Terex-Fuchs breidt F-series verder uit

doorVan der Spek

Terex-Fuchs breidt F-series verder uit

Datum: 14-feb-16

De nieuwste serie van de Terex-Fuchs, de F-serie volgt de E-serie op met de modernste Tier IV final motortechnieken. Door het toepassen van AdBlue technologie worden de emissies van de motoren nog verder beperkt zodat de F-series voldoet aan de nieuwste zware emissie-eisen.  In de SCR-katalysator zorgt de toegevoegde AdBlue aan de uitlaatgassen dat de NOx wordt omgezet in onschadelijk stoffen.

Als eerste zijn reeds de Terex-Fuchs MHL350F en MHL360F geïntroduceerd, op de Bauma zal de eerste 80 tons Terex-Fuchs MHL390F te zien zijn.

Er zijn grote verschillen in de nabehandeling van de uitlaatgassen gekomen ten op zichtte van de E-series van de MHL350 en MHL360. Bij de Tier IV interim motoren die in de E-series waren gebouwd was het benodigd om het roetfilter “schoon te branden” door het roetfilter op hoge temperaturen tot 600°C te krijgen. Om dit te realiseren waren er op de motoren van de 350 en 360 E-series branders gebouwd welke door het toevoegen van extra lucht- en brandstof dit realiseerde. Doordat dit nu niet meer benodigd is vervallen nu in de opbouw van de motor de lucht- en extra brandstofpomp en brander wat de opbouw eenvoudiger maakt.

Door het toepassen het Deutz HMS-systeem ( Heat Management System)  waarmee door het exact regelen van de injectie-timing, inlaatdruk en de EGR-klep stand de motor op de juiste bedrijfstemperatuur draait en optimaal presteert en daarmee de emissie-uitstoot perfect regelt zodat het dagelijks extra opwarmen van het roetfilter niet meer is benodigd om hem schoon te maken. De actieve regeneratie behoort dus tot het verleden door het toepassen van de nieuwste technieken op de nieuwe MHL350 en MHL360 F-series.

De Terex-Fuchs F-series ;
Na de introductie van de MHL350F en MHL360F in de afgelopen periode is nu ook de MHL390F aan de F-serie toegevoegd. Alle nieuwe F-series zijn duidelijk herkenbaar de nieuwe look van het contragewicht waar de “Vos” van “Fuchs”in te herkennen is. Door de plaatsing nieuwe achterlichtunits en de grijs/blauwe kleurstelling is de F-serie gelijk herkenbaar t.o.v. zijn voorganger de E-serie. Onder de grijze kappen bovenop het contragewicht is de nieuwe SCR-katalysator geplaatst, door deze bouwwijze is het goede zicht rondom vanuit de cabine gebleven.

Ook vallen direct de andere kleurstelling van de chassisbalken op van de bovenwagen en de nieuwe vormen van de koelopeningen in de deuren.

In de cabine is op de grote kleurendisplay alle gewenste informatie uit te lezen die door de machinist gewenst en benodigd is. Via de multifunctionele draaiknop kunnen bijna alle functies bediend worden. Aan de voorzijde van de draaiknop kan snel- en eenvoudig worden gekozen voor de draaimode van de machine; In de ECO-mode bespaart de machine tot 10{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} brandstof en kan in 75{1bc0b6a8c73e84e168e06cc7c153d42f3849956326c4b30771c6d9a1357ca517} van de werkzaamheden gebruikt worden. Daarnaast heeft men nog de keuze uit ECO+ voor lichte inzet en POWER als alle krachten benodigd zijn.

Uiteraard is als men van Terex-Fuchs gewent is de goede- en veilige loopruimte bij de motor via de opklapbare trapopgang bereikbaar. Vanaf deze plek is het dagelijks onderhoud en tanken van zowel diesel als AdBlue veilig uit te voeren zonder bovenop de machine te hoeven te klimmen. Vanaf deze positie is ook eenvoudig het luchtfilterhuis te bereiken als benodigd.

Tevens zijn alle koelers zoals het bij een goed gebouwde overslagmachine hoort gescheiden opgebouwd zodat de koeling optimaal kan zijn en er geen luchtstromen elkaar beïnvloeden.

Om het compleet te maken is natuurlijk ook de F-serie uitgevoerd met een dubbelrijige draaikrans zodat de krachten optimaal verdeeld worden over twee i.p.v. één rij als bij vele andere overslagkranen. Ook weer gebouwd voor een lange levensduur.

