Categorie archief Lindner

Nieuwe Lindner Urraco 95DK voor REKO/Van Bentum

Van der Spek Vianen heeft bij Recycling Kombinatie REKO na serienummer 1 van de Lindner Urraco 95DK in 2013 de volgende nieuwe Lindner Urraco 95DK geleverd in Rotterdam. Tussen serienummer 1 en deze nieuwe zijn vele honderden Urraco’s geleverd over de gehele wereld die worden ingezet in het verkleinen van vele productstromen.

De nieuwe Lindner Urraco 95DK zal net als zijn eerder geleverde voorganger ook ingezet gaan worden voor het verkleinen van productstromen die vervolgens weer door de thermische reinigers van REKO worden verwerkt tot nieuwe producten.

De vele tevreden draaiuren van serienummer 1 maakte de keuze voor wederom een Lindner Urraco 95DK wel één die gemakkelijk te maken was.

Uiteraard zijn er vele verschillen tussen de eerste- en huidige serie van de Lindner Urraco 95DK en dat is niet alleen het verschil in kleurstelling.

De nieuwe Lindner Urraco 95DK is nu voorzien van een zuinige- en duurzame Stage-V DC16 8-cilinder industriemotor met 566kW die vervolgens de Bosch-Rexroth hydrauliek aandrijft. Deze moderne hydrauliek welke middels de BODAS-besturing wordt aangestuurd realiseert een kracht van 480.000Nm op de werktuigen. De combinatie van de nieuwe motor en besturing kan een productieverhoging geven tot 10% t.o.v. de eerste serie. Tevens is het brandstofverbruik nog verder gedaald.

Op de touchscreen display van de machine kan eenvoudig tussen de verschillende programma’s worden gekozen en zijn instelling aan te passen. Uiteraard kan de machine compleet over de afstandsbediening worden bedient zodat de machinist eenvoudig de benodigde functies kan gebruiken als benodigd.

In de nieuwe Lindner zijn speciale LW-assen gemonteerd om een snijdend effect te krijgen op de te verkleinen stomen. De gemonteerde breekbalk aan de onderzijde zorgt voor de gewenste verdere verkleining.

De op de afvoerband gemonteerde magneet ontijzert de verkleinde productstroom van ijzerdelen. Deze magneet is hydraulische in hoogte verstelbaar, uiteraard ook via de afstandsbediening.

Vlakke rupsplaten op de Urraco zorgen er voor dat de ondergrond minder snel beschadigt en dat de vloeistofdichte vloeren beschermd blijven.

Recycling Kombinatie REKO B.V. is toonaangevend in het produceren van herbruikbare grondstoffen. Daartoe zet REKO afvalstoffen om in nieuwe grondstoffen voor de bouwindustrie, door gebruik te maken van de meest geavanceerde technieken. Door de activiteiten van REKO kan de keten voor minerale grondstoffen voor 100% worden gesloten.

Sinds 2000 is REKO gevestigd op de Vondelingenplaat bij Rotterdam. Deze locatie ligt strategisch in het hart van de mainport Rotterdam en is zowel over weg als over het water zeer goed bereikbaar. Op het 33 hectare grote terrein bevinden zicht : een breekinstallatie voor de productie van granulaten, twee thermische reinigingsinstallaties voor het reinigen van teerhoudend asfalt en twee installaties voor het opwekken van elektriciteit uit restwarmte. De breker en de thermische reinigingsinstallaties behoren tot de grootste in hun soort.

Naast de Lindner Urraco’s zijn er ook diverse door Van der Spek Vianen geleverde Powerscreen zeefmachines en Telestack transportbanden actief op het terrein op de Vondelingenplaat.

Lindner Urraco 4000, uitbreiding van de succesvolle Urraco-lijn van Lindner

Op de IFAT heeft Lindner de geheel nieuw ontwikkelde Lindner Urraco 4000 geïntroduceerd aan het grote publiek. De nieuwe Lindner Urraco 4000 vind zijn plaats tussen de bekende mobiele verkleiners de Lindner Urraco 75 en 95.

