Search
Close this search box.

Categorie archief Van der Spek

doorVan der Spek

Steinert EddyC Move, de mobiele FE- en NE-scheider

Steinert heeft voor het mobiel verwerken op locatie de Steinert EddyC Move ontwikkeld. Door goed te luisteren naar hun klanten en de wensen uit de markt is een optimale mobiele oplossing ontwikkeld die zowel ijzer- als non-ferro delen uit de materiaalstroom haalt.

De container mobiele EddyC Move van Steinert is zo opgebouwd dat in één werkgang het opvoermateriaal door een zeer sterkt neodymium magneet wordt ontdaan van ijzerdelen en vervolgens zorgt de nageschakelde NE-scheider voor het scheiden van non-ferro’s uit de materiaalstroom

Steinert, wereldmarktleider en de uitvinder als het gaat om het leveren van excentrisch non-ferroscheiders heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe EddyC Move alle ervaringen van de afgelopen jaren samengevoegd in het mobiele ontwerp. De ruim 4.000 NE-scheider in het veld hebben gezorgd voor een enorme hoeveelheid aan informatie en gewenste mogelijkheden van gebruikers. Met zijn 18 polig polensysteem dat is opgebouwd uit sterke magneten wordt een magnetisch veld opgebouwd met hoge frequentie zodat zelf de kleinste delen uit de materiaalstroom kunnen worden gescheiden.

Door het door Steinert uitgevonden en ontwikkelde excentrische polensysteem is het mogelijk om deze krachten op de juiste plaatst aan de buitenzijde van de mantel te positioneren.

Om de werking van alle op de machine gebouwde scheidingstechnieken te optimaliseren wordt het te scheiden product eerst op een 2.000mm brede versnelband gevoerd die zorgt voor een maximale spreiding- en verdeling van het product voordat het bij de magneet en non-ferroscheider komt. De uitgebrachte non-ferro’s en productstroom worden via twee hydraulisch klapbare banden afgevoerd.

Vier hydraulisch verstelbare steunpoten zorgen dat de machine altijd in de optimale positie kan worden opgesteld. Een op de unit geplaatste 20kVA generator voorziet de unit van stroom en als gewenst kan hij ook via een stekkeraansluiting worden aangesloten op het stroomnet.

Uiteraard zijn via grote klapbare deuren alle belangrijke machinedelen goed toegankelijk voor het uitvoeren van schoonmaak- en onderhoudswerkzaamheden.

Natuurlijk zijn net als alle producten uit het brede productpallet van Steinert de magneet en non-ferroscheider op EddyC Move te testen in het grote technicum van Steinert in Keulen. Alle machines die hier draaien zijn productiemachines en geven dus een geheel reëel beeld van wat mogelijk is met de te testen producten.

Op korte termijn zal de eerste machine geleverd gaan worden aan A. Tuytel loon- en verhuurbedrijf uit Oud-Alblas die de machine tijdens de laatste BVOR-demodagen kocht waar de EddyC Move in actie te zien was tijdens het verwerken van sloophout.

doorVan der Spek

Nieuwe voorstelling ROBOT door Theatergezelschap Vis à Vis

Zoals wellicht bekend bestaat er al geruime tijd een innige band tussen Van der Spek en theatergezelschap Vis à Vis. De eerste kennismaking dateert al van begin 2010 toen Vis à Vis de spectaculaire openluchtvoorstelling Silo 8 opvoerde op haar terrein in Almere. Aan dit buitenspektakel leverde Van der Spek een grote bijdrage door een Liebherr torenkraan beschikbaar te stellen. De kraan was een essentieel onderdeel van de voorstelling, waarbij schepen en mensen door de lucht vlogen en dromen explodeerden.

De samenwerking heeft uiteindelijk geleid tot de aanschaf door Vis à Vis van een gebruikte torenkraan bij Van der Spek, waardoor zij nog steeds het enige theatergezelschap ter wereld zijn met een eigen torenkraan! Deze week worden door Vis à Vis de try-outs gespeeld van een nieuwe voorstelling die, zoals we van hen gewend zijn, weer enorm spectaculair en verrassend belooft te worden, maar ook weer voorzien zal zijn van de nodige humor.