Terex-Fuchs MHL350F; alleskunner
Net als zijn voorgangers is de Terex-Fuchs MHL350 een veel geziene machine die zowel wordt ingezet op de schrootwerf voor het op- en overslaan van metalen en bijvoorbeeld het beladen van een schaar en shredder. Daarnaast wordt hij veelvuldig ingezet bij het beladen en lossen van schepen. Door zijn eigen gewicht dat kan variëren  tussen de 34 en 39 ton afhankelijk van de uitvoering en zijn bereik tot 16 meter is hij in staat tot grote overslagtonnages. Daarbij gelijk op te merken dat bereik bij een Terex-Fuchs is van Hart draaikrans tot hart grijperpen, het bereik aan de buitenkant van de grijper bedraagt dus 17,5 meter.

De zeer zuinige Deutz 6.1-L6 6-cilinder Tier IV final motor heeft een vermogen van 160 kW en zorgt met de Linde geregelde hydrauliekpompen voor een optimaal samenspel zodat de kostprijs per overgeslagen ton het laagste is in zijn klasse. Door de toepassing van de SCR-katalysator is de machine nog stiller geworden, iets wat voor vele al niet meer mogelijk was.

De standaard hydraulische in hoogte verstelbare cabine bereikt een zichthoogte van 5,6 meter en zorgt daarmee dat de machinist altijd goed zicht op zijn werk heeft.

Terex-Fuchs MHL360F; capaciteitsmaker met groot bereik
Als er meer bereik- en capaciteit gewenst is wordt de Terex-Fuchs MHL360 veelvuldig toegepast. Met zijn bereik tot 18 meter, en dus 19,5 meter buitenkant grijper is het mogelijk de voorraden hoger op te zetten en bredere- en grotere schepen te be- en ontladen. Naast de rechte- giek is ook een gebogen giek leverbaar waarmee het gemakkelijker is om schepen te be- en ontladen die een hoge zijkanten hebben en/of die diep in het water liggen.

Net als de andere Terex-Fuchs machines is uiteraard ook de MHL360F voorzien van een zuinige Deutz motor, in de 360F is een Deutz TCD 7.8 6-cilinder motor gemonteerd welke gekoppeld is aan de Bosch-Rexroth pompen. Net als zijn grotere broer de MHL380D en MHL390F heeft de MHL360F twee pompen voor de functies van de laadinrichting en grijper en een gehele separate hydrauliekpomp voor de zwenkfunctie. Het grote voordeel hiervan is dat de machine optimaal kan werken met de laadinrichting en grijper zonder dat dit invloed heeft op de zwenk, grote overslagcapaciteiten met een laag brandstofverbruik zijn het resultaat.

Bij de Terex-Fuchs MHL360F is het mogelijk om de cabine niet alleen omhoog te verstellen tot wel 6,2 meter, hij kan optioneel ook 2,2 meter naar voren worden geplaatst om optimaal zicht te hebben op de uit te voeren werkzaamheden.

De Gigant ; Terex-Fuchs MHL390F
Als de opvolger van de zeer bekende en betrouwbare Terex-Fuchs MHL380/385D overslagmachine wordt de nieuwe Terex-Fuchs MHL390F geintroduceerd. Hij zal op de Bauma in volle glorie te zien zijn. Uiteraard is deze gigant van 80 ton ook voorzien van een Tier IV final motor welke 300 kW levert bij 1.800 toeren. In zijn klasse is MHL390F net als zijn voorganger tot de zuinigste machine te rekenen per overgeslagen ton.

De machine is met een maximaal overslagbereik van 24 meter te leveren wat hem een bereik met de grijper tot 26 meter geeft. Naast de hydraulische verstelbare cabine die zowel omhoog als naar voren kan is de machine ook leverbaar met een Port-lift cabine waarbij de machinist op grondniveau kan instappen.

Als de machine is uitgevoerd met 22 overslagbereik kan hij nog steeds in één keer vervoert worden zonder dat er delen gedemonteerd dienen te worden, hij kan dus zeer snel worden verplaatst om op een andere locatie zijn werkzaamheden uit te voeren.

 

 

Van der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, BouwmachinesVan der Spek, Bouwmachines

Over de auteur

Van der Spek administrator

Van der Spek Vianen B.V. is partner in verkoop, verhuur en service van betonpompen, grondverzet-, wegenbouw-, hoogbouw-, recycling- en overslagmachines.