrokken, waarbij een borgmoer wordt vastgedrukt tot een vooraf ingestelde kracht. Als deze kracht is bereikt, breekt het overige deel af en zit hij vast. Door deze bouwwijze is de zeefbox enorm sterk en kan hij hoge krachten verwerken doordat de Huck-bolts zorgen dat de box ondanks zijn stabiliteit toch flexibel kan zijn. Een groot voordeel is dat er geen laswerk wordt toegepast om de zeefbox samen te stellen en er geen risico is dat hij gaat scheuren. Tevens lopen Huck-Bolts nooit los, wat bij andere zeefboxen tot scheurvorming kan leiden wanneer dit gebeurt bij normale bout-/moerverbindingen.

De Warrior 1800 is voorzien van een hydraulisch te liften zeefbox , zodat het wisselen van zeefdekken sneller kan worden uitgevoerd. Ook wordt het zuiver maken van de zeef bij het wisselen van te zeven materiaal eenvoudiger. 

De seriematig gemonteerde bordessen aan beide zijden van de zeefbox zorgen voor een veilige rondgang bij controle van de machine. Op alle componenten, die gesmeerd moeten worden, zijn gecentraliseerde smeerposities bevestigd zodat dit veilig en vanaf grondniveau kan gebeuren.

De machine is voorzien van 900mm brede afvoerbanden op de fijne- en middenfractie, om grote capaciteiten goed af te kunnen voeren. De banden zijn standaard in snelheid te regelen, zodat er geen banden onnodig hard te hoeven lopen en eventueel uitsorteren van de materiaalstromen nog mogelijk is. De overmaat wordt afgevoerd door een 1.400 mm brede band zodat grote delen zonder problemen weer van de machine afkomen.

Op de machine is een brede bunker gemonteerd, voorzien van een 1.300mm brede opvoerband. Belading met een graafmachine of laadschop is dus geen enkel probleem.

Om belading met een grote laadschop te vergemakkelijken is de nieuwe Powerscreen Warrior 1800 voorzien van een vergrote bunker die in goed overleg en samenspraak tussen Van der Spek en Gebr. Van den Brand en van Oort is ontworpen. Ondanks de vergroting kan de bunker eenvoudig hydraulisch worden ingeklapt en zijn de transportafmetingen gelijk gebleven.

Om fracties nog zuiverder te maken en te ontdoen van eventuele vervuilingen is de Powerscreen Warrior 1800 optioneel voorzien van een windshifter op de middenfractie band. Tevens kan de machine eenvoudig worden voorzien van een magneet mocht dit benodigd zijn.

Gebr. van den Brand en van Oort B.V. (GBO)

Gebr. Van den Brand en van Oort  is een veelzijdig familiebedrijf dat gespecialiseerd is in grondwerk, sloopwerk, puinrecycling, zandwinning en transport. GBO kenmerkt zich als een betrouwbare en bedreven organisatie met jarenlange ervaring, een gedegen kwaliteit en een hecht team van vakbekwame medewerkers. Ze zijn gecertificeerd in alle vereiste kwaliteits- en veiligheidsnormen Kleine, grote, korte of langdurige projecten worden in opdracht van zowel bedrijven en diverse overheden als voor particulieren uitgevoerd.

doorVan der Spek

J. van Esch BV kiest duurzaam met nieuwe SieboTec S6000E mobiele trommelzeef.

Nextech Equipment, onze dealer voor Brabant en Limburg heeft een nieuwe Siebotec S6000E afgeleverd bij J. van Esch BV.

Het hart van deze machine is een STAGE V motor (zonder Ad Blue !) i.c.m. een generator welke de stroomvoorziening voor de elektromotoren op de bunker, trommel aandrijving en alle transportbanden verzorgt. Hierdoor is het mogelijk zowel mobiel (diesel-elektrisch) als stationair (volledig elektrisch middels 380 V netspanning ) te draaien.

Het Duitse Siebotec beschikt over een team zeer ervaren mensen uit de recyclingbranche welke het concept trommelzeef nog eens goed tegen het licht hebben gehouden en zijn er in geslaagd om vele details te verbeteren om in de praktijk maximale efficiëntie en gebruikersgemak te creëren.

Naast de enorme capaciteit , door het toepassen van een 6.5 m3 bunker en een trommel van 5.500 mm x 2.200 mm en afvoerbanden met een afwerp hoogte van 3500 mm, zijn het vooral de details die het verschil maken voor de echte zeef specialisten.

Deze S 6000 E van J van Esch is zeer compleet uitgevoerd met als extra’s o.a. een extra verlengde fijne fractie afvoerband, 8- kanaal radiografische afstandsbediening met o.a. auto start-stop functie, 2 zeeftrommels en natuurlijk de herkenbare oranje bedrijfskleur van J v Esch BV voor een uniforme bedrijfsuitstraling.

