Search
Close this search box.

Van der Spek verhuurt torenkraan voor project Noord/Zuidlijn

doorVan der Spek

Van der Spek verhuurt torenkraan voor project Noord/Zuidlijn

Datum: 19-nov-09

Op het Damrak in Amsterdam heeft Van der Spek sinds september 2008 een Liebherr 200 EC-H10 Litronic verhuurd aan een bouwcombinatie van Dura Vermeer en het Duitse Züblin. De torenkraan is gemonteerd op een onderwagen die op een ponton staat en heeft een gieklengte van 50 meter. De kraan verricht daar voorbereidende werkzaamheden voor het boren van één van de tunnels voor de Noord/Zuidlijn, een snelle metroverbinding tussen Amsterdam-Noord en Amsterdam-Zuid.

Naar verwachting worden in het 1e kwartaal van 2010 vanaf de startschacht in het Natte Damrak twee tunnels voor de Noord/Zuidlijn geboord. Het boorproces gaat zeven dagen per week en 24 uur per dag door.
Van 23 november 2009 tot 4 februari 2010 worden de onderdelen van de door Herrenknecht vervaardigde boormachine aangevoerd vanuit een tussenopslag op het terrein van Mammoet in Schiedam over de weg en over water naar de startschacht in het Natte Damrak te Amsterdam. De boor, die speciaal voor de Amsterdamse metrolijn is ontwikkeld, meet maar liefst 85 meter. Het inhijsen in de startschacht op het Damrak gebeurt alleen ‘s nachts omdat er dan geen tramverkeer is. Het proces kan in principe alleen vertraging oplopen als het stormt.
Vervolgens wordt gestart met het boren van de oosterlijke tunnelbuis tot het Rokin en waarschijnlijk wordt aansluitend de westelijke tunnelbuis geboord.
Er is door de Commissie Veerman ook een variant voorgesteld waarbij van beide zijden de 2 tunnels gelijktijdig worden geboord. Dit onder andere om de opgelopen achterstand enigszins weg te werken. Naar verwachting zal hierover eind november een beslissing worden genomen.

Op dezelfde locatie wordt door Van der Spek aan de Combinatie Saturn binnenkort ook nog een Liebherr betoncentrale geleverd van het type Compactmix 1,0. Dit zal de eerste centrale van dit type in Nederland worden.
Het beton uit deze centrale zal worden gebruikt voor het opvullen van de ruimte die ontstaat tussen de tunnelbuis en het door de tunnelboormachine geboorde gat.
Zodra er meer nieuws is over de nieuwe betoncentrale en de montage ervan, leest u dat vanzelfsprekend op onze website.
De torenkraan blijft naar verwachting nog staan tot maart 2010.

Van der Spek, Bouwmachines