Zoek
Sluit dit zoekvak.

Eerste Terex-Fuchs MHL380D met pylon aan het werk bij het lossen van coasters

doorVan der Spek

Eerste Terex-Fuchs MHL380D met pylon aan het werk bij het lossen van coasters

Datum: 31-jan-10

Van der Spek Vianen meldt met trots dat de 70 ton wegende Terex-Fuchs MHL380D met pylon, die tijdens het openhuis bij Terex-Fuchs afgelopen najaar werd getoond aan een groep klanten uit Nederland, in gebruik is gegaan in een zeehaven in Zuid-Korea.

Deze 70-tons overslagmachine is door het Application Center bij Terex Fuchs gebouwd. Het Application Center bij Terex-Fuchs is een afdeling waar sinds 1,5 jaar buiten de normale bekende typen overslagmachines op wensen van klanten kan worden ingegaan door van het allereerste begin tot en met de uiteindelijke levering machines te bouwen. Dat betekent dat deze afdeling zorgt voor de machines vanaf de eerste schets tijdens het gesprek tussen de klant en dealer tot aan de daadwerkelijk bouw en levering van de machine bij de klant. Hierdoor kunnen klantspecifieke wensen worden uitgewerkt en gemaakt zonder dat deze de normale productie bij Terex-Fuchs vertraagt.

De Terex-Fuchs MHL380D is uitgerust met een 800 mm pylon en een extra verhoogde- en naar voren geplaatste cabine. De cabineophanging is 500 mm naar boven en naar voren geplaatst.
De 22 meter overslaggiek is uit de standaard serie en uitgevoerd met een 11,35 meter gebogen giek en 9,95 meter gekropte lepelsteel.

Door het 800 mm hoger plaatsen van de bovenwagen is het scharnierpunt van de giek ook 800 mm hoger gekomen, waardoor de MHL380D eenvoudig coasters kan lossen zonder dat de giek de zijkant van het schip raakt. De gebogen giek zorgt bovendien voor nóg meer vrije ruimte waarin de MHL380D kan werken zonder de zijkant van het schip te raken.

Tevens zorgt de hoge bovenwagen ervoor dat er een grote vrije ruimte ontstaat tussen de grond en het contragewicht, zodat hier indien nodig ook materiaal kan worden neergelegd bij krappe op- en overslag locaties.

Voor de aandrijving van de Fuchs MHL380D is een Deutz Tier III motor met 273 kW verantwoordelijk. Door het vernieuwde koelsysteem is het bronvermogen van de machine ten opzichte van de vorige serie met 3dB verminderd. De koeling is vergroot zodat de koelvin minder snel hoeft te draaien en de regeling van de oliekoelvin is thermostatisch geregeld zodat de motor altijd de juist bedrijfstemperatuur heeft.

Van der Spek, Bouwmachines