22 maart 2023 hebben de Hyundai aandeelhouders de branding-wijziging van Hyundai Construction Equipment, naar HD Hyundai Construction Equipment goedgekeurd, inclusief de wijziging van de driehoek naar het voorwaarts teken, waarbij de merknaam HYUNDAI blijft.
Het voorwaarts teken, symboliseert de ontwikkeling, welke het bedrijft maakt. De kleur verwijst naar een duurzamere, groenere toekomst.
HD staat voor: Human Dreams, duidend op Hyundai’s visie voor een betere toekomst, middels innovatie, geïntegreerde technologieën en snelle digitalisering. Tevens verwijst het naar Human Dynamics, welke de droom laat uitkomen, door integratie van industriële oplossingen, robotica en Artificial Intelligence.
Een uitgebreide reportage van Hyundai over hun branding:
Hier de online weergave van de merkidentiteit van HYUNDAI:
Hyundai Construction Equipment heeft twee knikdumpermodellen geïntroduceerd in haar groeiende lijn van zware grondverzetmachines. De HA30A en HA45A hebben een nominaal laadvermogen van respectievelijk 28 ton en 41 ton, en vormen daarmee een ideale dumpercombinatie voor de grotere graafmachines en wielladers van Hyundai. Deze machines zijn de eerste zichtbare samenwerking sinds de overname van Doosan door Hyundai.
De nieuwe Hyundai HA30A en HA45A knikdumpers zijn de meest recente aanwinsten in ons aanbod aan zwaar materieel en vormen de perfecte aanvulling op de andere machines uit onze A-serie.
Ontdek hoe grotere wendbaarheid, stabiliteit, comfort, gebruiksvriendelijke joysticks en schakelaars en een lage cost of ownership van deze ADT’s de ultieme machines maken voor al uw taken op het gebied van de winning van delfstoffen en grondverzet.
De HA30A en HA45A hebben een nominaal laadvermogen van respectievelijk 28 ton en 41 ton en vormen daarmee een ideale dumpercombinatie voor de grotere graafmachines en wielladers van Hyundai.
Een permanente 6-wielaandrijving, tandemassen achter en een voorgemonteerde draairing zorgen voor een gelijkmatige verdeling van het vermogen en gewicht, terwijl het schuin aflopende achterframe belastingen naar de voorkant van de dumper leidt voor extra tractie en stabiliteit op moeilijk terrein.
In combinatie met een voorgemonteerd differentieel staan het achterframe en het ontwerp van de carrosserie garant voor een compacte machine, de kleinste draaicirkel in de sector en een uitmuntende stabiliteit.
Laadvermogen
Capaciteit
Max. vermogen
Max. koppel
28 ton
17,8 m³
276 kW
1876 Nm
Laadvermogen
Capaciteit
Max. vermogen
Max. koppel
41 ton
26 m³
368 kW
2476 Nm
Van der Spek Vianen heeft wederom een nieuwe Bell B30E geleverd aan Sagro. Door de goede ervaringen die Sagro met diverse Bell dumpers heeft opgedaan de afgelopen jaren was de keuze voor een nieuwe Bell geleverd door Van der Spek een weloverwogen keuze.
De nieuwe Bell B30E heeft vele voordelen waarmee hij zich onderscheid in de markt. Eén van deze voordelen die gelijk voor een ieder interessant is en direct voordeel brengt is het brandstofverbruik van deze dumper die voorzien is van de nieuwe Mercedes Benz Tier IV final motoren. Met een bedrijfsgewicht van net 20 ton is de Bell B30E aanzienlijk lichter dan de concurrentie wat een voordeel brengt dat deze tonnen niet met iedere rit meegenomen hoeven te worden met brandstofbesparing als resultaat. Wat nog belangrijk is dat het grootste gewichtsvoordeel in de voorwagen zit waardoor de machines veel gemakkelijker over slechtere bodem kunnen rijden zonder er door heen te zakken.
Doordat de nieuwe Bell B30E is voorzien zijn van bredere 750/65R25 banden wordt het mogelijk in zeer moeilijk begaanbaar terrein zonder problemen te kunnen rijden. Uiteraard heeft deze lichtere bouwwijze van het dumper- chassis uit hoogwaardige staalsoorten geen invloed op de te vervoeren tonnen, een Bell B30E vervoert net zoveel als de concullega’s alleen tegen een lager kostprijs per ton.
Voor de aandrijving van de Bell B30E zorgt de nieuwste Mercedes-Benz OM936LA motor, deze 6-cilinder motor met een inhoud van 7.7 liter zorgt voor een vermogen van 246kW bij 2.200 toeren. Uiteraard voldoet deze motor aan de nieuwste en zwaarste Tier IV final emissie-eisen. Op de motor is standaard een motorrem geïnstalleerd. De Mercedes motoren zijn voorzien van de nieuwste Blue@advantage® technieken ; een SCR-katalysator zorgt in combinatie met AdBlue® dat de uitstoot van de Bell B30E’s voldoen aan de zware Tier IV final eisen zonder dat de machine moet regenereren wat zorgt voor extra brandstofverbruik en niet gewenste stilstanden zoals bij machines die zijn voorzien van roetfilters. De elektronische geregelde ventilator op de machine zorgt als benodigd voor extra koelcapaciteit.