De voorstelling ROBOT draait om de vraag of de onvermijdelijke opkomst van de robotica gevreesd dan wel verwelkomd moet worden. Is de van ons afgeleide, maar superieure kunstmens een vriend en handlanger of ontwikkelt hij zich tot een serieuze bedreiging?
ROBOT vertelt de lotgevallen van Betty & Aad, een stel uit ‘de oude tijd’ dat zich staande probeert te houden in de nieuwe gerobotiseerde werkelijkheid. Langdurig weten ze zich met humor, liefde en inventiviteit op de been te houden. Maar de dag nadert dat ook zij zich zullen moeten aanpassen aan het nieuwe systeem.

Ook aan deze voorstellingen wordt door Van der Spek Vianen B.V. weer een bijdrage geleverd. Van der Spek is al tientallen jaren één van de grootste verhuurders van Liebherr torenkranen ter wereld en is altijd bezig haar horizon te verruimen. Niet alleen door zich in de markt te onderscheiden door grote torenkranen en grote projecten, maar ook door buiten de branche te kijken en torenkranen en kraandelen in te zetten waar men dat niet direct verwacht.

Het is mooi om te zien dat het enthousiasme van Van der Spek voor torenkranen en bouwmachines en het enthousiasme dat van de cast van Vis à Vis afspat nog steeds een interessante samenwerking oplevert. Van der Spek is dan ook erg blij weer een bijdrage te kunnen leveren aan Vis à Vis en gaat er vanuit dat deze combinatie nog steeds garant staat voor een mooi spektakel.

Mocht u nieuwsgierig zijn naar de nieuwe voorstelling van Vis à Vis, kijk dan voor beschikbare tickets op hun website: https://visavis.nl/koop-kaarten/.

De voorstellingen worden gespeeld op het vertrouwde terrein aan de Muiderzandplaats in Almere, waar onmiskenbaar de Liebherr torenkraan van veraf al is te zien.

doorVan der Spek

Primeur voor Asfaltwerking Klompé met ingebruikname van de eerste Dynapac CS1400 statische wals van Nederland.

Nadat onlangs al een nieuwe Dynapac SD2500CS asfaltafwerkmachine in gebruik genomen is door Asfaltwerking Klompé volgde nu een primeur voor de Nederlandse markt.

Van der Spek Vianen leverde de eerste nieuwe Dynapac CS1400 statische wals van Nederland aan Klompé.

De nieuwe Dynapac statische CS 1400 heeft uitstekende verdichtingscapaciteiten. Door de gelijke bandagediameter aan de voor- als achterzijde en doordat de alle walsrollen zijn aangedreven wordt voorkomen dat het te walsen oppervlakte wordt opgeduwd en een optimale verdichting wordt gerealiseerd. Afhankelijk van de geplaatste ballast heeft de machine een gewicht tussen de 11 en 13 ton.

In een werkgang wordt gelijk een breedte van 2.100mm verdicht doordat alle drie de walsen zorgen voor de verdichting, de optimale verdeling van het gewicht tussen voor en achterzijde zorgt dat dit optimaal gebeurd. Doordat er in de gelijke werkgang zowel aan de voor- als achterzijde wordt verdicht en er geen twee werkgang benodigd is om de 2.100mm te verdichten wordt er veel tijd en brandstof bespaard, de CS1400 laat hiermee zijn duurzaamheid zien. De knikbesturing waarmee de Dynapac CS1400 is uitgevoerd heeft het grote voordeel dat ook in de bochten over de gehele breedte wordt verdicht.

