• Machineverkoop, -verhuur en -service

Categorie archief Fuchs

Kentekenplicht voor machines

Sinds 1 januari 2021 gelden er nieuwe regels voor het rijden op de
openbare weg met een MMBS (Motorrijtuig Met Beperkte Snelheid).
Deze nieuwe regels houden in dat een MMBS geregistreerd
moet worden en dus ook een kenteken krijgt.

VRAAG UW KENTEKEN TIJDIG AAN EN BESPAAR KOSTEN

Het aanvragen van een kenteken is dit jaar enkel een online administratieve handeling en kost u slechts € 18,- per kenteken. Dit verloopt via uw DigiD account. Mocht u dit zelf niet willen doen, dan kan Van der Spek dit tegen vergoeding voor u verzorgen. Na 31 december 2021 moet elk niet eerder geregistreerd MMBS-voertuig door de RDW beoordeeld worden op een RDW keuringsstation, met alle dan geldende eisen. De kosten zullen na dit jaar vele malen hoger zijn.

Uw Van der Spek machine heeft een registratieplicht als:

• Het bouwjaar van uw machine vóór 2021 is en nu of in de toekomst (mogelijk) op de openbare weg komt.
• De maximum constructiesnelheid van uw voertuig 6 km/h of hoger is en het voertuig breder is dan 1.30 m.
• Het een getrokken voertuig is met een maximale constructiesnelheid van meer dan 25 km/h.

Voor al deze voertuigen dient u een kentekenbewijs aan te vragen

Uitzonderingen op de MMBS-kentekenplicht:

• 1-assige motorrijtuigen • Asfalteermachines
• Asfaltfreesmachines • Walsen wegenbouw

De verwerkingstijd van uw kentekenbewijs duurt gemiddeld 20 werkdagen. Zodra de RDW uw aanvraag heeft goedgekeurd, stuurt zij u het kentekenbewijs toe. Heeft de RDW meer informatie nodig om de registratie af te ronden, dan ontvangt u hierover bericht. Mogelijk is het machinetype nog niet bekend bij de RDW. De RDW zal u dan om foto’s en aanvullende informatie vragen. Eén werkdag nadat u het kentekenbewijs en eerste deel van de code heeft ontvangen, stuurt de RDW u de bijbehorende tenaamstellingscode toe.

Bij een geregistreerd voertuig horen verplichtingen, bijvoorbeeld de verzekeringsplicht. U dient daarom uw nieuwe kentekennummer aan te melden bij uw verzekeraar. Vraag uw GIAK-kentekenplaat aan bij een erkend bedrijf met de codes die ontvangt van RDW en monteer de kentekenplaat op uw machine.

Heeft u vragen over wat Van der Spek voor u kan betekenen? Vraag het John:

Nieuwe Fuchs MHL340F voor Jacomij Metalen B.V.

Onlangs heeft Van der Spek Vianen een nieuwe Fuchs MHL340F geleverd bij Jacomij Metalen B.V. in Wijk bij Duurstede.

Fuchs MHL340F
Om snel en efficiënt te kunnen werken is er gekozen om de machine te laten uitvoeren met een giek configuratie welke een bereik heeft van 13,7 meter. Met de grijper erbij komt het bereik zelfs op 15.2 meter.

Net als de andere Fuchs machines is uiteraard ook deze MHL340F voorzien van een zuinige Deutz motor, in de 340F is een Deutz TCD 6/1 6-cilinder motor gemonteerd met 129kW welke gekoppeld is aan de Linde hydraulische pompen.

Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is als bij iedere Fuchs een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via een uitklapbare trap toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder op de machine te hoeven klimmen. Veiligheid staat in ieder Fuchs ontwerp voorop.

