Categorie archief emissiearm

doorVan der Spek

PRIMEUR ; BAM Infra neemt eerste elektrisch aangedreven ATC 100S hotbox in bedrijf

De nieuwe ATC 100S heeft een inhoud van 15 ton asfalt. Deze hot box is volledig elektrisch aangedreven, door middel van een batterij-pack en elektromotor word de worm aangedreven.

In plaats van de dieselmotor is gekozen voor een 23 kW batterij-pack die de elektromotor van elektriciteit voorziet. Deze ATC 100S is tevens uitgevoerd met een emulsie sproei installatie die de kleeflaag aanbrengt alvorens de vakken met asfalt te repareren. De emulsie word ook met een elektrische verwarmingsinstallatie verwarmd.

De pomp om de emulsie te kunnen verwerken is tevens elektrisch verwarmd.

In de werkplaats van Van Der Spek Vianen zijn de speciale wensen van deze bijzondere ATC uitgevoerd. Zo is de ATC op een twist lock frame gebouwd wat in eigen beheer is ontwikkeld. Op wens van de gebruikers is er extra werkverlichting en rijverlichting opgebouwd. De ATC 100S Hot box zal ingezet worden voor onderhouds en reparatie werkzaamheden aan het Nederlandse wegennet.

#duurzaam#uwproductieonzezorg

doorVan der Spek

Dynapac ontwikkelt 100% elektrische wals        

Dynapac heeft in de Zweedse fabriek in Karlskrona een elektrische wals ontwikkelt. De wals is uitgevoerd met een met een 15KW Lithium-ion batterij.

Met een eigen gewicht van circa 2 ton en een bandage breedte van 1 meter is deze wals geschikt op voor de inzet op kleinere werken.

Naar aanleiding van verschillende demo’s met deze wals zijn er al 5 machines verkocht in Nederland. Deze machines worden nog in 2022 geleverd aan de verschillende aannemers.

De Dynapac CC1000E is een van de machines die in het Dynapac Z.ERA project is opgenomen. De Z.ERA range van Dynapac word in de toekomst verder uitgebreid met meerdere modellen walsen en asfaltafwerkmachines.

Bij de CC1000E zijn er 2 type laders ter beschikking een 230V lader waarmee de wals in ca 6 uur volledig opgeladen kan worden. Als optie kan een 400V lader geleverd worden waarmee de wals in 1,5 uur volledig opgeladen kan worden. De eerste 5 walsen zullen binnenkort op de Nederlandse wegen ingezet worden.

doorVan der Spek

De nieuwe Hyundai HX260E Electric compleet in beeld bij GMB.

Bij GMB is deze geheel elektrisch aangedreven Hyundai direct in bedrijf genomen op de dijkversterking Gorinchem-Waardenburg waar hij laat zien wat de duurzame toekomst gaat worden, een emissievrije bouwplaats.

#uwproductieonzezorg #duurzaam #samenwerking

doorVan der Spek

Hyundai Construction Equipment (HCE) investeert 150 miljoen in productie fabriek

Hyundai Construction Equipment (HCE) maakt productiefaciliteit in Ulsan klaar voor de toekomst en investeert miljoenen.

Hyundai Construction Equipment (HCE) investeert € 150 miljoen (US $ 170 miljoen) in zijn Ulsan-productiefabriek in Zuid-Korea, waardoor de productie capaciteit met maar liefst 50% wordt vergroot tot meer dan 15.000 machines per jaar. Deze investering zal de groeiende aanwezigheid van Hyundai op de snelgroeiende wereldwijde markt voor bouwmachines ondersteunen en tegelijkertijd een productiebasis bieden voor een nieuwe generatie elektrisch en waterstof aangedreven bouwmaterieel.

– Grootste investering sinds de lancering van HCE als nieuw opgerichte onderneming binnen de Hyundai Heavy Industries-groep.

– Investering in de komende vier jaar om de productie van rupsgraafmachines, wielladers en andere soorten machines uit te breiden.

– Herstructurering van assemblagelijnen om de productie te vereenvoudigen en het concurrentievermogen te versterken.