Uiteraard is de Dynapac CS 1400 is uitgevoerd met een Stage 4 final motor waardoor de machine voldoet aan de laatste emissie eisen. De motor is centraal geplaatst onder een ruime motorkap waar vanaf grondniveau alle dagelijkse controle- en onderhoudswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Door de lage plaatsing van de motorunit heeft de machinist optimaal zicht op de uit te voeren werkzaamheden.

De nieuwe machine is uitgevoerd met een ruime cabine die uitgevoerd is met airco en dubbelle bediening. Naar wens van de machinist is de machine uitgevoerd met diverse extra opties. Zo zijn er extra spiegels gemonteerd en is de machine uitgevoerd met draaibare stoelen en een asfalt temperatuur meter.

Het sproeisysteem is uitgevoerd met twee pompen zodat naast een grote wateropbrengst ook de bedrijfszekerheid is gegarandeerd. De watertanks zijn vanaf grondniveau eenvoudig middels grote openingen te vullen.

Binnenkort worden er nog een aantal Dynapac CS 1400 machines door Van Der Spek Vianen geleverd aan klanten op de Nederlandse markt.

doorVan der Spek

Alle monteurs Van der Spek Vianen beschikken over GPI certificaat

Per 1 april 2019 is het op vele bouwplaatsen verplicht voor mensen die daar werkzaamheden uitvoeren om te beschikken over een zogenaamde GPI, oftewel Generieke Poortinstructie, om toegang te krijgen tot de bouwplaats.

Veilig werken op bouwplaatsen is een belangrijk aandachtspunt binnen de gehele Van der Spek organisatie. Bovendien is Van der Spek Vianen B.V. groot voorstander van een centraal geregeld en eenduidig toelatingssysteem voor het werken op bouwplaatsen.

Inmiddels hebben alle monteurs van Van der Spek de instructie en het examen voltooid en hebben zij allemaal het benodigde certificaat behaald.

doorVan der Spek

CIFA met heel veel primeurs aanwezig op de Bauma

Nog minder dan 2 weken en dan is het weer zover: München opent haar deuren voor de grootste beurs ter wereld voor bouwmaterieel en aanverwante toeleveranciers. Mede dankzij de betere economische tijden waarin de bouw zich collectief bevindt, overtreft deze editie van Bauma weer alle voorgaande edities.

Voor Van der Spek is het de eerste BAUMA op de stand van CIFA. Onze collega Jarno Spruit leidt u graag rond op de stand 905/2 op het buitenterrein waar heel veel nieuws is te melden.

Zo wordt de eerste plug-in hybride mixerpomp ter wereld gepresenteerd. De CIFA Magnum MK28E is een nieuw product in de Energya-serie en produceert minder geluid en CO2 en verbruikt minder brandstof. Deze nieuwe mixerpomp is een welkome aanvulling op de reeds bekende plug-in hybride mixers van CIFA. Deze mixerserie krijgt op de BAUMA een ‘groene’ uitbreiding. De bekende Energya E9 is op de stand gemonteerd op een truck aangedreven door gas, voor een volledig emissievrije inzet op de bouwplaats.

Op het gebied van grote autobetonpompen is ook veel nieuws te melden. In de CarboTech serie worden maar liefst 2 nieuwe modellen voorgesteld. De K53H, die gemonteerd kan worden op een 4-assig chassis, voorzien is van een 5-delige mast met de laatste 2 delen in carbon. En als absolute topper de K67H. Deze geweldenaar heeft een 7-delige mast met de laatste 3 delen van de mast in carbon. De pomp wordt gemonteerd op een 6-assig bedrijfswagenchassis. Verder wordt bij de SteelTech serie ook de K63L voorgesteld, eveneens voorzien van een 6-delige mast en op te bouwen op een 6-asser.

Bovendien zal ook de vorig jaar geïntroduceerde CarboTech K47H te zien zijn. Van deze pomp met 5-delige mast op een 4-assige bedrijfswagen zijn door Van der Spek inmiddels al 2 stuks verkocht in Nederland.