De standard compleet gescheiden- en separaat opgestelde koelers dragen er zorg voor dat de machine optimale koeling krijgt. Door deze opstelling zijn de koelers als gewenst in stoffige omstandigheden zeer goed te reinigen. Door de optimale koeling wordt er tijdens het draaien met de machine zeer weinig gebruik gemaakt van de koelvans waardoor naast een zeer laag geluidniveau ook het brandstofverbruik uiterst laag is.

Door de hydraulisch verstelbare cabine met een zichthoogte van 5.300mm is er uitstekend zicht op de uit te voeren werkzaamheden.

Standaard is de Fuchs MHL340F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan doordat de machinist altijd kan zien wat achter- en naast hem gebeurd.

Gemonteerde Power-LED verlichting zorgt ervoor dat de machine ook in de vroeg- en late uren optimale verlichting geeft op de uit te voeren werkzaamheden.

Belofte ingelost met aankoop nieuwe Fuchs MHL350F door Van der Meulen Metaal in Leeuwarden

Anton Van der Meulen sprak ruim tien jaren geleden de volgende woorden uit tegen Taco van Diggelen verkoper bij Van der Spek Vianen ; “als ik een nieuwe overslagmachine koop dan koop ik hem bij jou “. Nu is het zo ver dat deze belofte is ingelost met de aankoop van een nieuwe Fuchs MHL350F bij Taco die vandaag is geleverd vanaf de vestiging in Hardenberg van Van der Spek Vianen.

Een mooi verhaal dat aangeeft hoe de werkwijze is van VDMM en hoe er met relaties een partnerschap wordt aangegaan.

De nieuwe 35 ton wegende Fuchs MHL350F wordt ingezet op de recyclinglocatie van VDMM (Van der Meulen Metaal) in Leeuwarden. Hij zal o.a. de rupsmobiele schrootschaar gaan be- en ontladen. Daarnaast wordt hij ingezet voor het laden van schepen tot 1500 ton die VDMM kan ontvangen aan hun eigen kade aan het Ferbiningskanaal dat toegang heeft tot open water.

Uiteraard is in de nieuwe Fuchs MHL350F een zeer duurzame en zuinige Stage-V motor gemonteerd welke 160kW vermogen levert. Het geleverde vermogen wordt overgegeven aan de zeer efficiënte Linde hydraulische pompen welke beide 330 liter/min geven. Hierdoor is de machine zeer snel en krachtig bij een zeer laag brandstofverbruik. Tevens drijft de motor een 13Kw generator aan zodat eenvoudig een magneet kan worden aangesloten.

LED-verlichting zorgt er voor dat ook in de vroeg- en late uren veilig gewerkt kan worden met goed zicht op het uit te voeren werk.

Naast de nieuwe Fuchs MHL350F zijn ook nog een Fuchs MHL250 en Fuchs MHL320 actie bij VDMM.

Fuchs Telematics – Aanbieding

Speciale aanbieding voor de verlenging van het abonnement voor uw Telematics systeem:




Wederom keuze voor Fuchs door SimmereN in Groningen.

Onlangs heeft Van der Spek Vianen weer een nieuwe Fuchs MHL350F bij SimmerN schroot in gebruik gesteld. Na vele tevreden draaiuren en goed partnerschap tussen SimmereN en Van der Spek wordt een Fuchs MHL350D vervangen door de nieuwe Fuchs MHL350F.

Uiteraard is de machine geleverd in de bekende oranje bedrijfskleur van SimmereN.

Fuchs MHL350F

Met zijn 35 ton eigen gewicht en overslagbereik van 16 meter is de nieuwe MHL350F in staat om in Groningen eenvoudig alle op- en overslagwerkzaamheden uit te voeren waarbij

naast het beladen van de 800 tons schaar ook vrachtwagens, containers en schepen worden geladen en gelost. Om hier optimaal zicht op te hebben is optioneel nog een extra camera geplaatst aan de lepelsteel

Om het bereik van 16 meter te halen is Fuchs MHL350E is uitrust met een 8.5 meter giek en een 7,2 meter lepelsteel. Het bereik is gemeten van het hart van de draaikrans tot aan de pen van de lepelsteel, het bereik aan de buitenzijde van de grijper is zelfs ruim 17,5 meter. 

