Categorie archief Lindner

door-Van der Spek-

Nieuwe Lindner Urraco 95DK-4 geleverd bij TS-Metals

Van der Spek Vianen heeft vanaf haar vestiging in Hardenberg een nieuwe 45 tons Lindner Urraco 95 DK4 Powerline geleverd aan TS Metals. Het is de derde nieuwe Lindner Urraco die TS-Metals bij Van der Spek Vianen heeft gekocht. De afgelopen jaren hebben twee eerder geleverde Lindner Urraco 75’s zich bewezen als het gaat om het produceren met de laagste kostprijs per ton waarbij de goede samenwerking tussen Van der Spek Vianen en TS-Metals zeker een zeer belangrijke basis is.

De vraag naar meer capaciteit heeft TS-Metals doen besluiten om na een goed verlopen demo met een Lindner Urraco 95DK4 te investeren in de grootste Urraco uit de mobiele verkleiningslijn van Lindner.

De assen in de nieuwe Urraco 95DK-4 zijn 2.500mm lang en hebben een diameter van 850 mm. Om de optimale verkleining te kunnen regelen zijn de assen in snelheid regelbaar tussen de 12 en 30 omwentelingen per minuut. Door de zeer zware aandrijflijn wordt er het zeer hoge moment van 480.00 Nm gebracht op de werktuigen welke op de assen gemonteerd zitten en de verkleining uitvoeren.

Aangezien ieder te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig heeft, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan. Voor iedere toepassing kunnen er een productspecifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining, capaciteit en benodigd vermogen centraal staat.

Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.

Voor de inzet in metalen heeft de Urraco 95 DK-4 een verzwaarde staalbouw en is de magneet uitgevoerd in een extra sterke uitvoering. De 1.400mm brede hydraulische verstelbare afvoerband is uitgevoerd met extra staalinlagen om de impacts het verkleinde product beter te kunnen verwerken zonder dat er schades ontstaan.

De Linder Urraco 95 DK Powerline heeft voor de aandrijving een zeer duurzame en zuinige Scania DC16 8-cilinder Stage-V motor aan boord , bij 1.900 t/min brengt hij 770 Pk over aan de hydraulische pompen welke de assen weer aandrijven.

De Scania motoren staan bekend om hun zeer gunstige brandstofverbruik. Door een zeer breed toerental waarbij het volledige koppel beschikbaar is en een uiterst snel reagerend motormanagement dat zorgt dat de motor op toeren blijft. Hiermee wordt veel brandstof bespaart en zeker zo belangrijk, de productie blijft op capaciteit.

Voor de bediening van de machine is een grote touchscreen gemonteerd waarop alle functies eenvoudig zijn te bedienen. De ingevoerde gegevens worden door de PLC omgezet in aansturing van de machine. In de besturing zijn verschillende programma’s in te stellen welke met één druk op de knop gewisseld kunnen worden. In deze programma’s is o.a. aan te geven met welke snelheid van de assen gewerkt gaat worden, hoe vaak de assen voor –en achteruit moeten draaien en bij welke drukken de machine moet reageren. Middels het rupswerk kan de machine eenvoudig worden verzet op locatie.

Tijdens een uitgebreide ingebruikstelling door de technische dienst van Van der Spek Vianen zijn bij TS-Metals de medewerkers die met de nieuwe Lindner gaan werken breed geschoold om veilig met de machine te kunnen werken en het dagelijks onderhoud uit te voeren. Daarnaast is natuurlijk diep ingegaan op alle instelmogelijkheden om zo optimaal met de machine te kunnen draaien.

door-Van der Spek-

Nieuwe Lindner Merak 2800 geïntroduceerd op de IFAT

Tijdens de IFAT 2024 in München heeft Lindner o.a. de nieuwe elektrisch aangedreven rupsmobiele Lindner Merak 2800 geïntroduceerd. 