De standaard gemonteerde retarders op de Bell dumpers zorgen dat de dumper als gewenst automatisch afremt zodra de machinist snelheid verminderd of als de machine heuvel- of bergafwaarts gaat. Door het gebruik van de retarder zijn de onderhouds- en reparatiekosten aan het remsysteem van de Bell dumpers uitzonderlijk laag. De machinist kan afhankelijk van de werkzaamheden zelf de instellingen van de retarder regelen zodat deze optimaal zijn werk kan doen. In totaal kan de motorrem samen met de retarder maximaal 588 kW remvermogen leveren! Aan de motor is een Allison 3500 PR automatische versnellingsbak geplaatst welke 6 versnellingen voorruit heeft en 1 versnelling achteruit. Deze Allison transmissie is “zelflerend” zodat deze optimaal kan schakelen na gelang de inzet waarin de Bell wordt ingezet.
Om al deze moderne technieken optimaal aan te sturen is de Bell B30E standaard voorzien van een weegsysteem dat zorgt voor de juiste informatie over de belading van de machine zodat de motor en versnellingsbak de optimale instellingen kunnen gebruiken. Tevens kan eenvoudig worden gemonitord hoe productief de machine wordt ingezet met meldingen van de cyclussen en vervoerde tonnen en verbruikte brandstof.
Voor het overbrengen van de krachten van de motor en versnellingsbak naar de assen is een Bell VGR verdeler gemonteerd die standaard 2/3 van de kracht overbrengt naar de achterassen en 1/3 naar de vooras zodat de krachten geheel verdeeld worden over het te transporteren gewicht. Als er slip wordt geconstateerd zorgt een automatische schakeling in de verdeler voor een vaste verhouding van 1-1 tussen de voor- en achterassen. Deze schakeling kan ook eenvoudig door de machinist worden bediend.
De Limited slip differentiëlen zorgen voor een optimale overbrenging van de aandrijfkrachten naar de wielen die de meeste grip hebben als benodigd. In de Bell B18 assen met planetaire aandrijving die onder de Bell B30E is gemonteerd worden standaard natte schijfremmen gemonteerd. Deze remmen zijn zeer onderhoudsvriendelijk en hebben een zeer lange levensduur. Het “natte” systeem heeft ca. 20% meer remvermogen dan “droge” remmen. Doordat de remmen volledig in de assen zijn geplaatst is geen risico van vervuiling bij het werken in zeer zware en natte omgevingen. De handrem is lucht bekrachtigd en wordt automatisch en veilig ingeschakeld zodra de machine in neutraal wordt gezet. Vanuit de ruime stille luxe comfortabele cabine kan de machinist alle functies eenvoudig bedienen.
De in vele standen verstelbare stoel is uiteraard lucht geveerd en kan doordat de stuurkolom ook is te verstellen optimaal worden geplaatst voor een juiste werkpositie. Het instrumentarium zorgt voor alle informatie die benodigd is om de machine juist te kunnen bedienen. Via het ergonomische geplaatste bedieningspaneel kan de machinist alle functies van de machine bedienen; de keuze van versnellingen, het gebruik van de sperren, op welke wijze de bak wel- of niet moet kiep e.d
De nieuwe Bell B30E van Sagro is uitgevoerd met hydraulische vering op de vooras wat zorgdraagt voor een optimaal comfort van de machinist. Tevens wordt door deze vering overbodige bewegingen van de rest van de machine tegengegaan wat veiliger is en minder slijtage van delen als gevolg. Doordat de machine zeer goed toegankelijk is voor dagelijks onderhoud kan dit eenvoudig en veilig worden uitgevoerd. Via de ruime loopruimten aan beide zijkanten van de grote opklapbare motorkap zijn alle filters en niveaus goed te controleren en als benodigd bij te vullen, schoon te maken of te wisselen. Standaard zijn op de Bell’s vergrendelingen gemonteerd om de bak, cabine en knikpunt te vergrendelen bij onderhoudswerkzaamheden zodat deze geheel veilig kunnen worden uitgevoerd.
Sagro : Sagro is van een lokaal aannemingsbedrijf in de jaren ’60 door productontwikkelingen, specialisaties en overnames uitgegroeid tot een Multi disciplinaire onderneming die op dit moment met meer dan 250 medewerkers actief is op vele werkterreinen, waarbij logistiek een centrale rol speelt. De kracht van Sagro is meedenken met haar opdrachtgevers en het bieden van totaaloplossingen. Ze zijn o.a. actief op de volgende werkgebieden ; infrastructuur, milieuadvisering, sloopwerken, asbestverwijdering, bodem(water)saneringen, recycling, transportwerkzaamheden, en op-en overslag activiteiten .