Wanneer u op de hoogte wilt blijven van de laatste nieuwtjes en alvast een voorproefje wil zien van al deze noviteiten, nodigen wij u graag uit een kijkje te nemen op de speciale website van CIFA:
https://bauma2019.cifa.com/.




doorVan der Spek

Liebherr presenteert vele primeurs op de Bauma

Nog een maand en dan is het weer zover: München opent haar deuren voor de grootste beurs ter wereld voor bouwmaterieel en aanverwante toeleveranciers. Mede dankzij de betere economische tijden waarin de bouw zich collectief bevindt, overtreft deze editie van Bauma weer alle voorgaande edities.

Zoals u van Van der Spek gewend bent, zullen wij op de stands van de merken uit ons leveringsprogramma aanwezig zijn om u rond te leiden en van informatie te voorzien over de noviteiten die op de diverse stands tentoongesteld staan.

Liebherr betrekt haar vertrouwde stek op het buitenterrein (stand 809-813) en heeft daar weer het bekende paviljoen opgebouwd. Op de stand worden diverse wereldprimeurs getoond. Zo wordt de jongste telg van de vernieuwde EC-B serie voorgesteld: de Liebherr 340 EC-B. Deze kraan is met een 12- en 16-tons capaciteit leverbaar en altijd als Litronic uitvoering. Ook deze EC-B kraan kenmerkt zich o.a. door lage montagegewichten en eenvoudige, snelle montage alsmede een grote hijscapaciteit, laag energieverbruik en bedieningsgemak.
De vernieuwde cabine is ruimer, is voorzien van een verbeterde verwarming, heeft 25% meer glasoppervlakte en zal te zijner tijd voorzien worden van een kleurendisplay met alle relevante informatie voor de machinist.
Verder is er veel aandacht aan de ergonomie besteed. De vernieuwde stoel is in alle standen te verzetten en kan ook zijdelings verschoven worden om een optimale zitpositie te realiseren. Bovendien zijn er compleet nieuwe joysticks gemonteerd.
Naast de Liebherr-stand zal bij één van de Duitse dealers de nieuwe 125 EC-B opgesteld staan met verschillende torenvarianten.

Hét grote innovatieve nieuws op de stand is echter de introductie van de kunststof hijskabel. Ca. 10 jaar geleden is Liebherr een samenwerking aangegaan met Teufelberger Holding AG, een Oostenrijkse leverancier van o.a. hijskabels. Na de ontwikkeling en een intensieve testperiode onder allerlei condities bij Liebherr in Biberach en diverse kranen in het veld wordt nu de soLITE® hijskabel voorgesteld, een unicum in de torenkraanwereld.
Een aantal types torenkranen in de 10- en 12-tons klasse kan met deze nieuwe kunststof kabel worden uitgevoerd. Deze kunststof hijskabel heeft een minimaal 4 maal langere levensduur dan de staalkabelvariant en brengt het eigen gewicht van de kabel en het hijsblok met haak met honderden kilo’s naar beneden.
Verder behoort smeren, en daardoor vervuiling die soms op de kraan of onderliggende bouw ontstaat, tot het verleden.
Wij nodigen u graag uit om op de speciaal ingerichte informatiestand bij Liebherr de kwaliteit, specifieke eigenschappen en de vele voordelen te komen ontdekken.

 

Op het gebied van onderdraaiende torenkranen is ook veel nieuws te melden. Zo wordt de 125K gepresenteerd, de grootste snelmontagekraan in zijn klasse.
Naast deze geweldenaar is het nieuwe modulaire assensysteem LiTRAX te zien voor transport van onderdraaiende torenkranen over de weg. Het assenstel bestaat uit een vooras, een starre achteras en een stuurbare achteras die allemaal in verschillende configuraties te koppelen zijn tot een 2- of 3-assige aanhanger of als tandemas opleggersysteem.
Verder wordt de L1-32 getoond. Dit is de grotere broer van de L1-24 en vult bij de kleinere onderdraaiers het gat op tussen de L1-24 en de 34K.