Net als alle Fuchs machines is uiteraard ook deze MHL350F voorzien van een  draaikrans die is voorzien van een dubbele lagering waardoor naast stabiliteit een zeer lange levensduur is gegarandeerd. Deze zelfde zeer degelijke opbouw is in de gehele machine te vinden.

In de MHL350F is de zeer duurzame en zuinige Stage-V Deutz TCD 6.1. L6  6-cilinder turbodieselmotor gemonteerd welke 160kW vermogen levert. Het geleverde vermogen wordt overgegeven aan de zeer efficiënte Linde hydraulische pompen welke beide 330 liter/min geven. Hierdoor is de machine zeer snel en krachtig bij een zeer laag brandstofverbruik. Middels Ad-Blue en een katalysator wordt uiteraard voldaan aan de laatste emissie-eisen, actief regenereren met het daarbij behorende extra brandstofverbruik en kosten behoren tot het verleden. Tevens drijft de motor een 13Kw generator aan zodat eenvoudig een magneet kan worden aangesloten.

De standard compleet gescheiden- en separaat opgestelde koelers dragen er zorg voor dat de machine optimale koeling krijgt. Door de optimale koeling wordt er tijdens het draaien met de machine zeer weinig gebruik gemaakt van de koelvans waardoor naast een zeer laag geluidniveau ook het brandstofverbruik uiterst laag is.

Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is als bij iedere Fuchs een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via een uitklapbare trap toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder op de machine te hoeven klimmen. Veiligheid staat in ieder Fuchs ontwerp voorop.

De Fuchs is uiteraard ook geleverd met de nieuwe Fox-cabine. Het slanke, nieuwe cabineontwerp bevat meer glas om de zichtbaarheid naar buiten te vergroten, het  vernieuwde interieur zorgt voor meer ruimte en comfort voor de machinist. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt. Om veilig te kunnen werken onder stoffige omstandigheden is de machine voorzien van een overdruk systeem.

Standaard is de Fuchs MHL350F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan doordat de machinist altijd kan zien wat achter- en naast hem gebeurd.

LED-verlichting zorgt er voor dat ook in de vroeg- en late uren veilig gewerkt kan worden met goed zicht op het uit te voeren werk.

Primeur Hybride Fuchs MHL350F voor Braam Recycling in Beverwijk

Onlangs heeft Van der Spek Vianen een nieuwe Hybride Fuchs MHL350F bij Braam Recycling in Beverwijk in gebruik gesteld. Met de ingebruikname van deze Hybride Fuchs MHL350F heeft Braam de Europese primeur.

De nieuwe Fuchs zal bij Braam Recycling breed worden ingezet. Naast het laden- en lossen van schepen met te recyclen materialen en geproduceerde bouwstoffen zal de machine ook worden ingezet voor het op- en overslaan van stromen op de ruime locatie aan de binnenhaven in Beverwijk. Uiteraard zullen op- en overslagwerkzaamheden voor derden ook worden uitgevoerd op de kade bij Braam Recycling. Naast de eigenkade licht Braam Recycling ook zeer dicht bij de snelweg wat efficiënt op- en overslaan mogelijk maakt.

Hybride Fuchs MHL350F

Met zijn 35 ton eigen gewicht en overslagbereik van 16 meter is de nieuwe MHL350F in staat om in Beverwijk eenvoudig op- en overslagwerkzaamheden uit te voeren.

Om het bereik van 16 meter te halen is Fuchs MHL350E is uitrust met een 8.5 meter giek en een 7,2 meter lepelsteel. Het bereik is gemeten van het hart van de draaikrans tot aan de pen van de lepelsteel, het bereik aan de buitenzijde van de grijper is zelfs ruim 17,5 meter. 