Sagro opereert slagvaardig en veilig, met veel aandacht voor kwaliteit en milieu. De platte organisatie van Sagro en het feit dat ze beschikken over een eigen, goed onderhouden machinepark, maakt dat ze snel en flexibel kunnen reageren op verzoeken van hun opdrachtgevers.
Het door Van der Spek Vianen gevoerde Bell heeft onlangs de nieuwe Bell B30E 4×4 geïntroduceerd welke naast de standaard Bell B30E met 6×6 aandrijving leverbaar wordt.
Bell B30E 4×4 bij Van der Spek
De nieuwe Bell 4×4’s die uniek zijn worden ingezet in plaats van starre- en 3-assige knikdumpers. Wat de nieuwe Bell 4×4’s zo uniek maakt is het compleet nieuwe bouwconcept waarbij naast twee assen met 4×4 aandrijving ook een knippunt gebruikt om de machine zeer wendbaar en stabiel te maken.
Na de Bell B60E 4×4 met een bakinhoud van 42.5M³ en een laadvermogen van 55 ton introduceert Bell nu de Bell B30E 4×4 met een bakinhoud van 18M³ en een laadvermogen van 28 ton.
De nieuwe Bell B30E 4×4 vind zijn inzet waar de ondergrond het toe laat om met hogere bodembelasting te werken. Tevens is het een groot voordeel dat bij rangeren er een beduidend korter draaicirkel benodigd is. De bandenslijtage is uiteraard minder doordat er geen tussen-as is die kan wringen om hardere ondergronden bij scherpe bochten en korte op- en overslagwerk.
Voor de Bell B30E is een compleet nieuwe bak ontworpen met een vlakke bodem, groot voordeel is dat bij een gelijke kiephoek de bak en het zwaartepunt lager blijven en dus veiliger gekiept kan worden. Door kortere kiepcilinders wordt de kieptijd aanzienlijk verminderd.
Om de machine met een volle bak van 28 ton lading effent te laten rijden is de B30E net als zijn broer de Bell B30E 6×6 voorzien van een 6 cilinder Mercedes-Benz motor met 329pk. Het maximale koppel van 1.300 Nm wordt al bereikt bij 1.150 r.p.m. waardoor een zeer laag brandstofverbruik gegarandeerd is. Uiteraard voldoet de machine aan de nieuwste Tier IV emissie-eisen. De motor met een inhoud van 7.7 liter heeft is voorzien van het “Blue@dvantage™” systeem waarmee de motor zijn optimale werk kan doen en de waarbij geproduceerde uitlaatgassen worden gereinigd door het toevoegen van Ad-Blue in de het uitlaatsysteem.
De standaard gemonteerde retarder op de Bell B30E zorgt dat de dumper als gewenst automatisch afremt zodra de machinist snelheid verminderd of als de machine heuvel- of bergafwaarts gaat. Door het gebruik van de retarder zijn de onderhouds- en reparatiekosten aan het remsysteem van de Bell dumpers uitzonderlijk laag. De machinist kan afhankelijk van de werkzaamheden zelf de instellingen van de retarder regelen zodat deze optimaal zijn werk kan doen. In totaal kan de motorrem samen met de retarder maximaal 788 pk remvermogen leveren!
Aan de motor is een Allison 3500 PR OS automatische versnellingsbak geplaatst welke 6 versnellingen voorruit heeft en 1 versnelling achteruit. Deze Allison transmissie is “zelflerend” zodat deze optimaal kan schakelen na gelang de inzet waarin de Bell wordt ingezet.
Om al deze moderne technieken optimaal aan te sturen is de Bell B30E 4×4 standaard voorzien van een weegsysteem dat zorgt voor de juiste informatie over de belading van de machine zodat de motor en versnellingsbak de optimale instellingen kunnen gebruiken. Tevens kan eenvoudig worden gemonitord hoe productief de machine wordt ingezet met meldingen van de cyclussen en vervoerde tonnen en verbruikte brandstof. Deze informatie kan ook op afstand worden uitgelezen via het Bell Fleetm@tic systeem.
Voor het overbrengen van de krachten van de motor en versnellingsbak naar de assen is een Bell VGR 10000 verdeler gemonteerd die standaard 2/3 van de kracht overbrengt naar de achteras en 1/3 naar de vooras zodat de krachten geheel verdeeld worden over het te transporteren gewicht.
Als er slip wordt geconstateerd zorgt een automatische schakeling in de verdeler voor een vaste verhouding van 1-1 tussen de voor- en achteras. Deze schakeling kan ook eenvoudig door de machinist worden bediend. De Limited slip differentiëlen zorgen voor een optimale overbrenging van de aandrijfkrachten naar de wielen die de meeste grip hebben als benodigd.
