Van der Spek Vianen heeft wederom een nieuwe Bell B30E geleverd aan Sagro. Door de goede ervaringen die Sagro met diverse Bell dumpers heeft opgedaan de afgelopen jaren was de keuze voor een nieuwe Bell geleverd door Van der Spek een weloverwogen keuze.
De nieuwe Bell B30E heeft vele voordelen waarmee hij zich onderscheid in de markt. Eén van deze voordelen die gelijk voor een ieder interessant is en direct voordeel brengt is het brandstofverbruik van deze dumper die voorzien is van de nieuwe Mercedes Benz Tier IV final motoren. Met een bedrijfsgewicht van net 20 ton is de Bell B30E aanzienlijk lichter dan de concurrentie wat een voordeel brengt dat deze tonnen niet met iedere rit meegenomen hoeven te worden met brandstofbesparing als resultaat. Wat nog belangrijk is dat het grootste gewichtsvoordeel in de voorwagen zit waardoor de machines veel gemakkelijker over slechtere bodem kunnen rijden zonder er door heen te zakken.
Doordat de nieuwe Bell B30E is voorzien zijn van bredere 750/65R25 banden wordt het mogelijk in zeer moeilijk begaanbaar terrein zonder problemen te kunnen rijden. Uiteraard heeft deze lichtere bouwwijze van het dumper- chassis uit hoogwaardige staalsoorten geen invloed op de te vervoeren tonnen, een Bell B30E vervoert net zoveel als de concullega’s alleen tegen een lager kostprijs per ton.
Voor de aandrijving van de Bell B30E zorgt de nieuwste Mercedes-Benz OM936LA motor, deze 6-cilinder motor met een inhoud van 7.7 liter zorgt voor een vermogen van 246kW bij 2.200 toeren. Uiteraard voldoet deze motor aan de nieuwste en zwaarste Tier IV final emissie-eisen. Op de motor is standaard een motorrem geïnstalleerd. De Mercedes motoren zijn voorzien van de nieuwste Blue@advantage® technieken ; een SCR-katalysator zorgt in combinatie met AdBlue® dat de uitstoot van de Bell B30E’s voldoen aan de zware Tier IV final eisen zonder dat de machine moet regenereren wat zorgt voor extra brandstofverbruik en niet gewenste stilstanden zoals bij machines die zijn voorzien van roetfilters. De elektronische geregelde ventilator op de machine zorgt als benodigd voor extra koelcapaciteit.
De standaard gemonteerde retarders op de Bell dumpers zorgen dat de dumper als gewenst automatisch afremt zodra de machinist snelheid verminderd of als de machine heuvel- of bergafwaarts gaat. Door het gebruik van de retarder zijn de onderhouds- en reparatiekosten aan het remsysteem van de Bell dumpers uitzonderlijk laag. De machinist kan afhankelijk van de werkzaamheden zelf de instellingen van de retarder regelen zodat deze optimaal zijn werk kan doen. In totaal kan de motorrem samen met de retarder maximaal 588 kW remvermogen leveren! Aan de motor is een Allison 3500 PR automatische versnellingsbak geplaatst welke 6 versnellingen voorruit heeft en 1 versnelling achteruit. Deze Allison transmissie is “zelflerend” zodat deze optimaal kan schakelen na gelang de inzet waarin de Bell wordt ingezet.
Om al deze moderne technieken optimaal aan te sturen is de Bell B30E standaard voorzien van een weegsysteem dat zorgt voor de juiste informatie over de belading van de machine zodat de motor en versnellingsbak de optimale instellingen kunnen gebruiken. Tevens kan eenvoudig worden gemonitord hoe productief de machine wordt ingezet met meldingen van de cyclussen en vervoerde tonnen en verbruikte brandstof.
Voor het overbrengen van de krachten van de motor en versnellingsbak naar de assen is een Bell VGR verdeler gemonteerd die standaard 2/3 van de kracht overbrengt naar de achterassen en 1/3 naar de vooras zodat de krachten geheel verdeeld worden over het te transporteren gewicht. Als er slip wordt geconstateerd zorgt een automatische schakeling in de verdeler voor een vaste verhouding van 1-1 tussen de voor- en achterassen. Deze schakeling kan ook eenvoudig door de machinist worden bediend.