Net als alle Fuchs machines is uiteraard ook deze MHL350F voorzien van een  draaikrans die is voorzien van een dubbele lagering waardoor naast stabiliteit een zeer lange levensduur is gegarandeerd. Deze zelfde zeer degelijke opbouw is in de gehele machine te vinden.

In de MHL350F is de zeer duurzame en zuinige Deutz TCD 6.1. L6 is 6-cilinder turbodieselmotor met gemonteerd welke 160kW vermogen levert. Het geleverde vermogen wordt overgegeven aan de zeer efficiënte Linde hydraulische pompen welke beide 330 liter/min geven. Door het optionele hybride systeem dat op de Fuchs MHL350F is gemonteerd wordt het brandstofverbruik nog verder gereduceerd en geeft het de machine meer hydraulisch vermogen om snellere cyclussen te maken waarmee nog meer wordt bespaard.

Tijdens het zakken wordt de energie van het gewicht van de complete uitrusting benut en vult de  hefcilinder de accumulator waarin de energie wordt opgeslagen. Bij het bedienen van de hef wordt de energie teruggegeven aan de hefcilinders, waardoor de dieselmotor en hydrauliekpompen nauwelijks hoeven te werken.

Hierdoor is de machine zeer snel en krachtig bij een zeer laag brandstofverbruik. Middels Ad-Blue en een katalysator wordt uiteraard voldaan aan de laatste emissie-eisen, actief regenereren met het daarbij behorende extra brandstofverbruik en kosten behoren tot het verleden.

De standard compleet gescheiden- en separaat opgestelde koelers dragen er zorg voor dat de machine optimale koeling krijgt. Door de optimale koeling wordt er tijdens het draaien met de machine zeer weinig gebruik gemaakt van de koelvans waardoor naast een zeer laag geluidniveau ook het brandstofverbruik uiterst laag is.

Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is als bij iedere Fuchs een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via een uitklapbare trap toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder op de machine te hoeven klimmen. Veiligheid staat in ieder Fuchs ontwerp voorop.

De Fuchs is uiteraard ook geleverd met de Fox-cabine. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt. Middels joystick besturing kan de machine eenvoudig worden bestuurd en is optimaal zicht op het werk gegarandeerd.

Standaard is de Fuchs MHL350F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan doordat de machinist altijd kan zien wat achter- en naast hem gebeurd.

LED-verlichting zorgt er voor dat ook in de vroeg- en late uren veilig gewerkt kan worden met goed zicht op het uit te voeren werk.

Prima Equipment heeft de nieuwe Fuchs in de herkenbare bedrijfskleuren van Braam Recycling gespoten waarmee hij in de haven direct opvalt.

Compacte Fuchs capaciteitsmaker geleverd bij Daly Plastics

Van der Spek Vianen heeft een nieuwe Fuchs MHL310F geleverd bij Daly Plastics in Zutphen die de machine gaat inzetten bij op- en overslag en sorteerwerkzaamheden van te recyclen stromen.

De nieuwe Fuchs MHL310F met een bedrijfsgewicht van ca. 16 ton is voorzien van een duurzame- en zuinige Deutz Stage 5 motor die voldoet aan de laatste emissie eisen. De motor met een vermogen van 85kW drijf de Linde hydrauliek aan waarmee de machine soepel en eenvoudig zijn werk kan uitvoeren.

Bij Daly Plastics is de Fuchs MHL310F uitgevoerd met vier stempels waarmee hij uiterst stabiel staat opgesteld. De machine heeft een bereik van 8.8 meter en heeft een bakcilinder kinematiek waaraan een sorteergrijper is gemonteerd middels een snelwissel.

Tweede nieuwe duurzame elektrische Fuchs MHL820F geleverd aan Innovarec

Vanaf de vestiging in Vianen heeft Van der Spek Vianen de tweede unieke duurzame elektrische Fuchs overslagmachine in korte tijd geleverd aan Innovarec waarmee direct een grote hoeveelheid CO2 en stikstof wordt gereduceerd. De nieuwe Fuchs MHL820F wordt ingezet bij de houtrecycling voor het beladen van de shredder.

