• Machineverkoop, -verhuur en -service

Categorie archief Lindner

Kentekenplicht voor machines

Sinds 1 januari 2021 gelden er nieuwe regels voor het rijden op de
openbare weg met een MMBS (Motorrijtuig Met Beperkte Snelheid).
Deze nieuwe regels houden in dat een MMBS geregistreerd
moet worden en dus ook een kenteken krijgt.

VRAAG UW KENTEKEN TIJDIG AAN EN BESPAAR KOSTEN

Het aanvragen van een kenteken is dit jaar enkel een online administratieve handeling en kost u slechts € 18,- per kenteken. Dit verloopt via uw DigiD account. Mocht u dit zelf niet willen doen, dan kan Van der Spek dit tegen vergoeding voor u verzorgen. Na 31 december 2021 moet elk niet eerder geregistreerd MMBS-voertuig door de RDW beoordeeld worden op een RDW keuringsstation, met alle dan geldende eisen. De kosten zullen na dit jaar vele malen hoger zijn.

Uw Van der Spek machine heeft een registratieplicht als:

• Het bouwjaar van uw machine vóór 2021 is en nu of in de toekomst (mogelijk) op de openbare weg komt.
• De maximum constructiesnelheid van uw voertuig 6 km/h of hoger is en het voertuig breder is dan 1.30 m.
• Het een getrokken voertuig is met een maximale constructiesnelheid van meer dan 25 km/h.

Voor al deze voertuigen dient u een kentekenbewijs aan te vragen

Uitzonderingen op de MMBS-kentekenplicht:

• 1-assige motorrijtuigen • Asfalteermachines
• Asfaltfreesmachines • Walsen wegenbouw

De verwerkingstijd van uw kentekenbewijs duurt gemiddeld 20 werkdagen. Zodra de RDW uw aanvraag heeft goedgekeurd, stuurt zij u het kentekenbewijs toe. Heeft de RDW meer informatie nodig om de registratie af te ronden, dan ontvangt u hierover bericht. Mogelijk is het machinetype nog niet bekend bij de RDW. De RDW zal u dan om foto’s en aanvullende informatie vragen. Eén werkdag nadat u het kentekenbewijs en eerste deel van de code heeft ontvangen, stuurt de RDW u de bijbehorende tenaamstellingscode toe.

Bij een geregistreerd voertuig horen verplichtingen, bijvoorbeeld de verzekeringsplicht. U dient daarom uw nieuwe kentekennummer aan te melden bij uw verzekeraar. Vraag uw GIAK-kentekenplaat aan bij een erkend bedrijf met de codes die ontvangt van RDW en monteer de kentekenplaat op uw machine.

Heeft u vragen over wat Van der Spek voor u kan betekenen? Vraag het John:

Lindner Miura nu ook succesvol in rupsmobiele uitvoering.

Na zijn introductie op de IFAT in 2018 waar de Lindner Miura als wielmobiele uitvoering is gepresenteerd aan de recyclingwereld is de machine tegenwoordig ook zeer succesvol in de rupsmobiele uitvoering.

Bij vele klanten roept gelijk de vraag op waar de naam Miura voor staat, is het een afkorting ? Nee, net als vele Lindner machines is ook deze Lindner verkleiner voorzien van een typenaam die in het verleden door Lamborghini is gebruikt. Lamborghini gebruikte de naam tussen 1966 en 1973 voor de eerste succesvolle sportwagen welke was voorzien van een midden-motor die de achterwielen aandreef en daarmee zeer vooruitstrevend was.

De 27 ton wegende rupsmobiele Miura 1500 DK is uniek  doordat de verkleiningsassen middels een snelwisselsysteem, zeer eenvoudig- en snel te wisselen zijn. Door het snelwisselsysteem zijn de twee verkleiningsassen binnen een halfuur te wisselen als ze van het zelfde type zijn.

Net als bij de Lindner Urraco-serie zijn er afhankelijk van de inzet en het te verkleinen product verschillende types assen leverbaar  in de Miura waarbij het aantal schijven en werktuigen op de assen kan variëren.