– Toekomstbestendige productie voor de fabricage van bouwmachines van de volgende generatie.

Grote investeringen voor de toekomst

Hyundai Construction Equipment investeert € 150 miljoen in zijn fabriek in Ulsan om zijn concurrentiepositie in de snelgroeiende bouwmachines business te versterken. De investering, die in de komende vier jaar zal worden geleverd, zal de productie in de gigantische fabriek met 4.800 eenheden per jaar verhogen, wat de jaarlijkse capaciteit op 15.000 graafmachines, wielladers en andere soorten bouwmachines brengt.

Het bedrijf zal de productie- en assemblagefuncties die momenteel in Fabriek 1 en Fabriek 2 aanwezig zijn, samenvoegen tot één faciliteit, waardoor de stroom van processen wordt vereenvoudigd en de besparingen worden vergroot door maximale efficiëntie. Dit zal de werkuren die gemoeid zijn met de productie van machines verminderen en de logistieke kosten in de hele supply chain verlagen. De verhuizing zal ook een weerspiegeling zijn van de milieu-, sociale en bestuurlijke factoren van HCE, waarbij gebruik wordt gemaakt van milieuvriendelijke submaterialen bij het uitvoeren van binnen- en buitenafwerkingswerkzaamheden.

Het bedrijf vergroot zijn marktaandeel in elke regio van het bedrijf door in te spelen op de huidige markttrends in de wereldwijde markt voor bouwmachines en door vooruit te kijken naar de eisen van de klant voor de infrastructuur- en bouwprojecten van morgen. Het bedrijf is ook van plan te profiteren van de recente lancering in de VS van het ‘Build Back Better World (B3W)-initiatief voor ontwikkelingslanden.

Hyundai graafmachines op met waterstof brandstofcel

HCE heeft in 2020 aangekondigd dat het van plan is om een reeks graafmachines op de markt te brengen die worden aangedreven door waterstofbrandstofcellen, geproduceerd in samenwerking met Hyundai Motors, dat zijn grootste autofabriek in Ulsan heeft. Het bedrijf heeft al een reeks door waterstof aangedreven industriële vorkheftrucks onthuld die naar verwachting in 2023 op de markt zullen komen, terwijl het doorgaat met het ontwikkelen van de apparatuur met lage en CO2-emissies die door de klant van de toekomst zal worden geëist. In Nederland wordt hier zeer naar uitgekeken omdat het een van de oplossingen is voor bouwmachines met zero emissie. Importeur Van der Spek B.V. heeft hiervan al de nodigde verkocht zonder überhaupt er nog een geproduceerd is. Dat zegt genoeg over het vertrouwen in de toekomstige graafmachines van Hyundai en het product.

“Het versterken van het concurrentievermogen van de Ulsan-fabriek is de eerste uitdaging die moet worden aangegaan om de wereldwijde top 5 te bereiken, het doel van de divisie bouwmachines van de Hyundai Heavy Industries-groep”, aldus CEO Choi Cheol-gon. Met deze investering zullen we ons merkconcurrentievermogen verder vergroten door bouwmachines efficiënter te produceren en te leveren.

Technologie-innovatiecentrum

In november 2020 voltooide HCE de bouw van een technologie-innovatiecentrum, waarin € 57,4 miljoen (US $ 65 miljoen) werd geïnvesteerd. Het nieuwe centrum omvat 16 laboratoria, met meer dan van 2100 onderzoekers. Het is betrokken bij onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten die gericht zijn op milieuvriendelijke technologieën, hoogrenderende en geluidsreductietechnologieën en een virtueel verificatiesysteem. De site voert ook kwaliteitsonderzoek en verificatie uit van componenten en voltooide apparatuur.

HyundaiConstruction Equipment zal blijven investeren in het bedrijf om ervoor te zorgen dat het bedrijf de sprong maakt om een wereldwijd productiebedrijf van topniveau te worden. HCE voltooide in juni 2021 een centrum voor kwaliteitsborging voor het verifiëren van de betrouwbaarheid van componenten en vernieuwde in juni 2021 zijn wereldwijde trainingscentrum voor het ontwikkelen van uitstekende human resources. Nu ligt de focus op het verhogen van de productie-efficiëntie en het bouwen van de infrastructuur voor de snelle groei die is gepland voor de komende jaren.