De Lindner Merak 2800 is voorzien van een elektrisch aangedreven enkel-as rotor van 2.800mm lengte. De elektrische aandrijving drijft de rotor direct aan middels het bekende aandrijfsysteem dat Lindner al vele jaren toepast op hun stationaire machines. De rotorsnelheid is te regelen tussen de 55 en 103 toeren per minuut. Dankzij de 250kW E-motor is er meer dan voldoende kracht aanwezig. Voor transport op locatie en voor op transport is een klein powerpack gemonteerd in de machine. Op locatie wordt de machine dan eenvoudig middels power-lock aangesloten.

Voor de verschillende toepassingen kan de Lindner Merak 2800 worden voorzien van de verschillende rotor-systemen. Er zijn twee rotoren leverbaar met verschillende maten spitsmessen en een rotor met een vlakke messen. Dankzij de gemonteerde zeefroosters kan een vaste maatvoering van product worden geproduceerd. Per type product en inzet kan gekozen worden tussen de verschillende soorten roosters. In totaal zitten er 8 zeefroosters naast elkaar die eenvoudig gewisseld kunnen worden.

Bij beide rotor-systemen kunnen optioneel zowel de messen als de messenhouders worden gewisseld en eenvoudig vervangen waardoor oplassen tot een minimum wordt beperkt en zelfs voorkomen.

Dankzij de gemonteerde “pusher” wordt het product contact aangedrukt op de rotor zodat hoge capaciteiten gerealiseerd worden.

Beide zijden van de machine kunnen dankzij hydraulische kleppen goed worden bereikt voor onderhouds- en schoonmaakwerkzaamheden. Mocht er een stoorstof in de machine vast komen te zitten dan kan door deze deuren eenvoudig toegang tot de rotor worden verschaft.

De machine kan in vele producten worden ingezet zoals bijvoorbeeld ; bouw- en sloopafafval, sloophout, groenhout, licht metalen als aluminium, kunststoffen ect.

door-Van der Spek-

Metaal Recycling Twente (MRT) neemt Lindner Urraco 75DK-4 in gebruik.

Van der Spek heeft een nieuwe Lindner Urraco 75DK-4 afgeleverd bij Metaal Recycling Twente (MRT) in Enschede.

Metaal Recycling Twent (MRT) is gevestigd op het industrieterrein aan de binnenhaven in Enschede. Het moderne recyclingbedrijf heeft een eigen laad- en loskade aan het Twentekanaal waardoor eenvoudig ook per schip kan worden aan- en afgevoerd.

Na een succesvolle demonstratie en diverse malen inhuur van een Lindner Urraco 75DK bij Van der Spek Vianen was de keuze om te investeren in de nieuwe Lindner Urraco 75 een weloverwogen beslissing. Door het inzetten van de Lindner in de verschillende materiaalstromen is gekeken of de geproduceerde fracties optimaal konden worden ingezet voor verdere verwerking of direct inzetbaar waren als grondstoffen.

MRT heeft de keuze gemaakt voor een 22 ton wegende rupsmobiele machine die eenvoudig te verplaatsen is op locatie middels de rupsen.

De nieuwe machine is een Urraco 74DK-4 waarbij DK-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving die een kracht van 240.000 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.

In de Urraco 75DK-4 zijn W6/7 assen en tegenkammen gemonteerd die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen. Met de getande “breek-balk” die onder de assen is geplaatst zorgt voor optimale verkleining met constante afmeting.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC9 313 motor geplaatst met 350 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen waarmee Metaal Recycling Twente (MRT) aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn.

De ruim over bemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen. Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken. De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet is via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.

door-Van der Spek-

75 jarig jubileum en opening van de nieuwe fabriek bij Lindner

22 juni jl. was het zover, naast de officiële opening van de nieuwe fabriek in Spittal/Drau in Oostenrijk werd ook gelijk het 75-jarig jubileum gevierd van Lindner Recyclingtech.