De opbouw en werking van de Lindner Miura 1500 en Urraco 75 zijn voor de verkleining gelijk, middels de twee 1.500mm lange verkleiningsassen die zowel voor- als achteruit kunnen draaien wordt het product verkleind. Het aantal schijven op de assen komt overeen met een aantal tegenkammen op de zijkammen die in het breekkamer zijn gemonteerd. Als het aantal schijven op de assen gelijk blijft is wisselen binnen een half uur mogelijk.

Mochten zowel de assen als de zijkammen gewisseld moeten worden dan is rekening te houden met ca. 1.5 uur wisseltijd van het stoppen met draaien tot weer in actie komen. De assen zijn snelheid regelbaar tussen de 10 en 30 omwentelingen per minuut.

Tijdens de ontwikkeling van de Miura is naast capaciteit en kracht ook zeer uitgebreid gekeken om de toegankelijkheid voor onderhoud en reparatie zo groot mogelijk te maken zodat deze eenvoudig en veilig zijn uit te voeren. Middels de grote openslaande deuren is bijna overal direct bij te komen.

Het unieke FX-snelwisselsysteem dat door Lindner is ontwikkeld geeft de mogelijkheid om de twee verkleiningsassen middels speciaal hijs juk in één keer uit de machine te pakken. Dit kan doordat aan de achterzijde van de breekkamer hydraulische cilinders zorgdragen dat er een deel van de achterwand word ontgrendeld en de assen compleet met lagering vrijkomen voor demontage. Het plaatsen gaat uiteraard net zo gemakkelijk. De zijkanten van de breekkamer worden eveneens middels hydraulsiche cilinder open geklapt zodat de werkzaamheden veilig en overzichtelijk kunnen plaatsvinden. Tevens kunnen dan als benodigd vanaf grondniveau de zijkammen worden gewisseld of onderhouden.

Door het snelwisselsysteem is de Miura zeer gemakkelijk in onderhoud en kan als gewenst snel worden aangepast voor alle uit te voeren werkzaamheden wat zeker voor recyclingbedrijven en verhuurders interessant is.

Voor de aandrijving is in de Lindner Miura 1500DK een duurzame Scania DC09 motor geplaatst met 350 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen. Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt.

De ruim overbemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen.

Achter de Scania staan direct de  Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken.

De besturing van de gehele machine gebeurd via een kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn vele standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Multi Continental Group neemt wederom nieuwe Lindner Urraco 75 in gebruik

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Lindner Urraco 75D-4 verkleiner in bedrijf gesteld bij Multi Continental Group met vestigingen in Culemborg en Overpelt(B). Na vele tevreden draaiuren met een in 2013 geleverde Lindner Urraco 75 was de keuze voor wederom een Lindner geleverd door Van der Spek één die voor de hand lag.

Multi Continental Group zet de Lindner Urraco 75 in voor het verkleinen van metaalstromen zodat deze na verwerking optimaal kunnen worden ingezet voor verdere verwerking of direct inzetbaar zijn als grondstoffen.

De nieuwe machine is een Urraco 74D-4 waarbij D-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving met Bosch-Rexroth pompen die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.

Als gewenst kunnen de assen in de machine worden gewisseld om andere producten te kunnen verwerken waarbij andere fracties gewenst zijn. Aangezien ieder soort te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig kan hebben, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan.

Voor iedere toepassing kunnen er een product specifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining en capaciteit centraal staat. Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.

In de nieuw geleverde Urraco zijn W6/7 assen en tegenkammen gemonteerd die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC09 086A motor geplaatst met 375 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Tier IV final emissie eisen waarmee Multi Continental Group gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn. Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt.

Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt. De ruim overbemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen.

Achter de Scania staan direct de  Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken.

De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet in via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.