Innovarec staat voor Innovatieve Recycling. Innovarec heeft locaties verspreid over heel Zeeland. Elke locatie heeft zijn eigen specialiteit. Zo verwerken ze onder meer bouw- en sloopafval, hout, metaal, grond, zand en slib. Afvalstromen worden eerst gescheiden en daarna verwerkt tot materialen die geschikt zijn voor hergebruik. Innovarec verwerkt zowel afval van bedrijven als van particulieren.                                                                                                                

Dat een mobiele overslagmachine elektrisch aangedreven is kunnen we al niet standaard noemen echter dat deze machine dan ook middels een powerpack zich kan verplaatsen zonder aan het stroomnet vast te zitten kunnen we uniek noemen bij een 20 tons overslagmachine.

De machine zal voorzien worden van stroom die wordt opgewekt door eigen windmolens en zonnepanelen van Innovarec en Sagro.   

Als de machine van het stroomnet is afgekoppeld wordt een in de machine gebouwd Powerpack gestart waarmee de machine zich vrij kan verplaatsen op locatie en zelfs als gewenst op een dieplader kan rijden om op een andere vestiging te worden ingezet. De machine kan compleet bewegen met zwenk, giek en lepelsteel.

De zeer goede ervaringen en lage kostprijs per uur van eerder een geleverde Fuchs machines in zware werkomstandigheden en de goede service en support van Van der Spek heeft Innovarec een onderdeel van Sagro doen beslissen om wederom te investeren in een Fuchs overslagmachine.

De nieuwe 21 ton wegende Fuchs MHL820F zal bij Innovarec ingezet gaan worden voor het op- en overslaan, sorteren van te recyclen producten en het beladen van hun sorteerinstallatie,

Fuchs MHL820

Bij de bouw van een elektrisch aangedreven Fuchs overslagmachine staat de standaard seriemachine als basis. Ruim 90 % van de gebruikte (onder)delen zijn van de standaard seriemachines wat als groot voordeel heeft dat in zijn latere leven de onderdelenvoorziening tegen normale prijsstelling gegarandeerd is. Er worden geen speciale delen gebruikt waar niet benodigd.

De 75 kW elektromotor zorgt voor de aandrijving van de hydrauliekpompen welke via een koppeling  wordt aangedreven. De Hydrauliekpompen zijn van de seriemachines en regelen dat de machine optimaal presteert bij het laagste stroomverbruik.

De onderhoudsvrije draaidoorvoer zorgt voor de stoomdoorvoer van de onder naar de bovenwagen. 360° eindloos draaibaar en is voorzien van sleepcontacten

De volledig geïntegreerde besturing is ingebouwd in de machine zodat het zicht rond de machine optimaal is. De Siemens PLC zorgt voor de juiste aansturing van alle componenten op de machine.

In de besturing is standaard een stofstarter geïnstalleerd om een soepele aanloop te garanderen zonder hoge stroompieken.

Zoals bij iedere Fuchs is ook de nieuwe Fuchs MHL820 voorzien van het zeer veilige- en ruime werkplatform op de bovenwagen dat eenvoudig via een trap toegankelijk is. Op dit werkplatform kunnen alle onderhoudswerkzaamheden zeer veilig en eenvoudig worden uitgevoerd.

Natuurlijk zijn bij de MHL820F de koelers separaat zoals bij iedere Fuchs geplaatst zodat optimale koeling gegarandeerd is en zelfs in de meest stoffige omstandigheden de machine kan worden ingezet. De MHL820 heeft ondanks dat hij elektrisch aangedreven natuurlijk ook koelers voor het hydraulisch systeem en airco-unit.