Vele dealers van over de gehele waren uitgenodigd om gezamenlijk dit jubileum te vieren, uiteraard was Van der Spek Vianen ook aanwezig tijdens het jubileum als dealer voor de Benelux.

Wat 75 jaar geleden begon als een kleine fabriek voor de toelevering van onderdelen voor houtzaagmachines ontwikkelde zich in korte tijd tot volwaardige- en bekend leverancier voor de houtverwerkende industrie. Ontwikkeling en innovatie stonden in die dagen ook al hoog in het vaandel bij Lindner. Toen Manual Lindner de huidige directeur bij zijn vader kwam werken is de ontwikkeling van de Lindner verkleiners voor afval-, kunststof-, hout- en metaalstromen begonnen. Ook hierbij stond toen direct innovatie, ontwikkeling en hoogwaardige techniek voorop.

In de afgelopen 25 jaar is Lindner uitgegroeid tot de specialist als het gaat om verkleining. Hierbij zijn bekende types als o.a. de Lindner Jupiter, Lindner Komet, Lindner Micromat, Lindner Atlas en Lindner Urraco niet meer weg te denken uit de recyclingwereld. Van deze machines zijn er honderden over de gehele wereld geleverd en werkzaam in vele producten.

Sinds juli 2022 heeft Lindner Recyclingtech de nieuwe productielocatie betrokken die ook wel het “thuis van de recycling” wordt genoemd. In totaal beslaat de nieuwe locatie 14.000M² waarin zowel kantoren, magazijn, productie en assemblage van de Lindner shredders zijn samengevoegd.

In de moderne fabriek heeft Lindner grootst geïnvesteerd in nieuwe- en moderne productietechnieken. Hierbij te denken aan gerobotiseerde las-units die zorgdragen voor het(op) lassen en bewerken van de vele verschillende rotoren en shredderassen die Lindner gebruikt in hun shredders. De complete ontwikkeling en afstelling hiervan wordt door Lindner in eigen huis gerealiseerd zodat de gewenst kwaliteiten zonder problemen worden behaald.

Tevens zijn er zware- en grote nieuwe draaibanken geïnstalleerd die zelfs de zwaarste assen kunnen bewerken. Massieve stalen delen tot een gewicht van 10 ton kunnen zonder problemen worden ingespannen in deze draaibanken. Na 48 uur draaien en bewerken komt er dan een as uit die verder kan worden opgebouwd om vervolgens in een Lindner shredder geplaatst te worden.

Voor Lindner is het bewerken en produceren van deze kritische onderdelen een must. Zo kan men de kwaliteit garanderen en kunnen de Lindner shredder als bekend weer vele jaren draaien en tonnages verwerken.

Naast de mechanische bewerkingen van delen heeft Lindner er ook voor gekozen om de complete ontwikkeling en bouw van besturingskasten en bekabeling in eigen huis uit te voeren. Ook deze afdeling heeft zijn plaats in het nieuwe thuis van de recycling.

In de moderne nieuwe fabriek is bij de ontwikkeling van de montage plaatsen van de Lindner shredders zeer goed overleg gevoerd met de productiemedewerkers die alle dagen werkzaam zijn met het samenbouw en monteren van de Lindner shredder. Deze samenwerking is dan ook direct te zien bij iedere montageplaats. Naast genoeg kranen en hefmiddelen zijn voor ieder type speciale werkplatforms gemaakt zodat iedereen veilig zijn werk kan uitvoeren.

door-Van der Spek-

Van der Spek Vianen levert nieuwe duurzaam aangedreven Lindner Atlas 5500AS aan PreZero

Onlangs heeft recyclingspecialist PreZero in Nederland een nieuwe door Van der Spek Vianen geleverde Lindner Atlas 5500AS verkleiner in gebruik genomen op één van haar vestigingen.