Lees ook eens het leuke artikel over deze investering op de eigen website van J. van Esch B.V. ; https://www.jvaneschbv.nl/siebotec-6000-trommelzeef/

Binnenkort zullen nog meer Siebotec trommelzeven geleverd gaan worden in bekende bedrijfskleuren waar we u uiteraard van op de hoogte houden.

#recycling#duurzaam#composting#trommelzeef#drumscreen#trommelsieb#grondbank#biomassa#biomass#recyclingtechnology#zeven#screening#siebung#environment#umwelt

doorVan der Spek

Nederlandse primeur on tour

Van der Spek heeft onlangs een nieuwe Turbosol aanhangerbetonpomp van het type TB30 in gebruik genomen. Met deze demomachine wil Van der Spek de Nederlandse markt kennis laten maken met de aanhangerbetonpompen van Turbosol.

Turbosol is een Italiaanse producent van o.a. aanhangerbetonpompen. Deze producten sluiten mooi aan bij het leveringsprogramma van CIFA, waarvoor Van der Spek in Nederland al enige jaren succesvol importeur is.

De maximale capaciteit van de Turbosol TB30 is 30 m³ per uur bij een druk van 80 bar. Door het relatief lage totaalgewicht van 2.500 kg is de TB30 eenvoudig te vervoeren achter een grote bestelbus en daardoor is hij zeer interessant voor de gebruikers in Nederland en België.


De TB30 is standaard uitgevoerd met een elektrische triller op de grill, hydraulisch bedienbare losklep onder in de trechter, claxon en Bosch Rexroth pomp. Naar wens zijn nog diverse opties te monteren, zoals radiografische bediening met toerenregeling, hogedrukreiniger, haspel ten behoeve van de slang voor de hogedrukreiniger, en aluminium deksel op de trechter met werklampen.

Naast deze TB30 zijn ook zwaardere uitvoeringen als stationaire betonpompen leverbaar, de TB50 en de TB70. Een kleinere variant, de Beton Master, werd door Van der Spek Vianen B.V. al eerder uitgeleverd aan FHP Renovaties.


Turbosol betonpompen zijn te leveren met een 4 cilinder Stage V dieselmotor, maar zijn ook in een elektrische variant verkrijgbaar.

Wilt u meer weten over de betonpompen van Turbosol of heeft u interesse in een demo? Neem dan contact op met onze vertegenwoordigers.

doorVan der Spek

PRIMEUR ; BAM Infra neemt eerste elektrisch aangedreven ATC 100S hotbox in bedrijf

De nieuwe ATC 100S heeft een inhoud van 15 ton asfalt. Deze hot box is volledig elektrisch aangedreven, door middel van een batterij-pack en elektromotor word de worm aangedreven.

In plaats van de dieselmotor is gekozen voor een 23 kW batterij-pack die de elektromotor van elektriciteit voorziet. Deze ATC 100S is tevens uitgevoerd met een emulsie sproei installatie die de kleeflaag aanbrengt alvorens de vakken met asfalt te repareren. De emulsie word ook met een elektrische verwarmingsinstallatie verwarmd.

De pomp om de emulsie te kunnen verwerken is tevens elektrisch verwarmd.

In de werkplaats van Van Der Spek Vianen zijn de speciale wensen van deze bijzondere ATC uitgevoerd. Zo is de ATC op een twist lock frame gebouwd wat in eigen beheer is ontwikkeld. Op wens van de gebruikers is er extra werkverlichting en rijverlichting opgebouwd. De ATC 100S Hot box zal ingezet worden voor onderhouds en reparatie werkzaamheden aan het Nederlandse wegennet.

#duurzaam#uwproductieonzezorg

doorVan der Spek

Helmondse Schroothandel voegt Fuchs MHL360F toe aan machinepark.

De Helmondse Schroothandel heeft op haar vestiging in Waalwijk een nieuwe 48 tons  betrouwbare- en zuinige capaciteitsmaker in gebruik genomen. De nieuwe Fuchs MHL360F vervangt na tienduizenden tevreden draaiuren een eveneens door Van der Spek Vianen geleverde Fuchs MHL360D.

Op de locatie in Waalwijk zal de nieuwe Fuchs MHL360F gebroederlijk gaan draaien met een vorige jaar geleverde Fuchs MHL360F. Naast deze Fuchs machines zijn nog diverse andere Fuchsen en een Hyundai laadschop werkzaam op de locaties in Helmond en Waalwijk.

Van haven tot recyclinglocatie is de Fuchs MHL360F bekend om zijn degelijke- ,duurzame-, comfortabele- en veilige karakter dat in het gehele ontwerp naar buiten komt zodat er ieder draaiuur gebruik van kan worden gemaakt. 

De basis van het degelijke ontwerp is te vinden in de uiterste stabiele onderwagen die bij de wielmobiele uitvoering is voorzien van vier stempelpoten op iedere hoek van de onderwagen.