Op wens van Innovarec is de nieuwe Fuchs MHL820F uitgevoerd met vier stempelpoten, als gewenst kan ook gekozen worden voor twee stempelpoten en een blad. Aan de machine is een giek- en lepelsteelconfiguratie met een bereik van 10.200mm geplaatst waaraan een bak-kinematiek zit voor plaatsing van een sorteergrijper. Uiteraard heeft ook deze nieuwe MHL820F de nieuwe FOX-cabine. Het slanke, nieuwe cabineontwerp bevat meer glas om de zichtbaarheid naar buiten te vergroten, het  vernieuwde interieur zorgt voor meer ruimte en comfort voor de machinist. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt.

Op de machine is een overdrukunit op de cabine gebouwd zodat de machinist in een veilige stofvrije omgeving kan werken.

Standaard is de Fuchs MHL820F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan doordat de machinist altijd kan zien wat achter- en naast hem gebeurd. Middels de hydraulische verstelling heeft de machinist optimaal zicht op de uit te voeren werkzaamheden. Bij de MHL820F is de zichthoogte maximaal 5.400mm.

LED-verlichting op de cabine, giek en lepelsteel zorgen dat er altijd optimaal zicht is rondom de machine en er ook in de vroeg- en late uren veilig gewerkt kan worden.

De standaard gemonteerde centrale smering zorgt er voor dat de machine continu gesmeerd wordt voor een lange levensduur van o.a. pennen en bussen.

Via Telematics kan de machine op afstand uitlezen worden waarbij alle data die verzameld is duidelijk en overzichtelijk wordt weergegeven. Tevens kan gezien worden wanneer de machine onderhoud nodig heeft zodat dit optimaal gepland kan worden om de stilstand te minimaliseren

Nieuwe Fuchs MHL390F in gebruik bij Riwald Recycling

Na aangevoerd te zijn op diverse diepladers is door de technische dienst van Van der Spek Vianen de grootste overslagmachine uit het leveringsprogramma van Fuchs opgebouwd bij Riwald in Almelo.

De nieuwe Fuchs die met zijn gewicht ruim over de 87 ton heen gaat is voorzien van een giekconfiguratie met een bereik van 25,2 meter. De giek van 13.300mm en lepelsteel van 11.800mm zorgen voor het bereik dat bij een Fuchs altijd wordt aangegeven van hart draaikrans tot aan hart pen lepelsteel, met de grijper komt het bereik dus dik op 27.7 meter. De leidingen over de giek en lepelsteel zijn in staal uitgevoerd zodat de benodigde oliestromen met zo min mogelijke weerstand en grootste efficiëntie kunnen worden aangevoerd aan cilinders en grijper.

Om naast het grote bereik ook in de hoogte het maximale te kunnen bereiken heeft Riwald gekozen om de machine te voorzien van een 2.000mm hoge pylon. Uiteraard heeft de machinist hierdoor een nog beter zicht in de schaar en tijdens het beladen van schepen, vrachtwagens en containers. De zichthoogte bedraagt nu 8.400mm waarbij de machinist ook de keuze heeft om de cabine nog 2.200mm naar voren te verplaatsen.

De Fuchs MHL390, de grootste machine in de modelreeks van Fuchs wordt aangedreven door een zuinige 6-cilinder 12 liter Deutz motor met een vermogen van 300 kW. De motor voldoet uiteraard aan de nieuwste emissie eisen middels Ad Blue, SCR katalysator en passieve regeneratie.

De standard compleet gescheiden- en separaat opgestelde koelers dragen er zorg voor dat de machine optimale koeling krijgt. Door deze opstelling zijn de koelers als gewenst in stoffige omstandigheden zeer goed te reinigen. Door de optimale koeling wordt er tijdens het draaien met de machine zeer weinig gebruik gemaakt van de koelvans waardoor naast een zeer laag geluidniveau ook het brandstofverbruik uiterst laag is. Bij Riwald zijn de koelers voorzien van een omkeerfunctie.