De investering in de nieuwe Lindner Atlas is gedaan na een uitgebreid onderzoek naar de mogelijkheden in de markt waarbij testmateriaal op verschillende manieren is verkleind om te zien wat het beste zou aansluiten voor de verdere inzet van de te recyclen productenstromen.  

Naast de beste aansluiting bij de wensen qua verkleining was ook de duurzame aandrijving van de Lindner Atlas 5500AS een zeer belangrijk punt bij de uiteindelijk investeringsbeslissing.

Lindner heeft de nieuwe Lindner Atlas 5500AS uitgevoerd met een directe elektrische aandrijving op de beide verkleiningsassen. Door dit aandrijfconcept wordt er geen energieverlies geleden zodat iedere verbruikte kilowatt ook daadwerkelijk bijdraagt aan het verkleiningsproces.

Met twee elektromotoren van 110kW worden de assen aangedreven. De Linder 5500 is een AS-uitvoering dat staat voor A-synchroon zodat beide assen onafhankelijk van elkaar kunnen draaien en worden aangestuurd voor een optimale verkleining met het laagste energieverbruik. Deze aansturing gebeurt middels de Lindner besturing die de twee frequentieregelaars aanstuurt. Doordat de besturing zeer snel reageert kan de aandrijfrichting van de assen snel plaatsvinden zodat er geen energie verloren gaat.

De snelheid van de rotoren is instelbaar tussen de 0 en 39 toeren per minuut zodat voor ieder te verkleinen product de beste instelling kan worden gebruikt. Tussen de elektromotoren en de assen zitten koppelingen zodat deze kan slippen bij een onverkleinbaar deel om schades te voorkomen.

De overbrenging van de elektromotoren naar deze koppeling gebeurt middels power-belts die automatisch op spanning worden gehouden met een hydraulische spaninrichting.

Voor het uitvoeren onderhoudswerkzaamheden aan de verkleiningsunit kan deze compleet hydraulisch uit de machine worden geschoven en als benodigd worden opgepakt met een kraan of zware heftruck. Groot voordeel hiervan is dat deze werkzaamheden veilig en onder normale werkomstandigheden kunnen worden uitgevoerd zonder in de machine te hoeven klimmen.

In goed overleg tussen PreZero, Van der Spek en Lindner is er een optimale opstelling gevonden waarbij de verkleinde fractie ook nog langs een bovenbandmagneet wordt ontdaan van ijzerdelen.

De opbouw van de Lindner is door Van der Spek op locatie uitgevoerd waarbij de bedrijfsvoering op locatie zo min mogelijk is gestoord. Na de opbouw en uitgebreide instructie is de installatie door PreZero in gebruik genomen.

door-Van der Spek-

Metaalhandel Franssen B.V. neemt Lindner Urraco 75DK-4 in gebruik.

Van der Spek heeft een nieuwe Lindner Urraco 75DK-4 afgeleverd bij Metaalhandel Franssen B.V. in Maastricht.

Na een succesvolle demonstratie bij Metaalhandel Franssen, was de keuze om te investeren in de nieuwe Lindner Urraco 75 een weloverwogen beslissing. Tijdens de demonstratie met de Lindner Urraco van Van der Spek Vianen is in de verschillende materiaalstromen is gekeken of de geproduceerde fracties optimaal konden worden ingezet voor verdere verwerking of direct inzetbaar waren als grondstoffen.

Metaalhandel Franssen B.V. heeft de keuze gemaakt voor een 22 ton wegende rupsmobiele machine die eenvoudig te verplaatsen is op locatie middels de rupsen.

De nieuwe machine is een Urraco 74DK-4 waarbij DK-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving die een kracht van 240.000 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.

In de Urraco 75DK-4 zijn W6/7 assen en tegenkammen gemonteerd die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen. Met de getande “breek-balk” die onder de assen is geplaatst zorgt voor optimale verkleining met constante afmeting.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC9 313 motor geplaatst met 350 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen waarmee Metaalhandel Franssen aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn.