De Limited slip differentiëlen zorgen voor een optimale overbrenging van de aandrijfkrachten naar de wielen die de meeste grip hebben als benodigd. In de Bell B18 assen met planetaire aandrijving die onder de Bell B30E is gemonteerd worden standaard natte schijfremmen gemonteerd. Deze remmen zijn zeer onderhoudsvriendelijk en hebben een zeer lange levensduur. Het “natte” systeem heeft ca. 20% meer remvermogen dan “droge” remmen. Doordat de remmen volledig in de assen zijn geplaatst is geen risico van vervuiling bij het werken in zeer zware en natte omgevingen. De handrem is lucht bekrachtigd en wordt automatisch en veilig ingeschakeld zodra de machine in neutraal wordt gezet. Vanuit de ruime stille luxe comfortabele cabine kan de machinist alle functies eenvoudig bedienen.
De in vele standen verstelbare stoel is uiteraard lucht geveerd en kan doordat de stuurkolom ook is te verstellen optimaal worden geplaatst voor een juiste werkpositie. Het instrumentarium zorgt voor alle informatie die benodigd is om de machine juist te kunnen bedienen. Via het ergonomische geplaatste bedieningspaneel kan de machinist alle functies van de machine bedienen; de keuze van versnellingen, het gebruik van de sperren, op welke wijze de bak wel- of niet moet kiep e.d
De nieuwe Bell B30E van Sagro is uitgevoerd met hydraulische vering op de vooras wat zorgdraagt voor een optimaal comfort van de machinist. Tevens wordt door deze vering overbodige bewegingen van de rest van de machine tegengegaan wat veiliger is en minder slijtage van delen als gevolg. Doordat de machine zeer goed toegankelijk is voor dagelijks onderhoud kan dit eenvoudig en veilig worden uitgevoerd. Via de ruime loopruimten aan beide zijkanten van de grote opklapbare motorkap zijn alle filters en niveaus goed te controleren en als benodigd bij te vullen, schoon te maken of te wisselen. Standaard zijn op de Bell’s vergrendelingen gemonteerd om de bak, cabine en knikpunt te vergrendelen bij onderhoudswerkzaamheden zodat deze geheel veilig kunnen worden uitgevoerd.
Sagro : Sagro is van een lokaal aannemingsbedrijf in de jaren ’60 door productontwikkelingen, specialisaties en overnames uitgegroeid tot een Multi disciplinaire onderneming die op dit moment met meer dan 250 medewerkers actief is op vele werkterreinen, waarbij logistiek een centrale rol speelt. De kracht van Sagro is meedenken met haar opdrachtgevers en het bieden van totaaloplossingen. Ze zijn o.a. actief op de volgende werkgebieden ; infrastructuur, milieuadvisering, sloopwerken, asbestverwijdering, bodem(water)saneringen, recycling, transportwerkzaamheden, en op-en overslag activiteiten .
Sagro opereert slagvaardig en veilig, met veel aandacht voor kwaliteit en milieu. De platte organisatie van Sagro en het feit dat ze beschikken over een eigen, goed onderhouden machinepark, maakt dat ze snel en flexibel kunnen reageren op verzoeken van hun opdrachtgevers.
Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit, zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team, om te begrijpen welke delen van de site, je het meest interessant en nuttig vindt.
Strikt noodzakelijke cookies
Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie instellingen kunnen opslaan.
Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan. Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt, het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.
Extra cookies
Deze site gebruikt 'Data-collectief' om informatie, zoals bezoekersaantallen, ip-adres en bezochte pagina's te verzamelen. Het gaat hierbij om de volgende 2 first party cookies van Piwik PRO: _pk_id.<appID>: Deze wordt gebruikt om terugkerende bezoekers te herkennen en vervalt na 13 maanden. _pk_ses.<appID>: Deze wordt gebruikt om de sessie van bezoekers te monitoren, zoals aangeklikte pagina’s, tijdsduur op pagina, IP adres en browser gegevens. Deze vervalt na 30 minuten, of zodra het bezoek is afgerond.
Door deze cookies te accepteren, help je onze dienstverlening te verbeteren.
Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in, om je voorkeuren op te slaan!