In de Bell 18T vooras en Bell 36T achteras met planetaire aandrijving die onder de Bell B30E 4×4’s zijn gemonteerd worden standaard natte schijfremmen gemonteerd. Deze remmen zijn zeer onderhoudsvriendelijk en hebben een zeer lange levensduur. Het “natte” systeem heeft ca. 20{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} meer remvermogen dan “droge” remmen. Doordat de remmen volledig in de assen zijn geplaatst is geen risico van vervuiling bij het werken in zeer zware en natte omgevingen.
Vanuit de ruime stille luxe comfortabele cabine kan de machinist alle functies eenvoudig bedienen.
De in vele standen verstelbare stoel is uiteraard lucht geveerd en kan doordat de stuurkolom ook is te verstellen optimaal worden geplaatst voor een juiste werkpositie. Het instrumentarium zorgt voor alle informatie die benodigd is om de machine juist te kunnen bedienen. Via het ergonomische geplaatste bedieningspaneel kan de machinist alle functies van de machine bedienen; de keuze van versnellingen, het gebruik van de sperren, op welke wijze de bak wel- of niet moet kiep e.d.
Datum: 18-dec-17
Onlangs heeft Van der Spek twee nieuwe 43 tons Bell B60E’s geleverd aan Te Kloeze Bruyl die ze gaat inzetten voor op- en overslagwerk in een groeve waar ze alle logistiek uitvoeren voor één van hun klanten.
Datum: 16-nov-17
Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Bell B30E geleverd aan Oskam Verhuur & Grondverzet B.V. in Moordrecht. Na een uitgebreide demo was de keuze voor een Bell B30E een weloverwogen keuze.
De nieuwe Bell B30E heeft vele voordelen waarmee hij zich onderscheid in de markt. Eén van deze voordelen die gelijk voor een ieder interessant is en direct voordeel brengt is het brandstofverbruik van deze dumper die voorzien is van de nieuwe Mercedes Benz Tier IV final motoren.
Met een bedrijfsgewicht van net 20 ton is de Bell B30E aanzienlijk lichter dan de concurrentie wat een voordeel brengt dat deze tonnen niet met iedere rit meegenomen hoeven te worden met brandstofbesparing als resultaat. Wat nog belangrijk is dat het grootste gewichtsvoordeel in de voorwagen zit waardoor de machines veel gemakkelijker over slechtere bodem kunnen rijden zonder er door heen te zakken. Doordat de nieuwe Bell B30E is voorzien zijn van bredere 750/65R25 banden wordt het mogelijk in zeer moeilijk begaanbaar terrein zonder problemen te kunnen rijden. Uiteraard heeft deze lichtere bouwwijze van het dumper- chassis uit hoogwaardige staalsoorten geen invloed op de te vervoeren tonnen, een Bell B30E vervoert net zoveel als de concullega’s alleen tegen een lager kostprijs per ton.
Voor de aandrijving van de Bell B30E zorgt de nieuwste Mercedes-Benz OM936LA motor, deze 6-cilinder motor met een inhoud van 7.7 liter zorgt voor een vermogen van 246kW bij 2.200 toeren. Uiteraard voldoet deze motor aan de nieuwste en zwaarste Tier IV final emissie-eisen. Op de motor is standaard een motorrem geïnstalleerd.
De Mercedes motoren zijn voorzien van de nieuwste Blue@advantage® technieken ; een SCR-katalysator zorgt in combinatie met AdBlue® dat de uitstoot van de Bell B30E’s voldoen aan de zware Tier IV final eisen zonder dat de machine moet regenereren wat zorgt voor extra brandstofverbruik en niet gewenste stilstanden zoals bij machines die zijn voorzien van roetfilters. De elektronische geregelde ventilator op de machine zorgt als benodigd voor extra koelcapaciteit.
De standaard gemonteerde retarders op de Bell dumpers zorgen dat de dumper als gewenst automatisch afremt zodra de machinist snelheid verminderd of als de machine heuvel- of bergafwaarts gaat. Door het gebruik van de retarder zijn de onderhouds- en reparatiekosten aan het remsysteem van de Bell dumpers uitzonderlijk laag. De machinist kan afhankelijk van de werkzaamheden zelf de instellingen van de retarder regelen zodat deze optimaal zijn werk kan doen. In totaal kan de motorrem samen met de retarder maximaal 588 kW remvermogen leveren!
Aan de motor is een Allison 3500 PR automatische versnellingsbak geplaatst welke 6 versnellingen voorruit heeft en 1 versnelling achteruit. Deze Allison transmissie is “zelflerend” zodat deze optimaal kan schakelen na gelang de inzet waarin de Bell wordt ingezet.
Om al deze moderne technieken optimaal aan te sturen is de Bell B30E standaard voorzien van een weegsysteem dat zorgt voor de juiste informatie over de belading van de machine zodat de motor en versnellingsbak de optimale instellingen kunnen gebruiken. Tevens kan eenvoudig worden gemonitord hoe productief de machine wordt ingezet met meldingen van de cyclussen en vervoerde tonnen en verbruikte brandstof.