Als blikvanger staat de imposante 1000 EC-H50 Litronic opgesteld, eveneens voorzien van de nieuwe cabine zoals ook bij de nieuwe EC-B series.

Wanneer u op de hoogte wilt blijven van de laatste nieuwtjes en een idee wilt krijgen van hoe de stand van Liebherr is opgebouwd in de afgelopen maanden, nodigen wij u graag uit een kijkje te nemen op de speciale website van Liebherr: https://www.liebherr.com/de/int/bauma/bauma-2019/startseite.html

 

doorVan der Spek

Nieuwe Fuchs MHL350F voor Hoekstra in Deventer.

Onlangs heeft Van der Spek Vianen een nieuwe Fuchs MHL350F bij Hoekstra in Deventer in gebruik gesteld. De goede ervaringen met een in 2012 geleverd Fuchs MHL340D en de prettige samenwerking tussen Hoekstra en Van der Spek heeft doen besluiten weer te investeren in een door Van der Spek geleverde Fuchs.

Hoekstra Deventer is een echt familiebedrijf. Godfried Hoekstra en zoon Hans zijn de drijvende krachten achter het moderne recyclingbedrijf gevestigd in Deventer waaruit zij in de ruime omgeving van Deventer hun klanten bedienen. Hoekstra koopt in en verwerkt vele metaalstromen en als gewenst worden er containers geplaatst om de materialen op te slaan en af te voeren. Deze transporten voert Hoekstra uit met zijn eigen vrachtwagens zodat de klanten altijd worden geholpen volgens de afspraken die gemaakt zijn.

Fuchs MHL350F : Met zijn 35 ton eigen gewicht en overslagbereik van 16 meter is de nieuwe MHL350F in staat om in Deventer eenvoudig hoog en ver op- en over te slaan en kunnen eenvoudig containers en vrachtwagens in de lengte geladen en gelost worden. Om het bereik van 16 meter te halen is Fuchs MHL350E is uitrust met een 8.5 meter giek en een 7,2 meter lepelsteel. Het bereik is gemeten van het hart van de draaikrans tot aan de pen van de lepelsteel, het bereik aan de buitenzijde van de grijper is zelfs ruim 17,5 meter.

Net als alle Fuchs machines is uiteraard ook deze MHL350F voorzien van een draaikrans die is voorzien van een dubbele lagering waardoor naast stabiliteit een zeer lange levensduur is gegarandeerd. Deze zelfde zeer degelijke opbouw is in de gehele machine te vinden.

In de MHL350F is de zeer duurzame en zuinige Deutz TCD 6.1. L6 is 6-cilinder turbodieselmotor met gemonteerd welke 160kW vermogen levert. Het geleverde vermogen wordt overgegeven aan de zeer efficiënte Linde hydraulische pompen welke beide 330 liter/min geven. Hierdoor is de machine zeer snel en krachtig bij een zeer laag brandstofverbruik. Middels Ad-Blue en een katalysator wordt uiteraard voldaan aan de laatste emissie-eisen, actief regenereren met het daarbij behorende extra brandstofverbruik en kosten behoren tot het verleden. De standard compleet gescheiden- en separaat opgestelde koelers dragen er zorg voor dat de machine optimale koeling krijgt. Door deze opstelling zijn de koelers als gewenst in stoffige omstandigheden zeer goed te reinigen. Door de optimale koeling wordt er tijdens het draaien met de machine zeer weinig gebruik gemaakt van de koelvans waardoor naast een zeer laag geluidniveau ook het brandstofverbruik uiterst laag is.

Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is als bij iedere Fuchs een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via een uitklapbare trap toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder op de machine te hoeven klimmen. Veiligheid staat in ieder Fuchs ontwerp voorop.

De Fuchs is uiteraard ook geleverd met de nieuwe Fox-cabine. Het slanke, nieuwe cabineontwerp bevat meer glas om de zichtbaarheid naar buiten te vergroten, het vernieuwde interieur zorgt voor meer ruimte en comfort voor de machinist. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt. Middels joystick besturing kan de machine eenvoudig worden bestuurd en is optimaal zicht op het werk gegarandeerd.