Informatie:

http://www.hyundai-ce.eu

Importeur Nederland:

Van Der Spek Vianen B.V.
tel. +31 (0)347 362 666
https://vanderspek.nl/

Importeur België:

Hyundai Machines Belgium NV
tel. +32 (11) 30 50 20
http://www.hyundai-hmb.be/

doorVan der Spek

Hyundai HX260AL Electric in actie

Vandaag heeft de complete nieuwe elektrische Hyundai Construction Equipment Europe HX260AL Electric zijn eerste kuubs verzet. Tijdens deze eerste uren waarbij direct zware grond werd afgegraven heeft de machine zijn verwachtingen geheel waargemaakt.

Uiteraard willen we op het moment nog zoveel aan jullie melden echter dat doen we als hij wordt afgeleverd aan GMB. Hij zal hiervoor natuurlijk eerst in de bekende bedrijfskleuren worden gespoten door onze collega’s van PRIMA Equipment.

#electrischaangedreven#duurzaamondernemen#vooroplopen#uwproductieonzezorg

doorVan der Spek

Beste van beide werelden met Powerscreen Chieftain 1700X

Voorheen was er de keuze voor een tweemaal- of viermaal gelagerde zeefbox bij de verschillende Powerscreen Chieftain modellen. Dit is nu verleden tijd, bij de nieuwe Powerscreen Chieftain 1700X kan nu op vrij eenvoudige manier worden omgesteld van tweemaal gelagerd naar viermaal gelagerd.

De Powerscreen Chieftain-serie is samen met de Powerscreen Warrior-serie de meeste verkocht zeefmachine ter wereld. Waar en voor welke toepassing dan ook, een Powerscreen zeefmachine zal vaak de machine zijn waar het mee gebeurd.

Tweemaal- of viermaal gelagerd klinkt mooi maar wat is het verschil en waarom wil ik kunnen kiezen?

Om een zeefbox in beweging te krijgen en een slag te laten maken is deze in de basis voorzien van een centrale as die excentrisch is uitgevoerd. Om deze as te laten draaien is deze voorzien van lagering en natuurlijk een aandrijving. Doordat de zeefbox op veren staat kan hij een slag, de zogeheten amplitude maken.

Bij de een normale zeefbox die tweemaal gelagerd is zit deze lagering alleen aan de zeefbox en kan deze vrij beweging op de veren. Voordeel hierbij is dat de box een hogere amplitude en kracht kan maken en dus agressiever is op het te zeven product. Dit soort zeefbox hebben vaak een lager toerental en hoger amplitude. Bij overbelading zal de zeefbox in de veren zaken en in capaciteit en slag afnemen.

Om in fijnere producten met een hoog toerental te kunnen zeven kan het wenselijk zijn om een zeefbox naast in de zeefbox ook nog aan de buitenzijde te voorzien van een lager waarmee hij op het subframe rust. Dit noemen we dan viermaal gelagerd. Het toerental kan dan hoog zijn echter de slag ook is dan ook lager. Door het hoge toerental kan de zeef veel verwerken bij een constante productie en zal niet kunnen inzakken doordat de zeefbox middels het buitenlager rust op het subframe.

Normaal gesproken moet de keuze gemaakt worden voor het ene of het andere echter bij de nieuwe Powerscreen Chieftain 1700X hebben de engineers bij Powerscreen een nieuwe bouwwijze ontwikkeld waarbij de box zowel als tweemaal- of viermaal gelagerd kan werken. De ombouw neemt ca. 2 uur in beslag waarbij de buitenste lagers ge- of demonteert kunnen worden. 

De nieuwe 28 ton wegende Powerscreen Chieftain 1700X kan zowel als 2- of 3 dekker worden uitgevoerd waarbij 3 of 4 producten worden geproduceerd. Wordt er gekozen van het optionele dubbeldeks grid dan worden het zelfs 4 of 5 producten.