De ruim over bemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen. Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken. De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet is via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.

Metaalhandel Franssen B.V.

Op de Windmolen in Maastricht heeft Metaalhandel Franssen een modern ingerichte locatie waar men sinds 2007 is gevestigd. Het bedrijf is begonnen in de jaren ’70 toen de heer Martinus Franssen de basis legde voor het huidige bedrijf.

Na werkzaamheden in de bouwsector volgde snel de demontage van auto’s waar de heer Franssen zich in specialiseerde en vele jaren actief mee was.

Toen in 1987 zoon Wilhelm Franssen in het bedrijf kwam is er gestart met de handel in schroot, ijzer en metalen waardoor het bedrijf verder groeide.

Voor de verwerking van de verschillende stromen is er een zware schrootschaar op de locatie aanwezig. De nieuwe Lindner Urraco 75DK zal o.a. in de verwerking van non-ferrostromen ingezet gaan worden waarmee het product- en verwerkingspakket van Metaalhandel Franssen nog verder zal uitbreiden.

doorVan der Spek

Nieuwe Lindner Urraco 95DK voor REKO/Van Bentum

Van der Spek Vianen heeft bij Recycling Kombinatie REKO na serienummer 1 van de Lindner Urraco 95DK in 2013 de volgende nieuwe Lindner Urraco 95DK geleverd in Rotterdam. Tussen serienummer 1 en deze nieuwe zijn vele honderden Urraco’s geleverd over de gehele wereld die worden ingezet in het verkleinen van vele productstromen.

De nieuwe Lindner Urraco 95DK zal net als zijn eerder geleverde voorganger ook ingezet gaan worden voor het verkleinen van productstromen die vervolgens weer door de thermische reinigers van REKO worden verwerkt tot nieuwe producten.

De vele tevreden draaiuren van serienummer 1 maakte de keuze voor wederom een Lindner Urraco 95DK wel één die gemakkelijk te maken was.

Uiteraard zijn er vele verschillen tussen de eerste- en huidige serie van de Lindner Urraco 95DK en dat is niet alleen het verschil in kleurstelling.

De nieuwe Lindner Urraco 95DK is nu voorzien van een zuinige- en duurzame Stage-V DC16 8-cilinder industriemotor met 566kW die vervolgens de Bosch-Rexroth hydrauliek aandrijft. Deze moderne hydrauliek welke middels de BODAS-besturing wordt aangestuurd realiseert een kracht van 480.000Nm op de werktuigen. De combinatie van de nieuwe motor en besturing kan een productieverhoging geven tot 10% t.o.v. de eerste serie. Tevens is het brandstofverbruik nog verder gedaald.

Op de touchscreen display van de machine kan eenvoudig tussen de verschillende programma’s worden gekozen en zijn instelling aan te passen. Uiteraard kan de machine compleet over de afstandsbediening worden bedient zodat de machinist eenvoudig de benodigde functies kan gebruiken als benodigd.

In de nieuwe Lindner zijn speciale LW-assen gemonteerd om een snijdend effect te krijgen op de te verkleinen stomen. De gemonteerde breekbalk aan de onderzijde zorgt voor de gewenste verdere verkleining.

De op de afvoerband gemonteerde magneet ontijzert de verkleinde productstroom van ijzerdelen. Deze magneet is hydraulische in hoogte verstelbaar, uiteraard ook via de afstandsbediening.

Vlakke rupsplaten op de Urraco zorgen er voor dat de ondergrond minder snel beschadigt en dat de vloeistofdichte vloeren beschermd blijven.

Recycling Kombinatie REKO B.V. is toonaangevend in het produceren van herbruikbare grondstoffen. Daartoe zet REKO afvalstoffen om in nieuwe grondstoffen voor de bouwindustrie, door gebruik te maken van de meest geavanceerde technieken. Door de activiteiten van REKO kan de keten voor minerale grondstoffen voor 100% worden gesloten.