Met een as-lengte van 2.000mm past hij precies tussen de Urraco 75 met 1.500mm lange assen en de Urraco 95 met 2.500mm langer assen. Deze 2.000mm lange assen zorgen gelijk voor de tenaamstelling van de nieuwe Lindner Urraco 4000, namelijk twee maal 2.000mm maakt in totaal 4.000mm as-lengte in Lindner Urraco 4000.

De nieuwe Lindner Urraco komt gelijk in diverse varianten op de markt ; een rupsmobiele, een wielmobiele en een stationaire uitvoering. Met deze drie genoemde uitvoeringen houd het niet op, de rupsmobiele variant komt er met een dieselaandrijving en elektrische aandrijving waarbij een kleine motor zorgt om de machine ter verplaatsen en in- en uit te klappen.

Afhankelijk van de uitvoering heeft de Urraco 4000 een gewicht tussen de 25 en 31 ton waarbij de 31 ton is voor de rupsuitvoering en de 25 ton voor de stationaire opstelling.

Net als bij de andere Urraco’s zijn ook voor de Urraco 4000 vele variaties leverbaar qua assen, tegenkammen en breekbalken. Voor ieder product en gewenste eindfractie zijn diverse combinaties mogelijk en te leveren.

Bij de ontwikkeling van de Urraco 4000 is rekening gehouden met de wensen uit de markt. Zo is het bijvoorbeeld zeer eenvoudig geworden om de breekbalk uit de machine te bouwen. Deze kan nu middels grote deuren zijwaarts uit de machine worden gehaald. Het wisselen van de assen en zijkammen kan dankzij hydraulisch wegklapbare achterzijde nu binnen 3 uur worden uitgevoerd.

De aandrijving van de Lindner Urraco 4000D (stationair), DS (oplegger) en DK (rups) wordt uitgevoerd door een 340 kW dieselmotor die natuurlijk is uitgevoerd volgens de laatste Stage-V emissienormen. De motor drijft vervolgens een zeer efficiënt hydraulisch systeem aan dat is ontwikkeld door Lindner en Linde. Met een kracht tot 480.000Nm op de assen mag de Urraco 4000 zich één van de sterkste in zijn klasse noemen.  

Bij de elektrische uitvoeringen, de 4000E (stationair) en 4000EK (rups) wordt de verkleiningsunit aangedreven door een 250kW elektromotor aangedreven. Natuurlijk ook met hetzelfde hydraulische systeem als de dieselvarianten.

Om de Lindner Urraco 4000EK elektrisch aangedreven rupsmachine te verplaatsen en op transport te zetten is hij uitgevoerd met een kleine 18,5kW dieselmotor. Zodra hij op locatie staat en is aangesloten op de stroombron wordt deze uitgeschakeld.

Net als bij de andere Urraco’s kan de trechter zowel aan de voor- als achterzijde met de afstandsbediening worden bediend voor een optimale vulling op de assen.

Om de machine zijn verkleinwerk optimaal te laten uitvoeren heeft de Urraco 4000 de bekende Bodas-besturing waarin verschillende programma’s zijn voor te programmeren waarin o.a. de tijden zijn aan te geven om voor- en achteruit te draaien als de drukken waarop de moet gebeuren.

Naast deze programma’s herkent de besturing ook als er onbreekbare delen in de machine bevinden en schakelt dan direct de aandrijving uit om beschadigingen te voorkomen.

Lindner op de IFAT 2022 ; efficiënt terugwinnen uit recyclingstromen

Op 30 mei a.s. start de IFAT 2022, de vakbeurs op het gebied van recycling. De beurs is van 30 mei tot en met 3 juni en op stand 251/350 in hal B6 zal Lindner haar laatste noviteiten en ontwikkelingen tonen op het gebied van het efficiënte verkleinen van recyclingstromen.

Energie besparen en de capaciteit vergroten

De elektromotor is toekomst. De elektromotor gaat optimaal om met energie en is kostprijs verlagend in de operationele kosten en levert een zeer waardevolle bijdrage bij de beperking van de CO2 en het verlagen van de emissies in de toekomst.