De zeefbox met een lengte van 4.800mm is verstelbaar tussen de 20° en 34° zodat deze optimaal kan worden ingesteld op het te zeven product.

Dankzij de lange afvoerbanden kunnen grote voorraden worden opgebouwd voordat deze moeten worden afgevoerd door een laafschop. Natuurlijk kan ook de keuze zijn om een extra rupsmobiele transportband met lengtes tot 30 meter onder de banden te plaatsen zodat dagproducties gedraaid kunnen worden zonder extra handelingen om producten elders in voorraad te plaatsten.

De nieuwe Powerscreen Chieftain 1700X is zowel elektrisch- als middels een duurzame Stage-V dieselmotor aan te drijven.

doorVan der Spek

Van der Spek is klaar voor HVO100

HVO100 is een nagenoeg CO2-neutraal alternatief voor diesel, en is de meest duurzame brandstof van dit moment. Het kan technisch gezien probleemloos in alle moderne dieselmotoren gebruikt worden. Wilt u weten of uw machine ook geschikt is voor HVO100? Neem dan contact met ons op en we helpen u verder.

doorVan der Spek

Neargrid ontwikkelt werfbatterij

Near grid Solutions ontwikkelt groene en slimme werfbatterij met Siemens-technologie – Green box biedt duurzaam alternatief voor dieselgenerator

Near grid Solutions, de Lokerse hernieuwbare energiespecialist, heeft Green box ontwikkeld. De werfbatterij stelt aannemers en bouwbedrijven in staat om het tekort aan energie geleverd door het stroomnet op een groene manier op te vangen, zelfs voor piekvermogens zoals torenkranen. Green box is zo een duurzaam alternatief voor dieselgeneratoren en biedt in tegenstelling tot deze vervuilers betere beveiligingsmogelijkheden en efficiëntie, inzicht in energieverbruik, modulariteit van vermogen en geen geluidsoverlast. De oplossing kwam tot stand met technologie van Siemens waardoor de Green box uniek is in zijn veiligheidsgarantie en sturing en monitoring vanop afstand.

Een bouwwerf heeft heel wat vermogen nodig: een stabiele toestroom en betrouwbare energiebron zijn daar van onschatbaar belang. “De grootste uitdaging zijn torenkranen”, vertelt Frank Vermeulen, zaakvoerder van Near grid Solutions. “Die vragen heel wat vermogen, en afhankelijk van de locatie van de werf kan de netbeheerder die niet altijd ter beschikking stellen. Tot op vandaag kijkt men meestal naar dieselgeneratoren om dit op te vangen. De rest van de werf wordt dan gewoon op het net aangesloten. Wat daarbij echter vaak over het hoofd wordt gezien, is de beveiliging. In een energienet dat steunt op invertoren kan je niet meer dezelfde principes hanteren als in het klassieke distributienet.”

Selectieve beveiliging

De aandacht voor de beveiligingsvereisten in de ontwikkeling van Green box maakt deze werfbatterij uniek in zijn soort. En dat is deels te danken aan Siemens-technologie. “De SIMATIC plc-sturing in combinatie met vermogensautomaten van Siemens laten toe om voor de Green box de parameters aan te passen afhankelijk van de geconnecteerde lasten op de werf”, vertelt Geert De Coninck, Business Unit Manager van Factory Automation bij Siemens Digital Industries. “Dankzij deze parameterisatie kan je er in alle gevallen voor zorgen dat de situatie veilig is en dat je de selectiviteit bewaart. Je wil bijvoorbeeld niet dat een kortsluitende waterkoker ervoor zorgt dat je hele werf stilvalt. Door het effectieve kortsluitingssysteem is er minder brandgevaar.”