Standaard is de Fuchs MHL350F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan doordat de machinist altijd kan zien wat achter- en naast hem gebeurd.

LED-verlichting zorgt er voor dat ook in de vroeg- en late uren veilig gewerkt kan worden met goed zicht op het uit te voeren werk.

doorVan der Spek

A. Tuytel Loon- en Verhuurbedrijf B.V. neemt met Backers sterrenzeef capaciteitsmaker in bedrijf.

Met de nieuwe Backers 3MAL heeft A. Tuytel Loon- en Verhuurbedrijf een capaciteitsmaker toegevoegd aan het al zeer brede machinepark dat Tuytel inzet voor de verwerking van recycling- en grondstomen. Met beide sterrendekken opgeteld heeft de machine 11.800mm aan sterrenzeeflengte wat staat voor een enorme capaciteit per uur.

Sterrenzeeftechniek ; Zoals de naam al aangeeft hebben we te maken met sterren. Deze sterren zijn in vele maten en uitvoeringen te leveren en worden gemonteerd op assen welke achter elkaar worden geplaatst. Door deze in één richting te laten draaien zorgen deze dat de veelal lastig te zeven materialen naar voren word bewogen en door de openingen die tussen de sterren bestaan de fijne fractie wordt afgezeefd. Doordat de sterren op de assen om en om zijn gemonteerd zorgen deze dat ze elkaar reinigen, de punten van de sterren geven een enorme beweging in het te zeven product zodat de bovenmaat die niet tussen de sterren door valt zeer schoon aan het einde van het dek afkomt. Door de agressieve bewegingen zorgt de overmaat door scrubbende bewegingen voor een zelfreinigend effect waarbij de fijne delen vanzelf loskomen en tussen de sterren doorvallen. Door de vele verschillende soorten en maten sterren kan er worden gezeefd tussen de 5mm en 250mm. Door het aanpassen van de toerentallen van de zeefassen kan het zeefresultaat optimaal worden afgesteld.

Backers 3MAL Tuytel ; De nieuwe Backers van A. Tuytel Loon- en Verhuurbedrijf is een 3MAL wat inhoud dat het een 3-fractie machine is met een verlengd voorzeefdek, welke is opgebouwd op een trailerchassis waardoor hij eenvoudig te verplaatsen is. De opgavebunker van 5M³ is eenvoudig te beladen door een kraan, laadschop of schredder. Tuytel heeft er voor gekozen om in de bunker optioneel een doseerschroef te laten plaatsen voor een optimale geleidelijke opgaven om afzeving met een zo hoog mogelijke capaciteit mogelijk te maken.

Vanuit de bunker wordt het te zeven materiaal opgevoerd om een 5.100mm lang en 1.200mm voorzeefdek met 50/60 sterren welke zijn voorzien van RVS afstandshulzen om eventuele verkleving tegen te gaan. De onderloop wordt vervolgens op het tweede sterrendek van 6.700mm lang en 1.200mm breed gevoerd waar de fijnafzeving plaatsvind. Het dek is voorzien van sterren 12/12 met eveneens RVS afstandshulzen. Mocht door het toepassen van deze zeeftechniek in zeer moeilijk te zeven materialen waar een vlak- of trommelzeef geen resultaten meer geven toch de sterrendekken vervuild raken dan kunnen deze door een volledig automatisch geregelde reiningskammen-systeem op het fijne dek worden gereinigd zodat de afzeving gegarandeerd blijft.

Het fijnzeefdek is eenvoudig ( 15 minuten) compleet te wisselen als een modulaire unit op de machines zodat als gewenst er een ander dek geplaatst kan worden met andere sterren zodat fijnere – of grovere afzeving mogelijk is.