Lindner heeft een zeer grote lijn stationaire verkleiners die worden aangedreven met elektromotoren. Daarnaast zijn ook mobiele varianten leverbaar met elektromotoren naast de dieselvarianten. Tevens zal op de IFAT een nieuwe URRACO variant worden getoond waarbij zowel mobiel- als elektrische aandrijving wordt gecombineerd.

Dankzij de door Lindner ontwikkelde DEX (Dynamic Energy Exchange) aandrijving kan tot 40% besparing worden gerealiseerd op de energiekosten  t.o.v. van traditionele hydraulische stationaire verkleiners.

Op de stand 251/350 in hal B6 zullen twee verkleiners te zien zijn, de nieuwe Lindner Atlas 5500 voorverkleiner en de Lindner Komet 2800 naverkleiner. Uiteraard daarnaast nog veel nieuws en natuurlijk uw aanspreekpersonen van Van der Spek Vianen.

Naast de stand in hal 6 zullen er op het demoterrein van de IFAT nog twee Lindner machines draaien, een geheel nieuw model Lindner Urraco in combinatie met een Lindner sterrenzeef.  

met oog op de circulaire economie

Mercury Metal Recycling in Born neemt Lindner Urraco 75DK-4 in gebruik.

Na diverse malen een Lindner Urraco te hebben ingehuurd waarmee veel productstromen die Mercury Metal Recycling verwerkt optimaal waren verwerkt was de keuze te investeren in een eigen machine de volgende stap.

Op de in de haven van Born gelegen moderne locatie van Mercury Metal Recycling zal de machine ingezet gaan worden voor het verkleinen van vele metaalstromen die vaak direct aan de staalwerken geleverd worden. Kwaliteit staat hierbij voorop en daarbij wordt de Lindner ingezet zodat de stromen verkleind kunnen worden en ontdaan van eventuele onzuiverheden.

De nieuwe machine is een Urraco 74DK-4 waarbij DK-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.

In de Urraco 75DK-4 zijn W6/7 assen en tegenkammen gemonteerd die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen. Met de getande “breek-balk” die onder de assen is geplaatst zorgt voor optimale verkleining met constante afmeting.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC9 313 motor geplaatst met 350 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen waarmee Mercury Metal Recycling gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn.

De ruim over bemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen. Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken. De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet is via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.

VMR Venlose Metaal Recycling kiest weer voor Lindner Urraco

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Lindner Urraco 75DK-4 verkleiner in bedrijf gesteld bij de Venlose Metaal Recycling / VMR.

Deze nieuwe Lindner Urraco 75DK vervangt na vele tevreden draaiuren een eveneens door Van der Spek Vianen geleverde Lindner Urraco 75. Er is nu gekozen voor een DK uitvoering op rupsen zodat de machine gemakkelijker op locatie is te verplaatsen.

De Lindner is een Urraco 74DK-4 waarbij DK-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving met Bosch-Rexroth pompen die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.

HW6/7 assen en tegenkammen zijn gemonteerd in de nieuwe Lindner Urraco 75DK die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen. Met de getande “breek-balk” die onder de assen is geplaatst zorgt voor optimale verkleining met constante afmeting.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC9 313 motor geplaatst met 350 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen waarmee VMR gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn.

Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt. Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt.

De ruim over bemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen. Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken. De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet in via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.

Van Hout Group in Helmond neemt nieuwe Lindner Urraco 75 in bedrijf.

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Lindner Urraco 75D-4 verkleiner in bedrijf gesteld bij de Van Hout Group in Helmond. Na een zeer tevreden demonstratie waarbij de Lindner Urraco zijn krachten heeft laten zien is er door Van Hout besloten om te investeren in de nieuwe Lindner.

De nieuwe machine is een Urraco 74D-4 waarbij D-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving met Bosch-Rexroth pompen die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.

Voor iedere toepassing kunnen er een product specifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining en capaciteit centraal staat. Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.

In de nieuw geleverde Urraco zijn W6/7 assen en tegenkammen gemonteerd die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC09  motor geplaatst met 375 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen waarmee de Van Hout Group gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn. Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt.

Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt. De ruim overbemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen.

Achter de Scania staan direct de  Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken.

De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet in via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.

Van Hout Group ;

Van een klein familiebedrijf is de Van Hout Group uitgegroeid tot een wereldwijd opererend concern waar duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen de basis principes zijn.