Aan de motor is een Rexroth hydraulieksysteem gemonteerd dat naast de hoofdpomp met een opbrengst van 640 liter/min een separate pomp heeft met een opbrengst van 200 liter/min die alleen voor de zwenkaandrijving zorg draagt. Door dit systeem is de machine zeer snel en is er geen vertraging in de giekbewegingen als er tegelijkertijd gezwenkt wordt.

Uiteraard is ook bij de Fuchs MHL390F de draaikrans met dubbele rijen uitgevoerd om de krachtverdeling optimaal te hebben en een lange levensduur te garanderen.

Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is als bij iedere Fuchs een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via het bordes toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder op de machine te hoeven klimmen. Veiligheid staat in ieder Fuchs ontwerp voorop.

De Fuchs is uiteraard ook geleverd met de nieuwe Fox-cabine. Het slanke, nieuwe cabineontwerp bevat meer glas om de zichtbaarheid naar buiten te vergroten, het  vernieuwde interieur zorgt voor meer ruimte en comfort voor de machinist. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt.

Standaard is de Fuchs MHL390F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan doordat de machinist altijd kan zien wat achter- en naast hem gebeurd.

Voor goed zicht in de vroeg- en late uren is de machine voorzien van LED-verlichting op zowel de cabine, giek als lepelsteel.

Riwald Recycling is een van de grotere spelers op het gebied van metaalrecycling in Nederland. 100% recycling is hun streven. Daarom investeert Riwald Recycling in de toekomst door de inzet van een o.a. unieke high-tech granulator in combinatie met een daaraan gekoppelde afvalscheidingsinstallatie. Hierdoor kan praktisch al het vuil dat vrijkomt worden opgewaardeerd voor hergebruik. Dit maakt Riwald Recycling één van de meest innovatieve recyclingbedrijven binnen Europa. Riwald Recycling denkt aan de toekomst. Zij tonen aan dat metaalrecycling ook anders kan. Duurzamer, schoner én professioneler.

Duurzame elektrische Fuchs MHL820F geleverd aan Innovarec

Vanaf de vestiging in Vianen heeft Van der Spek Vianen een unieke duurzame elektrische Fuchs overslagmachine geleverd aan Innovarec in Westdorpe waarmee direct een grote hoeveelheid CO2 en stikstof wordt gereduceerd.

Innovarec staat voor Innovatieve Recycling. Innovarec heeft locaties verspreid over heel Zeeland. Elke locatie heeft zijn eigen specialiteit. Zo verwerken ze onder meer bouw- en sloopafval, hout, metaal, grond, zand en slib. Afvalstromen worden eerst gescheiden en daarna verwerkt tot materialen die geschikt zijn voor hergebruik. Innovarec verwerkt zowel afval van bedrijven als van particulieren.                                                                                                                

Dat een mobiele overslagmachine elektrisch aangedreven is kunnen we al niet standaard noemen echter dat deze machine dan ook middels een powerpack zich kan verplaatsen zonder aan het stroomnet vast te zitten kunnen we uniek noemen bij een 20 tons overslagmachine.

De machine zal voorzien worden van stroom die wordt opgewekt door eigen windmolens en zonnepanelen van Innovarec en Sagro.   

Als de machine van het stroomnet is afgekoppeld wordt een in de machine gebouwd Powerpack gestart waarmee de machine zich vrij kan verplaatsen op locatie en zelfs als gewenst op een dieplader kan rijden om op een andere vestiging te worden ingezet. De machine kan compleet bewegen met zwenk, giek en lepelsteel.

De zeer goede ervaringen en lage kostprijs per uur van eerder een geleverde Fuchs machines in zware werkomstandigheden en de goede service en support van Van der Spek heeft Innovarec een onderdeel van Sagro doen beslissen om wederom te investeren in een Fuchs overslagmachine.