Voor de aandrijving is een duurzame Tier IV-final motor met 160Kw geplaatst, de hydraulische pompen zijn van Bosch-Roth waarbij de overige hydraulische componenten van de bekende merken zijn zoals Danfoss en Parker. Om de optimale overbrenging van de pompen naar de aandrijvingen te krijgen zijn de Backers machines opgebouwd met hydraulische leidingen waar mogelijk, slangen geven hydraulisch verlies en dus kracht op het sterrendek. De plaatsing van het motorcompartiment zo dicht mogelijk bij het sterrendek is ook gedaan met deze gedachte, hoe minder lengte aan leidingen en slangen hoe meer kracht direct bij de sterren komt met een optimaal zeefresultaat als gevolg. De machine is tevens voorzien van centrale smeering, verlengde fijne afvoerband en automatische omkeervans welke zijn in te stellen op tijd of temperatuur.

Backers Machinebau ; Backers Machinebau bestaat al 200 jaar en wordt nu door de 7de generatie van de familie geleid en de volgende generatie is al actie in het bedrijf zodat de continuïteit van het bedrijf is gewaarborgd. Wat begon in 1816 als een smederij is in de vele jaren die volgden van een producent van turfwinmachines en de bouw van de eerste sterrenzeef in 1989 uitgegroeid tot de bouwer- en specialist van sterrenzeefmachines, zowel mobiel als stationair.

Vanaf 1989 heeft Backers de sterrenzeeftechniek steeds verder doorontwikkeld. In 1991 is de eerste mobiele 2-fractie sterrenzeef gebouwd waarmee eenvoudig van locatie naar locatie kon worden gereden. Vanaf 2003 is de welbekende 3-fractie sterrenzeef leverbaar geworden. In de 26 jaar dat Backers sterrenzeven bouwt heeft de ontwikkeling en innovatie steeds als leidraad door de ontwerpen gelopen.

Van de wielmobiele uitvoering volgde de rupsmobiele uitvoeringen waarbij in 2004 zelfs een combinatie werd ontwikkeld, wielmobiel naar locatie en op locatie eenvoudig verplaatsen op het hydraulisch uitklapbare wielstel. In de fabriek in Twist net over de grens bij Emmen worden in eigen huis alle constructie werkzaamheden uitgevoerd. Door dit in eigen huis uit te voeren kunnen er snel en eenvoudig aanpassingen worden gedaan tijdens de bouw. Doordat men bij Backers de klantwensen in hoog vaandel hebben worden deze veelal in het ontwerp en bouw meegenomen.

doorVan der Spek

Van der Spek monteert Liebherr primeur in Poortugaal

Van der Spek heeft onlangs voor BVR Bouw een absolute primeur gemonteerd op een project in Poortugaal. Liebherr heeft in de 300 tonmeter klasse namelijk een compleet nieuwe kraan ontwikkeld. Deze spitsloze kraan kenmerkt zich o.a. door een nieuw design cabine met een kleurendisplay en doordachte, gunstige transportafmetingen. Gieklengtes zijn mogelijk tot 78 meter, met tussenstappen van 2,5 meter. Ten opzichte van de 280 EC-H12 Litronic is de maximaal te hijsen last op de punt toegenomen bij alle gieklengtes.
Uiteraard zijn de inmiddels gebruikelijke features op de grotere bovendraaiende torenkranen gebleven, zoals onder andere LoadPlus, MicroMove en Arbeids Bereik Begrenzing.

De nieuwste EC-B generatie van Liebherr torenkranen gaat ook uitgerust worden met de in opdracht van Liebherr ontwikkelde kunststof hijskabel. Deze nieuwe serie wordt tijdens de komende BAUMA van 8 tot en met 14 april in München met trots gepresenteerd. Wilt u alvast meer informatie, kijk dan nu op de website van Liebherr: https://www.liebherr.com/de/int/aktuelles/news-pressemitteilungen/detail/liebherr-stellt-neue-ec-b-baureihe-vor.html

De voor aannemer BVR uit Roosendaal in Poortugaal opgebouwde Liebherr 340 EC-B12 heeft een gieklengte van 60 meter met een maximale capaciteit van 12 ton tot 25 meter en hijst op de punt nog 5 ton. De torenkraan is opgesteld met een haakhoogte van 31 meter.