In de diverse aangesloten bedrijven is het specialisme aanwezig voor o.a. de volgende werkzaamheden ;  Trading van ferro- en non- ferro metalen, recycling van alle soorten grond- en kunststofkabels, recycling van elektroschroot en elektronica, ontmanteling van transformatoren en generatoren eventueel op locatie, flotatie van “heavy metals” en gemengde metalen

Inter Metals kiest wederom voor nieuwe Lindner Urraco 95DK-4

Van der Spek Vianen heeft vanaf haar vestiging in Hardenberg een nieuwe 45 tons Lindner Urraco 95 DK4 Powerline geleverd aan Inter Metals in Ochtrup (D).

Het is de tweede Lindner Urraco 95DK-4 die Inter Metals bij Van der Spek Vianen heeft gekocht. De afgelopen jaren heeft een eerder geleverde Lindner Urraco 95 zich bewezen als het gaat om hoge capaciteiten met de laagste kostprijs per ton waarbij de goede samenwerking tussen Van der Spek Vianen en Inter Metals zeker een zeer belangrijke basis is.

Inter Metals GmbH is al jarenlang een ijzersterk begrip binnen de internationale metaal- en recycling industrie.  Met handelspartners in o.a. Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Oost-Europa, India, Pakistan en China.  Met 20 werknemers verhandelt Inter Metals jaarlijks 70.000 ton aan non-ferro materiaal, waarvan 25% in Zuid en Oost Azië.

De Blue Bull zoals de Linder Urraco 95 ook wel wordt genoemd is een 2-assige verkleiner. De assen in de Urraco 95DK-4 zijn 2.500mm lang en hebben een diameter van 850 mm. Om de optimale verkleining te kunnen regelen zijn de assen in snelheid regelbaar tussen de 12 en 30 omwentelingen per minuut. Door de zeer zware aandrijflijn wordt er het zeer hoge moment van 480.00 Nm gebracht op de werktuigen welke op de assen gemonteerd zitten en de verkleining uitvoeren.

Aangezien ieder te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig heeft, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan. Voor iedere toepassing kunnen er een productspecifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining, capaciteit en benodigd vermogen centraal staat.

Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.

Voor de inzet in metalen heeft de Urraco 95 DK-4 een verzwaarde staalbouw en is de magneet uitgevoerd in een extra sterke uitvoering.

De 1.400mm brede hydraulische verstelbare afvoerband is uitgevoerd met extra staalinlagen om de impacts het verkleinde product beter te kunnen verwerken zonder dat er schades ontstaan.

De Linder Urraco 95 DK Powerline heeft voor de aandrijving een zeer duurzame en zuinige Scania DC16 8-cilinder Stage-V motor aan boord , bij 1.900 t/min brengt hij 770 Pk over aan de hydraulische pompen welke de assen weer aandrijven.

De Scania motoren staan bekend om hun zeer gunstige brandstofverbruik. Door een zeer breed toerental waarbij het volledige koppel beschikbaar is en een uiterst snel reagerend motormanagement dat zorgt dat de motor op toeren blijft. Hiermee wordt veel brandstof bespaart en zeker zo belangrijk, de productie blijft op capaciteit.

Voor de bediening van de machine is een grote touchscreen gemonteerd waarop alle functies eenvoudig zijn te bedienen. De ingevoerde gegevens worden door de PLC omgezet in aansturing van de machine. In de besturing zijn verschillende programma’s in te stellen welke met één druk op de knop gewisseld kunnen worden. In deze programma’s is o.a. aan te geven met welke snelheid van de assen gewerkt gaat worden, hoe vaak de assen voor –en achteruit moeten draaien en bij welke drukken de machine moet reageren.

Middels het rupswerk kan de machine eenvoudig worden verzet op locatie.

Nieuwe Lindner Urraco 75DK-4 voor Kuijpers Metaal- en Autorecycling.

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Lindner Urraco 75DK-4 verkleiner in bedrijf gesteld bij Kuijpers Metaal- en Autorecycling in Deurne.