Voor het overbrengen van de krachten van de motor en versnellingsbak naar de assen is een Bell VGR verdeler gemonteerd die standaard 2/3 van de kracht overbrengt naar de achterassen en 1/3 naar de vooras zodat de krachten geheel verdeeld worden over het te transporteren gewicht.
Als er slip wordt geconstateerd zorgt een automatische schakeling in de verdeler voor een vaste verhouding van 1-1 tussen de voor- en achterassen. Deze schakeling kan ook eenvoudig door de machinist worden bediend. De Limited slip differentiëlen zorgen voor een optimale overbrenging van de aandrijfkrachten naar de wielen die de meeste grip hebben als benodigd.
In de Bell B18 assen met planetaire aandrijving die onder de Bell B30E is gemonteerd worden standaard natte schijfremmen gemonteerd. Deze remmen zijn zeer onderhoudsvriendelijk en hebben een zeer lange levensduur. Het “natte” systeem heeft ca. 20{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} meer remvermogen dan “droge” remmen. Doordat de remmen volledig in de assen zijn geplaatst is geen risico van vervuiling bij het werken in zeer zware en natte omgevingen. De handrem is lucht bekrachtigd en wordt automatisch en veilig ingeschakeld zodra de machine in neutraal wordt gezet.
Vanuit de ruime stille luxe comfortabele cabine kan de machinist alle functies eenvoudig bedienen. De in vele standen verstelbare stoel is uiteraard lucht geveerd en kan doordat de stuurkolom ook is te verstellen optimaal worden geplaatst voor een juiste werkpositie. Het instrumentarium zorgt voor alle informatie die benodigd is om de machine juist te kunnen bedienen. Via het ergonomische geplaatste bedieningspaneel kan de machinist alle functies van de machine bedienen; de keuze van versnellingen, het gebruik van de sperren, op welke wijze de bak wel- of niet moet kiep e.d
De nieuwe Bell B30E van Oskam is uitgevoerd met hydraulische vering op de vooras wat zorgdraagt voor een optimaal comfort van de machinist. Tevens wordt door deze vering overbodige bewegingen van de rest van de machine tegengegaan wat veiliger is en minder slijtage van delen als gevolg.
Doordat de machine zeer goed toegankelijk is voor dagelijks onderhoud kan dit eenvoudig en veilig worden uitgevoerd. Via de ruime loopruimten aan beide zijkanten van de grote opklapbare motorkap zijn alle filters en niveaus goed te controleren en als benodigd bij te vullen, schoon te maken of te wisselen. Standaard zijn op de Bell’s vergrendelingen gemonteerd om de bak, cabine en knikpunt te vergrendelen bij onderhoudswerkzaamheden zodat deze geheel veilig kunnen worden uitgevoerd.
Sinds begin jaren ’90 is Oskam BV actief in het agrarisch loonwerk en de grondverzet. Het bedrijf is in de jaren na de oprichting sterk gegroeid en hiermee een serieuze speler in de grondverzet branche geworden. Dagelijks draaien er veel machines waaronder; kranen, shovels, trekkers, vrachtwagens en knikdumpers. Dit machinepark wordt bestuurd door een groep enthousiaste en vakkundige medewerkers.
Datum: 12-mrt-17
Afgelopen maanden zijn er, en de komende maanden worden er door Van der Spek Vianen vele zware machine geleverd aan Kloeze Bruyl. In korte tijd zijn er twee Bell B50E dumpers, twee Hyundai HL980’s laadschoppen en twee Hyundai HX520 rupsgraafmachines afgeleverd aan de specialist in groot grondverzet Kloeze Bruyl (KB).
Kloeze Bruyl, gestart in te Terborg in 1993, is 1999 begonnen met het aannemen van opdrachten in Duitsland. Als gevolg daarvan hebben ze in 2010 een nieuwe vestiging in gebruik genomen in Rees, net over de grens bij Arnhem. Naast een ruim opgezet kantoor van waaruit ondersteuning van de uitvoering plaatsvindt, is er een zeer moderne werkplaats gerealiseerd. Ze zijn actief in de volgende grondverzet sectoren: infra, mijnbouw, natuurbouw, waterbouw en het zeven en breken van vele materiaalstromen.
In 2013 zijn de eerste machines door Van der Spek Vianen aan Kloeze Bruyl geleverd. Hierbij ging het om een levering van vier Bell dumpers. De opgedane ervaring met niet alleen de Bell dumpers maar ook het partnership dat Van der Spek met haar klanten heeft, heeft er toe bijgedragen dat nu ook vele andere machines hun weg hebben gevonden naar Kloeze Bruyl. Waar eerst andere wereldmerken bij Kloeze Bruyl het werk uitvoerden, zijn nu nog meer Bell dumpers, Hyundai laadschoppen en Hyundai graafmachines die de dienst uitmaken en zorgdragen dat de gewenste producties behaald worden.