Lindner toont intelligente systeemoplossingen op IFAT 2020

Termen als digitalisering en afvalbeheer 4.0 zijn al lang geen toekomstvisies meer. Wat op de vorige IFAT 2018 als de toekomst werd gepresenteerd, is nu al realiteit geworden op ‘s werelds toonaangevende vakbeurs voor water-, afvalwater-, afval- en grondstoffenbeheer in IFAT in München van 4 tot en met 8 mei a.s. Of het nu gaat om de logistiek van de inzameling, communicatie met de klant of het productieproces – de huidige ontwikkeling laat zien dat steeds meer digitale technologie op alle gebieden in beweging zijn om de materiaalstroom te optimaliseren en uiteindelijk het afvalbeheer te transformeren in een efficiënte circulaire economie.

Als de specialist in shreddertechnologie en afvalverwerking vertrouwt het Oostenrijkse bedrijf Lindner Recyclingtech daarom op intelligente systeemoplossingen voor de verwerking van afval tot waardevolle materialen en de productie van hoogwaardige alternatieve brandstoffen.

Stefan Scheiflinger-Ehrenwerth, hoofd productmanagement bij Lindner: “We zijn altijd één van de pioniers in de recyclingindustrie geweest, daarom zijn de mechanische componenten van onze machines en systemen al ver doorontwikkeld. Digitalisering en het gebruik van slimme technologie is nu de volgende fase van evolutie. Het thema “Industrie 4.0” heeft een industriële revolutie teweeggebracht die ook de afvalindustrie in de toekomst aanzienlijk zal veranderen. Onze klanten werken met waardevolle grondstoffen. Deze moeten worden verwerkt tot nieuwe producten van de hoogste kwaliteit met maximale productiviteit – of het nu de ideale brandstof is voor de energiebesparende opwekking van energie of de grondstof voor hoogwaardige producten gemaakt van gerecycled materiaal. “

Naar aanleiding van dit uitgangspunt zal Lindner op IFAT 2020 in München, naast de nieuwste generatie van de zeer efficiënte voorverkleiner Atlas, intelligente systeemoplossingen die digitale technologie gebruiken om van verschillende systeemcomponenten de afvalverwerkingsinstallatie in een slimme fabriek te veranderen, tonen.

“Als we kijken naar de vereisten en wettelijke vereisten die in de toekomst aan de grondstoffenindustrie zullen worden gesteld, is het efficiënter werken en de verbetering van de productkwaliteit van brandstoffen of recyclestromen de enige manier om in de toekomst winstgevend te werken. Dit vereist enerzijds een digitale transformatie en anderzijds moeten ook het mechanische component verder worden geoptimaliseerd .

Voorverkleining of, beter gezegd, de optimale voorbereiding van het geleverde afval voor volgende stap in het recyclingproces is essentieel, “legt Scheiflinger-Ehrenwerth uit en vervolgt:” Als je denkt aan na-verkleinen, sorteren, herkenning door NIR-technieken e.d. of online kwaliteitsborging, speelt ook naast de optimale korrelgrootte de juiste systeemdosering of verdeling een essentiële rol.

Om dit te doen, is het essentieel dat de afzonderlijke machines met elkaar communiceren. Door de combinatie en het slimme gebruik van deze gegevens, kunt er eenvoudig het meeste uit de productstromen worden gehaald. Maar daarover meer op de de Lindner-stand op de IFAT”

Lindner op IFAT 2020: Hal B6, stand 251/350

Van der Spek Vianen (NL) en Van der Spek Ternat(B) zullen afwisselend contactpersonen aanwezig zijn. Ziet u niet direct uw contact laat het ons dan graag weten zodat wij u op- en/of na de beurs kunnen treffen.

TS-metals in Coevorden neemt wederom nieuwe Lindner Urraco 75 in gebruik

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Lindner Urraco 75D-4 verkleiner in bedrijf gesteld bij TS-Metals in Coevorden. Na vele tevreden draaiuren met een in 2014 geleverde Lindner Urraco 75 was de keuze voor wederom een Lindner geleverd door Van der Spek één die voor de hand lag.  