Sinds 2000 is REKO gevestigd op de Vondelingenplaat bij Rotterdam. Deze locatie ligt strategisch in het hart van de mainport Rotterdam en is zowel over weg als over het water zeer goed bereikbaar. Op het 33 hectare grote terrein bevinden zicht : een breekinstallatie voor de productie van granulaten, twee thermische reinigingsinstallaties voor het reinigen van teerhoudend asfalt en twee installaties voor het opwekken van elektriciteit uit restwarmte. De breker en de thermische reinigingsinstallaties behoren tot de grootste in hun soort.

Naast de Lindner Urraco’s zijn er ook diverse door Van der Spek Vianen geleverde Powerscreen zeefmachines en Telestack transportbanden actief op het terrein op de Vondelingenplaat.

doorVan der Spek

Lindner Urraco 4000, uitbreiding van de succesvolle Urraco-lijn van Lindner

Op de IFAT heeft Lindner de geheel nieuw ontwikkelde Lindner Urraco 4000 geïntroduceerd aan het grote publiek. De nieuwe Lindner Urraco 4000 vind zijn plaats tussen de bekende mobiele verkleiners de Lindner Urraco 75 en 95.

Met een as-lengte van 2.000mm past hij precies tussen de Urraco 75 met 1.500mm lange assen en de Urraco 95 met 2.500mm langer assen. Deze 2.000mm lange assen zorgen gelijk voor de tenaamstelling van de nieuwe Lindner Urraco 4000, namelijk twee maal 2.000mm maakt in totaal 4.000mm as-lengte in Lindner Urraco 4000.

De nieuwe Lindner Urraco komt gelijk in diverse varianten op de markt ; een rupsmobiele, een wielmobiele en een stationaire uitvoering. Met deze drie genoemde uitvoeringen houd het niet op, de rupsmobiele variant komt er met een dieselaandrijving en elektrische aandrijving waarbij een kleine motor zorgt om de machine ter verplaatsen en in- en uit te klappen.

Afhankelijk van de uitvoering heeft de Urraco 4000 een gewicht tussen de 25 en 31 ton waarbij de 31 ton is voor de rupsuitvoering en de 25 ton voor de stationaire opstelling.

Net als bij de andere Urraco’s zijn ook voor de Urraco 4000 vele variaties leverbaar qua assen, tegenkammen en breekbalken. Voor ieder product en gewenste eindfractie zijn diverse combinaties mogelijk en te leveren.

Bij de ontwikkeling van de Urraco 4000 is rekening gehouden met de wensen uit de markt. Zo is het bijvoorbeeld zeer eenvoudig geworden om de breekbalk uit de machine te bouwen. Deze kan nu middels grote deuren zijwaarts uit de machine worden gehaald. Het wisselen van de assen en zijkammen kan dankzij hydraulisch wegklapbare achterzijde nu binnen 3 uur worden uitgevoerd.

De aandrijving van de Lindner Urraco 4000D (stationair), DS (oplegger) en DK (rups) wordt uitgevoerd door een 340 kW dieselmotor die natuurlijk is uitgevoerd volgens de laatste Stage-V emissienormen. De motor drijft vervolgens een zeer efficiënt hydraulisch systeem aan dat is ontwikkeld door Lindner en Linde. Met een kracht tot 480.000Nm op de assen mag de Urraco 4000 zich één van de sterkste in zijn klasse noemen.  

Bij de elektrische uitvoeringen, de 4000E (stationair) en 4000EK (rups) wordt de verkleiningsunit aangedreven door een 250kW elektromotor aangedreven. Natuurlijk ook met hetzelfde hydraulische systeem als de dieselvarianten.