Na een succesvolle demonstratie bij Kuijpers in Deurne, was de keuze om te investeren in de nieuwe Lindner Urraco 75 een weloverwogen beslissing. Tijdens de demonstratie met de Lindner Urraco van Van der Spek Vianen is in de verschillende materiaalstromen is gekeken of de geproduceerde fracties optimaal konden worden ingezet voor verdere verwerking of direct inzetbaar waren als grondstoffen.

Kuijpers Metaal- en Autorecycling heeft de keuze gemaakt voor een 22 ton wegende rupsmobiele machine die eenvoudig te verplaatsen is op locatie middels de rupsen.

De nieuwe machine is een Urraco 74DK-4 waarbij DK-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving met Bosch-Rexroth pompen die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.

Als gewenst kunnen de assen in de machine worden gewisseld om andere producten te kunnen verwerken waarbij andere fracties gewenst zijn. Aangezien ieder soort te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig kan hebben, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan. Voor iedere toepassing kunnen er een product specifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining en capaciteit centraal staat. Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.

In de nieuw geleverde Urraco 75DK-4 bij Kuijpers zijn W6/7 assen en tegenkammen gemonteerd die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen. Met de getande “breek-balk” die onder de assen is geplaatst zorgt voor optimale verkleining met constante afmeting.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC9 313 motor geplaatst met 350 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen waarmee Kuijpers Metaal- en Autorecycling gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn.

Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt. Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt.

De ruim over bemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen. Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken. De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet in via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.

Als benodigd kan Kuijpers de Lindner Urraco 75DK-4 met hun eigen transportcombinatie transporteren om verkleiningswerkzaamheden op andere locaties uit te voeren

Kuijpers Metaal- & Autorecycling is een familiebedrijf dat al jaren gevestigd is aan de Liesselseweg in Deurne. In 2014 zijn ze gestart met een nieuwe vestiging in Beringe (Limburg). Op deze locatie richten ze zich op autodemontage en autorecycling. Complete auto’s worden gestript en onderdelen worden los aangeboden.

Kentekenplicht voor machines

Sinds 1 januari 2021 gelden er nieuwe regels voor het rijden op de
openbare weg met een MMBS (Motorrijtuig Met Beperkte Snelheid).
Deze nieuwe regels houden in dat een MMBS geregistreerd
moet worden en dus ook een kenteken krijgt.

VRAAG UW KENTEKEN TIJDIG AAN EN BESPAAR KOSTEN

Het aanvragen van een kenteken is dit jaar enkel een online administratieve handeling en kost u slechts € 18,- per kenteken. Dit verloopt via uw DigiD account. Mocht u dit zelf niet willen doen, dan kan Van der Spek dit tegen vergoeding voor u verzorgen. Na 31 december 2021 moet elk niet eerder geregistreerd MMBS-voertuig door de RDW beoordeeld worden op een RDW keuringsstation, met alle dan geldende eisen. De kosten zullen na dit jaar vele malen hoger zijn.

Uw Van der Spek machine heeft een registratieplicht als:

• Het bouwjaar van uw machine vóór 2021 is en nu of in de toekomst (mogelijk) op de openbare weg komt.
• De maximum constructiesnelheid van uw voertuig 6 km/h of hoger is en het voertuig breder is dan 1.30 m.
• Het een getrokken voertuig is met een maximale constructiesnelheid van meer dan 25 km/h.

Voor al deze voertuigen dient u een kentekenbewijs aan te vragen

Uitzonderingen op de MMBS-kentekenplicht:

• 1-assige motorrijtuigen • Asfalteermachines
• Asfaltfreesmachines • Walsen wegenbouw

De verwerkingstijd van uw kentekenbewijs duurt gemiddeld 20 werkdagen. Zodra de RDW uw aanvraag heeft goedgekeurd, stuurt zij u het kentekenbewijs toe. Heeft de RDW meer informatie nodig om de registratie af te ronden, dan ontvangt u hierover bericht. Mogelijk is het machinetype nog niet bekend bij de RDW. De RDW zal u dan om foto’s en aanvullende informatie vragen. Eén werkdag nadat u het kentekenbewijs en eerste deel van de code heeft ontvangen, stuurt de RDW u de bijbehorende tenaamstellingscode toe.