Remote sturing en monitoring

Bovendien kan Near grid Solutions de plc vanop afstand aansturen, monitoren en updaten. In tegenstelling tot bij dieselgeneratoren hoeven werfleiders dus ook niet meer handmatig om te schakelen. Dankzij de geïntegreerde energiemeters van Siemens krijgt Near grid Solutions een gedetailleerd en realtime beeld van de energiedata van de bouwwerf. “Dit helpt niet alleen bij het beter optimaliseren van het energieverbruik maar ook bij de (vroegtijdige) detectie en preventie van defecten, wat een pluspunt is voor verzekeringskwesties en mogelijkheden biedt voor predictive maintenance”, vertelt Jan Van der Perre, Sales Specialist Energy Management bij Siemens. “De Green box is bovendien modulair en schaalt mee met de vermogen- en energiebehoeften van de werf. In tegenstelling tot vervuilende en luide dieselgeneratoren, zorgt het energiesysteem geruisloos voor een stabiele en efficiënte energietoevoer.”

Betrouwbare partner

Near grid Solutions vond in Siemens de juiste partner voor de ontwikkeling van hun innovatieve, groene stroomoplossing. “Toen ik nog verbonden was aan de Universiteit Gent werkte ik al met Siemens samen, dus ik wist dat het een betrouwbare partner was”, vertelt Bart Meersman. “Dat gaf ons vertrouwen dat de technologie meer dan degelijk zou zijn. Maar ook op vlak van integratie, met Siemens’ partner IEA-Francoys Vanoverschelde, verliep de samenwerking uitstekend”, gaat Frank verder. “Dat is echt een meerwaarde voor ons. De vraagstukken waar we mee kampen, zijn niet altijd evident. Dan de telefoon kunnen pakken en meteen een antwoord op je vragen krijgen of even kunnen sparren, is een grote hulp.”

Perspectieven voor elektrische voertuigen

Near grid Solutions kijkt ook al vooruit naar nieuwe markten en toepassingen. “Elektrische voertuigen snel kunnen opladen is een volgende uitdaging voor het elektriciteitsnet waar we ons nu op concentreren. We ontwikkelen oplossingen voor toepassingen waar het net niet kan leveren. We zien dat heel wat grootsteden wereldwijd botsen op de limieten van betrouwbare netvoeding. Ook dat is een enorme uitdaging, die we op termijn graag aangaan”, concludeert Bart Meersman.

bron: https://press.siemens.com/be/nl/persbericht/near-grid-solutions-ontwikkelt-groene-en-slimme-werfbatterij-met-siemens-technologie

doorVan der Spek

Bijzondere Hyundai HX260AL voor GMB; klaar voor de toekomst!

Onlangs leverde Van der Spek een wel heel bijzondere Hyundai HX260AL aan GMB.

Bij GMB zorgen ze dat de machinisten niets te kort komen, de machines zijn zeer compleet uitgerust zodat het werk nauwkeurig en efficiënt uitgevoerd kan worden.

Speciaal voor de machinist gaat deze Hyundai HX260AL nog een stapje verder.

Vorig jaar stond het leven van Hans op zijn kop, de ervaren vakman moest door een motorongeluk helaas zijn been missen. Hans is een machinist in hart en nieren, met zijn enorm positieve instelling had hij één doel voor ogen; weer op de kraan draaien.

Van der Spek is samen met GMB op zoek gegaan naar mogelijkheden om dit te verwezenlijken. Gezamenlijk is het idee van een lift ontstaan en later is Groeneveldt Grijpers ingehaakt om dit idee uit te werken en te produceren. Het resultaat mag er zijn, de afstand bestuurbare hydraulische lift werkt snel en veilig. Op deze manier kan Hans eenvoudig op en van de machine komen.

Naast de lift zijn er nog meerdere speciale aanpassingen aan de machine gedaan: voor het starten van de motor is een extra startknop gemonteerd, de loopbordessen zijn extra breed uitgevoerd, extra handrailingen op de bovenwagen voor goede houvast, automatisch motorolie peil- en bijvulsysteem, de Trimble GPS ontvangers vast gemonteerd, Engcon track control voor rijden met scroll-knoppen in de joy-sticks, brandstofvulpomp aangepast voor tanken vanaf grondniveau, verlichting op afstandsbediening om struikelen in het donker bij aankomst van de machine te voorkomen. Al deze aanpassingen maken dat Hans met veel plezier de dag vol kan draaien.