Om de Lindner Urraco 4000EK elektrisch aangedreven rupsmachine te verplaatsen en op transport te zetten is hij uitgevoerd met een kleine 18,5kW dieselmotor. Zodra hij op locatie staat en is aangesloten op de stroombron wordt deze uitgeschakeld.

Net als bij de andere Urraco’s kan de trechter zowel aan de voor- als achterzijde met de afstandsbediening worden bediend voor een optimale vulling op de assen.

Om de machine zijn verkleinwerk optimaal te laten uitvoeren heeft de Urraco 4000 de bekende Bodas-besturing waarin verschillende programma’s zijn voor te programmeren waarin o.a. de tijden zijn aan te geven om voor- en achteruit te draaien als de drukken waarop de moet gebeuren.

Naast deze programma’s herkent de besturing ook als er onbreekbare delen in de machine bevinden en schakelt dan direct de aandrijving uit om beschadigingen te voorkomen.

doorVan der Spek

Lindner op de IFAT 2022 ; efficiënt terugwinnen uit recyclingstromen

Op 30 mei a.s. start de IFAT 2022, de vakbeurs op het gebied van recycling. De beurs is van 30 mei tot en met 3 juni en op stand 251/350 in hal B6 zal Lindner haar laatste noviteiten en ontwikkelingen tonen op het gebied van het efficiënte verkleinen van recyclingstromen.

Energie besparen en de capaciteit vergroten

De elektromotor is toekomst. De elektromotor gaat optimaal om met energie en is kostprijs verlagend in de operationele kosten en levert een zeer waardevolle bijdrage bij de beperking van de CO2 en het verlagen van de emissies in de toekomst.

Lindner heeft een zeer grote lijn stationaire verkleiners die worden aangedreven met elektromotoren. Daarnaast zijn ook mobiele varianten leverbaar met elektromotoren naast de dieselvarianten. Tevens zal op de IFAT een nieuwe URRACO variant worden getoond waarbij zowel mobiel- als elektrische aandrijving wordt gecombineerd.

Dankzij de door Lindner ontwikkelde DEX (Dynamic Energy Exchange) aandrijving kan tot 40% besparing worden gerealiseerd op de energiekosten  t.o.v. van traditionele hydraulische stationaire verkleiners.

Op de stand 251/350 in hal B6 zullen twee verkleiners te zien zijn, de nieuwe Lindner Atlas 5500 voorverkleiner en de Lindner Komet 2800 naverkleiner. Uiteraard daarnaast nog veel nieuws en natuurlijk uw aanspreekpersonen van Van der Spek Vianen.

Naast de stand in hal 6 zullen er op het demoterrein van de IFAT nog twee Lindner machines draaien, een geheel nieuw model Lindner Urraco in combinatie met een Lindner sterrenzeef.  

met oog op de circulaire economie

doorVan der Spek

Mercury Metal Recycling in Born neemt Lindner Urraco 75DK-4 in gebruik.

Na diverse malen een Lindner Urraco te hebben ingehuurd waarmee veel productstromen die Mercury Metal Recycling verwerkt optimaal waren verwerkt was de keuze te investeren in een eigen machine de volgende stap.

Op de in de haven van Born gelegen moderne locatie van Mercury Metal Recycling zal de machine ingezet gaan worden voor het verkleinen van vele metaalstromen die vaak direct aan de staalwerken geleverd worden. Kwaliteit staat hierbij voorop en daarbij wordt de Lindner ingezet zodat de stromen verkleind kunnen worden en ontdaan van eventuele onzuiverheden.

De nieuwe machine is een Urraco 74DK-4 waarbij DK-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.

In de Urraco 75DK-4 zijn W6/7 assen en tegenkammen gemonteerd die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen. Met de getande “breek-balk” die onder de assen is geplaatst zorgt voor optimale verkleining met constante afmeting.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC9 313 motor geplaatst met 350 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen waarmee Mercury Metal Recycling gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn.

De ruim over bemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen. Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken. De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet is via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.