De draaikrans die is voorzien van een dubbele rij lagers is centraal midden op de onderwagen geplaatst zodat de machine stabiel blijft staan tijdens de uit te voeren werkzaamheden.

Een pendelende achteras is standaard en zorgt tijdens het rijden voor juist contact met de ondergrond zelfs als deze niet vlak is.

Op de onderwagen is de bovenwagen geplaatst welke compleet is ontworpen met de op- en overslagwerkzaamheden in gedachten. Hierbij valt de ophanging van de giek direct op, deze is voor op de bovenwagen geplaatst en zeer zwaar- en degelijk uitgevoerd waarbij de staalbouw doorloopt op de gehele bovenwagen. Zowel de ophangingen van de giek als de hefcilinders zijn zo uitgevoerd dat ze tweezijdig worden ondersteund. Vier pennen zorgen dat het krachtenspel optimaal worden opgevangen en verdeeld in de rest van de bovenbouw. Door deze plaatsing van de giek heeft de machinist ook optimaal zicht op de uit te voeren werkzaamheden.

De Fuchs MHL360F is met een rechte giek configuratie geleverd met een bereik van 19,5 meter aan de buitenzijde van de grijper. Het bereik van hart draaikrans tot grijperpen bedraagt 18,0 meter.

Dankzij de duurzame- en zuinige Deutz TCD 7.8 L6 cilinder motor is de Fuchs MHL360F één van de zuinigste machines is de markt. Het gebruik van het vermogen van 190 kW kan middels verschillende programma’s in de besturing door de machinist eenvoudig worden ingesteld zodat altijd de optimale  combinatie wordt gebruikt tussen de motor en het hydraulische systeem met een laag brandstofverbruik als gevolg. De compleet gescheiden koelers voor olie, hydrauliek, koelvloeistof en airco zorgen voor de beste koeling die in de markt beschikbaar is. Door deze optimale koeling draaien de koelvans minder met een laag geluidniveau en brandstofniveau als gevolg. Uiteraard is de motor een Stage-V uitvoering met de laagste emissie uitstoot.

Aan de motor is een uiterst efficiënt hydraulisch systeem van Rexroth gemonteerd dat bestaat uit drie pompen. Twee worden ingezet voor het aansturen van de giek, lepelsteel en grijper waarbij de derde alleen wordt ingezet voor het zwenken van de machine. Door deze opbouw is de machine zeer efficiënt en snel en wordt er weinig brandstof verbruikt. In totaal is 700 liter/min beschikbaar vanuit het hydraulische systeem.

De FOX-cabine die op de Fuchs MHL360F is geplaats is voorzien van alle comfort voor de machinist.

Dankzij de ruime schuifdeur geeft toegang tot de luxe cabine waarin alle functies van de machine optimaal bedient kunnen worden. Natuurlijk is de stoel- en console in te stellen op de wensen van de machinist zodat een ideale zitpositie ontstaat. Standaard heeft de cabine een zichthoogte van 5,8 meter en kan bij de Helmondse Schroothandel ook nog 2,2 meter naar voren worden geplaatst.

Dankzij het zeer ruime onderhouds- en werkplatform op de bovenwagen kan de machinist zeer veilig en eenvoudig zijn werkzaamheden uitvoeren. Er kunnen geen onveilige situaties ontstaan door op de bovenwagen te hoeven klimmen voor o.a. tank- en controle werkzaamheden. Aan de rechterzijde is een uitklapbare toegangstrap die toegang geeft naar het bordes.

Helmondse Schroothandel B.V.

Met inmiddels de derde generatie aan het roer is de Helmondse Schroothandel uitgegroeid van een lokale inzamelaar en opkoper van oud metaal, tot een toonaangevend bedrijf in de markt van de metaalrecycling en is actief in Nederland, België en Duitsland.

Enerzijds wordt staalschroot en non-ferro metaal dat vrijkomt bij sloopwerken en industriële bedrijven verzamelt met eigen logistiek materieel. Anderzijds wordt veel materiaal door zowel particulieren, handelaren, midden- kleinbedrijf als bouw en industrie aangeleverd op hun werven in Helmond en Waalwijk.

Beide vestigingen zijn uitgerust met de modernste middelen die voor de inzameling, verwerking en afvoer van gecertificeerde producten nodig zijn en tevens zijn beide vestigingen ingericht volgens de meest recente Europese richtlijnen op het gebied van milieu en omgeving. In Waalwijk heeft de locatie een eigen kade waarop schepen geladen en gelost kunnen worden.

doorVan der Spek

De nieuwe Hyundai HX260E Electric compleet in beeld bij GMB.

Bij GMB is deze geheel elektrisch aangedreven Hyundai direct in bedrijf genomen op de dijkversterking Gorinchem-Waardenburg waar hij laat zien wat de duurzame toekomst gaat worden, een emissievrije bouwplaats.

#uwproductieonzezorg #duurzaam #samenwerking