Voor de service en support van de machines is een optimale samenwerking tussen zowel de technische dienst van Van der Spek Vianen als Kloeze Bruyl ontstaan, zodat deze zo optimaal en efficiënt mogelijk kan worden uitgevoerd.
Bell B50E
Op de Open Dagen in Vianen was al één van deze giganten te zien die klaar stond voor levering aan KB. Nu, drie maanden later, zijn twee Bell B50E’s actief in één van de groeves waar KB alle logistieke werkzaamheden uitvoert.
De gehele bouwwijze van de nieuwe Bell B50E is gemaakt om zo veel mogelijk te kunnen transporteren met het laagste brandstofverbruik- en kostprijs per ton. Door gebruik te maken van zeer hoogwaardige en lichte metalen in het chassis is de Bell B50E met zijn gewicht van 35.3000 kg ten opzichte van de concurrentie ruim 3 ton 4 ton lichter. Door deze grote gewichtsbesparing die de machine gedurende zijn lange leven niet iedere rit hoeft mee te nemen wordt er een grote hoeveelheid brandstof bespaard.
Naast het lage eigen gewicht is de Bell B50E voorzien van de nieuwste Mercedes motor. In de B50E is dit een OM 473 LA 6-cilinder dieselmotor die voldoet aan de nieuwste emissie-eisen om ook hier het maximale rendement en daarbij behorende zeer lager brandstofverbruik te behalen. De motor, met een inhoud van 15.6 liter, heeft een vermogen van 577 pk en is voorzien van het “Blue@dvantage™” systeem, waarmee de motor zijn optimale werk kan doen en de waarbij geproduceerde uitlaatgassen worden gereinigd door het toevoegen van Ad-Blue in de het uitlaatsysteem. Hierdoor is de nieuwe Bell B50E nog weer 15{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} zuiniger dan zijn al zeer zuinige voorganger de Bell B50D.
De standaard gemonteerde retarder op de Bell B50E zorgt ervoor dat de dumper wanneer gewenst automatisch afremt zodra de machinist snelheid vermindert of als de machine heuvel- of bergafwaarts gaat. Door het gebruik van de retarder zijn de onderhouds- en reparatiekosten aan het remsysteem van de Bell dumpers uitzonderlijk laag. De machinist kan afhankelijk van de werkzaamheden zelf de instellingen van de retarder regelen, zodat deze optimaal zijn werk kan doen. In totaal kan de motorrem samen met de retarder maximaal 1.291 pk remvermogen leveren!
Aan de motor is een Allison 4800 ORS automatische versnellingsbak geplaatst die 7 versnellingen vooruit heeft en 1 versnelling achteruit. Deze Allison transmissie is “zelflerend”, zodat deze optimaal kan schakelen al naar gelang de inzet waarin de Bell wordt ingezet.
Om al deze moderne technieken optimaal aan te sturen is de Bell B50E standaard voorzien van een weegsysteem dat zorgt voor de juiste informatie over de belading van de machine, zodat de motor en versnellingsbak de optimale instellingen kunnen gebruiken. Tevens kan eenvoudig worden gemonitord hoe productief de machine wordt ingezet met meldingen van de cyclussen en vervoerde tonnen en verbruikte brandstof. Deze informatie kan ook op afstand worden uitgelezen via het Bell Fleetm@tic systeem.
Voor het overbrengen van de krachten van de motor en versnellingsbak naar de assen is een Bell VGR verdeler gemonteerd die standaard 2/3 van de kracht overbrengt naar de achterassen en 1/3 naar de vooras, zodat de krachten geheel verdeeld worden over het te transporteren gewicht.
Als er slip wordt geconstateerd zorgt een automatische schakeling in de verdeler voor een vaste verhouding van 1-1 tussen de voor- en achterassen. Deze schakeling kan ook eenvoudig door de machinist worden bediend. De Limited slip differentiëlen zorgen voor een optimale overbrenging van de aandrijfkrachten naar de wielen die de meeste grip hebben als benodigd.
In de Bell 30T assen met planetaire aandrijving die onder de Bell B50E’s zijn gemonteerd worden standaard natte schijfremmen gemonteerd. Deze remmen zijn zeer onderhoudsvriendelijk en hebben een zeer lange levensduur. Het “natte” systeem heeft ca. 20{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} meer remvermogen dan “droge” remmen. Doordat de remmen volledig in de assen zijn geplaatst is geen risico van vervuiling bij het werken in zeer zware en natte omgevingen. De handrem is lucht bekrachtigd en wordt automatisch en veilig ingeschakeld zodra de machine in neutraal wordt gezet.
Vanuit de ruime, stille, luxe, comfortabele cabine kan de machinist alle functies eenvoudig bedienen. De in vele standen verstelbare stoel is uiteraard luchtgeveerd en kan doordat de stuurkolom ook is te verstellen optimaal worden geplaatst voor een juiste werkpositie. Het instrumentarium zorgt voor alle informatie die nodig is om de machine juist te kunnen bedienen. Via het ergonomische geplaatste bedieningspaneel kan de machinist alle functies van de machine bedienen; de keuze van versnellingen, het gebruik van de sperren, op welke wijze de bak wel- of niet moet kiep e.d.