TS-Metals zet de Lindner Urraco 75 in voor het verkleinen van metaalstromen zodat deze na verwerking optimaal kunnen worden ingezet voor verdere verwerking of direct inzetbaar zijn als grondstoffen.

De nieuwe machine is een Urraco 74D-4 waarbij D-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving met Bosch-Rexroth pompen die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen.

Als gewenst kunnen de assen in de machine worden gewisseld om andere producten te kunnen verwerken waarbij andere fracties gewenst zijn. Aangezien ieder soort te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig kan hebben, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan.

Voor iedere toepassing kunnen er een product specifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining en capaciteit centraal staat. Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.

In de nieuw geleverde Urraco zijn W6/7 assen en tegenkammen gemonteerd die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC09 086A motor geplaatst met 375 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Tier IV final emissie eisen waarmee TS-metals gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn. Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt.

Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt. De ruim overbemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen.

Achter de Scania staan direct de  Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken.

De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet in via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.

Tijdens een uitgebreide ingebruikstelling door de technische dienst van Van der Spek Vianen zijn bij TS-Metals de medewerkers die met de nieuwe Lindner gaan werken breed geschoold om veilig met de machine te kunnen werken en het dagelijks onderhoud uit te voeren. Daarnaast is natuurlijk diep ingegaan op alle instelmogelijkheden om zo optimaal met de machine te kunnen draaien.

Nieuwe Lindner Urraco en Zetastar combinatie voor Tuytel Groep

Van der Spek Vianen heeft vanaf haar vestiging in Hardenberg een nieuwe 45 tons Lindner Urraco 95 DK Powerline en Lindner/Backers ZS95F2DK geleverd aan recyclingspecialist Tuytel uit Oud Alblas.

Na een uitgebreide inventarisatie van de wensen van Tuytel en mogelijkheden in de markt is er door de Tuytel gekozen om te investeren in een Lindner Urraco 95 DK in combinatie met een Backers/Lindner sterrenzeef geleverd door Van der Spek Vianen. De machines zijn voorzien van duurzame motoren die voldoen aan de laatste emissie-eisen waarmee de Tuytel laat zien te investeren in de nieuwste en schoonst mogelijke technieken.

De Blue Bull zoals de Linder Urraco 95 ook wel wordt genoemd is een 2-assige verkleiner. De assen in de Urraco 95 zijn 2.500mm lang en hebben een diameter van 850 mm. Om de optimale verkleining te kunnen regelen zijn de assen in snelheid regelbaar tussen de 12 en 30 omwentelingen per minuut. Door de zeer zware aandrijflijn wordt er het zeer hoge moment van 480.00 Nm gebracht op de werktuigen welke op de assen gemonteerd zitten en de verkleining uitvoeren.

Aangezien ieder te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig heeft, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan. Voor iedere toepassing kunnen er een product specifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining, capaciteit en benodigd vermogen centraal staat. Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden. De nieuwe Urraco 95 is uitgevoerd met een as-configuratie voor het produceren van een houtfractie tot en met 150mm.  

De Linder Urraco 95 DK Powerline heeft voor de aandrijving een zeer duurzame en zuinige Scania DC16 8-cilinder tier IV final motor aan boord , bij 1.900 t/min brengt hij 770 Pk over aan de hydraulische pompen welke de assen weer aandrijven.  De Scania motoren staan bekend om hun zeer gunstige brandstofverbruik. Door een zeer breed toerental waarbij het volledige koppel beschikbaar is en een uiterst snel reagerend motormanagement dat zorgt dat de motor op toeren blijft. Hiermee wordt veel brandstof bespaart en zeker zo belangrijk, de productie blijft op capaciteit.

Voor de bediening van de machine is een grote touchscreen gemonteerd waarop alle functies eenvoudig zijn te bedienen. De ingevoerde gegevens worden door de PLC omgezet in aansturing van de machine. In de besturing zijn verschillende programma’s in te stellen welke met één druk op de knop gewisseld kunnen worden. In deze programma’s is o.a. aan te geven met welke snelheid van de assen gewerkt gaat worden, hoe vaak de assen voor –en achteruit moeten draaien en bij welke drukken de machine moet reageren.

