Schriek en Hol neemt nieuwe Hyundai HW140A in gebruik.

Schriek en Hol neemt nieuwe Hyundai HW140A in gebruik.

Onlangs heeft Van der Spek Vianen een nieuwe zeer complete Hyundai HW140A afgeleverd bij Schriek en Hol uit Harskamp. De machine is o.a. voorzien van een verstelgiek, giekvering, maaikorffunctie, hydraulisch omkeerbare koelfan, trekhaak en kipper hydrauliek, Engcon draai-kantelstuk en brede Nokian 650/45/22.25 banden. Om de vele verschillende uitrustingsstukken te kunnen monteren en aansluiten is de machine opgebouwd met diverse extra hydraulische functies die allemaal vanuit de cabine eenvoudig bediend kunnen worden.

De machine wordt o.a. gebruikt bij bos werkzaamheden. De krachtige motor met 173 pk en hoge olieopbrengst is dan ook zeer geschikt om een hydraulische klepelmaaier aan te drijven.

De nieuwe Hyundai HW140A :

De nieuwe Hyundai HW140A wordt aangedreven door een 4,5 liter Cummins motor. Dit is de grootste viercilinder in zijn klasse. De motor levert 127 kW (173 pk) ,met deze 173 pk is de motor de sterkste in de 15-tons klasse. Een extra voordeel van deze nieuwe motor is dat deze slechts 1.680 r.p.m draait bij het rijden met 40 km/u, waar dat voorheen 2000 r.p.m was. Hierdoor is de machine is stuk zuiniger en biedt extra comfort voor de machinist.

Onderwagen :

De HW140A heeft dezelfde 32-tons assen als de HW160 en HW180. Ook de extra zware draaikrans is dezelfde als die van de HW160 en HW180. Het schuifblad van de HW140A is zwaar uitgevoerd en extra hoog  en kan meer slag maken en de achterwielen verder kan opdrukken. Hierdoor is ook het kantelpunt verplaatst wat de machine meer stabiliteit geeft bij graafwerk en werken met zware last. De spatborden zijn fusee-gestuurd, waardoor de vooras-pendeling maximaal is. Dit komt de terreineigenschappen ten goede, waar de machinist veel profijt van heeft in zijn dagelijkse werk.

Bovenwagen :

Bij de nieuwe HW140A is de draaikrans is verder naar voren geplaatst t.o.v. van de vorige modellen. Dit verbetert de gewichtsverdeling en de stabiliteit bij hijsen en graven over de achteras. Door de verplaatsing is de kont van de machine 20 cm korter geworden en is de draaicirkel kleiner geworden. Daarbij is de motorkap verlaagd voor beter zicht naar achteren.

De giek is juist verder naar achteren geplaatst op de draaikrans. Ook dit draagt bij aan de stabiliteit en geeft tevens uitmuntend zicht door het rechter raam. De slangen van het ventielenblok lopen nu onderlangs in plaats van met een grote lus naast de cabine, wat het zicht nog verder verbetert.

Load sensing hydrauliek :

De Hyundai HW140A is voorzien van zeer hoogwaardige LS load sensing hydrauliek van Bosch Rexroth. Dit maakt de machine multifunctioneel inzetbaar en zeer geschikt voor de Nederlandse markt, waar een graafmachine niet alleen wordt gebruikt om te graven maar bijvoorbeeld ook als verreiker en om te levellen en te transporteren.

Load sensing maakt het mogelijk om verschillende functies met verschillende werkdrukken tegelijkertijd uit te voeren. Zonder LS kiest de hydrauliek zelf de weg van de minste weerstand en stopt de machine bijvoorbeeld met rijden als de machinist wil zwenken. Dat gebeurt dus niet bij deze Hyundai. Compensatieventielen in het ventielenblok geven bij gecombineerd werken nu prioriteit aan de desbetreffende functies.

Standaard is de Hyundai HW140A geleverd met een uniek 4-camerasysteem. Hyundai noemt dit systeem AAVM, wat staat voor All Around View Monitor. De vier camera’s zijn voor-, achter- en op de zijkanten van de machine geplaatst. Op de grote display kan gekozen worden voor vier verschillende beelden. Maar het unieke aan dit AAVM systeem is dat de computer met de input van de camera’s een bovenaanzicht geeft. Op de display ziet de machinist zijn eigen machine van bovenaf en hij kan dus goed bekijken of er obstakels in zijn draaibereik bevinden. In combinatie met MOD (Moving Object Detection) herkent het systeem automatisch of er zich personen binnen het draaibereik bevinden en waarschuwt direct de machinist.

Over de auteur

-Van der Spek- administrator