Bij een geregistreerd voertuig horen verplichtingen, bijvoorbeeld de verzekeringsplicht. U dient daarom uw nieuwe kentekennummer aan te melden bij uw verzekeraar. Vraag uw GIAK-kentekenplaat aan bij een erkend bedrijf met de codes die ontvangt van RDW en monteer de kentekenplaat op uw machine.

Heeft u vragen over wat Van der Spek voor u kan betekenen? Vraag het John:

Lindner Miura nu ook succesvol in rupsmobiele uitvoering.

Na zijn introductie op de IFAT in 2018 waar de Lindner Miura als wielmobiele uitvoering is gepresenteerd aan de recyclingwereld is de machine tegenwoordig ook zeer succesvol in de rupsmobiele uitvoering.

Bij vele klanten roept gelijk de vraag op waar de naam Miura voor staat, is het een afkorting ? Nee, net als vele Lindner machines is ook deze Lindner verkleiner voorzien van een typenaam die in het verleden door Lamborghini is gebruikt. Lamborghini gebruikte de naam tussen 1966 en 1973 voor de eerste succesvolle sportwagen welke was voorzien van een midden-motor die de achterwielen aandreef en daarmee zeer vooruitstrevend was.

De 27 ton wegende rupsmobiele Miura 1500 DK is uniek  doordat de verkleiningsassen middels een snelwisselsysteem, zeer eenvoudig- en snel te wisselen zijn. Door het snelwisselsysteem zijn de twee verkleiningsassen binnen een halfuur te wisselen als ze van het zelfde type zijn.

Net als bij de Lindner Urraco-serie zijn er afhankelijk van de inzet en het te verkleinen product verschillende types assen leverbaar  in de Miura waarbij het aantal schijven en werktuigen op de assen kan variëren.

De opbouw en werking van de Lindner Miura 1500 en Urraco 75 zijn voor de verkleining gelijk, middels de twee 1.500mm lange verkleiningsassen die zowel voor- als achteruit kunnen draaien wordt het product verkleind. Het aantal schijven op de assen komt overeen met een aantal tegenkammen op de zijkammen die in het breekkamer zijn gemonteerd. Als het aantal schijven op de assen gelijk blijft is wisselen binnen een half uur mogelijk.

Mochten zowel de assen als de zijkammen gewisseld moeten worden dan is rekening te houden met ca. 1.5 uur wisseltijd van het stoppen met draaien tot weer in actie komen. De assen zijn snelheid regelbaar tussen de 10 en 30 omwentelingen per minuut.

Tijdens de ontwikkeling van de Miura is naast capaciteit en kracht ook zeer uitgebreid gekeken om de toegankelijkheid voor onderhoud en reparatie zo groot mogelijk te maken zodat deze eenvoudig en veilig zijn uit te voeren. Middels de grote openslaande deuren is bijna overal direct bij te komen.

Het unieke FX-snelwisselsysteem dat door Lindner is ontwikkeld geeft de mogelijkheid om de twee verkleiningsassen middels speciaal hijs juk in één keer uit de machine te pakken. Dit kan doordat aan de achterzijde van de breekkamer hydraulische cilinders zorgdragen dat er een deel van de achterwand word ontgrendeld en de assen compleet met lagering vrijkomen voor demontage. Het plaatsen gaat uiteraard net zo gemakkelijk. De zijkanten van de breekkamer worden eveneens middels hydraulsiche cilinder open geklapt zodat de werkzaamheden veilig en overzichtelijk kunnen plaatsvinden. Tevens kunnen dan als benodigd vanaf grondniveau de zijkammen worden gewisseld of onderhouden.

Door het snelwisselsysteem is de Miura zeer gemakkelijk in onderhoud en kan als gewenst snel worden aangepast voor alle uit te voeren werkzaamheden wat zeker voor recyclingbedrijven en verhuurders interessant is.

Voor de aandrijving is in de Lindner Miura 1500DK een duurzame Scania DC09 motor geplaatst met 350 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen. Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt.

De ruim overbemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen.

Achter de Scania staan direct de  Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken.

De besturing van de gehele machine gebeurd via een kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn vele standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.