Middels het rupswerk kan de machine eenvoudig worden verzet op locatie.

De geproduceerde houtstroom wordt direct gelost in de bunker van de Lindner/Backers Zetastar ZS95F2DK sterrenzeef.  Het sterrenzeefdek met een lengte van 6.700mm en een breedte van 1.700mm zorgt dat de overmaat zeer efficiënt wordt afgezeefd met grote capaciteiten.

De overmaat wordt direct middels een afvoer terug gevoerd in de Lindner Urraco 95 waar deze nog een keer wordt verkleint. Doordat dit in de productie mee loopt wordt hier bijna geen energie voor gebruikt.

Voor het transport van locatie naar locatie heeft de Tuytel eigen zwaartransport-combinaties zodat dit altijd snel en volgens afspraak kan worden uitgevoerd.

Beelen the waste innovators neemt nieuwe Lindner Urraco 75 in gebruik.

Onlangs heeft Van der Spek Vianen een nieuwe Lindner Urraco 75 verkleiner in bedrijf gesteld bij Beelen the waste innovators.

De nieuwe Lindner Urraco 75 zal door Beelen breed ingezet gaan worden om verschillende productstromen te verkleinen zodat deze beter kunnen worden ingezet voor nog verdere verwerking. Voor deze werkzaamheden zijn in de nieuwe Lindner Urraco de assen optimaal geconfigureerd om de gewenste verkleining van de materiaalstromen te realiseren.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen. Als gewenst kunnen de assen in de machine worden gewisseld om andere producten te kunnen verwerken waarbij andere fracties gewenst zijn .

Beelen heeft de keuze gemaakt voor een 18 ton wegende containermobiele machine die eenvoudig te verplaatsen is op locatie middels het hydraulisch klapbare wielstel en een laadschop of naar één van de andere recyclinglocaties van Beelen met een containerhaakvrachtwagen.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC09 086A motor geplaatst met 375 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Tier IV final emissie eisen waarmee Beelen gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn. Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt.

Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt. De ruim overbemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen. Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken.

De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.400mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet te plaatsen om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet is dan via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.

Tijdens een zeer uitgebreide ingebruikstelling door de technische dienst van Van der Spek Vianen zijn bij Beelen de medewerkers die met de nieuwe Lindner gaan werken breed geschoold om veilig met de machine te kunnen werken en het dagelijks onderhoud uit te voeren. Daarnaast is natuurlijk diep ingegaan op alle instelmogelijkheden om zo optimaal met de machine te kunnen draaien.

Circulair : Beelen staat voor het sluiten van de materiaalcirkels. Al meer dan 25 jaar werken ze samen met hun opdrachtgevers en partners aan het hoogwaardig hergebruiken van materialen en bouwstoffen die vrijkomen bij projecten en worden aangeleverd op hun locaties in Nederland.

Het ingezamelde afval, wordt door Beelen middels innovatieve sorteer- en scheidingsinstallaties direct verwerkt tot eind- of energieproducten. Het afval wordt verwerkt tot hoogwaardige grondstoffen, bouwmaterialen, producten en alternatieve brandstoffen.

Op deze wijze verwerkt Beelen afval op een milieubewuste en verantwoorde wijze. Zo dragen ze bij aan een circulaire economie en een groene toekomst voor deze en nieuwe generaties. De nieuwe Lindner Urraco 75 zal hier bij ingezet gaan worden.

Nieuwe Lindner Urraco 75 geleverd aan Janssen Group/ BPS Recycling en Bouwstoffen

Onlangs heeft Van der Spek Vianen een nieuwe Lindner Urraco 75 verkleiner in bedrijf gesteld bij BPS Recycling en Bouwstoffen onderdeel van de Janssen Group uit Maastricht.