Zeer lage emissie uitstoot

Voor de aandrijving is de machine uitgerust met een moderne 6 cilinder Cummins motor die voldoet aan de nieuwste en schoonste Stage V emissienorm. GMB gaat echter voor het hoogst haalbare en liet de machine eveneens voorzien van een ECO’nergy hybride systeem. Met dit geavanceerde hydraulische systeem wordt de energie van de neergaande giekbeweging opgeslagen, en weer gedoseerd gebruikt zodra hydraulische functies hierom vragen. Dit zorgt naast meer productie voor een aanzienlijke brandstofbesparing en daarmee nog minder uitstoot.

Veilig!

Standaard zijn de Hyundai graafmachines uitgerust met een AAVM 360° camera systeem, waarbij de machinist optimaal zicht heeft op de omgeving rond de machine. Het unieke IMOD systeem ondersteunt daarbij de machinist door personen in de omgeving van de machine te herkennen en de machinist daarop attent te maken. Als extra is de machine uitgerust met een camera aan de binnenkant van de graafarm, hierdoor heeft de machinist optimaal zicht op het werk zelfs als er een eventueel obstakel tussen staat. Eveneens is de machine voorzien van een extra slangbreukbeveiliging op de bakcilinder en speciale opstappen op de onderwagen.

Compleet!

Om goed voor de dag te komen is deze Hyundai HX260AL onder andere uitgerust met extra LED verlichting, afneembaar Engcon EC-Oil draaikantelstuk met QS70 snelwissel en DC2 bediening, een complete Verachtert bakkenset,  Freshfilter overdruk met de nieuwste FF6000 controller, Groeneveld automatisch smeersysteem, Trimble Earthworks 3D GPS, Trimble graafautomaat en uiteraard een blinkende RVS uitlaatpijp.

doorVan der Spek

Nieuwe Hyundai HX330AL voor GMB Civiel; schoon en veilig!

Onlangs leverde Van der Spek een zeer complete Hyundai HX330AL aan GMB-Civiel. Op het werk “Windpark Oost Flakkee” in Oude-Tonge naam machinist Rien Bestman vol trots zijn nieuwe machine in ontvangst. 

Zeer lage emissie uitstoot!

Voor de aandrijving is de machine uitgerust met een moderne Cummins motor welke voldoet aan de nieuwste en schoonste Stage V emissienorm. GMB Civiel gaat echter voor het hoogst haalbare en liet de machine eveneens voorzien van een ECO’nergy hybride systeem. Middels dit geavanceerde hydraulische systeem wordt de energie van de neergaande giekbeweging opgeslagen, en weer gedoseerd gebruikt zodra hydraulische functies hierom vragen. Dit zorgt voor naast meer productie voor een aanzienlijke brandstofbesparing en daarmee nog minder uitstoot.

Veilig!

Standaard zijn de Hyundai graafmachines uitgerust met een AAVM 360° camera systeem, waarbij de machinist optimaal zicht heeft op de omgeving rond de machine. Het unieke IMOD systeem ondersteund daarbij de machinist door personen in de omgeving van de machine te herkennen en de machinist daarop attent te maken. Als extra is de machine uitgerust met een camera aan de binnenkant van de graafarm, hierdoor heeft de machinist optimaal zicht op het werk zelfs als er een eventueel obstakel tussen staat. Eveneens is de machine voorzien van een extra slangbreukbeveiliging op de bakcilinder, speciale opstappen op de onderwagen en extra handrailingen op de bovenwagen.

Compleet!

Bij GMB Civiel zorgen ze dat de machinisten niets te kort komen zodat het werk nauwkeurig en efficiënt gemaakt kan worden. Om goed voor de dag te komen is deze Hyundai HX330AL onder andere uitgerust met extra LED verlichting, loopbordessen rondom, Freshfilter overdruk met de nieuwste FF6000 controller,  Groeneveld automatisch smeersysteem, Trimble 3D GPS, hydraulisch kantelstuk en tot slot de trots van de machinist; een blinkende RVS uitlaatpijp.