De nieuwe 21 ton wegende Fuchs MHL820F zal bij Innovarec ingezet gaan worden voor het op- en overslaan, sorteren van te recyclen producten en het beladen van hun sorteerinstallatie,

Fuchs MHL820

Bij de bouw van een elektrisch aangedreven Fuchs overslagmachine staat de standaard seriemachine als basis. Ruim 90 % van de gebruikte (onder)delen zijn van de standaard seriemachines wat als groot voordeel heeft dat in zijn latere leven de onderdelenvoorziening tegen normale prijsstelling gegarandeerd is. Er worden geen speciale delen gebruikt waar niet benodigd.

De 75 kW elektromotor zorgt voor de aandrijving van de hydrauliekpompen welke via een koppeling  wordt aangedreven. De Hydrauliekpompen zijn van de seriemachines en regelen dat de machine optimaal presteert bij het laagste stroomverbruik.

De onderhoudsvrije draaidoorvoer zorgt voor de stoomdoorvoer van de onder naar de bovenwagen. 360° eindloos draaibaar en is voorzien van sleepcontacten

De volledig geïntegreerde besturing is ingebouwd in de machine zodat het zicht rond de machine optimaal is. De Siemens PLC zorgt voor de juiste aansturing van alle componenten op de machine.

In de besturing is standaard een stofstarter geïnstalleerd om een soepele aanloop te garanderen zonder hoge stroompieken.

Zoals bij iedere Fuchs is ook de nieuwe Fuchs MHL820 voorzien van het zeer veilige- en ruime werkplatform op de bovenwagen dat eenvoudig via een trap toegankelijk is. Op dit werkplatform kunnen alle onderhoudswerkzaamheden zeer veilig en eenvoudig worden uitgevoerd.

Natuurlijk zijn bij de MHL820F de koelers separaat zoals bij iedere Fuchs geplaatst zodat optimale koeling gegarandeerd is en zelfs in de meest stoffige omstandigheden de machine kan worden ingezet. De MHL820 heeft ondanks dat hij elektrisch aangedreven natuurlijk ook koelers voor het hydraulisch systeem en airco-unit.

Op wens van Innovarec is de nieuwe Fuchs MHL820F uitgevoerd met vier stempelpoten, als gewenst kan ook gekozen worden voor twee stempelpoten en een blad. Aan de machine is een giek- en lepelsteelconfiguratie met een bereik van 10.200mm geplaatst waaraan een bak-kinematiek zit voor plaatsing van een sorteergrijper.

Uiteraard heeft ook deze nieuwe MHL820F de nieuwe FOX-cabine. Het slanke, nieuwe cabineontwerp bevat meer glas om de zichtbaarheid naar buiten te vergroten, het  vernieuwde interieur zorgt voor meer ruimte en comfort voor de machinist. Door de ruime schuifdeur is in- en uitstappen vergemakkelijkt.

Op de machine is een overdrukunit op de cabine gebouwd zodat de machinist in een veilige stofvrije omgeving kan werken.

Standaard is de Fuchs MHL820F voorzien van een camera op het contragewicht en de rechter zijkant zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan doordat de machinist altijd kan zien wat achter- en naast hem gebeurd. Middels de hydraulische verstelling heeft de machinist optimaal zicht op de uit te voeren werkzaamheden. Bij de MHL820F is de zichthoogte maximaal 5.400mm.

LED-verlichting op de cabine, giek en lepelsteel zorgen dat er altijd optimaal zicht is rondom de machine en er ook in de vroeg- en late uren veilig gewerkt kan worden.

De standaard gemonteerde centrale smering zorgt er voor dat de machine continu gesmeerd wordt voor een lange levensduur van o.a. pennen en bussen.

Via Telematics kan de machine op afstand uitlezen worden waarbij alle data die verzameld is duidelijk en overzichtelijk wordt weergegeven. Tevens kan gezien worden wanneer de machine onderhoud nodig heeft zodat dit optimaal gepland kan worden om de stilstand te minimaliseren

Op korte termijn zal er nog een tweede duurzame Fuchs geleverd worden aan Sagro.