Na een succesvolle demonstratie bij BPS Recycling en Bouwstoffen, een duurzame dienstverlener in afvallogistiek en afvalverwerking was de keuze om te investeren in een nieuwe Lindner Urraco 75 een weloverwogen beslissing.

Tijdens de demonstratie met een Lindner Urraco van Van der Spek Vianen in de verschillende materiaalstromen is continu gemonitord of de geproduceerde fracties optimaal konden worden ingezet voor verdere verwerking in de installatie van BPS of duurzaam konden worden ingezet in andere processen. Gedurende dit proces is in zeer goede samenwerking tussen Van der Spek Vianen, Janssen Group en Lindner de optimale configuratie samengesteld om de gewenste verkleining van de materiaalstromen te realiseren.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen. Als gewenst kunnen de assen in de machine worden gewisseld om andere producten te kunnen verwerken waarbij andere fracties gewenst zijn .

BPS Recycling en Bouwstoffen/Janssen Group heeft de keuze gemaakt voor een 18 ton wegende containermobiele machine die eenvoudig te verplaatsen is op locatie middels het hydraulisch klapbare wielstel en een laadschop of naar een andere locatie met een vrachtwagen.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC09 086A motor geplaatst met 375 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Tier IV final emissie eisen waarmee BPS gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn. Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt. Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt. De ruim overbemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen.

Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken.

De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.400mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet te plaatsen om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet is dan via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.

Tijdens een zeer uitgebreide ingebruikstelling door de technische dienst van Van der Spek Vianen zijn bij BPS Recycling en Bouwstoffen alle medewerkers die met de nieuwe Lindner gaan werken breed geschoold om veilig met de machine te kunnen werken en het dagelijks onderhoud uit te voeren. Daarnaast is natuurlijk diep ingegaan op alle instelmogelijkheden om zo optimaal met de machine te kunnen draaien.

BPS Recycling en Bouwstoffen : BPS Recycling en Bouwstoffen is actief in (afval)recycling, (haven) op-en overslag en handel in bouwstoffen. Ze staan in de markt bekend als een partij die meedenkt met haar opdrachtgevers, zorgvuldig omgaat met de acceptatie en het verwerken van grond- en afvalstoffen tot een zo hoogwaardig mogelijk product. Ze staan voor constante kwaliteit en zorgen voor duurzame verwerking. Met een groen hart zoekt hun goed opgeleide- en ervaren team altijd naar marktconforme oplossingen. Ze streven ernaar zoveel mogelijk afval een tweede leven te geven, bijvoorbeeld door bewerking tot secundaire bouwstof.

Nieuwe rupsmobiele Lindner Urraco 75 geleverd aan Metaalhandel W. Ketting & Zn.

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Lindner Urraco 75DK-4 verkleiner in bedrijf gesteld bij Metaalhandel W. Ketting & Zn. in Pernis.

Na een succesvolle demonstratie bij Metaalhandel W. Ketting & Zn, was de keuze om te investeren in de nieuwe Lindner Urraco 75 een weloverwogen beslissing. Tijdens de demonstratie met de Lindner Urraco van Van der Spek Vianen is in de verschillende materiaalstromen is gemonitord of de geproduceerde fracties optimaal konden worden ingezet voor verdere verwerking of direct inzetbaar waren als grondstoffen.

Metaalhandel W. Ketting & Zn. heeft de keuze gemaakt voor een 22 ton wegende rupsmobiele machine die eenvoudig te verplaatsen is op locatie middels de rupsen die voorzien zijn vlakke rupsplaten ter bescherming van de ondergrond.

De nieuwe machine is een Urraco 74DK-4 waarbij DK-4 staat voor dat het een verzwaarde uitvoering is die speciaal doorontwikkeld is voor het verkleinen van metalen. Tevens is de machine uitgevoerd met een verzwaarde Powerline-aandrijving met Bosch-Rexroth pompen die een kracht van 240.00 Nm mogelijk maken op de assen. Naast de extra verzwaarde staalbouw en aandrijving is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde transportband.