BVR gebruikt de gemonteerde huurkraan van Van der Spek in Poortugaal bij de nieuwbouw van de Care Kliniek. 01-10 Architecten ontwierp dit gebouw voor Antes. Antes is de gespecialiseerde zorgverlener op het gebied van psychiatrie en verslaving in de regio Rotterdam Rijnmond. De kraan blijft nog zeker tot en met de zomer staan. Eind 2019 zou de kliniek haar deuren moeten openen.

doorVan der Spek

Nieuwe Fuchs MHL335F geleverd aan Helmond Metalen in Culemborg

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Fuchs MHL335F geleverd aan Helmond Metalen in Culemborg.

Helmond metalen is al meer dan 55 jaar een begrip in Nederland. In dit inmiddels derde generatie familiebedrijf staan ze voor betrouwbaarheid, vakbekwaamheid, inzet en vriendelijkheid. Helmond metalen is een groothandel in metalen. Ze zijn gespecialiseerd in het verwerken en recyclen van ferro en non ferro metalen. Ze verwerken en verhandelen non ferro metalen zoals koper, aluminium, nikkel, brons, RVS, tin, messing, zink, kabel e.d. Ook kunnen particulieren bij ze terecht voor het inleveren van ijzer en metalen.

Aan de nieuwe 25 tons Fuchs MHL335F is een giek- en lepelsteelconfiguratie met een bereik van 10.700mm geplaatst waaraan een bak-kinematiek zit voor plaatsing van een sorteergrijper, deze grijper kan als nodig snel gewisseld worden aangezien op de MHL335F een snelwissel is gemonteerd. Dankzij de Rexroth hydrauliek, met een opbrengst van maar liefst 380 liter per minuut is de Fuchs MHL335F zeer snel en zorgt bij Helmond Metalen voor de gevraagde overslagcapaciteit.

De MHL335F is standaard voorzien van een HD-onderwagen die zorgt voor extra stabiliteit tijdens het draaien en het eventueel rijden met last. Voor de aandrijving van de MHL335F is zuinige 4.1 liter Deutz motor verantwoordelijk. De standard compleet gescheiden- en separaat opgestelde koelers dragen er zorg voor dat de machine optimale koeling krijgt. Door deze opstelling zijn de koelers als gewenst in stoffige omstandigheden zeer goed te reinigen. Door de optimale koeling wordt er tijdens het draaien met de machine zeer weinig gebruik gemaakt van de koelvans waardoor naast een zeer laag geluidniveau ook het brandstofverbruik uiterst laag is.

Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via een uitklapbare trap toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder op de machine te hoeven klimmen. Veiligheid staat in ieder Fuchs ontwerp voorop.

De hydraulisch verstelbare cabine zorgt voor een zichthoogte van 5.300mm waardoor er altijd goed zicht is op de uit te voeren werkzaamheden. Uiteraard is voor de machinist gezorgd dat alles in de cabine zo ergonomisch mogelijk is opgesteld, de stoel is optimaal te verstellen zodat alle bedieningen binnen handbereik liggen. Via de grote touchscreen display zijn alle functies te bedienen, veel gebruikte functies als bijvoorbeeld verlichting en ruitenwisser hebben ook nog drukknoppen binnen het handbereik van de machinist zodat deze als benodigd snel zijn in- en uit te schakelen. De vergrote airco-unit zorgt dat ondanks de grote raamoppervlakten de cabine op temperatuur blijft zoals de machinist hem instelt. 

Standaard gemonteerde camera op de rechterzijde geeft een duidelijk beeld van wat er rond de machine plaatsvinden zodat de veiligheid op het hoogste niveau staat. Power LED- verlichting geeft de machinist in de vroeg- en late uren een grote lichtopbrengst in het bereik van de kraan.