De nieuwe Bell B50E’s van Kloeze Bruyl zijn uitgevoerd met hydraulische vering op de voorassen, wat zorgdraagt voor een optimaal comfort van de machinist. Tevens wordt door deze vering overbodige bewegingen van de rest van de machine tegengegaan wat veiliger is en minder slijtage van delen als gevolg.
Doordat de machine zeer goed toegankelijk is voor dagelijks onderhoud kan dit eenvoudig en veilig worden uitgevoerd. Via de ruime loopruimten aan beide zijkanten van de grote opklapbare motorkap zijn alle filters en niveaus goed te controleren en als benodigd bij te vullen, schoon te maken of te wisselen. Standaard zijn op de Bell’s vergrendelingen gemonteerd om de bak, cabine en knikpunt te vergrendelen bij onderhoudswerkzaamheden zodat deze geheel veilig kunnen worden uitgevoerd.
Hyundai HX520L
Naast de twee Bell B50E’s zijn ook in korte tijd twee nieuwe Hyundai HX520L’s in bedrijf gesteld bij Kloeze Bruyl voor het op- en overslaan van grote hoeveelheden grond en het beladen van breek- en zeefinstallaties. Met hun gewicht van de 54 ton zijn de nieuwe HX520L de zwaarste machines van de HX-graafmachinelijn op dit moment.
De nieuwe Hyundai HX520L is voorzien van een zeer zuinige Scania DC13 084A 6-cilinder motor met een vermogen van 450 pk. Deze motor heeft geen kostenverhogend roetfilter, de Tier IV final emissie eisen worden behaald met een DOC-katalysator in combinatie met Ad-Blue die onderhoudsvrij is. De motor regenereert dus niet actief, waarmee extra brandstof en kosten bespaard worden.
Met een giekconfiguratie van de 7.060 mm lange giek en 3.380 mm lepelsteel hebben de machines een groot bereik en kunnen ze toch zeer eenvoudig op transport. De originele Hyundai HD-rotsbak met een inhoud van 3.200 liter is vast opgehangen aan de machine. De onderwagen is mechanisch verstelbaar om als gewenst de transportbreedte aan te passen.
Standaard is de nieuwe HX-serie, en dus ook de machines van Kloeze Bruyl, voorzien van een uniek 4-camerasysteem. Hyundai noemt dit systeem AAVM, wat staat voor All Around View Monitor. De vier camera’s zijn voor-, achter- en op de zijkanten van de machine geplaatst. Op de grote display kan gekozen worden voor vier verschillende beelden. Maar het unieke aan dit AAVM-systeem is dat de computer met de input van de camera’s een bovenaanzicht berekent. Op de display ziet de machinist zijn eigen machine van bovenaf en hij kan dus goed bekijken of er zich obstakels in zijn draaibereik bevinden. In combinatie met MOD (Moving Object Detection) herkent het systeem automatisch of er zich personen binnen het draaibereik bevinden en waarschuwt direct de machinist.
Optioneel brede treeplanken aan beide zijden over de gehele lengte van de graafmachine zorgen ervoor dat de machinist altijd veilig rond de machine kan ongeacht de ondergrond waar hij staat. Tevens is de machine van KB uitgevoerd met een centrale smeering, zodat de machine altijd optimaal wordt gesmeerd. Extra werkverlichting draagt zorg voor een veilige werkomgeving bij het werken in de vroeg- en late uren.
Hyundai HL980
Naast de zwaarste rupskranen zijn ook twee nieuwe Hyundai 31-tons HL980 laadschoppen geleverd die de zwaarste zijn uit de nieuwe HL-serie.
Net als de Hyundai HX520L’s zijn ook de nieuwe Hyundai HL980’s voorzien van een zeer zuinige Scania DC13 084A 6-cilinder motoren. In de HL980 levert hij een vermogen van 380 pk. Ook deze motor heeft geen kostenverhogend roetfilter. De Tier IV final emissie eisen-worden behaald met een DOC-katalysator in combinatie met Ad-Blue die onderhoudsvrij is.
De nieuwe HL980’s van Kloeze Bruyl zijn voorzien van extra zware HD-assen, waarbij ze zijn uitgevoerd met aangepaste en verzwaarde planetaire aandrijvingen en rempakketten.
Tevens is ervoor gekozen om de assen te voorzien van as-koeling, wat bij Hyundai echt een koelsysteem is met een geheel gesloten olieflows, pompen en losse koelers.
Om zonder problemen in de zware omstandigheden zijn werk te kunnen uitvoeren en schades aan de banden tot een minimum te beperken zijn de machines voorzien van L5 banden en worden afhankelijk van de inzet voorzien van kettingen om het loopvlak.
De machinisten kunnnen op het 7” kleurendisplay met touchscreen eenvoudig kiezen tussen de verschillende werkniveaus van de motor, waarmee altijd het gewenste vermogen beschikbaar is voor de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden.