De 1.500mm lange assen met een diameter van 650 mm in de verkleiningunit zijn in snelheid regelbaar om de ideale snelheid te kunnen instellen voor ieder product. Het product kan direct op de assen worden geladen of in de hydraulisch klapbare bunker welke eenvoudig via de afstandsbediening is aan te sturen. Als gewenst kunnen de assen in de machine worden gewisseld om andere producten te kunnen verwerken waarbij andere fracties gewenst zijn. Aangezien ieder soort te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig kan hebben, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan. Voor iedere toepassing kunnen er een product specifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining en capaciteit centraal staat. Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.

In de nieuw geleverde Urraco zijn W6/7 assen en tegenkammen gemonteerd die speciaal zijn ontworpen voor het verkleinen van metalen.

Voor de aandrijving is in de Lindner Urraco 75 een duurzame Scania DC09 086A motor geplaatst met 375 pk. Deze 5-cilinder diesel motor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Tier IV final emissie eisen waarmee Metaalhandel W. Ketting & Zn. gelijk aantoont te investeren in de nieuwste en duurzaamste technieken die te leveren zijn. Het gemonteerde SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem zorgt middels Ad Blue voor de nabehandeling van de uitlaatgassen, in combinatie met EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) zorgen ze dat de emissie zo laag mogelijk is en het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt. Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt.

De ruim overbemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen. Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken. De besturing van de gehele machine gebeurd via het kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn diverse standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

Het speciaal door Lindner ontwikkelde FPD (Foreign Part Detection) is standaard opgenomen in de besturing op de nieuwe Lindner Urraco 75DK-4. FPD meet tijdens de normale productie op vele punten drukken en krachten in de machine die benodigd zijn om de verkleining mogelijk te maken. De drukken en krachten worden door FDP omgezet in een FDP-waarde waarbij de machine normaal produceert. Deze waarde kan worden ingesteld om als basis te dienen tijdens de productie, mocht deze waarde overschreden worden dan zal de machine automatisch stoppen om schade of vastlopen te voorkomen. De FDP-waarde kan door de gebruiker zelf eenvoudig worden ingesteld naar gelang het te verkleinen product. Door FDP zal de machine zo optimaal- en efficiënt mogelijk produceren tegen de laagste kostprijs per verkleinde ton.

Het verkleinde product wordt afgevoerd via een 1.200 mm hydraulisch klapbare en in hoogte verstelbare transportband afgevoerd waarbij een maximale afwerphoogte van wel 4.600mm behaald kan worden. Op de transportband is een hydraulisch in hoogte verstelbare magneet geplaatst om ijzerdelen uit de materiaalstroom te halen, de magneet in via de afstandsbediening in hoogte verstelbaar.

Tijdens een zeer uitgebreide ingebruikstelling door de technische dienst van Van der Spek Vianen zijn bij Metaalhandel W. Ketting & Zn. de medewerkers die met de nieuwe Lindner gaan werken breed geschoold om veilig met de machine te kunnen werken en het dagelijks onderhoud uit te voeren. Daarnaast is natuurlijk diep ingegaan op alle instelmogelijkheden om zo optimaal met de machine te kunnen draaien.

Metaalhandel W. Ketting & Zn ; In september 2019 is het 60 jaar geleden dat Metaalhandel Ketting werd ingeschreven in de kamer van koophandel en daarmee officieel bestond als metaalrecyclingbedrijf. Op hun locatie in Pernis vlakbij de Benelux tunnel aan de zuidzijde van Rotterdam verwerken ze vele materiaalstromen.

Metaalhandel W. Ketting & Zn. koopt vele materiaalstromen in van grondkabel tot zeecontainer, van aluminium snippers tot reactorvat, van accu´s tot sluisdeuren. Naast het zelf aanleveren kunnen de producten worden opgehaald middels transportmaterieel en beschikt men over een uitgebreid park van afzetconttainers die kunnen worden geplaatst en op afroep weer worden opgehaald. Naast deze stromen over de weg beschikt men over een ca. 200 meter lange kade aan de Nieuwe Waterweg waar grote delen kunnen worden aangeleverd en gelost.

