Zoek
Sluit dit zoekvak.

Bell introduceert na succes van de Bell B60E 4×4 nu ook de Bell B30E in 4×4 uitvoering

doorVan der Spek

Bell introduceert na succes van de Bell B60E 4×4 nu ook de Bell B30E in 4×4 uitvoering

Het door Van der Spek Vianen gevoerde Bell heeft onlangs de nieuwe Bell B30E 4×4 geïntroduceerd welke naast de standaard Bell B30E met 6×6 aandrijving leverbaar wordt.

Bell B30E 4x4 bij Van der Spek

Bell B30E 4×4 bij Van der Spek

De nieuwe Bell 4×4’s die uniek zijn worden ingezet in plaats van starre- en 3-assige knikdumpers. Wat de nieuwe Bell 4×4’s zo uniek maakt is het compleet nieuwe bouwconcept waarbij naast twee assen met 4×4 aandrijving ook een knippunt gebruikt om de machine zeer wendbaar en stabiel te maken.

Na de Bell B60E 4×4 met een bakinhoud van 42.5M³ en een laadvermogen van 55 ton introduceert Bell nu de Bell B30E 4×4 met een bakinhoud van 18M³ en een laadvermogen van 28 ton.

De nieuwe Bell B30E 4×4 vind zijn inzet waar de ondergrond het toe laat om met hogere bodembelasting te werken. Tevens is het een groot voordeel dat bij rangeren er een beduidend korter draaicirkel benodigd is. De bandenslijtage is uiteraard minder doordat er geen tussen-as is die kan wringen om hardere ondergronden bij scherpe bochten en korte op- en overslagwerk.

Voor de Bell B30E is een compleet nieuwe bak ontworpen met een vlakke bodem, groot voordeel is dat bij een gelijke kiephoek de bak en het zwaartepunt lager blijven en dus veiliger gekiept kan worden. Door kortere kiepcilinders wordt de kieptijd aanzienlijk verminderd.

Om de machine met een volle bak van 28 ton lading effent te laten rijden is de B30E net als zijn broer de Bell B30E 6×6 voorzien van een 6 cilinder Mercedes-Benz motor met 329pk. Het maximale koppel van 1.300 Nm wordt al bereikt bij 1.150 r.p.m. waardoor een zeer laag brandstofverbruik gegarandeerd is. Uiteraard voldoet de machine aan de nieuwste Tier IV emissie-eisen. De motor met een inhoud van 7.7 liter heeft is voorzien van het “Blue@dvantage™” systeem waarmee de motor zijn optimale werk kan doen en de waarbij geproduceerde uitlaatgassen worden gereinigd door het toevoegen van Ad-Blue in de het uitlaatsysteem.

De standaard gemonteerde retarder op de Bell B30E zorgt dat de dumper als gewenst automatisch afremt zodra de machinist snelheid verminderd of als de machine heuvel- of bergafwaarts gaat. Door het gebruik van de retarder zijn de onderhouds- en reparatiekosten aan het remsysteem van de Bell dumpers uitzonderlijk laag. De machinist kan afhankelijk van de werkzaamheden zelf de instellingen van de retarder regelen zodat deze optimaal zijn werk kan doen. In totaal kan de motorrem samen met de retarder maximaal 788 pk remvermogen leveren!

Aan de motor is een Allison 3500 PR OS automatische versnellingsbak geplaatst welke 6 versnellingen voorruit heeft en 1 versnelling achteruit. Deze Allison transmissie is “zelflerend” zodat deze optimaal kan schakelen na gelang de inzet waarin de Bell wordt ingezet.

Om al deze moderne technieken optimaal aan te sturen is de Bell B30E 4×4 standaard voorzien van een weegsysteem dat zorgt voor de juiste informatie over de belading van de machine zodat de motor en versnellingsbak de optimale instellingen kunnen gebruiken. Tevens kan eenvoudig worden gemonitord hoe productief de machine wordt ingezet met meldingen van de cyclussen en vervoerde tonnen en verbruikte brandstof. Deze informatie kan ook op afstand worden uitgelezen via het Bell Fleetm@tic systeem.

Voor het overbrengen van de krachten van de motor en versnellingsbak naar de assen is een Bell VGR 10000 verdeler gemonteerd die standaard 2/3 van de kracht overbrengt naar de achteras en 1/3 naar de vooras zodat de krachten geheel verdeeld worden over het te transporteren gewicht.
Als er slip wordt geconstateerd zorgt een automatische schakeling in de verdeler voor een vaste verhouding van 1-1 tussen de voor- en achteras. Deze schakeling kan ook eenvoudig door de machinist worden bediend. De Limited slip differentiëlen zorgen voor een optimale overbrenging van de aandrijfkrachten naar de wielen die de meeste grip hebben als benodigd.

In de Bell 18T vooras en Bell 36T achteras met planetaire aandrijving die onder de Bell B30E 4×4’s zijn gemonteerd worden standaard natte schijfremmen gemonteerd. Deze remmen zijn zeer onderhoudsvriendelijk en hebben een zeer lange levensduur. Het “natte” systeem heeft ca. 20{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} meer remvermogen dan “droge” remmen. Doordat de remmen volledig in de assen zijn geplaatst is geen risico van vervuiling bij het werken in zeer zware en natte omgevingen.

Vanuit de ruime stille luxe comfortabele cabine kan de machinist alle functies eenvoudig bedienen.
De in vele standen verstelbare stoel is uiteraard lucht geveerd en kan doordat de stuurkolom ook is te verstellen optimaal worden geplaatst voor een juiste werkpositie. Het instrumentarium zorgt voor alle informatie die benodigd is om de machine juist te kunnen bedienen. Via het ergonomische geplaatste bedieningspaneel kan de machinist alle functies van de machine bedienen; de keuze van versnellingen, het gebruik van de sperren, op welke wijze de bak wel- of niet moet kiep e.d.