Tevens kan in één oogopslag gezien worden welke instellingen actief zijn voor de transmissie en aandrijvingen, zodat hij als gewenst deze snel en efficiënt kan wisselen om zo efficiënt mogelijk te werken. Evenals de werkniveau’s van de motor kan de machinist zeer eenvoudig drie werkstanden kiezen voor de transmissie, waarmee de machine altijd zijn optimale instelling paraat heeft. Om hem helemaal op het werk te kunnen afstellen is er ook nog keuze voor het “clutch-cut-off” moment waarbij wordt ingesteld op welke moment de aandrijving wordt losgekoppeld als het rempedaal wordt gebruikt.
De vergrote cabine op de HL-serie is één van de stilste op de markt en is uiteraard voorzien van alle gemakken zoals een in vele posities te verstellen stoel met armsteunen, zodat de ideale zitpositie voor de machinist kan worden gerealiseerd.
Datum: 25-sep-16
Van der Spek Vianen meldt met trots dat er weer een nieuwe Bell dumper is geleverd aan De Boer Bergum. Net als in 2014 is er weer een nieuwe Bell B25E geleverd, wat het totaal aantal Bell dumpers bij De Boer brengt op 7 stuks.
De Boer Bergum: specialist in kraanverhuur en grondverzet
Het logo HdB staat voor drie generaties De Boer. De Boer Burgum BV is gestart in 1946 door pake Heinze de Boer, opgevolgd door zijn zoon Harry de Boer. En inmiddels is de derde generatie aan het roer, onder leiding van Heinze de Boer. De Boer Burgum BV heeft zich inmiddels gespecialiseerd in kraanverhuur en grondverzet en werkt voor grote aannemers in grond-, weg- en waterbouw, maar ook voor hoveniers en particulieren als het gaat om grondverzet voor tuinen, opritten, etc.
Bell B25E
Door gebruik te maken van zeer hoogwaardige en lichte metalen in het chassis is de Bell B25E met zijn gewicht van 18.700 kg ten opzichte van de concurrentie ruim 3 tot 4 ton lichter. Door deze grote gewichtsbesparing die de machine gedurende zijn lange leven niet iedere rit hoeft mee hoeft te nemen, wordt een grote hoeveelheid brandstof bespaard. Daarnaast is het grote voordeel dat door zijn lage eigen gewicht de Bell kan worden ingezet op zeer slechte ondergronden zonder er “door heen te zakken” zoals men het noemt als de machine wegzakt in de ondergrond.
De Bell B25E is voorzien van de nieuwste Mercedes OM 926 LA 6-cilinder dieselmotor die voldoet aan de nieuwste emissie-eisen, om ook hier het maximale rendement en daarbij behorende zeer lage brandstofverbruik te behalen. De motor met een inhoud van 6,37 liter heeft een vermogen van 282 pk en is voorzien van het “Blue@dvantage™” systeem, waarmee de motor zijn optimale werk kan doen en waarbij de geproduceerde uitlaatgassen worden gereinigd door het toevoegen van Ad-Blue in de het uitlaatsysteem. Hierdoor is de nieuwe Bell B25E nog weer 15{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} zuiniger dan zijn al zeer zuinige voorganger de Bell B25D.
Indien nodig monteert De Boer Bergum speciale extra brede banden tot 1.050 mm om in iedere ondergrond zonder problemen te kunnen werken.
Innovatief heeft De Boer Bergum zijn nieuwe Bell B25E’s uitgerust met een klapbaar afdekkleed. Zo wordt afvallende lading bij vervoer over de weg voorkomen; alles voor de veiligheid! De machines zijn actief op het project Westfrisiaweg, in opdracht van Heijmans. Dit is een omvangrijk project en een belangrijk onderdeel van de alternatieve Oost- West verbinding van Alkmaar naar Zwolle, de N23.
Datum: 31-jan-16
Nadat ze als kwartet al te zien waren op de afgelopen Open Dagen bij Van der Spek Vianen, zijn alle vier de nieuwe Bell B30E dumpers geleverd aan G.M. Damsteegt B.V. De vier nieuwe machines zijn direct afgeleverd op diverse werken in Noord- en Zuid-Holland. Naast de bedrijfsnaam van G.M. Damsteegt zijn de machines ook te herkennen aan www.dumperhuren.nl waarmee Damsteegt zich gelijk herkenbaar maakt als specialist in het verhuren van dumpers.
Datum: 30-aug-15
Met de investering in een nieuwe Bell B25E dumper met haakarmsysteem is de eerste nieuwe Bell dumper voor Lansers Trio een feit. Van der Spek Vianen leverde de complete machine half augustus af aan directeur Karl Heinz Eireiner en Dave Vinke, bedrijfsleider van Lansers Trio. De Bell B25E met haakarm is een wereldprimeur; Lansers Trio heeft de eerste van de nieuwe E-serie in gebruik genomen.