Nieuwe Lindner Urraco 95 geleverd aan Fuhler B.V. in Emmen.

Van der Spek Vianen heeft vanaf haar vestiging in Hardenberg een nieuwe 45 tons Lindner Urraco 95 DK4 Powerline geleverd aan recyclingspecialist Fuhler B.V. uit Emmen.

Na een uitgebreide inventarisatie van de wensen van Fuhler en mogelijkheden in de markt is er door Fuhler B.V. gekozen om te investeren in een Lindner Urraco 95 DK4 geleverd door Van der Spek Vianen. De machine is voorzien van een duurzame Tier IV final Scania motor waarmee Fuhler laat zien te investeren in de nieuwste en schoonst mogelijke technieken.

De Blue Bull zoals de Linder Urraco 95 ook wel wordt genoemd is een 2-assige verkleiner. De assen in de Urraco 95 zijn 2.500mm lang en hebben een diameter van 850 mm. Om de optimale verkleining te kunnen regelen zijn de assen in snelheid regelbaar tussen de 12 en 30 omwentelingen per minuut. Door de zeer zware aandrijflijn wordt er het zeer hoge moment van 480.00 Nm gebracht op de werktuigen welke op de assen gemonteerd zitten en de verkleining uitvoeren. Aangezien ieder te verkleinen producten een andere “aanpak” nodig heeft, heeft Lindner vele soorten verkleiningsassen ontwikkeld waarbij de jarenlange opgedane ervaringen bij klanten als basis staan. Voor iedere toepassing kunnen er een productspecifieke verkleiningsassen geleverd worden waarbij zowel de gewenste verkleining, capaciteit en benodigd vermogen centraal staat. Door het toepassen van de juiste as-configuraties kan er door de klant zeer efficiënt met hoger capaciteiten gedraaid worden.

Aangezien Fuhler de machine breed zal gaan inzetten hebben ze er voor gekozen de machine verzwaard te laten uitvoeren zodat hij naast het verkleinen van hout, kunststoffen en bouw- en sloopafval ook kan worden ingezet in het verkleinen van metalen. Naast de verzwaarde staalbouw is de machine voorzien van een met staalinlagen verstevigde afvoerband en magneet in extra sterke uitvoering. Voor beide materiaalstromen zijn er assen en tegenkammen bij de machine geleverd.

De 1.400mm brede hydraulische verstelbare afvoerband is uitgevoerd met extra staalinlagen om de impacts het verkleinde product beter te kunnen verwerken zonder dat er schades ontstaan. De Linder Urraco 95 DK Powerline heeft voor de aandrijving een zeer duurzame en zuinige Scania DC16 8-cilinder tier IV final motor aan boord , bij 1.900 t/min brengt hij 770 Pk over aan de hydraulische pompen welke de assen weer aandrijven.

De Scania motoren staan bekend om hun zeer gunstige brandstofverbruik. Door een zeer breed toerental waarbij het volledige koppel beschikbaar is en een uiterst snel reagerend motormanagement dat zorgt dat de motor op toeren blijft. Hiermee wordt veel brandstof bespaart en zeker zo belangrijk, de productie blijft op capaciteit.

Voor de bediening van de machine is een grote touchscreen gemonteerd waarop alle functies eenvoudig zijn te bedienen. De ingevoerde gegevens worden door de PLC omgezet in aansturing van de machine. In de besturing zijn verschillende programma’s in te stellen welke met één druk op de knop gewisseld kunnen worden. In deze programma’s is o.a. aan te geven met welke snelheid van de assen gewerkt gaat worden, hoe vaak de assen voor –en achteruit moeten draaien en bij welke drukken de machine moet reageren.

Middels het rupswerk kan de machine eenvoudig worden verzet op locatie. Voor het transport van locatie naar locatie heeft Fuhler eigen zwaartransportcombinaties zodat dit altijd snel en efficiënt kan worden uitgevoerd.